نماز؛ فلسفه و آثار
منبر ۲۰ دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
☑️مقدمه
یکی از امور مهم که مرتب باید در مورد آن تذکر داده شود نماز است . نخست از باب مقدمه ، در اهمیت و جایگاه نماز و تاریخچه آن نکاتی تقدیم می شود؛
🔹نماز از عباداتی است که هیچ شریعتی از آن خالی نبوده، هر چند که گونههای آن بر حسب شریعتهای مختلف فرق داشته است.
➖چنانچه حضرت ابراهیم (ع) برپاداری نماز را هم برای خودش و هم برای فرزندش از خدای متعال طلب نمود: «رب اجعلنی مقیم الصلاة و من ذریتی...؛
پروردگارا! مرا به پا دارندۀ نماز قرار ده و از فرزندانم (نیز)...»
➖در آغاز بعثت حضرت موسی (ع) نماز در ضمن معارف کلی شریعت آن حضرت ذکرشده است: «...اقم الصلاة لذکری؛... نماز را برای یاد من بپا دار.»
نماز در یهودیت «تفیلا» و در جمع تفیلیم یا تفیلوت خوانده میشود و احکام آن در سیدور یا بخشهای «میشنا» (کتب سنتی دعای دین یهود) آمده است. معمولا در هر روز سه نماز خوانده میشود
➖و حضرت عیسی (ع) در گهواره از آن سخن گفت: «وأوصانی بالصلاة والزکاة ما دمت حیا؛ و تا زمانی که زندهام مرا به نماز و زکات توصیه کرده است».
➖وجوب نمازهای پنجگانه (یومیه)، برای مسلمانان، در شب معراج و حدود ۱۸ ماه پیش از هجرت پیامبر(ص) به مدینه اتفاق افتاد. این نمازها همگی دو رکعتی بودند که در سال اول هجری هفت رکعت به آنها اضافه شد. طبق حدیث، روزانه ده رکعت نماز «فرض الله» و هفت رکعت بعدی «فرض النبی» دانسته شده است که با اذن الهی توسط پیامبر به نماز های یومیه اضافه شده است.(۱)
➖نماز، نخستین نشانه حکومت صالحان در روی زمین دانسته شده است: «الذین إن مکناهم فی الارض أقاموا الصلاة...؛ کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیم، نماز را برپامیدارند... ».
➖اگر چه آثار و فوائدی که در مورد نماز گفته شده برای نمازی است که با شرایط اقامه شود و شخص با حضور قلب نماز بخواند اما حتی اگر در نماز حضور قلب نداشته باشد، همین که برای اطاعت فرمان الهی آنگونه که او میخواهد، عبادت او را انجام میدهد بندگی خود را نشان میدهد.
✅جایگاه نماز
➖نماز ستون دین ،رکن دین و شرط قبولی اعمال است؛ أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ اَلْعَبْدُ اَلصَّلاَةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا.اوّلين چيزى كه بنده از آن بازخواست مىشود،نماز است،اگر نماز پذيرفته شد اعمال ديگر قبول مىشود،و اگر پذيرفته نشد اعمال ديگر نيز پذيرفته نمىگردد.(۲)
➖مرحوم كلينى (ره) در كتاب كافى از عبيد بن زراره روايت مىكند كه گفت: «به خدمت امام صادق (ع) شرفياب شدم و عرض كردم: اى فرزند رسول خدا! گناهان كبيره را براى من بيان كنيد.» امام (ع) فرمودند: هُنَّ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (عَ) سَبْعٌ اَلْكُفْرُ بِاللَّهِ وَ قَتْلُ اَلنَّفْسِ وَ عُقُوقُ اَلْوَالِدَيْنِ وَ أَكْلُ اَلرِّبَا بَعْدَ اَلْبَيِّنَةِ وَ أَكْلُ مَالِ اَلْيَتِيمِ ظُلْماً وَ اَلْفِرَارُ مِنَ اَلزَّحْفِ وَ اَلتَّعَرُّبُ بَعْدَ اَلْهِجْرَةِ
«آنها در کتاب علی(ع) هفت تاست: كفر ورزيدن به خداوند، كشتن انسانهاى بىگناه، عاق والدين؛ يعنى موجبات ناخشنودى پدر و مادر را فراهم كردن، رباخوارى، مال يتيم را به ناحق خوردن، از جبهۀ جنگ فرار كردن، به خصوص اگر موجب تضعيف جبهه شود و تعرب بعد از هجرت؛ يعنى بازگشت به آيين پيشين، بعد از تشرف به اسلام.» زراره مىگويد كه بعد از تمام شدن سخنان امام صادق (ع) با تعجب پرسيدم: «فَأَكْلُ دِرْهَمٍ مِنْ مَالِ اَلْيَتِيمِ ظُلْماً أَكْبَرُ أَمْ تَرْكُ اَلصَّلاَةِ »اى فرزند رسول خدا! مال بچۀ يتيم را خوردن گناهش بيشتر است يا نماز را ترك كردن؟» حضرت فرمودند: «تَرْكُ اَلصَّلاَةِ»ترك نماز .
گفتم: «فَمَا عَدَدْتَ تَرْكَ اَلصَّلاَةِ فِي اَلْكَبَائِرِ» پس چرا ترک نماز در گناهان کبیره نمشردی؟!
فرمود:«أَيُّ شَيْءٍ أَوَّلُ مَا قُلْتُ لَكَ»نخستين گناه که گفتم چه بود؟
گفتم: کفر
فرمود:« فَإِنَّ تَارِكَ اَلصَّلاَةِ كَافِرٌ يَعْنِي مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ .ترک کننده نماز کافر است»
آری،کسی که بدون علت و فقط از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود.(۳)
☑️مراتب نماز
به اعتقاد امام خمینی برای هر یک از اعمال نماز، صورت ملکوتی وجود دارد و به حسب مقامات و مراتب نمازگزاران مختلف میشود. این مراتب عبارتند از:
۱- نماز اهل ظاهر که تنها اجزا و مقدمات را دارا است و صورت نماز است.
۲- نماز اهل باطن؛ هر اندازه که از ظاهر به باطن و از صورت به معنا پی ببرد، نماز او حقیقت پیدا میکند.
۳- نماز اولیاء که آیینه تجلیات خداوند است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻در ادامه برخی از آثار نماز را مورد تذکر قرار خواهیم داد🔺
۱.مقاومت در برابر سختی ها
یکی از رازها و فوائد نماز این است که موجب استواری و استقامت نمازگزار در برابر سختیها و ناگواریها میگردد. زیرا به هنگام حوادث سخت و مشکلات طاقت فرسا که انسان نیروی خود را برای مقابله با آنها ناچیز میبیند نیازمند به تکیهگاهی است که از هر جهت نامحدود و بیانتها است نماز او را با چنین مبدئی مربوط میکند و با اتکاء بر او میتواند با روحی مطمئن و آرام امواج سهمگین مشکلات را در هم بشکند.
خداوند می فرماید :
➖«اِنَّ الْاِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً اِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ اِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً اِلاَّ الْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَلی صَلوتِهِمْ دائِمُونَ؛
آدمی حریص خلق شده، وقتی که شر و بدی به او میرسد، جزع و بیتابی میکند و زمانی که نعمت و خیر به او میرسد حق مستمندان و فقرا را نمیدهد، مگر نمازگزاران؛ کسانی که در نمازشان مداومت دارند.
➖ در احادیث داریم که پیامبر یا حضرت امیر(ع) با مشکلی برخورد میکردند یا خیر مصیبتی به آنها می رسید به نماز برمیخاستند و پس از نماز این آیه را قرائت میفرمودند :«یا ایها الّذین امنوا استعینوا بالصبر و الصلوة ان الله مع الصابرین» و اینگونه از نماز در جهت مقاومت در برابر سختی ها کمک میگرفتند.
۲.بازدارنده از گناه
چنانکه فرمود: «ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر؛ نماز از عمل قبیح و ناپسند انسان را باز میدارد».
سیاق آیات شاهد بر این است که منظور از این باز داری، بازداریِ طبیعت نماز از فحشاء و منکر است. البته بازداری آن به نحو اقتضاء است نه علیت تامه، که هر کس نماز خواند، دیگر نتواند گناه کند یعنی نمازی که با رعایت آداب و شرائط مطلوبِ شرع، انجام یافته قدرت باز دارندگی از گناه را دارد، به شرطی که خود شخص اراده بر انجام گناه نداشته باشد.
نماز سدی در برابر گناهان آینده است، چرا كه روح ایمان را در انسان تقویت میكند، و نهال تقوا را در دل پرورش می دهد، و می دانیم «ایمان» و «تقوی» نیرومندترین سد دربرابر گناهان است و این همان چیزی است كه در آیهی فوق به عنوان نهی از فحشاء و منکر بیان شده است و همان است كه در احادیث متعددی میخوانیم : افراد گناهكاری بودند كه شرح حال آنها را برای پیشوایان اسلام بیان كردند فرمودند: غم مخورید، نماز آنها را اصلاح می كند و كرد.
۳.پاک کننده گناه
چنانچه انسان با نماز نخواندن جهنمی و اهل دوزخ میشود که قرآن از گفتگوی میان بهشتیان و دوزخیان خبر میدهد که بهشتیان از علّت جهنمی شدن اهل دوزخ سئوال میکنند. در جواب آنان، اولین سخنی که بر زبان میآورند بینمازی و بیتفاوتی نسبت به نماز است: «ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین؛ چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم.»
نماز خواندن هم باعث فاصله گرفتن از جهنم و وسیله ی شستشوی از گناهان و مغفرت و آمرزش الهی است چرا كه خواه ناخواه نماز انسان را دعوت به توبه و اصلاح گذشته میكند، لذا در حدیثی میخوانیم: پیامبر (ص) از یاران خود سؤال كرد: «لو كان علی باب دار الحد كم نهر و اغتسل فی كل یوم منه خمس مرات اكان یبقی فی جسه من الدرن شیء؟ قلت لا، قال: فان مثل الصلاه كمثل النهر الجاری كلما صلی كفرت ما بینهما من الذنوب؛ اگر بر در خانه یكی از شما نهری از آب صاف و پاكیزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آیا چیزی از آلودگی و كثافت در بدن او میماند؟».
در پاسخ عرض كردند: نه. فرمود: «نماز درست همانند این آب جاری است، هر زمان كه انسان نمازی می خواند گناهانی كه در میان دو نماز انجام شده است از میان می رود»
و به این ترتیب جراحاتی كه بر روح و جان انسان از گناه مینشیند، با مرهم نماز التیام می یابد و زنگارهائی كه بر قلب می نشیند زدوده میشود.
۴.پاکی از خودخواهی
نماز خودبینی و کبر را درهم میشكند، چرا كه انسان در هر شبانه روز هفده ركعت و در هر رکعت دو بار پیشانی بر خاك در برابر خدا میگذارد، خود را ذرهی كوچكی در برابر عظمت او میبیند، بلكه صفری در برابر بی نهایت. پردههای غرور و خودخواهی را كنار میزند، تکبر و برتری جوئی را در هم میكوبد.
به فاطمه زهرا (س) در خطبه فدکیه كه در بخشی از آن به بیان فلسفه عبادات پرداخته اند میفرمایند: «و الصلوه تنزیهاً لکم عن الكبر؛و نماز را برای پاكسازی شما، از كبر [واجب فرمود ]».
۵. کمال بخش و پرورش دهنده روح
«الصلوه قربان كلی تقی»
نماز انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون میبرد، به ملکوت آسمانها دعوت میكند، خود را بدون نیاز به هیچ واسطه در برابر خدا می بیند و با او به گفتگو بر میخیزد.
تكرار این عمل در شبانه روز موجب کمال و پرورش روح انسان است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
۶.غفلت زدایی
پیامبر(ص) فرمود : «و إنَّما فُرِضَتِ الصَّلاةُ ... لِاءِقامَةِ ذِكرِ اللّه ِ(۴)
نماز واجب شده است برای بر پا داشتن ذکر خداوند.
نماز ، از سنخ ذکر است و ذکر نقطه مقابل غفلت است, یکی از جدی ترین عوامل سقوط برای رهروان راه حق آن است كه هدف آفرینش خود را فراموش كنند و غرق در زندگی مادی و لذائذ زود گذر گردند, اما نماز به حکم این كه در فواصل مختلف, و در هر شبانه روز پنج بار انجام میشود, مرتباً به انسان اخطار می كند, هشدار میدهد, هدف آفرینش او را خاطر نشان میسازد, موقعیت او را در جهان به او گوشزد می كند و این نعمت بزرگی است كه انسان وسیله ای در اختیار داشته باشد كه در هر شبانه روز چند مرتبه قویا به او بیدار باش گوید.
یادآوری مستمر خداوند لذایذ موقتی و فریبهای اهل دنیا ، نتواند انسان را از یاد خداوند و در نتیجه ، پیروی از دستورات او ، باز دارد.
نماز به عنوان ذکرالله ،از آن جهت دارای اهمیت است، که نماز گزار همواره، وجود خدا را در هر لحظه و هر مکان یاد آور می شود و همواره در امور خویش خدا را ناظر می داند.
۷.توجه ویژه خداوند
امام باقر (ع) فرمود : ذِكْرُ اللّه ِ لاَِهْلِ الصَّلاةِ اَكْبَرُ مِنْ ذِكْرِهِمْ ايّاهُ؛ اَلا تَرى اَنَّهُ يَقولُ: اُذْكُرونى اَذْكُرْكُمْ؟(۵)
ياد خدا از نمازگزاران، بالاتر از ياد آنان از خداوند است، مگر نمى بينى كه خداوند مى فرمايد: «مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم»؟
برخورداری از یاد و توجه ویژه خداوند برکات زیاد و شگفت انگیزی برای نمازگزار خواهد داشت.
امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ فرمود:
«هنگامی که مؤمن به نماز می ایستد، شیطان به طرف او می آید و به سبب رحمتی که آن مؤمن را از جانب خداوند در برگرفته، به او از روی حسد می نگرد.»(۶)
پیامبر (ص)فرمود:
«برای کسی که نماز واجبی را بخواند، در نزد خدا یک دعای مستجاب وجود دارد.»
۸. اصلاح اخلاق اجتماعی
«و أقِم الصلوة طَرَفَی النّهار و زُلَفاً من اللّیل انّ الحسنات یُذهِبْنَ السیئات ذلک ذکری للذّاکرین»( سوره هود /۱۱۴)
«در دو طرف روز و اوایل شب نماز را بپادار، چه آنکه حسنات، سیئات را از بین می برد. این تذکری است برای آنان که اهل تذکرند.»
نماز اگر با شرایط خوانده شود ، عدالت اجتماعی و رعایت حقوق دیگران در جامعه را به دنبال دارد چرا که در دین مبین اسلام مقدمات نماز مانند مکان و لباس نمازگزار و آب وضو وغسل او باید از هر جهت بدون اشکال باشد و نماز گزار نمی تواند در لباسی که به زور از دیگری گرفته یا در مکانی که از آن دیگری است ، بدون رضایت صاحبان آنها نماز بگزارد . و با توجه به این اصل کسی که آلوده به غصب حقوق دیگران باشد و نیازمندیهای خود را از اموال دیگران تهیه کرده باشد ، با آن اموال نمی تواند به نماز بایستد و هنگامی نماز چنین شخصی مورد قبول واقع خواهد شد که تمامی اموال نا مشروع را از مال خود خارج کرده و با رعایت مو به موی شرایط صحت نماز ، نماز را به پا دارد .
۹.تقویت نظم
أُوصِیكُمَا وَجَمِیعَ وُلْدی (وَلَدِی) وَأَهْلِی وَمَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی بِتَقْوَى اللهِ وَنَظْمِ أَمْرِكُمْ
شما و هركسى را كه نوشته من به او مىرسد سفارش مىكنم به تقوا، و نظم كارتان، وصیت میکنم.
نماز نظم انضباط را در انسان تقویت می کند؛ چرا که دقیقاً باید در اوقات معینی انجام گیرد و تأخیر و تقدیم آن، هر دو، موجب بطلان نماز است.(۷)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
یکی از علماء به همراه کاروانی از سفر زیارت کربلا و نجف برمی گشتند که گرفتار راهزنان شدند و دار و ندارشان را دزدیدند.
آن عالم می گوید: « من در بین اموالم کتابی داشتم که سالها با زحمت و مشقّت زیادی آن را نوشته بودم و چون خیلی مورد علاقه ام بود همه جا همراه خودم می بردم. برای همین دزدها آن کتاب را هم دزدیدند. مانده بودم چه کار کنم. دست آخر یکی از دزدها را کنار کشیدم و گفتم: من کتابی در میان اموالم داشتم که شما آن را به غارت برده اید. به دردتان نمی خورد، اگر ممکن است آن را به من برگردانید .
دزد گفت: ما بدون اجازه رئیسمان نمی توانیم کتاب شما را پس بدهیم و اصلاً حق نداریم دست به اموال بزنیم.
گفتم: رئیس شما کجاست؟
گفت: پشت این کوه چادر زده است.
با آن دزد همراه شدیم و به چادر رئیسشان رفتیم، وقتی وارد شدیم دیدم که رئیس دزدها در حال خواندن نماز است!
وقتی که نمازش تمام شد آن دزد به رئیس خود گفت: این عالم یک کتابی بین اموال دارد و آن را می خواهد، اگر اجازه دهید کتابش را پس دهیم.
من به رئیس راهزنان گفتم: نمی دانستم رییس دزدها هم نماز می خواند؟! نماز کجا؟!! دزدی کجا؟!!
گفت: هیچ عاقلی همه ی پل های پشت سرش را خراب نمی کند. درست است که من رئیس دزدها هستم ولی نباید رابطهی خود را با خدا از بیخ قطع کنم. بالاخره باید یک راه آشتی را باقی گذاشت. فکر نمی کردم عالمی مثل شما بین کاروان باشد؛ به احترام شما همه ی اموال را برمی گردانیم.
و دستور داد همین کار را کردند و ما هم خوشحال با اموالمان به سمت وطن روانه شدیم.
پس از مدّتی که دوباره به زیارت کربلا و نجف رفتم، در حرم امام حسین (علیه السّلام) همان مرد را دیدم که با حال خضوع و خشوع گریه و دعا می کرد. وقتی که مرا دید شناخت و گفت:
مرا می شناسی؟
گفتم: آری!
گفت: راه آشتی کار خودش را کرد! من نماز را ترک نکردم خدا هم توفیق توبه به من داد. از دزدی دست برداشتم و هر چه از اموال مردم نزد من بود، به صاحبانشان برگرداندم و هر که را نمی شناختم از طرف آنها صدقه دادم. حالاهم افتخار زیارت امام حسین را پیدا کرده ام. خدا هوای همه ی بنده هایش را دارد.
💠داستان
ﻣﺴﻌﺪﻩ ﺑﻦ ﺻﺪﻗﻪ میﮔﻮﻳﺪ:
ﺷﻨﻴﺪﻡ ﺷﺨﺼﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﭼﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﻛﺎﻓﺮ ﻧﻤﻰ ﻧﺎﻣﻴﺪ ﻭﻟﻰ ﺗﺮﻙ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﻛﺎﻓﺮ ﻣﻰ ﻧﺎﻣﻴﺪ؟
ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﻭ ﻧﻈﻴﺮ ﺍﻭ، ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻏﺎﻟﺐ ﺷﺪﻥ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﺟﻨﺴﻰ ﻭ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، ﻭﻟﻰ ﺗﺎﺭﻙ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺳﺘﺨﻔﺎﻑ ﻭ ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ.
ﺁﺭﻯ ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺬّﺕ ﻭ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻰ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺯﻥ ﺍﺟﻨﺒﻰ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ، ﻭﻟﻰ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻟﺬّﺗﻰ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺟﻮﻳﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺴﺒﺐ ﺗﺮﻙ ﺁﻥ، ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻓﻌﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﻗﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺳﺘخفاﻑ ﻭ ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪ، ﻛﻔﺮ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ.
💠داستان
پس از وفات امام صادق (ع) ابو بصیر آمد به ام حمیده تسلیتی عرض کند . ام حمیده گریست به ابوبصیر گفت : ابوبصیر ! نبودی و لحظه آخر امام را ندیدی ، جریان عجیبی رخ داد .
امام در یک حالی فرو رفت که تقریبا حال غشوهای بود . بعد چشمهایش را باز کرد و فرمود : تمام خویشان نزدیک مرا بگوئید بیایند بالای سر من حاضر شوند . ما امر امام را اطاعت و همه را دعوت کردیم . وقتی همه جمع شدند ، امام در همان حالات که لحظات آخر عمرش را طی میکرد یک مرتب چشمش را باز کرد ، رو کرد به جمعیت و همین یک جمله را گفت : « ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلوش » هرگز شفاعت ما به مردمی که نماز را سبک بشمارند ، نخواهد رسید . این را گفت و جان بجان آفرین تسلیم کرد .
[در اینکه منظور از «استخفاف بالصلاه» چیست احتمالاتی داده اند و مواردی مثل قضا شدن نماز و تأخیر از اول وقت و... از مصادیق استخفاف گفته اند اما حقیر یک احتمالی مطرح میکنم که امام با این عبارت، اباحه گرانی نظیر مرجئه را که با طرح عناوینی مثل شفاعت ترک نماز را ترویج می دادند را هدف قرار داده اند چنانچه امروزه افرادی با طرح اسلام رحمانی سعی دارند نماز خواندن را در برابر اموری مثل خدمت به خلق بی اهمیت جلوه دهند. ]
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.الكافي،ج۳ ؛ ص۲۷۳.
۲.فلاح السائل،ج۱،ص۱۲۷ .
۳.الکافي ،ج۲ ،ص۲۷۸ .
۴.عوالي اللآلي : ج۱ ص۳۲۳.
۵.بحارالأنوار، ج ۸۲ ، ص۱۹۹.
۶.خصال، ص ۶۳۲ّ.
۷.تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۲۹۱
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴 تا پایان سال ۱۴۰۱ تمدید شد! 🔴
🔰 برگزاری سومین همایش ملی حوزه انقلابی حوزه منتظر
🔸همراه با جوایز چند ده میلیونی و پرداخت حق القلم ۲۰۰ هزارتومانی برای تمامی آثار علمی صحیح دریافتی اعم از مقاله و کتاب ویژه طلاب و روحانیون سراسر کشور
🔹 رشته ها : مقاله، کتاب، شعر، داستان ، فیلم کوتاه، عکس، اینفوگرافی و نرم افزار
🔸محور ها: هویت طلبه انقلابی از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ، حوزه زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) ، تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین از دیدگاه آیات و روایات، مبانی انقلابی گری از دیدگاه آیات و روایات و....
🔹بخش ویژه: نقش امام زادگان فارس در احیاء تفکر و ارزش های اسلامی ، سیره علمای فارس در احیاء تفکر اسلامی
✅ جهت ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.hamayeshhf.com مراجعه فرمایید.
🔶دبیرخانه سومین دوره همایش حوزه انقلابی حوزه منتظر🔶
🆔 www.hamayeshhf.com
🆔 www.hamayeshhf.com
🆔 www.hamayeshhf.com
درخواست جذب ۵ هزار مربی پرورشی
🔹رئیس سازمان دانش آموزی با بیان اینکه راه حل دائمی ما برای رفع کمبود مربی پرورشی و تربیتی، جذب و استخدام مربیان رسمی است افزود: ظربیت دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر است اما تلاش دارند این ظرفیت را به ۴۰ هزار نفر در سال برساند. در ۴ سال گذشته سهم ما از این ظرفیت ۲۵ هزار نفری به طور میانگین فقط هزار مربی و مشاور بوده است و امسال درخواست دادهایم لااقل ۵ هزار نفر به ما نیرو دهند.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✅✅ فوری: خبر انتشار فراخوان ثبت نام آزمون آموزش و پرورش تا قبل از پایان سال
💢 مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور کیفیت بخشی منابع انسانی با اشاره به اینکه کلیات برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش نهایی شده اعلام کرد: فراخوان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش از همین هفته (روزهای آتی) آغاز می شود.
🔻با پیگیری وزیر محترم آموزش و پرورش و با جلسات متعددی که با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی داشتیم، موفق شدیم مجوز های لازم برای جذب نیرو و استخدام از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اخذ کنیم.
🔺آزمون استخدامی آموزش و پرورش بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان قبل از سال 1402 در #سراسر_کشور برگزار می شود و فرآیند بررسی و جذب پذیرفته شدگان بعد از سال و در ماه های ابتدایی سال 1402 (ادیبهشت ماه) صورت خواهد پذیرفت.
♦️در خبر آمده، مدرک تحصیلی مورد نظر برای شرکت در این آزمون حداقل لیسانس است.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
مهرورزی؛ گمشده زیست امروزی
منبر ۲۰ دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
☑️مقدمه
متاسفانه امروزه بشر از بحران هایی رنج می برد ، از بحران نان و انرژی گرفتم تا بحران اخلاق و معنویت و... اما یکی از بحران های جدید چه محصول اعتیاد افراد به روابط مجازی است بحران، مهرورزی و انس و الفت و هم کلامی افراد با یکدیگر است.
مهرورزی، به معنی «دوستی» و «محبت» است. مهرورزی، مفهومی عام و گسترده میباشد که شامل یک یا چند رفتار نمیشود، بلکه مجموعهای ارزشمند از خوبیهاست که در زندگی اجتماعی و در تعامل با دیگران از انسان سر میزند. صفاتی نظیر خوشرویی وخوشخویی، مدارا و سازش، رحمت و ترحم، تغافل و چشمپوشی، عفو و گذشت، رفق و نرمخویی، صله ارحام، محبت به همسر، مهربانی با والدین و اولاد، از مظاهر محبت و مهرورزی به شمار میآیند و در دین اسلام و تعالیم انبیاء الهی هرجا اسمی از آنها به میان میآید، منظور همان محبت است.
☑️مهر ورزی در قرآن
ثُمَّ کانَ مِنَ الَّذینَ آمَنُوا وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ. (بلد: 17 و 18) از کسانی که ایمان آورده اند و یکدیگر را به صبر و استقامت و مهربانی و عطوفت توصیه می کنند. اینان اصحاب یمین هستند.
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ. (فتح/ 29) محمد، فرستاده خدا و آنان که با اویند، بر کافران سخت گیرند و میان خود مهربانند.
☑️مهرورزی در حدیث
کلام معصومین آکنده از دعوت به مهرورزی است مواردی را تقدیم میکنیم؛
➖ پیامبر فرمود:
اِنَّمـَا الْمـُؤْمِنُونَ فی تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمَْ بِمَنْزَلَةِ الْجَسَدِ الْواحِدِ اِذَااشْتَکی عُضْوٌ مِنْهُ تَداعی لَهُ سایرُ الْجَسَدِ بِالْحُمّی وَ السَّهَرِ
مـؤ مـنـان، در مـقـام مهربانی و عطوفت نسبت به یکدیگر همانند یک پیکرند. وقتی عضوی از این گروه بیمار شود، سایر اعضا در تبداری و شب بیداری با او همراهی می کنند.(۱)
➖شعر معروف سعدی برگرفته از این کلام پیامبر است؛
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک پیکرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضو ها را نماند قرار
➖امام صادق (ع) فرمود:«تَواصَلُوا وَ تَبارّوا وَ تَراحَمُوا وَ تَعاطَفُوا؛
به یکدیگر بپیوندید و پیوند محبت را محکم سازید و به هم نیکی کنید و با هم مهربان و عطوف باشید.»(۲)
➖ امام صادق (ع):يأتي علَى الناسِ زَمانٌ ليسَ فيهِ شيءٌ أعَزَّ مِن أخٍ أنِيسٍ، و كَسبِ دِرهَمِ حلالٍ
زمانى بر مردم مى آيد، كه در آن زمان چيزى كميابتر از برادرىْ همدم و به دست آوردن درهمى حلال نيست.
➖امام باقر (ع) فرمود:
إعلَم أنَّ الإلْفَ مِنَ اللّه ِ وَ الفِرَک مِن الشَّیطانِ.
بدان که انس گرفتن (بامردم) ازخداوند است ودشمنی ازشیطان.
➖پیامبر(ص)فرمود:
تَصافَحُوا فَاِنَّ التَّصافُحَ یذهَبُ السَّخیمةَ.
پیامبر خدا (ص)فرمود: با یکدیگر دست بدهید، زیرا مصافحه کینه را از بین میبرد.
➖امام رضا(ع) مى فرمايد:
الانس يذهب بالمهانة
انس و الفت با ديگران ، سستى ها و كمبودها و نواقص اجتماعى را برطرف مى گرداند.
➖پيامبر(ص)فرمود :
إنّ اللّه َ تعالى خَلَقَ مِائةَ رَحمَةٍ يَومَ خَلَقَ السماواتِ و الأرضَ ، كُلُّ رحمةٍ مِنها طِباقُ ما بينَ السماءِ و الأرضِ ، فَأهبَطَ رَحمَةً مِنها إلى الأرضِ فَبِها تَراحَمَ الخَلقُ ، و بها تَعطِفُ الوالِدَةُ على وَلَدِها ، و بها تَشرَبُ الطيرُ و الوُحوشُ مِن الماءِ ، و بها تَعِيشُ الخلائقُ .
خداوند متعال روزى كه آسمانها و زمين را آفريد ، صد رحمت بيافريد كه هر رحمتى به اندازه فاصله آسمان و زمين است . پس ، از آن رحمتها يكى به زمين فرود آمد كه به سبب آن خلايق به يكديگر ترحّم مى كنند و مادر به فرزندش مهر مى ورزد و پرندگان و حيوانات آب مى نوشند و مردمان زندگى مى كنند.(۳)
➖امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل كرده اند:
«مَنْ أَكْرَمَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ بِكَلِمَةٍ یلْطِفُهُ بِهَا وَ فَرَّجَ عَنْهُ كُرْبَتَهُ لَمْ یزَلْ فِی ظِلِّ اللَّهِ الْمَمْدُودِ عَلَیهِ الرَّحْمَةُ مَا كَانَ فِی ذَلِكَ».
هركه به برادر مسلمانش سخن محبت آمیزى گوید و گرفتاریش را گشایش دهد، تا زمانى كه در این كار باشد زیر سایه رحمت واسعه الهى باشد.(۴)
➖امام صادق (ع):اِنَّ لاَِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ: وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطيفٌ وَ قَلْبٌرَحيمٌ وَ يَدٌ مُعْطيَةٌ؛
بهشتى ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.(۵)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔘♻️آثار و فوائد مهر ورزی
از محبت تلخها شيرين شود
از محبت مسها زرّين شود
از محبت دردها صافى شود
و از محبت دردها شافى شود
از محبت خارها گل مىشود
و از محبت سركهها مل مىشود
از محبت سجن گلشن مىشود
بىمحبت روضه گلخن مىشود
از محبت نار نورى مىشود
و از محبت ديو حورى مىشود
از محبت حزن شادى مىشود
و از محبت غول هادى مىشود
🔷نیل به مقام دوستی خداوند
➖رسول خدا(ص) در این باره میفرمایند:
«إنّ اللّه َ رَحیمٌ یُحِبُّ الرَّحیمَ، یَضَعُ رحمَتَهُ على کُلِّ رحیمٍ»
خداوند مهربان است و مهربان را دوست دارد و مهر خود را براى هر مهر ورزى نهاده است.
➖روزی پیامبر به اصحاب خود فرمودند:
«وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَا یَضَعُ اللَّهُ رَحْمَتَهُ إِلَّا عَلَى رَحِیمٍ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ کُلُّنَا نَرْحَمُ قَالَ لَیْسَ بِالَّذِی یَرْحَمُ نَفْسَهُ خَاصَّةً وَ لَکِنِ الَّذِی یَرْحَمُ الْمُسْلِمِینَ عَامَّه»
قسم به کسی که جانم در دست اوست خداوند رحمت و مهربانیش را قرار نمیدهد و فرو نمیفرستد مگر بر شخص مهربان! در این هنگام اصحاب خطاب به پیامبر(ص) فرمودند: یا رسول الله! همه ما مهربانی میکنیم. پیامبر(ص) خطاب به آنها فرمودند: اینگونه نیست که رحمت و مهربانی خداوند تنها شامل حال کسی شود که به خودش مهربانی میکند بلکه مقصود کسی است که نسبت به همه مسلمانان عطوفت و مهربانی داشته باشد.
🔷کسب منزلت اخروی
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله: حَسِّنوا أَخلاقَکُم وَ الطُفوا بِجیرانِکُم وَأکرِموا نِساءَ کُم تَدخُلُوا الجَنَّةَ بِغَیرِ حِسابٍ؛ اخلاق خود را نیکو کنید و با همسایگان خود مهربان باشید و زنان خود را گرامى بدارید تا بى حساب وارد بهشت شوید. [التوحید، ص ۱۲۷]
➖اِنَّ الْعَبْدَ لَیبْلُغُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ عَظیمَ دَرجاتِ الآخِرَةِ وَأَشْرَفَ الْمَنازِلِ وَاِنَّهُ ضَعیفُ الْعِبادَةِ.
بنده در سایه خوش اخلاقی، به مراتب بزرگ و مقام های والایی در آخرت می رسد؛ اگر چه عبادتش ضعیف است.
همچنین حسن خلق، حساب قیامت را آسان می سازد. حضرت علی (ع ) بدین گونه بر این امر صحه می گذارد: « حَسِّنْ خُلْقَک یخَفِّفِ اللهُ حِسابَک » اخلاقت را نیکو کن تا خداوند حسابت را آسان کند.
🔷تاثیر در هدایت افراد
خدای متعال هنگام فرستادن حضرت موسی علیه السلام و برادرش هارون به سوی فرعون، به آنان دستور می دهد:
اذْهَبا إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشی. (طه: 43 و 44)
به سوی فرعون بروید که سرکشی کرده است. با او به آرامی و نرمی سخن بگویید، باشد که پند گیرد.
🔷تامین نیازهای روحی انسان
در وجه تسمیه انسان گفته شده است: با توجه به اینکه انسان اصلش «انسیان» بوده و آن هم از «نسیان» است، و انسان چون با خدای خود عهدی بست و فراموش کرد، بدین نام، نامیده شد.
اما احتمال دوم در وجه تسمیه انسان به بحث ما مربوط میشود که ؛ بدان جهت انسان نامیده شد که میتواند بین خود و سایر مخلوقات اُنس و الفت برقرار کند.
[تفسیر صدرالمتألهین، ج۲، ص ۳۰۱]
انس و الفت و مهرورزی با افراد مختلف، یک نیاز اساسی برای انسان می باشد روی این جهت ، گاه برای درمان افسردگی به عنوان مکمل از شخص خواسته میشود که روزانه حداقل به یک نفر مهربانی کند. تاثیر این کار چیست؟ هنگام انجام رفتار محبتآمیز در بدن هورمون سروتونین ترشح میشود. این هورمون تأثیر بسزایی در خلقوخو دارد. افزایش شادی، ترمیم زخمها و همچنین مقاومت بالا در برابر مسائل استرسزا، پیامد متعادل شدن این هورمون در بدن است.
همینطور تحقیقات حاکی از آن است که در بدن افراد مهربان هورمون کورتیزول، یعنی هورمون استرس، نسبت به افراد دیگر کمتر است.
🔴موانع انس و مهرورزی
ابراهیم ادهم که از دانشمندان عصر خود بود اکثر وقتش را به مطالعه کتاب می گذرانید وقتی به او اعتراض شد که چرا با دیگران انس و الفتی نداری ؟و فقط مطالعه می کنی پاسخ داد:اگر با رفیق جاهل باشم مرا می آزارد و اگر با اشخاص مافوق خود باشم کبر می ورزد و اگر با مساوی خود باشم از حسد او در امان نخواهم بود پس ناگزیرم که انسم با کتاب باشد و بس .
شعر؛
دلا خو کن به تنهایی که از تن ها بلا خیزد
سلامت آن کسی دارد که از تن ها بپرهیزید
غیر از عواملی نظیر تکبر، حسادت و انحرافات اعتقادی و اخلاقی که موجب فاصله گرفتن و دوری گزینی افراد از همدیگر می شود یکی از عوامل اصلی کم شدن انس و الفت و مهرورزی در زیست امروزی اعتیاد به موبایل می باشد که بر دلسوزان اخلاقی جامعه لازم است جهت ایجاد فرهنگ استفاده از موبایل تلاش کنند .
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻برخی از مصادیق مهر ورزی که مورد تأکید احادیث است را مورد توجه قرار میدهیم؛🔺
🔶 مهرورزی به فامیل(صله ارحام)
یکی از عناوین مورد تکرار در احادیث، صله رحم ( پیمان خویشاوندی) است
➖از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه «وَ الذینَ یَصلونَ ما اَمرَ اللهُ بهِ اَن یُوصلَ؛ و آنان که آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده، پیوند میدهند.» پرسید. آن حضرت پاسخ داد:
مراد از کسانی که خداوند پیوستن به آنان را فرمان داده، خویشاوندان توست.
➖پیامبر(ص)میفرمایند:صِلُوا أرحامَكُم ولو بِالسَّلامِ .صله رحم كنيد ، گرچه با يك سلام .(۶)
➖ امام رضا(ع) فرمود: صِل رَحِمَكَ وَلَو بِشَربَةٍ مِنَ الماءِ وأفضَلُ ما تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الأذى؛
پيوند خويشى نگه دار [و صله رحم به جاى آر] ، گرچه با جرعه اى آب باشد . بهترين وسيله اى كه با آن صله رحم به جاى آورده مى شود ، خوددارى از آزار رساندن به خويشاوندان است.
🔶مهرورزی به والدین
خداوند در خصوص مهر ورزی به والدین دستور میدهد: وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا بالهای خویش را از محبّت و لطف، در برابر آنان فرود آر! و بگو: «پروردگارا! همانگونه که آنها مرا در کوچکی تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده!»
➖ پیامبر(ص) فرمود: «نَظَرُ الْوَلَدِ اِلی والِدَیْهِ حُبّاً لَهُما عِبادَةٌ»نگاه کردن فرزند به پدر و مادرش از روی محبت عبادت محسوب میشود».(۷)
➖از امام کاظم(ع) نقل شده که فرمود:
سال رجل رسول الله(ص): ما حق الوالد علی ولده؟ قال: لا یسمیه باسمه، و لا یمشی بین یدیه، و لا یجلس قبله و لا یستسب له.
مردی از پیامبر خدا(ص) سؤال کرد: حق پدر بر فرزند چیست؟ حضرت فرمود: او را با نام صدا نکند در راه رفتن از او جلو نیفتند. قبل از او ننشیند.- کاری انجام ندهد که مردم پدرش را فحش بدهند.(۸)
🔶مهر ورزی به فرزندان
نبی رحمت(ص) فرمود: «مَن قَبَّلَ وَلَدَهُ کَتَبَ اللهُ (عَزَّوَجَلَّ) لَهُ حَسَنَةً وَ مَن فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللهُ یَومَ القِیامَةِ»کسی که فرزند خود را ببوسد خداوند به او پاداش کار نیک میدهد و اگر او را شاد نماید در روز قیامت او را شاد میگرداند.
پیامبر(ص) محبت به دختر بچه ها را به طور ویژه تاکید میکردند ،فرمودند : انَّ اللّهَ - تبارک و تعالى - على الاناثِ اَرَقُّ منه على الذکور و ما من رجُلٍ یُدخِل فَرحَةً على امرأةٍ بَینه و بَینها حُرمَةُ الاّ فَرَّحهُ اللّهُ یومَ القیامةِ.
خداوند متعال نسبت به بانوان مهربانتر از آقایان است و هر کس بانویی از خویشاوندان خود راشادمان کند، بى گمان خداوند در روز رستاخیز او را شاد سازد.(۹)
➖پیامبر(ص):فرمود: مَن دَخَل السُّوقَ فاشترى تُحفةً فَحَملَها الى عیالِه... و لیَبدَأ بالاناثِ...آنکه بازار برود و ارمغانى بخرد و به خانه ببرد در تقسیم از دختران آغاز کند...(۱۰)
🔶مهرورزی به همسر
➖خداوند در قرآن می فرماید:« و عاشروهن بالمعروف» نساء/19« (با همسر) به نیکی رفتار کنید.
➖ پیامبر(ص) میفرمود؛« الا خیر کم ، خیرکم لنسائه و انا خیرکم لنسائی »آگاه باشید، بهترین شما کسی است که نسبت به همسرانش بهتر باشدومن بهترین شما نسبت به همسرانم هستم.
➖ پیامبر(ص) فرمود: پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:
«قول الرجل للمراة انی احبک لا یذهب من قلبها ابدا» این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم » ، هرگز از قلب زن بیرون نمی رود.».
➖پیامبر (ص) می فرمایند:
«من دخل السوق فاشتری تحفة فحملها الی عیاله کان کحامل صدقة الی قوم محاویج ولیبدا بالاناث قبل الذکور ...» هر کس به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد و ببرد، [پاداش او ] مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می برد [ . و هنگامی که هدیه را به خانه می برد]، باید، قبل از پسران، به دختران بدهد.»
➖ پیامبر(ص) فرمود:
جُلُوسُ المَرءِ عِندَ عِيالِهِ أحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنِ اعْتِكافٍ في مَسجِدي هذا ؛
نشستن مرد پيش زن و فرزندنش نزد خداوند محبوب تر است از اعتكاف در اين مسجد من .(۱۱)
شعر ترکی
شاعر تبریز، مرحوم شهریار،در شاهکار ادبی خود که به دهها زبان ترجمه شده است از نامهربانی ها گلایه میکند؛
حیدر بابا شیطان بیزی آزدیریب
محبیتی اورکلردن قازدیروب
سالیب خلقی بیر بیرینن جانینا
باریشیقی بلشدیریب قانینا
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠حدیث جالب
از امام صادق روایت شده است : مومن در قبر همواره با موجودی نورانی مانوس می شود و آن موجود ، ترس و وحشت را از او دور می سازد و تا قیامت او را تنها نمی گذارد وقتی قیامت فرا می رسد ، آن موجود مهربان به مومن خواهد گفت كه: بشارت باد تورا، كه خداى - تعالى - امر فرموده تو را به بهشت برند. آن مؤمن گويد خدا تو را رحمت كند تو كيستى كه با من همراهى كردى و مرا بشارت رسانيدى؟ گويد: من آن سرورى هستم كه در دنيا مرا داخل دلهاى برادران خود مىكردى. خداى - تعالى - مرا خلق كرد كه تو را بشارت رسانم و در تنهائى انيس تو باشم».
💠داستان
پیامبر(ص) برای رفتن به مسجد و خواندن نماز دیر کرده بودند. همه مردم منتظر آمدن ایشان بودند.چون پیامبر هیچ وقت برای نماز جماعت دیر نمیآمدند. نگرانش شدند و رفتند دنبالش. توی کوچه باریکی پیدایش کردند. دیدند روی زمین نشسته، و با بچهها بازی میکنند، آنها دیدند که پیامبر بچهای را سوار کولش کرده و برایش نقش شتر را بازی میکند.
یکی از یاران جلو رفت و به پیامبر گفت: از شما بعید است، نماز دیر شده است بیایید به مسجد برویم.
پیغمبر با خوش رفتاری رو به بچهها کرد و گفت: شترتان را با چند گردو عوض میکنید؟
بچهها مقداری را تعیین کردند. پیامبر رو به یارانشان کردند و فرمودند: بروید گردو بیاورید و مرا از این بچهها بخرید.
کودکان میخندیدند، و پیامبر هم با آنها میخندید. پس از آن که یاران پیامبر گردو آوردند. پیامبر گردوها را به بچهها دادند و خودشان به مسجد رفتند.
💠داستان
روزی پیامبر(ص) نشسته بود، امام حسن و امام حسین علیهما السلام وارد شدند. حضرت به احترام آنان از جای برخاست و به انتظار ایستاد. چون کودکان در راه رفتن ضعیف بودند، لحظاتی چند طول کشید. بدین جهت پیامبر صلی الله علیه و آله به سوی آنان رفت و استقبال کرد. آغوش خود را گشود و هر دو را بر دوش خویش سوار کرد و به راه افتاد و میفرمود: فرزندان عزیز، مرکب شما (یعنی چیزی که بر آن سوار میشوند: مثل اسب یا شتر) چه خوب مرکبی است و شما چه سواران خوبی هستید.
💠داستان
داستانهایی در مورد مهربانی به حیوانات نقل شده است تا آن جمله است؛
رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: زنی فاجره بر سگی گذشت که از شدت عطش بر سر چاهی افتاده بود. زن چون وسیله ای برای آب دادن به حیوان نداشت، کفش خود را از پای درآورد و چادر خویش را طناب ساخت، و بدین گونه آب از چاه خارج کرد و به سگ خورانید. خداوند به واسطه این عمل از تقصیرات او گذشت و مورد مغفرت قرارش داد.
💠داستان
مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد:
یا رسول الله ! فامیل من تصمیم گرفته اند بر من حمله کنند و از من ببرند و دشنامم دهند، آیا من حق دارم آنها را ترک گویم ؟
فرمودند: در آن صورت خداوند همه شما را ترک می کند.
عرض کرد: پس چه کنم ؟
فرمودند: بپیوند با هر که از تو ببرد، و عطا کن به هر که محرومت کند، و در گذر از هر که به تو ستم نماید، زیرا چون چنین کنی، خدا تو را بر آنها یاری دهد.
💠داستان
هنگامی که پیامبر در شهر مکه زندگی می کردند، همسایه ی خیلی بدی داشتند. هر روز که پیامبر از جلوی خانه ی او عبور می کرد، همسایه از پنجره ی اتاقش مقداری آشغال به سر مبارک رسول خدا می ریخت، پیامبر هم چیزی به او نمی گفت.
یک روز که پیامبر از خانه اش بیرون آمد، خبری از همسایه نشد. روز بعد هم باز خبری از همسایه نشد. روز سوم پیامبر فهمید که او مریض است. فوراً، یک هدیه برای او خرید و به عیادت رفت!
همسایه باتعجب گفت: من آن قدر به شما بدی کردم، حالا شما به عیادت من آمده اید. پیامبر خندید و جواب داد: بله، چون از تو خبری نداشتم، به دیدنت آمدم تا حالت را بپرسم.
آن مرد، از رسول خدا معذرت خواهی کرد و به انسان خوبی مبدل شد و جزو پیروان حضرت محمد(ص) شد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.سفينة البحار ، ج 1 ، ص 13 .
۲.وسائلالشیعه، ج۸، ص۵۵
۳.كنز العمّال
۴.الكافی ،ج ٢ ص ٢٠٦.
۵.مجموعه ورام، ج ۲، ص ۹۱.
۶. تحف العقولص۵۷.
۷.بحارالأنوار، ج۷۴،ص۸۰.
۸.بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۴۵.
۹.وسائل الشیعه،ج۲۱،ص ۳۶۷.
۱۰.وسائل الشیعه، ۲۱/۵۱۴.
۱۱.تنبيه الخواطر ، ج۲ ، ص۱۲۲.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d