eitaa logo
منبرطلاب
19.9هزار دنبال‌کننده
215 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع آرامش واقعی(۲) موانع آرامش بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام مواردی که روزه را باطل نمیکنه اما بسیاری از افراد تصور دارند که مبطل روزه است مثل شستن آب زیر دوش ، مثل مسواک زدن و.... موارد بیشتر 👈 لینک 💠داستان [ایجاد انگیزه] دیوژن يا ديوجانس از فلاسفه مشهور يونان است که در قرن ششم قبل از ميلاد مسيح ميزيست و محل سکونتش در منطقه اي به نام "کرانه" واقع در يکي از حومه هاي "کورنت" بوده است او معتقد بود که: «غايت وجود در فضيلت و فضيلت در ترک تمتعات جسماني و روحاني است.» به همين جهت ديوژن از دنيا و علايق دنيوي اعراض داشت. اسکندر مقدوني ،شهرت وارستگي ديوژن را شنيد و با شکوه و دبدبه سلطنتي به ملاقاتش رفت. ديوژن که در آنموقع دراز کشيده بود و در مقابل آفتاب خود را گرم مي کرد، اعتنايي به اسکندر ننموده از جايش تکان نخورد اسکندر برآشفت و گفت: «مگر مرا نشناختي که احترام لازم به جاي نياوري؟» ديوژن با خونسردي جواب داد: «شناختم، ولي از آنجا که برده ی برده ی من هستي اداي احترام را ضرور ندانستم.» اسکندر توضيح بيشتر خواست. ديوژن گفت: «تو برده ی حرص و آز و خشم و شهوت هستي؛ در حالي که من اين خواهشهاي نفس را بنده و مطيع خود ساختم.»  اسکندر سر به زير افکند و پس از لختي تفکر گفت: «ديوژن، از من چيزي بخواه و بدان که هر چه بخواهي ميدهم.» آن فيلسوف وارسته از جهان و جهانيان، به اسکندر که در آنموقع بين او و آفتاب حايل شده بود، گوشه چشمي انداخت و گفت: «سايه ات را از سرم کم کن.» اين جمله به قدري در مغز و استخوان اسکندر اثر کرد که بي اختيار فرياد زد: «اگر اسکندر نبودم، مي خواستم ديوژن باشم.» ✅بیان موضوع در مبحث قبلی عوامل آرامش مورد اشاره قرار گرفت ، در این مبحث اموری که بر اساس آموزه های قرآنی_ حدیثی مانع آرامش است مورد اشاره قرار می گیرد. چنانچه در داستان بالا اشاره شد بی اعتنایی به جاذبه های مادی عامل مهم آرامش است و دلبستگی به دنیا و مادیات باعث اضطراب و آشفتگی است. «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ» و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم!» 👈 در ادامه برخی موانع آرامش مورد اشاره قرار می گیرد؛ 🔴دلبستگی به دنیا ➖حضرت پیامبر(ص)فرمودند: «لَا تَرْكَنْ إِلَى الدُّنْيَا وَ لَا تَطْمَئِنَّ إِلَيْهَا فَسَتُفَارِقُهَا عَنْ قَلِيل»؛ به دنیا روی نیاور و به آن طلب آرامش نکن؛ زیرا به زودی آن را ترک خواهی کرد.(۱) ➖حضرت علی (ع) می فرمایند: «الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُكَثِّرُ الْهَمَّ وَ الْحُزْنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا يُرِيحُ الْقَلْبَ وَ الْبَدَنَ»؛[ میل و رغبت به دنیا موجب زیاد شدن غم و غصه و نگرانی و بي اعتنايي به دنيا موجب آرامش قلب و جسم انسان می گردد.(۲) ➖امام صادق(ع) می فرماید:«مَن تَعَلَّقَ قلبُهُ بالدنيا تَعَلَّقَ قلبُهُ بثلاثِ خصالٍ : هَمٍّ لا يَفنى ، وأمَلٍ لا يُدرَكُ ، ورجاءٍ لا يُنالُ» .  هر كه به دنيا دل بندد به سه چيز دل بسته است : اندوه بى پايان و آرزوى دست نيافتنى و اميد نارسيدنى.(۳) 🔴چشم و هم چشمی یکی از علل مهم نگرانی و اضطراب انسان، چشم و هم چشمی می باشد که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند؛ یعنی وقتی می بینند کسی چیزی دارد، آنها هم سعی می کنند آن چیز را تهیه کنند و داشته باشند و نداشتن آن چیز موجب نگرانی و ناراحتی آنان می گردد و احساس کمبود می کنند. امام باقر (ع) در روایتی می فرمایند: «إِیَّاکَ أَنْ تُطْمِحَ بَصَرَکَ إِلَی مَنْ فَوْقَکَ فَکَفَی بِمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِنَبِیِّهِ (ص) فَلاتُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ وَ قَالَ وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلی ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا فَإِنْ دَخَلَکَ مِنْ ذَلِکَ شَیْءٌ فَاذْکُرْ عَیْشَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَإِنَّمَا کَانَ قُوتُهُ الشَّعِیرَ وَ حَلْوَاهُ التَّمْرَ وَ وَقُودُهُ السَّعَفَ إِذَا وَجَدَه» مبادا به بالاتر از خود چشم بدوزی، زیرا خداوند متعال به پیامبرش فرموده است: وَ لا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ اموال و فرزندان آنان تو را به شگفت نیندازد و نیز فرموده است: ﴿وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا﴾؛ای پیامبر! هرگز چشمان خود را به نعمتهای مادی که به گروهی از آنان داده ایم میفکن که این ها شکوفه های زندگی دنیاست.(۴) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴گناه فطرت انسان میل به خوبی ها دارد و انجام اعمال نیک موجب آرامش و ارتکاب معاصی و اعمال زشت سبب اضطراب روحی و عدم آرامش انسان می گردد. ➖امام باقر علیه السلام می فرماید: «لا یزالُ الْهَمَّ وَالْغَمَّ بِالْمُؤمِنِ حَتّی ما یدَعَ لَهُ مِنْ ذَنْبٍ». همواره غم و اندوه با مؤمن است تا زمانی که معصیتی برایش باقی بماند.(۵) ➖«الْبِرُّ مَا اطْمَأَنَّ بِهِ الصَّدْرُ وَ الْإِثْمُ مَا تَرَدَّدَ فِي الصَّدْرِ وَ جَالَ فِي الْقَلب»؛دل آدمی با نیکی و خوبی آرامش می یابد و گناه موجب تردید و اضطراب قلب می گردد.(۶) 💠داستان در روایت آمده است که: شخصی خدمت پیامبر اکرم (ص) رسید و عرض کرد: یا رسول الله! سؤالاتی دارم که می خواهم بپرسم! پیامبر (ص) به او فرمودند: «آیا می خواهی پاسخت را بشنوی یا آنکه ابتدا سؤال نمایی؟»آن شخص عرض کرد: یا رسول الله! شما پاسخ بفرمایید: آنگاه حضرت فرمودند: «آمده ای که از معنای برّ و نیکی و اثم و زشتی سؤال نمایی». آن شخص پاسخ داد: بله یا رسول الله! سؤال من همین بود که شما فرمودید. سپس حضرت سه انگشت مبارک خود را جمع نمود و آرام بر سینه آن شخص زد و فرمود: «إستفت قلبک و إن أفتوک المفتون»؛نظر واقع بینانه را از قلبت بپرس، اگر چه صاحب نظران به خلافش نظر بدهند. 👈 هماهنگ بودن قلب و فطرت انسان با خوبی ها و تضاد آرامش فطرت انسان ها با گناهان در کلام فوق مورد اشاره قرار گرفته، استاد شهید مطهری از دو اندیشمند غربی در این خصوص نقل قول کرده اند؛ دیوید هیوم میگوید: خیر دارای جذبهای است که معرّف آن است، عیناً مانند زیبایی. این هر دو مستقیماً معلوم نفس هستند و حاجتی نیست به اینکه مورد تحقیق واقع شوند و به تعبیر درآیند. ژان ژاک روسو نیز معتقد است که هرچه از زیر دست طبیعت بیرون میآید نیکوست. انسان هم فطرتی نیک دارد و باید گذاشت به طور طبیعی جسماً و روحاً رشد و نمو کند. 🔴سو ظن و بدگمانی سوء ظن از مهمترین رذایل اخلاقی است که نخستین ثمره آن، عدم اعتماد و بهم خوردن آرامش خاطر است. سوء ظن آرامش فرد و جامعه را بر هم می زند. کسی که مبتلا به سوءظن است، از همه کس هراس و وحشت دارد و تصور می کند که همه بر ضدّ او گام بر می دارند چنانچه در روایات آمده است که: «مَن لَم یُحسِن ظَنَّهُ استَوحَشَ مِن کُلِّ أَحَدٍ» هر کس گمان خود را به دیگران نیکو نگرداند از همه کس می ترسد.(۷) ➖به همین جهت در قرآن کریم از سوء ظن نهی شده است: ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم‏﴾ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است. ➖امام على (ع) می فرماید: «ضَعْ أمرَ أخيكَ على أحسَنِهِ حتّى يَأتِيَكَ مِنهُ ما يَغلِبُكَ، و لا تَظُنَّنَّ بكَلِمَةٍ خَرَجَت مِن أخيكَ سُوءا و أنتَ تَجِدُ لَها في الخَيرِ مَحمِلاً» .  رفتار برادرت را به بهترين وجه آن تفسير كن تا زمانى كه كارى از او سر زند كه راه توجيه را بر تو ببندد ، و هيچ گاه به سخنى كه از دهان برادرت بيرون آيد ، تا وقتى براى آن توجيه خوبى مى يابى ، گمان بد مبَر.(۸) 🔴کینه یکی از رذایل اخلاقی، حقد و کینه است که به معنای به دل گرفتن و دشمنی نمودن است. قلب شخص کینه توز همواره متوجه و مشغول کسی است که مورد کینه او واقع شده است، از این رو آرامش و اطمینان از او سلب می شود و در روایات یکی از عوامل ناآرامیِ انسان شمرده شده است. ➖حضرت علی(ع) در روایتی می فرمایند: «مَن أطرَحَ الحقد إستراحَ قَلبه و لُبه»؛هر کس کینه و دشمنی را کنار بگذارد، قلب و فکرش راحت می شود.(۹) 🔴حسد از جمله مهمترین صفات و رذایل اخلاقی که موجب سلب آرامش انسان می گردد، حسد است. ➖حضرت امیر(ع) فرمودند:«لَا رَاحَةَ لِحَسُودٍ»؛ شخص حسود آسایش و آرامش ندارد.(۱۰) به قول معروف ؛حسود هرگز نیاسود. در روایت دیگری آمده است که: «صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ»کم شدن حسد موجب صحت و سلامت بدن می گردد.(۱۱) 🔦در مورد حسد ،اینجا مفصل بحث شده حتما ببینید👈 لینک ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.ارشاد القلوب، ج۱ ص ۱۰۷. ۲.بحارالأنوار»، ج۷۰،ص۹۱. ۳.الكافي،ج ۲،ص۳۲۰. ۴.الکافی، ج۲، ص۱۳۷ ۵.اصول کافى، ج ۲، حدیث ۲۹۹۲. ۶.وسایل الشیعه،ج۲۷، ص۲۶۶.. ۷.غررالحکم، ح ۹۰۸۴. ۸.الأمالي للصدوق ،ص۴۸۳. ۹.غررالحکم، ح۸۵۸۴. ۱۰.بحار الانوار، ج۷۰، ص۳۶۳. ۱۱.همان،ج، ۷۵، ص۳۷۳. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع سه درس مهم برای بشر امروزی [به مناسبت دهم رمضان وفات حضرت خدیجه] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ السَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ. 🌺شعر سلام بر تو که خیر النسا به ما دادی  سلام بر تو که درس وفا به ما دادی  سلام بر تو که با جان، بها به ما دادی سلام بر تو که روح عطا به ما دادی چه گویم و چه نویسم ز مدحتان بانو  شما که شمس و قمر پیشتان زده زانو  فرشته ای که خدا هدیه کرده بر احمد  ملیکه ای که نگاهش طراوت انگیزد  زنی که که غیر رسول و خدا نمی بیند  کسی که طاقت و صبرش بود فزون از حد  زنی نبوده به جز همسر رسول خدا  که در تمامی عمرش ز او نبوده جدا شریک زندگیِ مصطفی شما هستی  به دل ملیکهٔ مهر و وفا شما هستی  انیس درد و غم مرتضی شما هستی  به غصه ها که بود مبتلا شما هستی  پناه جمع خلایق به روز واهمه ای  خدیجه همسر پیغمبر، اُمّ فاطمه ای  درود بر تو که اول زن مسلمانی  عزیز حضرت طاها عزیز یزدانی برای ختم رسولان تو جان جانانی  خدا گواهست که فخر تمام نسوانی روا بود که بگویم بقای اسلامی  به صدق و نیتِ پاکت صفای اسلامی  خدیجه ای و خدا بر شما نظر دارد  که با وجود شما مصطفی سپر دارد  دلم همیشه هوای تو را به سر دارد  خوشا کسی که برایت دو دیده تردارد اگر اجازه دهی در عزایتان بانو  ز دیده اشک ببارم برایتان بانو 🌙بیان احکام چند دسته از روزه معافند؛ ☜کودک نابالغ ☜دیوانه ☜ بیهوش ☜مسافر ☜فردی که توانایی گرفتن روزه ندارد. ☜ کسی که روزه برای او ضرر یا حرج (مشقت زیاد) دارد واجب نیست. ☜زن حایض و نُفَسا وقتی خانمی بچه میاره، یا سقط میکنه حداکثر تا ده روز نماز و روزه نداره که البته روزه هاشو بعدا قضا میکنه اما نمازهاش قضا هم نداره. به خانمی که از نظر نماز و روزه چنین شرایطی داره «نُفَسا» میگن ،چنانچه به خانم در ایام پریود «حائض» گفته میشه. در ضمن،در بين برخى از عوام مشهور است كه مى گويند: زنى كه تازه زايمان كرده، بايد روز چهلم غسل (چله) انجام دهد؛ اين سخن هيچ ارزش و اعتبارى ندارد. ✅بیان موضوع حضرت خدیجه سلام الله علیها، اولین همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و مادر حضرت فاطمه سلام الله علیها است. او نخستین بانویی است که به رسول خدا ایمان آورد و تمام اموال خویش را به پیامبر صلی الله علیه و آله بخشید تا در راه نشر اسلام صرف نماید. 👈هر چند این مطلب نزد عامه و خاصه معروف است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سومین همسر خدیجه بود و جز عایشه با دوشیزه‌ای ازدواج نکرد، ولی مورد تایید همگان نیست. جمعی از مورخان و بزرگان، نظر مخالف دارند؛ برای مثال «ابوالقاسم کوفی»، «احمد بلاذری»، «سید مرتضی» در کتاب «شافی» و «شیخ طوسی» در «تلخیص شافی» آشکارا می‌‌گویند که خدیجه، هنگام ازدواج با پیامبر، «عذرا» (باکره) بود. این مطلب را علامه مجلسی نیز تایید کرده است. ➖مقام این بانوی بزرگ به اندازه ای رفیع است که پیامبر خدا(ص) خطاب به وی فرمودند: «یا خدیجة انّ اللّه عزّ و جلّ لیباهی بکِ کرام ملائکته کلُّ یومٍ مرارا».خدیجه! خداوند عز و جل روزی چندین بار به عظمت تو در نزد ملائکه مقربش مباهات می کند.(۱) ➖روايت ديگري مي‌خوانيم: «إنَّ جَبْرَئيلَ أتي النَّبِيَّ فَقالَ إقْرَءْ خَديجَةَ مِنْ رَبِّها السَّلامَ فَقالَ رَسولُ الله : يا خَديجَةُ هذا جَبْرَئيلُ يُقْرِئُكَ مِنْ رَبِّكِ السلامَ، قالَتْ خَديجَةُ: اللهُ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَ عَلي جَبْرئيلَ السَّلامُ» به حقيقت جبرئيل نزد پيامبر آمد پس گفت: به خديجه از طرف پروردگارش سلام برسان، پس حضرت فرمود: اي خديجه اين جبرئيل است كه از طرف پروردگارت سلام مي‌رساند. خديجه گفت: خدا سلام است و سلام [و سلامتي] از اوست و بر جبرئيل سلام باد.»(۲) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
درس هایی از زندگی حضرت خدیجه در ادامه سه درس بزرگ از درسهایی از زندگی بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه برای بشر امروزی تقدیم می‌شود: ✔️🟢ایمان در غربت ایمان در غربت دین و غلبه بی دینان درس بزرگی است که امروزه تکرار آن ضرورت پیدا کرده است. وقتی که تعداد بی دینان و یا سر و صدای آنها بلند شد ممکن است خیلی ها در دین و ایمان شان سست شوند از این رو حضرت امیر(ع) هشدار میدهند: أيُّها النّاسُ ، لا تَسْتَوحِشوا في طريقِ الهُدى لِقلّةِ أهلِهِ ، فإنّ النّاسَ اجْتَمَعوا على مائدةٍ شِبَعُها قصيرٌ، و جُوعُها طويلٌ » اى مردم! در راه راست، به دليل شمار اندك رهروان آن، احساس تنهايى نكنيد؛ زيرا مردم بر سفره اى گرد آمده اند كه سيرى آن ، كوتاه مدّت و گرسنگى اش طولانى است.(۳) 👌حضرت خدیجه الگوی ایمان مداری در چنین شرایطی است. ➖شخصی به نام عُفیف کندی می‌گوید: در یکی از روزها برای خرید لباس و عطر، وارد مکّه شدم و در مسجد الحرام در کنار عبّاس بن عبدالمطلّب نشستم به تماشای مکّه مشغول بودیم، اندکی نگذشت، موقعی که خورشید به اوج بلندی رسید، ناگهان دیدم مردی آمد و نگاهی به آسمان نمود رو به کعبه ایستاد. چیزی نگذشت که نوجوانی به وی ملحق گردید و در سمت راست او قرار گرفت. سپس زنی وارد مسجد شد و در پشت سر آن دو نفر ایستاد و هر سه نفر به عبادت خداوند مشغول شدند. آن مرد رکوع می‌کرد، آنها نیز با او رکوع می‌کردند، بدین ترتیب به نماز خود ادامه می‌دادند. من به عبّاس گفتم امر عظیمی می‌بینم! عبّاس گفت:آری امریست عظیم، هیچ می‌دانی که این جوان کیست؟ گفتم: نه! عبّاس گفت:این برادرزاده من و آن نوجوان نیز برادر زاده دیگر من علی بن ابیطالب است و آن زن خدیجه، همسر محمّد است و محمّد مدّعی است که آئین وحی از طرف خداوند برای او نازل شده است و اکنون زیر آسمان کسی از این دین جز سه نفر پیروی نمی‌کند. برادر زاده‌ام می‌گوید: روزی فرا خواهد رسید که خزانه‌های کسری و گنجینه های قیصر را فتح و تسخیر می‌نماید. عفیف بعدها که ایمان آورد، مدام تأسّف می‌خورد و می‌گفت: ای کاش همان روز اسلام را قبول می‌کردم و با علی علیه السلام سوّمین نفر مسلمان، من می‌شدم.(۴) ✔️🟢حفظ ایمان در اوج ثروت ثروت ذاتا امر مذموم نیست اما ممکن است آثار منفی در روح و روان انسان به بگذارد. آثار روانی مثل ، ترس از رقبا، ترس از دشمنان و حسودان و دزدان ، استرس حفظ ثروت از خطرات منفی بازار، انزوا اجتماعی به جهت نگرانی از نزدیک شدن افراد طماع به ثروتش، و آثار روحی و معنوی به جهت طغیان و فاصله گرفتن از معنویت و ارزشهای دینی و اخلاقی. یکی از درسهای بزرگ حضرت خدیجه حفظ دین و معنویت و غلبه بر همه آثار منفی ثروت بود. نه تنها ثروت او باعث طغیان و بی دینی او نشد بلکه همه ثروت خود را در جهت آرمان مقدس دینش فدا کرد. ➖جمله معروف(یا حدیث نبوی)است که ؛«ما قام الإسلام إلا بمال خديجة وسيف علي(ع)» اسلام پیش نمیرفت اگر نبود شمشیر علی و ثروت خدیجه».(۵) ✔️🟢پاکدامنی در جامعه فساد این بانوی بزرگ، در دوران جاهلیت، که پاکدامنی جایگاهی نداشت، به دلیل عفّت و دامن پاکش، طاهره نامیده می شد. «و کانت تُدعی فی الجاهلّیة بالطّاهره لشدّة عفافها و صیانتها» ➖فساد و فحشا در جاهلیت به حدی بود که کنیزان خود را به فحشا وادار میکردند که قرآن به این رسم زشت جاهلی اشاره دارد؛ «وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاء إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِّتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَن يُكْرِههُّنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِن بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» و کنیزان خود را برای دستیابی متاع ناپایدار زندگی دنیا مجبور به خود فروشی نکنید اگر خودشان می‌خواهند پاک بمانند! و هر کس آنها را (بر این کار) اجبار کند، (سپس پشیمان گردد،) خداوند بعد از این اجبار آنها غفور و رحیم است! (توبه کنید و بازگردید، تا خدا شما را ببخشد!)(۶) ➖برخی از زنان بدکاره، برای شناسایی خود و راهنمایی تازه واردان پرچمی سرخ رنگ بر سر‌در خانه خود که «مواخیر» جمع میخوار به معنای فاحشه خانه نام داشت، برمی‌افراشتند که بدین جهت اصحاب یا صواحبِ رایات،متعالمات،معلنات، متعالنات،  مستعلنات و قَلیقیات یا قلقیات (از قلقی به معنای گردنبند آراسته به لؤلؤ که این زنان به گردن می‌آویختند و یا از قلق به معنای رفت و آمد زیاد نام گرفتند. 🙈 نام شماری از پرچمداران آنان چنین است: حنتمه، صفیه مادر طلحه، حمامه مادر ابوسفیان، عقیله، ماریة‌الهموم، ام‌عبدالله، ام‌غانم، ام‌ابی‌الجهم یا رمیثاء، ماریه بنت ابی‌ماریة، نابغه مادر عمرو‌ بن عاص، ممتعه مادر بزرگ عبدالرحمن‌بن‌عوف،. 👌در چنین اوضاعی بانویی پاک ظهور میکند که طاهره قریش نامیده میشه 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
⚫️مقدمه روضه امام صادق علیه السلام فرمود: «وقتی خدیجه از دنیا رفت، فاطمه کودکی خردسال بود، نزد پدر آمد و گفت: یا رسول الله؛ مادرم کجاست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله سکوت کرد. جبرئیل نازل شد و گفت: خدایت سلام می‌‌رساند و می‌‌فرماید: به زهرا بفرما، مادرت در بهشت و در کاخ طلایی که ستونش از یاقوت سرخ است و اطرافش آسیه و مریم هستند، جای دارد.  زمانی که بیماری حضرت خدیجه (س) شدت یافت، عرض کردند: یا رسول الله! چند وصیت دارم؛ من در حق شما کوتاهی کردم، مرا عفو کنید و پیامبر (ص) فرمودند: هرگز از تو تقصیری ندیدم و نهایت تلاش خود را به کار بردی و در خانه ام بسیار خسته شدی و اموالت را در راه خدا مصرف کردی.  عرض کرد: یا رسول الله! وصیت دوم من این است که مواظب این دختر باشید، و به فاطمه زهرا (س) اشاره کرد؛ چون او بعد از من یتیم و غریب خواهد شد پس مبادا کسی از زنان قریش به او آزار برساند، مبادا کسی به صورتش سیلی بزند، مبادا کسی بر او فریاد بکشد، مبادا کسی با او برخورد غیر ملایم و زننده‌ای داشته باشد.  اما وصیت سوم را شرم می‌کنم برایت بگویم و آن را به فاطمه (س) عرض می‌کنم تا او برایت بازگو کند و سپس فاطمه (س) را فراخواند و به وی فرمود: نور چشمم! به پدرت رسول الله بگو، مادرم می‌گوید: من از قبر در هراسم. از تو می‌خواهم مرا در لباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کنی. پس فاطمه زهرا (س) از اتاق بیرون آمد و مطلب را به پیامبر (ص) عرض کرد. پیامبر اکرم (ص) آن پیراهن را برای خدیجه (س) فرستاد و او بسیار خوشحال شد.  بعد از وفات حضرت خدیجه (س)، پیامبراکرم (ص) غسل و کفن وی را بر عهده گرفتند و ناگهان جبرئیل در حالی که کفنی از بهشت همراه داشت، نازل شد و گفت: یا رسول الله! خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: او اموالش را در راه ما صرف کرد و ما سزاوارتریم که کفنش را بر عهده بگیریم. پس پیامبر خدا (ص) خدیجه را غسل دادند، حنوط کردند و با همان پارچه‌ای که جبرئیل از طرف خداوند عزوجل برای او آورده بود، کفن کردند و آن گاه شخصاً درون قبر رفتند و پیکر پاک خدیجه (س) را در خاک نهادند و سنگ لحد را در جای خویش استوار ساختند و پیامبر اکرم (ص) در این هنگام برای همسرشان خدیجه (س) اشک می‌ریختند، دعا می‌کردند و آمرزش می‌طلبیدند. 🌸شعر می سوزم از شرار نفس های آخرت  از لحن جان گداز وصایای آخرت  دستم به دستبی رمقت می شود دخیل  در پیش دیدگان گهربار جبرئیل  دستم شبیه دست تو تب دار می شود  دیوار غصه بر سرم آوار می شود  رحمی نما به حال پریشان دخترت  مادر مکش عبای پدر را تو بر سرت  دلواپس غروب توام، آفتاب من  بر روزهای روشن من، رنگ شب مزن  در جام لحظه های خوشم شوکران مریز  مادر نمک به زخم جگرهایمان مریز  محزون رنج های پدر می شوم مرو  من شاهد عزای پدر می شوم مرو  مادر بمان کنار گل یاس باغ خود  آتش مزن به حاصل خود با فراق خود  فصل بهار خانه مان را خزان مکن  مادر بمان و نیت ترک جهان نکن 👌منبر مفصل قبلا در کانال تقدیم شده است https://eitaa.com/menbare_tollab/20255 ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. بحار الانوار، ج‌۱۶، ص۷۸. ۲.بحار الانوار، ج‌۱۶، ص۷. ۳.نهج البلاغه، خطبه ۲۰۱. ۴.البحار،ج۴۳،ص۲. ۵.مناقب شهر آشوب ج۲ ص۱۸ ۶.نور/۳۳. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع معاشرت(۱) اهداف و آثار بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام   انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می‌تواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می‌توانند افطار کنند 💠داستان [ایجاد انگیزه] نقل شده است كه حكيمى از حكما سيصد و شصت كتاب در حكمت تصنيف كرد تا آن جا كه تصوّر مى‏كرد در نزد خدا به مرتبه‏اى رسيده است. خداوند به پيامبر آن زمان وحى كرد: به فلانى بگو: تو زمين را پر از نفاق كرده‏اى و من چيزى از نفاق تو را پذيرا نيستم. مى‏گويد: آن حكيم خلوت گزيد و درون حفره‏اى در زيرزمين به تنهايى مقيم شد و با خود گفت: اكنون به محبت پروردگارم دست يافتم. پس خداوند به پيامبرش وحى كرد: به او بگو كه تو هرگز به رضاى من نمى‏رسى مگر اين كه با مردم بياميزى و اذيّت و آزار ايشان را تحمل كنى. مى‏گويد: آنگاه وارد بازار شد و با توده مردم معاشرت و مجالست آغاز كرد و با آنها هم غذا شد و با ايشان در بازار همگام گرديد. خداوند به پيامبرش وحى كرد: به او بگو: هم اكنون به رضاى من نائل شدى. ✅بیان موضوع شب های عید، همین طور شبهای ماه رمضان بهترین فرصت برای معاشرت و دید و بازدیدهاست. معاشرت با افراد اعم از فامیل، همسایه و دوستان از جمله اموری است که جا دارد به آن پرداخته شود. نخست اهمیت، اهداف و آثار معاشرت مورد اشاره قرار میگیرد؛ ✔️ همبستگی و تواصی به ایمان در يك جامعه ايماني، همبستگي و محبت بین اهل ايمان ضروري است. اين پيوند، در سايه ديدارها پديد مي آيد و استحكام مي يابد. در روايات، بابي تحت عنوان زيارة المؤمن است كه به اين گونه ديدارها تأكيد دارد. ➖پيامبر رحمت فرمود: «الزّيارةُ تُنْبِتُ المودَّةَ»ديدار، دوستي آور است.(۱) ➖امام صادق(ع) فرموده است: «مازارَ مسلمٌ اَخاهُ المسلمَ في اللّه ِ وَللّه ِ الاّ ناداهُ اللّه ُ عزّ و جلّ: ايّها الزّائرُ طِبْتَ وَ طابَتْ لَكَ الجنّةُ» هيچ مسلماني برادر ديني اش را در راه خدا و براي خدا زيارت نمي كند، مگر آنكه خداي متعال به او ندا مي دهد: اي ديداركننده! خوش به حالت، بهشت براي تو سزاوار و گوارا باد!(۲) ➖یکی از جهات مهم دید و بازدیدها در شرایط فعلی ، تواصی به ایمان و تشکیل زنجیره تواصی مومنانه است. در شرایطی که فرهنگ غربی ، آسیب های جدی به سبک زندگی و فرهنگ دینی و ملی وارد کرده یکی از فرصت های مهم برای یادآوری فضیلت های فراموش شده همین دید و بازدیدهاست. 👌تمثیل: کوهنورد ها، در شبهای تاریک که خطر سقوط زیاده با طناب دست های خود را به یکدیگر متصل میکنند که اگر یکی در خطر سقوط قرار گرفت با طنابی که به سایرین بسته شده است از سقوط حفظ شود. ➖در سوره عصر می‌فرماید: «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ». توصیه به حق و صبر و استقامت در دین و ایمان راز مهم نجات از خسران دانسته شده است. ✔️نشاط و آرامش انس گرفتن شخص با ديگران‏ باعث نشاط و آرامش است. هم نشینی با خوبان و اولیای خدا باعث می شود انسان نشاط بگیرد و روحش  زنده شود و باشنیدن سخنانشان بر علم او افزوده شود. امام هادي(ع) فرموده است: «مُلاقاةُ الاِخوان نُشْرَةٌ وَ تلقيحُ العَقْلِ وَ اِنْ كانَ نَزْرا قَليلاً» «ديدار برادران، سبب انبساط خاطر و باروري انديشه است، هر چند كوتاه و اندك باشد.»(۳) ✔️صله ارحام یکی از انواع معاشرت ها ، معاشرت با فامیل است که عمل به دستور الهی صله رحم را به دنبال دارد. ➖ امام علی (ع)می فرماید: «اِنَّ لاَهْلِ التَّقْوى‌ عَلاماتٍ يُعْرَفونَ بِها: صِدْقُ الْحَديثِ وَ اَداءُ الاَْمانَةِ وَالْوَفاءُ بِالْعَهْدِ وَ قِلَّةُ الْفَخْرِ وَ الْبُخْلِ وَ صِلَةُ الاَْرْحامِ» یعنی، تقواپيشگان، نشانه‌هايى دارند كه با آنها شناخته مى‌شوند؛ راستگويى، امانتدارى، وفاى به عهد، كم فخر فروشى، كم بخل ورزيدن، صله رحِم.(۴) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✔️کسب ملکه تواضع چه بسيار كسانى كه در خانه‏شان گوشه نشينند در حالى كه انگيزه گوشه‏نشينى آنها تكبّر است و به دليل همان تكبّر از شركت در محافل و مجالس خوددارى كرده‏اند، مبادا آنها را احترام نكنند و يا جلو نيندازند يا شأن خود را برتر از معاشرت با مردم پنداشته‏اند و براى بالا رفتن مقام و حفظ نيكنامى خود در بين مردم، و گاهى از بيم بر ملا شدن زشتيهاى خويش در خلال معاشرت، به گوشه‏نشينى مبادرت كرده‏اند. 💠حکایت امام حسن(ع) بر مستمندانى كه سر راه نشسته بودند و گرده نانى جلوشان بود گذر مى‏كرد، عرض كردند: يابن رسول الله! بفرماييد صبحانه آن حضرت كنار راه فرود آمد، با آنها هم خوراك شد و گفت: «همانا خداوند مستكبران را دوست نمى‏دارد.» ✔️کسب ثواب اخروی ➖حضرت رسول(ص) فرمود: «مَنْ زَارَ أَخَاهُ فِی بَیتِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَنْتَ ضَیفِی وَ زَائِرِی عَلَی قِرَاک وَ قَدْ أَوْجَبْتُ لَک الْجَنَّةَ بِحُبِّک إِیاه» «هر کس برادر دینی اش را در خانه او زیارت کند خدای (عزوجل) گوید: تو میهمان و زائر من هستی و پذیرایی تو به عهده خود من است و من بهشت را برای تو واجب کردم که تو برادر دینی ات را دوست می دارد».(۵) ➖امام باقر(ع) فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ جَنَّةً لَا یدْخُلُهَا إِلَّا ثَلَاثَةٌ- رَجُلٌ حَکمَ عَلَی نَفْسِهِ بِالْحَقِّ- وَ رَجُلٌ زَارَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ فِی اللَّهِ- وَ رَجُلٌ آثَرَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ فِی اللَّهِ» «خدا عز و جل را بهشتی است که در آن در نیاید جز سه تا؛ مردی که درباره خودش به حق قضاوت کند، و مردی که برای خدا برادر مؤمنش را دیدار کند، و مردی که در حوائج، برادر مؤمنش را بر خود مقدم دارد».(۶) ➖امام صادق(ع) می فرماید: «أيُّما مُؤمِنٍ خَرَجَ إلى أخيهِ يَزورُهُ عارِفا بِحَقِّهِ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ بِكُلِّ خُطوَةٍ حَسَنَةً ، و مُحِيَت عَنهُ سَيِّئَةٌ ، و رُفِعَت لَهُ دَرَجَةٌ ، و إذا طَرَقَ البابَ فُتِحَت لَهُ أبوابُ السَّماءِ ، فإذا التَقَيا و تَصافَحا و تَعانَقا أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِما بِوَجهِهِ ، ثمّ باهى بهما الملائكة ، فيقول : انظروا إلى عبدي تزاورا وتحابا في ، حقّ عليّ ألّا أعذّبهما بالنار بعد هذا الموقف ، فإذا انصرف شيعه الملائكة عدد نفسه وخطاه وكلامه ، يحفظونه من بلاء الدنيا وبوائق الآخرة إلى مثل تلك الليلة من قابل ، فإن مات فيما بينهما أعفي من الحساب ، وإن كان يعرف من حقّ الزائر ما عرفه الزائر من حقّ المزور كان له مثل أجره» «هر مؤمني كه به قصد ديدار مؤمن ديگر بيرون رود و او را همراه با معرفت به حقوقش زيارت كند، به پاداش هر گامش در اين راه، خداوند حسنه اي براي او مي نويسد و سيّئه اي از او محو مي كند و درجه اي مي افزايد. چون در بزند، درهاي آسمان به رويش باز مي شود و چون با يكديگر ملاقات و مصافحه و معانقه كنند، خداي متعال رو به فرشتگان كرده و مباهات مي كند كه: دو بنده ام را بنگريد! به خاطر من با هم دوستي و ديدار مي كنند. بر من است كه از اين پس از عذاب، مصونشان دارم. و چون برگردد، فرشتگان بدرقه اش مي كنند و اگر تا شبِ بعد، از دنيا برود، از حساب، معاف مي شود ...»(۷) ✔️هدایت یکی دیگر از آثار و فواید معاشرت درست با افراد هدایت کردن به راه درست است که گاهی این امر نه با حرف بلکه با محبت و رفتار احترام آمیز اتفاق می افتند. 💠داستان روزى امير مؤمنان(ع) با مردى ذمّى، [به طور اتفاقى و ناشناس‌] همراه بود. آن مرد پرسيد: اى بنده خدا! مقصدت كجاست؟ امام (ع) فرمود: «مقصد من، كوفه است». هنگامى كه [به دو راهى رسيدند و] مرد راهش را كج كرد، امير مؤمنان نيز همگام با او راهش را كج كرد. مرد گفت: مگر نگفتى كه به كوفه مى‌روى؟ امام به او فرمود: «چرا». مرد گفت: تو كه راهت را رها كرده‌اى! امام به او فرمود: «مى‌دانم!». آن مرد گفت: تو با آن كه مى‌دانى، با من همراه شده‌اى؟! امير مؤمنان به او فرمود: هذا مِن تَمامِ حُسنِ الصُّحبَةِ؛ أن يُشَيِّعَ الرَّجُلُ صاحِبَهُ هُنَيئَةً إذا فارَقَهُ، و كَذلِكَ أمَرَنا نَبِيُّنا صلى الله عليه و آله. اين، از كمالِ همراهى است كه شخص به هنگام جدا شدن از همراه خود، چند قدمى او را بدرقه كند. پيامبر ما به ما چنين دستورى داده است. مرد كافر به ايشان گفت: واقعا چنين گفته است؟ فرمود: «آرى». مرد گفت: لا بد هر كس از ايشان تبعيت كرده، به خاطر همين اعمال بزرگوارانه‌اش بوده است. پس من تو را گواه مى‌گيرم كه بر دين تو هستم.(۸) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحار الأنوار،ج۷۴،ص۳۵۵. ۲.قرب الإسناد ،ج ۱،ص۳۶ . ۳.بحار الأنوار،ج۷۴،ص۳۵۳. ۴.الأمالي للصدوق ،ص۳۲۳. ۵.بحار الأنوار،ج۷۴،ص۳۴۵. ۶.الكافي، ج۲، ص۱۸۴ ۷.همان ۸.الكافي، ج۲، ص۶۷۰، ح۵. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع معاشرت(۲) آسیب ها و موانع بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام سؤال آیا رفتن به مهمانی خانواده مشروب‌خوار و غذا خوردن در خانه آنان حرام است؟ پاسخ به لحاظ فقهی در دو صورت نباید در چنین مهمانی‌ها شرکت داشت و یا در صورت حضور، باید آنجا را ترک کرد: الف: اگر در این مهمانی‌ها علناً شراب سرو شود. ب: اگر حضور شما در آنجا موجب تأیید یا تشویق فرد شرابخوار بر انجام عملش شود. پس در غیر این صورت، رفتن به این مهمانی حرام نیست و خوردن غذاهایی که اطمینان به نجاست آن ندارید نیز مجاز است. ☜هر چند از برخی روایات،استفاده می‌شود که از همنشینی با افرادی که اهل گناه بوده و تقیدی نسبت به مسائل دینی ندارند، باید پرهیز نمود، ولی گاهی شرایط به گونه‌ای است که انسان می‌تواند با ادامه ارتباط با چنین افرادی، در رفتار ایشان تأثیر گذار باشد. ✅بیان موضوع خداوند متعال نقش همنشین را تا حد عاقبت به شر نمودن انسان بیان نموده و می فرماید: «وَ یوْمَ یعَضُّ الظَّالِمُ عَلی یدَیهِ یقُولُ یا لَیتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا یا وَیلَتی لَیتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلًا لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِی وَ کانَ الشَّیطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولًا» «به خاطر بیاور روزی را که ظالم دست خویش را از شدت حسرت به دندان می گزد و می گوید: ای کاش با رسول خدا راهی برگزیده بودم، ای وای بر من! کاش فلان [شخص گمراه] را دوست خود انتخاب نکرده بودم! او مرا از یاد حق گمراه ساخت، بعد از آن که آگاهی به سراغ من آمده بود، و شیطان همیشه مخذول کننده انسان بوده است».(۱) 🌸شعر تا توانی بگریز از یار بد یار بد بدتر بود از مار بد مار بد تنها تو را بر جان زند یار بد بر جان و بر ایمان زند 👈از این رو در احادیث ممنوعیتهایی برای معاشرت بیان شده است که در ادامه به آنها پرداخته می شود. 🔻به طور کلی با دو گروه معاشرت منع شده است؛🔺 گروه اول 🔴 معاشرت با گناهکاران امام سجاد عليه السلام به يكي از پسرانش فرمود: يَا بُنَيَّ اُنْظُرْ خَمْسَةً فَلاَ تُصَاحِبْهُمْ وَ لاَ تُحَادِثْهُمْ وَ لاَ تُرَافِقْهُمْ فِي طَرِيقٍ فَقَالَ يَا أَبَةِ مَنْ هُمْ قَالَ ع إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْكَذَّابِ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ اَلسَّرَابِ يُقَرِّبُ لَكَ اَلْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ لَكَ اَلْقَرِيبَ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْفَاسِقِ فَإِنَّهُ بَايَعَكَ بِأُكْلَةٍ أَوْ أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْبَخِيلِ فَإِنَّهُ يَخْذُلُكَ فِي مَالِهِ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرُّكَ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْقَاطِعِ لِرَحِمِهِ فَإِنِّي وَجَدْتُهُ مَلْعُوناً فِي كِتَابِ اَللَّهِ ». پسر جانم پنج كس را در نظر دار و با آنان همنشين و هم سخن مشو و در هيچ راهي آنان را همراهي مكن. گفت: پدر جانم، آنها كيانند؟ امام سجاد عليه السلام فرمود: مبادا با دروغ پرداز همنشين شوي كه او همچون سراب است، دور را نزديك و نزديك را به تو دور جلوه گر مي سازد؛مبادا با فاسق نشست و برخاست نمايي كه تو را به لقمه اي يا به كمتر از آن بفروشد، مبادا با تنگ نظر مصاحبت كني كه به هنگام نيازمندي شديد تو به مال او، تو را واگذارد؛مبادا با احمق رفاقت نمايي كه چون خواهد به تو سود رساند به زيان دچارت سازد مبادا با كسي كه با خويشاوندانش قطع رابطه كرده رفت و آمد كني كه من او را در قرآن نفرين شده يافتم.(۲) گروه دوم 🔴معاشرت با منحرفان اعتقادی ➖امام صادق (ع) فرموده اند: «لَا تَصْحَبُوا أَهْلَ الْبِدَعِ وَ لَا تُجَالِسُوهُمْ فَتَصِیرُوا عِنْدَ النَّاسِ کوَاحِدٍ مِنْهُمْ» «رفاقت نکنید با بدعت گرایان، و همنشین آنها نشوید تا در نظر مردم یکی از آنها شمرده شوید».(۳) ➖پیامبر خدا (ص) فرمود:«أَرْبَعٌ مَفْسَدَةٌ لِلْقُلُوبِ...وَ مُجَالَسَةُ الْمَوْتَی»چهار چیز دل را می میراند که یکی از آنها همنشینی با مردگان است». سوال کردند: همنشینی با مردگان چیست. حضرت فرمود: «مُجَالَسَةُ کلِّ ضَالٍّ عَنِ الْإِیمَانِ وَ جَائِرٍ فِی الْأَحْکام» «همنشینی با کسانی که ایمان را گم کرده و از پایبند بودن به آنچه را که شرع امر کرده منع می کنند».(۴) 👈علاوه بر ممنوعیت با دو گروه فوق، به طور کلی منع هایی برای ارتباط با دیگران بیان شده است که در ادامه مورد بررسی قرار میگیرد؛ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d