منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۹۶)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج و اجعلنا من اعوانه و انصاره
✅مقدمه
پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، بالغ بر یکصد ویژگی مؤمن كامل شمرده می شود ؛
❇️ خصلت۹۶؛ علم برای عمل
وَ لَا یتَعَلَّمُ إِلَّا لِیعْلَمَ وَ لَا یعْلَمُ إِلَّالِیعْمَلَ: دانش را نمی آموزد مگربرای دانستن وآگاهی ، و نمی آموزد مگر برای عمل.
علم و عمل دو بال است که باید با هم باشند و انسان با این دو بال میتواند پرواز کند و به مقامات بلند عروج کند، بال علم وعمل و اخلاق و فضائل معنوی و اگر در انسان هر کدام کمبود داشته باشد نمیتواند به جایی که برای نیل به آن آفریده شده است برسد.
سعادت دنیا و آخرت نصیب کسانی که علم و عمل ندارند نمیشود.
🟢آیات قرآن
در احادیث ،یاوران امام زمان با عبارت اصحاب طالوت معرفی شده اند و قرآن کریم ویژگی برجسته طالوت را علم و حکمت بیان فرمود:
«قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ یؤْتی مُلْکَهُ مَنْ یشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»؛ گفت: خداوند او را بر شما برگزیده و علم و جسم او را وسعت بخشیده است و خداوند ملکش را به هر کس بخواهد، می بخشد و خداوند وسعت دهنده و آگاه است.»(۲)
همین طور در آیاتی دیگر عمل صالح را از ویژگی های حاکمان عصر ظهور دانسته است؛
« وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِم» به اهل ایمان وعمل صالح وعده داده است. (۳)
نتیجه اینکه بر اساس آیات قرآن ، وارثان زمین و یاران حضرت مهدی باید اهل علم و عمل صالح باشند.
🟡راز تأکید بر علم و عمل
امام صادق علیه السلام:
العِلمُ مَقرونٌ إلَی العَمَلِ، فَمَن عَلِمَ عَمِلَ، وَ مَن عَمِلَ عَلِمَ»
علم و عمل به هم بسته شده اند؛ هر کس بداند، عمل کند و هر کس عمل کند، بداند.(۴)
👈آنکس که عمل نمی کند، در وجود خود، ابهام و ظلمت می آفریند؛ یعنی پس از این که به صحت، حقانیت یا فایده کاری یقین یافت، دوباره در آن تردید می کند.
به عبارت دیگر دانستن و عمل نکردن، گونه ای از نفاق است که به از دست دادن باور می انجامد.
و این سنت و قاعده آفرینش الهی است؛
«ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلمات لایبصرون»
خداوند، نور منافقان را می زداید و آن ها را در تاریکی ها چنان رها می کند که هیچ نمی بینند.
👈تمایل به بی عملی و بی بندوبار زیستن، زمینه قبول هر مطلب جدی را – هر قدر هم روشن و مستدل باشد – در ما ضعیف کرده یا از بین برده است. گویی دوست داریم همواره در حال شک باقی بمانیم، مبادا گرفتار وظیفه شویم.(۵)
🔵دعای مهدوی[عرفان الحرمه]
در دعای امام زمان یکی از خواسته های آن حضرت« عرفان الحرمه» است یعنی علم و شناخت نسبت به محرّمات الهی.
چرا که ترك معاصی، شدنی نیست مگر با شناخت چیزهایی كه خداوند سبحان با حكمت بالغه اش بر بندگانش حرام كرده است. و چون حرام یعنی آنچه دریدن پرده آن روا نیست خواه آن چیز، حق باشد یا دین و یا قانون و یا... منتظری كه محرمات الهی را نشناسد و حریم آن را پاس ندارد، چه بسا به شكستن حریم آنها گرفتار آید، از اینرو شناختن محرمات الهی ضروری است.(۶)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.بقره/۲۷۴.
۳.نور/۵۵.
۴.منية المريد ،ص۱۸۱.
۵.آیت الله شهید بهشتی ،ايدئولوژى اسلامى، ص ۱۳٫
۶. جوادی آملی لینک
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
وظایف ما در قبال پیامبر
[منبر ۳۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ نصلّى و نسلّم على حبيبه و نجيبه و خيرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشير نعمته و نذير نقمته سيّدنا و نبيّنا ابىالقاسم المصطفى محمّد و على آله الأطيبين الأطهرين المنتجبين
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيلَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَحْمَةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خِيَرَةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَجِيبَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خاتَِمَ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْمُرْسَلِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا قائِماً بِالْقِسْطِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا فَاتِحَ الْخَيْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَعْدِنَ الْوَحْيِ وَالتَّنْزِيلِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُبَلِّغاً عَنِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَ يُّهَا السِّراجُ الْمُنِيرُ
در ارتباط با پیامبر(ص) تکالیفی از طرف خداوند متوجه بندگان اهل ایمان است بنا داریم در این مبحث این تکالیف را مورد بررسی قرار دهیم؛
🟢۱. معرفت و اقرار به مقامات پیامبر
کسب معرفت و اقرار به مقامات او است که او صاحب مقامات و صاحب طهارت و عصمت مطلقه است و حقیقت وحی و نبوت کلیه به ایشان عطا شده است. باید به مقاماتی که پیامبر دارد معرفت پیدا کنیم و به آن اقرار بکنیم و این اقرار و اعتراف اثر دارد.
خدواند در سوره ها و آیاتی از قرآن کریم به بیان شخصیت نورانی و صفات الهی پیامبر پرداخته است که سوره ضحی و سوره کوثر از آن جمله است برخی از آن آیات نورانی را در همین ابتدا بحث تقدیم می گردد؛
➖﴿وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَىٰ ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَىٰ وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَىٰ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ فَأَوْحَىٰ إِلَىٰ عَبْدِهِ مَا أَوْحَىٰ ﴾
و از روى هواى نفس سخن نمى گوید!
آنچه مى گوید چیزى جز وحى که بر او نازل شده نیست! آن کس که قدرت عظیمی دارد [= جبرئیل امین] او را تعلیم داده است؛همان کس که توانایی فوق العاده دارد؛ او سلطه یافت و آن رسول در افق اعلا (ی کمال و مشرق انسانیت) بود.سپس نزدیکتر و نزدیکتر شد تا به قدر دو كمان، يا نزديكتر،آنگاه به بندهاش آنچه را بايد وحى كند، وحى فرمود.
👈در این آیات به مقام اعلای پیامبر اشاره شده است.
پیغمبر در سیر مراتب کمال و تقرب الی الله و الهی شدن قدم در یک مرتبه ای گذاشته که هیچ پیغمبری قبل از آن به آن دست نیافته است. وقتی به معراج رفتند به یک نقطه ای رسیدند که عوالم همه پیامبران را پشت سر گذاشتند. در حدیث معراج است که به یک نقطه ای رسیدند که جبرئیل توقف کرد، حضرت فرمودند: جبرئیل چرا مرا تنها گذاشتی، عرض کرد: جایی قدم می گذارید که احدی قبل شما پا نگذاشته هیچ پیغمبر و ملک مقربی پا نگذاشته است؛ من هم که جبرئیل و سرآمد همه ملائک هستم.
➖﴿لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ﴾
به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!
➖﴿لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ﴾
خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.
➖«وَ اُنَّکَ لَعلَی خُلِقٍ عَظیمٍ»
➖لقد کان فی رسول الله اسوة حسنة»
➖«وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»
➖«اِنَّ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبی یا اَیُّهاَ الَّذینَ آمَنوُا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّموُا تَسْلیماً»
«خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می فرستند، ای کسانی که ایمان آورده اید! بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید.»
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢۲.دوست داشتن
اولین دستوری که خدای متعال در قرآن نسبت به پیامبربرای بندگان متوجه ساخته این است که باید او را بیشتر از همه تعلقاتمان دوست بداریم و این قابل تحصیل است.
حضرت فرمودند «لَا یؤْمِنَنَّ عَبْدٌ حَتَّی أَکونَ أَحَبَّ إِلَیهِ مِنْ نَفْسِهِ وَ أَبَوَیهِ وَ أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِین»
احدی مومن نمی شود تا من در نزد او محبوب تر از خودش پدر و مادرش و فرزندش و همه مردم باشم.(۱)
خیلی لطیف است این که انسان پیغمبر را بیشتر از خودش دوست داشته باشد تا مومن حقیقی بشود.
👈بدیهی است دوست داشتن اهل بیت و ذریه پیامبر(ص) نیز در دایره دوست داشتن پیامبر قرار دارد و توصیه صریح خداوند در قرآن مودت به آنهاست؛«لا اسئلکم اجرا الا الموده فی القربی»
💠داستان
نوجوانی که به سن بلوغ نرسیده بود، بر پیامبر(ص) سلام کرد و از شادمانی به پیامبر (ص) لبخند زد.
پیامبر به وی فرمود: تحبّنی یا فتی؛ ای جوان آیا مرا دوست داری؟
گفت: بلی، به خدا سوگند ای پیامبر خد پیامبر فرمود: مثل عینیک؛ مانند چشمانت؟
گفت: بیشتر.
فرمود: مثل ابیک؛ مانند پدرت؟
گفت: بیشتر.
فرمود: مثل امّک؛ مانند مادرت؟
گفت بیشتر.
فرمود: مثل نفسک؛ به اندازه خودت؟
گفت: به خدا سوگند بیشتر ای پیامبر خد
فرمود: مثل ربّک؛ ایا مانند پروردگارت، گفت: خدا، خدا، خد ای پیامبر، این دوستی از آن تو یا هیچ کس دیگر نیست. همانا تو را به خاطر دوستی خداوند دوست می دارم.
پیامبر به اطرافیانش رو کرد و فرمود: «هکذا کونوا احبّوا اللّه لاحسانه الیکم و انعامه علیکم و احبّونی لحبّ اللّه» این چنین خداوند را به خاطر احسان و نعمت هایش بر شما دوست بدارید و مرا به خاطر دوستی خداوند.(۲)
💠داستان
ثوبان مولى رسول الله علاقه شديدى به رسول خدا (ص) داشت به قسمى كه درباره ديدار پيامبر كم صبر بود در يكى از روزها رنگ صورت وى تغيير يافته و جسم او لاغر شده بود پيامبر وقتى او را به اين حال ديد، فرمود: اى ثوبان تو را چه شده است؟ كه رنگ پريده و لاغر شده اى. عرض كرد: يا رسول الله مريض نيستم و دردى هم ندارم ولى گاهى كه شما را نمى بينم بر من سخت ميگذرد و در اين انديشه ام كه در آخرت شما را نخواهم ديد زيرا جايگاه شما در اعلى عليّين است و مرا بدان جا دسترسى نيست و در اين فكرم كه اگر شما را در آخرت نبينم به من چه خواهد گذشت سپس اين آيه نازل گرديد؛
«وَ مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِک مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِک رَفیقا»(۳)
🟢۳.اطاعت
یکی دیگر از چیزهایی که خدای متعال از ما خواسته است همین آیه شریفه ای است که اشاره شد. خدای متعال از ما اطاعت خواسته و ما باید نسبت به پیامبر مقام طوع داشته باشیم.
البته کار دشواری است که انسان در زندگی فردی و اجتماعی خودش و جامعه مومنین در همه امورشان مطیع پیغبرشان باشند و دنبال او حرکت کنند؛ اما تکالیف دشوار آثارش هم بسیار خوب است.
کسب نور، فوز و سعادت ،نیل به تقوا و رسیدن به مقام معیت از جمله آثار اطاعت از پیامبر شمرده شده است.
خداوند در آیات مختلف اطاعت از پیامبر را در کنار دستور به اطاعت از خداوند بیان فرموده است؛
➖«وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»
➖«وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
➖ «أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکم»
➖«وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَخْشَ اللَّهَ وَ يَتَّقْهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ»
➖«وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِيماً».
👈اطاعت از رسول خدا به دو قسمت تقسيم مىشود:
☜اوّل:در امور تعبدی
اطاعت در آنچه كه خداوند براى تشريع احكام و تفصيل آنها بر عهده پیامبر گذشته است. چون معلوم است كه احكامى را كه كتاب خدا بيان مىكند همانا اصول احكام و موضوعات شرعيّه است مثلاً دربارۀ نماز و روزه و حجّ و جهاد و زكات و نكاح و قوانين معاملات و ساير عبادات و احكام، كلام خدا از اجمال تجاوز نمىكند و امّا كيفيت نماز و روزه و حج و ساير موضوعات را بايد از رسول اللّه آموخت، همان طور كه فرمود:« صَلُّوا كَما رَأيْتُمُونى اصَلِّى»
☜دوم؛ در امور حاکمیتی
اطاعت از پیامبر، امور حاکمیتی براى برقرارى نظم و اجتماع امّت است و در آنها عنوان تشريع حكم نيست . امور از قبیل جهاد و نصب قضاة و ائمّه جماعت براى رسيدگى به امور اجتماعى و رفع مرافعات و امور دينى مؤمنين.
«إِنّٰا أَنْزَلْنٰا إِلَيْكَ الْكِتٰابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النّٰاسِ بِمٰا أَرٰاكَ اللّٰهُ»
ما قرآن را بر تو فرستاديم براى آنكه در بين مردم به آنچه خدا به تو نشان داده حكم دهى.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢۴.تبعیت
تکلیف دیگری که خدای متعال از ما خواسته تبعیت است.
تبعیت یعنی شکل محبوب شدن و تابع کسی است که مثل محبوب راه می رود.حرف می زند، می خورد، می پوشد و مثل او تفکر می کند.
تفاوت اطاعت و تبعیت در این است که تبعیت میوه ی محبت و اطاعت میوه ی عقل و تعقل است به عبارتی دیگر اطاعت تا ظاهری است ولی تبعیت درونی و قلبی است.
بعضی گفته اند؛تبعیت دنباله روی تا رسیدن به مقصود است.
این تبعیت را خدای متعال از محبین خواسته و فرموده «قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْکمُ اللَّهُ وَ یغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیم»(آل عمران، 31) اگر محب شدید باید تابع بشوید اگر صادق در محبت خدای متعال هستید باید محبت در شما این اثر را داشته باشد که شما از من تبعیت بکنید؛ مقام محبت الهی که بالاترین مقام است ثمره اش تبعیت نسبت به این پیغمبری است که حبیب خداست و نتیجه اش این است که خدای متعال هم شما را دوست می دارد.
🟢۵.پیروی از سنت پیامبر
قول ، فعل و تقریر پیامبر به عنوان سنت پیامبر یکی از منابع چهارگانه استنباط احکام اسلامی است.پس از قرآن، معتبرترین منبع برای استنباط حکم شرعی، نزد همه فقهای مسلمان، سنت است.
[ نکته؛ «تَقریر» یعنی درحضورپیامبر گفتار یا رفتاری صورت گیرد و پیامبر سکوت کند این سکوت نشانه عدم مخالفت او با آن است].
در صلوات شعبانیه گفته می شود:«اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَى الاِسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِیهِ وَ نَیلِ الشَّفَاعَةِ لَدَیهِ»
اى خدا پس تو ما را هم یارى فرما بر پیروى سنتش و به شفاعتش نایل گردان.
➖از نظر قرآن، پیامبر گرامی اسلام، اسوه حسنه زندگی است؛ زیرا تجسم همه آموزههای وحیانی قرآن است و خلق پیامبر (ص) همان خلق قرآنی نیکی است که خداوند انسان را برای خلافت الهی خود بدان خوانده است. به سخن دیگر، پیامبر (ص) آینه اخلاق خداوندی و مظهر اتم و اکمل آن است.
خداوند در آیاتی از قرآن به آموختن سبک زندگی پیامبر توصیه کرده است؛
☜«لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا»؛ هر آینه برای شما در رسولالله سرمشق نیک برای کسانی است که امید به خداوند و روز آخرت دارند و خداوند را بسیار یاد میکنند.
(احزاب، آیه 6
☜«یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوُا اِسْتَجیبوا للّه وَ لِلْرَّسولِ اِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ»
ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست (یعنی ایمان) دعوت کنند اجابت کنید.
☜وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ»آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید؛ و از (مخالفت) خدا بپرهیزید که خداوند کیفرش شدید است!
👌دهها ویژگی رفتاری پیامبر را به صورت فهرست وار در لینک ببینید👈 [او زیبا بود]
داستان های زیادی از زیبایی های رفتاری پیامبر نقل شده است که دو مورد نقل می شود؛
💠داستان
رسول اكرم صلی اللّه علیه و آله طبق معمول در مجلس خود نشسته بود. یاران گرداگرد حضرتش حلقه زده او را مانند نگین انگشتر در میان گرفته بودند. در این بین یكی از مسلمانان- كه مرد فقیر ژنده پوشی بود- از در رسید و طبق سنت اسلامی- كه هركس در هر مقامی هست، همینكه وارد مجلسی می شود باید ببیند هر كجا جای خالی هست همان جا بنشیند و یك نقطه ی مخصوص را به عنوان اینكه شأن من چنین اقتضا می كند در نظر نگیرد- آن مرد به اطراف متوجه شد، در نقطه ای جایی خالی یافت، رفت و آنجا نشست. از قضا پهلوی مرد متعین و ثروتمندی قرار گرفت. مرد ثروتمند جامه های خود را جمع كرد و خودش را به كناری كشید. رسول اكرم كه مراقب رفتار او بود به او رو كرد و گفت:
«ترسیدی كه چیزی از فقر او به تو بچسبد؟!»
- نه یا رسول اللّه!.
- ترسیدی كه چیزی از ثروت تو به او سرایت كند؟.
- نه یا رسول اللّه! .
- ترسیدی كه جامه هایت كثیف و آلوده شود؟.
- نه یا رسول اللّه!
- پس چرا پهلو تهی كردی و خودت را به كناری كشیدی؟ .
- اعتراف می كنم كه اشتباهی مرتكب شدم و خطا كردم. اكنون به جبران این خطا و به كفاره ی این گناه حاضرم نیمی از دارایی خودم را به این برادر مسلمان خود كه درباره اش مرتكب اشتباهی شدم ببخشم.
مرد ژنده پوش: «ولی من حاضر نیستم بپذیرم».
جمعیت: چرا؟.
- چون می ترسم روزی مرا هم غرور بگیرد و با یك برادر مسلمان خود آنچنان رفتاری بكنم كه امروز این شخص با من كرد.(۴)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
فقيرى تصميم گرفت نزد عبيد اللّه بن عباس بيايد، ولى اشتباه كرد و به حضور پيامبر (ص) آمد به خيال اينكه او عبيد اللّه است و گفت: «به من كمك كن خداوند به تو روزى دهد، من شنيدهام عبيد اللّه بن عبّاس هزار درهم به فقير مى دهد و از او عذر خواهى مى كند».
پيامبر (ص) فرمود: من كجا و عبيد اللّه كجا؟.
فقير گفت: تو كيستى از نظر حسب يا فراوانى مال و ثروت؟
پيامبر (ص) فرمود: داراى هر دو جهت هستم.
فقير گفت: حسب و شخصيت انسان به جوانمردى و نيكو كارى او است، وقتى كه چنين بودى داراى حسب خواهى بود.
پيامبر (ص) دو هزار درهم به او داد و عذر خواهى كرد.
فقير گفت: اگر تو عبيد اللّه نباشى، بهتر از او هستى، و اگر عبيد اللّه هستى امروز تو بهتر از ديروز تو است.
پيامبر (ص) هزار درهم ديگر به او داد.
فقير گفت: اگر تو عبيد اللّه هستى، سخاوتمندترين مردم زمانت مى باشى، فكر مى كنم تو در ميان جمعيتى هستى كه در ميانشان محمد (ص) است، تو را به خدا بگو بدانم تو خود محمّد (ص) نيستى؟.
پيامبر (ص) فرمود: چرا، من محمد (ص) هستم.
فقير گفت: سوگند به خدا اشتباه نكردم، ولى شك و ترديد مرا فرا گرفت، چرا كه اين جمال درخشان و دل آرا، جز از پيامبر (ص) يا از عترت او نمى باشد.(۵)
⚫️روضه(۶)
السلام علیک یا اَبَا الْقاسِمِ یا رَسُولَ اللهِ یا اِمامَ الرَّحْمَهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلانا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَی اللهِ وَ قَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ.
آرزو دارم شوم سوی مدینه رهسپار
تا بگیرم همچو جان قبر نبی را درکنار
دست امیدم رسد چون بر ضریح اطهرش
سر نهم درخاک پایش با دو چشم اشکبار
با گنه بر آن شفیع المذنبین وارد شوم
بی گنه آیم برون با بخشش پروردگار
لحظات آخر عمر پیامبر حضرت گاهی به هوش می اید و گاهی از هوش میرود. همه نگران مضطرب دارن حال حضرت را پیگیری می کنند. آقا رسول اللّه (ص) صدا زد: همه از اتاق و حجره بیرون برند، به ام سلمه فرمود: دم دراتاق بایست، نگذار کسی وارد اتاق بشه.
صدا زد: یاعلی نزدیک من بیا، می خوام با تو خدا حافظی کنم، آخه وقت وداع شده، بعد دست میوه دلش، نور دیده اش زهرا (ع)را گرفت به سینه اش چسباند، دست برادرش علی (ع) را گرفت، همینطور توی صورت علی و زهرا (ع) نگاه می کرد و قطرات اشک از چشمهای مبارکش می ریخت، می خواست حرف بزنه، بعض راه گلویش را میگرفت و نمی توانست صحبت کند. صدای گریه اهلبیت بلند شد. علی علیه السلام سر پیغمبرُ تو دامنش گذاشت، آخه لحظه های آخر عمر پیغمبرِ هست.
بی بی فاطمه (ع)صدا زد؛ یا رسول اللّه با گریه ات دلم را پاره پاره کردی، جگرم را سوزاندی، سینه پرحسرتم را آتش زدی، پیغمبر بی بی را به سینه اش چسباند و روی فاطمه (ع) را هی می بوسید و هی گریه می کرد.
امام حسن و امام حسین علیهما السلام را توی بغلش گرفت و صدای الوداع الوداع، و گریه و خروش و شیون الوداع از زمین و آسمان بلند بود
🌸شعر
ای دل بیا که موسم آه فغان رسید
یعنی عزای خاتم پیغمبران رسید
واحسرتا که حضرت زهرا یتیم شد
از ماتم پدرلبش به نیمه جان رسید
🌸شعر
کار و بار دو جهان ریخت بهم غوغا شد
چشم زهرا و علی بعدِ شما دریا شد
خبرِ پر زدن فاطمه ، حیدر را کشت
چند باری به زمین خورد علی تا پا شد
🔹گریز به مصیبت امام حسین
اینجا وقتی فاطمه زهرا (س) روی بدن پدرش افتاده بود وا ابتاه می گفت کسی بی حرمتی نمی کرد همه با احترام ادب بی بی رو از روی بدن مبارک رسول الله برداشتند تسلیت گفتند: تسلی دادند.
یه سر بریم کربلا، من بمیرم برای آن دختری که عصر عاشورا خواست از بدن باباش حسین خدا حافظی کنه، خودش را انداخت روی بدن پاره پاره باباش حسین (ع)، آمد صورت پدرش راببوسه دید باباش سر در بدن ندارد اما این جا نه تنها ادب نکردند بلکه با تازیانه دختر رو از روی بدن پدر برداشتند.
🌸شعر
وقتی نشست در بر بابای بی سرش
چهره نهاد بر روی رگ های حنجرش
از آتش درون دلش شعله می کشید
اشکی که می چکید ز چشمان اطهرش
او کرده بود نذر رگ حنجر پدر
چشمی که بود چشمه جوشان کوثرش
دختر گرفته بود تنش را ببر ولی
بابا گشوده بود بغل بهر دخترش
از گوش پاره کرد فراموش تا که دید
این گوشوار عرش فتاده است در برش
تنها نمی گریست به گودال قتلگاه
آمد صدای ناله جانسوز مادرش
پرپر زد و نکرد پدر را رها، اگر
از ضرب تازیانه پر از زخم شد پرش
عمه به ناله گفت عزیز برادرم
باید که بوسه زد به گلوی مطهرش
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.كنز العمّال ،ص۷۰.
۲.ارشاد القلوب، ص۱۶۱.
۳.مجمع البیان، طبرسی، ج۳، ص۱۲۶.
۴اصول كافی ،ج۲ ،ص۲۶۰.
۵. سيرت پيامبر اعظم و مهربان، محمد محمدى اشتهاردى،ص۱۵۲.
۶.روضه از حجت الاسلام رفیعی است .
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۹۶)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
جهاد با نفس بخشی از کتاب وسائل الشیعه است که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند ،مبحث ۹۵ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام باقر(ع)فرمود:
«وَجَدْنَا فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (ع) أَنَّ رَسُولَ الله (ص) قَالَ وَهُوَ عَلَى مِنْبَرِهِ وَالَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَيْرَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ إِلا بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِالله وَرَجَائِهِ لَهُ وَحُسْنِ خُلُقِهِ وَالْكَفِّ عَنِ اغْتِيَابِ الْمُؤْمِنِينَ ...فَأَحْسِنُوا بِالله الظَّنَّ وَارْغَبُوا إِلَيْهِ».
در كتاب على (ع) خوانديم كه پيامبر خدا (ص)بر فراز منبر فرمود: سوگند به خداى يگانه كه هرگز خير دنيا و آخرت به مؤمنى داده نشد، مگر به سبب خوش گمانى و اميدوارى او به خدا، و خوش خويى او، و خويشتنداريش از غيبت مؤمنان... پس به خدا حسن ظن داشته باشید .(۱)
🟢بیان کلی
در آموزه های اخلاق اسلامی، به «حسن ظن» و امیدواری به خدا تشویق و ترغیب فراوان شده است.
پس شایسته است که هیچ مؤمنى از لطف خدا مأیوس نباشد، و نپندارد که خدا به او رحم نخواهد کرد و حتما از عذاب و عقاب او رهائى ندارد، و گمان نکند که بلاها و مصیبت هائى که در دنیا به او مى رسد، شرّ و عقوبت است.
➖و اینکه در حدیث فوق پیامبر(ص) در کنار «حسن ظن به خداوند» ترک غیبت و خوش اخلاقی را مورد اشاره قرار داده اند به نظر می رسد بین حسن ظن به خداوند و حُسن خلق و ترک غیبت ارتباطی وجود دارد و انسان اگر به لطف خدا نسبت به خودش خوش گمان و امیدوار باشد هیجان های درد سر ساز درونی اش که باعث حسادت، غیبت و بداخلاقی است فروکش خواهد کرد.
➖امام صادق(ع) فرمود؛«حُسْنُ الظَّنِّ أَصْلُهُ مِنْ حُسْنِ إِیمَانِ الْمَرْءِ وَ سَلَامَةِ صَدْرِهِ» حسن ظنّ و گمان نیک، ناشى مى شود از حسن ایمان، و سلامت قلب.(۲)
پس هرچه آدمى ایمانش محکمتر و سینه اش از تیرگى و سیاهى سالمتر است، حسن ظنّ او به خدا بیشتر است.
🔶آثار حسن ظن به خدا
آثار و نتایج حسن ظن به خدا بسیار فراوان است که مهمترین آنها آسایش و آرامش دل، از بین رفتن غم و اندوه، امید به زندگی، گره گشایی کارها، جبران شکستها و ناکامیها، پرهیز از شکوه و شکایت و سستی در کارها، جلب محبت خدا و بندگان، امید به لطف و کرم و بخشش خدا و پوشاندن نقص و عیب افعال و اعمال از سوی خدا و..... خلاصه اینکه حسن ظن به خدا قلعه و دژ محکمی است که انسان در پناه او محفوظ است.
➖«أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین میشوند!(۳)
💠داستان
خداى تعالى به یعقوب(ع) وحى کرد: آیا مى دانى چرا بین تو و یوسف جدایى افکندم؟ به خاطر این که گفتى: «انّى اخافُ انْ یأْکلَهُ الذِّئْبُ وَانْتُمْ عَنْهُ غافِلُونَ»؛ همانا مى ترسم گرگ او را بخورد در حالى که شما از او غافل باشید. (سوره یوسف، ۱۳)
چرا از گرگ ترسیدى و به من امیدوار نبودى؟ و چرا به غفلت برادرانش توجه داشتى ولى از محافظت من غافل بودى؟(۴)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۶۴.
۲مصباح الشريعه،ج۱، ص۱۷۳
۳.یونس/۶۴
۴.جامع السعادات،۲۸۴.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d