eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
429 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ رجب ، روزهای مهم جنگ‌ فرارهای مفتضحانه خلفاء و پیروزی باشکوه امیرالمومنین علی علیه السلام❤️ 💥 ان شاء الله در این باره مباحثی را مطرح خواهیم کرد... @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔥 فرار فضاحت بارِ ابوبکر و عمر در جنگ خیبر ⚠️ ✏️ رسول الله صلی الله علیه و آله برای پیشبرد دین اسلام مجبور به جنگیدن با محاربین و مشرکین و کفار بودند به اعتراف کتب عامه ، در مقابل صحابه ای همچون امیرالمومنین علیه السلام  که با جان نثاری خود در جنگ ها از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حمایت کردند و کَرَّار غیر فَرَّار بودند کسانی همچون ابوبکر و عمر در جنگ ها فرار را بر قرار ترجیح دادند و رسول خدا  صلی الله علیه و آله را تنها گذاشتند و به عبارتی آنان برخلاف امیرالمؤمنین، فَرَّار غیر کَرَّار بودند .❗️ 🔹 غزوه خَیْبَر از غزوات پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله برابر یهودیان خیبر بود شکل‌گیری این جنگ به این سبب بود که 👈🏻 یهودیان خیبر به یهودیان اخراج شده از مدینه پناه دادند و برخی از قبایل عرب را برای جنگ با مسلمانان تحریک کردند. در سال چهارم، پس از آنکه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله یهودیان بنی نضیر را به سبب خیانت از مدینه بیرون راندند، برخی از آنان از جمله یحیی بن اخطب، سلام بن ابی الحقیق و کنانة بن ربیع بن ابی الحقیق روانه خیبر شدند. آنان سال بعد به مکه رفتند و قریش را به جنگ با پیامبر برانگیختند. بدین گونه خیبر کانون خطر و توطئه بر ضد امت نوپای اسلامی شد. 📗 نام کتاب : انساب الاشراف للبلاذري نویسنده : البلاذري    جلد : 1  صفحه : 343در روز ۲۲ و ۲۳ رجب ، ابوبکر و عمر در این جنگ فرار کردند ، مصادر بسیاری از فریقین این فرار فضاحت بارِ أبوبکر و عمر را نقل کرده اند ، از جمله ابن عساکر از تاریخ نگاران اهل تسنن در تاریخ دمشق خود می نویسد : «فإن رسول الله صلی الله علیه وسلم بعث أبا بکر وعقد له لواء فرجع وقد انهزم فبعث عمر وعقد له لواء فرجع منهزما بالناس فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم لأعطین الرایة رجلا یحبه الله ورسوله ویحب الله ورسوله یفتح الله له لیس بفرار» 🔸 ترجمه : «در روز خیبر پیامبر خدا صلی الله علیه وآله ابوبکر را به خود فراخواند و پرچم جنگ را برای فتح خیبر به او داده اما ابوبکر در حالیکه شکست خورد از میدان جنگ فرار کرد و بازگشت. 👈🏻 سپس رسول خدا عمر را صدا کرد و لواء جنگ را به او سپرد اما عمر نیز با عده ای از مردم شکست خورد و فرار کرد . ✓فلذا رسول الله فرمودند : پرچم و لواء جنگ را به کسی میدهم که خدا و پیامبر او را دوست دارند و او نیز خدا و رسولش را دوست دارد و خداوند او را به فتح و پیروزی میرساند و هیچگاه فرار نمی‌کند . و لواء جنگ به علی به ابی طالب علیه‌السلام سپرده شد و قلعه خیبر فتح شد . 📗 نام کتاب : تاريخ مدينة دمشق نویسنده : ابن عساكر    جلد : 42  صفحه : 107 ادامه دارد ... @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 🔥حکم فرار از جنگ ✏️ بى ترديد گريز از ميدان نبرد، يكى از گناهان بزرگ محسوب مى‌شود كه هم از نظر عقل و هم از نظر شرع عملى است ناپسند ؛ زيرا ثابت مى‌كند كه شخص فرار كننده از جنگ، به خداوند و وعده‌هايى كه داده است بى توجه بوده و حاضر نيست جان خود را در راه خداوند و دين اسلام فدا كند. و اگر اين فرار سبب شود كه رسول خدا صلى الله عليه وآله در ميان مشركين تنها مانده و افرادى كه از آن حضرت در مقابل حملات دشمنان دفاع نمايد نداشته باشد، حكم شديدترى پيدا مى‌كند❗️ 🔆 خداوند كريم در باره فرار از جنگ مى‌فرمايد: يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ زَحْفًا فَلا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَار. وَ مَن يُوَلِّهِمْ يَوْمَئذٍ دُبُرَهُ إِلا مُتَحَرِّفًا لِّقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيزًِّا إِلىَ‏ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ مَأْوَئهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ المَْصِير. [ الأنفال / 15 و 16 ] 🔹ترجمه : «اى افرادى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه با انبوه كافران در ميدان نبرد رو برو شديد، به آن‌ها پشت نكنيد (و فرار ننماييد)!. 👈🏻 و هر كس در آن هنگام به آن‌ها پشت كند، مگر آن كه هدفش كناره‏گيرى از ميدان براى حمله مجدد، و يا به قصد پيوستن به گروهى (از مجاهدان) بوده باشد، (چنين كسى) به غضب خدا گرفتار خواهد شد و جايگاه او جهنم، و چه بد جايگاهى است! » 📌روايات بسيارى نيز در منابع روايى اهل تسنن در حرمت فرار از جنگ وارد شده است كه به يك روايت اشاره مى‌كنيم.  🔚 محمد بن اسماعيل بخارى در صحيح خود مى‌نويسد: عن أبي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ قالوا يا رَسُولَ اللَّهِ وما هُنَّ قال الشِّرْكُ بِاللَّهِ وَالسِّحْرُ وَقَتْلُ النَّفْسِ التي حَرَّمَ الله إلا بِالْحَقِّ وَأَكْلُ الرِّبَا وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ وَالتَّوَلِّي يوم الزَّحْفِ وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلاتِ. 🔸ترجمه : «ابوهريره از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل مى‌كند فرمود : از هفت چيز كه سبب ورود و بقاء در آتش مى‌شود بپرهيزيد. سؤال شد اين هفت چيز كدامند؟ فرمود: شرك به خداوند، كشتن انسانى كه خداوند ريختن خونش را حرام كرده است؛ مگر در صورت جرم باعث قتل، خوردن ربا و مال يتيم، فرار از جبهه جنگ و تهمت به زنان مؤمن كه دامن آنان از آلودگى پاك است.» 📔 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري    جلد : 4  صفحه : 10 خلاصه آنکه : ➖صغری : ابوبکر و عمر از جنگ فرار کرده اند ➖ کبری : هر آنکه از جنگ فرار کند به غضب خدا گرفتار شده و جایگاه او جهنم است ✓ نتیجه اش با اهل انصاف! @Menhajol_velayat
#مطاعن_خلیفه_أول 🔥 #جنگ_خیبر 📌 ابوبکر هیچ کار مثبتی در جنگ ها نکرده است... ✍🏻 ابن ابی الحدید به نقل از استادش ابوجعفر اسكافى مى‌گويد : وهو أضعف المسلمين جناناً، وأقلهم عند العرب ترةً، لم يرم قط بسهم، ولا سل سيفاً، ولا أراق دماً. 🔹ترجمه : «أبو بكر از نظر عقل از تمام مسلمانان ضعيف تر و نزد عرب از نظر شجاعت كمترين بود، نه تيرى انداخت و نه شمشيرى كشيد و نه خونى را ریخت.» 📔 نام کتاب : شرح نهج البلاغة نویسنده : ابن ابي الحديد جلد : 13 صفحه : 281 @Menhajol_velayat
🌸 سالروز فتح مبارکباد! 🌸 📝 حَدَّثَنَا مُطَّلِبُ بْنُ زِیَادٍ، عَنْ لَیْثٍ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی جَعْفَرٍ، فَذَکَرَ ذُنُوبَهُ وَمَا یَخَافُ، قَالَ: فَبَکَى ثُمَّ قَالَ: حَدَّثَنِی جَابِرٌ، أَنَّ عَلِیًّا حَمَلَ الْبَابَ یَوْمَ خَیْبَرَ حَتَّى صَعِدَ الْمُسْلِمُونَ فَفَتَحُوهَا، وَإِنَّهُ جُرِّبَ فَلَمْ یَحْمِلْهُ إلَّا أَرْبَعُونَ رَجُلًا. 🔸ترجمه : «بر ابوجعفرعلیه‌السلام داخل شدم....فرمود: على علیه السلام در جنگ خیبر درب قلعه را روى دست بلند کرد، و مسلمانان دسته دسته از روى آن عبور کردند و وارد قلعه شده و آن را فتح کردند و آن در قلعه به این صورت تجربه شده که چهل نفر نتوانستند آن را بلند کنند! 📚 نام کتاب : الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار (ت: الحوت) نویسنده : عبد الله بن محمد بن أبي شيبة الكوفي أبو بكر    جلد : 6  صفحه : 374 سند این روایت هم معتبر است. ✓ سیوطی بعد از نقل این روایت از ابن ابی شیبه می‌گوید: حسن 📚 نام کتاب : جامع الأحاديث نویسنده : السيوطي    جلد : 16  صفحه : 253 👈🏻 روایت "حسن" از نظر حجیت هیچ تفاوتی با روایت صحیح ندارد و هر دو برای اهل تسنن حجت هستند. @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ ⚠️ 📌خلاصه ای از واقعهٔ فتح توسط مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام ▫️ حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی ... أَنَا اَّلذي سَمَّتْنِي أُمّي حَيْدَرَة... @Menhajol_velayat
🏴 فرا رسیدن شهادت جانسوز باب‌الحوائج، حضرت موسی بن جعفر، امام کاظم صلوات‌الله‌علیه را به محضر مقدّس حضرت ولی‌ّعصر، صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همه‌ی شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. ✏️ حضرت امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: ▪️«هر که دینش را از کتاب خدا و سنّت پیامبرش صلّی‌الله‌علیه‌وآله برگیرد، از کوهها استوارتر است؛ و کسی که دینش را از دهان مردمان برگیرد، (همان) مردم (روزی) او را از دین برگردانند.» ➖وَقَالَ عليه‌السلام : « مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ كِتَابِ اللهِ وَسُنَّةِ نَبِيِّهِ ـ صَلَوَات اللهِ عَلَيْه وَآلِهِ ـ زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ ، وَمَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ  الرِّجَالِ ، رَدَّتْهُ الرِّجَالُ » 📔 نام کتاب : الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 14 @Menhajol_velayat
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ 📌 از القاب مشهور امام موسی بن جعفر علیه السلام ▪️کاظم یعنی کسی که کظم غیظ کند، کظم در لغت به معنی گلو یا محل خروج نَفَس است، کَظَمَ فلانٌ یعنی نفس او بند آمد و ساکت شد. [ ۱ ] غیظ هم در لغت به معنی خشم و غضب شدید است. [ ۲] اما ‌در اصطلاح، کظم غیظ یعنی خودداری از اظهار خشم و نگه داشتن آن در دل است. [ ۳] ▪️امام موسی کاظم علیه السلام، به دلیل اینکه خشم خود را کنترل می‌کرد، به کاظم ملقب بود. [ ۴]  نقل شده است: مردی از نوادگان عمر بن خطاب 🔥 در حضور امام کاظم علیه السلام، به امیرالمؤمنين عليه السلام توهین کرد. همراهان امام خواستند به او حمله کنند، اما امام مانع شد و سپس به مزرعهٔ آن مرد رفت. مرد با دیدن امام کاظم عليه السلام شروع به داد و بیداد کرد که محصولش را لگدمال نکند. امام به او نزدیک شد و با خوشرویی پرسید چقدر خرج کاشت مزرعه کرده‌ای؟ مرد گفت: صد دینار! سپس پرسید: امید داری چه اندازه از آن برداشت کنی؟ مرد پاسخ داد غیب نمی‌دانم. امام کاظم علیه السلام فرمود: گفتم امید داری چه اندازه از آن برداشت کنی؟ مرد پاسخ داد: دويست دینار! امام سيصد دینار به او داد و گفت: این سيصد دینار برای توست و محصولت هم برایت باقی است. سپس به سوی مسجد رفت. 👈🏻 آن مرد زودتر خود را به مسجد رساند و با دیدن امام کاظم علیه السلام برخاست و این آیه را بلند خواند:  {اللَّه أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِ‌سَالَتَهُ} [انعام–۱۲۴]  خدا بهتر می‌داند رسالتش را کجا قرار دهد. 📓 نام کتاب : تاريخ بغداد وذيوله - ط العلميه نویسنده : الخطيب البغدادي    جلد : 13  صفحه : 30 ________________________________________ منابع: ۱. المفردات في غريب القرآن، الراغب الاصفهانی، ج۱ ، ص۴۳۲ ۲. لسان العرب، ابن منظور، ج۷، ص۴۵۰ ۳. المفردات في غريب القرآن، الراغب الاصفهانی ج۱ ، ص۴۳۲ ۴. عيون أخبار الرضا، الشيخ الصدوق، ج۲، ص۱۰۳ 🥀 🥀🥀@Menhajol_velayat
خدایا خَلاصم کن... 💔 ✏️ در فرازی از صلوات بر امام کاظم علیه السلام می‌خوانیم : «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ(ع) وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ..الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِيهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ...» ♦️ترجمه : «خدايا درود فرست بر محمّد صلی الله علیه و آله و اهل بيتش، و درود فرست بر موسى بن جعفر عليهما السلام ، سلام بر معذّب در عمق زندان ها و تاريكي هاى زيرزمين ها، با ساق كوبيده، به حلقه هاى زنجيرها، و جنازه اي كه با خوارى و سبك انگاشتن 😭 بر آن جار زده شده، وارد شونده بر جدّش مصطفى و پدرش مرتضى و مادرش سرور بانوان... » 📖نام کتاب : مصباح الزائر نویسنده : السيد علي بن موسى بن طاووس جلد : 1 صفحه : 382 🔸امام کاظم علیه السلام همواره از زندانی به زندان دیگر منتقل می‌شدند تا اینکه امام مظلوم به زندان مخوف و تاریک سِندی بن شاهک ملعون منتقل شد و تحت شکنجه های شدید آن لعین قرار گرفت. تا جایی که در پی این شکنجه ها، برای خلاصی از زندان، این دعا را می کردند : ▪️«یَا سَیِّدِی! نَجِّنِی مِنْ حَبْسِ هَارُونَ وَ خَلِّصْنِی مِنْ یَدِهِ...» 🔚ترجمه : «ای مولای من، نجات دِه مرا از حبس هارون و از دست او خَلاصَم کن... » 📖 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 99 صفحه : 17 @Menhajol_velayat
‍▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ ✓معصومین، تنها راه رسیدن به توحید 🔸عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ علیه السلام بِمَا أُوَحِّدُ اللَّهَ فَقَالَ يَا يُونُسُ لَا تَكُونَنَّ مُبْتَدِعاً مَنْ نَظَرَ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ تَرَكَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ صلی الله علیه وآله ضَلَّ وَ مَنْ تَرَكَ كِتَابَ اللَّهِ وَ قَوْلَ نَبِيِّهِ كَفَر . 💠 ترجمه :« عرض كردم : توحيد الهى را چگونه بيابم؟ فرمودند: در علم توحيد و خداشناسى بدعت‏گذار مباش و در اين راه با پاى خود گام مزن، هر كس بر اساس نظر خويش بنگرد هلاك خواهد شد، و هر كس اهل بيت پيامبرش را واگذارد گمراه خواهد شد، و هر كس كتاب خدا و گفتار رسولش را وانهد كافر خواهد شد. 📖 نام کتاب : الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 143 ✏️ در زیارت می‌خوانیم : َ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُم‏ موحد حقیقی معارف را از شما اخذ می‌کند. 🔚امام باقر علیه السلام : بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ َِ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏ وَ لَوْلَانَا مَا عُبِدَ اللَّهُ. ترجمه ‌: «به وسیله ما خدا عبادت و شناخته می‌شود و خدا یکتا خوانده می‌شود و اگر ما نبودیم خدا عبادت نمی‌شد.» 📖 نام کتاب : الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 1  صفحه : 355 🔚 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: لَا يُعْرَفُ اللَّهُ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِكُم‏ ترجمه : «خداوند شناخته نمی‌شود مگر به واسطه شناختن اوصیاء من.» 📖 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 23 صفحه : 99 ✍🏻... دقت در این روایات نورانی این حقیقت را برای ما روشن می‌سازد که توحید واقعی تنها از طریق اهل بیت علیهم السلام به دست می‌آید؛ کسی که درس خداشناسی را از ایشان نگیرد و به تعالیم ایشان گردن ننهد، بالاخره گرفتار شرک و تشبیه می‌شود و نمی‌تواند یک موحّد واقعی باشد؛ همانطور که در واقعیت خارجی می‌بینیم همه متفکرین بشری که در توحید خدای متعال تسلیم مکتب اهل بیت علیهم السلام نشدند ، دیر یا زود به دام تشبیه گرفتار آمده‌اند و نتوانسته‌اند از شرک و الحاد مصون بمانند. 📌 پیشنهاد مطالعه : جایگاه عقل در منظومه معارف وحیانی @Menhajol_velayat
🏴 فرا رسیدن سالروز رحلت مؤمن قریش، حضرت ابوطالب، پدر بزرگوار امیرالمؤمنین علیهماالسلام و بزرگ مدافع رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله را به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همه‌ی شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. 📌 امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه در بخشی از پاسخ خود به شخصی که در حضورشان به حضرت ابوطالب علیه‌السلام تهمت شرک و بی‌ایمانی زد ، فرمودند : ▪️«قسم به خداوندی که به حقّ، محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله را به پیامبری برگزید، اگر پدرم برای تمام گنهکاران روی زمین شفاعت کند، خداوند متعال شفاعتش را می‌پذیرد؛ آیا پدرم معذّب در آتش خواهد شد، در حالی که پسرش قسمت‌کننده‌ی بهشت و جهنّم است!؟ » ➖«عَنْ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ قَالَ: وَالَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً، لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّهُ تعَالَى فِيهِمْ أَبِي يُعَذَّبُ بِالنَّارِ وَ ابْنُهُ قَسِيمُ النَّارِ!.» 📕 نام کتاب : الأمالي - ط دار الثقافة نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 305 @Menhajol_velayat
#حضرت_ابوطالب_علیه_السلام 📌 مرحوم علامه مجلسی: اسلام حضرت ابوطالب علیه السلام از ضروریات شیعه است ✏️ شیخ الاسلام علامه محمد باقر مجلسی رضوان الله علیه در کتاب شریف "حق الیقین" که اعتقادات امامیه را در آن نگاشته، پیرامون اسلام حضرت ابوطالب علیه السلام و آباء و اجداد رسول خدا صلی الله علیه و آله می نویسد: 🔻ابوطالب پدر امیرالمومنین علیهما السلام بعد از عبدالمطّلب، وصى بود و هرگز بت نپرستیده بود و کافر نبود و لیکن ایمان خود را براى مصلحت، از قوم خود مخفى می داشت که رعایت حضرت رسول صلی الله علیه و آله بهتر بتواند بکند و إعانت آن جناب بیشتر تواند کرد، و وصایا و ودایع و کتب ابراهیم و اسماعیل و سایر انبیاء و اوصیاء علیهم السلام نزد او بود و به حضرت رسول در وقت مردن تسلیم کرد و در آن وقت اظهار اسلام نمود! 👈🏻 لهذا در احادیث وارد شده است که مَثَل او،مَثَل اصحاب کهف بود که ایمان را پنهان داشتند و کفر را ظاهر کردند براى تقیّه، پس حق تعالى ثواب ایشان را مضاعف گردانید و بر این مضامین، احادیث متواتره از اهل بیت علیهم السلام وارد شده است و اسلام ابوطالب و آباء و اجداد آن حضرت ( پیامبر )، از ضروریات دین شیعه است و در احادیث معتبره وارد شده است که: شیعه ما نیست هر که به اسلام ابوطالب قائل نباشد 📔 حق الیقین.ص55.ط انتشارات سرور @Menhajol_velayat
4_6046429661951426822.mp3
5.58M
➖ حجت الاسلام حامدرضا معاونیان حفظه الله 📌 برخورد امیرالمؤمنین با کسی که قائل بر کفر حضرت ابوطالب بود 📌 نامه کتبی امام رضا علیه السلام به حضرت عبدالعظیم حسنی راجع به ایمان حضرت ابوطالب 📌 فضائل حضرت ابوطالب 📌 توهین و جسارت به حضرت ابوطالب @Menhajol_velayat
🌸 فرا رسیدن عید بزرگ مبعث خاتم‌الانبیاء، حضرت محمّد مصطفی صلّی‌الله‌علیه‌وآله را به محضر مبارک خاتم‌الاوصیاء، حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. 🔆 حسن بن راشد گوید: به محضر امام صادق علیه‌السلام عرض کردم : در روز عید مبعث، چه عملی انجام دهیم؟ حضرت فرمودند: ➖«روزه بگیرید و بر محمّد و آلش، زیاد صلوات بفرستید.»[‌۱] ✏️ بنا بر فرمایش امام باقر و امام صادق علیهماالسلام، روزۀ عید مبعث جزو چهار روز ممتاز سال است و توصیه فرموده‌اند که شیعیان این روزه را که ثواب آن برابر با کفّارۀ شصت ماه روزه است، بدون عذر ترک نکنند. [۲] 📖 [ ۱ ] نام کتاب : إقبال الأعمال - ط القديمة نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 2 صفحه : 673 📖 [ ۲ ] نام کتاب : المقنعة نویسنده : الشيخ المفيد جلد : 1 صفحه : 370 @Menhajol_velayat
4_6030523774556702332.mp3
4.64M
👈🏻 مختصری راجع به دوران بعثت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله ➖ حجت الاسلام بندانی نیشابوری حفظه الله تعالی ❌ گوشه‌ای از آداب و رسوم اعراب جاهلی و آزاری که در طی دوران رسالت، به وجود مقدّس رسول خدا صلّی الله علیه و آله وارد شد. ⚠️ ما نیز در دوران آخر الزمان که از آن تعبیر به "جاهلیّت دیگر" شده است، با آداب و رسوم خرافی و جهالت‌های نادانسته‌ی خود، چه خونها که به دل نازنین صاحب غریبمان کرده‌ایم... @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 📌شریعت حضرت رسول صلی الله علیه و آله پیش از بعثت 💠در این مسئله شکی نیست که حضرت رسول صلی الله علیه و آله بعد از بعثت متعبد به هیچ شرعی غیر از شرع خویش نبوده و شریعت ایشان ناسخ تمامی شرایع بود. ⁉️اما آیا حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم پیش از بعثت به شریعتی عمل می کردند یا نه؟ در این مسئله سه قول هست: ۱. بعضى بر آنند كه ایشان به شریعتی متعبد نبودند. ۲. بعضى گفته‌اند: متعبد به شرعی بودند. (این دسته نیز در میانشان اختلاف است؛ چون عده ای قائلند ایشان به شرع نوح علیه السلام عمل ميكرد و بعضى گفته‌اند به شريعت ابراهيم علیه السلام و بعضى به شرع موسى علیه السلام و بعضى به شرع عيسى علیه السلام و بعضى به همه شرايع). ۳. بعضی توقف کرده اند. 🔹از جمله قائلین قول اول علامه مجلسی رضوان الله علیه بوده، ایشان دلایلی را در کتاب حق الیقین ذکر میکند -بر اهل تحقیق است که به آنجا رجوع کنند - که مجالش نیست تماما ذکر کنیم لذا بعنوان نمونه یک دلیل را بیان میکنیم: 📝هیچ زمانی نیست که دنیا از حجت خدا خالی باشد، با این اوصاف حجت خدا بر پغمبر اکرم صلی الله علیه و آله چه کسی بوده؟ یا باید وصی عیسی علیه السلام باشد یا وصی ابراهیم علیه السلام، که در این صورت حضرت رسول صلی الله علیه و آله باید تتبع نماید و به آن ایمان آورد و تابع او گردد، در حالی که هیچ یک از اهل مکه این مسئله را نقل نکردند. فرضا چنین امری رخ داده باشد، در این صورت لازم می آید که مرتبه حضرت رسول صلی الله علیه و آله از آن وصی پایین تر باشد، در حالی که افصلیت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بر سایر مخلوقات ضروری دین است. 🔸پس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم پیش از بعثت نیز پیغمبر بوده و پیوسته به وحی و الهام الهی به شریعت خود عمل می نمود و بعد از چهل سال رسول شد و مأمور گردید که مردم را به سوی خدا دعوت نماید. شاهد بر این مطلب فرازی از خطبه ی قاصعه امیرالمؤمنين عليه السلام که فرمودند: از همان لحظه‌اى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را از شير گرفتند، خداوند بزرگ‌ترين فرشته خود را مأمور تربيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كرد تا شب و روز، او را به راه‌هاى بزرگوارى و راستى و اخلاق نيكو راهنمايى كند. 📚 نهج البلاغة،السيد الشريف الرضي، ص۳۰۰ 🌺 🌺🌺@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ 📌 آن کسی [ پیامبر خاتم ] که همه انبیاء گذشته به او بشارت دادند، بشارت می‌دهد به... ➖ حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی 🔸بَشَّرَنِي بِهِ رَبِّي وَ كَانَتْ لَهُ الْبِشَارَةُ عِنْدِي 📕 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 39 صفحه : 37 @Menhajol_velayat
📌 آيا در اين ماه هيچ روزه گرفتى؟ روزهای پایانی جبران کن ✏️ در حدیث موثق از سالم منقول است كه داخل شدم بر حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه، و چند روزى از ماه رجب مانده بود، پس چون نظرش بمن افتاد فرمودند: اى سالم آيا در اين ماه هيچ روزه گرفتى؟ گفتم نه و اللَّه يا ابن رسول الله. فرمودند آنقدر از ثواب از تو فوت شده است كه حساب آن را نمی‌داند بغير از حق سبحانه و تعالى؛ به درستى كه اين ماهى است كه حق سبحانه و تعالى آن را تفضيل داده است و حرمت آن را عظيم گردانيده است و واجب گردانيده است كرامت خود را از جهت روزه داران. پس عرض نمودم كه يا ابن رسول الله اگر از آنچه مانده است روزه بدارم آيا ممكن است كه فايز گردم به بعضى از ثواب روزه داران اين ماه؟! 👈🏻 حضرت فرمودند: اى سالم هركس يك روز از آخر اين ماه روزه دارد ايمن شود از سختى جان كَندن، و او را ايمن سازند از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر، و هرکس دو روز را از آخر اين ماه روزه دارد به آسانى از صراط بگذرد، و هر كه سه روز از آخر اين ماه روزه دارد ايمن شود از فزعى كه بزرگترين خوفهاست از خوفهاى روز قيامت و سختيهاى آن و او را براتى دهند از آتش دوزخ. 📗 لوامع صاحبقرانی، ج ۶ ص ٢٧٥ 📝 پ، ن : کسی که نمی‌تواند ماه رجب را روزه بدارد چه کند!؟ @Menhajol_velayat
✏️ ابو بصير گفت: به امام جعفر صادق عليه السّلام عرض كردم: فدايت شوم، [صفات‏] شيعيانت را برايم وصف فرما. ✓ حضرت فرمود: شيعه علی علیه السلام كسى است كه : صدايش از گوشش نمی‌گذرد دشمنی‌اش از بدنش به ديگرى تجاوز نمی‌كند. بارش را به دوش ديگرى نمی‌اندازد و اگر از گرسنگى هم بميرد، از غير برادران دينی‌اش چيزى نمی‌خواهد. 🔹 شيعه ما كسى است كه صدایش را خیلی بلند نمی‌کند و داد نمی‌زند و همچون كلاغ طمع نمی‏ورزد. 🔸شيعه ما، سبك بار زندگى می‌كند و هر زمان در جايى مأوا می‌گيرد. 🔚شيعيان ما كسانى هستند كه در اموالشان، حقّ مشخّصى براى ديگران قرار می‌دهند،با يك ديگر مواسات می‌كنند، هنگام مرگ، بی‌تابى نمی‌كنند، و در قبرهايشان به زيارت يك ديگر می‌روند. 📕 نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 14 @Menhajol_velayat
#نکات_اعتقادی #نقد_تصوف ✍🏻 استاد سيد قاسم علي احمدی حفظه الله تعالی : 🔶 ... مکاشفات عرفانی ( به تعبیر آن ها ) اشراقات روحي منبع دیگری برای شناخت حقایق نیست. چون مکاشفات و شهود _ بر فرض تحقق آن _ حالاتی روحی و نفسانی اند و از هیچ واقعیتی حکایت نمی‌کنند و همچنین حالات روحي و اشراقات نفسانی، قابل انتقال به دیگران نیستند علاوه بر اینکه : دلیلی بر حجیت آنها وجود ندارد. 👈🏻 و نیز اگر مکاشفه ای مخالف برهان ( از عقل و نقل ) بود واضح البطلان و الفساد است. و اگر موافق آن بود، حجیت به اعتبار برهان است نه مکاشفه. ‌📙 شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف صفحه ۵۱۴ 📝 جهت دانلود پی دی اف کتاب شرح رساله اعتقادات مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه کلیک کنید @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 ۲۸ رجب خروج امام حسین علیه السلام از مدینه به سوی مکه ⚠️ لطفا با حال مناسب گوش دهید ➖حجت الاسلام استاد حسین انصاریان حفظه الله ▪️در این شب در سال ۶۰ هـ امام حسین علیه السلام از مدینه منوره متوجه مکه شدند - بنابر قولي شب ۲۹ رجب آن حضرت از مدینه خارج شدند - 👈🏻 در این سفر ایشان عقیله بنی هاشم زینب کبری، برادرشان حضرت ابوالفضل العباس، ام کلثوم، علی اکبر و دیگر اهل البیت علیهم السلام بودند. 📔تقویم الشیعه، استاد بندانی نیشابوری صفحه ۲۲۴ @Menhajol_velayat
📌 زینت اهل البیت و مایهٔ مباهات امام صادق علیه السلام باشیم. ✏️ امام صادق علیه السلام در ضمن روایتی فرمودند : ←فَإنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إذَا وَرَعَ فِى دِينِهِ، وَ صَدَقَ الْحَديثَ، وَ أدَّى الامَانَةَ، وَ حَسُنَ خُلْقُهُ مَعَ النَّاسِ، قيلَ: هَذَا جَعْفَرِىٌّ، وَ يَسُرُّنِى ذَلِكَ وَ يَدْخُلُ عَلَىَّ مِنْهُ السُّرُورُ، وَ إنْ كَانَ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ دَخَلَ عَلَىَّ بَلَاؤُهُ وَ عَارُهُ، وَ قِيلَ: هَذَا أدَبُ جَعْفَر 🔹ترجمه : «وقتی شخصی از شما شیعیان باتقوا و راستگو و امانت‌دار بوده، و اخلاقش با مردم نيكو باشد، دربارۀ او می‌گویند: ”اين مرد، جعفرىّ مذهب است.“ و من از این مسئله خوشحال می‌شوم و از ناحیهٔ وی، سرور و شادی در دلِ من پدید می‌آید. ولی اگر غیر از این باشد، بر دلِ من، بَلا و گرفتاری و عار و ننگش پديدار مى‌‏شود! و درباره‌‏اش می‌گویند: ”اين اخلاقِ ناپسند، حاصلِ ادب و تربیت جعفر [صادق علیه السلام] است!» 📔 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 636 @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 📌 مراد از «روح» در آیهٔ شریفهٔ [ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي ] = از روح خود در او دَمیدم حجر ۲۹ - ص ۷۲. ✏️ ابتداء مقدمه ای را متذکر می‌شویم : ←مطالب بدیهی مطالبی است که عقل به وضوح و روشنی آن ها را می فهمد و مورد قبول همهٔ عقلاء میباشد. برای اثبات اینگونه مطالب نیاز به استدلال های پیچیده نیست و با التفات و توجه همگی آنهارا تصدیق می‌کنند. بدیهیات محدود اند مانند : استحاله وجود معلول بدون علت، اجتماع نقیضین و.... این مسائل از مدرکات اولیه عقل و تغییر ناپذیر است. وحی هم با همین مطالبِ روشن عقلانی ثابت می‌شود و استدلالات آن متکی به آن است. 💠 بر این اساس، هرکجا که ظاهر وحی و مطالبی که به وحی منتسب است با مستقلات و مدرکات اولیه و قطعیه عقل مخالف باشد پذیرفتنی نیست [ البته اگر سند آن درست نباشد و توجیه روشنی هم برای آن نباشد ] البته در صورتیکه سند و صدور آن قطعی باشد، [ و در عین حال وحی با مطالب اولیه و بدیهی عقل مخالف باشد ] باید ظاهر وحی را توجیه‌ و تأویل کرد.روشن است که چنین چیزی [ مخالفت وحی با بدیهیات ] در مدارک وحیانی نیست مگر آنکه قبل از هر توجیهی، خودِ وحی به بهترین صورت آن را توجیه‌ نموده و حقیقت را روشن کرده است. از قبیل آیه شریفهٔ [ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي ] ❌ متاسفانه برخی از پیروان مکاتب بشری بر اثر عدم متابعت از وحی و اهل البیت علیهم السلام، دچار انحراف شده و پنداشته اند که : 👈🏻 این آیه مُشعِر است به ارتباط کُلّ و جُزء. یعنی نفخت فيه من روحي دالّ است بر نسبت آدم به ربّ خود که بعينه نسبت جزء به کُلّ... به عبارت دیگر : خداوند موجودی است که تشکیل شده از روح و غیر روح، و خداوند متعال از روح خود در آدم دمیده است و حال آنکه اگر انسان به منابع وحیانی مراجعه کند می یابد که مراد از این آیه چیز دیگری است. ⬇ ⬇ ⬇