✔️عبادت
عبادت یکی از عوامل مؤثر در تربیته. مثلاً خداوند متعال درباره ی نماز می فرماید:
« إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر»
آنچه را از کتاب آسمانى به تو وحى شده تلاوت کن، و نماز را بر پا دار که نماز(انسان را) از زشتىها و منکرات باز مىدارد.(۵)
➖«إِنَّ الَّذِينَ عِندَ رَبِّكَ لَا يَسْتَكْبرُِونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَ يُسَبِّحُونَهُ وَ لَهُ يَسْجُدُونَ» «يقيناً مقرّبان و نزديكان خدا هيچگاه از عبادت و بندگىاش تكبّر نمىورزند و همواره او را تسبيح مىگويند و پيوسته براى او سجده مىكنند.»(۶)
عبادت نوعی خضوع در محضر ربوبی و دوری از کبر و غرور میباشد، به طوری که سجدة راستین تمام منیّتها و خودخواهیها را نابود کرده، سجده کننده را از این رذیلة شیطانی نجات میدهد.
➖امام کاظم (ع) در این باره می فرماید: «أَفْضَلُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاة» بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرّب پیدا می کند، نماز است.(۷)
✔️خُلقیات و رفتارها
برخی خلقیات و رفتارها، در تربیت انسان نقش ایفا می کند که تکرار و ممارست به آنها ادب بندگی را تقویت می کند. دو مورد را بر می شمریم؛
👈یادآوری نعمت ها و شکرگزاری
یادآوری نعمت های الهی و شکر گزار بودن از عوامل مهم کسب ادب بندگی است.
➖«وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ»
ما به لقمان حکمت دادیم؛ (و به او گفتیم:) شکر خدا را بجای آور هر کس شکرگزاری کند، تنها به سود خویش شکر کرده؛ و آن کس که کفران کند، (زیانی به خدا نمیرساند)؛ چرا که خداوند بینیاز و ستوده است.(۸)
➖«وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ»
و (نیز به یادآور) هنگامی که پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شکر کنید، قطعاً (نعمت های) شما را می افزایم، و اگر کفران کنید البتّه عذاب من سخت است.(۹)
👈حسن ظن
پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «لَا يمُوتَنَّ أَحَدُكمْ حَتَّي يحْسِنَ ظَنَّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ حُسْنَ الظَّنِّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَل ثَمَنُ الْجَنَّة»
هيچ يك از شما نبايد بميرد تا آنكه گمانش را به خداي بلندمرتبه نيكو سازد؛ زيرا خوش بيني به خدا بهاي بهشت است.»(۱۰)
💠در روايات آمده:
روز قيامت وقتي خداي بلند مرتبه، حساب مردم را رسيدگي كند. يك نفر باقي مي ماند كه گناهان او بيش از خوبي هايش است. فرشتگان عذاب او را مي گيرند و به سوي آتش مي كشند. او برمي گردد و پشت سرش را نگاه مي كند. خدا دستور مي دهد او را برگردانيد. سپس از او مي پرسد؟ چرا پشت سرت را نگاه كردي؟ او پاسخ مي دهد كه: بارالها! گمان من به تو اين نبود كه مرا به جهنم ببري. در اين هنگام خداوند مي فرمايد: اي ملائكه! به عزت و جلالم قسم او حتي يك روز هم به من خوش گمان نبود؛ لكن او را به بهشت ببريد به خاطر آنكه ادعاي خوش بيني به مرا داشت.
💠داستان
زمانی که نادر شاه افشار عزم تسخیر هندوستان داشته در راه کودکی را دید که به مکتب میرفت.
از او پرسید: پسر جان چه میخوانی؟
گفت: قرآن.
پرسید: از کجای قرآن؟
گفت: «انا فتحنا….»
نادر از پاسخ او بسیار خرسند شد و از شنیدن آیه فتح فال پیروزی زد.
سپس یک سکه زر به پسر داد اما پسر از گرفتن آن اباکرد.
نادر گفت: چر ا نمی گیری؟
گفت: مادرم مرا میزند میگوید تو این پول را دزدیده ای.
نادر گفت: به او بگو نادر داده است.
پسر گفت: مادرم باور نمیکند.
میگوید: نادر مردی سخاوتمند است. او اگر به تو پول میداد یک سکه نمیداد. زیاد میداد.
حرف او بر دل نادر نشست. یک مشت پول زر در دامن او ریخت.
از قضا چنانچه مشهور تاریخ است در آن سفر بر حریف خویش محمد شاه گورکانی پیروز شد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.فاطر/۲۸.
۲.كنز العمّال ،۵۸۸۱.
۳.الكافي ،ج۸،ص۲۴۷.
۴.هزار و يك نكته، تهران، ص ۵۶۹.
۵. عنکبوت/۴۵.
۶.اعراف/۲۰۶.
۷.تحف العقول، ص ۳۹۱
۸.لقمان/۱۲.
۹.ابراهیم/۷.
۱۰.بحار الأنوار ،ج۷۰،ص۳۸۵.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع
ادب بندگی(۵)
مصادیق بی ادبی
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الحمدلله رب العالمین والصلاه والسلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
🌙بیان احکام
مومنین محترم، جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها برای روزه امساک نمایند و حدود ۵ الی ۸ دقیقه بعد از اذان، شروع به ادای فریضه صبح نمایند.
💠داستان
روزی سوداگر بغدادی از بهلول سوال نمود: ای شیخ! من چه بخرم تا منافع زیاد ببـرم؟
بهلـول جـواب داد: آهن و پنبه.
آن مرد رفت و مقداری آهن و پنبه خرید و انبار نمود. اتفاقاً پس از چند مـاهی فروخت و سود فراوان برد.
باز روزی به بهلول برخورد این دفعه گفت: بهلول دیوانه! من چه بخرم تا منافع زیاد ببرم.
جواب داد: پیاز بخر و هندوانه.
سوداگر ایندفعه رفت و تمام سرمایه خود را پیاز و هندوانه خرید و انبار نمود. پس از مدت کمی تمام پیاز و هندوانه های او پوسید و از بین رفت و ضرر فراوان نمود. فـوری بـه سـراغ بهلـول رفت و گفت: بار اول که با تو مشورت نمودم، گفتی آهن بخر و پنبه و نفعی بردم ولی دفعه دوم این چه پیشنهادی بود کردی؟ تمام سرمایه من از بین رفت.
بهلول در جواب آن مرد گفت: روز اول که مرا صدا زدی، گفتی آقای شیخ بهلـول و چـون مـرا شخص عاقلی خطاب نمودی، من هم از روی عقل به تو جواب دادم. ولی دفعه دوم مرا دیوانه خطاب نمودی، من هم از روی دیوانگی جوابت را دادم. مرد از گفته دوم خود خجل شد و مطلب را درک نمود.
✅بیان موضوع
در حد مبحث مطالبی قرآنی و حدیثی تحتِ عنوانِ کلیِ« ادب بندگی» تقدیم شد.
یکی دیگر از ریز عنوان های بحث عبارت است از اینکه مصادیق رعایت نشدن ادب بندگی چیست؟
پس از بیان داستان فوق سخن را با حدیثی نورانی دنبال کنیم:
امام رضا (ع) فرمود:
«أحسِنِ الظَّنَّ باللّه ِ؛ فإنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يقولُ : أنا عِندَ ظَنِّ عَبدِيَ المُؤمِنِ بي؛ إن خَيرا فخَيرا، و إن شَرّا فَشَرّا ».
به خداوند گمان نيك ببر ؛ زيرا خداى عزّ و جلّ مى فرمايد : من نزد گمان بنده مؤمن خويشم ؛ اگر گمانِ او به من نيك باشد ، مطابق آن گمان با او رفتار كنم و اگر بد باشد نيز مطابق همان گمانِ بد با او عمل كنم .(۱)
بی ادبی نسبت به ذات مقدس خداوند متعال به شکل های مختلف می تواند ظهور و بروز داشته باشد و به هر شکلی که رخ نمود خطرات و آسیب های خود را خواهد داشت.
در ادامه مواردی را متذکر میشویم؛
🔴توهین به مقدسات
توهین به مقدسات، از گناهان کبیره است.که مصداق بارز بی ادیی در برابر خداوند است.
➖آیاتی در این خصوص نازل شده است؛
–«وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِک فَحَاقَ بِالَّذِینَ سَخِرُوا مِنْهُم مَّا کانُوا بِهِ یسْتَهْزِئُونَ» پیامبرانی را که پیش از تو بودند نیز به مسخره گرفته بودند ولی عذابی که مسخرهاش میکردند بر سر مسخرهکنندگان فرود آمد.(۲)
– یا حَسْرَةً عَلَی الْعِبَادِ مَا یأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا کانُوا بِهِ یسْتَهْزِئُونَ» ای دریغ بر این بندگان. هیچ پیامبری بر آنها مبعوث نشد مگر آنکه مسخرهاش کردند.(۳)
– وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِک فَأَمْلَیتُ لِلَّذِینَ کفَرُوا ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکیفَ کانَ عِقَابِ» پیامبرانی هم که پیش از تو بودند به استهزا گرفته شدند. من به کافران مهلت دادم، آنگاه همه را فرو گرفتم و آن عقوبت من چه سخت بود.(۴)
– ذَلِک جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا کفَرُوا وَاتَّخَذُوا آیاتِی وَرُسُلِی هُزُوًا »همچنین کیفر آنان به سبب کفرشان و نیز بدان سبب که آیات و پیامبران مرا مسخره میکردند، جهنم است.(۵)
👈خداوند به مؤمنان دستور میدهد از مسخره کنندگان و اهانت کنندگان فاصله بگیرند؛
– «وَقَدْ نَزَّلَ عَلَیکمْ فِی الْکتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّـهِ یکفَرُ بِهَا وَیسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّی یخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیرِهِ إِنَّکمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللَّـهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَالْکافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعًا » و از این پیش، در این کتاب بر شما نازل کردهایم که چون شنیدید کسانی آیات خدا را انکار میکنند و آن را به ریشخند میگیرند با آنان منشینید تا آنگاه که به سخنی دیگر پردازند. وگرنه شما نیز همانند آنها خواهید بود. و خدا همه منافقان و کافران را در جهنم گرد میآورد.(۶)
➖در کتابهای فقهی عناوینی نظیر «حُرمَةُ اِهانةِ المُحَّرمات فی الدّین» و «حُرمةُ الاِهانةِ بالشَّعائر و رُجحانِ تعظیمِها» در این مورد می باشد.
➖مفسران نیز احکامی را از آیه ۱۰۸ سوره انعام استفاده کردهاند؛ مثل حرمت دشنام دادن به کافران، اگر موجب دشنام به خداوند شود و نیز حرام بودن اهانت به غیرمسلمانان و مقدساتشان در صورتی که منجر به اهانت به مقدسات مسلمانان شود.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴بی ادبی های عادی شده
باید توجه داشت که آنچه خطرناک تر به نظر می رسد مصادیق واضح بی ادبی مثل تمسخر مقدسات و اهانت به اولیا نیست چرا که افراد مؤمن نسبت به این امور حواسشان هست اما اموری که در بین مؤمنان ممکن است عادی شده باشد خطر ش بیشتر است.
➖«فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ»پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهلانگاری میکنند.
👌نکته تفسیری
مراد از «ساهون» در آیه ۵ سوره «ماعون» چیست؟
یعنی از اصل نماز سهو مى کنند و کل آن را به دست فراموشى مى سپرند نه اینکه در اجزا نماز سهو کنند. البته اگر یک یا چند بار اتفاق بیفتد، ممکن است از قصور باشد، اما کسى که پیوسته نماز را فراموش مى کند و آن را به دست فراموشى مى سپارد، پیدا است که براى آن اهمیتى قائل نیست و یا اصلاً به آن ایمان ندارد و اگر گه گاه نماز مى خواند، از ترس زبان مردم و مانند آن است.
تفسیرهاى دیگرى نیز گفته اند از جمله:
منظور تأخیر انداختن نماز از وقت فضیلت است.
منظور اشاره به منافقانى است که نه براى نماز ثوابى معتقد بودند و نه براى ترک آن عقاب.
منظور کسانى است که در نمازهاى خود ریا مى کنند.
البته، جمع میان این معانى ممکن است، هر چند تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد.
👈به هر حال، وقتى فراموش کنندگان نماز، شایسته «ویل» هستند، آنها که به کلى ترک نماز گفته و تارک الصلوة هستند، چه حالى خواهند داشت؟!
🔶حدیث قدسی
روایت شده است خداوند متعال در بعضی کتاب های آسمانی اش می فرماید: ای بنده من! آیا سزاوار است وقتی با من سخن می گویی به چپ و راست نگاه کنی، در حالی که اگر بنده ای مثل خودت با تو سخن بگوید و این گونه رفتار کند رهایش میکنی!پس رواست با من این گونه باشی؟
👌نماز فقط یکی از مصادیق است، سایر دستورات الهی نیز به همین صورت است «روزه»، «حجاب» ،«تکالیف مالی مثل خمس و زکات»ّ، بی اعتنایی به هر یک از این دستورات الهی ، بی ادبی به محضر مقدس خداوند می باشد.
🔴بی ادبی به شکل های دیگر
بی ادبی نسبت به خدای متعال، در تمسخر مقدسات خلاصه نمی شود بلکه بی اعتنایی به هر یک از دستورات خداوند و بی احترامی به مؤمنان نیز در این دایره قرار می گیرد؛
➖چنانچه در حدیثی از امیر المومنین علیه السلام نقل شده که: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَخْفَی أَرْبَعَةً فِی أَرْبَعَةٍ أَخْفَی: رِضَاهُ فِی طَاعَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ طَاعَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ رِضَاهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَی سَخَطَهُ فِی مَعْصِیَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ مَعْصِیَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ سَخَطُهُ مَعْصِیَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَی إِجَابَتَهُ فِی دَعْوَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَ شَیْئاً مِنْ دُعَائِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ إِجَابَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَی وَلِیَّهُ فِی عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا یَکُونُ وَلِیَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ.»
خدای تبارک و تعالی چهار چیز را در چهار چیز پنهان داشته است:
۱. خوشنودی خود را در میان طاعتها. پس هیچ طاعتی را کوچک مشمار که بسا خوشنودی خداوند در همان باشد و تو ندانی.
۲. و خشم خود را در میان گناهان پنهان کرده. پس هیچ گناهی را کوچک مپندارد که شاید خشم خدا در همان باشد و تو ندانی.
۳. و اجابت خویش را در میان دعاهایش پنهان نموده. پس هیچ دعائی را کوچک مدار که بسا همان دعای مستجاب باشد و تو ندانی.
۴. و ولی خود را در میان بندگان خود پنهان داشته پس به هیچ بنده ای از بندگان خدا با چشم حقارت منگر که شاید همان ولی خدا باشد و تو ندانی.(۷)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.الكافي ،ج۲،ص۷۲.
۲.انعام/۱۰ و انبیا/۴۱.
۳.یس/۳۰.
۴.رعد/۳۲.
۵.کهف/۱۰۶.
۶.نسا/۱۴۰.
۷.کافی، ج۲، ص ۳۵۲.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع
برنامه های تربیتی رمضان
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
سؤال
چنانچه میهمان جنب شود، اما به خاطر خجالت نتواند غسل نماید، آیا میتواند برای روزه تیمم نماید تا کفایت از غسل کند؟
پاسخ
شرم و حیا مجوّز ترک غسل و اکتفا به تیمّم بدل از غسل نمیشود؛ مگر اینکه در حدّ عسر و حرج باشد. ولی درهرحال، اگر تا قبل از اذان صبح صبر کند و در زمانی که وقت برای غسل کردن نیست تیمّم بدل از غسل کند روزهاش صحیح است و اگر تا آخر وقت نماز این مسئله ادامه داشت میتواند باهمان تیمم نماز بخواند؛ هرچند کار خلافی انجام داده است.
✅بیان موضوع
ماه رمضان ،ماه ترتیب انسان است ، برنامه های تربیتی که در ماه رمضان قرار گرفته کمال بندگی انسان را رقم می زند در این مبحث برخی از برنامه های رشد آفرین ماه رمضان مورد اشاره قرار می گیرد.
✔️سحرخیزی
یکی از مستحبات روزه داری سحزخیزی و سحری خوردن است.
پیامبر(ص)می فرماید:
«تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً» سحری بخورید که در سحری برکت وجود دارد.(۱)
➖از امام هادى (ع) روایت شده است:«إنَّ الْعَبْدَ لَيَقُوُم فى اللَّيْلِ فَيَميلُ بِهِ النُّعاسَ يَميناً وَشِمالاً وَ قَدْ وَقَعَ ذَقَنَهُ عَلى صَدْرِهِ فَيَأمُرُاللّه ُ تَعالى أبْوابَ السَّماءِ فَتَنْفَتِحُ، ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلائِكَةِ أُنْظُرُوا إلى عَبْدى ما يُصيُبُه فى التَّقَرُبِ إلىَّ بِما لَمْ أفْتَرِضْ عَلَيْهِ راجياً مِنّى لِثَلاثَ خِصالٍ: ذَنْبِاً أغْفِرُهُ لَهُ، أوْ تَوْبَةٍ اُجَدِّدُهالَهُ، أوْ رِزْقاً أزيدُهُ فيْهِ، إشْهَدُوا مَلائِكتَى أنّى قَدْ جَمَعْتُهُنَّ لَهُ».
بنده خدا شب از خواب برمى خيزد و چرتش مى گيرد و به راست و چپ متمايل مى شود و گاهى چـانه اش به طرف سينه اش مى افتد، پس خداوند متعال دستورمى دهد درهاى آسمان گشوده مى شود، به فرشتگان مى فرمايد: به بنده ام نگاه كنيد بخاطر چيزى كه واجب نكرده ام اين چنين خود را براى تقرّب به من به زحمت انداخته است، به اميد يكى از سه حاجت: گناهى كه آن را براى او ببخشايم، توبه اى كه براى او تجديد كنم، يـا روزى او را زيــاد كنـم. آگاه باشيد اى فرشتگان من كه هر سه را براى او روا كـردم.
➖امام اميرالمؤمنين (ع)فرمود:
«سَهـَرُ اللَّيـْلِ شِعارُ الْمُتَقينَ وَ شيمَةُ الْمُشْتاقينَ».بيدارى شب شعار پرهيزكاران و منش مشتاقان است(۳)
➖قالَ الرِّضا عليه السلام فى قَوْلِ اللّه ِ عز و جل: فَالْمُقَسِّماتِ أمْراً قالَ: اَلْمَلائِكَةُ تُقَسِّـمُ أرْزاقَ بَنىآدَمَ ما بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ فَمَنْ نامَ بَيْنَهُما نامَ عَنْ رِزْقِهِ.
امام رضا عليه السلام در مورد آيه «فَالْمُقَسِّماتِ أمْراً» «قسم به تقسيم كنندگان كار» فرمود: فرشـتگان روزى فرزنـدان آدم را بين طلوع صبح تا طلوع آفتاب تقسيم مى كنند، بنابراين كسى در آن فاصله بخوابد از روزى خود خواب مانده است
➖ حضرت پیامبر(ص) می فرماید:
«اَوَّلُ ما عُصِىَ اللّه ُ تَبارَكَ وَ تَعالى بِهِ سِتٌ خِصالٍ: حُبُّ الدُّنْيا، وَ حُبُّ الرِّياسَةِ، وَ حُبُّ الطَّعامِ، وَ حُبُّ النَّوْمِ، وَ حُبُّ الرّاحَةِ وَ حُبُّ النِّـساءِ».(۵)
نخستين گناهانى كه در مقابل خداوند بزرگ به وقوع پيوست شش چيز بود:
۱ ـ دنيا دوستى
۲ ـ رياست طلبى
۳ ـ شكـمبارگى
۴ ـ پـرخــوابى
۵ ـ راحـت طلبى
۶ ـ زن بــارگى
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️کمک به فقرا
یکی از برنامه های تربیتی ماه رمضان ایجاد و تقویت انگیزه های معنوی در کمک به نیازمندان است .
هِشَامُ بْنُ اَلْحَكَم از امام صادق (ع) از حکمت روزه داری سؤال کرد ، امام یکی از حکمت های روزه را اینگونه بیان فرمود:
«إِنَّمَا فَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اَلصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ اَلْغَنِيُّ وَ اَلْفَقِيرُ وَ ذَلِكَ أَنَّ اَلْغَنِيَّ لَمْ يَكُنْ لِيَجِدَ مَسَّ اَلْجُوعِ فَيَرْحَمَ اَلْفَقِيرَ لِأَنَّ اَلْغَنِيَّ كُلَّمَا أَرَادَ شَيْئاً قَدَرَ عَلَيْهِ فَأَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُسَوِّيَ بَيْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ يُذِيقَ اَلْغَنِيَّ مَسَّ اَلْجُوعِ وَ اَلْأَلَمِ لِيَرِقَّ عَلَى اَلضَّعِيفِ فَيَرْحَمَ اَلْجَائِعَ»
به راستی خداوند روزه را واجب کرد، تا به وسیله آن بین تهیدستان و ثروتمندان برابری ایجاد کنند و این برای آن است که ثروتمندان که هرگز درد گرسنگی و فقر را احساس نکرده اند، به فقیران رحم آورند، زیرا اغنیا، هرگاه (خوردنی و آشامیدنی) را اراده نموده اند (و هوس هر نوع مأکولات و مشروبات کردند) برایشان میسر است، پس خداوند متعال «روزه را واجب نمود» که تا بین بندگانش از فقیر و غنی، مساوات و برابری به وجود آورد، و این که سرمایه داران مسلمان گرسنگی و درد فقیران را لمس نمایند تا بر آنان شفقت ورزند و ترحم کنند.(۶)
✔️صله ارحام
یکی دیگر از اعمال پر فضیلت ماه رمضان صله ارحام است که پیامبر(ص) در خطبه شعبانیه به روزه داران دستور دادند که صله رحم انجام دهند« صِلو ارحامَکم».
➖امام باقر (ع) خطاب به امام صادق (ع) می فرمايد: « وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْقَاطِعِ لِرَحِمِهِ، فَإِنِّي وَجَدْتُهُ مَلْعُوناً فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي ثَلَاثَةِ مَوَاضِعَ: قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: "فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ * أُولئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى أَبْصارَهُمْ" وَ قَالَ: "الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ" وَ قَالَ فِي الْبَقَرَةِ: "الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»
از مصاحبت قطع رحم كننده دورى كن، چرا كه من او را در سه جای قرآن ملعون يافتم: « اما اگر روى گردان شويد آيا جز اين انتظار مى رود كه در زمين فساد كنيد و قطع رحم نمائيد آنها كسانى هستند كه خداوند از رحمت خويش دورشان ساخته، گوش هايشان را كر و چشم هايشان را كور نموده است». «و آنها كه عهد الهى را پس از محكم كردن مى شكنند، و پيوندهايى را كه خدا دستور برقرارى آن را داده قطع مى كنند و در روى زمين فساد مى نمايند، لعنت براى آنهاست و بدى [و مجازات] سراى آخرت». «[فاسقان آنها هستند كه] پيمان خدا را پس از آن كه محكم ساختند، مى شكنند، و پيوندهايى را كه خدا دستور داده بر قرار سازند، قطع مى نمايند، و در جهان فساد مى كنند، اينها زيانكارانند».
✔️دعا
خداوند در سوره بقره از آیه۱۸۳ تا ۱۸۷ در مورد روزه و رمضان سخن فرموده.
در لابلای آیاتی که در مورد ماه رمضان بحث شده یک آیه قرار دارد که در ابتدا اینجور به نظر میرسد که این آیه وسط آیات رمضان غریب افتاده است که ارتباطی به قبل و بعد ندارد اما با تدبر بیشتر معلوم میشود این آیه که در موضوع «دعا» می باشد وسط آیات رمضان قرار گرفته تا اهمیت دعا در تأمین معنویت ماه رمضان را به ما گوشزد کند.
« وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَ لْیُؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ»
و هرگاه بندگان من، از تو در باره من بپرسند، [بگو] من نزدیکم، و دعاى دعاکننده را -به هنگامى که مرا بخواند- اجابت مىکنم، پس [آنان] باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند، باشد که راه یابند.»
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.طب النبي ،ج۱ ،ص۲۲
۲. تهذيب الاحكام،ج۲،ص۱۳۰.
۳. ميزان الحكمة ،ج ۲، ح۸۹۵۳
۴.مكارم الاخلاق،ص۳۰۵
۵.الكافى ،ج۳،ص۳۹۷.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع
آرامش واقعی(۱)
عوامل آرامش
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
انسان نمیتواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود میتواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - میرسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد میتوانند افطار کنند.
✅نکات مقدماتی
➖دستیابی به آرامش واقعی یکی از خواسته های همیشگی بشر بوده است و دراین راستا انسان در طول تاریخ تلاشها و رنج های بسیاری را به جان دل پذیرفته است. بی شک بخش وسیعی از تلاشهای علمی بشر و کشف رازهای ناگشوده جهان طبیعت به منظور دسترسی به امکاناتی بوده است که آرامش و آسایش را برای انسان به ارمغان آورد ازسوی دیگر مطالعات آکادمیک و تحقیقات روانشناسی پیرامون آرامش و اضطراب و عوامل و موانع هریک بخش قابل توجهی از پژوهش های علوم انسانی را به خود اختصاص داده است.
➖کارل یانگ روان کاو می گوید: «درطول سی سال گذشته افراد زیادی از ملیت های مختلف جهان متمدن با من مشورت کردند و من صدها تن از بیماران را معالجه و درمان کرده ام اما از میان بیمارانی که در نیمه دوم عمر خود به سرمی برند (یعنی از سی و پنج سالگی به بعد) حتی یک بیمار را نیز ندیدم که اساساً مشکلش نیاز به گرایش دینی در زندگی نباشد. به جرأت می توانم بگویم که تک تک آنان به این دلیل قربانی بیماری روانی شده اند که آن چیزی را که ادیان موجود در هر زمان به پیروان خود می دهند نداشتند و تک تک آنان فقط وقتی به دین و دیدگاههای دینی بازگشته بودند به طور کامل درمان شدند».
بنابراین حتی جوامع غربی هم متوجه شده اند که برای درمان بیماری های روحی باید به دین پناه برد.
➖امروزه با تکنولوژی آسایش زیاد شده ولی آرامش کم شده چون از عوامل واقعی فاصله گرفته ایم.
تجربه ثابت كرده است مال، نام، مقام و شهوت عوامل آرامش نیستند.
🔹حديث قدسي: پیامبر(ص)فرمود:
«أَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى أَنِّي وَضَعْتُ خَمْسَةَ أَشْيَاءَ فِي خَمْسَةِ أَشْيَاءَ وَ اَلنَّاسُ يَطْلُبُونَ فِي خَمْسَةٍ أُخْرَى فَمَتَى يَجِدُونَ إِنِّي وَضَعْتُ عِزَّ عِبَادِي فِي طَاعَتِي فَهُمْ يَطْلُبُونَ مِنْ بَابِ اَلسُّلْطَانِ فَمَتَى يَجِدُونَ وَ إِنِّي وَضَعْتُ اَلْعِلْمَ وَ اَلْحِكْمَةَ فِي اَلْجُوعِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَ فِي اَلشِّبَعِ فَمَتَى يَجِدُونَ وَ إِنِّي وَضَعْتُ اَلْغِنَى فِي اَلْقَنَاعَةِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَ فِي اَلْمَالِ فَمَتَى يَجِدُونَ وَ إِنِّي وَضَعْتُ اَلرَّاحَةَ فِي اَلْآخِرَةِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَ فِي اَلدُّنْيَا فَمَتَى يَجِدُونَ وَ إِنِّي وَضَعْتُ رِضَايَ فِي مُخَالَفَةِ هَوَاهُمْ وَ هُمْ يَطْلُبُونَ فِي مُوَافَقَةِ هَوَاهُمْ فَمَتَى يَجِدُونَ».
خداى متعال به موسى (ع) وحى فرمود:من پنج چيز را در گرو پنج چيز قرار دادم،ولى مردم آن را در پنج چيز ديگر مى جويند،كى آن را مى يابند؟ نخست اينكه:عزّت بندگانم را در اطاعت از خود قرار دادم،ولى آنان عزّت را در خانۀ سلطان مى جويند،چه زمانى آن را مى يابند؟دوم اينكه:من علم و دانش را در گرسنگى قرار دادم،و آنان در سيرى شكم آن را طلب مى كنند،كى آن را مى يابند؟سوم اينكه:من بى نيازى را در قناعت قرار دادم،و آنان در اندوختن ثروت مى جويند،كى آن را مى يابند؟چهارم اينكه:من آسايش را در آخرت قرار دادم،در حالى كه آنان در دنيا به دنبالش مى روند،كى به آن مى رسند؟پنجم اينكه:من خوشنوديم را در مخالفت آنان با هواى نفس قرار دادم،ولى آنان در پيروى از هواى نفس مى جويند،كى به آن برسند؟(۱)
➖امام صادق(ع) به اصحابشان فرمودند: «لا تَتَمَنَّوا المُستَحِيلَ ، قالوا : و مَن يَتَمَنَّى المُستَحيلَ ؟ ! فقالَ : أنتُم ، أ لَستُم تَمَنَّونَ الراحَةَ في الدنيا ؟! قالوا : بَلى ، فقالَ : الراحَةُ للمُؤمِنِ في الدنيا مُستَحيلَةٌ »آرزوى محال نكنيد! عرض كردند : مگر چه كسى آرزوى محال مى كند؟ فرمود : شما ؛ مگر نه اين كه آرزومند آسايش در دنيا هستيد؟ عرض كردند : چرا . فرمود : آسايش براى مؤمن در دنيا محال است .(۲)
➖قرآن كريم مي فرمايد:« لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ»که ما انسان را در رنج آفریدیم.(۳)
✔️چنانچه در احادیث و آیه فوق گفته شد، آرامش کامل در دنیا وجود ندارد و خاصیت دنیا تحمل سختی ها و امتحان هاست . اما باید دید آرامش نسبی كه قابل دستيابي است با چه چيزي حاصل می شود؟
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️ذکر خدا
قرآن یکی از عوامل آرامش را «یاد خدا» معرفی کرده است. چنانچه می فرماید:
«الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
آنها (کسانی که به خدا برمی گردند)کسانی هستند که ایمان آورده اند، ودلهایشان به یاد خدا مطمئن (وآرام) است،آگاه باشید،تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد.(۴)
👌خوب است بدانیم؛ معروف ترین فایده یاد خدا آرامش است اما همین« ذکر» شاه کلید کمال انسان است و در هر لحظه ای به مقتضای نیاز انسان فایده به خصوصی به دست میدهد؛
☜ یادنعمتهای خدا عامل شکر است
☜یادقدرت او سبب توکّل بر اوست
☜ یاد الطاف او مایة محبّت است
☜یاد قهر و خشم او عامل خوف (ترس)از اوست
☜ یاد عظمت وبزرگی او سبب خشیّت در مقابل اوست.
☜یاد علم اوبه پنهان و آشکار مایه حیا و پاکدامنی ماست.
☜یاد عفو وکرم او مایه امید وتوبه است.
☜ یاد عدل او عامل تقوی وپرهیزگاری است.
✔️ایمان
➖«الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ»
آنها که ایمان آوردند، و ایمان خود را با شرک و ستم نیالودند، ایمنی تنها از آن آنهاست؛ و آنها هدایتیافتگانند!».(۵)
➖«وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!(۶)
✔️عبادات (نماز،روزه،حج و...)
خداوند برای کمال و تعادل روحی انسان ها ،یکسری عبادات را واجب کرده است که انسان همواره به آن عبادات نیاز دارد.
👌 مثلا روزه ماه رمضان، تداوم تمرینِ مهار کردن شهوات وتسلط بر آنها به مدت یکماه،سبب تقویت اراده انسان می شود. ووقتی اراده انسان قوی شد دیگر در مقابل ناملایمات وگرفتاریها احساس ضعف از خود نشان نمی دهد وبا آرامش کامل به رفع آن گرفتاری ونگرانی می پردازد.
➖ امام صادق(ع) می فرماید؛
« الصوم یمیت مراد النفس و شهوة الطمع و فیه صفاء القلب و طهارة الجوارح و عمارة الظاهر و الباطن و الشكر علی النعم و الالحسان الی الفقراء و زیادة التضرع و الخشوع و البكاء و جلّ الالتجاء الی الله تعالی و سبب انكسار الهمة و تخفیف السیئات و تضعیف الحسنات و فیه من الفوائد ما لا یحصی و كفی بما ذكرناه منه لمن عقله و وفق لاستعماله ان شاء الله تعالی.»(۷)
روزه نفس و شهوت طبع را می میراند و دل را حیات معنوی می بخشد و جوارح را پاک می سازد، و ظاهر و باطن را آبادانی می بخشد و باعث شکر گزاری و نیکی به فقرا و خشوع در برابر خداوند می شود....
✔️عفت وپاکدامنی
عفّت "نقطه مقابل شکم پرستی وشهوت پرستی است که از مهمترین فضائل انسانی محسوب می شود.
راغب در مفردات عفّت را اینگونه معنی می کندکه، به معنی " پدید آوردن حالتی در نفس است که آدمی را از علبه شهوت باز می دارد. وعفیف کسی است که دارای این وصف باشد.
➖انسانهای عفیف فکرشان کمتر به امور جنسی وشهوی مشغول می شود ووقتی فکر آنها کنترل شد دل مشغولی آها نسبت به این امور کمتر خواهد شد ولذا تعادل روحی پیدا می کنند. برای همین انسانهای عفیف به مراتب از افراد لا ابالی وهوس باز و... از آرامش روحی وتعادل شخصیتی بیشتری در زندگی بر خوردارند.
از این رو خداوند دستور میدهد:
«قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ»
به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزهتر است؛ خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است!(۸)
💠داستان
از خواب بیدار شدند دیدند همه خروسهای روستا مرده اند وحشت زده پیش عالم با ایمان روستا رفتند ،عالم که از ایمان و اطمینان عجیبی برخوردار بود گفت: «حتما خیری در کار است آرام باشید.»
روز بعد بیدار شدند دیدند همه سگهای روستا به طور عجیبی مرده اند. وحشت زده پیش عالم روستا رفتند عالم روستا گفت: «حتما خیری در کار است آرام باشید.»
روز بعد شب هنگام باد تندی وزید و همه چراغ ها و شمعها را خاموش کرد و تا صبح در تاریکی ماندند عالم شان گفت «حتما خیری در کار است آرام باشید.» کاشف به عمل آمد که شب گذشته یک گروه بیرحم غارت گر در روستاهای همجوار دست به قتل و غارت و تجاوز زده اند اما چون این روستا نه خروسی داشت نه سگی تا صدایشان بلند شود و نه چراغی و شمعی تا روشنی ش دیده شود پس غارتگران این روستا را ندیده بودند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.مواعظ العددیه، ص ۴۴۶.
۲.بحار الأنوار،ج۸۱،ص۱۹۵.
۳.بلد/۴.
۴.رعد/۲۸.
۵.انعام/۸۲.
۶.آل عمران/۱۳۹.
۷.جامع السعادات،ج۳،ص۳۸۳.
۸.نور/۳۰.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
موضوع
آرامش واقعی(۲)
موانع آرامش
#منبر_رمضان_۱۴۴۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
مواردی که روزه را باطل نمیکنه اما بسیاری از افراد تصور دارند که مبطل روزه است مثل شستن آب زیر دوش ، مثل مسواک زدن و....
موارد بیشتر 👈 لینک
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
دیوژن يا ديوجانس از فلاسفه مشهور يونان است که در قرن ششم قبل از ميلاد مسيح ميزيست و محل سکونتش در منطقه اي به نام "کرانه" واقع در يکي از حومه هاي "کورنت" بوده است او معتقد بود که: «غايت وجود در فضيلت و فضيلت در ترک تمتعات جسماني و روحاني است.» به همين جهت ديوژن از دنيا و علايق دنيوي اعراض داشت.
اسکندر مقدوني ،شهرت وارستگي ديوژن را شنيد و با شکوه و دبدبه سلطنتي به ملاقاتش رفت.
ديوژن که در آنموقع دراز کشيده بود و در مقابل آفتاب خود را گرم مي کرد، اعتنايي به اسکندر ننموده از جايش تکان نخورد اسکندر برآشفت و گفت: «مگر مرا نشناختي که احترام لازم به جاي نياوري؟» ديوژن با خونسردي جواب داد: «شناختم، ولي از آنجا که برده ی برده ی من هستي اداي احترام را ضرور ندانستم.»
اسکندر توضيح بيشتر خواست. ديوژن گفت: «تو برده ی حرص و آز و خشم و شهوت هستي؛ در حالي که من اين خواهشهاي نفس را بنده و مطيع خود ساختم.»
اسکندر سر به زير افکند و پس از لختي تفکر گفت: «ديوژن، از من چيزي بخواه و بدان که هر چه بخواهي ميدهم.»
آن فيلسوف وارسته از جهان و جهانيان، به اسکندر که در آنموقع بين او و آفتاب حايل شده بود، گوشه چشمي انداخت و گفت: «سايه ات را از سرم کم کن.»
اين جمله به قدري در مغز و استخوان اسکندر اثر کرد که بي اختيار فرياد زد: «اگر اسکندر نبودم، مي خواستم ديوژن باشم.»
✅بیان موضوع
در مبحث قبلی عوامل آرامش مورد اشاره قرار گرفت ، در این مبحث اموری که بر اساس آموزه های قرآنی_ حدیثی مانع آرامش است مورد اشاره قرار می گیرد.
چنانچه در داستان بالا اشاره شد بی اعتنایی به جاذبه های مادی عامل مهم آرامش است و دلبستگی به دنیا و مادیات باعث اضطراب و آشفتگی است.
«وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ» و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم!»
👈 در ادامه برخی موانع آرامش مورد اشاره قرار می گیرد؛
🔴دلبستگی به دنیا
➖حضرت پیامبر(ص)فرمودند: «لَا تَرْكَنْ إِلَى الدُّنْيَا وَ لَا تَطْمَئِنَّ إِلَيْهَا فَسَتُفَارِقُهَا عَنْ قَلِيل»؛ به دنیا روی نیاور و به آن طلب آرامش نکن؛ زیرا به زودی آن را ترک خواهی کرد.(۱)
➖حضرت علی (ع) می فرمایند: «الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُكَثِّرُ الْهَمَّ وَ الْحُزْنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا يُرِيحُ الْقَلْبَ وَ الْبَدَنَ»؛[ میل و رغبت به دنیا موجب زیاد شدن غم و غصه و نگرانی و بي اعتنايي به دنيا موجب آرامش قلب و جسم انسان می گردد.(۲)
➖امام صادق(ع) می فرماید:«مَن تَعَلَّقَ قلبُهُ بالدنيا تَعَلَّقَ قلبُهُ بثلاثِ خصالٍ : هَمٍّ لا يَفنى ، وأمَلٍ لا يُدرَكُ ، ورجاءٍ لا يُنالُ» .
هر كه به دنيا دل بندد به سه چيز دل بسته است : اندوه بى پايان و آرزوى دست نيافتنى و اميد نارسيدنى.(۳)
🔴چشم و هم چشمی
یکی از علل مهم نگرانی و اضطراب انسان، چشم و هم چشمی می باشد که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند؛ یعنی وقتی می بینند کسی چیزی دارد، آنها هم سعی می کنند آن چیز را تهیه کنند و داشته باشند و نداشتن آن چیز موجب نگرانی و ناراحتی آنان می گردد و احساس کمبود می کنند. امام باقر (ع) در روایتی می فرمایند:
«إِیَّاکَ أَنْ تُطْمِحَ بَصَرَکَ إِلَی مَنْ فَوْقَکَ فَکَفَی بِمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِنَبِیِّهِ (ص) فَلاتُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ وَ قَالَ وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلی ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا فَإِنْ دَخَلَکَ مِنْ ذَلِکَ شَیْءٌ فَاذْکُرْ عَیْشَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَإِنَّمَا کَانَ قُوتُهُ الشَّعِیرَ وَ حَلْوَاهُ التَّمْرَ وَ وَقُودُهُ السَّعَفَ إِذَا وَجَدَه»
مبادا به بالاتر از خود چشم بدوزی، زیرا خداوند متعال به پیامبرش فرموده است: وَ لا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ اموال و فرزندان آنان تو را به شگفت نیندازد و نیز فرموده است: ﴿وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا﴾؛ای پیامبر! هرگز چشمان خود را به نعمتهای مادی که به گروهی از آنان داده ایم میفکن که این ها شکوفه های زندگی دنیاست.(۴)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d