eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 قرعه کشی بزرگ ولادت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام ✅ برای شرکت در قرعه کشی فرم زیر را پر کنید و در کانال اطلاع رسانی طلاب عضو شوید 👇👇 https://formafzar.com/form/vsgsg 📍لیست برندگان فقط در کانال زیر اعلام می‌شود: 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1192493069C818e7e6c3f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسانیت در مرام علی علیه السلام [منبر مناسبتی] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ اما بعد قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْـظُرَ اِلى آدَمَ فى عِلْمِهِ وَ اِلى نُوحٍ فى تَقْواهُ وَ اِلى اِبْراهيـمَ فى حِلْمِهِ وَ اِلى مُوسى فى هَيْبَتِهِ وَ اِلى عيسى فى عِبادَتِهِ فَلْيَنْظُرْ اِلى عَلِىِّ بْنِ اَبى طالبٍ»(۱) هر كه مى‏ خواهد به «آدم» و علم او و «نوح» و تقواى او و «ابراهيم» و بردبارى او و «موسى» و هيبت او و «عيسى» و عبادت او بنگرد، به «على بن‏ ابى طالب» بنگرد. 🌺شعر عمری‌ست گفته‌ایم به عشق تو یا علی: «یا مَظهرَ العَجائِبُ یا مرتضی علی»... من کیستم که بر سر خوانت بخوانی‌ام؟ شاهان عالم‌اند به خوانت گدا، علی... در راه عشق، غیر علی در میانه نیست از ابتدا علی‌ست و تا انتها علی... با مهرش از عدم به وجود آمدیم ما یعنی که هست رمز فنا و بقا علی چون خیر و شر رقم به یدالله می‌خورد حُسن‌القضاست از پس سوءالقضا علی در حیرتم که خلق چرا رو به هم زنند! وقتی که هست بر همه مشکل‌گشا علی عالم تمام خصم و فقط دوست حیدر است خلقی غریبه‌اند و فقط آشنا علی... از یُمن طلعتش همه را عفو می‌کنند آید اگر به جلوه به روز جزا علی هرگز نبوده است جدا از علی، خدا هرگز نبوده است جدا از خدا، علی حیدر، اباالحسن، اسدالله، مرتضی صفدر، ابوتراب، ولی، ایلیا، علی نوح و خلیل و موسی و عیسی و مصطفی سرّ ظهور یک به یک انبیا علی... 💠داستان [ایجاد انگیزه] اميرالمؤمنين عليه السلام بر خرمافروشان می گذشت، ناگاه كنيزى را در حال گريه ديد، فرمود: سبب گريه ات چيست؟ گفت: آقايم مرا با يك درهم براى خريد خرما فرستاد، از اين شخص خرما را خريدم و نزد آقايم بردم، ولى نپسنديد، هنگامى كه به ايشان برگرداندم از پس گرفتن سر باز زد. حضرت به خرمافروش گفت: اى بنده خدا! اين يك خدمتكار است و از خود اختيارى ندارد، درهمش را باز گردان و خرما را پس بگير، خرمافروش از جا برخاست و مشتى به حضرت زد. مردم گفتند: [چه كردی] اين اميرالمؤمنين عليه السلام است؟! مرد از شدّت ترس به تنگى نفس افتاد و رنگ چهره اش زرد شد و خرما را از كنيز گرفت و درهم را به او باز گردانيد سپس گفت: اى اميرالمؤمنين! از من راضى شو، حضرت فرمود: چه چيزى بيشتر از اينكه ببينم تو خود را اصلاح كرده اى مرا راضى می كند؟ و كلام اميرالمؤمنين عليه السلام به اين صورت آمده است: من در صورتى از تو راضى می شوم كه حقوق مردم را تمام و كامل بپردازی‌(۲) ✅بیان موضوع یکی از دغدغه های مقدس حضرت علی علیه السلام دغدغه انسانیت بود یعنی باید همه نیازهای مادی و معنوی انسان ها مورد توجه مومنان باشد. یک سوال دردمندانه که امروز باید از جامعه مومنان پرسیده شود عبارت است از اینکه؛ الآن كشور ما «يَخْرُجُونَ مِنْ دينِ اللّهِ افْواجاً»است. چقدر شما دغدغه داريد؟ چقدر ناراحتيد؟ چقدر دختران ما از نظر روش و افكار و اخلاق تبديل به دختران تل‌آويو و واشنگتن شده‌اند؟ چقدر جوان هاى اين مملكت فاسد و معتاد و دزد و جيب‌بر شدند؟ شما چقدر دغدغه انسان را داريد؟ ما خود را عاشق و پیرو مردی می دانیم که دغدغه همه انسان ها را داشت اعم از مسلمان و غیر مسلمان حتی دغدغه حیوانات را داشت. 👈در عهدنامه مالك اشتر نوشت: به مردم مالك! دلسوز و مهربان باش چه هم دين تو باشند يا هم دين تو نباشند، براى تو فرقى نكند؛ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
دغدغه‌ مندی برای انسان ها چنانچه اشاره شد در عهدنامه مالک اشتر رعایت حق شهروندی همه اعم از مسلمان و غیر مسلمان مورد تاکید آن حضرت قرار دارد که می فرماید: «أشعِرْ قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ ، و المَحَبَّة لَهُم ، و اللُّطفَ بِهِم ، و لا تَكونَنَّ علَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم ؛ فإنَّهُم صِنفانِ : إمّا أخٌ لَكَ في الدِّينِ ، أو نَظيرٌ لَكَ في الخَلقِ ، يَفرُطُ مِنهُمُ الزَّلَلُ ، و تَعرِضُ لَهُمُ العِلَلُ ، و يُؤتى على أيديهِم في العَمدِ و الخَطأِ ، فأعطِهِم مِن عَفوِكَ و صَفحِكَ مِثلَ الّذي تُحِبُّ و تَرضى أن يُعطِيَكَ اللّه ُ مِن عَفوِهِ و صَفحِهِ ، فإنَّكَ فَوقَهُم ، وَ والِي الأمرِ علَيكَ فَوقَكَ ، و اللّه ُ فَوقَ مَن وَلاّكَ » دل خود را آكنده از مهر و محبّت و لطف نسبت به مردم گردان و مبادا براى آنان چون جانور درنده اى باشى كه خوردنشان را غنيمت دانى؛ زيرا كه مردم دو دسته اند: يا برادر دينى تو هستند و يا همنوع تو. در معرض لغزش و خطا قرار دارند و گاه از روى عمد يا خطا دست به گناه و تجاوز مى آلايند. پس همان گونه كه خود دوست دارى خداوند نسبت به تو بخشش و گذشت كند، تو نيز نسبت به آنان بخشش و گذشت داشته باش؛ زيرا تو بالا دست آنها هستى و فرمانرواى بر تو بالا دست تو مى باشد و خداوند بالا دست كسى است كه تو را به امارت گماشته است! 🔻در ادامه برخی از رفتارهای زیبای آن حضرت ذکر می شود؛🔺 ✔️گره گشایی توام با حفظ آبرو مردى خدمت على علیه السلام آمد و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین من حاجتى دارم . حضرت فرمود: حاجتت را روى زمین بنویس ! زیرا که من گرفتارى تو را آشکارا در چهره تو مى بین و لازم نیست بیانش کنی! مرد روى زمین نوشت . ” انا فقیر محتاج ”  من فقیرى نیازمندم . على علیه السلام به قنبر فرمود: با دو جامه ارزشمند او را بپوشان . مرد فقیر پس از آن ، با چند بیت شعر از امیرالمؤمنین علیه السلام تشکر نمود. حضرت فرمود: یکصد دینار نیز به او بدهید! بعضى گفتند: یا امیرالمؤمنین او را ثروتمند کردى ! على علیه السلام فرمود: من از پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که فرمود: مردم را در جایگاه خود قرار دهید و به شخصیتشان احترام بگذارید. آنگاه فرمود: إِنِّي لَأَعْجَبُ مِنْ أَقْوَامٍ يَشْتَرُونَ اَلْمَمَالِيكَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ لاَ يَشْتَرُونَ اَلْأَحْرَارَ بِمَعْرُوفِهِمْ من براستى تعجب مى کنم از بعضى مردم ، آنان بردگان را با پول مى خرند ولى آزادگان را با نیکى هاى خود نمى خرند. نیکى ها انسان را برده و بنده مى کند.(۳) ✔️رعایت عدالت برای همه امام جعفر صادق (ع) حکایت می‌فرماید: روزى امیرالمؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام به غلام خود، قنبر دستور داد تا بر شخصى که محکوم به حدّ شلاّق بود، هشتاد ضربه شلاّق بزند. و چون قنبر ناراحت و عصبانى بود؛ سه شلاّق، بیشتر از هشتاد ضربه بر او وارد ساخت. حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام شلاّق را از دست قنبر گرفت و سه ضربه شلاّق بر او زد. شایان ذکر است حضرت علی علیه السلام بسیار زیاد به رعایت حقوق دیگران توجه داشتند و در این امر به این که فرد خطاکار از نزدیکان و اصحابم هست نگاه نمی‌کردند. هر کس برخلاف عدالت عمل می‌کرد باید مجازات می‌شد و هر کس که حقی را پایمال می‌نمود باید تقاص پس می‌داد. پس این عمل عین عدالت و مهربانی امیرالمومنین بود . ✔️عدالت برای غیر مسلمانان در زمان خلافت امام على (علیه السلام) در کوفه، زره آن حضرت گم شد. پس از چندى در نزد یک مرد مسیحى پیدا شد. على (علیه‌السلام) او را به محضر قاضى برد و اقامه دعوى کرد که این زره از آن من است، نه آن را فروخته‏‌ام و نه به کسى بخشیده‏‌ام و اکنون آن را در نزد این مرد یافته‏‌ام. قاضى به مسیحى گفت: خلیفه ادعاى خود را اظهار کرد، تو چه مى‏‌گویى؟ او گفت: این زره مال خود من است و درعین‌حال گفته مقام خلافت را تکذیب نمى‏‌کنم (ممکن است خلیفه اشتباه کرده باشد). قاضى رو کرد به على (علیه‌السلام) و گفت: تو مدعى هستى و این شخص منکر است، علی‌هذا بر تو است که شاهد بر مدعاى خود بیاورى. على (علیه‌السلام) خندید و فرمود: قاضى راست مى‌‏گوید، اکنون مى‌‏بایست که من شاهد بیاورم، ولى من شاهد ندارم. قاضى روى این اصل که مدعى شاهد ندارد، به نفع مسیحى حکم کرد و او هم زره را برداشت و روان شد. مرد مسیحى که خود بهتر مى‏‌دانست که زره مال کیست، پس‌ازآنکه چند گامى پیمود وجدانش مرتعش شد و برگشت، گفت: این طرز حکومت و رفتار از نوع رفتارهاى بشر عادى نیست، از نوع حکومت انبیاست و اقرار کرد که زره از على (علیه‌السلام) است. طولى نکشید او را دیدند مسلمان شده و با شوق و ایمان در زیر پرچم على (علیه‌السلام) در جنگ نهروان مى‏‌جنگد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
دغدغه مندی برای حیوانات. امام علیه السلام در رسمی ترین مکتوب خود که به عنوان منشور حکومت آن حضرت شناخته می شود در مورد حیواناتی که به عنوان زکات گرفته شده اینگونه دستور می دهد؛ «فَإِذَا أَخَذَهَا أَمِينُكَ فَأَوْعِزْ إِلَيْهِ أَلَّا يَحُولَ بَيْنَ نَاقَةٍ وَ بَيْنَ فَصِيلِهَا وَ لَا يَمْصُرَ لَبَنَهَا فَيَضُرَّ [فَيُضِرَّ] ذَلِكَ بِوَلَدِهَا وَ لَا يَجْهَدَنَّهَا رُكُوباً وَ لْيَعْدِلْ بَيْنَ صَوَاحِبَاتِهَا فِي ذَلِكَ وَ بَيْنَهَا، وَ لْيُرَفِّهْ عَلَى اللَّاغِبِ وَ لْيَسْتَأْنِ بِالنَّقِبِ وَ الظَّالِعِ وَ لْيُورِدْهَا مَا تَمُرُّ بِهِ مِنَ الْغُدُرِ وَ لَا يَعْدِلْ بِهَا عَنْ نَبْتِ الْأَرْضِ إِلَى جَوَادِّ الطُّرُقِ وَ لْيُرَوِّحْهَا فِي السَّاعَاتِ وَ لْيُمْهِلْهَا عِنْدَ النِّطَافِ وَ الْأَعْشَابِ، حَتَّى تَأْتِيَنَا بِإِذْنِ اللَّهِ بُدَّناً مُنْقِيَاتٍ غَيْرَ مُتْعَبَاتٍ وَ لَا مَجْهُودَاتٍ لِنَقْسِمَهَا عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ (ص)، فَإِنَّ ذَلِكَ أَعْظَمُ لِأَجْرِكَ وَ أَقْرَبُ لِرُشْدِكَ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ.(۴) چون امين تو ستوران زكات را گرفت، از او بخواه كه در راه ميان مادر و كره شيرخواره اش جدايى نيفكند و آن قدر آن را ندوشد كه كره اش را زيان رسد و با سوار شدن بر آنها خسته نكند و ميان آن شتر كه بر آن سوار مى شود يا آن را مى دوشد و ديگر شترها عدالت ورزد. و چنان كند كه شتر خسته بياسايد و با شترى كه پايش مجروح شده و رفتن نتواند بمدارا رفتار كند و آنها را بر سر آبگيرها برد و آب دهد و از راههايى براند كه به علفزارها نزديك باشد، نه از راههاى خشك و عارى از گياه، و ساعتها مهلت آسايش دهد تا آب خورند يا علف بچرند. تا به اذن خدا آنها را به ما برساند، فربه و پرتوان نه خسته و لاغر، و ما آنها را، چنانكه در كتاب خدا و سنت پيامبر (ص) آمده، تقسيم كنيم. اگر چنين كنى، اجر تو بزرگ باشد و تو را به رستگارى، ان شاء الله، نزديكتر سازد. ✔️ظلم به مورچه ای نمی‌کنم حضرت علی علیه السلام در کلامی زیبا ظلم در حق مورچه ای را اینگونه نفی می‌کنند ؛ «وَاللّه ِ لَوْ اُعْطِيتُ الْأَقاليمَ السَّبْعَةَ بِما تَحْتَ اَفْلاكهِا عَلى أَنْ أَعْصِىَ اللّه َ فى نَمْلَةٍ أَسْلُبُها جِلْبَ شَعيرَةٍ ما فَعَلْتُ، وَ اِنَّ دُنْياكُمْ عِنْدى لاََهْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ فى فَمِ جَـرادَةٍ تَقْـضِمُها، ما لِعَلِىٍّ وَ نَعيمٍ يَفْنى وَلَذَّةٍ لا تَبْقى!؟ »(۵) بخدا سوگند اگر اقليمهاى هفت گانه زمين را با هر چه در زير آسمان آنها است به من دهند تا خدا را در حد گرفتن پوست جوى از دهان مورى نافرمانى كنم، نخواهم كرد. چرا كه اين دنياى شما در نزد من از برگ نيم جويده اى در دهان ملخى ناچيزتر است. على را با نعمتهاى فناپذير و لذت هاى گذرا و ناپايدار چه كار! ✔️سفارش مرغابی ها نوزده رمضان که امام علیه السلام از منزل به سمت مسجد به راه افتادند غازها روبروی حضرت فریاد کشیدند. امام به دخترش ام کلثوم سفارش پرندگان را کرد و فرمود: «يا بُنَية بِحَقي عليك إلا ما أطلقتيه ، فقد حَبست ما ليس له لسان ولا يقدر على الكلام إذا جاع أو عطش ، فأطعميه واسقيه وإلا خلي سبيله يأكل من حشائش الارض»(۶) "دخترم، به حقی که من بر تو دارم آن ها را رها کن. پرندگانی را نگه داشته ای که زبان ندارند و وقت گرسنگی و تشنگی قادر نیستند تکلم کنند، پس آن ها را طعام و آب بده و یا این که آن ها را آزاد کن تا از گیاهان زمین بخورند. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. ارشاد القلوب،ص۲۱۷. ۲.المناقب، ابن شهر آشوب;ج۲ص۱۱۲ ۳. بحار الأنوار - ج ٤١ - ص ٣٤ ۴. نهج البلاغه،نامه ۵۳ ۵. همان،خطبه ۲۲۲ ۶.بحار الانوار ،ج۴۲،ص۲۷۸. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🎊 ثبت‌نام عیدی مبعث نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم🎊 🎁 ویژه طلاب خواهر و برادر سراسر کشور و خانواده محترمشان ✅ طلاب گرامی سراسر کشور می‌توانند برای خود و فرزندانشان از طریق لینک زیر جهت ثبت‌نام عیدی اقدام نمایند. https://formafzar.com/form/9b7ql 📌 میتوانید با استفاده از گوشی‌های مختلف، برای هر فرد خانواده فرم جداگانه ثبت نمایید. 🌺 با نشر این پست دوستان خود را در شادی این عید بزرگ سهیم کنید 🌺 @ettelaresani_tollab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ✅ مقدمه ➖حضرت امام موسى کاظم(ع) عابدترین و زاهدترین، فقیه ترین، سخى ترین و کریمترین مردم زمان خود بود، هر گاه دو سوم از شب مى گذشت نمازهاى نافله را به جا مى آورد و تا سپیده صبح به نماز خواندن ادامه مى داد و هنگامى که وقت نماز صبح فرا مى رسید، بعد از نماز شروع به دعا مى کرد و از ترس خدا آن چنان گریه مى کرد که تمام محاسن شریفش به اشک آمیخته مى شد و هر گاه قرآن مى خواند مردم پیرامونش جمع مى شدند و از صداى خوش او لذّت مى بردند. ➖آن حضرت، صابر، صالح، امین و کاظم لقب یافته بود و به عبد صالح شناخته مى شد، و به خاطر تسلّط بر نفس و فروبردن خشم، به کاظم مشهور گردید. ➖شیخ مفید درباره آن حضرت می گوید : " او عابدترین و فقیه ترین و بخشنده ترین و بزرگ منش ترین مردم زمان خود بود ، زیاد تضرع و ابتهال به درگاه خداوند متعال داشت . این جمله را زیاد تکرار می کرد : « اللهم انی أسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب » (خداوندا در آن زمان که مرگ به سراغم آید راحت و در آن هنگام که در برابر حساب اعمال حاضرم کنی عفو را به من ارزانی دار )". ➖امام موسی بن جعفر ( ع ) بسیار به سراغ فقرا می رفت . شب ها در ظرفی پول و آرد و خرما می ریخت و به وسایلی به فقرای مدینه می رساند ، در حالی که آن ها نمی دانستند از ناحیه چه کسی است . هیچکس مثل او حافظ قرآن نبود، با آواز خوشی قرآن می خواند ، قرآن خواندنش حزن و اندوه مطبوعی به دل می داد ، شنوندگان از شنیدن قرآنش می گریستند ، مردم مدینه به او لقب " زین المجتهدین " داده بودند . مردم مدینه روزی که از رفتن امام خود به عراق آگاه شدند ، شور و ولوله و غوغایی عجیب کردند . آن روزها فقرای مدینه دانستند چه کسی شب ها و روزها برای دلجویی به خانه آن ها می آمده است . ➖امام‌ ( ع‌ ) با آن‌ کرم‌ و بزرگوارى‌ و بخشندگى‌ خود لباس‌ خشن‌ بر تن‌ مى‌کرد ، چنان که‌ نقل‌ کرده‌اند : " امام‌ بسیار خشن‌ پوش‌ و روستایى‌ لباس‌ بود " و این‌ خود نشان‌ دیگرى‌ است‌ از بلندى‌ روح‌ و صفاى‌ باطن‌ و بى‌اعتنایى‌ آن‌ امام‌ به‌ زرق‌ و برق هاى‌ گول‌ زننده‌ دنیا . ➖امام‌ موسى‌ کاظ‌م‌ ( ع‌ ) نسبت‌ به‌ زن‌ و فرزندان‌ و زیردستان‌ بسیار با عاطفه‌ و مهربان‌ بود . همیشه‌ در اندیشه‌ فقرا و بیچارگان‌ بود ، و پنهان‌ و آشکار به‌ آنها کمک‌ مى‌کرد . 🔻داستانی از زندگی آن امام همام‌ که از طرفی عفو و حلم آن حضرت و از سوی دیگر کرم و سخاوت آن وجود مقدس را حکایت میکند را تقدیم می کنیم؛🔺 💠داستان مردى از تبار عمر بن الخطاب در مدینه بود که او را مى آزرد و على(علیه السلام) را دشنام مى داد. برخى از اطرافیان به حضرت گفتند: اجازه دهید تا او را بکشیم، ولى حضرت به شدّت از این کار نهى کرد و آنان را شدیداً سرزنش فرمود. روزى سراغ آن مرد را گرفت، گفتند: در اطراف مدینه، به کار زراعت مشغول است. حضرت سوار بر الاغ خود وارد مزرعه وى شد. آن مرد فریاد برآورد: زراعت ما را خراب مکن، ولى امام به حرکت خود در مزرعه ادامه داد وقتى به او رسید، پیاده شد و نزد وى نشست و با او به شوخى پرداخت، آن گاه به او فرمود: چقدر در زراعت خود از این بابت زیان دیدى؟ گفت: صد دینار. فرمود: حال انتظار دارى چه مبلغ از آن عایدت شود؟ گفت: من از غیب خبر ندارم. امام به او فرمود: پرسیدم چه مبلغ از آن عایدت شود؟ گفت: انتظار دارم دویست دینار عایدم شود. امام به او سیصد دینار داد و فرمود: زراعت تو هم سر جایش هست. آن مرد برخاست و سر حضرت را بوسید و رفت. امام به مسجد رفت و در آنجا آن مرد را دید که نشسته است. وقتى آن حضرت را دید، گفت: خداوند مى داند که رسالتش را در کجا قرار دهد. یارانش گرد آمدند و به او گفتند: داستان از چه قرار است، تو که تا حال خلاف این را مىگفتى. او نیز به دشنام آنها و به دعا براى امام موسى(علیه السلام) پرداخت. امام(علیه السلام) نیز به اطرافیان خود که قصد کشتن او را داشتند فرمود: آیا کارى که شما مىخواستید بکنید بهتر بود یا کارى که من با این مبلغ کردم؟و بسیارى از این گونه روایات، که به اخلاق والا و سخاوت و شکیبایى آن حضرت بر سختیها و چشم پوشى ایشان از مال دنیا اشارت مى کند، نشانگر کمال انسانى و نهایت عفو و گذشت آن حضرت است. 👈توصیه های ارزشمندی در این باب از آن حضرت وارد شده است که به عنوان نمونه حدیثی تقدیم می شود؛ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِإخْوانِهِ وَ أهْلِهِ مُدَّ فی عُمْرِهِ. هر كه به دوستان و خانواده اش نیكی و احسان كند، عمرش طولانی خواهد شد. تحف العقول: ص ۳۸۸، س ۱۷ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🏴روضه متوسل می شویم به پدر بزرگوار فاطمه معصومه، موسی بن جعفر علیه السلام: یا اَبَاالحَسَنِ یا موُسَی بنَ جَعفَرٍ اَیُّهَا الکاظِمُ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَاستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه. سر شب تا به سحر گوشه زندان چه کنم دل آشفته چو گیسوی پریشان چه کنم گاه پروانه صفت سوختم از هجر رضا گاه چون شمع مرا سینه سوزان چه کنم آرزویم به جهان دیدن روی پسر است سوختم،سوختم از آتش هجران چه کنم؟ کنج زندان،بلا گشته ز هجران رضا تیره روز من از شام  غریبان چه کنم نه رفیقی به جز از دانه زنجیر مرا نه انیسی به جز از ناله و افغان چه کنم به خدا دوری معصومه و هجران رضا می کشد عاقبتم گوشه زندان چه کنم از وطن کرده مرا دور،جفای هارون من دل خسته سر گشته و حیران چه کنم گلی از خار ندید،این همه آزار که من دیدم از  طعنه این مردم نادان چه کنم سرنگو کاش شود خانه هارون پلید که چنین کرد مرا بی سرو سامان چه کنم؟ ان شاءالله خداوند توفیق بدهد کاظمین، کنار مضجع شریفش از نزدیک عرض ادب کنیم. بدن مطهر موسی بن جعفر علیه السلام مثل جدّ غریبش حسین علیه السلام سه روز روی زمین ماند. امام کاظم وقتی جان داد غریبانه جان داد، فرزندانش کنارش نبودند. عرض کنم آقا جان موسی بن جعفر، بدن شما سه روز روی زمین ماند، امام بالاخره کفن شد. مردم امدند تشییع کردند و در قبرستان قریش به خاک سپردند. خانم فاطمه معصومه، وقتی شما خبر شهادت پدر را ذر مدینه شنیدی متأأثر شدی و اشک ریختی. در آن موقع فاطمه معصومه سنی نداشت. دید امام رضا علیه السلام شال عزا به گردن انداخته و مجلس عزا گرفته است، فاطمه ی معصومه در سوگ پدر اشک ریخت. خانم، وقتی شما در مدینه خبر شهادت پدر را شنیدی اشک ریختی و متأثر شدی. اما کربلا، دختر ابا عبدالله در گودی قتلگاه کنار بدن پدرش ایستاده بود. خانم، شما ندیدی و متأثر شدی، اما دختر اباعبدالله بدن بابا را قطعه قطعه روی زمین دید، خودش را روی بدن بابا انداخت از حلقوم بریده صدا شنید: دخترم، به شیعیان بگو: شیعتی مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فاذکرونی اَوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی  شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید و یاهنگامی که ازغریبی یا شهیدی خبری شنیدید، برمن ندبه کنید. لَیْتَکُم فی یَوْمِ عاشــورا جمیـعاَ تَنْظُرونی کَیْفَ اِسْتَسْقی لِطِفْـلی فَاَبوا اَن یّرْحَمُونی ای کاش، همگی در روز عاشورا بودید و می دیدیدکه چگونه برای کودک خردسالم،آب خواستم و آنان رحم نکردند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎منبر های مرتبط دعا و عبادت در سیره امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/menbare_tollab/23890 القاب امام هفتم https://eitaa.com/menbare_tollab/19488 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔸اعمال شب و روز ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع رٍبیون و شرایط آن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین اما بعد قال الله تعالی؛ «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ» ✅ مقدمه آیه شریفه ۱۴۶ سوره مبارکه آل‌عمران در شرایط سخت جنگ احد نازل شد. در زمانی که مسلمانان گرفتار بحرانی شدند که از آن بوی شکست استشمام می‌شد. خداوند سبحان راه برون رفت از این بحران را بیان می فرماید: «وَ کأَینْ مِنْ نَبِی قاتَلَ مَعَه رِبِّیونَ کثیر»کلمه کلیدی در این آیه «رِبّیون» است که با واژه ربّ مرتبط و هم‌ریشه است. رِبّیون با «ربانیون» تفاوت دارد. در رِبّی وجه اطاعت کردن و در رَبّانی وجه اطاعت شدن مد نظر است. واژه رِبّیون خود جمعی است که به هزار یا ده هزار نفر اطلاق می‌شود، اما در این آیه علاوه‌بر جمع آمدن رِبّی در کنار آن صفت کثیر نیز آمده است. رِبّیون به محورهای خداپرستی در جامعه هستند و مطابق این آیه شریفه راه مقابله با هجمه‌ها و گسست‌های اجتماعی، تشکیل محورها و هسته‌های خداپرستی است.  ✅ویژگیهای ربیون رِبّیون به بیان این آیه قرآن سه خصوصیت دارند:  ۱- فَما وَهنُوا لِما أَصابَهمْ فی‏ سَبیلِ اللَّه؛ از درون هیچ‌گاه سست نخواهند شد. ۲- وَ ما ضَعُفُوا؛ یعنی نسبت به شرایط محیطی هم ضعف پیدا نمی‌کنند، در بیرون و در میدان اجتماعی هم گوشه‌گیری نمی‌کنند. ۳- وَ مَا اسْتَکانُوا؛ به ناچاری و استکانت دچار نمی‌شوند.  اگر کسی از مسیر جامعه بریده، به‌خاطر وهن و سستی درونی است و اگر به ناچاری و استکانت گرفتار شده، به‌دلیل گوشه‌گیری است. پس در مقابل اگر بخواهیم مشکل امروز جامعه را علاج کنیم تا جامعه به استکانت کشیده نشود، باید حضور مومنان پررنگ باشد. برای حضور پررنگ نیز باید از درون تقویت شویم. اگر ضعف درونی نبود، مومنانی که زیاد هم هستند اما در حاشیه‌اند، کثیر دیده می‌شوند. از آن سو اگر جمعیت مومنان کثیر باشد ولی حضور پیوسته و مرتبط بیرونی نداشته باشند، قلیل دیده می‌شوند.  اینکه آیه می‌فرماید رِبّیون همراه انبیا قتال می‌کردند، منظور جهادی است که اوج آن قتال است. به‌معنای آمادگی برای قتال و حضور به وقت و به هنگام آنها در جامعه است.  ☑️ ادبیات ربیون به بیان آیات قرآن ربیون سه سخن و موضع محوری دارند: ۱-« وَ ما کانَ قَوْلَهمْ إِلاَّ ان قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فی‏ أَمْرِنا» وقتی نابسامانی و شرایط بد جامعه را می‌بینند به‌جای نق زدن و فرافکنی و انتقاد ویرانگر به‌دنبال این هستند که کوتاهی‌ها و زیاده‌روی‌های خود را شناسایی و نقد و اصلاح کنند. ما معمولا در مشکلات فرافکنی می‌کنیم و به‌دنبال مقصری غیر از خودمان می‌گردیم. به‌سرعت افراد مختلف و مسئولان را مورد انتقاد قرار می‌دهیم. انتقاد خوب است. منتها رِبّی کسی است که ابتدا از خودش شروع به نقد و اصلاح و جبران می‌کند.  ۲- « وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا‌» آنها ثبات قدم دارند و از خداوند طلب استقامت و ثبات‌قدم می‌‌کنند که ثبات‌قدم به‌دنبال جبران کوتاهی‌ها و زیاده‌روی‌ها معنادار است.  ۳- «وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرین» آنها بر دشمن پیروز می‌شوند. از این بیان قرآن می‌فهمیم که پیروزی آنها از نقد گذشته و ثبات‌قدم بر جبران مافات می‌گذرد؛ آن هم نه توسط حرکت فردی بلکه به‌وسیله هسته‌های مقاومت اجتماعی.  ☑️ دو نکته تفسیری 👌علامه طباطبایی[در ذیل آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران] می‌فرمایند ما یک افراد داریم، یک مجموع افراد و یک جمع که دارای روح جمعی است. وقتی جمعی با هدف واحدی کنار هم جمع می‌شوند، روح جمعی شکل می‌گیرد و نتیجه حرکت آنها نتیجه مجموعه افراد آنها نیست؛ بلکه نتیجه یک روح جمعی محقق شده است. حساب روح جمعی از حساب مجموع افراد خارج و فراتر است. ربیون این حقیقت جمعی را محقق کرده‌اند و حتی اگر نسبت به جریان مقابل اکثریت هم نباشند، اثر آنها اثر مجموع افراد آنها نیست بلکه اثری مضاعف دارند. 👌 ربیون به‌لحاظ نسبت با مردم، ربانیون ‌(اثرگذار و رشددهنده) هستند و به‌لحاظ نسبتی که با ولی الهی، امام معصوم و خداوند دارند، رِبّی (اثر پذیر و تابع) هستند. شکل‌گیری حلقه‌های ربانیون و ربیون خیلی می‌تواند [در اصلاح جامعه دینی] اثرگذار باشد. با توجه به صدر آیه، حرکت ربیون چون فی‌سبیل‌الله و متصل به خدا است، همان‌طور‌ که در حدیث معراج آمده است که: اولئک نظروا الی المخلوقین بنظری الیهم، با چشم خدا نگاه می‌کنند [و عالم را الهی و تحت اراده و تدبیر حق می‌بینند] و به این طریق هیچ‌گاه دچار ضعف نمی‌شوند؛ زیرا خداوند قاهر غیر‌مغلوب است.  🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d