تبیین مفهوم غیرت
[با یادآوری فتوای غیرتمندانه امام راحل در مورد سلمان رشدی در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷]
منبر ۲۰ دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
☑️مقدمه
علمای اخلاق در تعریف غیرت گفته اند؛
«غیرت و حمیت، یعنی تلاش در نگهداری آنچه كه حفظش ضروری است، این صفت در قالب مطلوبش از شجاعت، بزرگ منشی و قوت نفس انسان سرچشمه می گیرد و یكی از ملکه های نفسانی انسان و سبب مردانگی است و مرد بی غیرت از زمره مردان خارج است».(۱)
«غیرت» یكی از كمالات انسانی است كه دست پرتوان آفرینش، اسباب آن را در وجود آدمی تعبیه كرده است. غیرت ورزی در حد عالی آن، لازمه انسانیت آدمیان مخصوصاً مؤمنان پرهیزکار است.
♻️انواع غیرت
غیرت حداقل در سه نوع قابل تصور است؛
۱.غیرت دینی
قرآن مجید با ادبیاتی انگیزشی از مسلمانان می خواهد كه ضمن تقویت غیرت دینی خویش در موارد لزوم، آن را به كار گیرند و از اسلام و مسلمانان بی یاور دفاع كنند:
«وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلوُنَ فی سَبیلِ اللهِ وَ الْمُستَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ و النِساءِ وَ الْوِلْدانِ»شما را چه شده كه در راه خدا و مردان و زنان و كودكان مستضعف نمی جنگید؟
منظور از غیرت دینی این است که مسلمانان نسبت به هر آنچه در دین اسلام جز مقدسات محسوب میشود حساس باشد و در برابر هر آنچه تعرض به مقدسات و امور دینی و اعتقادی است محسوب میشود سکوت نکند و در هر سطحی در توانش باشد به مقابله برخیزد.
احکامی نظیر جهاد و امر به معروف و نهی از منکر به این مهم مرتبط هستند.
در سیره و کلام مصومین اوج غیرت دینی و دلخوری آنها نسبت به سستی مسلمانان در پاسداری از ارزشهای دینی گزارش شده است.
حضرت امیر(ع) با ادبیاتی درد آور ابراز دلخوری و طلب مرگ میکند؛
« لَوَدِدْتُ اَنَّ اللهَ فَرَّقَ بَیْنی وَ بَیْنَكم وَ الْحَقَنی بِمَنْ هُوَ اَحق بی مِنْكُم...»
دوست دارم كه خدا میان من و شما جدایی افكند و به كسی كه سزاوارتر از شما به من است، ملحقم سازد.(۲)
۲.غیرت ملی
مراد از «غیرت ملّی» احساس مسؤولیت در برابر تمامیت ارضی كشور اسلامی و دلسوزی و حمایت از مسلمانان و عزت و شرف آنان است كه به شكلی با «غیرت دینی» و «غیرت ناموسی» نیز پیوند دارد.
ناگفته مشخص است كه «ملّی گرایی» به معنای امروزی از نظر اسلام محكوم و نامعقول است؛ ولی وطن دوستی و مشاركت در دفاع از میهن و هم میهنان مسأله ای است كه با سرشت انسانی عجین و از سوی اسلام نیز به رسمیت شناخته شده است و روایت زیر گواه آن می باشد:
«حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْایمانِ»وطن دوستی از ایمان است.
حضرت امیر(ع) در سرزنش افرادی که به این مهم بی توجه بودند چنین می فرماید:
«... لایُدرَک الْحَقُّ الّا بِالْجِدّ اَیَّ دارٍ بَعْدَ دارِكُمْ تَمْنَعُونَ وَ مَع اَیّ اِمام بَعْدی تُقاتِلُونَ»
حق، جز در سایه تلاش و كوشش به دست نمی آید، پس از (تصرف و غارت) این میهن از چه دیاری دفاع خواهید كرد و بعد از من، همراه كدام پیشوا خواهید جنگید؟(۳)
فقها در فتوا های خود همواره به این امر اهتمام دارند؛
«اگر دشمنی به كشور اسلامی یا مرزهای آن حمله كند و اسلام و جامعه اسلامی مورد خطر قرارگیرد، بر مسلمانان واجب است كه به هر وسیله ممكن و با بذل جان و مال از آن دفاع كنند.».(۴)
۳.غیرت ناموسی
حمایت و حفاظت از ناموس، ارتباطی تنگاتنگ با شرف و مردانگی شخص مسلمان دارد و اسلام با تأكید از او خواسته كه از ناموس خود و هم كیشانش در برابر هر گونه گزند داخلی و خارجی به شدت دفاع كند و كمترین مسامحه ای از خود بروز ندهد.
فقها بزرگ در این خصوص فتوا های مهمی داده اند ؛ «اگر به ناموس كسی ـ خواه همسرش باشد یا دیگران ـ به قصد تجاوز حمله شود، واجب است به هر وسیله ممكن آن را دفع كند گرچه به كشتن مهاجم بیانجامد، بلكه اگر قصد آبروریزی به كمتر از تجاوز هم داشته باشد، به ظاهر حكمش همین است.»(۵)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
☑️غیرت در احادیث
در متون اسلامى احادیث زیادی در فضیلت غیرت وارد شده است حتی «غیور» یکی از اسما و صفات الهی دانسته شده است.تعدادی از احادیث تقدیم می شود؛
➖ پیامبر(ص) فرمود: «کانَ اِبْراهیمُ اَبى غَیُوراً وَ اَنَا اَغْیَرُ مِنْهُ وَ اَرْغَمَ اللّهُ اَنْفَ مَن لایُغارُ مِنَ الْمُؤمِنینَ; پدرم ابراهیم مرد غیورى بود و من از او غیورترم. خداوند بینى مؤمنانى را که غیرت ندارند به خاک بمالد».(۶)
➖ پیامبر(ص) فرمود: «اِنّى لَغَیُورٌ وَاللّهُ عَزَّ وَجَلَّ اَغْیّرُ مِنّى وَ اِنَّ اللّه تَعالى یُحِّبُ مِنْ عِبادَهَ الْغَیُورَ; من غیورم و خداوند از من غیورتر است، و خداوند بندگان غیورش را دوست دارد».(۷)
➖ پیامبر(ص) فرمود: «اِنَّ الْغیرَةَ مِنَ الاْیمانِ; غیرت از ایمان است». (چرا که ایمان انسان را دعوت به حفظ دین و آیین و کشور و ناموس خود مى کند، و آن کس که از اینها دفاع نکند و غیرت نداشته باشد با ایمان نیست).(۸)
➖ امیرمؤمنان(ع) فرمود: «قَدْرُ الرَجُلِ عَلى قَدْرِ هِمَّتِهِ... وَ شَجاعَتُهُ عَلى قَدْرِ اَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلى قَدْرِ غَیرَتِهِ; ارزش انسان به اندازه همت او است، و شجاعت او به اندازه عزّت نفس و بى اعتنائیش (نسبت به ارزشهاى مادى) است، و عفت او به اندازه غیرت او است».(۹)
➖در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(ع) آمده است که ضمن نکوهش از بعضى مردم عراق که زنانشان در بیرون منزل به صورت زننده اى با مردان اختلاط داشتند فرمود: «لَعَنَ اللّهُ مَنْ لایُغارُ; خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد». (۱۰)
➖ امام صادق علیه السلام:
مى فرماید: «اِنَّ اللّهَ غَیُورٌ یُحِبُّ کُلَ غَیُور وَلِغیرَتِهِ حَرَّمَ الْفَواحِشَ ظاهِرَها وَ باطِنَها; خداوند غیور است و هر غیورى را دوست دارد و به خاطر غیرتش تمام کارهاى زشت را اعم از آشکار و پنهان تحریم فرموده است».(۱۱)
➖امام صادق علیه السلام:
«اِنَّ الْمَرْءَ يَحْتاجُ فِى مَنْزِلِهِ وَ عَيالِهِ اِلَى ثَلاثِ خَلالِ يَتَكَلَّفُها وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فِى طَبْعِهِ ذلِكَ؛ مَعاشِرَةٌ جَمِيلَةٌ، وَ سِعَةٌ بِتَقْدِير، وَ غَيْرَةٌ بِتَحْصِين»؛ (انسان در منزل و در برابر خانواده اش نياز به سه صفت دارد كه اگر در طبيعت او وجود نداشته باشد بايد آن را به زحمت براى خود فراهم سازد، معاشرت نیکو و توسعه و رفاه حساب شده، و غيرت آميخته با حس حمایت و حفاظت).
☑️شگرد غیرت زدایی
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ» (لقمان، 6)
و برخى از مردم كسانىاند كه سخن بيهوده را مىخرند تا [مردم را] بىهيچ دانشى از راه خدا گمراه كنند و آيات الهى را به ريشخند گيرند براى آنان عذابى خوار كننده خواهد بود.
طاغوت های زمان که در صدد دور سازی افراد با ایمان از مقدسات و معنویت اصیل و ارزش های اخلاقی هستند با ابزارهای مختلف سعی در غیرت زدایی دارند که برخی از آنها را مورد اشاره قرار میدهیم؛
➖ شوخی با مقدسات
یکی از شگردهای شیطانی برای غیرت زدایی تدریجی نسبت به مقدسات ، باب کردن شوخی با خدا و پیامبر و امام و در یک کلمه شوخی با مقدسات است.
➖شوخی های ناموسی
با شوخی های ناموسی در جمع های فامیلی و دوستانه غیرت زدایی تدریجی نسبت به ناموس دنبال می شود.
➖ شگردهای هنری
در قالب شگردهای هنری مثل دوربین مخفی غیرت زدایی در جوامع غربی صورت گرفته است
➖غیرت زدایی در قالب بازی
اخیرا چالش ها و بازی های در جهت غیرت زدایی و قبح زدایی از بی عفتی در فضای مجازی دنبال می شود. که به عنوان مثال میتوان از بازی جرأت و حقیقت نام برد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅آثار غیرت
۱.کسب منزلت پیش خداوند
چنانچه در بیان احادیث گذشت حضرت صادق(ع)فرمود: «إِنَّ اللهَ غَیُورٌ یُحِبُ کُلَ غَیُورٍ » از آنجا که خداوند غیور است، هر با غیرتی را دوست دارد.
هر که می خواهد شود محبوب حق
در غیوری بر همه گیرد سبق
غیور است محبوب پروردگار
که بی غیرتی آورد ننگ و عار
هر آن کس کند حفظ ناموس خویش
ز دربار ایزد برد بهر بیش
۱.عفت و پاکدامنی
یکی از آثار غیرت ، پاکدامنی است.
و این مهم موجب حفظ حریم خانواده است. کسی که برای ناموس خود حرمت قایل است و نسبت به آن تعصّب دارد، به خود اجازه نمی دهد که به ناموس دیگران خیانت کند.
او می داند که اگر به ناموس دیگران نظر سویی داشته باشد، به یقین ناموس او نیز مورد سوء نظر دیگران قرار خواهد گرفت. بنابراین، غیرتش به او اجازه بی عفّتی نمی دهد. علی (ع)فرمود:
«ما زنی غیورٌ قطُّ»شخص با غیرت هرگز زنا نمی کند.
و هر اندازه این صفت اخلاقی در او تقویت شود، بر عفّتش افزوده می گردد.
۲.کسب فضایل اخلاقی
امام صادق(ع) فرمود : «اِذا لَمْ یَغُرِ الرَّجُلُ فَهُوَ مَنْکُوسُ الْقَلْبِ; اگر انسانى غیرت نداشته باشد قلب و فکرش وارونه است».
به گفته علاّمه مجلسى منظور از قلب وارونه در اینجا این است که همانند ظرف وارونه است که چیزى در آن جاى نمى گیرد، قلب افراد فاقد غیرت نیز تهى از صفات و اخلاق برجسته انسانى است.
این تعبیر نشان مى دهد که صفت غیرت رابطه نزدیکى با سایر اوصاف برجسته انسانى دارد.(۱۲)
۳.کسب جایگاه اجتماعی
یکی از ویژگی های جذاب اخلاقی که از شجاعت انسان مایه میگیرد غیرت مندی است .علی (ع) فرمود: «ثَمَرَۀُ الشُّجَاعۀِ الغَیرَۀ»غیرت میوه شجاعت است.(۱۳)
افرادی که دارای صلابت و پایمردی هستند و اهل سازش و مداهنه نیستند، از عزت و محبوبیت خاصّی برخوردارند. بسیار دیده شده که یک محل و گاه یک شهر برای یک انسان مؤمن غیور که موقعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم ندارد احترام می نمایند واز او حساب می برند؛ برخلاف آنان که در خط حزب باد هستند و با هر موجی همسو می شوند؛ چنین افرادی در جامعه عددی محسوب نمی شوند و کسی از آنها حساب نمی برد.
۴.امنیت اخلاقی
یکی از آثار قطعی وجود افراد با غیرت در جامعه امنیت اخلاقی است .
جامعه ای که مردانش نگهبان و حافظ ارزش ها هستند، کودکان ، دختران و زنان با آسودگی خاطر و بدون نگرانی می توانند در عرصه اجتماع ظاهر شوند و آن جا که مردان غیرت نداشته باشند و به امور اخلاقی و ناموسی بی تفاوت باشند، دختران و زنان پاکدامن در اجتماع احساس امنیت نمی کنند.
۵.عزتمندی
چنانچه در مورد بی غیرتی علامه نراقی هشدار میدهد که« من المهلکات العظیمه ، و ربما یودی الی الدیاثه » از تباه کنندگان بزرگ که چه بسا موجب دیاثت شود بی غیرتی است.
در نقطه مقابل غیرتمندی موجب عزت مندی و شرافت انسان است.
در شعار معروف حسینی « هیهات منا الذله» که کلام جاوید سیدالشهدا(ع) است چند عامل به عنوان پشتوانه و زمینه ساز عزتمندی بیان شده است که مانع ذلت پذیری است که یکی از آنها «حمیت» است که حمیت مترادف غیرت است؛
«هَیهاتَ مِنا الذلةُ، یأْبَیاللهُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِیةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِیةٌ؛ ذلت از ما بسیار دور است، و خدا و رسول و مؤمنان و دامنهای پاک و پاکیزه و افراد باحمیت و نفوس با غیرت آن را برای ما نمیپسندند».
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
هنگامى كه حضرت لوط(ع) صحنه آلوده شهر آن قوم گنهكار را ديد كه حتى تصميم دارند مزاحم ميهمانان او شوند [ميهمانان حضرت لوط فرشتگان الهى بودند كه به صورت جوانانى زيبا بر او وارد شدند، و او كه از وضع آنها خبر نداشت و آلودگى محيط را مى دانست سخت در وحشت و ناراحتى فرو رفت] و هنگامى كه آن قوم آلوده و منحرف از وجود اين مهمانان با خبر شدند به سراغ خانه او آمدند، و لوط(عليه السلام) هر قدر آنها را نصيحت كرد اثر نگذاشت حتى حاضر شدند دختران خود را به عقد آنان در آورد [كه توبه كنند و ايمان آورند] آنها اين ايثار بزرگ را نيز نپذيرفتند و بر خواسته هاى انحرافى خود، پافشارى داشتند، لوط(ع) به آنها گفت: «فَاتَّقُوا اللّهَ وَ لا تُخْزُونِ فىِ ضَيْفى اَلَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشيِدٌ»؛ (از خدا بترسيد و آبروى مرا نبريد و با قصد سوء نسبت به ميهمانانم مرا رسوا مسازيد، آيا يك انسان عاقل و شايسته و با غيرت در ميان شما وجود ندارد [كه شما را از اين اعمال ننگين و بى شرمانه باز دارد؟]). ولى هنگامى كه اين سخنان در آنها اثر نكرد، فرشتگان الهى خود را به او معرّفى كردند، و گفتند نگران نباش، به زودى عذاب الهى آنها را درهم مى كوبد، و طومار زندگانيشان را در هم مى پيچد، و چنين شد.(۱۴)
💠داستان
مایکل کوک نویسندهای آمریکایی است که کتابی به نام امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی تألیف کرده است.
وقوع حادثهای زشت و ننگین در یکی از خیابانهای شهر شیکاگوی آمریکا و بیتفاوتی مردم نسبت به آن، انگیزه من برای نوشتن این کتاب شد. در شامگاه یکی از روزهای پاییزی، در ایستگاه قطار شهری شیکاگو در حضور جمعی از مردم، زنی مورد تجاوز چند مرد متجاوز قرار گرفت؛ اما کسی برای کمک به قربانی از جای خود حرکت نکرد. فریادهای زن بیپاسخ ماند و رهگذران جز تماشا یا عبور سریع کاری نکردند. تا اینکه بالاخره از میان جمع حاضرین تنها یک نفر پس از فریادهای مکرر زن که مورد تجاوز قرار گرفته بود، به خیابان میرود، جلو ماشین پلیس را میگیرد و از آنان میخواهد تا برای دستگیری آن شخص اقدام کنند. این واقعه دلخراش در روزهای بعد مورد توجه روزنامهها قرار گرفت و چندین گزارش چاپ شد.
این پرسش برای مایکل کوک مطرح میشود که چرا اکثر مردم ساکت بودند؟
همین ماجرا موجب می شود ایشان به فکر فرو رود و چاره کار را تقویت روحیه احساس مسؤولیت با استفاده از امر به معروف مسلمان ها می داند و در این جهت کتاب تحقیقی جالبی تدوین میکند که ترجمه فارسی این کتاب توسط انتشارات آستان قدس چاپ شده است.
💠داستان
امام باقر(ع) فرمود: گروهى از اسیران را خدمت پیامبر(ص) آوردند (چون اسیران خطرناکى بودند) حضرت دستور قتل آنها را داد، جز یکى از آنها را که آزاد فرمود، او از پیامبر(ص) سؤال کرد، چرا مرا آزاد فرمودى، فرمود جبرئیل به من خبر داد که در تو پنج خصلت است که خدا و پیامبرش تو را دوست دارند «اَلْغیرَةُ الشَّدیدَةُ عَلى حَرَمِکِ وَالسَّخاءُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَ صِدْقُ الِلسانِ وَ الشَّجاعَةِ; غیرت شدید نسبت به خانواده، و سخاوت و حسن خلق و راستگویى و شجاعت، هنگامى که آن مرد آن سخن را شنید، اسلام آورد و جزء مسلمانان برجسته شد، و در یکى از غزوات که با پیامبر(ص) بود به درجه شهادت نائل گشت».
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠فتوای غیرت
➖علما بزرگ و غیرتمند در دفاع از حیثیت میهن اسلامی، فتواهای غیرتمندانه صادر فرموده اند که فتوای معروف تحریم توتون و تنباکو توسط میرزای شیرازی از آن جمله است.
آن مرجع با بصیرت، وقتی متوجه نقشه انگلیس در ضربه زدن به اقتصاد میهن اسلامی شدند با صدور فتوایی توتون و تنباکو را در آن برهه زمانی حرام اعلام کردند و با این حرکت نقشه روباه پیر انگلیس را نقش بر آب کردند متن فتوای تاریخی ایشان چنین بود؛
«بسمالله الرحمن الرحیم، الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان علیهالسلام است. حرره الاقل محمدحسن الحسینی.»
➖طبق نقشه حساب شده انگلیس نویسنده مرتد سلمان رشدی با نوشتن رمان آیات شیطانی سعی داشت مقدسات مسلمانان را مخدوش سازد ، او در این کتاب ظاله، نه تنها مقدسات مسلمانان بلکه با تمسخر جبرئیل فرشته وحی ، مقدسات ادیان ابراهیمی را مورد بی احترامی قرار داده بود.
این حرکت شیطنت آمیز با واکنش غیرتمندانه مسلمانان مواجه شد و اوج اقدامات غیرتمندانه فتوای تاریخی امام راحل بود که نوشت:
انا لله و انا الیه راجعون
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان میرسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام میباشند. از مسلمانان غیور میخواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرات نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است انشاءالله. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
روحالله الموسوی الخمینی
۱۳۶۷/۱۱/۲۵ ت
💠ذکر مقتل امام حسین علیه السلام
لحظه های خون رنگ غروب عاشورا که پیکر خونین امام حسین "ع" در میان گودال قتلگاه بی رمق افتاده و خورشید امامت در خون نشسته بود، آل درنده خوی ابوسفیان به سوی خیمه ها امام یورش آوردند. ناگاه صدای گریه کودکان و ناله زنان به گوش امام "ع" رسید. غیرت الله به جوش آمد و به زحمت روی زانو برخاست و خطاب به آنان فرمود: "وَیلَکُم یَا شيعَةَ آلِ أَبی سُفْيانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دينٌ وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَكُونُوا أَحْرارًا فی دُنْياكُم وَ ارْجِعُوا إِلی أَحْسابِكُمْ إِنْ كُنْتُم عَرَبًا كَما تَزْعَمُونَ وای بر شما ای پیروان آل ابی سفیان! اگر اگر دین ندارید و از قیامت نمی ترسید، لااقل آزادمرد باشید و چنان که گمان می کنید از قوم عرب هستید (اعراب دارای غیرت بودند)، به گذشته خود رجوع کنید. شمر جلو آمد وو گفت: ای پسر فاطمه چه می گویی؟
حضرت فرمود: "أنَا الَّذی أُقَاتِلُکُم وَ تَقَاتِلُونِّی وَ النِّساءُ لَیسَ عَلَیهِنَّ جُناحٌ فَامنَعُوا عُتُاتَکُم عَنِ التَّعَرُّض لِحَرَمِی مَادُمتُ حَیّاً این منم که با شما می جنگم و شما هم با من مبارزه می کنید. زنان را گناهی نیست، پس متجاوزان و ستمگران و جاهلان خود را مادام که زنده ام از خیمه گاه من بازدارید."
استاد مطهری در این زمینه می گوید: "گفتند حسین مردی است غیور، غیره الله است که محال است جان در بدنش باشد و بتواند تحمل کند که در حیات او به خیام حرمش ریخته اند. آزمایش زنده بودن یا زنده نبودن حسین "ع" این بود که ناگاه لشکر به خیام حرم اباعبدالله "ع" هجوم آورد. حضرت احساس کرد که بنای هجوم دارند. با زحمت روی کنده های زانو به پا ایستاد. ظاهراً با تکیه دادن به شمشیر خود، فریاد مردانه اش در آن وادی بلند شد. ای خود فروختگان به آل ابی سفیان! شما با من می جنگید و من با شما. زن و بچه چه تقصیری دارند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.جامع السعادات، ج ۱، ص ۲۶۶.
۲.نهج البلاغه، خطبه ۱۱۵، ص ۳۶۴.
۳.نهجالبلاغه، خطبه ۲۹.
۴. تحریرالوسیله، ج ۱، ص ۴۸۵
۵.تحریر الوسیله، امام خمینی، ج ۱، ص ۸۷.
۶.بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۸.
۷. کنزالعمال،ج۳، ص۳۸۷.
۸.همان، ص۳۸۵.
۹. وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۱۰۹.
۱۰.بحارالانوار، ج۷۶، ص۱۱۵.
۱۱.فروع کافى، ج۵، ص۵۳۵.
۱۲.مرات العقول
۱۳.غررالحکم، ، ح ۴۶۲۰
۱۴.مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج۳، ص۴۳۹.
۱۵.مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج۲۲، ص ۴۹۸.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻پیام تسلیت رهبری در پی درگذشت میرزا حسین کریمی
🔹جناب حجةالاسلام آقای آلهاشم دام بقائه تسلیت اینجانب را به مناسبت درگذشت شاعر شیرینسخن و طنزپرداز مرحوم آقای میرزا حسین کریمی رحمةاللهعلیه به جامعهی هنری آذربایجان و مردم عزیز مراغه و بالخصوص به بازماندگان محترم ایشان ابلاغ فرمائید. مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠مردم آذربایجان شرقی فردا چهارشنبه با رهبر انقلاب دیدار میکنند
🔹در آستانه سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال۱۳۵۶، جمعی از مردم استان آذربایجان شرقی با رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد.
🔹این دیدار که طی دو سال گذشته به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا از طریق ارتباط تصویری با مصلای تبریز برگزار شده بود، صبح چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ با حضور اقشار مختلف مردم این استان و در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار میشود.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
بررسی لقب کاظم و کنترل خشم
🏴[به مناسبت شهادت امام کاظم(ع)]🏴
منبر ۳۰ دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِیِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْیَارِ وَ عَیْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّکِینَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِکَمِ وَ الْآثَارِ الَّذِی کَانَ یُحْیِی اللَّیْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ الاسْتِغْفَارِ حَلِیفِ السَّجْدَةِ الطَّوِیلَةِ وَ الدُّمُوعِ الْغَزِیرَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ الْکَثِیرَةِ وَ الضَّرَاعَاتِ الْمُتَّصِلَةِ وَ مَقَرِّ النُّهَى وَ الْعَدْلِ وَ الْخَیْرِ وَ الْفَضْلِ وَ النَّدَى وَ الْبَذْلِ وَ مَأْلَفِ الْبَلْوَى وَ الصَّبْرِ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَیْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِیهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ،
خدایا درود فرست بر محمّد و اهل بیتش،و درود فرست بر موسى بن جعفر،جانشین نیکوکاران،و پیشواى خوبان و خزانه انوار،و وارث آرامش و متانت و حکمتها و آثار،آنکه همواره شب را با بیدارى تا سحر،با به هم پیوستن استغفار زنده مىداشت،همپیمان سجدههاى طولانى،و اشکهاى سرشار و رازونیاز بسیار،و نالههاى به هم پیوسته،و قرارگاه خرد و عدالت و خوبى و کرم و بذل،و خوگرفته به بلا و صبر،پایمال شده به ستم،و دفن شده به بىعدالتى و معذّب در عمق زندانها و تاریکیهاى زیرزمینها،با ساق کوبیده،به حلقههاى زنجیرها،و جنازهاى که با خوارى و سبک انگاشتن بر آنجار زده شده،وارد شونده بر جدّش مصطفى و پدرش مرتضى و مادرش سرور بانوان
ای بـاب مـراد خلق عالم
سر تا به قدم رسولاکرم
هفتم ولـی خدای منـان!
مهر تو روان دین و ایمان
گفتـار تو چون کلام قرآن
در هـر نفست پیام قرآن
چشم همـه بـر عنـایت تو
سرمایـۀ مـا ولایـت تـو
تو بـاب مـراد عالـم استی
تـو کعبـۀ روح آدم استی
تو دسـت عنـایت خـدایی
از خلق جهان گرهگشایی
☑️مقدمه
در حدیثی از پیامبر(ص) که شأن و فضیلت ۱۲ امام بیان شده است علامه مجلسی در جلد ۲۷ بحارالانوار آن را آورده است؛ درباره موسی بن جعفر فرمود «من أَحبَّ أن یلقی الله تَعالی طاهراً مُطهراً فَلیتَولَّ مَوسی الکَاظم» کسی که دوست دارد روز قیامت خدا را در حالی ملاقات کند و به گونه ای محشور شود که پاک پاکیزه باشد، باید ولایت ( دوستی و اطاعت)موسی بن جعفر را داشته باشد.
کسب معرفت نسبت به ابعاد شخصیت آن حضرت از مقامات معنوی، دریای فضل،گستره دانش، عبادات، کرامات و سیره عملی آن امام همام، امری صعب و دشوار است.
در این مبحث فقط به بیان سه حدیث و شرح دو لقب از القاب آسمانی آن حضرت بسنده میکنیم؛
🔹حدیث اول
وَجَدتُ عِلمَ الناس فی اَربعٍ:
اَوّلُهاأن تَعرِفَ رَبَّکَ
وَالثّانیةُ أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بکَ
وَالثّالثَةُ أن تَعـرِفَ ماأرادَ مِـنکَ
وَالرّابعَةُ أن تَعرفَ ما َیخرُجُکَ مِن دینِکَ
علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم :
اول اینکه خدای خودت را بشناسی .
بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است .
بشناسی که خداوند چه چیزی از تو می خواهد .
و بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج می کند.(۱)
🔹حدیث دوم
اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یكونَ زَمَآنُكمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَآنِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یعَرِّفُونَكمْ عُیوبَكمْ وَ یخْلِصُونَ لَكمْ فِی الْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكمْ فِی غَیرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَة تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَاتٍ
تلاش کنید که وقت شما چهار ساعت باشد: ساعتى براى مناجات با خدا، ساعتى براى کار زندگى، ساعتى براى معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد که شما را از عیب هایتان آگاه نمایند و از دل با شما خالص و یک رو باشند و ساعتى که در آن براى لذت هاى غیر حرام خویش خلوت کنید و با این ساعت، براى سه ساعت دیگر نیرو مى یابید.(۲)
🔹حدیث سوم
للّهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجـَّةً ظاهِـرَةً وَحُجـَّةً باطِنـَةً، فَاَمَّا الَّظاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَالأَنْبِياءُ وَالأَئِمَّةُ، وَاَمـَّا الْبـاطِنـَةُ فَالْعـُقـُولُ
خـداوند را بر مردم دو حجّـت اسـت: حجـتى آشكار و حجّتى پنهان و درونى. امّا «حجت آشكار»، رسولان و پيامبران و امامانند. امـّا «حجت باطنى»، عقـلهاسـت(۳)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔶لقب اول:باب الحوائج
➖امام صادق(ع) می فرماید: «قَضَاءُ اَلْحَوَائِجِ إِلَى اَللَّهِ وَ أَسْبَابُهَا بَعْدَ اَللَّهِ اَلْعِبَادُ تَجْرِي عَلَى أَيْدِيهِمْ» قضاى حوائج بدست خداست اما پس از خدا مردم وسيله هستند كه به دست آنها انجام مىشود(۴)
طبق حدیث فوق ، هر فردی که بتوان با پناهبردن به او نیازهای معنوی و مادی خود را برآورده سازیم، باب الحوائج ما است. ، همهی پیامبران و ائمه(ع) که میتوانند در برآورده شدن خواستههای دنیوى، اخروى، مادی و معنوی انسان نقش داشته باشند، میتوانند «باب الحوائج» باشند.
➖امام هفتم بیش از هر لقبی به این لقب یاد می شود و از همه ي القاب آن بزرگوار مشهورتر و معروف تر است. در میان عام و خاص مشهور است که هیچ گرفتار و یا اندوه رسیده اي رو به آن حضرت نیاورد، مگر این که خداوند گرفتاریها و غم هاي او را برطرف ساخت، هیچ کسی به ضریح مقدس او پناهنده نشد جز این که حاجاتش برآورده شده و با دلی شاد و فکري آسوده از رنجها و بلایاي روزگار و حوادث دوران به میان خانوادهاش بازگشته است و همه ي شیعیان آن حضرت بلکه توده ي مسلمان با اختلاف طبقات و درجاتی که دارند به این مطلب معتقدند. این ابوعلی خلال دانشمند بزرگ و رهبر فکري حنبلی ها است که میگوید:هیچ گرفتاري براي من پیش نیامد که من به قبر موسی بن جعفر علیه السلام متوسل شدم، مگر این که آنچه می خواستم خداوند برایم فراهم ساخت. گرفتاری هاي روزگار و مصائب دوران بر شانهي گروهی از شعرا و ادبا سنگینی کرده و متوسل به آن بزرگوار و پناهندهي ضریح مقدس او شده اند و او را در رفع اندوه و برطرف ساختن رنج گرفتاري و بلاي خویش، به پیشگاه خدا وسیله قرار داده اند و خداوند گرفتاري آنها را برطرف ساخته است.
➖ امام صادق (ع) فرمودند «هو من ابواب الله عزوجل و الحق معه» او( امام موسی بن جعفر) از درهای خداست و حق با اوست(۵)
➖در کتاب شرح منهاج الکرامه از ابن جوزی در مورد امام موسی کاظم(ع) نقل شده است:« و هو المعروف بباب الحوائج لانه ما خاب المتوسل به فی قضاء حاجته قطّ»؛ او به باب الحوائج معروف است چون هیچ توسل کنندهای در برآورده شدن خواستهاش از او نا امید نشده است(۶)
🔻به عنوان نمونه یک مورد از کرامات آن حضرت از کتب معتبر حدیثی را نقل میکنیم؛🔺
💠 داستان
عبد اللَّه بن مغیره نقل میکند: موسی بن جعفر(ع) در سرزمین مِنی به زنی رسید که به دلیل از دستدادن گاو خود گریه میکرد و فرزندانش هم در اطراف او به زاری مشغول بودند. امام(ع) علت را پرسید. زن گفت: من فرزندانی یتیم دارم و گاوی داشتیم که خرج زندگی من و کودکانم از آن تأمین میشد. اکنون آن گاو مرده و من و فرزندانم از آن محروم شدیم و راه دیگری نداریم. امام فرمود: آیا میخواهی آنرا برای تو زنده کنم؟! به آن زن الهام شد که بگوید: آری ای بنده خدا! حضرتشان(ع) به کناری رفت و دو رکعت نماز خواند و دست خود را بلند نمود و لبهای مبارکشان را تکان داد، سپس گاو را صدا زد و با پنجهی پایش به گاو زد، گاو بلند شد و ایستاد. وقتی نگاه زن به گاو افتاد، فریادی کشید و گفت: به پروردگار کعبه! این مرد عیسی بن مریم است! حضرت(ع) میان مردم رفت و از آنجا دور شد.(۷)
🔶لقب دوم: کاظم
مشهور ترین لقب امام هفتم کاظم است .
کاظم واژه قرآنی است به معنی فرو برنده خشم.
دلیل ملقب شدن امام هفتم شیعیان به کاظم، این بود که خشم خود را کنترل میکرد.و در برابر ستمهای ظالمان صبر میکرد و کظم غیظ مینمود.
در کتاب تذکرة الخواص سبط بن جوزی آمده است که امام موسی کاظم(ع) بدانجهت «کاظم» نامیده شد که هرگاه از کسی چیزی به او میرسید، برایش مالی میفرستاد.(۸)
ابن اثیر میگوید: او به خاطر شکیبائی و نرمش اخلاقی و نیکی در برابر بدي،به این لقب، مشهور شد.(۹)
💠داستان
مردی از نوادگان عمر بن خطاب در حضور امام کاظم، به امام علی(ع) توهین کرد. همراهان امام خواستند به او حمله کنند، اما امام مانع شد و سپس به مزرعهٔ آن مرد رفت. مرد با دیدن امام کاظم شروع به داد و بیداد کرد که محصولش را لگدمال نکند. امام به او نزدیک شد و از او پرسید چقدر خرج کاشت مزرعهات کردهای؟ مرد گفت: ۱۰۰ دینار! سپس پرسید: امید داری چه اندازه از آن برداشت کنی؟ مرد پاسخ داد غیب نمیدانم. امام فرمود: گفتم امید داری چه اندازه از آن برداشت کنی؟ مرد پاسخ داد: ۲۰۰ دینار! امام ۳۰۰ دینار به او داد و گفت: این ۳۰۰ دینار برای توست و محصولت هم برایت باقی است. سپس به مسجد رفت. آن مرد زودتر خود را به مسجد رساند و با دیدن امام کاظم برخاست و این آیه را بلند خواند: اللَّه أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ؛ خدا بهتر میداند رسالتش را کجا قرار دهد.(۱۰)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
♻️راه های کنترل خشم
امیرمؤمنان على(ع): «اِیّاکَ وَ الْغَضَبَ فَاَوَّلُهُ جُنُونٌ وَ آخِرُهُ نَدَمٌ; از غضب بپرهیز که آغازش دیوانگى و آخرش پشیمانى است»
🔺به بهانه لقب زیبای امام موسی بن جعفر(ع) در قالب راههای کظم غیظ و کنترل خشم، نکاتی تقدیم میشود🔻
۱.احسان و نیکی کردن
وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
«آنان که خشم خود را فرو میبرند و و شتاب کنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان؛ و بهشتی که وسعت آن، آسمانها و زمین است؛ و برای پرهیزگاران آماده شده است. خطاهای مردم در میگذرند و خدا نیکوکاران را دوست دارد.»
طبق آیات فوق، که کظم غیظ ، از ویژگیهای پرهیزگاران شمرده شده است؛از هم نشینی احسان کردن و کظم غیظ و با توجه به سیره امام کاظم علیه السلام میتوان قاعده جالبی به دست آورد.
هنگام غلبه هیجان خشم ، نفس آدمی را به انتقام فرا می خواند در چنین موقعیتی اگر انسان درست صد و هشتاد درجه بر خلاف تقاضای نفس اقدام کند و به جای انتقام ، احسان و نیکی کند، قدم بزرگی در تربیت نفس برداشته است و تکرار این عمل به طور کلی نفس را رام و تحت کنترل قرار خواهد داد.
۲.ذکر الهی
الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.
چنانچه در این آیه معروف اشاره شده ذکر و یاد خداوند متعال باعث آرامش است.
۳.یادآوری شیطان
« اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» در هنگام عصبانیت سفارش شده است زیرا بدون شک آتش خشم و عصبانیت را شیطان در قلب انسان روشن می کند و بر تکرار و افزایش آن اصرار می ورزد؛ به همین دلیل برای رفع عصبانیت باید شیطان را از خود دور کرد و هیچ چیزی جز یاد خدا نمی تواند شیطان را از قلب انسان دور کند.
۴.تغییر حالت دادن
پیامبر(ص) فرمود:« إذا غَضِبَ أحَدُكم و هو قائمٌ فَلْيَجلِسْ ، فإن ذَهَبَ عَنهُ الغَضَبُ و إلاّ فَليَضطَجِعْ»
هرگاه يكى از شما خشمگين شد، اگر ايستاده است بنشيند و چنانچه خشمش برطرف نشد، دراز بكشد.(۱۱)
پس یکی از راههای کنترل خشم و غضب که در روایات به آن اشاره شده است تغییر حالت بدن است.
۵.ارتباط حسی با لمس بدن
امام صادق(ع) می فرماید:مَنْ غَضِبَ عَلَى ذِي رَحِمٍ مَاسَّةٍ فَلْيَمَسَّهُ يَسْكُنُ عَنْهُ اَلْغَضَبُ.(۱۲) هر کس بر فامیلی که از ارحام او محسوب میشود خشم بگیرد اگر به او نزدیک شود و بدنش را لمس کند خشمش آرام میگیرد .
این شیوه ویژه فامیل آن هم فامیل رحمی است و از قاعده جالب نظام آفرینش خبر میدهد که برای عالمان علوم روانشناسی جالب و دارای اهمیت است.
۶.عبادات
عبادت هایی مانند وضوگرفتن و غسل کردن نماز و روزه برای کسب حلم و کنترل خشم توصیه شده است
پیامبر(ص) فرمودند:«إِذَا غَضِبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَتَوَضَّأْ بِالْمَاءِ عِنْدَ اَلْغَضَبِ فَإِنَّمَا اَلْغَضَبُ مِنَ اَلنَّارِ ».(۱۳)
هنگامی که یکی از شما خشمگین شد پس با آب وضوء بگیرد زیرا غضب از آتش است.»
۷.تفکر در قدرت الهی
انسان وقتی که بر فردی ضعیف تر از خودش خشم می گیرد، فراموش نکند که قدرت خداوند خیلی بالاتر از قدرت اوست و ممکن است مورد قهر و غضب و انتقام خداوند قرار گیرد. قرآن می فرماید:«وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» نور/ ۲۲
آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند، آیا دوست نمی دارید خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.».
نوشته اند که در میان پادشاهان، عادتی مرسوم بود که آنان را در حکومت کنترل می کرد؛ به این صورت که در نزد هر یک از آنان حکیمی دانا بود و صحیفه ای به همراه داشت که هرگاه پادشاه عصبانی می شد، آن حکیم، صحیفه را در مقابل او گرفته، به دستش می داد. در آن صحیفه نوشته بود: «بر زیردستان رحم کن! از مرگ بترس! روز جزا را فراموش نکن!» وقتی شاه آن را می دید، غضبش ساکن می شد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
روزی پیامبر صلی الله علیه و آله از محلی عبور میکردند. در راه به جمعیتی برخورد مینمود که در بین آنها مرد با قدرت و نیرومندی در حال زورآزمایی بود، و سنگ بزرگی را که مردم آن را سنگ زورمندان و وزنه قهرمانان مینامیدند از روی زمین بلند میکرد. تماشاگران با مشاهده زورآزمایی ورزشکار، او را تحسین و تشویق میکردند.
پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید: این اجتماع مردم برای چیست؟ عده ای، وزنه برداری آن قهرمان را به عرض رسانده و گفتند: شخصی در اینجا زورآزمایی میکند.
فرمود: به شما بگویم مرد قوی و قهرمان کیست؟ قهرمان کسی است که اگر شخصی به او دشنام داد غضب نکند و تحمل نموده، و برنفس غلبه کرده و بر شیطان نفس پیروز گردد.
💠داستان
شخصی به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: مرا علم بیاموز و از دستورات دینی آگاه فرما. فرمود: برو و هرگز غضب مکن. آن مرد در حالیکه میگفت: به همین سخن اکتفاء میکنم، به سوی طایفه خود بازگشت.
وقتی به قوم خود رسید مشاهده کرد که نزاعی بین آنها روی داده و سلاح در دست گرفتهاند و در برابر یکدیگر صف آرائی کردهاند. او هم لباس نبرد را بر تن کرد و به سوی یاران خود رفت.
اما ناگهان به یاد سخن پیامبر صلی الله علیه و آله افتاد که از او خواسته بود خشمگین نشود. سلاح را بر زمین انداخت و به سوی دشمنان قوم خود رفت و گفت: جنگ و خونریزی نفعی ندارد، من از مال خود هر چه بخواهید به شما پرداخت میکنم!
آنها متنبه شده و گفتند: هر چه که مورد اختلاف واقع شده بود ما به این گذشت و چشم پوشی سزاوارتر هستیم. بالاخره به همین وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله، اختلاف بزرگی را حل کرد.
💠داستان
مردی مسیحی، به صورت سخریه و استهزاء، کلمه «باقر» را تصحیف کرد به کلمه «بقر» یعنی گاو، به آن حضرت گفت: «انت بقر» یعنی تو گاوی.
امام بدون آنکه از خود ناراحتی نشان بدهد و اظهار عصبانیت کند، با کمال سادگی گفت: «نه، من بقر نیستم، من باقرم.»
مسیحی: تو پسر زنی هستی که آشپز بود.
- شغلش این بود، عار و ننگی محسوب نمی شود.
- مادرت سیاه و بی شرم و بد زبان بود.
- اگر این نسبتها که به مادرم می دهی راست است خداوند او را بیامرزد و از گناهش بگذرد، و اگر دروغ است از گناه تو بگذرد که دروغ و افترا بستی.
مشاهده اینهمه حلم از مردی که قادر بود همه گونه موجبات آزار یک مرد خارج از دین اسلام را فراهم آورد، کافی بود که انقلابی در روحیه مرد مسیحی ایجاد نماید و او را به سوی اسلام بکشاند.
مرد مسیحی بعدا مسلمان شد.(۱۴)
💠داستان
پادشاهی را شنیدم به کشتن اسیری اشارت کرد بیچاره درآن حالت نومیدی ملک را دشنام دادن گرفت و سقط گفتن که گفتهاند هر که دست از جان بشوید هر چه در دل دارد بگوید.
وقت ضرورت چو نماند گریز
دست بگیرد سر شمشیر تیز
اذا یئسَ الانسانُ طالَ لِسانُهُ
کَسنّورِ مغلوب یَصولُ عَلی الکلبِ
(هنگامی که انسان نا امید شود زبانش دراز شود، مثل گربه شکست خورده که به سگ حمله می آورد)
ملک پرسید چه میگوید یکی از وزرای نیک محضر گفت ای خداوند همیگوید وَ الْکاظِمینَ الغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النّاسِ ملک را رحمت آمد و از سر خون او در گذشت وزیر دیگر که ضدّ او بود گفت ابنای جنس ما را نشاید در حضرت پادشاهان جز به راستی سخن گفتن این ملک را دشنام داد و ناسزا گفت ملک را روی ازین سخن در هم آمد و گفت آن دروغ وی پسندیده تر آمد مرا زین راست که تو گفتی که روی آن در مصلحتی بود و بنای این بر خبثی و خردمندان گفتهاند دروغی مصلحت آمیز به که راستی فتنهانگیز
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠روضه
بیایید دلها را روانه کاظمین کنیم،
حرم باصفای موسی بن جعفر(ع)
« السلام علی المُعَذَّبِ فی قَعرِ السُّجونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ»
سلام بر شکنجه شده در قعر زندان های تاریک .
ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ
سلام بر آقای مظلومی که پاهایش با فشار حلقه های زنجیر خرد شد.
«وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ الاِسْتِخْفَافِ
وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِيهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ»
سلام ما بر امام غریب مان که در تشیع جنازه اش به او اهانت کردند.در حالی که بر جدش پیامبر و پدرش علی مرتضی و مادرش سیده نسا وارد شده بود.
بی تو گلزار جنان ای دوست زندان من است
چون تو باشی در برم زندان گلستان من است
مونسم در کنج زندان چون کسی جز دوست نیست
محبس تاریک هارون باغ رضوان من است.
چند سال، او را از این زندان به آن زندان می بردن. می دانم هیچ موقع زندان کشیده اید یا نه؟ زندانیها صبح تا بعد از ظهر دور هم برای همدیگر صحبت می کنند، حرف می زنند. اما همین که نزدیک غروب آفتاب می شود تمام غمهای عالم می آید روی دل این زندانی را می گیرد. یک دفعه به فکر می فتد: ای خدا! الان بچه هایم چه می کنند؟ یک دفعه فکر می کند، آیا امشب زن و بچه ام چیزی دارند یا نه؟
مسّیب می گوید: یک وقت دیدم آقا دارد ناله می کند. آقا دارد ضجه می زند. خیلی حالش منقلب است. گفتم: آقا جان! چه شده امشب خیلی ناراحتی؟
صدا زد: مسیب! میخواهم خانواده م را ببینم.
آقا دلش برای رضاجانش تنگ شده بود. آقا دلش برای معصومه جانش تنگ شده بود.
ای خدا! پاهایش را میان کُند کرده بودند.
زنجیر به گردنش انداخته بودند.
فرمود: مسیب! من امشب عازم مدینه هستم همان مدینه جدم پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله تا وصیت لازم و آنچه پدرم با من قرار گذاشته من با پسرم على عهد ببندم و او را جانشین و وصى خود قرار دهم و دستورات لازم را به او بدهم مسیب گفت: عرض کردم: چطور می فرمائید من قفل درها را باز کنم با این که نگهبانان پشت دربها کشیک می دهند فرمود: «ضعف یقینك بالله عز و جل و فینا» مسیب اعتقاد تو در باره قدرت خدا و کرامات ما ضعیف شده است؟
گفتم:نه، آقای من
فرمود: پس برای چه شک داری؟
عرض کردم: آقا از خدا بخواه مرا در راه ایمان ثابت بدارد.
فرمود: خدایا او را ثابت قدم بدار.
آن گاه فرمود: من خدا را با همان اسم اعظمى را میخوانم که عاصف بن برخیا خواند و تخت بلقیس را قبل از چشم بهم زدنی در مقابل سلیمان حاضرکرد، تا خداوند وسیله دیدار فرزندم على را در مدینه را برایم فراهم کند .
مسیب گفت: صداى دعا خواندن آن جناب را شنیدم ناگاه متوجه شدم در محل نماز خود نیست همان جا ایستادم تا دو مرتبه برگشت و با دست خود آهن ها را بپاى خویش بست من به شکرانه نعمت معرفت به مقام امام به سجده افتادم.
فرمود: سر بردار مسیب، بدان که سه روز دیگر من از دنیا خواهم رفت اشکم جارى شد فرمود: گریه نکن پسرم على مولاى تو و امام بعد از من است چنگ بزن به دامن او تا وقتى که دست به دامن او داشته باشى گمراه نخواهى شد گفتم: الحمد للَّه.
امام مظلوم و غریب ما، آخرین وصیت هایش را به زندان بان فرمود
➖شعر فارسی
در غربت اگر مرگ بگیرد بدن من
که کند قبر و که دوزد کفن من
تابوت مرا جای بلندی بگذارید
تا باد برد بوی مرا بر وطن من
➖ شعر ترکی
ای نگهبان قاپینی باغلاما مهمان گله جاق
اهل بغداده نه مینت ننه ام الان گله جاق
پنج تن شام غریبانه پریشان گلجک
اولسا سو کاسه سی گیزلت شه عطشان گله جاق
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار، ج ۷۸ ، ص۳۲۸
۲.تحف العقول، صفحه۴۰۹
۳.اصول كافى ج ۱،ص ۱۶
۴.تحف العقول ،ج۱، ص۳۶۵.
۵.بهجة النظر في إثبات الوصاية و الإمامة للأئمة الاثني عشر علیهم السلام ،ج۱،ص۹۶
۶.میلانی، سید علی حسینی، شرح منهاج الکرامه، ص۱۷۰، به نقل از ابن الجوزی.
۷.کلینی، کافی، ج ۱، ص ۴۸۴.
۸.سبط بن جوزی، تذکرة الخواص،ص۳۱۲.
۹.ابناثیر، الکامل، ج۶، ص۱۶۴.
۱۰.بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۳۰.
۱۱.الترغيب و الترهيب،ج۳،ص۳۵۰.
۱۲.مکارم الاخلاق،ج۱،ص۴۵۰.
۱۳.مجموعه ورام،ج۱،ص۱۲۳.
۱۴.بحار الانوار، ج۱۱، ص۸۳ . نقل از داستان راستان .
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d