منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۵۷)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۵۷؛ مَصُوناً
منتظران واقعی و یاران امام زمان علیه السلام اگر چه معصوم اصطلاحی نیستند اما از اولیا زمان خویشند و دارای ملکه عدالت و تقوی در سطح عالی هستند و با تقوا و عدالتی که دارند از بسیاری از گناهان مصون و محفوظ هستند.
🔹مصون از نظر اعتقادی
◀️مؤمن با نور باطن خود در اعتقادات و ایمان خود، دارای استحکام و صلابت شخصیت است و از انحراف در اعتقادات مصون است.
امام باقر (ع)میفرمایند: «المُؤمِنُ اُصلِبُ مِن الجَبلِ، الجَبلُ یُستَقَلُّ مِنه، والمُؤمِنُ لایُستَقَلُّ مِن دینِهِ شیئٌ= مؤمن از کوه استوارتر است. از کوه کم میشود؛ اما به هیچ وجه از دین مؤمن چیزی کم نمیشود».(۲)
◀️اساساً شخصیت مؤمن شخصیتی است که بصیرت پیدا کرده و دلش در اثر خودشناسی به امنیت رسیده و اینکه خودش را خوب میشناسد. قیمتها، اهداف، آرمانها و آرزوها را خوب میشناسد. مؤمن در زندگی به محکمات و ثابتات میچسبد و از متشابهات دوری میکند. تنها چیزی که ثابت است، حق تعالی است و وجود مقدس اهل بیت (علیهم السلام) که عشق به آنها یک عشق آرام بخش و تعالی بخش است.
🔹مصون از نظر اخلاق و رفتار
امام صادق(ع) میفرماید:
«مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ، وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ».
کسى که مایل است جزو یاران حضرت مهدى (عج) قرار گیرد، باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوا و اخلاق نیکو توأم شود.(۳)
منتظر امام زمان دارای ورع است که او را از انواع انحرافات و گناهان مصون می دارد
وَرَعْ ، حالتی در وجود انسان است که به نگهداری کامل نفس و ترس از لغزش منجر میشود. ورع مقامی بالاتر از مقام تقوا است؛ چراکه در این حالت انسان از شبهات و حتی کارهای حلالی که ممکن است به گناه منجر شود، اجتناب میکند.
در روایات برای ورع، آثاری مانند تثبیت ایمان، حفظ انسان از محرمات، کمک به اهلبیت(ع) و رسیدن به برترین مقام یقین ذکر شده است.
♻️مراتب ورع
علامه مجلسی چهار مرتبه برای ورع ذکر کرده است که عبارتند از:
➖ورع توبهکنندگان:چیزی که انسان را از زیر بار گناه و فسق خارج میکند و باعث قبولی شهادت و گواهی او میشود.
➖ورع صالحان: در این مرتبه انسان از انجام شبهات اجتناب میکند تا زمینه بروز گناه برای او فراهم نشود.
➖ورع متقین: حالتی در انسان است که از انجام کارهای حلال و مباحی که ممکن است به حرام منجر شود، دوری کند.
➖ورع سالکان و صدیقین: رویگردانی از غیر خدا به جهت ترس از صرف کردن لحظهای از عمر در کاری که باعث تقرب به خدا نشود؛ اگر چه یقین دارد که به حرام نمیانجامد.(۴)
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.بحارالأنوار،ج۳۹،ص۳۵۱
۳.بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۴۰
۴.مجلسی، مراة العقول، ۱۴۰۴ق، ج۸، ص۵۲-۵۳؛
نقش زبان در کمال انسان
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
یکی از مبطلات نماز حرف زدن است .
اگر عمداً حرف بزند حتّی یک جمله، یا یک کلمه، حتّی کلمه دو حرفی مانند «من» و «ما» نماز او باطل است بلکه بنا بر احتیاط اگر دو حرف معنی دار هم نباشد نماز باطل می شود (منظور از احتیاط در مبطلات نماز آن است که نماز را تمام کرده بعد اعاده کند).
اما سخن گفتن از روی سهو و فراموشی و نسیان، نماز را باطل نمی کند.
💠داستان
ایجاد انگیزه
در زمان آیت الله بهبهانی در نجف مرد درستکاری بوده که به مردم به او شیخ جعفر امین میگفتند او مورد اعتماد همگان بود تا جایی که اگر کسی از آیت الله بهبهانی میخواست شخص امین و مورد اعتماد معرفی کند شیخ جعفر امین را معرفی میکرد .
بعد از فوتِ شیخ جعفر، آیت الله بهبهانی طی یک ماجرایی و از طریق مکاشفه ای متوجه می شود که شیخ جعفر در عالم قبر در عذاب است و علت عذاب او نفرین های مرد قصاب است.
آیت الله بهبهانی مرد قصاب را پیدا میکند و به قصاب میگوید چرا از دست شیخ جعفر امین ناراحتی؟ قصاب با ناراحتی می گوید خدا عذاب قبرش را زیادتر کند
از قصاب خواهش می کند تا علت ناراحتی اش را بگوید.
قصاب گفت من دختری داشتم که دم بخت بود و مردی کوفی که چوپان بود وبرای من گوسفند می آورد و به من پیشنهاد کرد تا دخترم را برای پسرش بگیرد و قرار شد من به کوفه بروم و در مورد خانواده ی آنها تحقیق کنم و او نیز درباره ما تحقیق نماید بعد که من تحقیق کردم فهمیدم خانواده ی خوبی هستند به او گفتم از نظر من ازدواج اشکالی ندارد و مرد کوفی نزد شیخ جعفر امین رفته بود و سوال کرده بود قصاب وخانواده ی او چگونه هستند شیخ که قصد داشته دختر قصاب را برای پسرش بگیرد.
فکر می کند: میگوید چه بگویم که هم گناه نباشد وهم بتوانم دختر را برای پسر خودم بگیرم شیخ فقط در یک کلمه به مرد کوفی می گوید: «نمی دانم»
مرد کوفی با خودش فکر می کند و می گوید حتما طوری هست که شیخ این حرف را زد و مرد کوفی به یک نفر سفارش داد برو به قصاب بگو منتظر من نباش و دخترت را شوهر بده و آن مرد فراموش می کند و قصاب هم منتظر می ماند ولی روزها می گذرد و سال ها ولی از مرد کوفی خبری نمی شود تا این که دختر قصاب سنش بالا می رود و دیگر خواستگاری نداشته و شیخ جعفر امین هم که به پسرش می گوید: دختر قصاب را می خواهم برایت خواستگاری کنم قبول نمی کند.
تا این که بعد از سالها مرد کوفی را می بیند وسراغ پسرش را از او می گیرد مرد کوفی می گوید من که چند سال پیش برایت سفارش فرستادم و علت انصراف خودش را حرف شیخ جعفر امین مطرح می نماید. و از همان روز قصاب شروع به نفرین می کند.
آیت الله بهبهانی به قصاب می گوید اگر من یک داماد خوب برای دخترت پیدا کنم. آیا راضی می شوی؟ آیت الله بهبهانی رو به یکی از شاگردانش می کند که تا کنون ازدواج نکرده بوده و از او می خواهد با دختر قصاب ازدواج کند ازدواج صورت می گیرد و قصاب راضی می شود.
و شیخ از عذاب قبر نجات می یابد.(۱)
👌آری گاهی یک کلمه«نمیدانم» سرنوشت یک انسان را تغییر میدهد پس باید خیلی مراقب حرف زدن باشیم.
🔹حدیث
امام سجاد (ع) می فرماید:
إنَّ لِسانَ ابْنِ آدَمَ یشْرِفُ عَلی جَمیعِ جَوارِحِهِ کلَ صَباحٍ فَیقُولُ: کیفَ أصْبَحْتُمْ؟ فَیقُولُونَ: بِخَیرٍ إنْ تَرَکتَنا وَ یقُولُونَ: اللّهَ اللّهَ فینا وَ یناشِدونَهُ وَ یقُولُونَ: إنَّما نُثابُ وَ نُعاقَبُ بِک
هر بامداد زبان آدمی بر همه اعضای تنش سرکشد و گوید: حالتان چطور است؟ گویند: اگر ما را رها کنی بخیر است، و می گویند: خدا را خدا را درباره ما و او را قسم می دهند و می گویند: همانا به خاطر تو یا ثواب گیریم یا به عذاب الهی دچار شویم.(۲)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢ارزش سکوت
پیامبر(ص) میفرماید:«الصمت وهو اوّل العبادة»اوّلین منزلگاه بندگى خدا سکوت است.(۳)
علماى سیر و سلوک براى تربیت شاگردان اوّلین چیزى که سفارش مى کنند سکوت و قلّت کلام است.
حضرت پیامبر(ص):«لَوْلا تَکثیرٌ فی کلامِکمْ وَ تَمْریجٌ فی قُلُوبِکمْ لَرَءَیتُمْ ما اری وَ لَسَمِعْتُمْ ما اسْمَعُ»اگر زیادگوئی شما و اختلاط قلوب شما نبود، هر آنچه که ما می دیدیم و می شنیدیم، شما می دیدید و می شنیدید.(۴)
حضرت پیامبر(ص) :«علیک بطول الصمت فانّه مطردةٌ للشیطان». زیاد سکوت کن چرا که شیطان را از تو دور مى کند.
موقعى که انسان پرگویى و پرحرفى مى کند شیطان در اطراف او گردش مى کند و در هر لحظه ممکن است زبان او را به این طرف و آن طرف بگرداند. گاهى بعضى از خون ریزى ها و دشمنى خانواده ها به جهت همین حرف هاى بیهوده است که شیطان در آنها دخیل است.چنانچه امام علی (ع) فرموده اند:«کمْ مِنْ دَمٍ سَفَکهُ فَمٌ»چه بسا خونی که باز شدن دهانی آن را ریخت.
🟢 ثواب حرف زدن
اگر چه سکوت دارای فضیلت است اما سخن به موقع فضیلت ش بیشتر از سکوت است و گاهی سکوت جایز نیست بلکه باید سخن گفت.
➖از امام سجاد(ع) سؤال شد کدامیک از سکوت یا تکلم بر دیگری برتری دارد؟
امام فرمود:«لِكُلِّ واحِـد مِنْهُـما آفاتٌ فَاِذا سَـلِما مِنَ الاْفاتِ فَـالْكَلامُ اَفْضَـلُ مِنَ السُّـكُوتِ».
هـركدام از اين دو آفـاتى دارد، هرگاه هر دو از آفـت در امـان باشد، سخن گـفتن از سكوت افضـل است، عرض شد اى پسـر رسول خدا چـگونه است اين مطـلب؟ فرمود:«لاَِنَّ اللّهَ عَـزَّوَجَلَّ مـا بَعَثَ اْلاَنْبِيـاءَ وَ الاَوصيـاءَ بِالسُّـكُوتِ، اِنَّما بَعَثَـهُمْ بِالْكَلامِ وَ لاَ استَحَـقَّـتِ الْجَنَّةُ بِالسُّـكُوتِ»اين به خاطر آن است كه خـداوند متعال، پيامـبران و اوصـياى آنـها را به سـكوت مبعوث و مأمور نكرد، بلكه آنها را به سخن گفتن مبـعوث كرد،هرگز بهـشت با سـكوت به دست نمى آيد.(۵)
➖گاهی سخن گفتن واجب است مثلا ادای شهادت به هنگام درخواست از شاهد ، واجب کفایی و در صورت يکی بودن شاهد، واجب عینی است.
➖از جالینوس حکیم پرسیدند که بهترین آداب در محافل کدام است، گفت: اگر عالم باشد، دهان گشاید تا مایه علمش، مجهول نماند و اگر جاهل باشد، زبان ببندد تا پایه جهلش معلوم نشود.
🌺شعر
وقت سخن مترس و بگو آنچه گفتنی است
شمشیر روز معرکه زشت است در نیام
🟢 آداب سخن گفتن در قرآن
در این گفتار در صدد آنیم که از دید قرآن کریم برخی خصوصیات گفتار را برشمریم ؛
➖ محکم و مستدل حرف بزنید
»یا ایهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیدًا»(۶)
🌸شعر
سخندانِ پرورده، پیر کهن
بیندیشد، آن گه بگوید سخن
مزن بی تأمل به گفتار دَم
نکو گو و گر دیرگویی چه غم؟
بیندیش و آن گه برآور نَفَس
و زان پیش بس کن که گویند بس
به نطق، آدمی بهتر است از دواب
دواب از تو بِه، گر نگویی صواب
➖ سخن پاکیزه
«وَ هُدُوا إِلَی الطَّیبِ مِنَ الْقَوْلِ ...»
نکند از کلمات زشت استفاده کنیم(۷)
حضرت امیر(ع):«إيّاكَ و ما يُستَهجَنُ مِن الكلامِ ؛ فإنّهُ يَحبِسُ علَيكَ اللِّئامَ و يُنَفِّرُ عنكَ الكِرامَ»از سخنان زشت پرهیز کن؛ زیرا فرومایگان را به گِردت نگه می دارد و گرانپایگان را از گِردت می راند.»(۸)
🌺شعر
سخن، خوب است ز اول، خاطر کَس را نرنجاند
که بعد از گفت و گو، سودی ندارد لب گَزیدن ها
➖با مردم به زیبایی سخن بگویید
»... وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنًا ...(۹)
➖سخن نرم
فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَینًا لَعَلَّهُ یتَذَکَّرُ أَوْ یخْشی
اما بنرمی با او سخن بگویید؛ شاید متذکّر شود، یا (از خدا) بترسد!(۱۰)
➖گفتار کریمانه
«قُلْ لَهُما قَوْلاً کَریمًا»
به آنها با گفتار کریمانه سخن کن(۱۱)
➖سخن صادقانه
وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدیثًا
و کیست که از خداوند، راستگوتر باشد؟(۱۲)
دعای امام زمان
امام زمان(عج) در دعای شریف «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ» به خدای متعال عرضه می دارند: «وَسَدِّدْ اَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِكْمَةِ؛ و زبان ما را در درستگويي و گفتار حكيمانه استوار ساز».
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
مـردى بـه رسـول خـدا(ص) عـرض کـرد: اى رسـول خـدا، چـهـار کـار خوشایند من است:زنا، شـرابـخوارى، دزدى و دروغ. اما هر کدام را که بفرمایید به خاطر شما ترک مى کنم حضرت فرمود: دروغ را رها کن مرد رفت و تصمیم گرفت، زنا کند اما با خودش گفت:پیامبر از من مى پرسد (که زنـا کـرده اى یـا نـه)،اگـر انکار کنم، قولى را که به ایشان داده ام شکسته ام و اگر اقرار کنم، حد مى خورم سپس تصمیم گرفت دزدى کند، بعد تصمیم گرفت شراب بخورد، اما هر بار همین فکر رابـا خود کرد لذا نزد رسول خدا برگشت وعرض کرد: شما راه را بکلى بر من بستید، من همه این کارها را رها کردم. (۱۹)
💠داستان
لقمان حکیم که از بیهوده گویی خواجه سخت ناراحت بود، به دنبال فرصت بود که او را بیدار کند.
روزی مهمانی گرامی بر خواجه وارد شد. به لقمان گفت که گوسفندی ذبح کند و از بهترین اعضای آن غذایی مطبوع درست کند.
لقمان از زبان و دل گوسفند غذایی درست کرد و بر سفره گذاشت.
روز دیگر خواجه گفت: گوسفندی را ذبح کن و از بدترین اعضای آن غذایی درست کند. این بار نیز غذایی از دل و زبان گوسفند آماده کرد.
خواجه از کار او متحیر شد، پرسید: چگونه است که این دو عضو، هم بهترین و هم بدترین اعضا هستند؟
لقمان گفت: ای خواجه! دل و زبان، مؤثرترین اعضا در سعادت و شقاوت هستند؛ چنانچه دل را منبع فیض نور گردانی و زبان را در راه نشر معرفت و اصلاح بین مردم در آوری، بهترین اعضا و هر گاه دل به ظلمت فرو رود و کانون کینه و عناد گردد و زبان به غیبت و فتنه انگیزی آلوده شود از بدترین اعضا خواهند بود.
خواجه از این سخن پند گرفت و از آن پس به اصلاح خویش برآمد.
💠داستان
دویست و پنجاه سال پیش از میلاد در چین باستان شاهزاده ای تصمیم به ازدواج گرفت. با مرد خردمندی مشورت کرد و تصمیم گرفت تمام دختران جوان منطقه را دعوت کند تا دختری سزاوار را انتخاب کند.
وقتی خدمتکار پیر قصر ماجرا را شنید بشدت غمگین شد، چون دختر او بطور مخفیانه عاشق شاهزاده بود.
دخترش گفت او هم به آن مهمانی خواهد رفت.
مادر گفت : تو شانسی نداری، نه ثروتمندی و نه خیلی زیبا.
دختر جواب داد : می دانم هرگز مرا انتخاب نمی کند. اما فرصتی است که دست کم یک بار او را از نزدیک ببینم.
روز موعود فرا رسید و شاهزاده به دختران گفت : به هر یک از شما دانه ای میدهم.
هر کسی که بتواند در عرض شش ماه، زیباترین گل را برای من بیاورد، ملکه آینده چین می شود.
دختر پیرزن هم دانه را گرفت و در گلدانی کاشت.
سه ماه گذشت و هیچ گلی سبز نشد، دختر با باغبانان بسیاری صحبت کرد و راه گلکاری را به او آموختند، اما بی نتیجه بود، و گلی نروئید.
بالاخره روز ملاقات فرا رسید.
دختر با گلدان خالی اش منتظر ماند و دیگر دختران هم هر کدام گل بسیار زیبائی به رنگها و شکلهای مختلف در گلدان های خود داشتند.
لحظه موعود فرا رسید.
شاهزاده هر کدام از گلدان ها را با دقت بررسی کرد و در پایان اعلام کرد دختر خدمتکار همسر آینده او خواهد بود.
همه اعتراض کردند که شاهزاده کسی را انتخاب کرده که در گلدانش هیچ گلی سبز نشده است.
شاهزاده توضیح داد : این دختر تنها کسی است که گلی را به ثمر رسانده، که او را سزاوار همسری امپراطور می کند : گل صداقت …
همه دانه هایی که به شما دادم عقیم بودند و امکان نداشت گلی از آنها سبز شود !!!
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. کرامات و حکایات عاشقان خدا جلد دوم صفحه ی ،ص۲۲۴ با اندکی تلخیص
۲.الكافى،ج۲،ص۱۱۵
۳.مكارم الأخلاق، ج۲،ص۳۷۷.
۴.مسند احمد، ج۵، ص۲۶۶.
۵بحار الأنوار،ج۷۱،ص۲۷۴.
۶.احزاب/۷۰
۷.حج/۲۴
۸.غرر الحكم ،۲۷۲۲.
۹.بقره/۸۳.
۱۰. طه/۴۴.
۱۱.اسراء/۲۳.
۱۲.نساء/۸۷.
۱۳.بحار الأنوار ،ج۷۵،ص۱۱۴.
۱۴.شرح غرر الحکم،ج۲، ص۱۵۱.
۱۵.بحارالانوار، ج۶۹، ص۳۸۶.
۱۶. همان، ج ۷۸، ص۳۰۳.
۱۷.شرح غررالحکم، ج۴، ص۳۶۳.
۱۸.همان،۲۹۶.
۱۹.میزان الحکمه،ج۱۱
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۵۷)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۵۷که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام باقر علیهالسّلام فرمود::
سُئِلَ رَسُولُ اللهِ(ص) عَن خِیارِ العِبادِ، فَقالَ الَّذینَ اِذا اَحسَنوا استَبشَرُوا وَ اِذا اَساءوا استَغفَروا وَ اِذا اُعطوا شَکَروا وَ اِذَا ابتُلوا صَبَروا وَ اِذا غَضِبوا غَفَروا.
از رسول خدا (ص) پرسیدند بهترین بندگان چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که وقتی کار نیک میکنند خرسند میشوند و چنانچه کار بدی کردند، استغفار و عذرخواهی میکنند و وقتی چیزی به او میدهند یا اعطایی به او میشود، سپاسگزاری میکنند و وقتی که مشکل و گرفتاری برایشان پیش آمد، صبر میکنند و وقتی خشمگین میشوند، درمیگذرند.
🔹اِذا اَحسَنوا اِستَبشَرُوا
«اِستِبشار» یعنی خرسند شدن یا آثار خرسندی در چهره پدیدار شدن، که دربارهی مؤمن دارد «بِشرُهُ فی وَجهِهِ وَ حُزنُهُ فی قَلبِه»؛ یعنی [آنها که] وقتی کار نیک میکنند، خوشحالند که کار خوب کردند. این خوشحالی ارتباطی ندارد به اینکه انسان غرور پیدا کند و عُجب به کار خیر پیدا کند؛ اینها دو چیز است، اینها را از هم تفکیک کنید. یکوقت انسان دو رکعت نماز میخواند، خیال میکند که در یک مرتبهی عالی ] است] و عُجب -یعنی خودشیفتگی، خودفریفتگی، خودشگفتی-به انسان دست میدهد؛ این مذموم است؛ یکوقت هست نه، بحث خودشیفتگی و خودفریفتگی نیست؛ کار خوبی کرده و خوشحال است که الحمدلله خدا توفیق داد این کار خوب را انجام داده. این خیلی خوب است که وقتی عمل نیک انجام میدهد، خرسند باشد به این کار نیکی که انجام داده.
🔹وَ اِذا اَسَاءوا استَغفَروا
در مورد «اسائه» -کار بد انجام دادن- به این اکتفا نشده است که بگوییم وقتی کار بد انجام داد، ناراحت باشد؛ نه، ناراحتی کافی نیست، عملی هم دنبالش لازم است و آن عمل عبارت است از استغفار؛ از خدای متعال عذرخواهی کند. استغفار یعنی عذرخواهی کردن؛ وقتی کار بدی کرد، از خدا عذرخواهی کند، معذرتخواهی کند.
🔹وَ اِذا اُعطوا شَکَروا
وقتی خدای متعال به او چیزی میدهد، سپاسگزار باشد. البتّه ظاهر «اُعطوا» اعم است از عطای الهی و عطای بشری -از مردم هم اگر محبّتی کردند، چیزی به انسان دادند، آدم باید سپاسگزار باشد؛ این معلوم است- لکن ظاهرا اینجا مراد عطای الهی است. یعنی وقتی نعمتهای الهی را متذکّر میشود، میبیند نعمتهای الهی را یا نعمت جدیدی به او داده میشود، شکرگزار باشد؛ غافل نباشد از اینکه خدای متعال این نعمت را به او داده است. غفلت از نعمت، خیلی درد بزرگی است، انسان را به لئامت میکشاند، به ناسپاسی میکشاند.
🔹وَ اِذا ابتُلوا صَبَروا
وقتی هم که یک ابتلایی در زندگی اینها پیش آمد، مشکلی برایشان پیش آمد، در آن هم صبر کنند؛ که این صبر و شکر با همدیگر ارتباط نزدیکی هم دارند. یکی از آثار شکر این است که انسان صبر میکند؛ یعنی وقتی شما توجّه داشتید که خدای متعال چقدر نعمت به شما داده، اگر یک ابتلائی هم به شما داد، بیماریای، گرفتاریای پیدا کردید، صبر میکنید؛ میگویید خب، اینکه در مقابل آنهمه لطف الهی چیزی نیست. لذا در دعای روزهای رجب میخوانید: «اللهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ یصَبرَ الشّاکِرینَ لَک» صبر افراد شکرگزار [را طلب میکنیم]، که حالا انشاءالله همهی ما ایّام رجب را که در پیش است، مغتنم بشماریم.
🔹وَ اِذا غَضِبوا غَفَروا
وقتی از کسی خشمگین شدند، از او بگذرند و او را بیامرزند. البتّه طبیعی است این غضب لله نیست، این غضب لشخص است؛ والاّ غضب لله را ما حق نداریم بهخاطر اهواء خودمان یا بهخاطر چیزی [ببخشیم و بگذریم]؛ وقتی یک جایی لله غضب کردیم، اینجا آن غضب را باید ادامه بدهیم، باید حفظ کنیم. [در اینجا منظور ]غضبهای شخصی است؛ یک جملهای بنده به شما عرض میکنم، شما عصبانی میشوید؛ یک چیزی شما به بنده میفرمایید، بنده عصبانی میشوم؛ یک کاری که ناخوشایند ما است، از کسی برایمان پیش میآید، عصبانی میشویم؛ وقتی این غضبی را که در مسائل شخصی عارضِ انسان میشود، پیدا شد، «غَفَروا».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۴۹.
۲.شرح حدیث از مقام معظم رهبری در ابتدا درس خارج فقه ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۵۸)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۵۸؛ حَلِیماً
منتظران واقعی و یاران امام زمان علیه السلام اهل حلم و بردباری هستند .
🔷معنی حلم
حلم عبارت است از صفتی نفسانی و حالتی روحانی که از آن به سکونت نفس و آرامش خاطر تعبیر میکنند که با ورود امر ناملایمی، شخص زود از جا بدر نمیرود. اما کظم غیظ، عبارت از اینکه شخص، حالت سکونت و آرامش را به خود بدهد که آن تحلّم است و این امری است عارضی برخلاف حلم که فطری انسان است.
🔷مهارت حدیثی
حضرت امیر(ع) :«إنْ لَم تَكُن حَليما فَتَحَلَّمْ ؛ فإنَّهُ قَلَّ مَن تَشبَّهَ بقَومٍ إلاّ أوْشَكَ أنْ يكونَ مِنهُم».
اگر بردبار نيستى، وانمود كن كه بردبارى؛ زيرا كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و بزودى يكى از آنان نشود .(۲)
🔵شیوه کسب حلم
برای کنترل خشم و کسب مهارت حلم یکی از حکما گفته وقتی از کسی خشمگین شدی آن شخص یا مقامش بالاتر است یا پایین تر و یا مساوی
👈اما آن دسته که مافوق هستند مانند: پدر، استاد، معلم، برادر و پیرمردان و سالخوردگان، پس اگر چنانچه من اینقدر صبر و تحمل نداشته باشم که در مقابل آنها خشم خود را فرو نشانم پس پاداش بزرگی و حقوق آنها چه میشود؟
👈و اما دستهای که مادون من هستند و مرا فحش دهند و ناسزا گویند اگر چنانچه من پنجاه مرتبه هم جواب به ایشان دهم بدشان نمیآید؛ زیرا دردی ندارد، بلکه درد، برای من است که خود را با آنها برابر کردهام.
👈و اما اگر طرف مقابل مثل و مساوی من باشد و از او لغزش و خطایی دیده باشم تفضّلاً از او میگذرم؛ زیرا شرافت و فضیلت در این است که من حکومت داشته باشم بر اینکه غیظ خود را فرو نشانم. اینها جملاتی از آیات و اخباری بود که در مدح کظم الغیظ وارد شده است.
🟢حلم در اوج قدرت
امیرمؤمنان على (ع) فرمود:« لَیْسَ الْحَلیمُ مَنْ عَجَزَ فَهَجَمَ وَ إذا قَدَرَ اِنْتَقَمَ. إنَّمَا الْحَلیمُ مَنْ إذا قَدَرَ عَفا، وَکانَ الْحِلْمُ غالِبا علی کُلِّ أَمْرِهِ». کسی که چون ناتوان شود، هجوم برد و چون قدرت یابد، انتقام کشد، بردبار نیست. بردبار کسی است که قدرت داشته باشد، ولی گذشت کند و بردباری بر تمام امور او چیره باشد.(۳)
🔶خشم و دیوانگی
نقطه مقابل حلم خشونت ورزی است که عیب بزرگی محسوب می شود تا جایی که نوعی دیوانگی دانسته شده است.
امير مؤمنان عليه السّلام فرمود:
«الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمُ»
خشم شديد نوعى ديوانگى است، زيرا صاحب آن پشيمان خواهد شد، و اگر پشيمان نشود ديوانگيش ريشه دار و استوار است.(۴)
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.نهج البلاغه: حكمة ۲۰۷ .
۳.غرر الحكم،۲۵۲۹.
۴.نهج البلاغه، حکمت ۲۴۷.
جهاد با نفس (۵۸)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الحمد لِلَّهِ ربِّ العالمین و صلّی اللهُ عَلى خَیرِ خَلقِهِ محمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهرین
❇️مقدمه
در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۵۸که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام باقر (ع) فرمود:
«إِنَّ خِيارَكُمْ أُولُو اَلنُّهَى قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ أُولُو النُّهَى قَالَ هُم أُولُو اَلأخلاَقِ الحَسَنَةِ و اَلأحلامِ اَلرَّزِينَةِ و صِلَةِ الأرحامِ و البَرَرَةُ بِالأُمَّهاتِ و اَلآباءِ و المُتَعاهِدِينَ لِلفُقَراءِ وَ اَلجِيرانِ و اَلْيَتَامَى «وَ يُطعِمونَ اَلطَّعٰامَ» وَ يُفشُونَ السَّلاَمَ فِي العالَمِ و يُصَلُّونَ وَ اَلنّاسُ نِيامٌ غَافِلُونَ» .
پيامبر(ص)فرمود: بهترين شما «أُولُو اَلنُّهَى» [خردمندانند]. گفته شد: اى رسول خدا چه كسانى خردمندانند؟ فرمود: فرمودند: آنان صاحبان اخلاق نیک و بردباری متین و صله رحم و نیکوکار به مادران و پدران و رسیدگی کنندگان به فقیران و همسایگان و یتیمانند و کسانی که اطعام کرده، سلام را آشکارا گفته و در هنگامی که مردم غافل در خوابند نماز میگزارند.
♻️ویژگی های خردمندان
🔹🔸أُولُو اَلْأَخْلاَقِ اَلْحَسَنَةِ
متأسفانه در زمان ما، به وسیله ی فضاهای آلوده ی مجازی بسیاری از جوانان دچار فحاشی و بدگویی هستند و به تدریج قبح این مسأله دارد از بین می رود.
باید توجه کنیم که یکی در مهم ترین نشانه مؤمنان اخلاق حسنه و سخنان زیباست .
با حسن خلق می توان دنیا را تصرف کرد و بدترین دشمن انسان را با اخلاق خوب و محبت و با ادبیات صحیح می توان جذب کرد.
🔹🔸 وَ اَلْأَحْلاَمِ اَلرَّزِينَةِ
حضرت امیر (ع) در کلامی ارتباط تنگاتنگ حلم و متانت و جذابیت شخصیت انسان را به زیبایی بیان فرموده است؛
«الْحِلْمُ وَالاَْنَاةُ تَوْاءَمَانِ يُنْتِجُهُما عُلُوُّ الْهِمَّةِ». بردبارى و متانت ، فرزندان دوقلويى هستند كه از همت بلند زاده شده اند.(۲)
🔹🔸 وَ صِلَةِ اَلْأَرْحَامِ
اهمیت صله رحم و پیمان خویشاوندی به حدی است که خداوند به صله رحم کنندگان طول عمر می دهد.
امامان اجازه قطع رحم با فامیل به بهانه های مختلف را نمی دادند چرا که ای بسا فامیل ها به جهت ارتباط با افراد مؤمن از انحراف و بی دینی حفظ شوند .
💠داستان
مردی خدمت پیامبر (ص) آمد و عرض کرد یا رسول الله فامیل من تصمیم گرفتهاند با من مبارزه کنند، با من قهر کنند و به من فحش و ناسزا بگویند. آیا من حق دارم با آنها قهر کنم و آنها را ترک کنم؟ حضرت فرمودند: در این صورت خدا با همه شما قهر خواهد کرد. آن مرد گفت: پس چه کنم؟ حضرت فرمود: هر کس با تو قطع رابطه کرد، تو رابطه را با او برقرار کن. هر کس تو را از نعمتی محروم کرد، تو او را محروم نکن و هر کس به تو ستم نمود، تو از او درگذر؛ زیرا اگر چنین کنی، خداوند با تو خواهد بود.(۳)
🔹🔸وَ اَلبَرَرَةُ بِالأُمَّهَاتِ وَ اَلآبَاءِ
نیکی به پدر و مادر به حدی اهمیت دارد که گفته اند خیر دنیا و آخرت در جلب رضایت والدین است.
چرا که رضایت آنها موجب رضایت خداوند است؛
پیامبر(ص) فرمود:«يَا عَلِيُّ رِضَا اَللَّهِ كُلُّهُ فِي رِضَا اَلْوَالِدَيْنِ وَ سَخَطُ اَللَّهِ فِي سَخَطِهِمَا .» یا علی! همه رضایت خداوند در رضایت پدر و مادر است و همه خشم خدا در خشم اون دو.
🔹🔸 وَ اَلْمُتَعَاهِدِينَ لِلْفُقَرَاءِ وَ اَلْجِيرَانِ وَ اَلْيَتَامَى
انسان مؤمن باید خود را در قبال نیازمندان، همسایگان و یتیم ها متعهد بداند. یعنی هم از نظر روحی و روانی و هم از نظر مالی هوای آنها را داشته باشد.
🔹🔸 وَ يُطْعِمُونَ اَلطَّعٰامَ
یکی از انواع نیکی ها طعام دادن است که آثار و برکات فراوانی در این امر وجود دارد . چنانچه کفاره بسیاری از گناهان طعام دادن به فقرا تعیین شده است.
🔹🔸وَ يُفشُونَ اَلسَّلاَمَ فِي اَلْعَالَمِ
سـلام کـردن دارای آدابی است که رعایت آنها، تاءثیر آن را بیشتر می کند.
کوچک به بزرگ سلام کند و رهگذر به نشسته و گروه اندک به گروه بسیار، سلام کند.
و یکی از این آداب افشا یعنی ادا آشکارا و بلند این کلمه مقدس است.
🔹🔸وَ يُصَلُّونَ وَ اَلنَّاسُ نِيَامٌ غَافِلُونَ
شب زنده داری و نماز شب یکی از مهم ترین فضیلت ها دانسته شده است که آثار دنیوی و اخروی بر آن مترتب است.
البته خوب است اشاره کنیم که شب زنده داری یکی از مصادیقش نماز و عبادت است اما مصادیق دیگری هم دارد مانند؛
— بیداری شب به خدمت به خلق
— بیداری شب به تحصیل علم
— بیداری شب در اثر درد بیماری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۴۹.
۲.نهج البلاغه ،ح۴۵۲، ص۱۲۹۷
۳.اصول کافی، ج۳، ص۲۲۱.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d