🟥آثار دنیوی گناهان
🔴از بین رفتن قلب معنوی
تکرار گناه و مداومت بر آن، موجب تیرگى و واژگونى قلب و مسخ انسان از حالت انسانیت و نیز باعث گناهان بزرگتر مىشود؛ به عنوان مثال، گنهکارى که براى اوّلینبار شراب مىنوشد، چون مسلمان است، آشامیدن چند قطره از شراب براى او بسیار سخت است؛ ولى بار دوم، کمى آسان مىشود و وقتى زیاد تکرار شد، آشامیدن چند لیوان از آن براى او، ار آب خوردن نیز آسانتر مىگردد.
➖امام صادق(ع)فرمود: پدرم مىفرمود: «مَا مِنْ شَیءٍ أَفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطِیئَةٍ إِنَ الْقَلْبَ لَیوَاقِعُ الْخَطِیئَةَ فَمَا تَزَالُ بِهِ حَتَّى تَغْلِبَ عَلَیهِ فَیصَیرَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ» چیزى بیشتر از گناه، قلب را فاسد نمىکند. قلب، گناه مىکند و بر آن اصرار مىورزد و در نتیجه، سرنگون و وارونه مىگردد و دیگر موعظه در آن اثر نمىنماید.»(۳)
➖ امام صادق(ع) فرمود:«إذا أذنَبَ الرجُلُ خَرَجَ في قَلبِهِ نُكتَةٌ سَوداءُ ، فإن تابَ انمَحَت ، و إن زادَ زادَت حتّى تَغلِبَ على قَلبِهِ ، فلا يُفلِحُ بَعدَها أبَدا ».(۴)
هرگاه كسى گناه كند نقطه اى سياه در دلش پيدا شود، اگر توبه كرد آن نقطه پاك شود، امّا اگر بر گناهش بيفزايد آن نقطه بزرگتر شود، تا جايى كه تمام دلش را فرو پوشد و از آن پس هرگز رستگار نشود.
🔴عذاب وجدان
در نهاد انسان، نیرویی است که پس از ارتکاب گناه، او را مورد ملامت و سرزنش قرار داده، با ضربات پیگیر خود، آرامش روحی را از آدمی سلب میکند که قرآن نام آن را «نفس لوامه» گذارده و دانشمندان به آن «وجدان اخلاقی» میگویند.
قرآن میفرماید: «لَا أُقْسِمُ بِیوْمِ الْقِیامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» سوگند به روز قیامت! و سوگند به نفس ملامتکننده!»
شکنجههای وجدان در شخص گناهکار، گاهی به صورت پشیمانی خودنمایی میکند و آن، وقتی است که فرد گنهکار به حالت یأس عجیبی گرفتار میگردد و جنایت خود را غیرقابل جبران میداند و در نتیجه، از زندگی مأیوس و دچار سقوط میشود.
🔴سلب لذت عبادت
گناهان باعث سلب لذت عبادت می شود گاهى کار به آنجا مىرسد که دیگر از بردن و شنیدن نام خدا نفرت پیدا مىکند؛ اما شنیدن نام دیگران او را دلشاد مىنماید: «وَإِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذینَ لا یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَإِذا ذُكِرَ الَّذینَ مِنْ دُونِهِ إِذا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ».
و چون خدا بهتنهایى یاد مىشود، دلهاى کسانى که به آخرت ایمان ندارند، منزجر مىگردد و وقتى کسانى غیر از او یاد شوند، بهناگاه آنان شادمانى مىکنند.(۵)
🔴کوتاهی عمر
امام علی (ع) میفرماید:
«أعوذُ باللَّهِ مِن الذُّنوبِ التي تُعَجِّلُ الفَناءَ»از گناهانی که در نابودی شتاب می کنند به خدا پناه می برم.(۶)
➖بعضی کارها از قبیل: قطع رحم، قسم دروغ، سخنان دروغ، آزردن پدر و مادر و… عمر را کوتاه و کارهایی از قبیل: صدقه پنهانی، نیکی به پدر و مادر و صله رحم و… عمر را طولانی می کند. اگر چه مرگ در اختیار انسان نیست، لیکن اعمال ما در طولانی شدن یا کوتاه شدن عمر ما دخالت دارند؛ یعنی اعمال و رفتار ما در زندگی ما تأثیر می گذارند.
🔴بلاها و گفتاری ها
➖خداوند میفرماید: «وَما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیدِیكُمْ وَیعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ» و آنچه از مصیبت به شما رسد، پس به جهت دستاورد خودتان است وبسیاری از آنها را خداوند میبخشد.»(۷)
➖بروز برخی اختلافات خانوادگی، ناهنجاریهای اجتماعی و بیماریها، به دلیل سوء رفتار خود انسان است و تنها راه نجات از آنها نیز توبه و استغفار است؛ «كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یكُونُوا یعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یكُونُوا یعْرِفُونَ»
هرگاه بندگان مرتکب گناهانى شوند که قبلاً انجام نمىدادهاند، خداوند بلاهایى را برایشان پدید مىآورد که سابقه نداشته باشد.(۸)
👈البته گاهی نزول بلا و افتادن در سختىها، به دلیل انجام گناه نیست؛ بلکه آزمایش الهی است. امیر مؤمنان(ع)فرمود: «إِنَ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَلِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَلِلْأَنْبِیاءِ دَرَجَةٌ وَلِلْأَوْلِیاءِ كَرَامَةٌ» بلا، براى ستمگران ادب و تنبیه است، براى مؤمنان امتحان، براى پیامبران ارتقای درجه و براى اولیاى خدا راهى است به سوى کسب ارزشهاى بیشتر.»(۹)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔵آثار اخروی گناهان
🔵عذاب قبر
➖علامه مجلسی «معیشة ضنکاً» در آیه «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ؛ و هر کس از یاد من اعراض کند همانا معیشتش تنگ شود و او روز قیامت نابینا محشور میکنیم.» را به عذاب قبر تفسیر کرده است.(۱۰)
➖امام صادق(ع) در مورد قبر اینگونه دعا میکرد:
«اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِک مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضِیقِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقبر»
خداوندا از عذاب و تنگی و فشار قبر به تو پناه میبرم.
سختیها و فشارهای پس از مرگ است که در عالم بَرزخ بر انسان وارد میشود. طبق روایات، سخنچینی، بیدقتی درباره طهارت و نجاست، رفتار نامناسب مرد با همسرش، بداخلاقی با خانواده و سبکشمردن نماز، از اسباب عذاب قبر است.
🔷آبروریزی و رسوایی
یکی از نام های قیامت که در قرآن به آن اشاره شده است، روزی است که اسرار انسان آشکار می گردد.
«یوْمَ تُبْلَی السَّرائِر» در آن روز اسرار نهان آشکار می شود.» (۱۱)
➖امام صادق (ع) فرموده است:
لَوْ لَمْ یکنْ لِلْحِسَابِ مَهُولَةٌ إِلَّا حَیاءُ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ تَعَالَی وَ فَضِیحَةُ هَتْک السِّتْرِ عَلَی الْمَخْفِیاتِ لَحَقٌّ لِلْمَرْءِ اَنْ لَا یهْبِطَ مِنْ رُءُوسِ الْجِبَالِ وَ لَا یأْوِی إِلَی عُمْرَانٍ وَ لَا یأْکلَ وَ لَا یشْرَبَ وَ لَا ینَامَ إِلَّا عَنِ اضْطِرَارٍ مُتَّصِلٍ بِالتَّلَفِ»اگر در حساب قیامت هیچ هول و هراسی جز شرم عرضه شدن افعال به پیشگاه حضرت حق، و رسوائی بالا رفتن پرده از روی امور مخفی نبود، جا داشت که انسان از کوه پائین نیاید و در آبادی و شهری مسکن نگیرد، و چیزی نخورد و نیاشامد و نخوابد مگر به وقت اضطرار و ناچاری.(۱۱)
🔷حبس
یکی دیگر از تبعات گناه این است که باعث حبس انسان در قیامت میشود. بعضی از انسانها مرتکب گناه میشوند و کسی هم آنها را نمیبیند و آنها خیال میکنند که راحتاند و تا به حال گرفتار قانون و عدالت نیامدهاند و به خاطر این خوشحال و گاهی احساس غرور میکنند. غافل از اینکه خداوند شاهد و ناظر افعال و اعمالشان است و در قیامت، همین شاهد، حاکم هم خواهد بود و شاید انسان در دنیا صد سال گناه کند، ولی یک بار هم حبس نشود؛ اما در قیامت به خاطر یک گناه گاهی انسان صد سال حبس میشود.
➖پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «اعلموا انّ العبد لیحبس علی ذنبٍ مِن ذُنوبهِ ماة عام و انّهُ لینظر الی ازدواجهِ فی الجنّةِ یَتَنَعُمَنَّ؛ بدانید و هوشیار باشید، همانا در قیامت بنده را به خاطر یکی از گناهانش صد سال حبس میکنند؛ درحالیکه او به حورانی نگاه میکند که در بهشت برای او آماده شدهاند و به نماز و نعمت مشغولاند (و او حسرت میخورد)». (۱۲)
🔷از دست دادن اعمال نیک
در روز قیامت برای جبران حقّ الناس، از کارهای خوب و شایسته بدهکار برمیدارند و به حساب طلبکار میگذارند، تا حسابش صاف شود و اگر کارهای نیک بدهکار کفایت نکند یا نداشته باشد، از گناهان طلبکار برمیدارند و به حساب بدهکار میگذارند، تا به این صورت، شاکی راضی شود. اینجاست که بدهکار با دست خالی به دوزخ میرود.
➖از امام سجاد(ع) سؤال شد: اگر کسي حقّ يک مسلمان را ضايع کند، آن مسلمان چگونه ميتواند حقّ خويش را بستاند؟ آن حضرت فرمودند: در قيامت به اندازۀ حقّ مظلوم از اعمال نيک ظالم بر ميدارند و به اعمال مظلوم ميافزايند: «يُؤْخَذُ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ مِنْ حَسَنَاتِهِ بِقَدْرِ حَقِّ الْمَظْلُومِ فَتُزَادُ عَلَى حَسَنَاتِ الْمَظْلُوم» سپس از ایشان سؤال شد: اگر ظالم، حسنهاي نداشته باشد، چه ميشود؟ فرمودند: گناهان مظلوم را به پروندۀ ظالم منتقل ميکنند.
یعنی اعمال نیکوی بدهکار را به بستانکار میدهند و اگر عمل نیکی نداشت یا آن اعمال تمام شد، گناهان و اعمال بد بستانکار را روی گردن بدهکار میگذارند. با این حساب، ممکن است بستانکار بهشتی و بدهکار جهنمی شود.(۱۳)
➖برخی روایات دیگر میخوانیم برخی افراد در قیامت پروندۀ خويش را خالي از حسنات مییابند. با تعجب سؤال ميکنند: اعمال خير و عبادات و انفاقات ما چه شد که اثري از آن نمييابيم؟ به آنان خطاب ميشود: حسنات شما به پروندۀ اعمال کساني که با آنان خصومت داشتيد منتقل شده است. سپس مشاهده ميکنند علاوه بر اين که نامۀ اعمالشان تهي از نيکيهاست، گناهاني در آن ثبت شده است که هرگز مرتکب نشدهاند. وقتي علّت را جويا ميشوند، به آنان خطاب ميشود: اينها گناهان كسانى است كه از آنها غيبت كردهايد، به آنها ناسزا گفتهايد و در خريد و فروش بر آنان ستم كردهايد.(۱۴)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
احمدبنطولون، یکی از پادشاهان مصر بود. زمانی که از دنیا رفت، از طرف حکومت وقت، یک قاری قرآن را با حقوق زیاد اجیر کردند تا روی قبر سلطان قرآن بخواند. روزی خبر آوردند که قاری، ناپدید شده و معلوم نیست به کجا رفته است. پس از جستوجوی زیاد او را پیدا کردند و پرسیدند: چرا فرار کردی؟ آن شخص جرئت جوابدادن نداشت و فقط میگفت: من دیگر قرآن نمیخوانم. گفتند: اگر حقوق شما کم است، دو برابر این مبلغ را به تو میدهیم! گفت: اگر چند برابر هم بدهید، نمیپذیرم. گفتند: دست از تو بر نمیداریم، تا دلیل این مسئله روشن شود. گفت: چند شب قبل، صاحب قبر، احمدبنطولون، به من اعتراض کرد: «چرا بر سر قبرم قرآن میخوانی؟» گفتم: مرا اینجا آوردهاند که برایت قرآن بخوانم تا خیر و ثوابی به تو برسد. گفت: «نهتنها ثوابی از قرائت قرآن به من نمیرسد، بلکه هر آیهای که میخوانی، آتشی بر آتش من افزوده میشود. به من میگویند: میشنوی؟ چرا در دنیا به قرآن عمل نمیکردی؟» بنابراین، مرا از خواندن قرآن برای آن پادشاه بیتقوا معاف کنید.
💠داستان
يكى از ياران پيامبر(ص) نگاهش به دخترى افتاد و به سوى او دست درازى كرد. در مسير راه ديوارى فروريخت و صورت او را مجروح كرد.
پيامبر (ص) با شنيدن اين ماجرا فرمودند: خداوند در همين دنيا تو را كيفر داد تا به آخرت كشيده نشود. چنانكه افرادى هستند كه خداوند پاداش كارهاى آنان را در همين دنيا مىدهد.
💠داستان
ابراهیم جمال که یکی از شیعیان موسی بن جعفر (ع) بود، روزی خواست خدمت علی بن یقطین برسد.
چون ابراهیم ساربان بود و علی بن یقطین وزیر، به حسب ظاهر، شان ابراهیم نبودکه; وارد شود لذا علی بن یقطین او را راه نداد.
اتفاقا در همان سال علی بن یقطین به حج مشرف شد. در مدینه خواست خدمت امام کاظم علیه السلام شرفیاب شود، حضرت او را راه نداد. روز دوم، در بیرون خانه،حضرت را ملاقات نمود. و عرضه داشت; که ای سید من، تقصیر من چه بود که مرا راه ندادید؟!
امام - علیه السلام فرمود: به این دلیل که برادرت ابراهیم جمال رابه حضور نپذیرفتی، من نیز از ورود تو مانع شدم; و خداوند عمل تو را قبول نخواهد کرد و فرمود مگر آن که ابراهیم جمال تو را ببخشد.
سرانجام به دستور امام علیه السلام علی بن یقطین، خود را به درب خانه ابراهیم رسانید و گفت: اگر تو مرا عفو نکنی، و مرا نبخشی، سرورم موسی بن جعفرعلیه السلام مرا قبول نکرده و به حضور نخواهد پذیرفت. ابراهیم گفت:
خدا تو را ببخشد و بیامرزد.
سپس علی بن یقطین صورت خود را روی زمین گذاشت و با اصرار زیادی خواست که ابراهیم پای خود را روی صورت او بگذارد! در این هنگام پیوسته می گفت: «خدایاشاهد باش ».
وی همان شب، خود را به درب خانه امام علیه السلام رسانید، آن حضرت به او اجازه ورود داده و او را به حضور پذیرفت!
💠داستان
روزی حضرت موسیبنعمران (ع) به خداوند عرضه داشت: خدایا حال دوستِ من که شهید شده، در عالم برزخ چگونه است؟
خداوند به حضرت موسی (ع) گفت: او در جهنم است؛ حضرت موسی (ع) با تعجب به خدا عرضه داشت خدایا مگر وعده نکردهای که شهید با اولین قطره خونش به بهشت میرود و همه گناهانش آمرزیده میشود، خدا به حضرت موسی (ع) گفت: بله اما دوست تو اصرار به آزردن پدر و مادرش داشت و من عمل کسی را که بر پدر و مادرش ستم کند قبول نمیکنم، حتی با شهادت؛ بنابراین کسانی اسمشان در طومار شهدا نوشته میشود که عاق والدین نباشد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.روم/۴۱.
۲.بحار الأنوار،ج۳۵،ص۲۹
۳. الکافى، ج۲، ص۲۶۸.
۴.الكافي،ج۲،ص۲۷۱.
۵.زمر/۴۵.
۶.اصول کافی، ج ۲، ص۳۴۷.
۷.شوری/۳۰.
۸.الکافى، ج ۲، ص۲۷۵.
۹. بحار الأنوار، ج ۷۸، ص۱۹۸
۱۰.مراه العقول
۱۱.طارق/۹
۱۲.تفسير الصافي ،ج۳ ،ص۶۷
۱۳.الکافي، ج ۸، ص۱۰۶
۱۴.المحجّة البيضاء، ج۸، ص۳۴۳
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۸۸)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۸۸. یُصَلِّی رَهْباً
یکی دیگر از ویژگیهای مومن عبارت است از اینکه باترس وخوف نمازمی خواند.
همه امامان ، ویژگی که داشتند عبارت بود از اینکه، از حضرت امیر تا امام مهدی علیهم السلام، از ترس خدا میگریستند و در حال نماز رنگش زرد میشد.
«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» مؤمنان رستگار شدند؛آنها که در نمازشان خشوع دارند.
👈منتظران حضرت مهدی(عج) در کیفیت عبادت از امامان معصوم پیروی میکنند که از جمله آن شرایط خشوع و خوف در هنگام عبادت است.
🔵 رابطه خشوع و خوف
وقتی سخن از رَهب و خوف در نماز است خشوع نیز مطرح می شود چرا که خوف و رهب نتیجه خشوع در برابر خداوند است.
علامه طباطبايي مي فرمايد: خشوع به معناي تأثر خاصّي استكه به افراد مقهور دست مي دهد؛ افرادي كه در برابر سلطاني قاهر قرار گرفته اند، به طوري كه توجه وي همه معطوف او گشته، و از هر جاي ديگر قطع مي شود، و ظاهراً اين حالت، دروني است كه به نوعي عنايت به اعضا و جوارح نيز نسبت داده مي شود.
🟢خشوع ظاهر و باطن
خشوع شامل فروتنى ظاهر و باطن مى گردد، ليكن ترديدى نيست كه مطلوب اصلى، خشوع قلبى و باطنى است؛ زيرا در صورتى كه اين معنا تحقّق يابد، خشوع ظاهرى به دنبال آن خود به خود حاصل مى شود، چنان كه از امام على (ع) روايت شده كه فرمود:«مَن خَشَعَ قَلبُهُ للَّهِ عزّ وجلّ خَشَعَت جَوارِحُهُ فَلا يَعبَثُ بِشَى ءٍ».
اگر كسى دلش براى خداى عزّ وجلّ فروتن باشد، اندامش نيز فروتن مى شوند و با چيزى بازى نمى كند.(۲)
🔶مراتب بالای خوف در منتظران
منتظران حضرت مهدی(عج) باید تلاش کنند مراتب بالای خوف و خشیت را در خود به وجود آوردند.
➖مرتبه بالای خوف و خشیت متعلق به کسانی است که علاوه بر خوف از عذاب های دنیوی و اخروی که به عنوان جهنم مطرح است ، عذاب های روحی را که بسی سخت تر از عذاب های جسمی است، درک می کنند و از آنها هراس دارند. بندگانی هستند که ترس از محرومیت از رحمت ها و نوازش های الهی دارند. قرآن کریم یکی از عذاب های سخت را برای کسانی که جنایت های بزرگ مرتکب شده اند، چنین توصیف می فرماید: وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ خدا با ایشان سخن نمی گوید و به آن ها نگاه نمی کند.(۳)
🔷روش تقویت خوف و خشییت
یکی از عوامل خوف و خشیت این است که انسان حقارت خود را در برابر عظمت الهی درک کند و هرچه بیشتر در این زمینه تامل کند.
از طریق تفکر درعظمت مخلوقات می توان این نقیصه را اصلاح کرد. میتوان کوچکی را در مقایسه با عالم آفرینش اینگونه در ذهن خود مرور کرد؛
☜کوچکی ما در برابر کره زمین
☜کوچکی کره زمین در برابر منظومه شمسی
☜کوچکی منظورت شمسی در برابرکهکشان
☜ کوچکی کهکشان ما در مقابل میلیون ها کهکشان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲. الخصال ،ص۶۲۸ّ
۳.بقره/ ۴۷۱
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۸۸)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۸۸ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
پیامبر (ص) فرمود:
مَن عَرَضَت لَهُ فاحِشَةٌ أو شَهوَةٌ فَاجتَنَبَها مَخافَةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ حَرَّمَ اللّه ُ عَلَيهِ النّارَ و آمَنَهُ مِنَ الفَزَعِ الأكبَرِ ، و أنجَزَ لَهُ ما وَعَدَهُ في كِتابِهِ في قولِهِ تَعالى :«وَ لِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ» .
هر كس با فحشا و شهوتى رو به رو شود و از ترس خداوند عزّ و جلّ از آن دورى كند، خداوند آتش را بر او حرام گرداند و از آن وحشت بزرگ ايمنش دارد و آنچه را كه در كتاب خود در آيه «و براى آن كه از مقام و عظمت پروردگارش بترسد دو بهشت است» به او وعده داده است، عملى سازد.
🟢موقعیت گناه؛
⬅️ امتحانی از طرف خداوند
موقعیت های گناه در دایره اراده الهی است تا بنده خود را امتحان کنه.
شرایطی که ما در آن شرایط دچار خطا میشویم، خدا در این شرایط و این اتفاقات روحی و ذهنی خاصی که برای ما میافتد، حضور دارد.
مثلاً در ماجرای حضرت آدم، خداوند میفرماید: ما از قبل به آدم گفته بودیم که ابلیس دشمن شماست و به این درخت نزدیک نشوید. «وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَکُما عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَکُما إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُما عَدُوٌّ مُبین»(۲)
👈اما چرا در آن لحظهای که ابلیس داشت آدم را فریب میداد، خداوند سکوت کرد؟ چرا دوباره یک تذکر دیگر به آدم نداد که مراقب باشد؟ سکوت معنادارِ خدا در آن لحظهای که بندۀ خدا گناه میکند، وجود دارد، چون خدا میخواهد انسان را امتحان کند.
🟢پناه بر خدا
⬅️از موقعیت های سخت
یکی از دعاهایی که امیر مؤمنان(ع) تعلیم فرموده عبارت است از این دعا؛«اللّهُمّ إنّي أعوذُ بكَ مِن مُضِلاّتِ الفِتَنِ» خدایا! از لغزش گاه های امتحان ها به تو پناه میبرم.
برای پناه بردن به خداوند و اینکه موقعیت های دشوار و گمراه کننده پیش نیاد غیر از دعا کردن برخی شیوه ها نیز موثر است؛
➖در دلمان هیچ بدیِ اساسی و عمدهای نگذاریم باقی بماند.
➖ مراقب باشیم دچار عُجب نشویم.
➖صفای دل با تقویت محبت به خدا و اولیا خدا؛ امامرضا(ع) میفرماید: «مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیَا فِیهِ أَمْرُنَا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ»کسی که با ما زیاد رفت و آمد دارد، وقتی دلها در شرایط سخت میمیرند، دلِ او نمیمیرد.(۳)
➖ با اظهار ذلت و ضعف و ناتوانی، اعتراف به گناهان و با استغفار از عجب و خود پاک انگاری به خدا پناه ببریم چرا یکی از علت های امتحان ها و موقعیت های سخت گناه ادعاهای گزاف در دین و ایمان است.
💠حدیثی و حکایتی
امامصادق(ع) میفرماید:
«یَا دَاوُدُ بَشِّرِ الْمُذْنِبِینَ وَ أَنْذِرِ الصِّدِّیقِینَ قَالَ کَیْفَ أُبَشِّرُ الْمُذْنِبِینَ وَ أُنْذِرُ الصِّدِّیقِینَ قَالَ یَا دَاوُدُ بَشِّرِ الْمُذْنِبِینَ أَنِّی أَقْبَلُ التَّوْبَةَ وَ أَعْفُو عَنِ الذَّنْبِ وَ أَنْذِرِ الصِّدِّیقِینَ أَلَّا یُعْجَبُوا بِأَعْمَالِهِمْ فَإِنَّهُ لَیْسَ عَبْدٌ أَنْصِبُهُ لِلْحِسَابِ إِلَّا هَلَکَ»
خداوند به داود فرمود: به گنهکاران بشارت بده و صدیقین را بترسان! گفت: چگونه؟ فرمود: به گنهکارها بشارت بده که من توبه قبول میکنم و گناهان را میبخشم و صدیقین را بترسان که بهخاطر اعمالشان غرور پیدا نکنند، هیچ کسی نیست که روز قیامت او را به حساب بکشم الا اینکه نابود میشود.(۴)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۵۸.
۲.اعراف/۲۲.
۳.امالی صدوق،ص۷۳
۴.کافی،ج۲،ص۳۱۴.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۸۹)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۸۹. وَ یحْسِنُ فِی عَمَلِهِ کَأَنَّهُ نَاظِرٌ إِلَیهِ
یکی دیگر از ویژگیهای مؤمن منتظر امام زمان عبارت است از اینکه؛«چنان نیکو عمل می کندکه گویا او را می بینند».
این که انسان همواره حال حضور داشته باشد یعنی خود را در محضر خدا و در محضر امام زمان بداند باعث میشود تقوای فردی و اجتماعی در او ایجاد شود.
💠داستان
رفته گر شهردای که کوچه و خیابان را جارو و تمیز می کرد بیشتر از اندازه در کارش دقت می کرد روزی ازش پرسیدند چرا این همه خودت را خسته می کنی و بیشتر از وظیفه در تمیزی خیابان عرق می ریزی؟
گفت: شنیده ام اما زمان در همه شهرها رفت و آمد دارد می خواهم اگر گذرش از این خیابان افتاد مبادا گرد و خاکی بر لباسش بشیند.
🟢انگیزه اعمال صالح
اینکه انسان منتظر بداند خدا و ولی خدا ناظر و شاهد اعمال است انگیزه آفرین برای اعمال صالح است، چنانچه خداوند میفرماید:
➖«قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَي اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ»بگو: «عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را میبینند! (۲)
➖در روایتى عبدالله بن ابان مىگوید: به حضرت رضا (ع)، عرض کردم که براى من و خانوادهام دعایى کنید. حضرت فرمودند: مگر من دعا نمىکنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شبى برمن عرضه مىشود لذا در هر مورد که مناسب باشد دعا مىکنم. عبدالله مىگوید این حرف امام براى من تعجب آور بود که اعمال ما هر روز و شب بر امام عرضه شود. ایشان وقتى متوجه تعجب من شدند خطاب به من فرمودند: آیا کتاب خداوند عزوجل را نمىخوانى آنجا که مىفرماید: و قل اعملوا فسیرى الله عملکم و رسوله و المؤمنون. و در ادامه فرمودند: به خدا سوگند در این آیه مراد از مؤمنون علىبنابىطالب(ع) است
➖روزى امام صادق (ع) خطاب به اصحاب و افرادى که در مجلس آن حضرت حضور داشتند فرمودند: "چرا رسول خدا(ص) را از خود مىرنجانید؟ شخصى از حضرت سؤال کرد: ما چگونه رسولخدا (ص)را ناراحت مىکنیم؟ حضرت صادق (ع) فرمودند: مگر نمىدانید که کلیه اعمال شما بر رسول خدا(ص) عرضه مىشود، پس اگر معصیتى در اعمال شما مشاهده نماید باعث ناراحتى و رنجش خاطر او خواهد شد. پس با اعمال بدتان پیامبراکرم (ص) را ناراحت نکنید، بلکه سعى کنید با اعمال خوبتان او را خوشحال و مسرور سازید.(۴)
🔵عالم محضر خداست
امام خمینی(ع) کلام معروفی دارند« آن وقتی که می خواهید تکلم کنید بدانید که زبان شما، قلب شما، چشم شما، گوش شما در محضر خداست. عالم محضر خداست. در محضر خدا معصیت خدا نکنید. در محضر خدا با هم دعوا نکنید سرِ امور باطل و فانی. برای خدا کار بکنید و برای خدا به پیش بروید. اگر ملت ما برای خدا و برای رضای پیغمبر اکرم به پیش برود، تمام مقاصدش حاصل خواهد شد»(۵)
🔴تعدد شاهدان اعمال
«يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا» در آن روز زمین تمام خبرهایش را بازگو میکند.
طبق آیات قرآن،در «روز قيامت» علاوه بر خدا، انبياء، فرشته هاى مقرّب، اعضاء و جوارح انسان حتی زمين نيز از اعمال انسان سخن خواهد گفت.
درست است كه گواهى پروردگار به تنهايي كافى است؛ چرا كه او «احسن الناظرين»، «احكم الحاكمين» و «عالم السرّ و الخفيّات» است؛ ولى چون هدف، تربيت انسان بوده و هر قدر گواهان و مراقبين اعمال انسان بيشتر باشند تأثير تربيتى قوى ترى دارند، تا اين حدّ، عدد گواهان را بالا مى برد، گواهانى كه از هر سو انسان را احاطه كرده و بر اعمال او كاملا واقفند. اگر كسى تنها به يكى از اين گواهان توجه داشته باشد مراقب اعمال خويش است تا چه رسد به اينكه مؤمن به وجود تمام اين گواهان گردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲. توبه/۱۰۵.
۳.کافی،، ج۱، ص ۲۱۹.
۴.همان، ج۱، ص۲۱۹.
۵.صحیفه امام،ج ۱۳، ص:۴۶۱
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۸۹)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۸۹ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام صادق (ع) نقل فرمود که پیامبر (ص) فرمود:
«مَن عَرَضَتْ لَهُ دنيا و آخِرَةٌ فاختارَ الدنيا عَلَى الآخِرَةِ لَقِيَ اللّه َ عزّ و جلّ و لَيسَت لَهُ حَسَنةٌ تُتَّقى بها النارُ ، و مَن اختار الآخرَةَ و تَرَكَ الدنيا رَضِیَ اللهُ عَنهُ و غَفَرَ لَهُ مَساويَ عَمَلِه»
هر كه دنيا و آخرت به او پيشنهاد شود و دنيا را بر آخرت برگزيند ، خداوند عزّ و جلّ را ، بدون هيچ حسنه اى كه از آتش نجاتش دهد، ديدار كند و هر كه آخرت را برگيرد و دنيا را فرو گذارد در روز قيامت خدا را ، كه از وى خشنود است ، ديدار نمايد .
🟢بیان کلی
مرحله مهم جهاد با نفس قرار گرفتن در دوراهی انتخاب بین دنیا و آخرت است و اساسا دین داری انسان ها در چنین زمانی مشخص می شود.
➖چنانچه سیدالشهدا(ع)فرمود:« إِنَّ النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ»
به راستی که مردم بنده دنیا هستند و دین بر سر زبان آن هاست و مادام که برای معیشت آن ها باشد پیرامون آن اند و وقتی به بلا (و رنج و سختی) آزموده شوند دین داران اندک اند.(۲)
➖آیت الله بهجت(ره):«دینداری انسان وقتی معلوم میشود که بر سر دوراهی دنیا و آخرت، و متابعت هوای نفس و شیطان یا بندگی خدای رحمان قرار گیرد»(۳)
🔵جمع بین دنیا و آخرت
تا جایی که امور دنیا و آخرت در تقابل هم نباشند، انسان هیچ کدام از امور مربوط به دنیا و آخرت را نباید مورد اهمال قرار دهد.
حضرت پیامبر (ص)فرمود:«اِعمَل لِدُنياكَ كَأَنَّكَ تَعيشُ أبَدا ، وَاعمَل لاِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ
تَموتُ غَدا ».
براى دنيايت چنان كار كن كه گويى تا ابد زنده مى مانى ، و براى آخرتت چنان كار كن كه گويى همين فردا خواهى مُرد.(۴)
🔷تمثیل جالب
اما وقتی امور مربوط به دنیا و آخرت در تقابل هم قرار بگیرند طبق تمثیل جالب پیامبر (ص) مثال هوو را دارند که محبت به هر کدام دور شدن از دیگری را به دنبال خواهد داشت؛
«الدُّنيا وَالآخِرَةُ ضَرَّتانِ ؛ بِقَدرِ ما تَقرُبُ مِن أحَدِهِما تَبعُدُ عَنِ الاُخرى». دنيا و آخرت ، هووى يكديگرند. هر اندازه به يكى از آنها نزديك شوى ، از ديگرى دور مى شوى.(۵)
👌حرف آخر
🔶چگونگی جمع دنیا و آخرت
برای اینکه، طبق دعای قرآنی «رَبَّنَا آتِنَا فِیالدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِیالآخِرَةِ حَسَنَةً» به دنبال جمع بین دنیا و آخرت باشیم چه باید کرد؟
راه کار عبارت است از اینکه عشق اصیل باید برای آخرت باشد ،وقتی کسی عاشق آخرت است، محبت خدا در دلش اصیل است و احکام خدا را بهتر رعایت میکند. اول واجبات، بعد مستحبات، بعد ترک مکروهات و مشتبهات، و حتی از مباحات در جایی که مزاحم تکلیف واجب یا مستحبی باشد، دوری میکند. هر قدر انسان به اینها بیشتر ملتزم باشد، معلوم میشود محبتش به آخرت بیشتر است و قابل جمع با درجاتی از محبت دنیاست، اما هر چه کمتر شد، این محبت نیز کم میشود تا جایی که دیگر اصلا قابل جمع نیست. در این صورت گاهی میبیند برای رسیدن به خواسته دنیوی باید حکم خدا را زیر پا بگذارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۵۸.
۲.تحف العقول ص۲۴۵.
۳.در محضر بهجت، ج١، ص۲۴۴
۴.من لايحضره الفقيه، ج۳ ص۱۵۶.
۵.عوالي اللآلي، ج۱ ،ص۲۷۷.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d