eitaa logo
منبرطلاب
19.8هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢آثار و برکات امام غایب 🔶روایت جابر جابر بن عبداله انصاری می گوید: پیامبر(ص ) فـرمود: منظور از «اولوالامر» در آیه «اَطیعُوا اللّهَ واَطیعُوا الرَّسولَ واُولِی الاَمرِ» جـانـشینان من و پیشوایان امت بعد از من هستند. اولین آنها علی بن ابی طالب و [آخرین شـان ] فرزند حسن ، همنام و هم کنیه من و حجت خدا در زمین و ذخیره خدا برای بندگان است . او هـمـان کـسـی اسـت کـه از شـیـعـیـان و دوسـتـانـش غـایـب مـی شـود». عـرض ‍ کـردم : یـا رسـول اللّه ! آیـا شـیـعـیـان در زمـان غـیـبـت از او بهره می برند؟ حضرت فرمود: «آری ، سوگند به کسی که مرا به نبوّت مبعوث داشته ، آنان از وجودش و از برکت ولایش بهره مـی بـرنـد، هـمـان طـور کـه از نـور خـورشـیـد بـهـره مـی بـرنـد آنـگـاه کـه در پـس ابر باشد.(۱۵) 🔸هدایت باطنی خـداونـد در قـرآن کـریـم مـی فـرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ اءَئِمَّةً یَهْدُونَ بِاءَمْرِنَا وَاءَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فـِعـْلَ الْخـَیـْرَاتِ» یعنی آنان را امام قرار دادیم که به وسیله امر ما مردم را هـدایـت کنند و انجام کارهای نیک را به آنها وحی کردیم .(۱۶) از ایـن آیـه شـریـفـه اسـتفاده می شود که امام علاوه بر ارشاد و هدایت ظاهری ، دارای یک نـوع هدایت و جذبه معنوی است که از سنخ عالم امر و تجرّد می باشد. و به وسیله حقیقت و نـورانـیـت و بـاطن ذاتش در قلوب شایسته مردم تاءثیر و تصرف می نماید و آنها را به سـوی مـرتـبـه کـمـال و غـایـت ایـجـاد جـذب مـی کـند. 🔸واسطه فیض امـام سـجـاد(ع ) : «... مـا کـسـانـی هـسـتـیـم کـه خـدا بـه واسـطـه مـا آسـمـان را بـر فـراز زمـین نگاه داشته و اهـل زمین را از هلاکت نجات بخشیده است . به واسطه ما باران می بارد و رحمت خدا منتشر می شـود و زمـیـن بـرکـاتـش را بـیـرون مـی آورد و اگـر نـبود در هر عصر و زمانی امامی از ما اهل بیت در روی زمین ، زمین اهلش را فرو می برد و هلاک می کرد... از هنگام خلقت آدم تا قیامت ، زمـیـن از حـجـّت خـدا خـالی نـبوده و نخواهد بود؛ خواه حجّتش در میان مردم آشکار و معروف بـاشـد یـا غـایـب و نـاپـیـدا. بـدون حـجـّت ، خـدا عـبـادت نـمـی گـردیـد. (۱۷) 🔸پاسداری از دین خدا امـام عـلی (ع ) مـی فـرمـایـد: «زمـیـن هـیـچ گـاه از قـیـام کـنـنـده بـا حـجـّت و دلیـل خـالی نـمـی مـانـد، خـواه ظـاهـر و آشـکـار بـاشـد یـا مـخـفـی و پـنـهـان ، تـا دلایـل و اسـنـاد روشـن الهـی ضـایـع نـگـردد و بـه فـرامـوشـی نـگراید و مسخ و تحریف نشود». از جـمله اقدامات حضرت ولی عصر(عج ) در حفاظت از دین ، یاری عالمان و فقیهان شیعه در اسـتـنـبـاط احکام شرعی و بیان مسائل شرع مقدس است . از جمله این دستگیری های از عالمان دیـنـی ، داسـتـان مربوط به شیخ مفید است . 💠داستان روزی فردی به شیخ مـراجعه می کند و می پرسد: زنی حامله از دنیا رفته ، ولی بچه در شکمش زنده است . آیا او را با بچه دفن کنیم یا پهلوی او را بشکافیم و بچه را بیرون آوریم ؟ شیخ در جواب مـی گـوید: «با بچه دفن کنید». آن شخص بر می گردد امّا در بین راه سواری را مشاهده کـرد که به او نزدیک می شود. وقتی به او رسید، گفت : شیخ مفید فرمود: پهلوی زن را بشکافید و بچه را بیرون آورید. آن شخص چنین کرد. پس از مدّتی جریان را برای شیخ مـفـیـد نقل کردند. شیخ گفت : «من کسی را نفرستاده بودم ! معلوم می شود آن سوار حضرت صاحب الامر بوده است . اکنون که من در فتوا اشتباه می کنم ، خوب است دیگر فتوا ندهم» . و چـنـیـن کرد. پس از چندی از طرف امام زمان (عج ) توقیعی به محضر شیخ رسید که «ای شـیـخ ، بـرای مـردم فـتـوا بـده ، مـا آن را تـکمیل خواهیم کرد و نمی گذاریم که در خطا و اشـتـبـاه بـمـانـی» ! آنـگـاه شـیـخ دوبـاره بـر مسند فتوا نشست .(۱۸) 🔸شکستن اجماع اشتباه برخی از علما بزرگ، بر «اجماع لطفی» معتقدند . با این توضیح که اقتضای لطف عام پروردگار آن است که در صورت خطای همه علما، وی به نوعی، حکم واقعی را از طریق امام غایب به ذهن یا کلام و یا مجمع فقیهان القا نماید و اتفاق نظر آنان را بر هم زند تا اجماعی محقق نشود.در قاعده لطف و این‌که آیا اجماع لطفی، صغرای آن قاعده است یا نه، اختلاف است. « شیخ طوسی » از کسانی است که اجماع را بر اساس قاعده لطف حجت می‌داند. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.منتهی الامال،ج۲،ص۵۸۶. ۲.كمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۶۱. ۳.منتخب الاثر، ص ۳۲۵ ۴.یس/۹. ۵. مجمع البیان، ج۸، ص ۴۱۶. ۶. همان. ۷.اصول کافی،ج۴،ص۳۸. ۸.بحار الانوار، ج۵۲، ص۲۴۴. ۹.همان،ص ۱۱۳. ۱۰.اثبات الهداة، ج۳، ص۵۳۲. ۱۱.همان،ص۴۴۷. ۱۲.همان. ۱۳.الغيبة النعمانى، ص۸۹. ۱۴.بحار الانوار، ج۵۲، ص۹۲. ۱۵.تفسير منهج الصادقين» ج۶ ص۳۳۸. ۱۶.انبیا/۷۳. ۱۷.اکمال الدین ، ص ۲۰۷. ۱۸.قصص العلما، ص۳۹۹. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عظمت وجود مقدس پیامبر [منبر ۲۰ دقیقه ای] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ به مناسبت ولادت حضرت خاتم الانبیا محمد(ص) در سه محور بحثی تقدیم می‌شود ؛خلقت نوری پیامبر در ولادت پیامبر(ص) ،خلقت وجود خاکی پیامبر را جشن میگیریم اما باید توجه داشته باشیم که وجود نوری پیامبر(ص) به حدی عظمت دارد که درک آن از فهم بشر خارج است. چنانچه در این باره حدیث بلندی از وجود مقدس حضرت امیر(ع) نقل شده است که فهم جزئیات این روایت از توان ما خارج است اما برای این که بویی از عظمت رسول اکرم صل الله علیه و آله به مشام ما رسیده باشد و بفهمیم خداوند متعال چه کسی را به سوی ما ارسال داشته روایتی را ازشرح جزئیات این روایت از توان ما خارج است اما برای این که بویی از عظمت رسول اکرم صل الله علیه و آله به مشام ما رسیده باشد و بفهمیم خداوند متعال چه کسی را پیامبر ما قرار داده است بخشی از این روایت را تبرکا نقل میکنیم؛ 🌸کَانَ اللَّهُ وَ لَا شَیْ‏ءَ مَعَهُ فَأَوَّلُ ‏مَا خَلَقَ نُورُ حَبِیبِهِ مُحَمَّدٍ ص قَبْلَ خَلْقِ الْمَاءِ وَ الْعَرْشِ وَ الْکُرْسِیِّ وَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّوْحِ وَ الْقَلَمِ وَ الْجَنَّهِ وَ النَّارِ وَ الْمَلَائِکَهِ وَ آدَمَ وَ حَوَّاءَ بِأَرْبَعَهٍ وَ عِشْرِینَ وَ أَرْبَعِمِائَهِ أَلْفِ عَامٍ؛ خداوند بود و چیزی همراه او نبود. پس اول چیزی که خلق کرد نور حبیبش محمد بود قبل از آن که خلق کند آب، عرش، کرسی، آسمانها، زمین، لوح، قلم، بهشت، فرشتگان، آدم و حوا را به ۴۲۴ هزار سال قبل. 🌸فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى نُورَ نَبِیِّنَا مُحَمَّدٍ ص بَقِیَ أَلْفَ عَامٍ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَاقِفاً یُسَبِّحُهُ وَ یَحْمَدُهُ وَ الْحَقُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَنْظُرُ إِلَیْهِ وَ یَقُولُ یَا عَبْدِی أَنْتَ الْمُرَادُ وَ الْمُرِیدُ وَ أَنْتَ خِیَرَتِی مِنْ خَلْقِی وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ مَنْ أَحَبَّکَ أَحْبَبْتُهُ وَ مَنْ أَبْغَضَکَ أَبْغَضْتُهُ ؛ پس هنگامی که خداوند نور نبی ما محمد را خلق کرد آن نور هزار سال در مقابل خدای عزو جل ایستاد در حالی که مدام خداوند را تسبیح و حمد می گفت. و حق تبارک و تعالی به این نور نگاه می کرد و مدام می گفت ای بنده من! مراد و مقصود الهی تو هستی و تو بهترین خلق من هستی.و به عزت و جلالم سوگند که اگر تو نبودی نظام هستی را خلق نمی کردم. هر کس تو را دوست بدارد من او را دوست می دارم و هر کس با تو دشمن باشد من با او دشمن هستم. 🌸فَتَلَأْلَأَ نُورُهُ وَ ارْتَفَعَ شُعَاعُهُ فَخَلَقَ اللَّهُ مِنْهُ اثْنَیْ عَشَرَ حِجَاباً أَوَّلُهَا حِجَابُ الْقُدْرَهِ ثُمَّ حِجَابُ الْعَظَمَهِ ثُمَّ حِجَابُ الْعِزَّهِ ثُمَّ حِجَابُ الْهَیْبَهِ ثُمَّ حِجَابُ الْجَبَرُوتِ ثُمَّ حِجَابُ الرَّحْمَهِ ثُمَّ حِجَابُ النُّبُوَّهِ ثُمَّ حِجَابُ الْکِبْرِیَاءِ،ثُمَّ حِجَابُ الْمَنْزِلَهِ ثُمَّ حِجَابُ الرِّفْعَهِ ثُمَّ حِجَابُ السَّعَادَهِ ثُمَّ حِجَابُ الشَّفَاعَهِ؛ پس نور حضرت تجلی کرد و شعاع نور حضرت ارتفاع گرفت و خداوند از آن نور دوازده حجاب خلق کرد که به ترتیب عبارتند از؛ حجاب قدرت، عظمت، عزت، هیبت، جبروت، رحمت، نبوت، کبریا، منزلت و بعد حجاب رفعت، سعادت و شفاعت. 🌸ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَمَرَ نُورَ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنْ یَدْخُلَ فِی حِجَابِ الْقُدْرَهِ فَدَخَلَ وَ هُوَ یَقُولُ سُبْحَانَ الْعَلِیِّ الْأَعْلَى وَ بَقِیَ عَلَى ذَلِکَ اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ عَامٍ ثُمَّ أَمَرَهُ أَنْ یَدْخُلَ فِی حِجَابِ الْعَظَمَهِ... پس خدای متعال به حضرت دستور داد که به تک تک این عوالم که خلق کرده ام وارد شو و سیر کن. حضرت در حجاب اول دوازده هزار سال، در حجاب دوم یازده هزار سال و در حجاب سوم ده هزار سال و هکذا حجب دیگر توقف کرد و در این حجب الهی سیر کرد و ذکر گفت. 🌸ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ مِنْ نُورِ مُحَمَّدٍ ص عِشْرِینَ بَحْراً مِنْ نُورٍ فِی کُلِّ بَحْرٍ عُلُومٌ لَا یَعْلَمُهَا إِلَّا اللَّهُ تَعَالَى؛ خدای متعال از نور پیامبر بیست دریا آفرید که در هر بحری علومی بود که جز خدای متعال نمی دانست. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 ثم قَالَ لِنُورِ مُحَمَّدٍ انْزِلْ فِی بَحْرِ الْعِزِّ فَنَزَلَ ثُمَّ فِی بَحْرِ الصَّبْرِ ثُمَّ فِی بَحْرِ الْخُشُوعِ ثُمَّ فِی بَحْرِ التَّوَاضُعِ ثُمَّ فِی بَحْرِ الرِّضَا ثُمَّ فِی بَحْرِ الْوَفَاءِ ثُمَّ فِی بَحْرِ الْحِلْمِ ثُمَّ فِی بَحْرِ التُّقَى ثُمَّ فِی بَحْرِ الْخَشْیَهِ ثُمَّ فِی بَحْرِ الْإِنَابَهِ ثُمَّ فِی بَحْرِ الْعَمَلِ ثُمَّ فِی بَحْرِ الْمَزِیدِ ثُمَّ فِی بَحْرِ الْهُدَى ثُمَّ فِی بَحْرِ الصِّیَانَهِ ثُمَّ فِی بَحْرِ الْحَیَاءِ حَتَّى تَقَلَّبَ فِی عِشْرِینَ بَحْراً فَلَمَّا خَرَجَ مِنْ آخِرِ الْأَبْحُرِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى یَا حَبِیبِی وَ یَا سَیِّدَ رُسُلِی وَ یَا أَوَّلَ مَخْلُوقَاتِی وَ یَا آخِرَ رُسُلِی أَنْتَ الشَّفِیعُ یَوْمَ الْمَحْشَرِ ؛ و به پیامبر اکرم دستور داد که در این دریاها نازل بشود. در یک یک اینها حضرت فرود آمدند و بار انداختند و سیری در این بحار علوم و اخلاق داشتند؛ دریای صبر، دریای خشوع، دریای رضا، دریای وفا، دریای حلم، دریای خشیت، دریای تقوا،دریای تواضع، دریای هدایت و …پس هنگامی که از آخرین دریا خارج شد خداوند متعال به او فرمود: عزیز من! و ای بزرگ پیامبران من! و ای اول مخلوق من! و ای آخرین فرستاده من! شفیع روز محشر تویی. 🌸فَخَرَّ النُّورُ سَاجِداً ثُمَّ قَامَ فَقَطَرَتْ مِنْهُ قَطَرَاتٌ کَانَ عَدَدُهَا مِائَهَ أَلْفٍ وَ أَرْبَعَهً وَ عِشْرِینَ أَلْفَ قَطْرَهٍ فَخَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ کُلِّ قَطْرَهٍ مِنْ نُورِهِ نَبِیّاً مِنَ الْأَنْبِیَاءِ فَلَمَّا تَکَامَلَتِ الْأَنْوَارُ صَارَتْ تَطُوفُ حَوْلَ نُورِ مُحَمَّدٍ ص کَمَا تَطُوفُ الْحُجَّاجُ حَوْلَ بَیْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ وَ هُمْ یُسَبِّحُونَ اللَّهَ وَ یَحْمَدُونَهُ وَ یَقُولُونَ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ عَالِمٌ لَا یَجْهَلُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ حَلِیمٌ لَا یَعْجَلُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ غَنِیٌّ لَا یَفْتَقِرُ…؛ پس نور پیامبردر مقابل خدای متعال به سجده افتاد. سپس به پا خاست و از وجود مقدس حضرت ۱۲۴هزار قطره مترشح شد. و از هر قطره از نور این وجود مقدس، پیامبری را آفرید؛ وقتی این انوار به کمال خودشان رسیدند همان طور که حجاج حول بیت الله می چرخند، نور ۱۲۴ هزار پیامبر، دور نور پیامبر اکرم طواف می کردند در حالی که تسبیح و حمد و ذکر خدا می گفتند….(۱) ✅خلقت خاکی پیامبر 🔻آنچه گفته شد بخشی از حدیث عمیق و عجیب در مورد وجود نوری و عرشی پیامبر بود اکنون در مورد تولد وجود فرشی و زمینی آن حضرت حدیثی نقل میکنیم🔺 شیخ صدوق با سند معتبر حدیث بلندی نقل کرده است که بخشی از این حدیث را تبرکا نقل میکنیم؛ صبح آن روز که آن حضرت متولد شد هر بتى که در هر جاى عالم بود بر رو افتاده بودند، و ایوان کسرى یعنى پادشاه عجم بلرزید و چهارده کنگره آن افتاد، و دریاچه ساوه که آن را مى پرستیدند فرو رفت و خشک شد و همان است که نمک شده است نزدیک کاشان و وادى سماوه که سالها بود که کسى آب در آن ندیده بود آب در آن جارى شد، و آتشکده فارس که هزار سال خاموش نشده بود در آن شب خاموش شد، و داناترین علماى مجوس در آن شب در خواب دید که شتر صعبى چند اسبان عربى را مى کشیدند و از دجله گذشتند و داخل بلاد ایشان شدند، و طاق کسرى از میانش شکست و دو حصه شد، و آب دجله شکافته شد و در قصر او جارى شد، و نورى در آن شب از طرف حجاز ظاهر شد و در عالم منتشر گردید و پرواز کرد تا به مشرق رسید، و تخت هر پادشاه در آن شب سرنگون شده بود، و جمیع پادشاهان در آن روز لال بودند و سخن نمى توانستند گفت، و علم کاهنان برطرف شد و سحر ساحران باطل شد، و هر کاهنى که همزادى داشت که خبرها به او مى گفت میانشان جدائى افتاد... 👈 در بیان معنا و مفهوم این اتفاقات باید گفت؛ همراه با ولادت محمد(ص)، زنگ های بیدارباش برای در هم پیچیدن رسوم خرافی و روابط ظالمانه انسان ها به صدا در آمد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💐شعر(بحر طویل) شب شوق و شب وجد و شب شور و شب پیدایش نور و شب تکرار تجلای رسولان الهی، رسد از ارض و سما و ملک و حور، گواهی که شب هجر سر آمد، سحر آمد، سحر آمد، خبر آمد، خبر آمد که شد از آب تهی رود سماوه، شده چون دامن تفتیده صحرای قیامت کف دریاچه ساوه، خبری تازه به گوش و رسد از غیب سروش و شده آتشکده فارس خموش و عجبا اینکه فرو ریخته یکباره به هم کنگره کاخ مدائن، نفس پادشهان حبس شده در دل و گشتند همه لال ز گفتار، به امر احد خالق دادار، دگر راه سماوات به شیطان شده مسدود، بتان یکسره بر خاک فتادند و نگویند مگر ذکر خداوند و رسول دو سرا را. عرش و فرش و ملک و آدمی و کوه و در و دشت و یم و قطره و مهر و مه و سیاره و منظومة شمسی و کرات و همه افلاک الی این کره خاک ز برگ و بر و ریگ و حجر و شاخه و نخل و ثمر و بام و در و مرد و زن و پیر و جوان، ابیض و اسود، همه گویند درود و صلوات از طرف ذات خداوند تبارک و تعالی و همه عالم خلقت، به خصال و به کمال و  به جلال و به جمال و قد و بالای محمد که خداوند و ملایک همه گویند درودش، همه خوانند ثنایش، همه مشتاق لقایش، همه عالم به فدایش، همه مرهون عطایش، که خدا خلق نموده است به یمن گل رویش فلک و لوح و قلم را، ملک و جن و بشر را و همه ارض و سما را. ✅خلقیات پیامبر در خصوص خلقت نوری و خلقت زمینی پیامبر نکاتی تقدیم شد در مورد خُلق پیامبر نیز نکاتی تقدیم می‌شود که خدواند خلق او را عظیم نامید؛«إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ» 🔶عبادت یکی از خلقیات و ویژگیها، عبادت است . وقتی یکی از همسران آن حضرت از کوشش فراوان پیامبر (ص) در انجام نمازهای نیمه شب و سحرخیزیهای آن حضرت، تعجب کرده و گفت: «ای رسول خدا! مگر نه این است که خدای متعال، گناهان گذشته و آینده تو رابخشید؟! چرا این قدر به خود زحمت می دهید و شب بیداری می کشید و این همه ناله و مناجات و دعا می کنید؟!» پیامبر(ص) فرمود: «اَفَلا اَکُونَ عَبْدا شَکُورا؛ آیا بنده شکرگزاری نباشم؟!»(۲) 🔶هدایت در سوره توبه آیه۱۲۴ بیان شده است که چهار ویژگی برایش آورده است که یکی از آنها حرص بر هدایت انسان هاست: «حَریصٌ عَلَیْکُمْ»پیغمبر(ص)حریص بودند اما نه به آن معنایی که ما فکر می کنیم. حرص اصرار و پافشاری کردن است، مثل تمام صفات دو بُعد مثبت و منفی دارد. حرص یک جاهایی بد است اینکه انسان در گناه، شهوت و ثروت و ... حریص باشد. اما یک جاهایی حرص خوب است، امیرالمومنین (ع)در مناجات شعبانیه می فرماید: خدایا مرا به یاد و ذکر خودت حریص کن؛ حریص باشم تا یک لحظه از زندگی از یاد و نام تو غافل نباشم. رسول خدا (ص) اصرار بر هدایت دارد و از سقوط دیگران خوشحال نمی شد لذا تمام تلاشش را برای دستگیری و هدایت گری مردم انجام دادند. 🔶صبر یکی از رموز موفقیت پیغمبر(ص)صبر او بود. او توسط خداوند اینگونه ادب شده بود که در موقعیت ها مختلف صبر کند؛ ➖«فَاصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ» به آنچه می گویند صبر کن. ➖«وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ » نسبت به حوادث و پیشامدهای زندگی صبر کن. ➖« وَ اصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ»  نسبت به آنچه خدا برایت تعیین کرده صبر کن مثل حضرت زینب(ع) که در پاسخ یزید فرمود: غیر از زیبایی چیزی ندیدم. 🔶مهربانی ➖خداوند فرمود:«لَقَدْ جاءَکمْ رَسُولٌ مِنْ اَنْفُسِکمْ عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُمْ حَرِیصٌ عَلَیکمْ بِالْمُؤمِنینَ رَؤُفٌ ر حیمٌ». رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت و ناگوار است، و بر هدایت شما اصرار دارد، و اصرار دارد بر هدایت مؤمنان، و او بسیار با محبت و مهربان است. ➖و در آیه ۱۰۷ سوره انبیاء می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم. 💠جلوه ای از مهربانی آن حضرت بارها حضرت توسط دشمنان خشونت طلب سنگباران و مورد اهانت قرار گرفته بود، گاه مجبور می شد مکه را ترک نموده به کوههای اطراف پناهنده شود، خدیجه همسر مهربانش به دنبالش راه می افتاد تا او را پیدا می کرد، و در آن لحظه که زخمهای پای او را پانسمان می کرد این جمله را از او می شنید: «الّلهمّ اغفر لقومی فانّهم لایعلمون» خدایا قومم را ببخش زیرا آنها نا آگاه هستند.» ➖« اَوْصاني رَبّي بِتِسْع: اَوْصاني بِالاْخْلاصِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلانِيَةِ، وَ الْعَدْلِ فِي الرِّضا وَ الْغَضَبِ، وَ الْقَصْدِ فِي الْفَقْرِ وَ الْغِني، وَ اَنْ أعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَني، وَ أعطِيَ مَنْ حَرَمَني، وَ أصِلَ مَنْ قَطَعَني، وَ اَنْ يَكُونَ صُمْتي فِكْراً، وَ مَنْطِقي ذِكْراً، وَ نَظَري عِبْر». پروردگار متعال، مرا به چيز سفارش نمود: اخلاص، میانه روی، عدالت، وصل با کسی که قطع کرده، عفو از کسی که بدی کرده، بخشیدن و اعطا از کسی که محروم کرده، سعی کن سکوتت فکر، نگاهت عبرت و سخنت ذکر باشد.(۳) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان مردی یهودی در مدینه مرکز قدرت و حکومت پیامبر اکرم(ص) روزی سر راه پیامبر اسلام را گرفت و مدعی شد که از پیامبر طلبکار است و اصرار کرد باید در همین کوچه و محل، طلب او را بپردازد. پیغمبر اکرم فرمود: اولا شما از من طلبکار نیستی، و ثانیاً: اجازه بدهید که بروم منزل، چون پول همراه ندارم. یهودی گفت: یک قدم نمی گذارم بردارید، هر چه پیامبر بیشتر با او نرمش نشان دادند، او بیشتر خشونت نشان داد، تا آنجا که عبا و ردای پیامبر اکرم را گرفت و بدور گردن حضرت پیچید و کشید، به گونه ای که اثر قرمزی آن بر گردن مبارک حضرت مشهود بود، از آن طرف مسلمانان منتظر بودند که نماز جماعت اول وقت را با آن حضرت برگزار نمایند، هر چه منتظر ماندند دیدند حضرت نیامد، عده ای بیرون مسجد آمدند با تعجب دیدند مرد یهودی او را نگهداشته مسلمانان خواستند با اجبار و یا با ضرب و شتم حضرت را از دست او رها نمایند، پیامبر اکرم(ص) فرمود: نه شما به این مرد کاری نداشته باشید من بهتر می دانم با او چه گونه رفتار کنم حضرت آن قدر ملایمت و نرمی نشان داد که یهودی در همان جا گفت: «اشهد ان لا اله الّا اللّه و اشهد انّک رسول اللّه» شما با این همه قدرتی که (در مدینه) دارید، این همه تحمل و نرمی نشان می دهید، این تحمّل، تحمّل یک انسان عادی و معمولی نیست بلکه نشان از آن دارد که شما مبعوث شده از طرف خداوند هستید.» 💠داستان رسول اكرم شتری داشت كه به دوندگی معروف بود، با هر شتری كه مسابقه داده بود برنده شده بود. كم كم این فكر در برخی ساده لوحان پیدا شد كه شاید این شتر از آن جهت كه به رسول اكرم تعلق دارد از همه جلو می زند. بنابراین ممكن نیست در دنیا شتری پیدا شود كه با این شتر برابری كند. تا آنكه روزی یك اعرابی بادیه نشین با شترش به مدینه آمد و مدعی شد حاضرم با شتر پیغمبر مسابقه بدهم. اصحاب پیغمبر با اطمینان كامل برای تماشای این مسابقه ی جالب، مخصوصا از آن جهت كه رسول اكرم شخصا متعهد سواری شتر خویش شد، ازشهر بیرون دویدند. رسول اكرم و اعرابی روانه شدند و از نقطه ای كه قرار بود مسابقه از آنجا شروع شود شتران را به طرف تماشاچیان به حركت درآوردند. هیجان عجیبی در تماشاچیان پیدا شده بود. اما برخلاف انتظار مردم شتر اعرابی شتر پیغمبر را پشت سر گذاشت. آن دسته از مسلمانان كه درباره ی شتر پیغمبر عقاید خاصی پیدا كرده بودند، از این پیشامد بسیار ناراحت شدند؛ خیلی خلاف انتظارشان بود. قیافه هاشان درهم شد. رسول اكرم به آنها فرمود: «اینكه ناراحتی ندارد، شتر من از همه ی شتران جلو می افتاد، به خود بالید و مغرور شد، پیش خود گفت من بالا دست ندارم. اما سنت الهی است كه روی هر دستی دستی دیگر پیدا شود، و پس از هر فرازی نشیبی برسد، و هر غروری درهم شكسته شود». به این ترتیب رسول اكرم، ضمن بیان حكمتی آموزنده، آنها را به اشتباهشان واقف ساخت.(۴) 💠داستان انس بن مالک می گوید: با پیامبر اکرم (ص) از راهی می گذشتیم، درحالی که عبایی با حاشیه زبر و درشت بر دوش آن حضرت بود. دراین میان، یک فرد عرب از راه رسید و عبای پیامبر را به شدت کشید، به گونه ای که حاشیه عبا روی گردن پیامبر اثر گذاشت. آن عرب با لحنی دور از ادب گفت: محمد، دستور بده از ثروتی که از جانب خدا در اختیار توست، به من بدهند. پیامبر رحمت، این رفتار بی ادبانه را نادیده گرفت، نگاهی سرشار از مهر و محبت به او افکند و فرمود: اکنون قصاصت بکنم؟ اعرابی گفت: نه. پیامبر فرمود: چرا؟! اعرابی گفت: چون تو بدی را با بدی جواب نمی دهی. پس پیامبر تبسمی کرد و فرمود: آنچه می خواهد، به وی بدهید. 💠داستان در یکی از جنگ ها در حالی که لشکر پیامبر مشغول استقرار خیمه ها و… بودند در اثر باران شدید بین پیامبر که مشغول استراحت در زیر درختی بودند و بین لشکر فاصله افتاد و یک نفر از لشکر دشمن که متوجه این موقعیت شده بود شمشیرش را برداشت و به طرف پیامبر آمد، شمشیر کشید و گفت: یا محمد! چه کسی تو را از دست من نجات می دهد؟ فرمود: خدا. هنگامی که پایش لغزید و با شمشیر به زمین افتاد، پیامبر (ص) آن را برداشت و روی سینه اش نشست. فرمود: چه کسی تو را از دست من نجات می دهد؟ بی درنگ گفت: «جُودَکَ و کَرَمُکَ یا مُحمّد؛ جود و بخشش تو». پیامبر در حالی که اشک محبت در چشمانش حلقه زده بود، فرمود: حرکت کن و به اردوگاه خود برو. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحار الأنوار، ج‏۱۵، ص۲۸. ۲.صحيح البخاري : ج ۴ ص ۱۸۳۰. ۳.أعيان الشّيعة، ج۱، ص۳۰۰. ۴.وسائل ، ج۲،ص۴۷۲ نقل از داستان راستان. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟢قابل توجه سخنرانان و مبلغین ارجمند ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) علاوه بر مبحث فوق چند مبحث دیگر نیز قبلا تقدیم شده است؛ 👈تکالیف الهی ما در قبال پیامبر لینک 👈 راز موفقیت پیامبر لینک منتظر نظرات سازنده و ارائه طریق سروران ارجمند در جهت بهبود منابر هستیم🙏 🌹 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔹برابر هماهنگی انجام شده و جهت رفاه حال طلاب محترم زائر در شهر مقدس مشهد، طلاب محترم برادر و خواهر، همه روزه با همراه داشتن مدارک شناسایی طلبگی، می توانند جهت ثبت نام و دریافت فیش مهمانسرای حرم مطهر رضوی به مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت قسمت پذیرش مراجعه نمایند. ⏰ زمان مراجعه برای طلاب زائر (غیرمقیم در مجتمع ولایت): ساعت ۸ الی ۱٠ صبح و بر اساس اولویت حضور می باشد. 🔸توضیح این نکته لازم است که فیش مهمانسرا به تمامی طلاب زائر و خانواده آنها که کدملی آنها در طول سه سال اخیر در سامانه نسیم رضوان (برای غذای حضرت) ثبت باشد، تعلق می گیرد. 👈شایان ذکر است، ظرفیت غذای حضرتی در هر روز تابع ضوابط مهمانسرای حرم مطهر رضوی می باشد و مجتمع ولایت هیچگونه تعهدی در این خصوص ندارد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
♨️📢 خبر فوری: انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون استخدام آموزگاری در هفته دوم مهر 1402   💬 معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری وزارت آموزش و پرورش در هفته دوم مهر 1402 منتشر می‌شود، اظهار کرد 10 هزار و 780 آموزگار در مرحله تکمیل ظرفیت جذب می‌شوند. ❓چه کسانی می‌توانند در این مرحله ثبت نام کنند؟  🔺 کسانی که در مرحله اول آزمون پذیرفته شده‌اند اما در مصاحبه تخصصی امتیاز لازم را نیاورده‌اند می‌توانند شهر دیگری را در استان خود انتخاب کنند. ❓چند روز فرصت برای ثبت نام وجود دارد؟ 🔺 به محض اینکه دفترچه شهرهای خالی از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع رسانی شد، داوطلبان حداکثر چهار الی هفت روز فرصت انتخاب رشته دارند. ❗️داوطلبانی که کف نمره را کسب کرده‌اند اما در شهر مد نظر اول خود قبول نشده‌اند، می‌توانند شهرهای دیگر همان استان را انتخاب کنند. 📆 برای ثبت‌نام داوطلبان در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری حداقل سه روز فرصت قرار داده می‌شود تا همه داوطلبان بتوانند شهر محل خود را انتخاب کنند و در کمتر از یک هفته نتایج نهایی اعلام می‌شود. ❓ آیا اشتغال معلمان جدیدی که استخدام می‌شوند به آبان امسال می‌رسد؟   🔺 پاسخ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش: ما امید داریم به مهر برسند. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌺 قابل توجه مبلغین محترم: ✅ شایان ذکر است که آن دسته از مبلغین محترمی که تاکنون موفق به ثبت اعزام دهه آخر صفرالمظفر 1445 در سامانه شمع نشده‌اند ، آخرین فرصت نهایت تا دو روز دیگر (1402/07/10 ) می‌باشد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام در مبارزه با جهل و جهالت [منبر ۲۰ دقیقه ای] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌸شعر ای صداقت تا قیامت بنده ای از بندگانت ای کرامت سائلی از سائلان آستانت ای علوم انبیا و اولیا زیر زبانت ای اساتید جهان پیوسته مرهون بیانت ای سلام حق به آباء تو و بر خاندانت جان جان عالمی جان ها فدای جسم و جانت کیستی تو کیستی تو، وجه رب العالمینی نور داور، روی قرآن، روح ایمان، رکن دینی چشم حق در کل عالم دست حق در آستینی صادق آل نبی فرزند ختم المرسلینی هم زعیم راستانی هم امام راستینی راستی خیزد فروغ راستی از داستانت علم و دانش با بیان جان فزایت جان گرفته صدق از نام امام صادقت عنوان گرفته جن و انست در توسل دست بر دامان گرفته هر که گیرد دامنت را دامن قرآن گرفته پیش تر از بودن تو حق ز ما پیمان گرفته تا بگیرم از تو فرمان، ای به فرمان انس و جانت ای کمال دین که دین کامل شده در مکتب تو با خدا هر روز تو، هر لحظه تو، هر شب تو 💠داستان ایجاد انگیزه 👈مردی به خدمت امام صادق علیه السلام آمد و گفت: ای زاده رسول خدا! مرا با خدا آشنا کن . خدا چیست؟ مجادله کنندگان بر من چیره شده اند و سرگردانم کرده اند . امام فرمود: «یا عبد الله هل رکبت سفینة قط؟ قال نعم . قال: فهل کسر بک حیث لا سفینة تنجیک ولا سباحة تغنیک؟ قال: نعم، قال: هل تعلق قلبک هنالک ان شیئا من الاشیاء قادر علی ان یخلصک من ورطتک؟ قال: نعم . قال: فذالک الشی ء هو الله القادر علی الانجاء حیث لا منجی وعلی الاغاثة حیث لا مغیث; (16) ای بنده خدا! آیا تا به حال سوار کشتی شده ای؟ گفت: آری . فرمود: آیا شده که کشتی بشکند و کشتی دیگری برای نجات تو نباشد و امکان نجات با شنا را هم نداشته باشی؟ گفت: آری . فرمود: آیا در چنین حالتی به چیزی که بتواند از آن گرفتاری نجاتت دهد، دلبسته بودی؟ گفت: آری . فرمود: آن چیز همان خداست که قادر بر نجات است; آنجا که نجات دهنده ای نیست . او فریاد رس است; آنجا که فریادرسی نیست .» 👈مردی از اهالی شام وارد شد و به امام صادق علیه السلام گفت: می خواهم چند سؤال بکنم . پرسید: درباره چه می خواهی بپرسی؟ گفت: از قرآن، حروف مقطعه، سکون، رفع، نصب و جر . امام فرمود: ای حمران! تو جواب بده . مرد گفت: می خواهم با خودتان بحث کنم . امام فرمود: اگر بر او غلبه کردی، بر من پیروز شده ای . مرد شامی آن قدر سؤال کرد و پاسخ صحیح شنید که خسته شد و به امام گفت: حمران مرد توانایی است . هرچه پرسیدم، جواب داد . آن گاه حمران به اشاره امام سؤالی پرسید که او جوابی نداشت . مرد این بار تقاضای پرسش درباره نحو کرد . امام او را به «ابان » حواله داد و در فقه به «زرارة بن اعین » و در کلام به «مؤمن الطاق » و در استطاعت به «حمزة بن محمد» و در توحید به «هشام بن سالم » و در امامت به من معرفی کرد و او در همه مغلوب شد . امام چنان خندید که دندانش ظاهر شد . مرد شامی گفت: گویا می خواستی به من بفهمانی که در میان شیعیان چنین مردمی داری؟ امام فرمود: همین طور است . آن مرد به جرگه شیعیان پیوست .»(۱) 🔹با این مقدمه مبحثی تحت عنوان«امام صادق علیه السلام در مبارزه با جهل جهالت» تقدیم می شودنکات مقدماتی ➖جهالت به معنی ندانستن، نادانی و نیز به معنی نادیده گرقتن یا بی‌اعتنایی عمدی به اطلاعاتِ مهم و حقایق است. ➖راغب اصفهانی، معنای جهل را بر سه صورت بیان کرده: ۱. خالی بودن نفس از علم که معنای اصلی جهل است؛ ۲. اعتقاد غلط و غیرواقع؛ ۳. اعمال غلط و غیرحقیقی (با اعتقاد صحیح باشد یا فاسد)؛ مانند کسی که نمازش را به عمد ترک میکند. ➖انسان موجودی است که حقیقت او را، عقل و علم تشکیل می‌دهد و همین مسئله موجب شرافت انسان شده و او را تا مقام خلافت الهی پیش برده است. در آیات قرآن از جمله آیه 30 و 31 سوره بقره هنگامی که از شرافت و کرامت انسانی به عنوان خلیفه یاد می‌شود، به این نکته توجه داده شده که این سلطه انسان بر دیگر موجودات و لزوم اطاعت و تبعیت آنها از انسان در گرو علم او است که خداوند به وی بخشیده است و حتی فرشتگان مقرب نیز از آن علوم بی‌بهره‌اند. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d