eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
218 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴دنیا طلبی افرادی که دلبسته دنیا و جاذبه ها آن می‌شوند به تدریج از خداوند و حیات اخروی خود به کلی غافل می‌شوند و همه هستی خود را به چند سال زندگی در دنیا می‌فروشند. ➖دلبستگی به دنیا، انسان را از انجام مسئولیت‌های خود باز می‌دارد. انسان دلبسته به کسی یا چیزی، به راحتی نمی‌تواند از دلبستگی خود رها شود؛‌ از این رو در طول زندگی همواره در اسارت دلبسته خود به سر می‌برد. خداوند در بیان علت سستی برخی مسلمانان از شرکت در جهاد می‌فرماید:«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِيلَ لَکُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ»ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چرا هنگامی که به شما گفته می‌شود: به سوی جهاد در راه خدا حرکت کنید، بر زمین سنگینی می‌کنید (و سستی به خرج می‌دهید)؟ آیا به زندگی دنیا به جای آخرت راضی شده‌اید؟ با اینکه متاع زندگی دنیا، در برابر آخرت، جز اندکی نیست.(۳) ➖امام علی (ع)می فرمایند: «کیفَ یدَّعی حُبَّ اللّهِ مَن سَکنَ قَلبَهُ حُبُّ الدُّنیا؟!» کسى که دوستىِ دنیا در دلش خانه کرده است، چگونه ادّعاى دوستىِ خدا مى کند؟!(۴) ➖امام حسین(ع) صبح روز عاشورا در خطابه‌ای، مردم را از این نوع زندگی پرهیز داده است: عِبادَ اللَّهَ‌ اتَّقُوا اللَّهَ‌ وَ كُونُوا مِن الدُّنْيا عَلى حَذَرٍ، فَاِنَّ‌ الدُّنْيا لَوْ بَقِيَتْ‌ عَلى احَدٍ اوْ بَقِىَ‌ عَلَيْها احَدٌ لَكانَتِ‌ الْاَنْبِياءُ احَقَّ‌ بِالْبَقاءِ وَ اوْلى بِالرِّضا وَ ارْضى بِالْقَضاءِ غَيْرُ ان اللّهَ‌ خَلَق الدُّنْيا لِلْفَناءِ فَجَديُدها بالٍ‌ وَ نَعيمُها مُضْمَحِلٌّ‌ وَ سُرُورُها مُكْفَهِرٌّ وَ الْمَنْزِلُ‌ تَلْعَةٌ‌ وَ الدّارُ قَلْعَةٌ‌. فَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ‌ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى‌» اى بندگان خدا، تقواى خدا را پيشه سازيد و از دنيا دورى كنيد كه اگر دنيا براى كسى مى‌ماند يا كسى در دنيا مى‌ماند، پيامبران شايسته‌تر بودند كه بمانند و آنان بيش از همه سزاوار خوشنودى‌ هستند و بيش از همه به قضاى الهى خرسندند. خداوند بلندمرتبه، دنيا را براى بلا و اهل آن را براى فنا آفريد. پس تازگى دنيا، كهنگى است و نعمت‌هايش، نابود شونده و شادمانى آن، غم و اندوه است، سراى آخرت فرا مى‌رسد و خانه دنيا از دست مى‌رود. پس توشه برداريد كه بهترين توشه، تقواست.(۵) ➖مال‌دوستي از جلوه‌هاي برجسته دنياپرستي است. وقتي محبت مال به اوج برسد، به مال‌پرستي تبديل ميشود؛ مسئلهاي كه عامل بسياري از لغزش‌ها و سقوط‌ها بوده و امام علي عليه السلام آن را سبب فتنهها ناميده است: «حُبُّ المالِ، سَبَبُ الفِتنِ؛ سر منشأ فتنهها، مال‌پرستي است»(۶) 🔴لقمه حرام بدون تردید هر عملی در این عالم عکس العملی دارد و هر رفتاری آثار خود را بر جای خواهد گذاشت. لقمه ناپاک و حرام و شبهه ناک هم از این قاعده مستثنی نیست و آثار وضعی خود را در سرنوشت انسان خواهد داشت. لقمه حلال توسط فرشته خدا میکاییل بین بندگان خدا توزیع می شود از این رو لقمه حلال نورانیت و ایمان را به دنبال دارد اما لقمه حرام از طرف شیطان است و تاریکی و انحراف را به دنبال خواهد داشت. حرام خوار به تدریج از نور ایمان فاصله می گیرد . هنگامی که از اموال حرام خود و خانواده اش را تغذیه می کند در حقیقت او برای انجام هر گناهی استعداد پیدا می کند و ازانجام هیچ ظلمی و کار زشتی ابا ندارد چرا که خاصیت غذای حرام این است. لمّا عَبَّأَ عُمَرُبنُ سَعدٍ أصحابَهُ لِمُحارَبَتِهِ علیه السلام و أحاطُوا بهِ مِن کُلِّ جانِبٍ حتّى جَعَلُوهُ فی مِثلِ الحَلْقَةِ فَخَرَجَ (ع)حتّى أتى الناسَ فَاستَنصَتَهُم فَأبَوا أن یُنصِتُوا حتّى قالَ لَهُم ـ : وَیلَکُم! ما علَیکُم أن تُنصِتوا إلَیَّ فَتَسمَعوا قَولی؟! و إنّما أدعُوکُم إلى سَبیلِ الرَّشادِ ... و کُلُّکُم عاصٍ لِأمری غیرُ مُستَمِعٍ قَولی فقد مُلِئَت بُطونُکُم مِن الحَرامِ و طُبِعَ على قُلوبِکُم. هنگامى که عمربن سعد سپاهیان خود را براى جنگ با ایشان آماده کرد و از هر سو آن حضرت را در محاصره گرفتند و امام علیه السلام به‌سوى دشمن بیرون آمد و آنها را به سکوت دعوت کرد، اما خاموش نشدند خطاب به آنها فرمود: واى بر شما! شما را چه زیان که به من گوش دهید و گفتار مرا که به راه راست فرا مى‌خوانم بشنوید ... همه شما از من نافرمانى مى‌کنید و به سخنان من گوش نمى‌دهید؛ زیرا شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر [غفلت] خورده است.(۷) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴فراموشی خدا در جامعه اي ياد خدا كمرنگ شود، آن جامعه به راحتي تن به گناه مي دهد. افراد آن جامعه به راحتي معصيت مي كنندکسانی که خدا را فراموش كرده اند نور امام را نمي بينيد. نور دين را نمي بينيد نور معنویت اصیل را نمی بینند. فراموشی خدا، نشانه هایی دارد ، باید ببینم خدای نکرده چقدر آن نشانه ها در زندگی ما وجود دارد؟ 👈 يكی از نشانه های بارز اعراض از ياد خدا، خود فراموشي و بحران هويت است. بعضي از جوان ها مي گويند نمي دانم چرا احساس پوچي مي كنم؟ چرا احساس كم ارزشي و بي هويتي مي كنم؟ قرآن مي گويد علت اصلي همه اين ها قطع ارتباط انسان با با خداست. مي فرمايد: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ»؛ از كساني نباشيد كه خدا را فراموش كردند، «فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ»خود فراموش شدند، بحران هويت گرفتند، رها شدند و راحت به هر كاري تن مي دهند. 👈آثار فراموشی خدا فراموشی خدا در رفتار انسان ظاهر می شود و کسانی که خدا را فراموش کنند به بهانه های مختلف گناهان را انجام میدهند که حضرت امام حسین(ع) در مسیر حرکت شان در یکی از منازل در گفتگو با شاعر معروف فرزدق برخی از این آثار را بر شمردند؛ «یا فَرَزْدَقُ اِنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ لَزِمُوا طاعَةَ الشَّیْطانِ وَ تَرَکُوا طاعَةَ الرَّحْمانِ وَ أَظْهَرُوا الْفَسادَ فِی الاَرْضِ وَ اَبْطَلُوا الْحُدُودَ وَ شَرِبُوا الْخُمُورَ وَ اسْتَأْثَرُوا فِی أَمْوالِ الْفُقَراءِ وَ الْمَساکینَ وَ أَنَا أَوْلى مَنْ قامَ بِنُصْرَةِ دینِ اللّهِ وَ إِعْزازِ شَرْعِهِ وَ الْجِهادِ فِی سَبِیلِهِ؛ لِتَکُونَ کَلِمَةُ اللهِ هِىَ الْعُلْیا» اى فرزدق! اینان گروهى هستند که پیروى شیطان را پذیرفتند و اطاعت خداى رحمان را رها کردند و در زمین فساد را آشکار ساختند و حدود الهى را از بین بردند و باده‌ها نوشیدند و دارایى‌هاى فقیران و بیچارگان را ویژه خود ساختند و من از هر کس به یارى دین خداوند و سربلندى آیینش و جهاد در راهش سزاوارترم، تا آیین خداوند پیروز باشد.(۸) 🔴جو زدگی و همنوایی 👌نکته امام حسینی یکی از ویژگی ها که باعث میشود افراد از نور ایمان فاصله بگیرند عبارت است از اینکه جو محیطی در رفتار و گفتار شان تاثیر میگذارد. چه بسیارند افرادی که مؤمن بودند اما به جهت جو گیر بودن و همراهی کردن با جامعه به تدریج ارزش های ایمانی فاصله گرفتند و این همنوایی نحوه حرف زدن، نوع لباس پوشیدن و در یک کلمه سبک زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد . 🔹سه نوع همنوایی داریم 👈وقتی مردم به این دلیل همنوایی می کنند که فکر می کنند نظر جمع درست است و بر نظرِ آن ها ترجیح دارد، به این نوع همنوایی«همنوایی اطّلاعاتی» گفته می شود. 👈اگر شخص به این دلیل با جمع همنوایی کند که از پیامدهای منفی مخالفت، وحشت دارد، «همنوایی هنجاری» روی داده است؛ یعنی در واقع، شخص با توجه به این که به درستی نظر خود و نادرست بودن نظر جمع اطمینان دارد، امّا به عمد با جمع، همرنگی نشان می دهد تا تصوّری منفی از خود در افراد ایجاد نکند، یا برای این که خود را از درگیر شدن با دیگران حفظ کند، عقاید خود را انکار می کند. 👈تبعیتی که کورکورانه و بدون هیچ دلیل معقولی صورت می گیرد و شخص فقط رفتار را بدین خاطر انجام می دهند که دیگران نیز چنین می کنند آثار و تبعات منفی زیادی به دنبال دارد؛ ➖ امام حسین(ع) درباره سرنوشت این افراد می‌فرماید: «لا اَفْلَحَ قَوْمٌ اشْتَرَوْا مَرْضاةَ الْمَخْلُوقِ بِسَـخَطِ الْخالِقِ»ملّتى كه خشنودى مردم را با خشم خدا معامله كند، هرگز رستگار نخواهد شد». ➖ خداوند در قرآن کریم آن گاه که از حرام بودن مشروبات الکلی و قمار سخن به میان آورده است. از آن رو که ممکن است برخی افراد ارتکاب این گونه اعمال زشت توسط اکثریت در برخی محیط ها(مثل مراسم های عروسی) بهانه قرار دهند و به این دلیل که اگر این کارها قبیح بودند اکثریت مرتکب نمی شدند، از انجام دستورهای الهی سرباز زنند. خداوند متعال برای این که در این مورد و در تمام موارد، بهانه را به طور کلی از این گونه افراد بگیرد، بیان می دارد که ملاک خوبی و بدی یک عمل، اکثریت یا اقلیت نیست؛ «قُل لَّا یسْتَوِی الْخَبِیثُ وَ الطَّیبُ وَ لَوْ أَعْجَبَک کثرَْةُ الْخَبِیثِ فَاتَّقُواْ اللَّهَ یأُوْلی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُون - ای پیامبر! بگو هیچ گاه پاک و ناپاک یکسان نخواهند بود، گرچه از مشاهده فزونی ناپاک دچار شگفتی شوی؛ ای صاحبان عقل و اندیشه! تقوا پیشه کنید تا رستگار شوید». ➖قرآن مجید در موارد متعدد از کسانی که از عقاید نامعقول دیگران پیروی نکرده و با رفتار ناشایست آنان هم نوایی ننموده اند، تجلیل می کند. از جمله این موارد، داستان اصحاب کهف است. ➖۷۲ نفر یاران کربلایی همواره مورد تجلیل هستند که جو اکثریت در آنها تأثیر نگذاشت . 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
◼️روضه اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِی بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلی قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً  از آب هم مضایقه کردند کوفیان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا بودند دیو و دَدهمه سیراب ومی مکید  خاتم زقحط آب، سلیمان کربلا زان تشنگان هنوز به عیّوق میرسد فریاد العطش ز بیابان کربلا کاری کردند امام حسین وقتی می خواست بره میدان همه اهلبیتش، اطفالش تشنه بودند،چهره شون از تشنگی پژمرده شده بود؛ مرحوم مُقَّرَم نوشته: دخترسه ساله اش موقع وداع آمد، دامنشُ گرفت، بابامیدان میری برو ولی بدان دخترت تشنه است، مادرها از اطفال شرمنده بودند [ مخصوصا خانم رباب، شرمنده اصغرش شده بود ، آخه خانم رباب عاشق امام حسین بود وقتی شب عاشورا شنید امام از شهادت قطعی خود خبر میده شیرش خشکید]😔 حسین آمد به میدان و علی اصغر در آغوشش چو ابری بر رخ ماهی، عبای شاه رو پوشش لب خاموش او گوید  (زبان نداره حرف بزنه ولی همه وجودش زبانه) لب خاموش او گوید زسوز دل حکایتها زبی تابی وبی آبی سرش خم گشته بر دوشش  لبش بی رنگ و دل پرخون، نگاه مات او محزون هوای کربلا برده همه صبر و همه هوشش نه می نالد ز بی شیری، نه می گرید زبی آبی درآغوش پدر دیگر شده مادر فراموشش زبان خویش راگاهی برون آرد به آرامی  مگرمرطوب گرداند لبان خشک وخاموشش مگواصغرکه چون اکبر فدای راه ثاراللَّه چو ماهی می تپد اما تبسم برلب نوشش رباب از انتظار آن دم برون آمد که شاه آمد سراپا غرق درخون ونبود اصغر در آغوشش مرحوم سید در لُهوف نقل کردن، فرمودند: وقتی امام حسین تنهاشد، دیدهمه رفتند،خودش عازم میدان شد، آمدمقابل لشکر، اول استنصارکرد، هل من ناصر ینصرنی؟! هل من ذابُ یذُبُ عن حرم رسول الله؟! صدای گریه ازاهل حرم بلند شد، خودشو به حرم نزدیک کرد، اینجا رو بعض دیگه ای از ارباب مقاتل نقل کرده اند، بهشون فرمود: مگه نگفته بودم تا من زنده ام بلند گریه نکنید، دشمن منو شماتت می کنه. عرض کردند آقا وقتی صدای غربت شمابه گوش رسیده این طفل بی قرار شده، دیگه آرام نمی گیرد، هرچه از این دامن به اون دامن از این آغوش به اون آغوش او را منتقل می کنیم قرار ندارد، نوشته اند طفل رو به امام حسین داد بی بی زینب، فرمود آقا این طفل خیلی تشنه است مدتی آب نخورده بیقراره، میشه براش آب فراهم کنید؟ چه کند امام حسین، طفل رو آورد مقابل لشگر، مردم من با شما جنگ دارم این طفل با شما سرجنگ ندارد، مردم نمی بینید از تشنگی بی تاب شده؟ ببینید ببینید گلم تاب ندارد ببینید ببینیدگلم رنگ ندارد اگرآمده میدان سرجنگ ندارد گلم سرخ وسفید است از او قطع امیدست واویلا، واویلا، واویلا، واویلا جز این کودک معصوم دگر یار ندارم جزاین هدیه کوچک به دادار ندارم فرمودند: إن لَم تَرحَمونی فَارحَموا هذَا الطِّفلَ! اما تَرَونَه کیف یَتَلَظّی عَطَشا؟! نمی بینید چگونه در اثر تشنگی بی تاب شده؟! همین طوری که مشغول گفتگو بادشمن بود حرمله کارو یک سره کرد؛ یابقیة الله! ذُبِحَ الطفل مِنَ الاُذُنِ إلَی الاُذُن. هی یه نگاه کرد، دید خون از گلوی علی می جوشد،دست و پا میزنه، هی یه لبخند ملیح رو لبش نشسته، تیر سه شعبه راه نفس رو برعلی بسته؛ نمی دونم چقدر برا امام حسین این صحنه سخت بود؟ این لبخند بادل آرام امام حسین چه کرد؟ این تیر سه شعبه چه کردبادل امام حسین؟ منادی الهی ندا داد ازطرف حق ندا آمد: صبراََ لک یاحسین…، حسین جان آرام باش؛ طفلت رو به ما واگذار کن فرمود: هَوَّنَ عَلَی ما نَزَلَ بی أَنَّهُ بِعَیْنِ الله، آنچه این بلای عظیم رو بر من آسان میکنه خدایا همین است توشاهدی، دیدن عباشُ رو علی کشید، سر و صورتشو با خون علی خضاب کرد، خونها رو به آسمان پاشید، عباشو رو علی ش کشید، یُقَدِّمُ رِجلَیه و یُوخِّرُ اُخری؛ مسیرشو کج کرد، پشت خیمه گاه بربدن علی ش نمازخواند، بدن رو دفن کرد. دفن کردم عقب خیمه گهم جسمت از خصم نهان اصغرمن آه دشمن زکجا یافت تو را که سرت زد به سنان اصغر من  (من تو را به خاک سپرده بودم…) قبر تو سینۀ پر داغ من است لالۀ سوخته جان اصغر من صوت روضه فوق 🔊 ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.مدینه المعاجز ۲.سفينة البحار، ج۲، ص۲۷۰. ۳.توبه/۳۸ ۴.غرر الحکم/۷۰۰۲. ۵.تاریخ ابن عساکر، شرح حال امام حسین(ع)، ص۲۱۵. ۷.بحارالأنوار، ج۴۵،ص۸. ۶.غرر الحكم /۴۸۷۱. ۸.تذکرة الخواص، ص۲۱۷. ۹.مقتل خوارزمى، ج۱، ص ۲۳۹ ۱۰.مائده/۱۰۰ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام های تاریخ عاشورا(۳) [سخنان امام با ام سلمه] [منبر کوتاه ] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ هنگامى که امام حسین(ع) مى خواست از مدینه بیرون رود، امّ سلمه همسر با وفاى رسول خدا(ص) نزد وى آمد و عرض کرد: پسرم! با رفتنت به سوى عراق مرا اندوهگین مساز، چرا که از جدّت رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «فرزندم حسین(ع) در سرزمین عراق در دشت کربلا کشته خواهد شد». امام فرمود: «یا اُمّاهُ وَ أَنَا وَاللّهِ أَعْلَمُ ذلِکَ، وَ أَنِّی مَقْتُولٌ لا مَحالَةَ، وَ لَیْسَ لی مِنْ هذا بُدٌّ، وَ إِنّی وَاللّهِ لاَعْرِفُ الْیَوْمَ الَّذی اُقْتَلُ فیهِ، وَ أَعْرِفُ مَنْ یَقْتُلُنی، وَ أَعْرِفُ الْبُقْعَةَ الَّتی اُدْفَنُ فیها، وَ إِنّی أَعْرِفُ مَنْ یُقْتَلُ مِنْ أَهْلِ بَیْتی وَ قَرابَتی وَ شیعَتی، وَ إِنْ أَرَدْتِ یا أُمّاهُ أُریکَ حُفْرَتی وَ مَضْجَعی»اى مادر! به خدا سوگند! من نیز این را مى دانم، و یقیناً من کشته خواهم شد و راه گریزى برایم نیست. به خدا سوگند! من روزى را که در آن کشته مى شوم و کسى را که مرا مى کشد و مکانى را که در آن دفن مى شوم، مى دانم! و آنان که از اهل بیت و نزدیکان و شیعیانم کشته مى شوند. همه را مى شناسم! اى مادر: اگر بخواهى قبر و مرقدم را به تو نشان دهم؟! سپس به سوى کربلا اشاره کرد، زمین هموار شد تا آنجا که مرقد و مدفن و جایگاه سپاهیان خود و نیز محلّ توقّف و شهادت خود را به وى نشان داد. در این هنگام امّ سلمه سخت گریست و کار او را به خدا واگذار کرد. ✅پیام ها ➖ در این گفتگو هم ام سلمه هم امام حسین(ع) از طریق پیشگوی هایی که توسط پیامبر(ص) بیان شده بود از شهادت امام حسین(ع) آن هم در کربلا سخن گفته اند و این اثبات میکند امام حسین(ع) بر اساس یک تکلیف الهی اگاهانه به سمت شهادت حرکت کرده اند و هیچ انگیزه مادی و دنیایی در بین نبوده است. ➖امام حسين (ع) والاترين نمونه «تسليم و رضا» در برابر اراده پروردگار بود،آن حضرت در سخني شيوا در اينباره ميفرمايد: «رِضَي اللَّهِ رِضانا اَهْلَ الْبَيتِ نَصْبِرُ عَلي بَلائِهِ وَيوَفِّينا اَجْرَ الصَّابِرِينَ» آنچه خداوند به آن خشنود است ما اهل بيت هم خشنوديم، و بر بلياتي كه از جانب خدا است صبر ميكنيم و او مزد صابران را به ما عطا ميكند. » 💠در حكايتي آمده است كه نزد امام حسين (ع) گفتند كه ابوذر گفته است: «نزد من درويشي بهتر از توانگري و بيماري بهتر از تندرستي است. » امام (ع)فرمود: «رحمت بر اباذر باد؛ اما من ميگويم كه هر كه كار خويش با خدا گذاشت (به هر چه او مقدّر كرد، راضي است) و هرگز تمنا نكند؛ مگر آن چيز را كه خدا براي وي اختيار (و مقدّر) فرموده است. ➖ امام حسین(ع) ام سلمه را که در جایگاه مادر بزرگ ان حضرت قرار دارد را با عنوان« یا اماه» صدا می زند ،و ام سلمه نقش عاطفی مادرانه را به درستی ایفا میکند و این پیام را به مؤمنان می رساند که نقش مادران در تکمیل و تقویت عاطفه انسان ها باید مورد توجه باشد. ➖ام سلمه به عنوان یک بانوی با ایمان در متن تاریخ اسلام، حضوردارد و حضور این دسته از بانوان حضوری با متانت و تاثیر گذار است. طبق احادیث پیامبر در هر زمان چهل مرد و چهل زن ابدال هستند یعنی حضورشان تاثیر معنوی دارد خداوند به خاطر آنها بلا ها را دفع می کند. خوب است نکاتی در مورد ام سلمه تقدیم شود؛ 👈ام سلمه از زنانی است که درصدر مؤمنان و راهنمایان جامعه، قرار دارد. او پس از شهادت همسرش، با پیامبر (ص) ازدواج می نماید تا در جوار آن حضرت، به مقام قرب الهی نایل آید. از عایشه درباره مقام و منزلت ام سلمه نقل شده است: «جبرییل در خانه ام سلمه بیشتر نازل می شد.» ام سلمه سعی می کرد تا معارفی که پیامبر (ص) عرضه می داشتند، بخوبی دریابد و به ذهن و روح خود بسپارد. 👈اهتمام او بر دریافت معارف، آنقدر بوده است که می گویند هرگاه مشغول کاری در خانه بود چون صدای آن حضرت را می شنید با عجله کار را بر زمین می گذاشت و با اشتیاق فراوان، برای شنیدن کلام حضرت می شتافت. 👈 ام سلمه از تربیت ایمانی فرزندانش غفلت نکرده ، آنها را عاشق علی (ع) تربیت کرده بود پسرش در جنگ ها در رکاب حضرت امیر حضور می یافت و دخترش زینب در مدح علی(ع) شعر می سرود . 👈شیعه و سنی حدیث بوسه پیامبر بر تربت کربلا و تحویل دادن آن خاک به ام سلمه را نقل کرده اند که طبق پیشگویی پیامبر روز عاشورا هنگام شهادت امام حسین(ع) آن خاک به خون تبدیل شد و مردم مدینه با صدای گریه و شیون ام سلمه در منزل ایشان حضور یافته و در عزاداری او را همراهی کردند. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
آغاز فروش بلیت پروازهای اربعین از ۴ شهریور ▪️فروش حضوری بلیت ممنوع شد سخنگوی هواپیمایی ایران: 🔹پیش‌بینی این است که در ایام اربعین امسال حدود ۵۰ هزار صندلی پروازی توسط هما عرضه شود. 🔹فروش بلیت این پروازها از ۴ شهریور آغاز و پروازها تا ۲۰ شهریور انجام خواهد شد. 🔹امسال فروش بلیت فقط از طریق درگاه اینترنتی ایران‌ایر با هدف جلوگیری از تشکیل صف، نارضایتی مردم و... صورت می‌گیرد و فروش حضوری بلیت نداریم. 🔹هیئت‌ها در ایام اربعین امسال سهم ۳۰ درصدی از پروازها دارند و می‌توانند با ارسال درخواست کتبی به مدیریت ایران‌ایر یا روابط عمومی از این سهمیه استفاده کنند. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام های تاریخ عاشورا(۴) [وصیت نامه امام] [منبر کوتاه ] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ از جمله افرادی که از امام حسین(ع) خواهش کرد که جانب احتیاط را رعایت کند برادرش محمد حنفیه بود و امام عزم جدی خود را در اعتراض به خلافت یزید بیان کرد و فرمود: «یا أَخی وَاللّهِ لَوْ لَمْ یَکُنْ فی الدُّنْیا مَلْجَأً وَ لا مَأْوىً، لَما بایَعْتُ یَزیدَ بَنْ مُعاوِیَة»؛ (اى برادر! به خدا سوگند! اگر در هیچ نقطه اى از دنیا، هیچ پناهگاه و جاى امنى نداشته باشم هرگز با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد).  محمّد حنفیّه از سخن گفتن باز ایستاد و گریست. امام(علیه السلام) نیز مدّتى با وى گریست، سپس فرمود: «یا أَخی جَزاکَ اللّهُ خَیْراً، لَقَدْ نَصَحْتَ وَ أَشَرْتَ بِالصَّوابِ وَ أَنَا عازِمٌ عَلَى الْخُروُجِ اِلى مَکَّةَ، وَ قَدْ تَهَیَّأْتُ لِذلِکَ أَنَا وَ إِخْوَتی وَ بَنُو أَخی وَ شیعَتی، وَ أَمرُهُمْ أَمْری وَ رَأْیُهُمْ رَأْیی، وَ أَمّا أَنْتَ یا أَخی فَلا عَلَیْکَ أَنْ تُقیمَ بِالْمَدینَةِ، فَتَکُونَ لی عَیْناً عَلَیْهِمْ وَ لا تُخْفِ عَنّی شَیْئاً مِنْ أُموُرِهِمْ» برادرم! خداوند به تو پاداش نیکو دهد. خیرخواهى کردى و به راه درست اشاره کرده اى. من اکنون عازم مکّه هستم و خود و برادرانم و برادرزادگان و پیروانم را براى این سفر آماده کرده ام. برنامه و رأیشان همان برنامه و رأى من است. امّا تو اى برادرم! ماندن تو در مدینه ایرادى ندارد تا در میان آنان چشم (خبررسان) من باشى و از تمام امورشان مرا با خبر ساز!) و در آخر وصیت نامه مهم و تاریخی خود را خطاب به محمد مکتوب فرمود تا مدینه را به مقصد مکه ترک کند، در این وصیت بعد از بیان عقاید شان نوشته اند؛ «أَنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً، وَ لا بَطِراً، وَ لا مُفْسِداً، وَ لا ظالِماً، وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ أَسیرُ بِسیرَةِ جَدِّی وَ أَبی عَلىِّ بْنِ أِبی طالِب» من از سرِ مستى و طغیان و فساد انگیزى و ستمکارى قیام نکردم، تنها براى اصلاح در امّت جدّم به پا خواستم. مى خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب(ع) رفتار نمایم. ✅پیام ها ➖ امام حسین(ع) بیعت با یزید را به هیچ عنوان قابل قبول نمی دانستند و تأیید خلافت یزید را نابودی دین و دین داری می دانستند چرا که یزید با رفتار فریبنده و ترویج اباحی گری عزم نابودی دین اسلام را کرده بود. ➖ امر به معروف و نهی از منکر هدف مهم قیام اعلام شده است. ➖ جنگ رسانه ای و خطر تحریف واقعیت آن چنان جدی بود که امام تأکید میکند من دنبال حکومت و قدرت طلبی نیستم و هدفی جز امر به معروف ندارم. ➖ اشاره به سیره و روش پیامبر برای اثبات ادعا کفایت می‌کند شنونده وقتی سیره و روش پیامبر (ص)و حضرت امیر(ع) را به خاطر می آورد متوجه می شود که شیوه زمامداری آنها با قدرتمندان زورمدار زمین تا آسمان فرق دارد . و تاریخ بشریت قصه های تکرار نشدنی از شیوه حکمرانی آن دو فرمانروای مقدس به خاطر دارد. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع گذشت در مکتب امام حسین(ع) [منبر ۳۰ دقیقه ای] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 🌸شعر شنیدستم که در روز ازل آن خالق یکتا بگفتا: کز می وصلم، لبالب ساغری دارم   که می نوشد می وصلم؟ که می پوید ره عشقم؟ که می گوید که من در سر، عشق داوری دارم؟   تمام انبیاء زآن می، به قدر حوصله خوردند حسین بن علی.ع. گفتا: در این سودا سری دارم   ندا آمد: دو دست بی گنه از تن جدا خواهم بگفتا: حضرت عباس.ع.، میر لشگری دارم   ندا آمد: جوانی بایدت صد پاره از خنجر بگفتا: هیجده ساله، علی اکبری.ع. دارم   ندا آمد: که طفلی را نشان تیر می خواهم بگفتا: بارالها شیرخواره اصغری.ع.  دارم   ندا آمد: که مطبخ را گلستان می کنی یا نه؟ بگفتا: بارالها بهر آن مطبخ سری دارم   ندا آمد: ز سیلی عارض گلنار می خواهم بگفتا: بارالها یک سه ساله دختری دارم 💠 داستان ایجاد انگیزه سيد بحرالعلوم بہ قصد تشرف بہ سامرا تنہا براه افتاد. در بين راه راجع بہ اين مسالہ , ڪہ گريہ بر امـام حسين (ع) گناهان را مے آمرزد, فڪر مے ڪرد. مَن بڪے أو أبڪے أو تباڪے وجبت لہ الجنہ همان وقت متوجہ شد ڪہ شخص عربے ڪہ سوار بر اسب است بہ او رسيد و سلام ڪرد. بعد پرسيد: جناب سيد درباره چہ چيز بہ فڪر فرو رفتہ اے؟ و در چہ انديشہ اے؟ اگر مسالہ علمے است بفرماييد شايد من هم اهل باشم؟ سيد بحرالعلوم فرمود: در اين باره فڪر مےڪنم ڪہ چطور مے شود خداے تعالے اين همہ ثواب بہ زائرين و گریہ ڪنندگان بر حضرت سيدالشهداء (ع) مے دهد, مثلا در هرقدمے ڪہ در راه زيارت برمےدارد, ثواب يڪ حج و يڪ عمره در نامہ عملش نوشتہ مے شود و براے يڪ قطره اشڪ تمام گناهان صغيره و ڪبيره اش آمرزيده مے شود؟ آن سوار عرب فرمود: تعجب نڪن! من براے شما مثالے مے آورم تا مشڪل حل شود. سلطـانے بہ همراه درباريان خود بہ شڪار مي رفت. در شڪارگاه از همراهيانش دور افتاد و بہ سختے فوق العاده اي افتاد و بسيار گرسنہ شد. خيمہ اى را ديد و وارد آن خيمہ شد. در آن سياه چـادر, پيرزنے را با پسرش ديد. آنان در گوشہ خيمہ عنيزه اے داشتند (بز شيرده ) و از راه مصرف شير اين بز, زندگے خود را مے گرداندند. وقتے سلطان وارد شد, او را نشناختند, ولى بہ خاطر پذيرايے از مهمان , آن بز را سربريده و ڪباب كردند, زيرا چيز ديگرے براے پذيرايے نداشتند. سلطان شب را همان جا خوابيد و روز بعد, از ايشان جدا شد و به هر طورے ڪہ بود خود را بہ درباريان رسانيد و جريان را براے اطرافيان نقل ڪرد. در نہايت از ايشان سؤال ڪرد: اگر بخواهم پاداش ميہمان نوازے پيرزن و فرزندش را داده باشم , چه عملے بايد انجام بدهم ؟ يڪے از حضار گفت: بہ او صد گوسفند بدهيد. ديگرے ڪہ از وزراء بود, گفت: صد گوسفند و صد اشرفے بدهيد. يڪے ديگر گفت: فلان مزرعہ را بہ ايشان بدهيد. سـلطان گفت: هر چہ بدهم ڪم است , زيرا اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت مقابلہ بہ مثل ڪرده ام . چون آنہا هر چہ را ڪہ داشتند بہ من دادند. من هم بايد هرچہ را ڪہ دارم بہ ايشان بدهم تا سر بہ سر شود. بعد سوار عرب بہ سيد فرمود: حالا جناب بحرالعلوم , حضرت سيدالشهداء (ع) هرچہ از مال و منال و اهل و عیال و پسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پيڪر داشت همہ را در راه خدا داد پس اگر خداوند بہ زائرين و گريہ ڪنندگان آن همہ اجر و ثواب بدهد, نبايد تعجب نمود, چون خدا ڪہ خدائيش را نمے تواند بہ سيدالشهداء (ع)بدهد, پس هر ڪارے ڪہ مے تواند, انجام مے دهد, يعنے با صرف نظر از مقامات عالے خودش , بہ زوار و گريه ڪنندگان آن حضرت , درجاتے عنايت مےڪند. در عين حال اينہا را جزاے ڪامل براے فداڪارى آن حضرت نمےداند. چون شخص عرب اين مطالب را فرمود, از نظر سيد بحرالعلوم غايب شد. 🟢بیان موضوع گذشت از هر آنچه به انسان تعلق دارد، فضیلتی است که خداوند همین ویژگی را معیاری برای ارزش گذاری بین بندگان قرار داده که مفاهیم اخلاقی از قبیل« ایثار» ، « انفاق» ،« عفو» را شامل می‌شود. ➖خودخواهی و خودپرستی ضد ایثار و گذشت و فداکاری است که انسان را از کارهای ارزشمند بسیاری مانند جهاد و مبارزه باز می‌دارد. ➖ باید فداکاری و از خود گذشتگی امام حسین(ع) و یاران باوفایش در دشت کربلا را بزرگترین اقدام فداکارنه در تاریخ دانست 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
گذشت و از خود گذشتگی دارای اقسام مختلفی است که ضمن اشاره به اقسام آن، به تبیین و توضیح هر کدام می‌پردازیم: 🟢 گذشت از خطا یکی از والاترین مکارم اخلاقی، فرو بردن خشم در هنگام غضب و گذشت از لغزشها و خطاهای دیگران است. آیات و روایات فراوانی مؤمنان را به این فضیلت اخلاقی توصیه می‏کند، از جمله رسول اکرم(ص) می‏فرمایند: «عَلَیْکُمْ بِالْعَفْوِ فَاِنَّ العَفْوَ لا یَزِیدُ الْعَبْدَ اِلّا عِزّاً فَتَعافَوْا یُعِزَّکُمُ اللهُ؛ بر شما باد به گذشت؛ زیرا گذشت جز بنده را عزّت نیفزاید. از یکدیگر بگذرید تا خدا شما را عزیز کند.» (۱) خداوند متعال نیز با تشویق مردم به عفو و گذشت، می‏فرماید: «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَلا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ» و با مردم عفو و صفح پیشه کنید و از بدی‌ها درگذرید، آیا دوست نمی‏دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان کند؟ که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. این آیه به بندگان نوید می‏دهد که اگر در برابر بدی‌ها و خطاهای دیگر مؤمنان گذشت پیشه کنید، خداوند به پاداش این عمل، بدی‌ها و خطاهای بندگان را می‏بخشد. اما مرتبه بالاتر از عفو و گذشت در برابر بدی‌های دیگران، این است که بدی آنان را با خوبی پاسخ دهید. عزّت و کرامت حاصل از این برخورد، راحتی و آرامش بیش‏تری به شما داده، با شرمنده کردن طرف مقابل، نقش تربیتی سازنده‏ای در اصلاح رفتار او در آینده ایفا می‏کند که خود زمینه ساز روابط اجتماعی سالم‏تر و برقراری مناسبات انسانی‏تر می‏باشد. خداوند متعال می‏فرماید: «وَ الَّذِینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَی الدَّارِ» کسانی که در طلب رضای خدا راه صبر پیش می‏گیرند و نماز برپا می‏دارند و از آنچه نصیبشان کردیم (به فقرا) پنهان و آشکارا انفاق می‏کنند و در عوض بدی‌های مردم، نیکی می‏کنند، برای اینان عاقبت منزلگاه نیکو است.(۲) ➖قرآن کریم در مسئله قتل و با اصطلاح جایی که با کسی پدرکشتگی هم داشته باشی عفو را بر قصاص ترجیح داده است؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى‏ فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخیهِ شَیْ‏ءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوف...» اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، درباره کشتگان بر شما قصاص مقرر شد. آزاد در برابر آزاد، بنده در برابر بنده و زن در برابر زن. پس هر کس که از جانب برادر خود عفو گردد باید که با خشنودى از پى اداى خونبها رود و آن‌را به وجهى نیکو بدو پردازد.(۳) 🔶عفو و گذشت امام حسین در واقعه کربلا، یکی از مصادیق گذشت و مردانگی امام حسین(ع) جریان حرّ بن یزید است. وی ظلم بزرگی در حق‌ّ امام و یاران ایشان روا داشت و باعث شد امام و یاران آن حضرت در بیابان گرم و سوزان کربلا، بدون آب و آذوقه محصور شوند و آن حادثة ناگوار تاریخی رخ داد. «زهیر بن قین» به امام پیشنهاد کرد که: اینان گروهی اندک‌اند و ما می‏توانیم آنان را از بین ببریم و جنگ با آنها آسان‏تر از نبرد با گروه‏هایی است که بعد می‏آیند. امام فرمودند: «مَا كُنْتُ لِأَبْدَأَهُمْ بِالْقِتَال‏؛ من شروع کنندة جنگ نمی‏خواهم باشم.» این یک گوشه از مردانگی و گذشت امام است. حرّ صبح روز عاشورا به راستی پشیمان شد. از اطرافیان او نقل شده است که بدنش می‌لرزید و می‌گفت: خود را بین بهشت و جهنّم می‌بینم. در همین حال و در حالی که فرماندة لشکر بود، همه چیز را رها کرد و به سوی امام روان شد و با تضرّع و سرشکستگی حرکت کرد؛ اما وقتی آن دریای بیکران گذشت و ایثار از دور حرّ را دید، بدون توجه به بدی و زشتی اقدام قبلی او، توبة او را پذیرفت. 🟢گذشت از مال جالب اینکه خداوند عفو و گذشت از دیگران را در کنار گذشت از مال مطرح فرموده است «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ » همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌کنند؛ و خشم خود را فرو می‌برند؛ و از خطای مردم درمی‌گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.(۴) نکته ای که از این آیه استفاده میشود عبارت است از اینکه تکاملی که در انسان هنگام انفاق و گذشت مالی اتفاق می افتد روح انسان را بزرگ میکند که انسان بتواند از بدیهای دیگران نیز عفو و گذشت داشته باشد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢گذشت از خود و جان خود (ایثار) گذشتن از خواسته‏های خود و چشم پوشیدن از آنچه مورد علاقة انسان است به خاطر دیگری را ایثار گویند. اوج ایثار، ایثار خون و جان خود است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «فَوْقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بَرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ اَلرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ » بالاى نيكى هر نيكوكارى نيكى است تا آنكه انسان در راه خدا كشته شود، و چون در راه خدا كشته شد ديگر بالاى آن نيكى (و عملى بهتر) نيست.(۵) ➖پیامبر(ص) فرمود: «اَحَبُّ الاَْعْمالِ اِلَى اللّه ِ الصَّلاةُ لِوَقْتِها، ثُمَّ بِرُّ الْوالِدَيْنِ، ثُمَّ الْجَهادُ فى سَبيلِ اللّه» دوست داشتنى ترين كارها نزد خداوند: نماز اوّل وقت، سپس نيكى به پدر و مادر و سپس جهاد در راه خداست.(۶) ایثارگر کسی است که حاضر باشد هستی و جان خود را برای دین خدا فدا کند، یا در راه رضای الهی از تعلقات خویش بگذرد. در جریان عاشورا، نخستین ایثارگر که حاضر شد فدای دین خدا گردد و رضای او را بر همه چیز برگزیند و نیز خواست کسانی که حاضرند، خون خود را در این راه نثار کنند و با او همسفر کربلا شوند، خود امام حسین بود: «مَن کانَ باذِلاً مُهجَتَهُ فِینَا فَلیَرحَل مَعَنا». همچنین از یاران امام نیز ایثارگری و گذشتِ از جان، به فراوانی دیده می‏شود. وقتی امام به فرزندان عقیل و مسلم فرمود که شهادت مسلم برایتان کافی است، شما صحنه را ترک کنید، آنان یک صدا گفتند: به خدا سوگند! چنین نخواهیم کرد. جان و مال و خانواده و هستی خود را فدای تو می‏کنیم و در رکابت می‏جنگیم تا کشته شویم. اظهارات ایثارگرانة یاران امام در شب عاشورا نیز گواه است؛ یک به یک برخاستند و آمادگی خود را برای جانبازی و ایثار خون خود در راه امام اظهار کردند. از آن همه سخن، این نمونه از کلام «مسلم بن عوسجه» کافی است که به امام عرض کرد: هرگز از تو جدا نخواهم شد. اگر سلاحی برای جنگ با آنان نداشته باشم، با سنگ با آنان خواهم جنگید تا همراه تو به شهادت برسم. سخنان سعید بن عبدالله حنفی، زهیر بن قین و حتی قاسم بن الحسن که نوجوان بود، و دیگران، جلوه‏های روشن و ماندگاری از این روحیة ایثارگری است. طبق نقلی سخن گروهی از آنان چنین بود: به خدا قسم! از تو جدا نخواهیم شد. جانهای ما فدای توست. تو را با ایثار خون، چهره و اعضای بدن خود حمایت می‏کنیم. حضرت زینب عصر عاشورا، هنگام حملة سپاه کوفه به خیمه‏ها و غارت اشیاء، وقتی دید شمر با شمشیر آخته قصد کشتن امام زین العابدین را دارد، فریاد زد: او کشته نخواهد شد، مگر آنکه من فدای او شوم. سعید بن عبدالله، جلوة دیگری از ایثار را در کربلا به نمایش گذاشت. او هنگام نماز خواندن امام، خود را سپر تیرهایی ساخت که از سوی دشمن می‏آمد. وقتی نماز امام به پایان رسید، او سیزده تیر بر بدن داشت و بر زمین افتاد و شهید شد. 🔹حدیث قدسی جالب «مَن طَلَبَنی، وَجَدَنی و مَن وَجَدَنی، عَرَفَنی و مَن عَرَفَنی، أحَبَّنی و مَن أحَبَّنی، عَشِقَنی و مَن عَشِقَنی، عَشِقتُهُ. و مَن عَشِقتُهُ، قَتَلتُهُ و مَن قَتَلتُهُ، فَعَلَیَّ دیَتُهُ و مَن عَلَیَّ دیَتُهُ، فأنا دیَتُهُ.» «آن کس که مرا طلب کند می یابد، آن کس که مرا یافت می شناسد، آن کس که دوستم داشت به من عشق می ورزد، آن کس که به من عشق ورزید من نیز به او عشق می ورزم، آن کس که به او عشق ورزیدم کشته ام می شود و آن کس که کشته ام شود خون بهایش بر من واجب است و آن کس که خون بهایش بر من واجب است پس من خودم خون بهایش هستم.» 🌸شعر آنان که ره دوست گزیدند همه در کوی شهادت آرمیدند همه در معرکه ی دو کون فتح از عشق است هر چند سپاه او شهیدند همه 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d