eitaa logo
منبرطلاب
19.6هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
🟩توصیه های اسلام به دختران اسلام در كنار دستور شركت بانوان در اجتماع و یا تجویز آن، علاوه بر دستور به حجاب اسلامی و پوشش کامل ،دستورات و تذكراتی دارد كه رعایت این امور در راستای امنیت آفرینی برای حضور زنان در جامعه و محفوظ ماندن شان از نگاه ها و رفتارهای مردان و پسران هرزه و غیراخلاقی است که برخی از این توصیه ها را ذکر می کنیم ؛ 🟢اجتناب از لباس بدن نما در روایات زیادی از لباس نازك بدننما نهی شده است، از جمله پیامبر(ص) فرمود: «‌در آخر الزمان امت من، زنانی خواهند بود كه پوشیده و عریان هستند [چون لباسهای نازك آنها را نمیپوشاند] و روی سر آنان همانند كوهان شتر قرار دارد [اشاره به جمع كردن موها و اقسام آرایش این گونه] . آنها را لعنت كنید؛ زیرا آنان از رحمت الهی دورند و به بهشت وارد نمیشوند و حتی بوی بهشت را كه از مسیر طولانی درك میشود، درك نخواهند كرد.» (۹) 🟢دوری از لباس شهرت لباسهایی كه پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای شخصی كه میخواهد آن را بپوشد، متعارف نیست و سبب جلب توجه دیگران میشود، لباس شهرت است. امام صادق علیه السلام فرمود: «‌إنَّ اللهَ یبغِضُ شُهرَهَ اللِّباسِ؛ خداوند شهرت در لباس را دشمن میدارد.»(۱۰) 🟢تشبه به كفار استاد مطهری میگوید: «‌اسلام گفته است شخصیت باختن حرام است، مرعوب دیگران شدن حرام است، طفیلیگری حرام است، هضم شدن و محو شدن در دیگران حرام است. امام صادق(ع)فرمود: أوحَى اللّه ُ إلى نَبِيٍّ مِنَ الأنبياءِ أن قُلْ لِقَومِكَ : لا تَلبَسُوا لِباسَ أعدائي و لا تَطعموا مَطاعِمَ أعدائي ، و لا تُشاكِلُوا بما شاكَلَ أعدائي ، فَتَكُونوا أعدائي كما هُم أعدائي «‌خداوند به یكی از پیامبرانش وحی كرد كه به قومت بگو: لباس دشمنان مرا نپوشند، غذای مخصوص آنان را نخورند، و همانند و همشكل آنان نشوند! وگرنه اینان نیز جزء دشمنان من خواهند بود؛ همان گونه كه آنان دشمن من میباشند.»(۱۱) 🟢اجتناب از تشبیه زن به مرد امام صادق (ع) می فرماید: «‌كانَ رَسُولُ اللهِ(ص) یزجُرُ أَن یتَشَبَّهَ بِالنِّساءِ وَ ینهَی المَرأَهَ أَن تَتَشَبَّهَ بِالرِّجالِ فی لِباسِها» همیشه مردان را از شبیه شدن به زنان منع میفرمود و زنان را از شباهت داشتن به مردان در لباس نهی میكرد.»(۱۲) 🟢اجتناب از آرایش و تعطر برای نامحرمان امام صادق (ع) به نقل از پیامبر(ص) میفرماید: «‌اََی امرَأَهٍ تَطَیبَت ثُمَّ خَرَجَت مِن بَیتِها فَهِی تُلعَنُ حَتِّی تَرجِعَ إِلی بَیتِها مَتَی ما رَجَعَت» هر زنی كه خود را خوشبو نماید و از خانهاش خارج شود، لعنت میشود تا آن هنگام كه به خانه برگردد.»(۱۳) 🟢 تحریك با گفتار و نوشتار در قرآن كریم میخوانیم: «‌با صدای نرم و نازك [با مردان] سخن مگویید! [مبادا] آن كه دلش بیمار است، به طمع افتد، و به نحو شایسته سخن گویید و در خانه هایتان قرار گیرید و از ظاهر كردن آرایش خود به گونه جاهلیت نخستین خودداری كنید!»(۱۴) اسلام برای جلوگیری از تحریك به حرام، با سرودن شعر و یا نوشتن مقالات و داستانها و پخش و نشر عكسهایی كه موجب فساد و گناه باشد نیز برخورد كرده است و به عنوان كتب ضلال و گمراه كننده جلوی انتشار آن را گرفته است. و همین طور ارتباط عشقی با نامحرم از طریق صحبت كردن، تماس تلفنی یا نامهای، از دیدگاه مراجع و شرع حرام میباشد. 🟢اجتناب از شوخی با نامحرم ابوبصیر می گوید:در کوفه بودم، به یکی از بانوان درس قرائت قرآن می آموختم. روزی در یک موردی با او شوخی کردم!مدت ها گذشت تا اینکه در مدینه به حضور امام باقر(ع) رسیدم. آن حضرت مرا مورد سرزنش قرار داد و فرمود:- کسی که در حال خلوت گناه کند، خداوند نظر لطفش را از او برمی گرداند، این چه سخنی بود که به آن زن گفتی؟از شدت شرم، سرم را پایین انداخته و توبه نمودم. امام باقر علیه السلام فرمود:- مراقب باش که تکرار نکنی.(۱۵) 🟢 اجتناب از تماس جسمی با نامحرم تماسهای جسمی بین مرد و زن نامحرم، هر چند اندك باشد، از نظر اسلام حرام شده است؛ حتی اگر فقط دست دادن با نامحرم و بدون هیچگونه قصد سوئی باشد. امام صادق (ع) فرمود: «‌مَنِ التَزَمَ امرَأَهً حَرَاماً قُرِنَ فی سِلسِلَهٍ مِن نارٍ مَعَ شَیطانٍ فَیقذَفانِ فی النّارِ» آن كس كه به زن نامحرمی بچسبد، همراه با شیطانی در زنجیری آتشین بسته میشود و به درون دوزخ پرتاب خواهند شد.»(۱۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢خوابیدن در یك مكان پیامبر اكرم (ص) فرمود: «‌مَن كانَ یؤمِنُ بِاللهِ وَ الیومِ الآخِرِ فَلا یبِت فی مَوضِعٍ یسمَعُ نَفَسَ امرَأَهِ لَیسَت بِمَحرَمٍ» آن كس كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده است، در مكانی كه صدای نفس كشیدن زن نامحرم را میشنود، شب را به صبح نیاورد.»(۱۷) 🟢 خلوت و تنها بودن بانامحرم برای پیشگیری از وسوسههای شیطانی، اسلام دستور میدهد كه زن و مرد نامحرم هیچگاه در محیط خلوت قرار نگیرند. امام صادق (ع) فرمود: از مواردی كه رسول اكرم(ص)در پیمان با زنان، با آنها شرط كرد این بود كه: «‌اَن... لا یقعُدنَّ مَعَ الرِّجالِ فی الخَلَاء؛» با مردان در جای خلوت ننشینند.»(۱۸) و حضرت علی(ع)فرمود: «لا یخلُو بِامرأَهِ رَجُلٌ فَما مِن رَجُلٍ خَلا بِمرَأَهٍِ إِلَّا كانَ الشَّیطانُ ثالِثَهُما.» هیچگاه مردی با زنی نامحرم در جای خلوت همراه نشود؛ زیرا هنگامی كه مرد نامحرم و زن نامحرم در مكان خلوت همراه شدند، سومین آنها شیطان خواهد بود.» (۱۹) 💠داستان در روایتی آمده است كه حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام نزد والی مكه بودند كه با حضرت نسبت فامیلی داشت، والی دختر كوچكی داشت كه از مهمانها پذیرایی میكرد و مهمانها هم با او احوالپرسی كرده، او را در بغل میگرفتند. این دخترك هنگامی كه خدمت امام علیه السلام رسید، حضرت با دستهای خود او را گرفتند و مانع نشستن او در آغوش و زانوی خود شدند. آنگاه فرمود: «‌إِذا أَتَت عَلَی الجارِیه سِتَّ سِنینَ لَم یجُز أَن یقَبِّلَها رَجُلٌ لَیسَت هِی بِمَحرَمٍ لَهُ وَ لا یضُمَّها إِلَیهِ؛ هر گاه دختری به سن شش سالگی رسید، جایز نیست مرد نامحرم وی را ببوسد یا در بغل بگیرد.»(۲۰) 💠داستان آيت الله مستنبط از كتاب «كشف اللئالي‏» نقل‏فرموده كه روزي عده‏اي از شيعيان وارد مدينه شدند و پرسش هايي‏داشتند كه مي‏خواستند از محضر امام كاظم(ع) بپرسند. امام(ع) درسفر بودند، پرسش هاي خود را نوشته به دودمان امامت تقديم‏نمودند، چون عزم سفر كردند براي پاسخ پرسش هاي خود به منزل‏امام(ع) شرفياب شدند، امام كاظم(ع) مراجعت نفرموده بود و آنها امكان توقف نداشتند، از اين رو حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسش هارا نوشتند و به آنها تسليم نمودند، آنها با مسرت فراوان ازمدينه منوره خارج شدند، در بيرون مدينه با امام كاظم(ع) مصادف‏شدند و داستان خود را براي آن حضرت شرح دادند. هنگامي كه امام(ع) پرسش هاي آنان و پاسخ هاي حضرت معصومه(س) راملاحظه كردند، سه بار فرمودند: فداها ابوها پدرش به قربانش باد. 👌باتوجه به اين كه‏حضرت معصومه(س) به هنگام دستگيري پدر بزرگوارش خردسال بود،اين داستان از مقام بسيار والا و دانش بسيار گسترده آن حضرت‏حكايت مي‏كند.(۲۱) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.احکام دختران،آیت الله مکارم ۲. بحارالانوار،ج۶۰،ص۲۱۶ ۳. بحارالانوار،ج۱۰۲،ص ۲۶۶. ۴. كامل الزيارات ، ص۵۳۶. ۵.بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۸ ۶.روضة الواعظين ، ص ۴۰۴ ۷.وسائل الشیعه، ۲۱/۳۶۷. ۸.ثواب الأعمال،ص۲۳۹. ۹.الحجاب، ص ۵۶، به نقل از فساد سلاح تهاجم فرهنگی، ص۲۷۳. ۱۰.بحار الانوار، ج ۷۹، ص۳۱۴ ۱۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۱۱ ۱۲.وسائل الشیعه،ج۳، ص۳۵۵. ۱۳.الكافی، ج۵، ص۵۱۸. ۱۴.احزاب/۳۱. ۱۵.بحار، ج۴۶، ص۲۴۷. ۱۶.وسائل الشیعه، ، ج۱۴، ص۱۴۲. ۱۷.وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۱۳۴. ۱۸.مستدرك الوسائل، ج۱۴، ص ۲۶۵. ۱۹.همان، ص۱۳۳. ۲۰.وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۱۷۰. ۲۱.محمد محمدي اشتهاردي، حضرت معصومه فاطمه دوم، ص۱۳۳. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۶۱) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️ خصلت ۶۱؛ شَرِیفاً یکی از ویژگیهایی مومن منتظر داشتن شرافت، داشتن است. شرافت به معنی آبرومندی و بزرگواری است که عامل بازندارده از انواع گناهان و پلیدی هاست . آبرومندی، تلاش برای حفظ آبرو و جلوگیری از اموری است که باعث ریختن آبرو می‌شود. در اخلاق اسلامی به حفظ آبرو تأکید زیادی صورت گرفته است. 🟢شرافت ذاتی انسان قرآن کریم، انسان را موجودی برخوردار از کرامت و شرافت ذاتی دانسته: «وَ لَقد کَرّمنا بَنی ءَادَم»  که خداوند آن را به او بخشیده وبه واسطه آن، بردیگر آفریدگانش‌ برتری داده است، از برجسته‌ترین مظاهر کرامت انسان، برخورداری او از عقل و حیا است و با وجود آن، انسان همواره وبه طور طبیعی درمقابل هر آن‌چه حرمت او را تهدید می‌کرده، عکس‌العمل‌نشان‌داده است؛ از این‌رو ابتدایی‌ترین زشتی، یعنی عورتش راکه با حرمت خود مرتبط می‌دانست، با استفاده از لباس پوشاند: «یبَنی ءَادمَ قَد أنزَلنا عَلیکم لِباساً یُوری سَوءتِکُم و ریشاً.» 🟢عامل آبرومندی و شرافت قرآن، ایمان و عمل صالح را ملاک‌هایی را برای آبرومندی، شرافت و محبوبیّت معرّفی، و‌بر این نکته تأکید می‌کند که انسان پیش و بیش از هر چیز باید با ایمان و عمل صالح در پی کسب منزلت نزد خداوند باشد و در این صورت است که خدا به صورت یک سنّت تغییرناپذیر به او محبوبیّت و منزلت والای اجتماعی نیز خواهد بخشید: «إِنَّ الَّذینَ ءَامَنوا و عَمِلوا الصّلِحتِ سَیَجعَلُ لَهمُ الرَّحمنُ وُدّاً؛ آنان‌که ایمان آورند و کارهای شایسته انجام دهند، خدای رحمت‌گستر، محبّت آنان را در دل مردم قرار خواهد داد.» 🟢وجوب حفظ آبرو ➖پیامبر(ص) به مؤمنان دستور داده است که در حفظ آبرو بکوشند و از هر زمینه بی آبرویی اجتناب کنند؛«اِتَّقوا مَواضِعَ التُّهَمِ» از مواضع تهمت و بی آبرویی اجتناب کنید.(۲) ➖امام صادق (ع) فرمود«مَنْ دَخَلَ مَوْضِعاً مِنْ مَوَاضِعِ اَلتُّهَمَةِ فَاتُّهِمَ لاَ يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ» كسى كه بيكى از موارد تهمت برود و متهم شود ملامت نكند جز خودش را.(۳) 💠لطیفه طلبه ای به نیت توبه دادن برخی گنهکاران به محله ای گناه آلود رفت و آمد داشت یکی از اساتید که می خواست غیر مستقیم به تو تذکری داده باشد در سخنرانی عمومی خود که آن طلبه هم حضور داشت گفت: «اِتَّقوا مَواضِعَ التُّهَمِ طلبه تو هم» 🟢آبرو مندان در آخرت براساس آیاتی از قرآن کریم، زندگی انسان در حیات پس از مرگ که بازتاب اعمال وی در این جهان است نیز با آبرومندی و بی‌آبرویی همراه است، صریح‌ترین و روشن‌ترین آیه در این زمینه، آیه ۱۰۶ و ۱۰۷ سوره آل‌عمران است که از وجود دو گروه روسفید و روسیاه در روز بازپسین خبر می‌دهد: «یومَ تَبیَضُّ وُجوهٌ و تَسودُّ وُجوهٌ فأمَّا الَّذین اسودَّت وُجوهُهم أکَفَرتُم بَعدَ إیمـنِکم فَذوقوا العَذابَ بِما کُنتم تَکفُرون و أمّا الَّذینَ ابیَضَّت وُجوهُهم فَفِی رَحمَةِ‌اللّهِ هُم فیها خـلِدونَ : روزی که چهره‌هایی سپید و چهره‌هایی سیاه شود؛ امّا روسیاهان (به آنان گویند) آیا پس از ایمان آوردنتان کافر شُدید؟! پس به سزای آن‌که کفر میورزیدید، (این) عذاب را بچشید؛ امّا آنان که روی‌هایشان سپید شود، در مهر و بخشایش خدایند (و) در آن جاویدانند». .ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱. ۲.بحارالانوار،ج۹۰،ص۷۵. ۳.امالی ،شیخ صدوق ص۴۹۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۶۱) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۶۱ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام صادق (ع) فرمود: «يَا مِهْزَمُ شِيعَتُنَا مَنْ لاَ يَعْدُو صَوْتُهُ سَمْعَهُ وَ لاَ شَحْنَاؤُهُ بَدَنَهُ وَ لاَ يَمْتَدِحُ بِنَا مُعْلِناً وَ لاَ يُجَالِسُ لَنَا عَائِباً وَ لا يُخَاصِمُ لَنَا قَالِياً إِنْ لَقِيَ مُؤْمِناً أَكْرَمَهُ وَ إِنْ لَقِيَ جَاهِلاً هَجَرَهُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَكَيفَ أَصنَعُ بِهَؤُلاَءِ اَلمُتَشَيِّعَةِ قَالَ فِيهِمُ اَلتَّمْيِيزُ وَ فِيهِمُ اَلتَّبدِيلُ وَ فِيهِمُ اَلتَّمْحِيصُ تَأْتِي عَلَيْهِمْ سِنُونَ تُفْنِيهِمْ وَ طَاعُونٌ يَقْتُلُهُمْ وَ اِخْتِلاَفٌ يُبَدِّدُهُمْ شِيعَتُنَا مَنْ لاَ يَهِرُّ هَرِيرَ اَلْكَلْبِ وَ لاَ يَطْمَعُ طَمَعَ اَلْغُرَابِ وَ لاَ يَسْأَلُ عَدُوَّنَا وَ إِنْ مَاتَ جُوعا....» شيعه ما كسى است كه صدايش از گوشش تجاوز نكند (فرياد نكشد) و دشمنيش از بدنش (تنها تن خود را برنج اندازد نه ديگران را) و ما را آشكارا نستايد (تا كينه مخالفين را برانگيزد) و با عيبگوى ما همنشينى نكند و با دشمن ما ستيزه نكند، اگر مؤمنى را بيند احترام كند و اگر به جاهلى برخورد از او دورى كند. عرضكردم: پس تكليف من با اين شيعه نماها چيست‌؟ فرمود: در ميان آنها جدا شدن (خوب از بد) و تبديل (خوب و بد) و امتحان واقع شود،قحطى بر ایشان پیش آید كه نابود شوند و بیمارى وبائى كه آنها را بكشند و اختلافى كه متفرقشان سازد، شیعه ما كسى است كه چون سگ عوعو نكند و مانند كلاغ طمع نورزد و اگر هم از گرسنگى بمیرد از دشمن ما چیزى نخواهد. 👈در این حدیث نشانه های برای شیعه مطرح شده است که آنها را بر می شمریم؛ 🟢شِيعَتُنَا مَنْ لاَ يَعْدُو صَوْتُهُ سَمْعَهُ در آیه ۱۹ سوره لقمان آمده است: «إِنَّ أَنکَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الحَمِیرِ»؛ از نصایح لقمان به فرزندش این است: «آوازت را فرود آر؛ زیرا ناخوش‌ترین بانگ‌ها، بانگ خران است». ➖ابوبکر حضرمی می‌گوید: از امام صادق علیه‌السلام از مقصود گفتار خداوند عزوجل که می‌فرماید: «إِنَّ أَنکَرَ الْأَصوَاتِ لَصَوْتُ الحَمِیرِ» پرسیدم و ایشان فرمود: منظور عطسه ناهموار  و مردی است که صدایش را بلند کند، مگر این‌که دعوت کننده به دین باشد و یا اینکه قرآن را قرائت کند».(۲) خلاصه اینکه بلند کردن صدا که از سر عصبانیت صورت می گیرد در آداب اسلامی مورد نهی قرار گرفته است. 🟢وَ لاَ شَحنَاؤُهُ بَدَنَهُ جمله فوق کنایه از این است که آزارش به افراد دیگر نمی رسد.ممکن است به جهات اخلاقی و تهذیب نفس خودش را آزار دهد اما آزارش به دیگران نمی رسد. چنانچه در حدیث آزار رساندن به دیگران به دور از شرافت و برتری دانسته شده است؛ چنانچه حضرت امیر(ع) فرمود:«عَادَةُ اللِّئَامِ وَ الْأَغْمَارِ أَذِیةُ الْکِرَامِ وَ الأَحرَار.»عادت لئیمان و جاهلان آزار کردن کریمان و آزادگان است.(۳) 🟢 وَ لاَ يَمْتَدِحُ بِنَا مُعْلِناً وَ لاَ يُجَالِسُ لَنَا عَائِباً وَ لاَ يُخَاصِمُ لَنَا قَالِياً در این بخش از حدیث، امام علیه السلام رعایت کردن مصالح عموم شیعیان را مورد توجه قرار داده اند که گاهی ممکن است مصلحت شیعه در نگفتن مقامات امامان باشد . و گاهی در دوری جستن از دشمنان اهل بیت که مومن باید همه این امور را رعایت کند. 🟢 إِنْ لَقِيَ مُؤْمِناً أَكْرَمَهُ گرامیداشت مؤمنان ، از مهم ترین وظایف ایمانی است مخصوصا در دوره آخرالزمان که مومن مورد بی احترامی و اهانت قرار میگیرد ؛[امام باقر(ع):«لا يَكونُ المُؤمِنُ مؤمِناً حَتَّى يَكونَ أَبغَضَ عِندَ اَلنّاسِ مِنْ جِيفَةِ حِمَارٍ».](۴) بر مؤمنان لازم است که حداقل خود قدر همدیگر را بدانند و احترام هم را حفظ کنند. 🟢وَ إِنْ لَقِيَ جَاهِلاً هَجَرَهُ یکی دیگر از ویژگی ها مؤمن دوری جستن از افراد جاهل دانسته شده است. 🟢ملاک مهم تشخیص در انتهای حدیث از امام سوال می شود شیعه نماها را چگونه تشخیص دهیم؟ امام(ع) یک ملاک جالبی بیان می‌فرماید: در قحطی ها و گرفتاری های شدید مالی حاضر نیست از مواضع دینی خود عقب نشینی کند. 👈چنانچه امروزه ایران اسلامی به جهت مواضع دینی مورد شدید ترین تحریم ها قرار گرفته اما مؤمنان حاضر نیستند تسلیم دشمنان دین شوند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۵۰. ۲.طبرسی، مشکاة الأنوار، ص ۲۰۷. ۳.تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۴۶۵. ۴.مشکاة الأنوار ،ج۱  , ص۱۰۲ ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۶۲) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️ خصلت ۶۲؛ لَا لَعَّانٌ لعن به عنوان مصداقی تام از بغض از همان ابتدای زندگی بشر در بین مردم شایع بوده است و عده ای برای نشان دادن بغض و کینه خود نسبت به جریان و یا اشخاصی، به آن مبادرت می ورزیدند. برخی برای نشان دادن بیزاری و نفرت خود به عملکرد برخی افراد دیگر به سب و لعن می پرداختند که لازم است نظر اسلام را در این زمینه جویا شویم. 🔴لعن مومن جایز نیست لعن كردن افرادي كه مستحق لعن نيستند از نظر دين مورد نهي و نكوهش است. ➖بن عباس نقل میکند مردی در حضور پیامبر باد را لعن کرد پژمرد (ص) فرمود:« لَا تَلْعَنِ الرِّیحَ فَإِنَّهَا مَأْمُورَةٌ وَ إِنَّهُ مَنْ لَعَنَ شَیْئاً لَیْسَ لَهُ بِأَهْلٍ رَجَعَتِ اللَّعْنَةُ عَلَیْهِ»    باد را لعن نکن؛ چرا که او از طرف خدا مأمور است. و همانا کسی که چیزی را لعن کند که او مستحق لعنت نباشد، آن لعنت به شخص لعن کننده باز می گردد.(۲) ➖پس و اگر كسي در مسير حق حركت مي كند نبايد از لعن و نفرين هاي افراد نادان نگرانباشد، چون خداوند يار و ياور مومنان خواهد بود كه معيار رفتار خود را دين قرار داده اند. پس تا زماني كه شخص در مدار رفتار الهي هست نبايد از چيزي نگران باشد. «واللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنینَ»خدا یاور مؤمنان است.» (۳) 👈پس خوب است بگوئیم مومن منتظر آها لعن و نفرین نابجا نیست 🔵 لعن های به جا با مراجعه به قرآن کریم پی می‌بریم که خداوند متعال افراد و یا گروه‌هایی را لعن کرده است که از جمله آنها به این موارد می‌توان اشاره کرد: ➖ابلیس «وَ إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلى‌ يَوْمِ الدِّينِ»  و همانا لعنت من برتوست تا روز جزا.» (۴) ➖ کافرین «ان الله لعن الکافرین واعد لهم سعیرا»  همانا خداوند لعنت کرده کافران را و برای آنان جهنم را آماده نموده است.»(۵) ➖ افرادی از بنی اسرائیل «لعن الذین کفروا من بنی اسرائیل علی لسان داود وعیسی بن مریم؛   لعنت شدند کسانی که از بنی اسرائیل کافر شدند، به زبان داود و عیسی بن مریم.»(۶) ➖ظالمین «الا لعنه الله علی الظالمین؛   آگاه باش لعنت خدا بر ظالمان است.»(۷) ➖دروغ گویان «والخامسه ان لعنه الله علیه ان کان من الکاذبین»   و بار پنجم قسم یاد کند که لعنت خدا بر او باد اگر از دروغ گویان باشد.»(۸) ➖آزار دهندگان پیامبر «والذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الآخره؛  و کسانی که خدا و رسول را اذیت می‌کنند خداوند آنان را در دنیا و آخرت مشمول لعنت خود قرار داده است.»(۹) ➖تهمت زنندگان «ان الذین یرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فی الدنیا و الآخره؛»  کسانی که به زنان با ایمان و پاک دامن بی خبر از کار بد تهمت بستند محققا در دنیا و آخرت ملعون شدند.»(۱۰) ➖قاتلین مؤمنین «وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا»  و هرکس مؤمنی را به عمد بکشد مجازاتش آتش جهنم است که در آن جاوید معذب خواهد بود. خدا بر او خشم و لعنت کند، و عذابی بسیار شدید برایش مهیا سازد.(۱۱) ➖منافقین «وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ هِيَ حَسْبُهُمْ ۚ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِيمٌ» خدا مرد و زن از منافقان و کافران را وعده آتش دوزخ و خلود در آن داده، همان دوزخ برای کیفر آنان کافی است، و خدا آنان را لعن کرده و برای آنان عذاب ابدی است.»(۱۲) ➖قطع کنندگان رحم «فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ»   اگر از فرمان خدا و اطاعت روی برگردانید یا در زمین فساد و قطع رحم کنید باز هم امید دارید؟ خدا آنان را لعن کرده.(۱۳) 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱. ۲.کافی، ج ۸، ص ۶۹. ۳.آل عمران/۶۸ ۴.ص/۷۸ ۵.احزاب/۶۴ ۶.مائده/۷۸ ۷.هود/۱۸ ۸.نور/۷ ۹.احزاب/۵۷ ۱۰.نور/۲۳ ۱۱.نسا/۹۳ ۱۲.توبه/۶۸ ۱۳.محمد/۲۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۶۲) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۶۲ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام صادق (ع) فرمود: پیامبر(ص) فرمود:«اَلا اُخْبِرُكُمْ بِاَشْبَهِكُم بى؟» آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند:« اَحْسَنُـكُم خُلْقا وَ اَلْيَنُـكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخْوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصْبَرُكُم عَلَى الْحَقِّ وَ اَكْظَمُكُم لِلْغَيْظِ وَ اَحْسَنُـكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ». هر كس خوش اخلاق تر، نرم خوتر، به خويشانش نيكوكارتر، نسبت به برادران دينى اش دوست دارتر، بر حق شكيباتر، خشم را فروخورنده تر و با گذشت تر و در خرسندى و خشم، با انصاف تر باشد. 👈در این حدیث نشانه های برای مومن مطرح شده است که با این صفات به پیامبر(ص) شباهت پیدا میکند به عبارتی دیگر در این حدیث ویژگی های پیامبرگونه شدن بیان شده است که آنها را بر می شمریم؛ 🔹اَحْسَنُـكُم خُلْقا وَ اَلْيَنُـكُم كَنَفا حسن خلق و نرم خویی از اولین و جاذبه آمیزترین ویژگی انسان خودساخته است. طبق حدیث؛گاهی هست که بنده در مراتب عبادت دارای کمبودی است اما خداوند با خوش‌خلقی، بنده را به درجه‌ شب‌زنده‌دار روزه‌دار می‌رساند. 🔹 وَ اَبَرُّكُم بِقَرابَتِهِ صله ارحام در احادیث زیادی مورد تأکید قرار گرفته پیامبر(ص) می‌فرماید:«اُوصِي الشاهدَ مِن اُمَّتِي و الغائبَ مِنهُم و مَن في أصلابِ الرِّجالِ و أرحامِ النساءِ إلى يومِ القِيامةِ ، أن يَصِلَ الرَّحمَ و إن كانَ مِنهُ على مَسيرَةِ سَنَةٍ ، فإنّ ذلكَ مِن الدِّينِ» به حاضران و غايبان امّت خود و آنهايى كه از امروز تا روز قيامت در پشت مردها و زهدانهاى زنان هستند ، سفارش مى كنم كه صله رحم به جاى آورند، هر چند [با ]خويشاوند [خود] يك سال راه فاصله داشته باشند ؛ زيرا صله رحم جزء دين است .(۲) 🔹وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخْوانِهِ فى دينِهِ احادیث فراوانی در خصوص محبت به مؤمنان و شاد کردن دل مؤمنین و وارد شده است؛ از جمله در روایتی از پیامبر اکرم(ص) که خود سرآمد محبت به بندگان و رحمة للعالمین بود می خوانیم: «إِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» دوست داشتنی ترین اعمال نزد خداوند شاد کردن دل مؤمنین می باشد.(۳) 🔹 وَ اَصْبَرُكُم عَلَى الْحَقِّ ابوحمزه ثمالی روایت میکند امام محمد باقر(ع) فرمود پدرم هنگامی که وفاتش رسیده بود مرا به سینه چسباند و فرمود:«يَا بُنَيَّ اِصْبِرْ عَلَى اَلْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ مُرّاً يُوَفَّ إِلَيْكَ أَجْرُكَ بِغَيْرِ حِسَابٍ» فرزندم! در راه حق، صبور باش، حتّى اگر تلخ باشد.خداوند پاداش تو را بدون حساب خواهد داد.(۴)   ➖بایستی حقّ ممشای عملی در زندگی باشد، چه مخاصمه بین انسان و افراد دیگر یا در موضوع سیاسی، یا در هر مسأله مورد اختلاف آن چیزی که بینک و بین الله تشخیص می دهی آن حقّ است باید بر این پافشاری کنی! مبادا فشارها، جوّ سازی ها، جنجالها، و هوچیگریها انسان را از موضع حقّ متزلزل یا منحرف کند این راز اصلی سعادت دنیا و آخرت است، راز اصلی سعادت برای یک فرد و برای یک ملت و نیز برای یک دولت همین است.(۵) 🔹وَ اَكْظَمُكُم لِلْغَيْظِ در قرآن کظم غیظ از ویژگی‌های پرهیزگاران شمرده شده است«وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» آنان که خشم خود را فرو می‌برند و از خطاهای مردم در می‌گذرند و خدا نیکوکاران را دوست دارد. 🔹 وَ اَحْسَنُـكُم عَفْوا عفو و ترك انتقام جويى به هنگام قدرت، يكى از بزرگترين فضائل اخلاقى است كه رسيدن به آن كار آسانى نيست. اميرمؤمنان(ع) : «اِذا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةَ عَلَيْهِ»هنگامى كه بر دشمن خود پيروز شدى، عفو را شكرانه اين پيروزى قرار ده.(۶) 🔹 وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ انصاف  از بالاترین فضائل اخلاقی در یک جامعۀ انسانی مطلوب به حساب می‌آید. طبق حدیث؛ مومن [حتّی] با کسی که نسبت به او انصاف به خرج نمی‌دهد، با انصاف عمل می‌کند. «المؤمِنُ یُنصِفُ مَن لا یُنصِفُهُ» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۵۰. ۲.الكافي ،ج۲،ص۱۵۱. ۳. الكافي، ج ‏۲، ص۱۸۹. ۴.من لا يحضره الفقيه،ج۴،ص۴۱۰. ۵.برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری لینک ۶.نهج البلاغه، حکمت ۱۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۶۳) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️ خصلت ۶۳؛ لَا کَذَّابٌ ➖دُروغ (کذب) مخالف راستی و به معنای بیان چیزی خلاف واقع و با علم به نادرست بودن آن است. و منظور از «کذَّاب» کسی است که بسیار دروغ بگوید به گونه ای که دروغ گویی جزء عادت و خوی او شده باشد. چنانکه از امام صادق پرسیدند: «آیا کسی که دروغی بگوید «کذَّاب» است؟» امام در پاسخ فرمودند: «نه, زیرا کسى نیست جز اینکه از او دروغی سر بزند؛ ولى مقصود آن کس است که به دروغ عادت کرده است».(۲) و مؤمنی که منتظر امام زمان است از دروغ بیزار است. ♻️آثار دروغ ➖دروغ گویی در تضاد با ایمان است و به هیچ وجه با ایمان به خدا سازگاری ندارد. امام باقر(ع) فرمود: «إِنَّ الْکذِبَ هُوَ خَرَابُ الْإِیمَان»‏دروغ ویران‏کننده ایمان است‏.(۳) ➖اساساً کسی که با دروغ میانه ای داشته باشد، طعم ایمان واقعی را نخواهد چشید. در روایت است که: «لَا یجِدُ عَبْدٌ طَعْمَ الْإِیمَانِ حَتَّى یتْرُک الْکذِبَ هَزْلَهُ وَ جِدَّهُ» هیچ بنده مزه ایمان را نچشید تا دروغ را ترک کند چه شوخى باشد و چه جدى‏.(۴) ➖قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یهْدی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کذَّاب‏» خداوند کسى را که اسرافکار و بسیار دروغگوست هدایت نمى ‏کند.(۵) ➖در روایتی از امام علی(ع) آمده است: «إِیاکمْ وَ الْکذِبَ فَإِنَّ الْکذِبَ یهْدِی إِلَى الْفُجُورِ وَ الْفُجُورَ یهْدِی إِلَى النَّارِ» دروغ انسان را به کارهاى بد مى‏ کشاند و کارهاى بد هم سرانجام آدمى را به دوزخ مى ‏برد.(۶) 🟢 گناهان مختلف شاید، دروغ هرگز ➖از پیامبر (ص) پرسیدند: «یکونُ الْمُؤْمِنُ جَبَاناً قَالَ نَعَمْ قِیلَ وَ یکونُ بَخِیلًا قَالَ نَعَمْ قِیلَ وَ یکونُ کذَّاباً قَالَ لا» «آیا آدم با ایمان ممکن است ترسو باشد؟ فرمود: آرى. پرسیدند: آیا ممکن است بخیل باشد؟ فرمود: آرى. پرسیدند: آیا ممکن است کذّاب دروغگو باشد؟ فرمود: نه».(۷) ➖ يا رسولَ اللّه ِ هل يَسرِقُ المؤمنُ ؟ قال : قد يكونُ ذلكَ ، قالَ : فهل يَزني المؤمنُ ؟ قالَ : بلى و إن كَرِهَ أبو الدَّرداءِ . قالَ : هَل يكذِبُ المؤمنُ ؟ قالَ : إنّما يَفتَرِي الكذبَ مَن لا يُؤمِنُ ، إنَّ العَبدَ يَزِلُّ الزَّلَّةَ ثُمّ يَرجِعُ إلى رَبِّهِ فَيَتوبُ فَيَتوبُ اللّه ُ علَيهِ . به پیامبر گفته شد اى پيامبر خدا! آيا مؤمن، دزدى مى كند؟ حضرت فرمود : ممكن است. پرسيد: آيا مؤمن، زنا مى كند؟ فرمود: بله، هر چند ابو درداء، خوش نداشته باشد. پرسيد: آيا مؤمن، دروغ مى گويد: فرمود: تنها كسى دروغ مى بندد كه مؤمن نيست. همانا بنده لغزشى مى كند و سپس به سوى پروردگارش برمى گردد و توبه مى كند و خداوند توبه اش را مى پذيرد.(۸) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱. ۲.الكافي،ج۲،ص۳۴۰. ۳.همان ۴بحار الأنوار ،ج۷۲،ص۲۴۹. ۵.غافر/۲۸. ۶.امالی صدوق، ص ۴۱۹ ۷.الترغيب و الترهيب،ج۳،ص۵۹۵. ۸.كنز العمّال : ۸۹۹۴. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d