▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️
🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل #مهم
❌ طعن سوم : اعتراف عُمَر به عدم صلاحیت ابوبکر
🖋 در کتب کلامی و حدیثی عامه و کتب لغت آن ها روایت کرده اند که : عُمَر در ایام خلافت خود بر منبر رفت و گفت :
اِنَّمَا کَانَتْ بَیْعَةُ اَبِی بَکْرٍ فَلْتَةً وَ تَمَّتْ، اَلاَ وَ اِنَّهَا قَدْ کَانَتْ کَذَلِکَ، وَلَکِنَّ اللَّهَ وَقَی شَرَّهَا
💠 ترجمه : «بی شک بیعت با ابوبکر کار نسنجیده بود و تمام شد. آگاه باشید که قطعا اینگونه بود و خداوند شر آن را نگه داشت»
📙 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 8 صفحه : 168
در کتاب های مخالفین واژه «فلته» را «کار فُجْأة و ناگهانی» معنا کرده اند و بعضی هم گفته اند : «فلتة» یعنی «فتنه».
⚠️ کسی که اندک انصاف داشته باشد میداند که کلامی واضح تر از این در مذمت ابوبکر و بطلان خلافت او نمیتوان گفت. اگر عُمَر در این کلامش راست گفته است، معلوم میشود ابوبکر این قدر از اهلیت خلافت دور است که رهبری او منشأ ایجاد شر بين مسلمین است و اگر دروغ گفته است پس خود عُمَر شایسته خلافت نیست!
#مطاعن_خلیفه_اول
#اعتراف_عُمَر_به_عدم_صلاحیت_ابوبکر
@Menhajol_velayat
20.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌جلوه ای از مظلومیت امیرالمؤمنین در بین اصحاب و محبوبیت ایشان در نزد رسول الله صلی الله علیه و آله 💔
⚠️ پیشنهاد دانلود
💠 حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی
🔸 سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: كُنْتُ جَالِسًا فِي الْمَسْجِدِ أَنَا وَرَجُلَانِ، مَعِي، فَنِلْنَا مِنْ عَلَيٍّ، فَأَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَضْبَانَ، يُعْرَفُ فِي وَجْهِهِ الْغَضَبُ، فَتَعَوَّذْتُ بِاللَّهِ مِنْ غَضَبِهِ، فَقَالَ: «مَا لَكُمْ وَمَا لِي؟ مَنْ آذَى عَلِيًّا فَقَدْ آذَانِي»
📖 نام کتاب : مسند أبي يعلى الموصلي نویسنده : أبو يعلى الموصلي جلد : 2 صفحه : 109
#مظلومیت_امیرالمومنین
#فضائل_امیرالمومنین
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه #مهم #باید_بدانیم
🔸قال الامامُ الرّضا عليه السلام:
«شيعَتُنا المُسَّلِمُونَ لاِمْرِنا، الْآخِذُونَ بِقَوْلِنا، الْمُخالِفُونَ لاِعْدائِنا، فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذلِكَ فَلَيْسَ مِنّا»
💠 شيعيان ما كساني هستند كه:
1) تسليم امر و نهی ما باشند؛
2) گفتار ما را سرلوحه زندگی خود قرار دهند؛
3) مخالف دشمنان ما باشند.
👈🏻هر كه چنين نباشد از ما نيست.👉🏻
📔 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 65 صفحه : 167
@Menhajol_velayat
12.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ برای دقایقی تعصب بر اشخاص را کنار بگذاریم!
✳️ پاسخ استاد جعفر تبریزی ، به افاضات آقای رائفی پور
🔴 استاد رائفی پور : شوخی های اهل بیت خودش یک کتاب شده، بعضی از شوخی هاش رو اینجا نمیتونم بگم، والله نمیتونم بگم!
خانم ها نمیبودن، [ واگر ] همتون پیرمرد ۹۰ ساله بودید باز نمیتونستم بگم!...
✍🏻 از آقای رائفیپور میپرسم:
اهل البیت علیهم السلام خوشروی و اهل مزاح بودند ، یا بی ادب!؟ العیاذ بالله.
چه سخنانی میگفتند که شما روی بیان آن را ندارید؟! يعنی شما با ادب هستید که شرم میکنید و نمیگوئید، ولی آنان ....!؟ لا اله الا الله
آیا اين سخنان شما نوعی جسارت نسبت به اهل البیت علیهم السلام نیست!؟
اللهم إنا نشکو إلیک... 💔
@Menhajol_velayat
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️
- پاسخ به شبهه سنگ و قدرت خدا و مانند آن -
#مهم
🔴 کفار شبهه ای قدیمی دارند که هم اکنون نیز در ذهن عده ای از مردم جاری است که از این قرار میباشد: «آیا خدا میتواند سنگی خلق نماید که خودش نتواند آن را بلند کند؟
👈🏻 اگر بتواند چنین سنگی خلق کند، چون توانایی بلند کردن آن را ندارد، قدرتش محدود خواهد شد
👈🏻 اما اگر نتواند چنین سنگی خلق کند، باز هم قدرتش محدود خواهد شد، چون توان خلق آن سنگ را ندارد. پس در هر دو فرض، قدرتش نامحدود نیست»
شبهه فوق را میتوان در قالب های مختلف دیگری بیان کرد از جمله :
❌ «آيا خداوند مىتواند تمام اين جهان پهناور را با آنهمه كرات و كهكشانها درون تخممرغى جاى دهد بدون آنكه جهان را كوچك كند يا تخممرغ را بزرگ؟! اگر بگوئيد مىتواند قابل قبول نيست، و اگر بگوئيد نمىتواند اعتراف به عجز او كردهايد.»
❌ «آيا خداوند مىتواند موجودى را خلق كند كه قدرت معدوم كردن آن را نداشته باشد؟! هر طرف قضيه را انتخاب كنيد لازمه آن اعتراف به عجز است»
✅ پاسخ : اشتباه مستشکل، از اينجا ناشى شده كه به خاطر عدم آشنايى با مسائل فلسفی از اين حقيقت واضح غافلاند كه 👈🏻 وقتى سخن از قدرت به ميان مىآيد بايد متعلّق قدرت يك امر ممكن باشد، زيرا قدرت به محال تعلّق نمىگيرد، محال هيچ و پوچ است و هيچ و پوچ قابل تعلّق قدرت نيست.
توضيح اينكه: هنگامى كه مىگوئيم آيا خدا قادر است چنين موضوعى را ايجاد كند مفهومش اين است كه آن موضوع جزء ممكنات است، و مىخواهيم از طريق قدرت خداوند لباس وجود بر آن پوشانده شود، امّا اگر مطلبى محال است اصلًا سؤال «آيا مىتواند!؟ » درباره آن نادرست و بىمعنا است.
اين همان چيزى است كه گاهى آن تعبير مىكنند كه صورت مسأله غلط است
🔶 به عنوان مثال اگر كسى مسألهاى به اين صورت طرح كند كه ما بيست عدد پرتقال داريم و مىخواهيم در ميان چهل نفر تقسيم كنيم به طورى كه به هر كدام از آنها يك پرتقال درست برسد، در جواب گفته مىشود صورت مسأله شما غلط است.
به تعبير ديگر سؤال مزبور خود داراى نوعى تناقض است و اصلًا قابل طرح نيست، زيرا وقتى مىگوئيم بيست عدد پرتقال داريم مفهومش اين است كه چهل عدد نيست، امّا هنگامى كه مىگوئيم آنها را در ميان چهل نفر چنان تقسيم كنيد كه نصيب هركدام يك پرتقال شود معنايش اين است كه تعداد آنها چهل عدد است، نتيجه اين مىشود كه تعداد پرتقالها در عين اينكه 20 عدد است، 40 عدد مىباشد! مسلماً هيچ انسان عاقلى چنين حرفى نمىزند.
تمام مثالهايى كه در بالا ذكر شد پس از تحليل همينگونه است، يعنى سؤال داراى تضاد است و قابل طرح نيست، بنابراين نوبتى به جواب نمىرسد.
👇🏻 👇🏻 👇🏻
🖋 مثلا وقتی می گوییم : «آیا خدا می تواند چنین سنگی را بیافریند» کلمه «آفریدن» مفهومش این است که آن شی مقدور خداوند است. وقتی می گوییم : «نتواند آن سنگ را بلند کند» 👈🏻 یعنی همان سنگی که ما فرض کردیم مقدور خداوند است مقدور خداوند نباشد و در حال واحد هم مقدور باشد وهم مقدور نباشد واین تناقض است و تناقض محال است.
و امر محال متعلق قدرت خداوند متعال قرار نمیگیرد.
❌ نگوئید که اگر قدرت خداوند بر محال تعلق نگرفت نعوذ بالله نشان از عجز و نتوانی ایشان است، چون محال چیزی نیست که با عدم تعلق گرفتن قدرت خداوند بر آن موجب نقص او شود
✔️ به عبارت دیگر : خود آن سنگ قابلیت موجود شدن ندارد، نه اینکه قدرت خداوند محدودیتی داشته باشد. فلذا اگر محدودیتی هم باشد مرتبط به قابلیت اشیاء است ، نه قدرت الله تبارک و تعالی.
👈🏻 مانند قرار دادن این جهان داخل تخم مرغ که در این فرض نیز محال بودن تحقق، مربوط به ویژگی ذاتی جهان هستی و تخم مرغ است که وقوع چنین پدیده ای قابلیت و امکان ندارند، نه اینکه قدرت خداوند دارای محدودیت باشد.
⚠️ لب مطلب اينكه همين سؤال طبق يكى از روايات در محضر اميرمؤمنان على عليه السلام مطرح شد و كسى پرسيد:
« هَلْ يَقْدِرُرَبُّكَ انْ يُدْخِلَ الدُّنْيا فى بَيْضَةٍ مِنْ غَيْرِ انْ تُصَغِّرَ الدُّنْيا اوْ تُكَبَّرَ الْبَيْضَةُ»:
🔶 ترجمه : «آيا پروردگار تو مىتواند جهان را در تخممرغى جاى دهد بىآنكه دنيا كوچك شود يا تخم مرغ بزرگ»؟
و امام در پاسخ فرمود:
«انَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالَى لا يُنْسَبُ الَى الْعَجْزِ وَ الَّذى سَأَلْتَنى لايَكُونُ»
🔶 ترجمه : «خداوند هرگز توصيف به عجز نمىشود، امّا آنچه را تو سؤال كردى غير ممكن است.»
📕 نام کتاب : التّوحيد نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 130
✍🏻 مُتَعَلِّمِ عَاشِق
#شبهات_آتئیست
#پاسخ_به_شبهه_سنگ_و_قدرت_خداوند
@Menhajol_velayat
#صفات_الشیعه
❌ بخاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما، از دجال بد ترند !
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى الْمُتَوَكِّلُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ إِنَّ مِمَّنْ يَتَّخِذُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَمَنْ هُوَ أَشَدُّ لَعْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِمَا ذَا قَالَ بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ.
🔸حسن خزّاز گفت: از امام رضا عليه السّلام شنيدم كه فرمود:
بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
حسن گفت: عرض كردم: اى پسر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به چه علّت❓
فرمود: به خاطر دوستىشان با دشمنان ما و دشمنىشان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
📚نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 8
@Menhajol_velayat
سلام علیکم و رحمة الله 🌹
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما شیعیان گرامی و محبین آل الله علیهم ❤️
🔴 ان شاء الله تعالی امروز در مبحث مطاعن خليفهٔ اول، امروز طعن چهارم رو قرار میدهیم
👈🏻با عنوان : غصب فدک👉🏻
از تمامی شما شیعیان گرامی خواستارم این بحث رو - که نسبتا مفصل تقدیم محضر میکنیم - با دقت مطالعه بفرمائید
🖋 ما جهت سهولت، مطالب رو به صورت جداگانه ارسال خواهیم کرد. التماس دعا...
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
🔴 مطاعن خلیفهٔ أوَّل #مهم
❌ طعن چهارم : غصب فدک
🖋 ماجرای فدک تنها مسئله مِلک و زمین نیست بلکه مسئله ظلم به حضرت زهراء سلام الله علیها، تضییع حق و عدم احترام به او، بلکه مسئله اذیت و به خشم آوردن آن حضرت است و با توجه به آیات قرآن نظیر آیه «تطهیر» و حدیث متواتر «ثقلین» و «سفینه» ما شیعیان اعتقاد داریم تکذیب حضرت صدیقه کبری علیها السلام و نپذیرفتن سخن او، خود به تنهایی یکی از بزرگ ترین مطاعن برای غاصبین حق آن حضرت است!
🔍 توضیح مطلب آنکه : فدک از جمله بلاد و مناطقی بود که بدون جنگ به تصرف رسول خدا صلی الله علیه و آله در آمد؛ زیرا هنگامی که خیبر توسط حضرت امیرالمؤمنین فتح گردید، اهل فدک و سایر قراي اطراف آن، دانستند که تاب مقاومت در برابر پیامبر صلی الله علیه و آله را ندارند، لذا خودشان و اموالشان را بدون جنگ تسلیم کردند و آیات کریمهٔ قرآن نازل شد که : «چون بدون جنگ گرفته اند مال حضرت رسول است» [ حشر : ۶ ] بعد از آن، این آیه نازل شد : «وَ آتِ ذَا الْقُْربَی حَقَّهُ» ترجمه : به خویشاوندان خود حق او را بده. [ إسراء : ۲۶ ]
رسول خدا از جبرئیل پرسید که : ذَا الْقُْربَی کیست و حق او چیست؟ گفت : ذَا الْقُْربَی فاطمه است و حق او فدک است!
📝 قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا فَتَحَ عَلَى نَبِيِّهِ ص فَدَكاً وَ مَا وَالاهَا لَمْ يُوجَفْ عَلَيْهِ بِ خَيْلٍ وَ لا رِكابٍ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ ص وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ 👈🏻 فَلَمْ يَدْرِ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ هُمْ فَرَاجَعَ فِي ذَلِكَ جَبْرَئِيلَ وَ رَاجَعَ جَبْرَئِيلُ ع رَبَّهُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنِ ادْفَعْ فَدَكاً إِلَى فَاطِمَةَ ع فَدَعَاهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَقَالَ لَهَا يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَ إِلَيْكِ فَدَكاً...
📕 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 543
👈🏻 همچنین بسیاری از علما و بزرگان اهل خلاف اقرار دارند فدک در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله مِلک حضرت فاطمه سلام الله علیها بوده و با عنوان عطیّه ای از جانب ایشان به حضرت فاطمه سلام الله علیها شناخته می شده است.
🔻 🔻 🔻 🔻
📛 در باره ماجرای غصب فدک _ و بلکه غیر فدک _ توسط خلفاء، روایات بسیاری در منابع شیعی و اهل خلاف نقل شده از جمله هیثمی در مجمع الزوائد می نویسد :
عَنْ عُمَرَ قَالَ: لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - جِئْتُ أَنَا وَأَبُو بَكْرٍ إِلَى عَلِيٍّ، فَقُلْنَا مَا تَقُولُ فِيمَا تَرَكَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -؟ قَالَ: نَحْنُ أَحَقُّ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -. قَالَ: فَقُلْتُ: وَالَّذِي بِخَيْبَرَ؟ قَالَ: وَالَّذِي بِخَيْبَرَ. قُلْتُ: وَالَّذِي بِفَدَكٍ؟ قَالَ: وَالَّذِي بِفَدَكٍ. فَقُلْتُ: أَمَا وَاللَّهِ حَتَّى تُحِزُّوا رِقَابَنَا بِالْمَنَاشِيرِ فَلَا.
💠 ترجمه : «عُمَر گفت : چون رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت، من و ابوبکر پیش علی علیه السلام آمدیم و گفتیم نظرت در ماتَرَک رسول الله [ يعني آنچه حضرت باقي گذاشته است ] چیست؟ فرمود : ما سزاوار ترین اشخاص به پیامبریم. گفتم: [ حتی] آنچه از خیبر ماند؟ فرمود : آنچه از خیبر ماند. گفتم : [ حتی ] آنچه از فدک ماند؟ فرمود : آنچه از فدک ماند
👈🏻 پس گفتم :بخدا قسم ( نمیگذاریم ) حتی اینکه گردن های ما با ارّه ها ( و شمشیر ها ) پایین بیاید
📙 نام کتاب : مجمع الزوائد ومنبع الفوائد نویسنده : الهيثمي، نور الدين جلد : 9 صفحه : 40
❌ بخاري در صحيح خود و بسیاری از علمای عامه روایت کرده اند که :
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ، عُقَيْلٍ، عَنْ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ:... فَأَبَى أَبُو بَكْرٍ أَنْ يَدْفَعَ إِلَى فَاطِمَةَ مِنْهَا شَيْئًا، فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ، فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا، وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا...
🔸ترجمه : «... ابوبکر از دادن فدک به فاطمه علیها السلام امتناع کرد، پس فاطمه به این خاطر بر ابو بکر خشمگین شد 🔥 و از وی دوری گزید و با او هیچ سخن نگفت، تا آنکه از دنیا رفت. 👈🏻 حضرت فاطمه سلام الله علیها پس از دنیا رفتن پیامبر صلی الله علیه و آله شش ماه زنده بود و هنگامی که از دنیا رفت، شوهرش علی علیه السلام او را در شب دفن کرد و ابو بکر را آگاه نکرد و خودش بر فاطمه نماز خواند.»
📕 نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري جلد : 5 صفحه : 139
⚠️حال با این اوصاف، واقعهٔ فوق را تحلیل میکنیم
🔻 🔻 🔻 🔻
🔍 با اندک تامل و تفکر در ماجرای فدک، می توان زوایای ناپیدایی از این واقعه اسفناک را متوجه شد که به راحتی اثبات کنندهٔ بی ایمانی غاصبان فدک است، از جمله :
💠 چنان که از اخبار خاصه و عامه ظاهر میشود، حضرت امیرالمؤمنین و حضرت زهراء سلام الله علیها، ابوبکر و عمر را در این واقعه منافق و ظالم و غاصب و عاصی می دانستند «فَرَأَيْتُمَاهُ كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا، رک : نام کتاب : صحيح مسلم نویسنده : مسلم جلد : 3 صفحه : 1377 » و آن ها هم این دو بزرگوار را دروغ گو و مدعی ناحق خلافت و میراث رسول الله صلی الله علیه و میدانستند [ نعوذبالله ] و شکی نیست که یکی از دو باید بر حق باشند و دیگری باطل ❗️
جالب است بدانید علمای عامه در کتب خود به طُرُق بسیار روایت کرده اند که : پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند :
«الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ و عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ یَدُورُ مَعَه حَيثُ دَارَ» (۱)
🔸 ترجمه : «حق با علی و علي با حق است، حق دور میزند با علی هرجا که او دور میزند»
📕 احادیث « عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ»
و از سمتی واضح است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ابوبکر راضی نشد و او را بر بطلان و ضلالت میدانست و با وی بیعت نکرد تا از دنیا رفت.
⚠️ پس هرکس به امامت ابوبکر معتقد است باید قائل شود که سیدهٔ زنان بهشتی و کسی که خداوند او را از هر رجس و پلیدی پاک گردانيده است، [ نعوذ بالله ] مدعی میراثی بوده که حق او نیست و همچنین به مرگ جاهلیت از دنیا رفته [ زیرا خاصه و عامه روایت کرده اند هر که از دنیا برود و با امامی بیعت نکند به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است ] 👈🏻 و هیچ ملحدی و زندیقی به این قول نمیتواند معتقد باشد و آن را به زبان بیاورد!
✔️ بنابراین، یا باید خلافت أبوبکر باطل باشد و در اخذ فدک، ظالم و غاصب و ستمگر بوده، و در روایت کردن حدیث ارث از رسول الله صلی الله علیه و آله، دروغ گو باشد و یا - العیاذ بالله - حضرت زهراء و امیرالمؤمنین سلام الله عليهما با وجود عصمت و طهارت و جدا نبودن از حق، مدعی ناحق باشند !
و وقتی دومی باطل باشد - که طبق برهان قطعی و روایات فراوان متفق علیه چنین است - اولی اثبات میشود که همان بطلان خلافت أبوبکر است.
#مطاعن_خلیفه_اول
#غصب_فدک
@Menhajol_velayat