eitaa logo
منهاج | مباحث استاد رضایی
273 دنبال‌کننده
336 عکس
194 ویدیو
6 فایل
❚ مطالب این کانال قطره‌ای از مطالبی‌ست که حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین، مدرس حوزه و دانشگاه، استاد رضایی، در کارگاه‌هایشان برای مشتاقان ارائه میکنند. 📌پیام‌های سنجاق شده حتما مطالعه شود‼️ _درخدمتم..؟!👤 °شاگرد استاد رضایی بزرگوار و ادمین کانال° @monghate_110
مشاهده در ایتا
دانلود
• 💡منهاج | مباحث استاد رضایی عرض شد که بشر یک زندگی اجتماعی دارد نه یک زندگی فردی و فردگرایی؛ پس بشر برای این زندگی اجتماعی نیازمند یکسری آموزش‌ هاست‼️خالق متعال به عنوان صانع و سازنده بشر آموزش‌های اجتماعی را در دفترچه‌ راهنمای انسان قرآن کریم و مصحف شریف متذکر شده تا ما بتوانیم با رعایت این قواعد و کنش‌های اجتماعی بهتر زیستن را باهم تجربه کنیم و با عمل کردن به این نکات اجتماعی طبق برنامه‌ی حقیقی و صراط مستقیم حرکت کنیم و از نتیجه‌اش در دنیا و در آخرت که سعادت و خوشبختی هست بهره ببریم.
- 🔻نکات اجتماعی که در جزء هفتم قرآن کریم و مصحف شریف هست، در سوره‌ی مائده آیه ۱۰۵ خداوند متعال میفرماید : 💢 ¹-《علیکم انفسکم 📌یعنی بجای اینکه دنبال عیب جویی از دیگران باشی و در اجتماع بخواهی از دیگران عیب جویی کنی دنبال اصلاح رفتار و اعمال خودت باش! الان ممکن است کسی سوال کند این عیب جویی از دیگران و به دنبال بودن خطا و اشتباه و گناه دیگران باشم چه ضرری به من می‌رساند⁉️ خداوند متعال در سوره‌ی انعام آیه‌ی ۱۰، پاسخ می‌دهد و می‌فرماید : 《اگر به دنبال عیوب دیگران باشی در جامعه، و بخواهی با اشتباه و عیب دیگران آنان را مسخره و استهزاء کنی، اولین نتیجه‌اش این است که این عیب جویی گریبان خودت را هم خواهد گرفت.》 چطور⁉️ وقتی در جامعه مردم بجای اینکه به دنبال اصلاح امور زندگی و رفتاری و کرداری خود در اجتماع باشند به دنبال عیب جویی از دیگران و گرفتن مچ و ضعف از دیگران باشند!
- 🔻خب اولا دودش به چشم خودمان خواهد رفت، چون وقتی کسی عیب جویی می‌کند باید منتظر عیب جویی دیگران از خود هم باشد؛ و دوما در واقع جامعه دارد به سمت یک رفتار ناسالم و نابخردانه می‌رود که همه را در بر خواهد گرفت که بجای اینکه دنبال اصلاح رفتار خود در اجتماع باشند به دنبال این هستند که از دیگران ضعف و عیب بگیرند و اعتماد عمومی از جامعه سلب خواهد شد و این بدترین رفتاری ست که خداوند متعال در سوره مائده آیه ۱۰۵ همه ما را در دفترچه راهنما از آن نهی می‌کند و می‌گوید به دنبال این نباشید و به دنبال اصلاح رفتار خودتان در اجتماع باشید. نکته‌ی بعدی در جزء هفتم از نکات اجتماعی در آیه‌ی ۱۰۸ سوره‌ی انعام خداوند متعال به انسان می‌گوید : 📌《ای انسان! به مقدسات دیگران اولا احترام بگذار، ثانیا توهین نکن!
- 🔻اگر یک آداب و رسوم فرهنگ دین مذهب و مکتبی برای کسی مقدس و محترم است اصلا به آن توهین نکن. چرا⁉️ چون اولا اگر به دنبال اصلاح او و اصلاح آن دین و مکتب و رفتار و آداب و رسوم هم باشی، کسی با توهین حرف شما را گوش نخواهد کرد؛ بلکه جلوی شما جبهه و گارد می‌گیرد و اصلا نمی‌خواهد حرف صحیح شما را گوش کند و ثانیا وقتی تو به مقدسات او توهین میکنی در این رفتار اجتماعی منتظر این باش که او هم به مقدسات تو دین تو خدای تو مکتب و مذهب تو توهین کند و این بدترین رفتار اجتماعی است که اثر بسیار سوئی در اجتماع دارد و ما همه باید به این پایبند باشیم و نسبت به این رفتار اجتماعی که خداوند متعال در آیه‌ی ۱۰۸ سوره‌ی انعام به ما یاد داده ملتزم باشیم. ان شاءالله... 📋 🌙 @menhaj_40
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔹 یکی از اوصاف امام حسن مجتبی علیه السلام، کریم اهل البیت علیهم السلام می باشد. 📌سؤال : چه فرق بین یک شخص « کریم » با یک شخص « بخشنده » هست⁉️ 📌« بخشنده » شخصی هست، که اگر از او چیزی طلب کنید، آن مقداری که توانایی دارد تفضل می‌کند؛ مثلاً اگر دو قرص نان از او طلب کنید و او در منزل دو قرص داشته باشد، یک قرص را می‌بخشد و یک قرص برای نیاز خودش نگه می‌دارد! 📌اما شخص « کریم » همه هستی و وجودش و دارای خودش را تفضل و تقدیم می‌کند. از همین رو به امام حسن مجتبی علیه السلام کریم میگویند! که نه یکبار بلکه در روایات آمده است چند بار کل دارای و زندگی‌اش را در راه فقرا تفضل و تقدیم و بذل فرمودند و برای خودشان چیزی نخواستند. شیعیان امام حسن مجتبی، اگر کریم نیستیم حداقل بخشنده باشیم.. ☁️ (ع) ‹👣🏮› ╰┈➤ @menhaj_40
اگر ز هستی خود بگذری یقین می‌دان که عرش و فرش و فلک زیر پا توانی کرد
ولیکن این عمل رهروان چالاک است تو نازنین جهانی! کجا توانی کرد...؟
• 💡منهاج | مباحث استاد رضایی 🔻در ادامه بحث نکات اجتماعی مصحف شریف به نکات جزء هشتم قرآن کریم رسیدیم؛ در سوره‌ی انعام آیه‌ی ۱۱۶ میفرمایند : 💢 ¹-وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ 》 📌همیشه مسیر اکثریت مسیر هدایت و مسیر صحیح نیست، چون دیگران راهی را می‌روند ما حتما نباید فرض کنیم که این راه، راه صحیحی‌ست و ما هم باید از آنها تبعیت کنیم و حتما همان راه را برویم. از کجا معلوم شاید دیگران در حال اشتباه طی کردن مسیری باشند؛ بلا تشبیه ممکن است مانند گله‌ای بدون اطلاع از خطرها و هدف‌های مسیر در حرکت باشند، بدون اینکه بدانند به کدام سمت و به کدام مسیر حرکت می‌کنند.