جهاد با نفس (۵۴)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۵۴که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام باقر(ع) فرمود:
«إِنَّمَا شِیعَةُ عَلِیٍّ (ع) الْمُتَبَاذِلُونَ فِی وَلَایَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِی مَوَدَّتِنَا الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْیَاءِ أَمْرِنَا الَّذِینَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا بَرَکَةٌ عَلَی مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا»
همانا شیعیان علی(ع) آنهایند که در راه ولایت ما نسبت به یکدیگر [فداکاری و] بذل و بخشش می کنند، در محور دوستی ما همدیگر را دوست دارند، به خاطر احیای فرهنگ و معارف ما به دیدار همدیگر می روند، هرگاه خشمگین شوند، ظلم و ستم روا نمی دارند و هر گاه راضی و خشنود گردند، زیاده روی نمی کنند، موجب برکت برای همسایگان و مایه صلح و صفا برای همنشینان خود هستند.»
👌بیان کلی
در این کلام نورانی، چند ویژگی برای شیعیان علی (ع) بیان شده است که هر یک می تواند انسان را در مسیر جهاد با نفس یاری رساند و انسان را به سوی کمالات رهنمون شود که در ادامه به این ویژگیها می پردازیم؛
🔹مهرافشانی
الْمُتَبَاذِلُونَ فِی وَلَایَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِی مَوَدَّتِنَا
بذل محبت و گستراندن مهربانی به همه شیعیان ، نوید بخش وحدت، اتحاد و همدلی در جامعه شیعیان است.
همواره شیاطین در صدد ضربه زدن به اتحاد و همدلی مسلمانان و چند قطبی سازی جامعه مسلمانان هستند که از زمینه اختلافات سلیقه ای در این جهت سو استفاده میکنند. پس یکی از وظایف امروز ما مهربانی با همه شیعیان است.
🔹ستم نکردن هنگام خشم
إِذَا غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا
یکی دیگر از ویژگیها، ستم نکردن هنگام خشم است حتی ممکن است نسبت به رفتار شخص خاصی دلخوری داشته باشیم اما باید مراقبت کنیم که حتی نسبت به افرادی که باعث ناراحتی ما شده اند ستم نکنیم
🔹زیاده روی نکردن
وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا
بعضی افراد همچنان که در حالت عصبانیت نمی توانند خود را کنترل کنند و برای انتقام به هر وسیله ای دست می زنند، در هنگام خوشحالی نیز چنین اند و برای ارضای حس خشنودی خود افراط می کنند.
اما یک شیعه راستین هنگامی که از کسی خشنود شدند، اسراف و زیاده روی نمی کنند بلکه آنان در ستایش و تمجید و بخشش، حد اعتدال را در نظر می گیرند.
🔹 مایه برکت و آرامش
بَرَکَةٌ عَلَی مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا
مایه برکت و خیر و رحمت برای همسایگان و موجب صلح و صفا برای همنشینان و اطرافیان خود هستند.
بارها در احادیث تذکر داده شده که نشانه مسلمان واقعی رفتار درست او با اطرافیان است.
➖چنانچه خداوند در توصیف حضرت عیسی(ع) از زبان آن حضرت می فرماید؛ّ«وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا»
در این آیه مایه برکت بودن حضرت عیسی(ع) بر نماز مقدم داشته شده است.(۲)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۴۷
۲.مریم/۳۱.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۵۵)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۵۵؛ صَدُوقَ اللِّسَانِ
یکی از ویژگیهایی مومن منتظر صداقت در گفتار است.
تجلی صداقت و راستی، در پرتو ایمان به خدا میباشد.
قرآن کریم در بسیاری از موارد، مردم را به صداقت و راستی و معاشرت با راستگویان ترغیب و تشویق نموده و در حالی که دروغگویان را از عذاب الهی می ترساند، روز قیامت را روز بهره وری راستگویان می داند و به آنان مژده جاودانگی در بهشت می دهد:
هذا یوْمُ ینْفَعُ الصَّادِقِینَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً رَضِی اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِک الْفَوْزُ الْعَظِیم.
این روزی است که راستگویان را راستی شان سود بخشد، برای آنان باغهایی است که از زیر (درختان) آن نهرها روان است، همیشه در آن جاودانند، خدا از آنان خشنود است و آنان (نیز) از او خشنودند، این است رستگاری بزرگ.
🟢صداقت؛ معیار مسلمانی
پیامبر معیار مسلمانی را نه در نماز و روزه زیاد بلکه در صداقت دانسته اند؛
«لا تَنْظروا إلى كَثرةِ صَلاتِهِم و صَومِهِم ، و كَثرةِ الحَجِّ ، و المعروفِ ، وَ طَنطَنَتِهِم باللّيلِ! و لكنِ انْظُروا إلى صِدقِ الحديثِ و أداءِ الأمانةِ».
به زيادى نماز كسان و روزه و حجّ و بخشش و ناله هاى شبانه آنها نگاه نكنيد، بلكه راستگويى و امانتدارى شان را بنگريد.(۲)
🔷خیر دنیا و آخرت
علی علیه السلام فرمود: «اَرْبَعٌ مَنْ اُعطِیهُنَّ فَقَدْ اُعطی خَیرَ الدُّنیا و الاخرِةِ، صِدْقُ حَدیثٍ وَ اَداءُ اَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطْنٍ وَ حُسْنُ خلقٍ»چهارچیز است، که به هر کس بخشیده شده باشد، به تحقیق خیر دنیا و آخرت به او بخشیده شده است: راستگویی، اداکردن امانت، نگهداری شکم (از حرام و مشتبه) وخوش اخلاقی.(۳)
♻️آثار راستگویی
برخی آثار راستگویی را بر می شمریم؛
➖همراهی خدا: امام باقر(ع) : «اَلا فَاصْدُقُوا فَاِنَّ اللهَ مَعَ الصِّدْقِ»هان! راست بگویید که خدا با راستی است.(۴)
➖پاکی کردار: امام کاظم(ع) : «مَنْ صَدَقَ لِسانُهُ زَکی عَمَلُهُ». کسی که زبانش راست بگوید، کردارش پاک می شود.(۵)
➖سلامتی : امیرمؤمنان(ع) : «عاقِبَةُ الصِّدقِ نَجاةٌ وَ سلامةٌ»فرجام راستگویی، نجات و سلامت است.(۶)
➖بزرگی مقام: از امیرمؤمنان(ع) روایت شده: «عَلیک بِالْصِّدقِ، فَمَنْ صَدَقَ فی اَقوالِهِ جَلَّ قَدْرُهُ»بر تو باد به راستگویی، زیرا کسی که در گفتارش صادق باشد، مقام و منزلتش بزرگ می شود.(۷)
🌸شعر
راستی کن، که راستان رستند
در جهان راستان قوی دستند
راستگاران بلندنام شوند
کجروان نیم پخته خام شوند
یوسف از راستی رسید به تخت
راستی کن، که راست گردد بخت
راستی ورز و رستگاری بین
یار شو خلق را و یاری بین
آخرین یار اولیا صدقست
اولین کار انبیا صدقست
تا نگردد درون و بیرون راست
بوی صدق از تو برنخواهد خاست
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.بحار الأنوار ،ج۷۵،ص۱۱۴.
۳.شرح غرر الحکم،ج۲، ص۱۵۱.
۴.بحارالانوار، ج۶۹، ص۳۸۶.
۵. همان، ج ۷۸، ص۳۰۳.
۶.شرح غررالحکم، ج۴، ص۳۶۳.
۷.همان،۲۹۶.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۵۵)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۵۵که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
پیامبر فرمود:
«ثَلاَثُ خِصَالٍ مَنْ كُنَّ فِيهِ اِسْتَكْمَلَ خِصَالَ اَلْإِيمَانِ اَلَّذِي إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي إِثْمٍ وَ لاَ بَاطِلٍ وَ إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ اَلْغَضَبُ مِنَ اَلْحَقِّ وَ إِذَا قَدَرَ لَمْ يَتَعَاطَ مَا لَيْسَ لَهُ ».
هر كس سه خصلت را دارا شود ايمان را بسر حد كمال رسانيده،كسى كه خشنودى او را بگناه و باطل نكشاند،غضب او را از حق بدر نبرد و چون قدرت يافت بدان چه حق ندارد دستاندازى نكند.
👌تبیین کلی
در حدیث فوق معیار ایمان راستین در کنترل نفس در سه موقعیت حساس
دانسته شده است که لازم است
انسان در جهاد با نفس بسیار تلاش کند تا در این موقعیت ها کنترل نفس را در اختیار داشته باشد.
🔹موقعیت رضایتمندی
«إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي إِثْمٍ وَ لاَ بَاطِلٍ»
اگر نسبت به چیزی خشنود است و نظر مساعدی دارد، این حالت باعث نشود که از حق تجاوز کند؛ درباره آن چیزی که میپسندد، حق را رعایت کند. در زندگی چیزهای بسیاری از دیدنیها، شنیدنیها، خوردنیها و... وجود دارد که ما میپسندیم، ولی همه اینها مرزی دارند و اگر از این حد تجاوز کنیم، از حق به باطل، از ثواب به عقاب و از کار خیر به گناه کشیده میشویم. اگر انسان ایمان داشته باشد، مواظب است که این حدود را رعایت کند.
🔹 موقعیت غضب
«وَإِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ الْغَضَبُ مِنَ الْحَقِّ»؛ آدمیزاد گاهی در زندگیاش نسبت به چیزی خشمگین میشود. این از خصوصیات زندگی انسان است و هیچ انسانی نیست که در زندگیاش اصلا ناراحت نشده باشد؛ اما بسیاری از ما وقتی ناراحت میشویم، دیگر متوجه نیستیم که چه میگوییم و چه میکنیم. گاهی انسان در این حالت بد و بیراه میگوید، حرف نامناسب میزند، توهین میکند، فحش میدهد و حتی گاهی حرفهای رکیک از دهانش خارج میشود. اقتضای ایمان این است که انسان در حال غضب نیز مرزها را رعایت کند و حتی اگر نسبت به چیزی خشمگین است، مراقب باشد سخنی که بر زبان میراند ناحق، بیادبی، توهین، یا افشای سرّ مؤمنان نباشد. مقتضای ایمان این است که انسان حتی در حال غضب نیز خودش را کنترل کند و در سخنی که میگوید و کاری انجام که میدهد، از حد مجاز شرعی خارج نشود.
🔹 موقعیت قدرت
وَإِذَا قَدَرَ لَمْ يَتَعَاطَ مَا لَيْسَ لَهُ؛بسیاری از مردم در شرایط عادی انسانهایی خیلی خوب، مؤمن و متعبد هستند و احکام شرعی را رعایت میکنند، ولی وقتی به پست و مقامی میرسند، سرمست میشوند و مثل اینکه عقلشان را از دست میدهند و هر کاری دلشان میخواهد، انجام میدهند. این افراد اصلا توجه ندارند که نباید این قدرت را بیجا مصرف کنند. نمیگویند این قدرت امانتی است که خدا به من داده است تا از آن برای تکامل خودم استفاده کنم، نه اینکه هر چه دلم خواست انجام دهم. اقتضای ایمان این است که انسان وقتی قدرت پیدا میکند، چیزی که حقش نیست، انجام ندهد و قدرت مالی، یا قدرت بدنی و یا قدرت اجتماعی و عرفی باعث نشود کارهایی بکند که در شرایط دیگر برایش جایز نبود.(۲)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۴۷
۲.شرح حدیث از استاد علامه مصباح یزدی است.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
امید به بخشش الهی
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین سیما علی امیر المؤمنین
🌙بیان احکام
➖ مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد؛ یعنی طوری باشد که شخص نمازگزار بتواند با آرامش بدن و بدون تکان خوردن نماز بخواند، بنابراین نماز در مکان هایی که موجب میشود بدن بیاختیار تکان بخورد، مانند خودرو و قطار در حال حرکت یا بعضی تختهای فنری، صحیح نیست، مگر هنگامی که به دلیل تنگی وقت و غیر آن مجبور باشد در چنین مکانی نماز بخواند.
➖ بر مسافرانی که با وسایل نقلیه عمومی سفر میکنند واجب است در صورت خوف فوت نماز، از راننده بخواهند توقف کند و بر راننده نیز پذیرش درخواست آنان واجب است و در صورتی که به هر دلیل توقف نکند، تکلیف مسافران این است که نماز را در همان حال حرکت بخوانند و تا آنجا که امکان دارد جهت قبله، قیام، رکوع و سجود را رعایت کنند.
💠داستان
ایجاد انگیزه
شهيد محراب مرحوم آيه اللّه دستغيب نوشته: يك شب لوتي هاي محل حاجي مؤمني كه از ارادتمندان به مرحوم حاج شيخ محمد تقي مجلسي (پدر علامه مجلسی) بودند، ايشان را دوره مي كنند و به او مي گويند: امشب مي خواهيم به خانه تو بياييم. حاجي از يك طرف مي ببيند اگر آن ها بيايند، با وسائل لهو و لعب مي آيند و مشغول فسق و فجور مي شوند، از طرف ديگر اگر آن ها را رد كند و جواب رد بدهد، از اين به بعد مرتب برايش مزاحمت ايجاد مي كنند. ناچار قبول مي كند. بعد حاجي مومني سراسيمه خدمت مرحوم مجلسي رسيده و گرفتاريش را ذكر مي كند. مرحوم مجلسي فكري مي كند و مي فرمايد: اشكالي ندارد. بگو بيايند، من هم مي آيم.
حاجي مراسمي مهيا مي كند و مرحوم مجلسي نيز زودتر از لوتي ها وارد مي شود، لوتي ها تا وارد خانه شدند، ديدند مرحوم مجلسي در خانه نشسته، ناراحت شدند و با خود گفتند: جلوي آقا كه نمي شود عيش و لهو ولعب كرد؛ با بودن او هيچ كاري نمي شود كرد. يكي از لوتي ها به نام لوتي باشي با خود گفت: بهتر است حرفي بزند تا مرحوم مجلسي قهر كند برود و آن وقت آن ها آزاد باشند. گفت: جناب آقا! مگر راه و روش ما لوتي ها چه عيبي دارد كه به ما اعتراض مي كنند؟ مرحوم مجلسي رضوان الله تعالي عليه فرمود: چه خوبي در شما هست كه آن را مدح كنيم؟ گفت: هزارها عيب داريم، اما باز نمك شناسيم؛ اگر نمك كسي را خورديم ديگر به او خيانت نمي كنيم و تا آخر عمرمان يادمان نمي رود. مرحوم مجلسي فرمود: اين صفت خوبي است، ولي آن را در شما نمي بينم. لوتي باشي گفت: در اين اصفهان از هركس مي خواهي بپرس. ببينيد ما نمك چه كسي را خورده ايم كه به او بد كرده باشيم. مرحوم مجلسي فرمود: خود من گواهي مي دهم كه شما همه نمك به حراميد، آيا با خداي خود چه مي كنيد؟ اي كسي كه نمك خدا را مي خوري و نمكدان مي شكني، اين همه نعمت خدا را خوردن و استفاده كردن و اين جور سركشي كردن و پيروي از نفس و هوي كردن؟ نمك خدا خوردن و نمكدان او را شكستن... اين كلمات مرحوم مجلسي رضوان الله تعالي عليه كه عين واقع و حقيقت بود، در همه آن ها اثر كرد؛ سر خجلت به زير انداختند و هيچ سخن نگفتند؛ سكوت مطلق.
پس از مدتي همه رفتند. صبح اول وقت لوتي باشي در خانه مرحوم مجلسي رضوان الله تعالي عليه را كوبيد. مرحوم مجلسي در را بازكرد. ديد لوتي باشي است و مي گويد: ديشب ما را آتش زدي! ما را آگاه كردي. ما را توبه ده، چون از كرده هاي خود پشيمانيم. مرحوم مجلسي هم لطف مي كند و مقدمات توبه و تدارك گذشته را براي آن ها فراهم مي كند.
🔷بیان موضوع
رجاء و مشتقات آن ۲۲ بار در قرآن کریم به کار رفته است.در قرآن کریم، با تعابیر دیگری غیر از رجاء، همچون «عدم قنوط »، به انسانها توصیه شده است که امیدوار باشند و از نومیدی بپرهیزند. مورد شاخص در این باب، آیه ۵۳ سوره زمر است که بر اساس آن، نومیدی از رحمت الهی نهی شده و خداوند وعده کرده است که جمیع گناهان را بیامرزد.
«قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»
بگو: «ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
👈از جمله فضائل اخلاقی مسئله «خوف و رجاء» نسبت به خداوند متعال است. داشتن مرتبه اى از خوف که مانع از گناه مى شود و نیز حدى از رجاء که موجب انجام اعمال خوب مى گردد، لازم است.
خوف و رجا هر دو باید در دل انسان مؤمن وجود داشته باشد و ما قبلا در چند مبحث در ارتباط با خوف الهی مباحثی تقدیم کرده ایم؛
خشم الهی
لینک
خوف الهی
لینک
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟩امید بخشی در قرآن و حدیث
در قرآن و حدیث فراوان در امید بخشی سخن به میان آمده است و به طرق مختلف عوامل امیدبخشی به انسان های گنهکار صورت گرفته است تا در انسان گنهکار، انگیزه بازگشت به خوبی ها تقویت شود به انواع امید بخشی از قرآن و حدیث اشاره میکنیم؛
🟢۱. نهی از نا امیدی
آیات و اخباری که در آنها از یأس و نومیدی از رحمت خدا نهی شده است.
که یک نمونه از آیات اشاره شد. و یک نمونه از احادیث تقدیم می شود؛
امام على(ع):«لا تَيأسْ لِذنبِكَ و بابُ التَّوبَةِ مَفتوحٌ ». تا زمانى كه دَرِ توبه باز است، از گناه خود نوميد مشو.(۱)
🟢 احادیث در موضوع امید
احادیثی که در خصوص رجاء و امیدواری وارد شده است. مثل این حدیث پیامبر(ص) فرمود:«الفاجِرُ الراجي لِرَحمَةِ اللّه ِ تعالى أقرَبُ مِنها مِن العابِدِ المُقَنَّطِ ».
گنهكارِ اميدوار به رحمت خداوند متعال به رحمت نزديك تر است، تا عابدِ نوميد.(۲)
🟢۳.دعا فرشتگان
از چیزهائی که باعث امیدواری مؤمنین است آن است که در آیات قرآنی و احادیث نبوی تصریح شده که ملائکه مقرّب و انبیاء مرسل(ص) برای طایفۀ مؤمنین طلب مغفرت می نمایند و از خدا آمرزش ایشان را می طلبند و البته دعای ایشان مقبول درگاه پروردگار است. چنانکه حضرت رسول(ص) فرمودند:
«حَيَاتِي خَيْرٌ لَكُمْ وَ مَمَاتِي خَيْرٌ لَكُمْ فَأَمَّا حَيَاتِي أَمّا حیاتی فَأَسَنُّ لَکُم السُّنَنَ و أَشرَعُ لَکُم الشَّرائعَ، و أمّا موتی فإنَّ أَعمالَکُم تُعرَضُ عَلَیَّ، فَما رَأیتُ مِنها حَسَنا حَمَدتُ اللّهَ عَلیه و ما رَأیتُ منها سَیئا اِستَغفَرتُ اللّهَ لَکُم»
حیات و مرگ من برای شما خیر است. اما در حیات، برای شما احکام شریعت را بیان می کنم و طریقه و آداب را به شما می آموزم و اما بعد از مرگم، اعمالی که از شما صادر می شود بر من عرضه می کنند. آنچه را که دیدم نیک است حمد خدا را می کنم و آنچه را که دیدم بد است طلب آمرزش آن را از خدا می کنم.(۳)
🟢۴.فرصت برای جبران
در روایات آمده است که چون بنده گناهی کند ملائکه در نوشتن آن تأخیر می کنند که شاید نادم و پشیمان شود و استغفار کند.
کند.
«أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یقُولُ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یذْنِبُ ذَنْباً إِلَّا أَجَّلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سَبْعَ سَاعَاتٍ مِنَ النَّهَارِ فَإِنْ هُوَ تَابَ لَمْ یکْتَبْ عَلَیهِ شَیءٌ وَ إِنْ هُوَ لَمْ یفْعَلْ کـَتـَبَ اللَّهُ عـَلَیـْهِ سـَیئَةً»
حضرت صادق (ع) می فرمودند: هیچ مؤمنى نیست که گناهى را مرتکب شود جز اینکه خداى عزوجل هفت ساعت از روز باو مهلت دهد، پس اگر (در ایـن مـدت) توبه کرد چیزى بر او نوشته نشود، و اگر توبه نکرد، خداوند یک گناه بـر او بـنـویـسـد(۴)
🟢۵.شفاعت
از اموری که وسیله نجات مؤمنان و باعث امیدواری گناهکاران است شفاعت پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین (ع) است. چنانچه خداوند مهربان به آن برگزیدۀ جهانیان وعده داده که شفاعت او را قبول خواهد فرمود:«وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ». هر آینه زود باشد که پروردگار تو، این قدر به تو بخشش و عطا کند که تو راضی و خشنود شوی.
در تفسیر این آیه بیان شده که «محمد(ص) راضی نخواهد شد که یک نفر از امت او در جهنم باشد».
➖امام باقر(ع)درباره آيه چهار سوره ضحى فرمود :
«الشَّفاعَةُ ، و اللّه ِ! الشَّفاعةُ ، و اللّه ِ! الشَّفاعَةُ» . آن شفاعت است . به خدا سوگند، شفاعت است ؛ به خدا سوگند، شفاعت است .(۵)
➖پيامبر(ص) فرمود:« ثلاثةٌ يَشفَعُونَ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، فَيُشَفَّعُونَ :الأنبياءُ ، ثُمّ العُلَماءُ ، ثُمّ الشُّهَداءُ .» سه گروه نزد خداى عزّ و جلّ شفاعت مى كنند و شفاعتشان پذيرفته مى شود :پيامبران ، سپس عالمان و بعد شهيدان .(۶)
🟢۶. وسعت رحمت الهی
آنچه که در خصوص وسعت عفو و مغفرت خداوند وارد شده است. در روایات وارد شده است که امام صادق(ع) فرمود:
إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ نَشَرَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رَحْمَتَهُ حَتَّى يَطْمَعَ إِبْلِيسُ فِي رَحْمَتِهِ تَعَالَى وَ تَقَدَّسَ.
«در روز محشر خداوند عالم چنان آمرزش و مغفرت خود را می گستراند تا اینکه شیطان هم به طمع افتد».(۷)
🟢۷.مکافات های دنیا
اخباری رسیده است که هر بلا و ناخوشی و مرضی که در دنیا به مؤمن می رسد حتی پای او که به سنگی بخورد کفارۀ گناه او می شود.
پیامبر(ص) فرمود:
«إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ إِذَا حُمَّ حُمَّةً وَاحِدَةً تَنَاثَرَتْ عَنْهُ اَلذُّنُوبُ كَوَرَقِ اَلشَّجَرِ »
همانا مؤمن چون يك مرتبه تب كند گناهانش مانند برگ درخت ميريزد.(۸)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
حضرت امیر(ع) فرمود:
«الذُّنوبُ ثلاثةٌ : فَذَنبٌ مَغفورٌ ، و ذنبٌ غَيرُ مَغفورٍ ، و ذنبٌ نَرجُو لِصاحِبِهِ و نَخافُ عَليهِ ··· أمّا الذَّنبُ المَغفورُ فعَبدٌ عاقَبَهُ اللّه ُ تعالى عَلى ذَنبِهِ في الدنيا فَاللّه ُ أحكَمُ و أكرَمُ أن يُعاقِبَ عَبدَهُ مَرَّتَينِ ، و أمّا الذنبُ الذي لا يُغفَرُ فَظُلمُ العِبادِ بعضِهِم لبعضٍ ··· و أمّا الذنبُ الثالثُ فَذَنبٌ سَتَرَهُ اللّه ُ على عبدِهِ و رَزَقَهُ التوبةَ فَأصبَحَ خاشِعاً مِن ذَنبِهِ راجِياً لِرَبِّهِ فَنَحنُ لَهُ كَما هُوَ لِنفسِهِ».
گناهان سه دسته اند : گناهى كه آمرزيده مى شود ، گناهى كه آمرزيده نمى شود و گناهى كه براى مرتكب آن، ميان بيم و اميديم . . . اما آن گناهى كه آمرزيده مى شود [گناه آن ]بنده اى است كه خداوند او را در دنيا به كيفر گناهش رسانده است ؛ زيرا خداوند كاردان تر و بزرگوارتر از آن است كه بنده اش را دوبار كيفر دهد، و اما گناهى كه آمرزيده نمى شود ، ستم كردن بندگان به يكديگر است . . . و اما گناه سوم، گناهى است كه خداوند آن را از بندگانش پوشيده داشته و توبه از آن را نصيب گنهكار كرده است و از اين رو از گناه خويش بيمناك و به پروردگارش اميدوار گشته است . ما نسبت به اين شخص همان حالى را داريم كه او نسبت به خود دارد .(۹)
👌آنچه گفته شد دربارۀ رجاء و امیدواری به رحمت و مغفرت بعد از طاعت و عبادت است و بدون آن غرور و حماقت است.
امید یا بیم، کدام بهتر است؟! برنامه دین مبین اسلام در مورد حالت خوف و رجا این است که باید یک نوع توازن و تعادلی در این دو صفت ایجاد شود.
🌺شعر
غرّه مشو که مَرکب مردان مرد را درسنگلاخ بادیه، پی ها بریده اند
نومید هم مباش که رندان جرعه نوش ناگه به یک ترانه به منزل رسیده اند
♻️راه های تقویت امید
🔹 توجه در آیات و روایات مرتبط
بررسی آیات و احادیثی که درباره فضیلت رجاء وارد شده
🔹تأمل و تفکر در آثار رحمت الهی
«فَانْظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
به آثار رحمت الهی بنگر که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده میکند؛ چنین کسی (که زمین مرده را زنده کرد) زندهکننده مردگان (در قیامت) است؛ و او بر همه چیز تواناست!
➖ انسان باید در نعمتهای شگفت آور او که در این دنیا نصیب بندگان خود کرده، تأمّل و تفکّر کند که چگونه خداوند آنچه را که برای ادامۀ زندگی آنها ضروری است آماده ساخته است بلکه هیچ چیز جزئی را که گاه و بی گاه بدان محتاج اند و بودن آنها بهتر است رها نکرده است. بالاترین چیزی که باعث امیدواری بندگان می شود این است که خدای تعالی خیر محض است و هیچ شرّی در او وجود ندارد و بخشایندۀ علی الاطلاق است و خلق را آفریده تا بر ایشان جود و احسان کند.
🌺 شعر
گویند به حشر گفتگو خواهد بود
وان یار عزیز تندخو خواهد بود
از خیر محض جز نکوئی ناید
خوش باش که عاقبت نکو خواهد بود
➖رسول خدا(ص) فرمودند: روز قیامت مردی را می آورند و به او می گویند: از خود دفاع کن.
می گوید: پروردگارا! مرا آفریدی و هدایت کردی و نعمت هایت را بر من فراوان گرداندی و من نیز پیوسته بر خلق تو احسان نمودم به آن امید که امروز رحمتت را بر من به آسانی فرو آری.
خداوند فرماید: بنده ام راست می گوید، او را به بهشت وارد کنید
🔹ایمان
حضرت یعقوب(ع) به فرزندان خود گفت: «يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ»
ای فرزندان، بروید (به سرزمین مصر) و از حال یوسف و برادرش تحقیق کنید و از رحمت بی منتهای پروردگار ناامید نباشید که هرگز به غیر از افراد کافر هیچ کس از رحمت خداوند مأیوس و ناامید نمی شود».
🔹 حب الله
نزدیک ترین بندگان به خدا کسی است که او را بیشتر دوست داشته باشد. زیرا دوستی امید را در دل افزون می کند. چرا که دوستدار، مشتاق و امیدوارِ وصال به محبوب خویش است.
چنانچه حضرات ایمه معصومین به «التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ» توصیف شده اند .
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
حضرت امیر فرمود: ما در مسجد در خدمت رسول خدا (ص) بودیم و منتظر بودیم تا وقت نماز شود، مردی برخاست و عرض کرد یا رسول الله (ص) من به گناهی رسیدم رسول خدا (ص) از وی روی برگردانید (و به نماز ایستاد) دوباره پس از آنکه رسول خدا (ص) نماز را به پایان رسانید برخاست و همان حرف را تکرار کرد حضرت فرمود: آیا با ما نماز خواندی؟ و برای آن به نیکوئی طهارت نگرفتی؟ گفت: چرا، فرمود: همان کفاره گناه توست(۱۰)
💠داستان
در تفسیر آیه شریفه: «وَ کذلِک نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِیکونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ»و این گونه ملکوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم و برای این که از زمره اهل یقین گردد».
نوشته اند که: خدا وقتی چشم انداز ابراهیم را همه آسمان ها و زمین قرار داد، و همه حجاب ها را از دیده او برداشت، و زمین و آنچه در او بود را مشاهده کرد، مرد و زنی را در حال زنا دید، همان لحظه نفرین کرد، پس هر دو هلاک شدند، سپس دو نفر دیگر را در آن حال دید، باز نفرین کرد هر دو نابود شدند، چون دو نفر دیگر را در آن حال دید و خواست نفرین کند به او وحی شد: نفرین خود را از بندگان و کنیزان من بردار، یقیناً من آمرزنده و مهربان و بردبار و جبّارم، گناهان بندگانم به من زیان و ضرر نمی رساند، چنان که طاعتشان به من سود نمی دهد.
من با بندگانم یکی از سه کار را انجام می دهم: یا توبه می کنند و من توبه آنان را می پذیرم و گناهانشان را می آمرزم و عیوبشان را می پوشانم. یا عذاب را از ایشان باز می دارم، چون می دانم از صلب ایشان فرزندانی مؤمن به وجود می آید، پس با پدران ناسپاسشان مدارا می کنم تا مؤمنان از صلب آنان به دنیا آیند، وقتی مؤمنان به دنیا آمدند در صورتی که پدرانشان توبه نکرده باشند عذاب را بر آنان مقرر می دارم. و اگر نه این بود و نه آن، آنچه از عذاب در آخرت برای آنان آماده کرده ام بزرگ تر است از آنچه تو برای آنان می خواهی.
ای ابراهیم! مرا با بندگان خود واگذار که منم بردبار و دانا و حکیم و جبار، به دانایی خود زندگی آنان را تدبیر می کنم و قضا و قدرم را بر آنان جاری می سازم.(۱۱)
داستان
حضرت ابراهیم خلیل الرحمن(ع) عادتش بر این بود تا مهمان بر سر سفره اش نمی نشست، غذا نمی خورد. یک روز پیرمردی را دید و از او خواست که: امروز بیا به منزل من برویم و با هم غذا بخوریم. پیرمرد دعوت ابراهیم را قبول کرد و به خانه ی آن حضرت آمد.
ابراهیم(ع) دستور داد سفره را گستردند و چون طبق رسم، اول باید میزبان دست به طعام ببرد، حضرت خلیل الرحمن «بسم الله الرحمن الرحیم» را به زبان جاری نمود و مشغول به غذا خوردن شد. اما آن پیرمرد بدون این که نام خدا را بر زبان آورد، شروع به خوردن طعام کرد. ابراهیم(ع) فهمید که پیرمرد کافر است، بنابراین ترش رویی کرد، یعنی به او فهماند که اگر از او می دانستم کافر هستی تو را دعوت نمی کردم.
پیرمرد هم غذا نخورد بر شتر خود سوار شد و به راه افتاد و به مقصد خود روانه شد. خطاب رسید که: «ای ابراهیم! بهترین نعمت ها، که گوهر جان است به این پیر گبر دادم و صد سال است او را با آن که کافر است روزی می دهم، اما تو یک لقمه ی نان هم از او دریغ داشتی؟ برو او را بیاور و از او معذرت خواهی کن تا با تو هم غذا شود.»
بسیار زشت و قبیح است که انسان رفتاری کند که مهمان غذا نخورده از سر سفره رنجیده، برخیزد و برود. ابراهیم(ع) به دنبال آن پیر گبر رفت و از او عذرخواهی کرد و گفت: بیا برویم، من گرسنه ام تا تو نیایی من لب به غذا نمی زنم، می خواهی «بسم الله» بگو، می خواهی نگو. پیرمرد پرسید: تو اول مرا راندی، چه باعث شد که آمدی و مرا بدین حال به منزل آوردی و عذرخواهی می کنی؟
ابراهیم(ع) گفت: خداوند متعال مرا عتاب کرد و درباره ی تو فرمود: «من صد سال است او را روزی می دهم و باز خواهم داد، تو یک ساعت تحمل نکردی و او را رنجاندی؟ برو او را راضی کن و از او عذر بخواه و او را به منزل خود بیاور و از او انتظار «بسم الله» گفتن نداشته باش.»
اشک پیرمرد جاری شد وگفت: عجب! آیا خدا این گونه با من رفتار می کند؟! (و حال آن که خود متوجه نیستم) ای ابراهیم! دین خودت را بر من عرضه کن. بنابراین آن پیرمرد توبه کرد و برای همیشه موحد و خداپرست شد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.تحف العقول : ۲۱۴
۲.كنز العمّال : ۵۸۶۹
۳.جامع السعادات ،ج۱،ص۳۸۱
۴.الكافی، ج۲،ص۴۳۹.
۵. بحار الأنوار : ۸/۵۷/۷۲
۶. الخصال ،ص۱۵۶
۷.روضة الواعظین , جلد۲ , صفحه۵۰۲
۸.إرشاد القلوب، ج ۱ ص۴۳
۹.بحار الأنوار،ج۳۵،ص۲۹
۱۰.مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج۹، ص۲۶۸.
۱۱.تفسیر برهان: ذیل آیه شریفه ۷۵ انعام، حدیث۹.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d