🌹قابل توجه دانش آموختگان حوزه های علمیه🌹
📣 اطلاعیه جذب و استخدام روحانی در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
🔷 در راستای اجرای تدابیر وفرامین فرماندهی معظم کل قوا (مد ظله العالی) مبنی بر حضور موثر طلاب جوان و انقلابی در نیروهای مسلح، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از میان طلاب و روحانیون دارای روحیه جهادی و انقلابی، فاضل، مومن، متعهد، و علاقمند ، اقدام به جذب و استخدام می نماید.
📝 شرایط عمومی :
♦️اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
♦️داشتن سلامت و توانایی جسمی خود و خانواده
♦️ دارا بودن سلامت فکری و اخلاقی
♦️حداکثر 34 سال سن ( در صورت ارائه کارت پایان خدمت ، مدت زمان سپری نمودن خدمت مقدس سربازی به حداکثر سن اضافه می گردد ).
♦️ مدرک تحصیلی سطح دو حوزوی به همراه اتمام کتبی و شفاهی پایه دهم
♦️تاهل
🔴 تذکرات مهم :
🔹 محل خدمت متقاضیان استخدام توسط سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ، تعیین می گردد .
🔹 متقاضیان استخدام باید آمادگی و توانایی خدمت در مناطق چهارگانه را داشته باشند.
🔹 زمان ثبت نام از تاریخ ۲۱ فروردین تا پایان وقت اداری ۳۱ فروردین ، صرفا از طریق سامانه نجاح صورت می پذیرد .
⭕️ دارندگان شرایط ذیل در اولویت استخدام می باشند :
✔️ خانواده های معظم شهداء ، جانبازان ، آزادگان و ایثارگران
✔️ حافظان قرآن و نهج البلاغه
✔️ دارندگان مدرک سطح سه تخصصی و یا کارشناسی ارشد در رشته های علوم قرآن ، علوم حدیث ، تبلیغ ، ارتباطات اسلامی ، اخلاق اسلامی، علوم تربیتی ، روانشناسی ، مدیریت اسلامی ، تاریخ اسلام ، مدرسی معارف اسلامی و علوم سیاسی
📚 منابع _ آزمون کتبی :
🔰 علوم قرآنی ( آیت الله معرفت )
🔰 عقاید استدلالی ( علی ربانی گلپایگانی، ج ۲ درس ۴۷ تا آخر کتاب )
🔰 شرح لمعه ( صلاه و صوم و طهارت و متاجر )
🔰 تاریخ اسلام ( مهدی پیشوایی بخش ۴ و ۵ )
🔰 آشنایی با انقلاب اسلامی ایران ( دکتر جواد منصوری ، بخش سوم تاپایان کتاب )
🔰 ادبیات عرب ، تجوید ( حلیه القرآن ج ۲ )
🔰 اجوبه الاستفتائات ( از ابتدای کتاب تا پایان مسئله خمس )
🔰 کتاب ولایت فقیه ( آیت الله جوادی آملی، فصل های دوم تا پنجم )
🔰 مکاسب (محرمه و بیع )
🔰کفایه الاصول ( از مقصد ششم تا آخر کتاب )
📚منابع مصاحبه شفاهی :
🔰 تحریرالوسیله امام ( ره ) جلد اول متن عربی
🔰 تحلیل مسائل سیاسی ، تاریخ اسلام ، ادبیات عرب در حد قابل قبول
🔰 سخنرانی و کلاسداری .
☎️ طلاب محترم واجد شرایط می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به دفتر جذب و استخدام سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی واقع در قم _ خیابان صفائیه _ کوچه 39 – پلاک 3 مراجعه و یا باشمارهای 02537742259 - 09119231740 ( به جز ایام تعطیل ازساعت 13 - 8 ) تماس حاصل فرمایند .
📌ضمنا زمان و مکان آزمون اولیه از طریق سایت و مجاری اطلاع رسانی معتبر حوزوی متاقبا اعلام خواهد شد .
@ot_news
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌺 به بهانه نزدیکی روز مادر 🌺
#منبر_کوتاه_بین_الصلاتین
#داستانك:
علامه طهراني در كتاب نور ملكوت قرآن مي فرمايد:
يك روز در طهران، براى خريد كتاب، به كتاب فروشى رفتم، مردى در آن أنبار براى خريد كتاب آمده، ...كتابهاى لازم را جمع كند؛ و آماده براى خروج شد، كه: ناگهان گفت: حبيبم الله. طبيبم الله يارم. يارم. جونم. جونم.
[فهميدم از صاحب دلان است] گفتم: آقاجان! درويش جان! تنها تنها مخور، رسم أدب نيست!
... در اينحال ساكت شد، و گريه بسيارى كرد؛ و سپس شاد و شاداب شد، و خنديد.
گفتم: أحسَنت! آفرين! من حقير فقير وامانده هستم. انتظار دعاى شما را دارم!
گفت: الحمدلله راهت خوب است. سيّد! سر به سرما مگذار! من بيچاره وامانده ام؛ تو هم بارى روى كول ما ميگذارى؟!
گفتم: عنايات از جانب خداوند است. ولى آيا به حسب ظاهر براى اين عناياتى كه به شما شده است؛ سبب خاصّى را در نظر دارى؟!
گفت: بلى! من مادر پيرى داشتم، مريض و ناتوان، و چندين سال زمين گير بود؛ خودم خدمتش را مى نمودم؛ و حوائج او را برمي آوردم؛ و غذا برايش ميپختم؛ و آب وضو برايش حاضر ميكردم؛ و خلاصه بهر گونه در تحمّل خواسته هاى او در حضورش بودم. و او بسيار تند و بد اخلاق بود. بَعْضاً فحش ميداد؛ و من تحمّل ميكردم، و بر روى او تبسّم ميكردم. و بهمين جهت عيال اختيار نكردم، با آنكه از سنّ من چهل سال ميگذشت. زيرا نگهدارى عيال با اين خلقِ مادر مقدور نبود ... فلهذا به نداشتن زوجه تحمّل كرده، و با آن خود را ساخته و وفق داده بودم.
گهگاهى در أثر تحمّل ناگواری هائى كه از وى به من مى رسيد؛ ناگهان گوئى برقى بر دلم ميزد، و جرقّه اى روشن مى شد؛ و حال خوش دست ميداد، ولى البته دوام نداشت و زود گذر بود.
تا يك شب كه زمستان و هوا سرد بود و من رختخواب خود را پهلوى او و در اطاق او ميگستردم، تا تنها نباشد، و براى حوائج، نياز به صدا زدن نداشته باشد در آن شب كه من قلقلك را (كوزه را) آب كرده و هميشه در اطاق پهلوى خودم ميگذاردم كه اگر آب بخواهد، فوراً به او بدهم او در ميان شب تاريك آب خواست.
فوراً برخاستم و آب كوزه را در ظرفى ريخته، و باو دادم و گفتم: بگير، مادر جان!
او كه خواب آلود بود؛ و از فوريّت عمل من خبر نداشت؛ چنين تصوّر كرد كه: من آب را دير داده ام؛ فحش غريبى به من داد، و كاسه آب را بر سرم زد. فوراً كاسه را دوباره آب نموده و گفتم: بگير مادر جان، مرا ببخش، معذرت ميخواهم! كه ناگهان نفهميدم چه شد؟
إجمالًا آنكه به آرزوى خود رسيدم؛ و آن برق ها و جرقه ها تبديل به يك عالمى نورانى همچون خورشيد درخشان شد؛ و حبيب من، يار من، خداى من، طبيب من، با من سخن گفت. و اين حال ديگر قطع نشد؛ و چند سال است كه ادامه دارد.
[نور ملكوت قرآن(ج1) ، ص: 141 با اندكي تلخيص ]
🌺والسلام علی من تبع الهدی🌺
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#اطلاعیه
جذب طلاب و روحانیون (کارشناس و مشاور مذهبی) در سازمان عقیدتی سیاسی ناجا
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
1⃣
منبر بلند
🌺شادی و نشاط در خانواده🌺
* روزی پیامبراکرم (ص) به پیرزنی از طایفه اشجع فرمودند: ای اشجعیه ؛ بدان هرگز پیرزن داخل بهشت نمی گردد. پیرزن از شنیدن این حرف اندوهگین شد. بلال از راه رسید وبا مشاهده آن صحنه، وضعیت زن را برای پیامبرنقل کرد. حضرت به بلال فرمود: سیاه چهرگان هم به بهشت نمی روند. بلال نیز مانند پیرزن اندوهگین گشت . عباس ، عموی پیامبر ص ، برآنها گذشت وپس از آگاهی از حالشان ، ماجرا را برای پیامبراکرم ص بازگو نمود . پیامبرفرمودند: پیرمردها هم به بهشت گام نمی نهند. آن گاه رسول خدا (ص) هرسه را طلبیدند وفرمود: خداوند اینان را با بهترین شکل ظاهری داخل بهشت می گرداند. سپس فرمود : خداوند آنها را در قالب جوانانی نورانی وارد بهشت می سازد.
➖ حضرت علی علیه السلام میفرماید :
لا بَأْسَ بِالْمُفَاکَهَهِ یَرُوحُ بِهَا الإِنْسَانُ عَنْ نَفْسِهِ وَ یَخْرُجُ عَنْ حَدِّ الْعَبُوسِ.
شوخی کردن اشکال ندارد، انسان به وسیله آن نفسش را آسوده میسازد و از حد عبوس کردن خارج میشود.
خنده و شوخی، از بار غم و اندوه می¬کاهد و تحمل دشواری ها را آسان¬تر میسازد. ایمان و شوخطبعی منافاتی با هم ندارند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شوخطبعی را یکی از نشانه¬های اهل ایمان معرفی میکند و می¬فرماید: «أَلْمُؤمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ وَ الْمُنَافِقُ قَطِبٌ وَ غَضِبٌ؛ مؤمن، شوخ طبع است و منافق، اخمو و غضبناک».
جالب آنکه هرگاه امامان معصوم علیه السلام متوجه می¬شدند شوخ طبعی در میان اصحابشان کاهش یافته است، بدان سفارش میکردند. راوی می گوید:
➖ روزی امام صادق علیه السلام پرسید : شوخ طبعی در میان شما چگونه است؟ گفتم: اندک. امام فرمود : «چنین نکنید؛ زیرا شوخ طبعی از خوش خلقی است و تو بدین وسیله برادرت را شاد میکنی و رسول خدا هرگاه میخواست کسی را شاد کند، با او شوخی میکرد».
رسول گرامی اسلام هرگاه یکی از صحابه را غمگین میدید، با او شوخی میکرد :
کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لَیَسُرُّ الرَّجُلَ مِنْ أَصْحَابِهِ إِذَا رَآهُ مَغْمُوماً بِالْمُدَاعَبَهِ.
هرگاه رسول خدا یکی از اصحاب را غمگین میدید، با شوخی کردن، او را شاد میکرد.
و در روایتی دیگر می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ الْمُعَبِّسَ فِی وَجْهِ إِخْوَانِهِ.
خداوند از شخصی که بر چهره برادرانش ترشرویی کند، نفرت دارد.
ارزش شوخ طبعی به اندازه¬ای است که امام صادق علیه السلام ، مؤمنی را که این صفت در او نباشد، مؤمن نمیداند: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلاّ وَفِیِهِ دُعَابِهٌ؛ [مؤمن] مؤمن نیست، مگر اینکه در او شوخ طبعی باشد».
ادامه 2⃣👇
2⃣
🔰 راه های ایجاد شادی و نشاط در خانواده
۱- لبخند زدن: لبخند زدن در خانه و خانواده شادی وخوشی می آفریند و در تجارت خیر وبرکت می آورد. لبخند نشانه ی دوستی و محبت است که هزینه ای ندارد و به بهایی ناچیز خلق می شود، کسی که لبخند را دریافت می کند غنی وکسی که آن را می بخشد فقیر نمی شود.
۲- پایه گذاری زندگی بر محبت و صفا وصمیمیت.
جهاز و مَهر زن، مهر است ای دوست محبت مغز باشد مابقی پوست
در آن خانه که نبود مهربانی جهنم دان و نامش زندگانی
خداوند بزرگ در قرآن شریف به محبت و علاقه ای که در بین زن و شوهر وجود دارد اشاره فرموده وآن را یکی از آیات قدرت خویش شمرده می فرماید: وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ: و یکى از آیات او این است که براى شما از خود شما همسرانى خلق کرد تا به سوى آنان میل کنید و آرامش گیرید و بین شما مودت و رحمت قرار داد و در همین آیتها هست براى مردمى که تفکر می کنند.
یکى از روشن ترین جلوه گاه ها و موارد خودنمایى مودت و رحمت، جامعه کوچک خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم یکدیگرند،
امام رئوف ما امام رضا (علیه السلام) در این باره می فرمایند: بعضی زنها برای شوهرشان بهترین غنیمت هستند: زنانی که به شوهرانشان اظهار عشق و محبت کنند. و پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: بهترین زنان شما زنهایی هستند که دارای عشق و محبت باشند. و امام صادق (علیه السلام) فرمود: وقتی کسی را دوست داری به او خبر بده.
امام صادق علیه السلام می فرماید :هرکس از دوستان ما باشد به همسرش بیشتر اظهار محبت می کند
ونیز پیامبر(ص) می فرمایند :هر چه ایمان انسان کامل تر باشد ، به همسرش بیشتر اظهار محبت می کند
۳- احترام به همدیگر: هر انسانی به شخصیّت خویش علاقه مند است و از خدشه دار شدن آن می رنجد. عدم رعایت این امر مهمّ باعث بریدن رشته ی محبّت و ایجاد فاصله بین افراد می گردد. حفظ حرمت و شخصیّت دیگران در گرو احترامی است که در برخوردها از انسان ظاهر می گردد. رعایت این مسأله خصوصاً از سوی کسانی که با هم انس و الفتی دارند باعث استحکام دوستی و گرمی روابط آنان خواهد شد.
هرگز نباید به خاطر ارتباط صمیمانه و تماس نزدیک و خصوصی با دیگران،از این امر مهم غفلت ورزید. زن و شهر به دلیل ارتباط بسیار نزدیکی که با هم دارند بیش از همه موظّف به رعایت احترام متقابل و حراست از شأن و منزلت یکدیگر هستند.
حفظ آبروی یکدیگر،پرهیز از توهین و افشای اموری که شخصیّت دیگری را تخریب می کند خودداری از داد و فریاد و ناسزاگویی و دشنام به بستگان و نزدیکان یکدیگر، به کار بردن نام و لقب مورد علاقه ی طرف مقابل، پرهیز از نام بردن هر یک از دو طرف به الفاظی که طرف دیگر را می رنجاند و خودداری از هر عملی که به گونه ای احترام و شخصیّت دیگری را خدشه دار می نماید از مهمترین اموری است که باید به دقّت از سوی هر یک از زن و مرد مراعات گردد بلکه در برخی موارد به عنوان یک واجب شرعی و دینی باید به آن ها توجّه نمود، چه آن که نه تنها گرمی و استحکام زندگی تا حدّ زیادی به آن ها وابسته است بلکه از عدم مراعات آن ممکن است دیگران سوی استفاده کرده و نهایتاً موجب بدآموزی فرزندان گردد.
ادامه 3⃣👇
3⃣
۴- هدیه دادن: از جمله چیزهایی است که عشق و محبت می آفریند هدیه دادن است هدیه با زبان، بی زبانی به طرف مقابل می گوید که به فکر تو هستم و دوستت دارم.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : هدیه جلب محبت می کند
رسول اکرم (ص) فرمودند : به یکدیگر هدیه بدهید تا رشته محبتتان استوارشود زیرا هدیه محبت را می افزاید وکینه و کدورت را ازبین می برد
– هدیه لازم نیست که گران قیمت و آن چنانی باشد. مثلاً: در هنگام خشم یک لبخند بهترین هدیه است یا یک جمله ی محبت آمیز، یک شاخه ی گل، یک قطعه شعر. هدایایی فوق العاده مؤثر و بی هزینه اند.
– لازم نیست به دنبال مناسبت خاصی باشیم هر چند سالروز عقد وازدواج ، سالروز تولد، به هنگام برگشت از سفر و… را نباید از یاد ببریم .
۵- خوش اخلاق بودن: همسران به خاطر معاشرت نزدیکی که پیوسته با هم دارند بیش از همه نیازمند رعایت این اصل مهم و پرهیز از بدخلقی می باشند. سوء خلق و بدی رفتار هر یک از آنان می تواند محیط زندگی را به جهنّمی سوزان مبدّل گرداند. بسیاری از طلاق ها و اختلافات همسران، ناشی از عدم برخورداری آنان از اخلاق خوش می باشد.
سعد بن محاذ صحابی بزرگی که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) با پای برهنه در تشییع جنازه ی او شرکت کردند ، در اثر بدرفتاری با خانواده اش به فشار قبر مبتلا گشت.
امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:
«مَلعُونَۀٌ مَلعوُنَۀٌ امرَأَۀٌ تُؤذی زَوجَها وَ تَغُمُّهُ وَ سَعِِیدَۀٌ سَعِیدَۀٌ امرأَۀٌ تُکرِمُ زَوجَها وَ لا تُؤذیِهِ وَ تُطیعُهُ فی جَمِیعِ أَحوالِهِ».
« از رحمت خدا دور و به لعن و نفرین او گرفتار است زنی که شوهرش را اذیّت کرده واندوهگین می سازد، وخوشبخت و سعادتمند زنی است که شوهرش را احترام گذاشته، آزارش ندهد، و در همه حال دستورش را پذیرا باشد».
پیامبر خدا ص فرمودند: حَسِّنوُا أخلاقَکُم وأَلطِفُوا جِیرانَکُم وأَکرِمُوا نِسائَکم، تَدخُلُوا الجَنَّهَ بِغَیرِ حِسابٍ.
اخلاقتان را نیکو کنید و با همسایگان خود مهربان باشیدو زنانتان را گرامى بدارید تا بدون حساب وارد بهشت شوید.
۶-کاستن از توقعات: پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرمایند:
«أَیُّمَا امرَأَۀٍ لَم تَرفُق بِزوجِها وَ حَمَلَتۀُ عَلی ما لایَقدِرُ عَلَیهِ وَ ما لایُطِیقُ لَم تُقبَل مَنها حَسَنَۀٌ وَ تَلقَی اللهُ وَ هُوَ عَلَیها غَضبانُ».
« هر بانویی که با همسر خویش مدارا نکند و او را بر انجام کاری که در توانش نبوده، و طاقت آن را ندارد وادارد، هیچ حسنه و کار نیکی از او قبول نخواهد شد و در قیامت خدا را در حالی که بر او غضبناک است ملاقات می کند».
حضرت فاطمه ی زهرا (علیهاالسلام) در طول زندگی از همسر بزرگواران امیرمؤمنان (علیه السلام) چیزی درخواست نمی کردند. حتّی می شد که چندین روز خود و فرزندان معصوم شان گرسنه می ماندند و به آن حضرت یادآور نمی شدند. و هنگامی که حضرتش علّت آن را جویا می شدند، پاسخ می دادند:
« پدرم رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مرا نهی فرمودند که از شما چیزی طلب نمایم».
ادامه 4⃣👇
4⃣
۷- پیشقدمی در عذرخواهی:
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله می فرمایند:
«آن کس که پیش دستی کند و در برابر دیگران تواضع کند و برای رضای خدا عذرخواهی کند . خداوند او را بزرگ می کند.»
پیامبر صلی الله علیه وآله به امام علی علیه السلام می فرمایند:
«یا علی شفاعت من بر آن شخص نمی رسد که عذر کسی را که از عملش اظهار بیزاری می نماید نپذیرد.
چه عذرخواهی او از روی راستی باشد و از چه از روی دروغ.»
۸- سپاسگزاری و قدردانی:
در حدیث است که امام سجاد (علیه السلام) فرمودند:
در روز قیامت خداوند متعال خطاب به بعضی از بندگانش می فرماید:
آیا از فلان کس قدردانی کردی؟ عرض می کند: من به شکر تو پرداختم . خداوند می فرماید: چون از او قدردانی نکردی، شکر مرا نیز بجا نیاوردی. آن -گاه فرمودند:
«أَشکَرُکُم للهِ أََشکَرُکُم لِلنّاسِ».
« هر یک از شما که بیش از همه سپاسگزار مردم باشد، در واقع از همه کسی بیشتر خدا را شکرگزاری کرده است».
رعایت این امر مهم نیز بسان دوستی و احترام و اخلاق خوش بین از دیگران باید مورد توجّه و اهتمام همسران قرار گیرد.
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
«بهترین زنان شما آن بانویی است که اگر به او چیزی دهند(و یا خدمتی کنند) سپاسگزاری نماید و چنان چه از او بگیرند راضی و خشنود باشد».
نادیده گرفتن احسان و نیکی دیگران، انسان را از خیرخواهی آنان محروم و باعث زوال نعمت و نابودی کارهای نیک خود آدمی می گردد.
امام صادق (علیه السلام) فرموده اند:
«أَیُّما امرَأَۀٍ قالَت لِزَوجِها : ما رَأَیتُ قَطُّ مِن وَجهِکَ خَیراً فَقَد حَبِطَ عَمَلُها».
«هر زنی به شوهرش بگوید: هرگز از تو خیری ندیده ام، اعمالش ضایع گردیده و از بین می رود».
۹- شادکردن فرزندان: شادکردن فرزندان موجب شادی و نشاط در زندگی بین زن وشوهر می شود.
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: «بهشت را خانه ای است به نام خانه ی شادی، کسی در آن داخل نمی شود مگر آنکه کودکان را شاد کند».
۱۰-تقسیم کار:
زن و مرد در طول حیات خود، رفیق راه و یار و یاور یکدیگرند. در غم ها و شادی ها شریک، و بار زندگی بر دوش مشترک آنهاست. هر دو با تمام توان خویش می کوشند تا زمینه را برای فراهم کردن محیطی پر از مهر و صفا مساعد کنند،
امام صادق (علیه السلام) از پدر بزرگوار خود نقل می کنند که امیرمؤمنان (علیه السلام) و حضرت فاطمه (علیها السلام) در مورد تقسیم کارهای منزل از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) استمداد جستند.
آن حضرت کارهای داخل منزل را بر عهده حضرت فاطمه ی زهرا (علیها السلام) و امور مربوط به بیرون خانه را به حضرت امیر(علیه السلام) واگذاشتند.
حضرت فاطمه (علیها السلام) خرسندی خود را از این مسأله چنین بیان کرده اند:«فَلا یَعلَمُ ما دَخَلَنی مِنَ السُّرُورِ إِلاّ اللهُ بِإکفائی رَسُول اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ تَحَمُلَ أَرقابِ الرِّجالِ».
« جز خداوند کسی نمی داند که من چقدر خوشحال شدم از این که پدرم مرا از انجام کارهای بیرون خانه و سروکار داشتن با مردان کفایت فرمود».
حضرت صادق(علیه السلام) در ارتباط با همین تقسیم کار فرموده اند:
«امیرمؤمنان پیوسته هیزم فراهم می کردند،کشیدن آب از چاه و جاروب نمودن را شخصاً عهده دار بودند. و همواره فاطمه ی زهرا (علیها السلام) به کار آسیای آرد و خمیر کردن و پختن نان می پرداختنند».
ادامه 5⃣👇
5⃣
فرزند آیت الله حاج جواد آقای تهرانی نقل می فرمود: یک شب پدرم در زمستان به حرم مشرّف شدند و دیر وقت برگشتند، دست کردند توی جیبشان دیدند که کلید منزل را نیاورده اند. چراغ اتاق هم خاموش است و بچّه ها خوابیده اند. چه کار کنیم؟ راه های مختلفی هست: دستمان را بگذاریم روی زنگ، یک زنگ بزنیم اگر بیدار نشدند دو تا، … بالاخره بیدار می شوند. توی زمستان و آن سرمای استخوان سوز مشهد که نمی شود توی کوچه ماند. ایشان هیچ کدام از این کارهایی که اگر بنده بودم می کردم، نکردند، سحر برای نماز بلند شدیم دیدیم آقا نیامده اند. سراسیمه بیرون رفتیم دیدیم ایشان در آن سرما، داخل کوچه قدم می زنند!« آقا چرا به داخل خانه نیامدید؟» کلید نداشتم.« خوب چرا در نزدید؟» به خودم اجازه ندادم در بزنم و شماها را از خواب بیدار کنم.« خوب، به خانه اقوام می رفتید.» ممکن بود شما بیایید و من را پیدا نکنید؛ دلواپس شوید. این پیرمرد در سرمای سخت مشهد استخوان هایش فشرده شده بود و می لرزید امّا حاضر نشد خانواده اش را از خواب بیدار کند!! این را می گویند رحمت و دلسوزی نسبت به همسر و مودّت« ابراز» این نکته است که من نمی خواهم او را از خواب بیدار کنم
برادارن و خواهران عزیز! پدران و مادران مهربان ! چه نیکو و پسندیده است که به قول معروف، با قاض کردن کلاه خویش و با اندکی تأمّل و نهیبی بیدارکننده به خود، به هوش آییم و کانون پر مهر و صفای خانه و زندگی را عرصه ی تاخت و تاز ابلیس مطرود و نفس سرکش و ویرانگر، قرار نداده ، سرنوشت خود و فرزندان خویش را دست خوش خواسته -های غیر مشروع خود نسازیم.
به خدمت گرفتن بانوان برای ابتدایی ترین کارهای شخصی روزمره ی که حتّی ضعیف ترین انسان -ها نیز به سادگی از عهده ی آن بر می آند، تحمیل مهمانی ها و شب نشینی های دور از منطق و فوق توان و طاقت آنان از سوی مردان، بهانه گیری و در خواست های مختلف در زمینه ی تهیه لباس و مسکن و ماشین، بدون در نظر گرفتن امکانات مادّی مردان از سوی بانوان که با هیچ معیار شرعی و اخلاقی سازگار نیست، و صدها مورد از این قبیل که مرد یا زن را نسبت به ادامۀ زندگی مشترک بی رغبت و دل سرد می نماید از جمله مواردی است که با خویشتن داری، مراقبت و تأمّل در عواقب سوی آن باید به شدّت از آن ها بپرهیزد.
🌺والسلام علی من تبع الهدی🌺
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
هدایت شده از مجمع کانالهای حوزوی
🌀 جدول مراقبهی رجبیه
📝 اعمال و اذکار ماه رجب
🔸 ملک داعی از قول خداوند متعال در هر شب ماه رجب ندا سر میدهد:
«من همنشين هركسی هستم كه همنشين من باشد و مطيع هركس هستم كه از من اطاعت كند و آمرزندهى هركس هستم كه از من آمرزش بطلبد. ماه، ماه من است و بنده، بندهام و رحمت، رحمتم...
〰〰〰〰〰〰
🔹 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
🔹 البته هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
📌 #دانلود فایل Pdf جدول مراقبه، جهت چاپ و استفاده در لینک زیر:
https://b2n.ir/Rajabie
📚 منابع:
1⃣ اقبال الاعمال
2⃣ مفاتیح الجنان
#نشر_حداکثری
#مراقبه_رجب
#رجب
#منبر_کوتاه_بین_الصلاتین
علل بی نشاطی در نماز
مکرّر مردم، خصوصاً جوانان می پرسند که چرا در نماز حال پیدا نمی کنیم؟ و چرا در نماز آن لذّتی را که باید ببریم، نمی بریم؟
حضرت سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی پاسخ این پرسش را در ضمن چند «لعّل» بیان نموده است. حضرت میفرماید: «اَللَّهُمَّ اِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُ أَلْقَیْتَ عَلَیَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّیْتُ وَ سَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ مَا لِی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلُحَتْ سَرِیرَتِی وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِینَ مَجْلِسِی عَرَضَتْ لِی بَلِیَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِی وَ حَالَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ خِدْمَتِکَ؛
خدایا! براستی من هرگاه با [خودم] گفتم که مهیا و آماده شوم [برای یک نماز با حال] و برای نماز در پیشگاه تو و مناجات با تو ایستادم؛ چرت (بی حالی) بر من عارض نمودی، آن هم در حال نماز، و از من (و دلم) حال مناجات با خودت (و راز و نیاز) را گرفتی؛ در حالی که من با تو مناجات می کردم، چه شده است هر وقت می گویم باطنم اصلاح شده و همنشینی من با توبه کاران نزدیک شده است، گرفتاری برایم رخ می دهد که قدمهایم می لرزد [و حال نماز و نزدیکی به توبه کاران از من گرفته می شود] و بین من و خدمت تو [و حضور قلب و همنشینی با پاکان] حائل ایجاد می شود. [راستی راز این بی حالیها چیست؟]»
آنگاه با استفاده از علوم الهی خود به بیان عوامل این بی حالی می پردازد:
1⃣ «سَیِّدِی! لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی؛ آقای من! شاید مرا از درگاهت رانده ای و از خدمت (و بودن در محضرت) دورم کرده ای.»
2⃣ «اَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُسْتَخِفّاً بِحَقِّکَ فَأَقْصَیْتَنِی؛ یا شاید دیدی من حق [طاعت و بندگی] تو را سبک شمردم؛ پس [مرا از خود و ارتباط با خود در نماز و مناجات] دور نموده ای.»
3⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُعْرِضاً عَنْکَ فَقَلَیْتَنِی؛ یا شاید دیدی مرا که از تو رو گردان بودم [و اعراض از خدا زندگی تلخی را به دنبال دارد؛چرا که] تو مرا بَد داشتی [و از من روگردان شدی].»
4⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِی؛ یا شاید مرا در مقام دروغگویان یافتی پس مرا از خود دور نمودی.»
5⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی؛ یا شاید دیدی که [این همه] نعمتهای تو را شکر نگفتم [و در مسیر درست به کار نبردم]، پس مرا محروم ساختی.»
شکر نعمت، نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
6⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی؛ یا شاید مرا در مجالس علما نیافتی؛ پس خوارم داشتی[و حال مناجات و نمازم را از من گرفتی].»
7⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی؛ یا شاید دیدی بین غافلان به سر می برم؛ پس مرا از رحمت خود؛ مأیوس کردی [تا با همان غافلان همنشین باشم].»
8⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلَفُ مَجَالِسَ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی؛ یا شاید دیدی که با اهل باطل و بیهودگان مأنوس و دمسازم؛ پس مرا به آنها واگذاشتی [و گفتی برو با همانها خوش باش! تو را با نماز و مناجات و راز و نیاز چه کار؟].»
9⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی؛ یا شاید [آن قدر گناه کردم] که دوست نداری صدای [مناجات و راز نیاز و] دعای مرا بشنوی؛ پس [با گرفتن حال] مرا [از خود] دور نمودی.»
🔟 «أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی؛ یا شاید به خاطر جرم و گناهم کیفرم دادی [و اثر گناهم این بود که حال نماز و مناجات را از من بگیری؛ همچون غیبت و عمل نکردن به علم که حال نماز و ... را از انسان می گیرد].»
1⃣1⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی؛ یا شاید بخاطر کمی حیای من از تو [و حال آنکه از مردم حیا کردم؛ ولی تو را بر خود حاضر ندانستم] مرا مجازات کردی [و حال نماز و دعا را از من گرفتی].»
در این ۱۱ فقره به عوامل بی حالی در نماز، و دعا، مناجات و بی توفیقی اشاره شده است:
1. دور شدن از در خانة خدا
2. سبک شمردن حق طاعت و بندگی خدا
3. اعراض نمودن از خدا و یاد او
4. دروغگویی
5. شکر نعمت الهی را بجا نیاوردن و نعمتهای او را درست و صحیح و بجا مصرف نکردن
6. نرفتن به محضر علما و حاضر نشدن در مجالس وعظ و سخنرانی آنان
7. همراه بودن با رفقای بد؛ همچون غافلان، مرفهین بی درد، اهل لهو و لعب
8. نفرت پیدا کردن خداوند از بنده بر اثر گناهان
9. زیاد شدن گناهان و معاصی
10. حیا نکردن از خدا و عالم را محضر خدا ندانستن
🌺والسلام علی من تبع الهدی🌺
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d