eitaa logo
منبرطلاب
19.6هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷سؤال و جواب وسط خطبه وقتی خطبه شعبانیه توسط پیامبر ایراد می شود و نکات ارزنده در فضیلت و آداب و اعمال رمضان بیان می شود حضرت امیر(ع) بلند می شوند و از پیامبر سؤالی می پرسند. [➖نکته ای که باید بدان توجه کرد عبارت است از اینکه سؤال، که کلید دانایی است تا حدی اهمیت دارد که در رسمی ترین خطبه که خطبه نماز جمعه است و حکم دو رکعت نماز دارد گاهی سئوال و جوابی مطرح می‌شد .] «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) فَقُمْتُ فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ » حضرت امیر(ع) می گوید: من برخاستم و عرض کردم: یا رسول الله! بهترین اعمال در این ماه چیست؟ «فَقَالَ یا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ بَکی فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یُبْکیکَ » فرمود: یا اباالحسن! برترین اعمال در این ماه پارسایی است از آن چه خدا حرام کرده است.سپس رسول خدا(ص) گریست. عرض کردم: یا رسول الله! چه چیز شما را به گریه درآورد؟ «فَقَالَ یا عَلِی أَبْکی لِمَا یسْتَحَلُّ مِنْک فِی هَذَا الشَّهْرِ کأَنِّی بِک وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّک وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ فَضَرَبَک ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِک فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْیتَک». فرمود: گریه می‌کنم برای آن چه در این ماه به تو میرسد. گویا تو را میبینم در حالی که برای پروردگارت نماز میگزاری، شقیترینِ اوّلین و آخرین که همانند کشندۀ ناقه ثمود است برخاسته و بر فرقت ضربتی زده است که با آن محاسن تو خضاب به خون شده است. «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ ذَلِک فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِی فَقَالَ فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِک» پس من عرض کردم:‌ای رسول خدا آیا در آن هنگام در سلامت دین هستم؟ فرمود: آری، در سلامت دین قرار داری. سپس نکاتی در فضیلت امیر مؤمنان(ع) بیان فرمود از آن جمله است؛ بعد حضرت فرمودند: «یَا عَلِیُّ مَنْ قَتَلَکَ فَقَدْ قَتَلَنِی وَ مَنْ أَبْغَضَکَ فَقَدْ أَبْغَضَنِی وَ مَنْ سَبَّکَ فَقَدْ سَبَّنِی». علی جان هر کس تو را بکشد مرا کشته است، هر کس با تو دشمنی بکند با من دشمنی کرده است، هر کس به تو ناسزا بگوید به من ناسزا گفته است. «لِأَنَّکَ مِنِّی کَنَفْسِی رُوحُکَ مِنْ رُوحِی وَ طِینَتُکَ مِنْ طِینَتِی». یا علی تو ، از من هستی، به منزله و حقیقت وجود و جان من هستی. روح و طینت تو از من است.  🔷دغدغه سلامت دین اینکه حضرت امیر(ع) در مورد سلامت دین خود از پیامبر سؤال کردند حداقل دو احتمال در این سؤال به ذهن می آید؛ احتمال اول: این سوال و جواب یک تضمین فوق العاده از زبان پیامبر(ع) برای اطمینان امت را به دنبال دارد تا تحت تأثیر تبلیغات و جریان رسانه ای امثال بنی امیه و خوارج قرار نگیرند و مطمئن باشند که پیامبر سلامت دین حضرت امیر(ع) را تا بعد از شهادت تضمین فرمودده است. احتمال دوم: دغدغه کمال مطلق و سلامت مطلق یک دغدغه مقدس است و نگرانی امثال امیرالمومنین(ع) از سلامت دین مختص به خودشان است [ به قرینه «من دینی » ] . یعنی با توجه به تکلیفی سنگین شخصی و اجتماعی نه تنها معصیت نداشته باشند بلکه ترک اولایی نیز سر نزند . مثل اینکه دانش آموز زیرک نگران رد شدن نیست بلکه شکست او همان نوزده گرفتن است. ✅ورع؛برترین عمل بالاخره اینکه سؤال مهم حضرت امیر(ع) و پاسخ جالب پیامبر باید مورد توجه قرار گیرد. «مراد از ورع یعنی پرهیز کردن، دامن کشیدن از یک امری است. مهم‌ترین کار برای انسان مؤمن، عبارت است از اجتناب از گناه. اگر انسان مبتلای به یک گناهی بود، بخصوص -و العیاذ بالله- اگر چنانچه این استمرار داشته باشد خود این، مانع از عروج و مانع از طی کردن درجات معنوی و الهی است»(۵) برای تاکید بر ورع به عنوان برترین عمل از نکته فوق مشخص می‌شود، که ممکن است کسی کلی عمل به ظاهر خیر انجام بدهد اما چون قلبش آلوده به گناهان است واعمال با خشوع همراه نیست ، آن اعمال نمی تواند انسان را به کمال برساند. از این روست که دعای شریف ابی‌حمزه میخوانیم: «فَرِّق بَینِی وَ بَینَ ذَنبِی المَانِعِ عَن لُزُومِ طَاعَتِک» ➖علامه مجلسی چهار مرتبه برای ورع ذکر کرده است که عبارتند از: ۱.چیزی که انسان را از زیر بار گناه و فسق خارج می‌کند و باعث قبولی شهادت و گواهی او می‌شود. ۲.در این مرتبه انسان از انجام شبهات اجتناب می‌کند تا زمینه بروز گناه برای او فراهم نشود. ۳.حالتی در انسان است که از انجام کارهای حلال و مباحی که ممکن است به حرام منجر شود، دوری کند. ۴.روی‌گردانی از غیر خدا به جهت ترس از صرف کردن لحظه‌ای از عمر در کاری که باعث تقرب به خدا نشود؛ اگر چه یقین دارد که به حرام نمی‌انجامد.(۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان [سجده و قرب الهی] مردی نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: به من کاری بیاموز که با انجام دادنش، خداوند مرا دوست بدارد، آفریدگان نیز دوستم بدارند، خداوند دارایی‌‏ام را بیفزاید، تندرستم گرداند، عمرم را طولانی کند و مرا با تو محشور سازد . حضرت فرمود: اینها شش صفت است که نیازمند شش صفت دیگر است: هرگاه خواستی خداوند دوستت بدارد ، از او بترس و تقوای او را پیشه کن؛ و هرگاه خواستی آفریدگان دوستت بدارند، به آنان نیکی کن و آنچه را در دست دارند، رها کن و هرگاه خواستی خداوند دارایی ات را بیفزاید، زکات بپرداز و هرگاه خواستی خداوند تندرستت گرداند، بسیار صدقه بده و هرگاه خواستی خداوند عمرت را طولانی کند، به دیدارخویشاوندانت برو و إذا أرَدتَ أن یَحشُرَکَ اللّه‏ُ مَعی فَأَطِلِ السُّجودَ بَینَ یَدَیِ اللّه‏ِ الواحِدِ القَهّارِ . وهرگاه خواستی‏ خداوند تو را با من محشور سازد، در برابر خدای یگانه قهّار، سجده‏ ات را طولانی کن. 💠داستان [خوش اخلاقی در رمضان] امام صادق (ع)فرمود: شيوه حضرت علي بن الحسين (ع) در ماه رمضان چنان بود كه هرگاه غلامان يا كنيزان آن حضرت خطايي مرتكب مي شدند، آنان را تنبيه نمي كرد، بلكه فقط خطاها و گناهان آنان را در دفتري ثبت و خطاهاي هركس را با نام و موضوع مشخص مي‌كرد. سپس در آخر ماه همه غلامان و كنيزان را جمع مي‌كرد و در ميان آنان مي ايستاد. آنگاه از روي نوشته، تمام كارهاي خلاف آنان را كه در طول ماه رمضان مرتكب شده بودند، به آنان گوشزد مي كرد و به تك‌تك آنان مي فرمود: «فلاني! تو در فلان روز و فلان ساعت، تخلفي كردي و من تو را تنبيه نكردم. آيا به ياد مي آوري؟» مي گفت: بلي، اي پسر رسول خدا! و تا آخرين نفر اين مطالب را يادآوري مي‌كرد و آنان به اشتباه‌ها و خطاهاي خود اعتراف مي كردند. آنگاه حضرت به آنان مي فرمود: «با صداي بلند بگوييد:‌اي علي بن الحسين! پروردگارت تمام اعمال و رفتار تو را نوشته است، چنان‌كه تو اعمال ما را نوشته اي. نزد خداوند نامه اعمالي هست كه با تو به حق سخن مي گويد و هيچ عمل ريز و درشتي را فروگذار نمي كند و هرچه انجام داده اي، به حساب مي‌آورد و تمام آنچه را انجام داده اي، نزد او حاضر و آماده خواهي يافت، چنان‌كه ما اعمال خود را نزد تو آماده و ثبت شده ديديم. پس ما را ببخش، همچنان‌كه دوست داري خدا تو را ببخشد! اي علي بن الحسين! به ياد آر آن حقارت و خواري‌اي را كه فرداي قيامت، در پيشگاه خداي حكيم و عادل خواهي داشت. آن پروردگار عادل و حكيمي كه ذره اي و كمتر از ذره اي به كسي ستم روا نمي دارد و اعمال بندگان را همچنان كه انجام داده اند، به آنان عرضه خواهد كرد و حساب و گواهي خدا كافي است... . ببخش و عفو كن تا پادشاه روز قيامت از تو عفو كند و درگذرد، چنان‌كه خود در قرآن مي فرمايد: «وَلْيعْفُوا وَلْيصْفَحُوا أَلا تُحِبّونَ أَنْ يغْفِرَ اللّهُ لَكُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ؛ بايد ببخشند و درگذرند. آيا دوست نداريد خداوند شما را بيامرزد؟ او خداوند آمرزنده و مهربان است». امام سجاد (ع) ، اين كلمات را براي خويش و غلامان و كنيزانش تلقين ميكرد و آنان با هم تكرار ميكردند و خود امام كه در ميان آنان ايستاده بود، ميگريست و با لحني ملتمسانه ميگفت: «پروردگارا! تو به ما فرمودي از ستمكاران خويش درگذريم و ما بهراستي بر خود ستم كرده ايم»(۸) 💠داستان شخصی در حضور مبارک علی علیه السلام استغفار کرد و علی (ع) احساس کرد که او معنی و حقیقت و اوج استغفار را نمیداند، با تعرّض به او فرمود:ثَکلَتْک امُّک اتَدْری مَا الْاسْتِغْفارُ؟ الْاسْتِغْفارُ دَرَجَةُ الْعِلّیینَ  ای خدا مرگت بدهد! ای مادرت به عزای تو بنشیند و بگرید! تو لفظ استغفار را میگویی؟! اصلًا میدانی که حقیقت استغفار چیست؟ استغفار درجه علّیین است. علّیین یعنی مردمی که در آن درجات بالا از مقامات قرب قرار گرفته اند. بعد فرمود: استغفار و توبه یک کلمه است براساس شش پایه. این شش پایه را که علی (ع) بیان کرده است، علما اینطور درک کرده اند که دو تا از اینها رکن و اساس توبه است، دوتای دیگر شرط قبول توبه و دوتای آخر شرط کامل شدن توبه.(۹) 👈ان شئت فارجع نهج البلاغه ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.عیون أخبار الرضا(ع)، ۱۳۷۸ق، ج۱، ص۲۹۵ ۲.الکافی،ج۲،ص۴۳۷. ۳.شیخ طوسی، الأمالی، ص۶۶۴. ۴.خمینی، روح‌الله، سرّ الصلاة، ص۹۹-۱۰۰، ۵.درس خارج فقه مقام معظم رهبری لینک ۶.مرات العقول،ج۵،ص۵۳ ۷.أعلام الدین،ص۲۶۸. ۸سيد بن طاووس، اقبال‌الاعمال،ص۲۶۰. ۹. مطهری، آزادی معنوی ،ج۱، ص۱۳۵. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۷) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️خصلت هفتم؛ هفتمین صفت مؤمن و منتظر واقعی،  أَوْسَعَ النَّاسِ صَدْراً است. یعنى سینه اش از همه گشاده تر است قرآن در مورد سعه صدر مى فرماید: «فمن یرد الله أن یهدیه یشرح صدره للاسلام و من یرد أن یضله یجعل صدره ضیّقاً حرجاً» هرکس را خدا بخواهد هدایت کند (لایق هدایت بداند) براى پذیرش اسلام شرح صدر به او مى دهد و هرکس را بخواهد گمراه کند (لایق هدایت نباشد) سینه اش را تنگ مى کند.   ➖«سعه صدر» به چه معنى است؟ اشخاصى که شرح صدر دارند همه چیز را تحمّل مى کنند (ناملایمات، مشکلات، حوادثِ سخت...) بدگویى ها در آنها اثر نکرده و زود ناامید نمى شوند. حوادث، علوم، دانش ها و معارف را در خود جاى مى دهند و اگر کسى درباره آنها بدى کند در گوشه اى از ذهن خود جاى مى دهند و تمام وجودشان را پر نمى کند ولى کسانى که ضیّق الصدر هستند با اندک ناملایماتى جابه جا شده و پذیرش و تحمّل و حوصله ندارند. ➖نقطه مقابل سعه صدر و حلم، همان «تنگ نظرى»، «دستپاچگى»، «سختگیرى» و «کینه توزى» است که اثرات فوق العاده منفى آنها در امر مدیریّت و فرماندهى براى احدى پوشیده نیست. ➖در حديثى آمده است كه:«اِنَّ الْحَسَنَ (ع) كانَ مِنْ أَوْسَعِ النّاسِ صَدْرا»امام مجتبى سعه صدرش از همه بيشتر و از نظر اخلاق معتدلترين مردم بود.(۲) ➖حدیث معروف داریم؛ «آلَةُ الرِّیاسَةِ سَعَةُ الصَّدْرِ; وسیله ریاست، سعه صدر و گشادگى فکر است!» ➖قدرت تحمل افكار مخالف در امر مديريت بسيار مهم است. وجود افكار و انديشه هاي مخالف، به معناي مخالفت و كارشكني نيست.بلکه اگر با سعه صدر مدیریت شود همین اختلافات بسیار مفید خواهد بود. توان تحمل افكار و انديشه هاي مخالف، نشانگر سعه صدر يك مدير است. 💠 هنگامى که پیامبر(ص) در میدان اُحُد سخت مجروح شده و از پیشانى و دندان مبارکش خون مى ریزد، مالکیّت اعصاب خود را از دست نداده و براى امّت نادان دعاى هدایت مى کند و مى فرماید: «اَللّهُمَّ اهْدِ قَوْمى فَإِنَّهُمْ لایَعْلَمُونَ» این سعه صدر به راستى عجیب است! 🔷دو عامل مهم برای سعه صدرمعرفت: برای شخصی معرفت حقیقی حاصل شد؛ یعنی معارف الهی در قلب وی منزل کرد وسوسه های شیطانی کنار می رود و نور الهی که آرامش بخش است در دل قرار میگیرد و سعه صدر محصول قلب آرامش گرفته و وسعت یافته است. ➖عبادت؛ عبادت باعث می شود انوار الهی بر قلب مومن بتابد و قلب وی را نورانی می کند و سبب انشراح قلب وی می شود. 🔶سعه صدر و انتظار افراد حلیم کنه دارای سعه صدر هستند دچار ترس و سستي و نااميدي نمی شوند در واقع منتظر هستند .منتظر فرج و گشایش و پس از این جهت، خصلت سعه صدر ارتباط جدی با شرایط منتظر امام زمان دارد. 👈قبلا در کانال منبرالطلاب در مبحث کظم غیظ مطالب و نکات مرتبط تقدیم شده است اینجا ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص ۳۱۰ ۲.اعيان الشيعه، ج۱، ص ۵۶۳. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۸) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند حدیث هشتم عبارت است از این حدیث؛ امام صادق(ع) فرمود:«مَنْ مَلَكَ نَفْسَهُ إِذَا رَغِبَ وَ إِذَا رَهِبَ وَ إِذَا اِشْتَهَى وَ إِذَا غَضِبَ حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ ». هر كس مالك خويشتن باشد آنگاه که ميل کند و آنگاه که بترسد و آنگاه که شهوت پیدا شود و آنگاه که غضب دست بدهد خداوند متعال بدنش را بر آتش حرام مينمايد. ✅ چهار موقعیت هیجانی در این حدیث به چهار موقعیت روانی که برای انسان رخ می‌دهد اشاره شده است که کنترل نفس و تسلط بر خویشتن در این چهار موقعیت نشانه کمال انسان شناخته می‌شود؛ الف)هیجان عشق؛ در موقعی که به کسی یا چیزی علاقه دارد، او را عاشق بی قرار نکند و حلال و حرام، خوب و بد، مکروه و واجب را فراموش نکند. ب) اگر از چیزی یا کسی می ترسد سبب کوتاهی در وظایف شرعیه اش نشود . ج) هیجان خشم؛ اگر نسبت به یک شخص خشم پیدا کند ، مالک نفس خویش باشد تا او را به تجاوز گری و ظلم نیندازد. د) هیجان شهوت؛ هرگاه نسبت به چیزی یا شخصی اشتها یا شهوت پیدا کند، مالک نفس خویش باشد تا مرتکب حرام و معصیت نشود. 🔷چهار فضیلت اخلاقی علما اخلاق، چهار فضیلت حکمت، شجاعت، عفت و عدالت را به دلیل اینکه در صدر فضایل قرار دارند و مبنای بسیاری از فضیلت های دیگر هستند امهات و اجناس فضایل نامیده اند. این چهار فضیلت از کنترل امیال و ایجاد تعادل بین قوا و امیال درونی متولد میشوند مثلا از ایجاد تعادل در قوه غضب «شجاعت» به وجود می آید. از مالک شدن انسان بر قوه شهوت «عفت» خلق می شود. از تعادل در قوه عاقله «حکمت» به دست می آید . 🔶راهکار کنترل امیال مثلا برای مالک شدن به میل غریزی ، باید از دیدن و شنیدن و تخیل آن چه شهوت را برمی‌انگیزد به شدت پرهیز کرد. در زیست امروزی که رسانه های غربی و شرقی در صنعت تصویر به ترویج پورن مشغولند و همین طور گاهی زنان و دختران متأثر از فضای مجازی در صدد ارائه تصویر جنسی از خود هستند انسان عاقل باید از گرفتار شدن در وسوسه ها و اغواگری تصاویر و صورت ها اجتناب کند . 🔴راهکارپیشنهادی فرهنگ غرب فرهنگ غربی که متأثر از دیدگاه های افراطی روان شناسانی مانند فروید است آزاد و رها گذاشتن امیال به ویژه میل جنسی را پیشنهاد میکند و ادعا میکنند با منع انسان حریص تر خواهد شد. شهید مطهری در این‌باره چنین می‌گوید:این‌که می‌گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلى‏ ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحى است ولى نیاز به توضیح دارد. انسان به چیزى حرص می‌ورزد که هم نسبت به آن تحریک شود هم از آن منع شود؛ به اصطلاح، تمنّاى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و ولع هم نسبت به آن کمتر خواهد بود.از این‌رو؛ برداشتن قیود اجتماعى مشکل را حل نمی‌کند، بلکه بر آن می‌افزاید. در مورد غریزه جنسى و برخى غرایز دیگر برداشتن قیود، عشق واقعی را می‌میراند ولى طبیعت را هرزه و بی‌بند و بار می‌کند. در این مورد هرچه عرضه بیشتر شود، هوس و میل به تنوّع افزایش می‌یابد. از یک نوع خاص بی‌عفتى خستگى پیدا می‌شود ولى نه بدین معنا که تمایل به عفاف جانشین آن شود، بلکه بدین معنا که آتش و عطش روحى زبانه می‌کشد و نوعى دیگر از فحشا را تقاضا می‌کند؛ و این تقاضاها هرگز تمام شدنى نخواهد بود.(۲) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۲۳. ۲.مطهری، مرتضی، مجموعه ‏آثار، ج ۱۹، ص۴۶۱. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۸) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️خصلت هشتم؛ هشتمین صفت مؤمن و منتظر واقعی،  «أَذلهم نفساً» است. ➖ذلت» در لغت عرب به معنى تواضع و «ذلول» به معنى رام است، ولى در فارسى ذلّت یک بار منفى دارد پس این صفت به معنى تواضع است یعنى مؤمن تواضعش زیاد است و در مقابل مردم تواضع مى کند، به کوچک و بزرگ آنها احترام مى کند، و توقع ندارد همه به او احترام بگذارند. ➖تواضع در برابر پدر و مادر، مؤمنان و معلم و شاگرد توصیه شده، از تواضع نسبت به برخی افراد از جمله متکبران و کافران نهی شده است. همچنین، تواضع فقیر در برابر غنی به سبب ثروتش، ناپسند شمرده شده است. ➖وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ترجمه:(پسرم!) با بی‌اعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبّر مغروری را دوست ندارد(۲) ➖  در قرآن به پیامبر(ص) به عنوان اسوه مؤمنان ، امر به «خَفْضِ جناح» در برابر مؤمنان شده است ؛«وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ » و براى آن مؤمنانى كه تو را پيروى كرده‌اند، بال خود را فرو گستر. و این، اهمیت خوی تواضع را از منظر قرآن می‌رساند.(۳) ➖امام صادق (ع): ثَلاثٌ تـُورِثُ المَحَبَّه: الـدَیـنُ وَ التَّـواضُعُ وَ البَذلُ (ترجمه: سه چیز است که محبت آورد: قـرض دادن و فـروتنـى و بخشـش.(۴) 💠داستان پدر و پسرى به منزل امير المؤمنين( ع) رفتند حضرت به احتراماشان برخاست و آن دو را تکریم کرد و در بالاى مجلس نشاند و خود مقابل آنها نشست. سپس دستور داد غذایی آوردند و آن دو غذا خورند، پس از غذا، قنبر (خدمتکار امام)، آبریز و لگنى چوبى و حوله اى براى خشک کردن دست هایشان آورد و جلو آمد که روى دست مرد آب بریزد. امير المؤمنين (ع) از جا جَست و آبریز را گرفت تا به دست مرد آب بريزد، اما مرد خودش را به خاک افکند و عرض كرد: يا امیر المؤمنين! خدا مرا در حالى ببیند كه شما روى دست من آب می ریزيد؟! حضرت فرمود: بنشین و بشوى؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ تو را مى بیند كه برادرت كه بر تو امتياز و فضيلتى ندارد خدمتت مى کند و قصدش از این خدمت آن است که خداوند در بهشت ده برابر دنيا. عطايش فرمايد. (۵) ➖در نهج البلاغه ضمن خطبه متقین، تواضع در شمار اوصاف پرهیزگاران ذکر شده و امام باقر (ع) در حدیثی، علامت اصلی شیعه را تواضع و خضوع دانسته است.(۶) 🔷نشانه های تواضع امام صادق (ع):« إِنَّ مِنَ التَّواضُعِ أَن یَرضَى الرَّجُلُ بِالمَجلِسِ دونَ المَجلِسِ وَأَن یُسَلِّمَ عَلى مَن یَلقى وَأَن یَترُکَ المِراءَ وَإِن کانَ مُحِقّا وَلایُحِبَّ أَن یُحمَدَ عَلَى التَّقوى» از تواضع است که انسان به پایین مجلس رضایت دهد، به هر کس بر مى خورد سلام کند، مجادله را‌‌ رها کند اگر چه حق با او باشد و دوست نداشته باشد که به پرهیزکارى ستایش شود.(۷) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص ۳۱۰ ۲.لقمان/۱۸ ۳.حجر/۸۸ ۴.تحف العقول، ص ۳۱۶ ۵ .بحارالانوار،ج ۷۵،ص۱۱۸ ۶.ج۷۵،ص۱۷۵. ۷. بحار الأنوار، ج۷۵، ص۱۱۸. پیشاپیش بهار طبیعت و بهار معنویت مبارک🌺🌺🌺🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 زیباست حتما ببینید👌 ✍️تنها خداست که می‌داند بهترین در زندگی چگونه معنا می‌شود؛ در سال نو آن بهترین را برایتان آرزو می‌کنم. 🎊نوروز مبارک🎊 آغاز سال جدید را به شما مخاطبین عزیز و محترم تبریک عرض می کنم. ان شاالله سالی پر از خیر و برکت و سلامتی داشته باشید.💐 به امید ظهور بهار هستی بخش امام عصر ارواحنا فداه اللهم عجل لولیک الفرج🍀 این کارت پستال دیجیتال هم تقدیم شما🌺 👇 https://digipostal.ir/salramz
سال نو ، ☆سال مهار تورم ، رشد تولید☆ مبارک باد . ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا