هدایت شده از mesaghمیثاق
❌در صورت تصویب...
با این لایحه حکم خدا را فروختند
امر به معروف را فروختند
خون شهیدان را پایمال کردند
انسان تعجب میکند که چرا از قوه قضاییه ای که مجتهد بالای سر خود دارد... اینگونه لایحه ای باید بیرون بیاید...
نکند #طبریها دوباره مشغول اند
💬منبع🔻🔻
❖ قـــــم مقــدّس ➺ خاستگاه انقلاب
#نهضت_بیدارگری
#نهضت_مطالبهگری_کشوری
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴اقدام ضد انقلابی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و شخص حجت الاسلام علی اکبری
⚠️این لایحه که روح حاکم برآن 2030 و نظارت دوربینی و تبدیل تخلف به جرم است... صبر کردن نمیخواهد
🔻اعتراض به این لایحه نشانگر انقلابی بودن است.
مجلس هم یا باید #استرداد کند یا
خود از اول متنی دیگر بنویسد
و امضا سایر قوا را بگیرد.
#نهضت_بیدارگری
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴آیت الله علم الهدی: مجلس به جای لایحه حجاب، صیانت از بی حجابی را تصویب نکند.
🔻امام جمعه مشهد: در روزهای اخیر، مجلس درحال بررسی لایحه حجاب و عفاف است.
آیا این لایحه حجاب است یا لایحه صیانت از بیحجابی؟
🔻امروز همه دین، موقعیت و ارزش اجتماعی ما به حجاب گره خورده است، مجلس محترم با آگاهی از این موضوع، لایحهای تصویب نکند که افراد همانطور که اگر کمربند ایمنی نبندند، جریمه مالی میشوند، به همین ترتیب اگر هم شعائر دین را زیر پا بگذارند و ارزشهای اخلاقی جامعه را فدای امیال نفسانی کنند، فقط تعزیر مالی نامتناسب در انتظارشان باشد.
⚠️قانون مغایر با حیثیت اسلام تصویب نشود.
❌پ. ن: آقای علی اکبری شورا سیاستگذاری، یه وقت بهشون برنخوره
#امام_جمعه_مستقل
#امام_جمعه_انقلابیست
#شورای_سیاستگذاری_اصولگراها_یا_ائمهجمعه
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هشدار امام جمعه پردیسان نسبت به متن لایحه حجاب و عفاف: اگر این لایحه بازدارندگی داشت الان جیغ آن طرف آبیها بلند شده بود
🔻متنی از قانون عفاف و حجاب که در دسترس قرار گرفته نشان میدهد در باب عفاف و حجاب یک قدم رو به جلو و دو قدم به عقب رفتهاند
🔻قانون جدید باید نسبت به قوانین پیشین جامعتر، کاملتر و بازدارندهتر باشد
#امام_جمعه_انقلابی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴امام جمعه کرج: لایحه حجاب نمیتواند جلوی فرو ریختن دیوار برلین را بگیرد
🔻سید محمد مهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج گفت:
🔻لایحه قطعی حجاب را دیدم که درآن مواردی است اگر اجرایی شود بازدارندگی لازم را دارد اما در مراحل ابتدایی ضعف دارد.
🔻روح کلی این لایحه آن چیزی نیست که بخواهد با دشمنی های ریشه داری که با ایران اسلامی دارند، مبارزه کند.
⚠️با طرح هایی که دشمنان دارند این لایحه نمی تواند جلوی فروریختن دیوار برلین را بگیرد.
#حجاب
#لایحه_فلافلی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴فکرش را می کردید که ببینیم بخاطر دفاع از یک لایحه ی بسیار عجیب، شاهد دروغهای به این بزرگی باشیم و به مردم بگویند "بی حجابی قبلا جرم نبوده؟!" یعنی این ماده 638 قانون مجازات اسلامی و تبصره ی ذیل آن و ماده 639 قانون مجازات اسلامی هم قریب به چهل سال نیست که وجود دارد!!!
🔻کسی که می گوید بی حجابی تا الان قانون نداشته، یا یک بی اطلاع بزرگ است، یا یک شیاد بزرگ. حالا چنین آدمی چطور اسم خودش را روشنگر و تحلیلگر انقلابی می گذارد و میخواهد برای مردم روشنگری کند؟!
🔻تمام حیله همین است. کلیات لایحه ای که اساسش خراب است در مجلس قبول شود که مثلا با دعوا بر سر یک قران و دوزار میزان جریمه، سر و ته ماجرا طی دو فوریت بر هم بیاید!
⚠️بله. با چنین نفاق یا نادانی بزرگی طرفیم . هوشیار باشید.
#نهضت_روشنگری
#نهضت_بیدارگری
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴شورای سیاستگذاری یا سیاست زدایی؟!
🔻این شورا به ریاست شخص جناب علی اکبری، در خصوص فتنه اخیر نه تنها اقدامی درخور صورت نداد و رسالت واقعی خود را فراموش کرد.
🔻بلکه با عدم حمایت از ائمه جمعه فعال، زمینه و عرصه و فضا را برای سکوت و انفعال (و حتی علیه حجاب) آماده کرد.
#نهضت_بیدارگری
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 نقدهای قابل توجه نماینده ولی فقیه در استان البرز به لایحه عفاف و حجاب
حجت الإسلام و المسلمین حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و امامجمعه کرج:
🔻روح کلی حاکم بر این لایحه آن چیزی نیست که بخواهد مبارزه و مقابله کند با دشمنیهای ریشهداری که با ملت ایران دارند و با طرحهایی که قصد دارند آندلسی کنند ایران را این لایحه روح حاکمش نمیتواند با این مسئله مبارزه کند. نمیتواند جلوی فروریختن دیوار برلین را بگیرد.
🔻چیزی که امروز به این عنوان در اختیار قرارگرفته نقدهای فراوانی دارد. مهمترین آن این است که جرائم باید بازدارنده باشد و الا کارایی ندارد و متخلف را هم جری میکند. بعضی از مفاد این لایحه قوانینی که قبلاً هم بوده را از کار انداخته. مثل جرم مشهود. جرم مشهود را که میتوانست دستگاه انتظامی خودش رأساً وارد شود از کار انداخته است.
🔻جرائمی که وضع میشود جلوگیری لازم را آیا میتواند بکند از اینکه عفت عمومی خدشهدار نشود و کیان خانوادههایی که در معرض متلاشی شدن هستند حفظ کند؟ دشمنی شناسی هایی که لازم است که ما در مقابله با دشمنیها اقدام داشته باشیم، این لایحه میتواند اقدامی داشته باشد؟ عزیزانی که دنبال میکنند و دارند تنظیم میکنند باید دشمنی شناسی خودشان را بالا ببرند.
🔻اتفاقاً بعضی از همین کشف حجاب کنندهها را با آنها صحبت کنید کما اینکه دوستانی را فرستادیم در جلسات و جاهایی که بودند چند دقیقه با آنها صحبت کردند بعضاً دست کشیدند؛ اما بعضی وقتها میبینید که با این نوع قانونگذاری ممکن است آن شخص را بر باطل خودش محکم کنیم. باید مواظب باشیم بازدارندگی جریمه یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کرد.
🔻ما الآن موردحمله شیمیایی دشمن قرار گرفتیم. گاز خردل و گاز اعصاب را به جامعه ما منتشر کردند. آیا این لایحه با عکس گرفتن و پیامک دادنهای ابتدایی جلوی مسمومیت جامعه را میگیرد؟
🔻اصل کشف حجاب با این هجمههایی که شروعشده و بعد به برهنگی و بیبندوباریهای اجتماعی میکشد و الآن میبینید؛ آیا این را میشود با چند تذکر ابتدایی و پیامک دادن و عکس گرفتنهای اینچنینی جلوگیری کرد؟
🔻کاری با مراحل بعدی که گفتم بازدارندگی دارد ندارم. ابتدای کار را دارم عرض میکنم. در مراحل بعدی بعضی جاهای لایحه خوب است میشود به آن اعتنا کرد؛ اما تا به آنجا برسد جامعه مسموم شده. شخص مسموم شده. جامعه خرابشده. شما هم قدرت خودتان را از دست میدهید.
🔻مجلس محترم در امتحان سختی قرارگرفته. با توجه به جمیع جهات باید عمل کند و سربلند بیرون بیاید.
http://emamjomekaraj.ir/?p=43372
#نهضت_روشنگری
هدایت شده از mesaghمیثاق
طول و عرض ولایت.mp3
19.87M
▫️ طول و عرض ولایت
حجت الاسلام قنبریان/ هیات ثارالله همدان/ ۲۵اردیبهشت۱۴۰۲
• ولایت، کلان نظریه اجتماعی و سیاسی تشیع
• ولایت طولی و عرضی:
- ولایت عرضی جامعه ساز و طولی حکومت ساز
• امام صادق(ع) و ولایت طولی:
- ولایت فقیه در غیبت یا غیاب معصوم
• امام صادق(ع) و ولایت عرضی:
- دو روی سکه این ولایت!
- تا مستضعفین عقیدتی را شامل است (صحیحه عمر بن ابان)
• مسئولیت مومن ترها (روایت حارث بن مغیره):
- گناه سفهاء گردن علماء!
• امام صادق(ع) و کارتن خوابها!
- نان شان را گرو بر نمیداشت تا هدایت شوند!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟥 حاکمیت اسلامی باید امکان اعتراض را ایجاد کند
🔻 اعتراض یک امر طرفینی است. هم باید فرهنگ اعتراض را به مردم آموزش داد تا بتواند اعتراضشان را طوری مدیریت کنند که به هائشات نکشد و هم حاکمیت وظیفه دارد امکان این اعتراض را فراهم کند
🔻نمی شود همیشه انگشت اتهام را به سمت مردم گرفت که دشمن از اعتراض شما سوءاستفاده کرد. دشمن همیشه هست، مشکل هم همیشه هست، پس هیچگاه حل نمیشود
🔻در شرایط غیر بحرانی حاکمیت باید به فکر فراهم کردن زیر ساخت اعتراض به صورت عمومی باشد تا بدین واسطه از وقوع بحران جلوگیری کند
🎙️حجت الاسلام محسن قنبریان
🔴 ویژه برنامه علامت، شبکه دوم سیما
هدایت شده از mesaghمیثاق
💠 حلّال سیاسی؛ نه حلال سیاسی!
• "فعلِ" مجتهد عادل مثل "قول"ش حجت و گویای فتوایش است. اگر وضو گرفتن مرجع خود را دیدید انگار در رساله اش خوانده اید.
• البته "فعل" دلالتش از "قول" کمتر است. مثلا "انجام کاری"، دلالتی بیش از "جواز" ندارد؛ حال آیا "مباح" است یا "مستحب" یا "واجب"؟ دلالتی ندارد.
❓ ایستادن در غرفه یک دختر کم حجاب و سخن گفتن با او و حتی تذکر لسانی ندادنِ شخص اول حکومت اسلامی و یک مرجع تقلید چگونه تحلیل می شود؟!
❗️اینکه به قرینه "حرام سیاسی" خواندنِ "کشف حجاب" توسط ایشان، "کم حجابی"، "حلال سیاسی" تلقی شود؛ صدالبته غلط است.
• فعل ایشان (ایستادن و سخن گفتن)، بر جواز فعل شخص دیگر(کم حجابی) دلالتی ندارد و ملاک همان فتوای ایشان است.
• " تقریر" و سکوت مجتهد هم حجیتش ثابت نیست. در این مورد هم دلالتی بر "سکوت رضایت" نیست!
🔅 اما فعل ایشان، در ایستادن و ملاطفت با کم حجاب، آشکارا بر #ولاء_اجتماعی و طرفینی دلالت دارد.
این ولاء و پیوند اجتماعی(۷۲انفال) خاستگاه نهی از منکر است(۷۱توبه) و رتبتاً مقدم بر آن است (ولو زماناً باهم باشند).
تا این ولاء و پیوند اجتماعی بین "عادل و فاسق"، "متشرّع و لاابالی" و "کسانی که هریک از حیثی تخلفی دارند"، زنده و فعال نباشد، امر و نهی کردن نه روان میشود و نه اثر می گذارد!
ارتقای ولاء و پیوند اجتماعی، #حلّال_سیاسی و مشکل گشای اجتماعی برای تأثیر و تأثر طرفینی و بالتبع اصلاح رفتارهای اجتماعی است.
⬅️ زبانِ فعل رهبر انقلاب، رهنما به حلّال سیاسی بود نه حلال سیاسی!
محسن قنبریان
هدایت شده از mesaghمیثاق
✔️ چند اصل رهنما برای برنامه ریزی حوزه دختران:
1⃣ مَحرم سازی حرام نیست بلکه یک حق است!
دختران عادتاً مصداق "مَن یُنَشّاءُ فی الحِلیة" اند؛ یعنی در زیور و زینت رشد میکنند، به حدی که گویی آن زینتها و زیورها، رشدشان میدهند.
پس برای زینت کردن، خودی نشان دادن و کارهایی از این دست، "حق" دارند محیطهای اختصاصی داشته باشند؛ مَحرم سازی فضای سالنهای جشن، تفریحات و ورزشهای خاص آنها، از این قبیل است.۱
حتی این مَحرم سازی در فضای مدارس دخترانه هم میتواند جاری و تا حدود زیادی پاسخ به این نیاز طبیعی دختران باشد.
تاکید بر "حجاب شرعی" در "محیطهای مختلط"، در کنار آن "مَحرم سازی" همراه با "تامین امنیت آن" (عدم انعکاس رسانه ای و...) ، "توازن اسلام"و #واقع_نگری اش را نشان دهد.
استفاده از این حق برای همه طیف های دختران (محجبه و بی حجاب) جایز است.
2⃣ جامعه، متکثر و ارزش ها هم، طیفی است؛ اما فلش پیشران ها مهم است!
بپذیریم در جامعه تکثر وجود دارد:
سطحی از دختران تا حرامهای شرعی یا سرحد حرام، میل و میدانهایی در جلوات تمدن جدید دارند.
سطحی دیگر از دختران تا مستحبات و حتی "ارزشهای غیر مولوی" حوزه دختران و زنان را دوست دارند رعایت کنند.
طیفی دیدن تحقق ارزشها بین این دو سطح (کف: واجب و حرام/ سقف: ارزشهای اخلاقی) ، واقع نگری دیگر اسلام است.
مثلا لازمهی این طیفی دیدن در برنامهریزی اجتماعی این است که نه زنان و دختران معمولی جامعه را از مباحات و حتی "مکروهات فردی" حوزهی زنان، منع کنیم.
و نه با برنامه ها و ایده ها، محجبه و چادریها را عملا به کف واجب و حرام سوق دهیم.
از حضور در ورزشگاه۲ و کنسرت مجاز تا صنوفی از خوانندگی و استندآپ ها در برنامه های عمومی و رسانهای و هرچیز دیگری -بشرطی که حلال باشد- را نباید از دختران آخر طیف منع کرد.
همزمان نباید برای جذب به حجاب و چادر، از چادریها در اینگونه برنامهها استفاده کرد. پیشران جذب به حجاب، تنزل دادن های حجاب برتر به کف فعالیتهای مشروع نیست.
3⃣ چادر، محلّل نیست؛ بلکه شأن ویژه دارد!
چادر، نه تنها محلّل (حلال کننده)ی حرام نیست بلکه حتی شأنی میآورد که رعایتش بر خانم چادری لازم می شود.
• به تعبیر فقهی:
- برخی امور(محرمات و گناهان) به "شخصیت حقیقی" (یعنی روح و جان فرد) ضربه میزند که "خلاف عدالت" خوانده میشود و برای همه افراد جامعه یکسان است.
- در مقابل برخی اعمال و اطوار به "شخصیت حقوقی" و "جایگاه اجتماعی" لطمه می زند. این شخص واقعا نزد خداوند گناهی نکرده و روح لطمهای ندیده، اما جایگاه اجتماعی و دینی او در نزد مردم لطمه دیده است؛ این را "خلاف مروّت" میدانند.
- نکته اینجاست که بر کسی واجب نیست در "پرتو دین و مظاهر آن"، چنین جایگاهی را کسب کند؛ اما اگر حاصل شد، ضربه زدن به آن جایگاه جایز نیست؛ چراکه موجب وهن و سست شدن دینداری میشود.
مثلا بر طلبه در شرایط عادی، واجب نیست معمم شود؛ یا برای زن، آنچه واجب است، حجاب شرعی است؛ چادر واجب نیست. اما اگر طلبهای معمم و زنی چادری شد، هرآنچه به این جایگاه دینی لطمه بزند را باید رعایت کند.
ممکن است حرکت و اتفاقی واحد در دید عمومی جامعه از یک خانم چادری پذیرفته نشود اما برای یک شل حجاب، خوب هم باشد!
4⃣ خلاف مروّت را حداکثری و موجب خانه نشینی زن چادری نکنیم!
نیاز به تکرار نیست که حجاب و بخصوص چادر، ابزاری برای "حضور اجتماعی زن مسلمان" است. اینگونه او با حیثیت مشترک با مردان (یعنی انسانیت منهای جلوه های زنانه) در "فعالیتهای #اصیل اجتماعی" حضور خواهد یافت.
نباید دایرهی خلاف شأن و مروت، طوری تنگ شود که زنان محجبه از حضور در "عرصههای مهم اجتماعی" هم محروم شوند.
پیشران جذب دختران آخر طیف، حضور دختران محجبه در این نقش های اصیل اجتماعی است نه تنزل چادری ها به نقش های فیک و لهویات با چادر!
(تفصیل این اصول و چالش های تطبیق در موارد و مصادیق مجال دیگری می خواهد)
⬅️ طیف چادری جامعه -که برترین حجاب زن و به تعبیر برخی مراجع، شعائر دینی۳ را انتخاب کرده اند- این انتخاب اصیل و ارزشمند خود را پاس دارند؛ نه درباره اش آنچه خلاف مروّت است مرتکب شوند و نه هرچه بدین خاطر، دور از شأن خودشان است را بر دختران غیر چادری یا شل حجاب منع کنند.
واضح است آنها هم میتوانند از مَحرم سازی در مجالس خاص بهره ببرند و بین ارزش چادر و نیاز به زینت و شادی وتفریح جمع نمایند!
برتر از همه اینها حضور مفید خود در نقش های اصیل اجتماعی (در همه عرصه های انسانی) را با حفظ مادری و همسری افزایش دهند.
.............................
https://css.ir/fa/content/112850
۳. آیت الله العظمی فاضل لنکرانی/ جامع المسائل ج۱ص۸۰
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۳/۴
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکالمه بیسیمی که در روز آزاد سازی #خرمشهر ماندگار شد
بخشی از مکالمه شهید احمد کاظمی و غلامعلی رشید
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویری از رشادت های هوانیروز در عملیات آزاد سازی #خرمشهر در سال ۱۳۶۱
#دفاع_مقدس
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات یکی از فرماندهان ارتش از باز پس گیری مرز ایران در عملیات آزاد سازی #خرمشهر در سال۶۱
#دفاع_مقدس
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
♦️ درد دلی دلسوزانه با دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین
🔹 برادر عزیز و بزرگواری! جناب آقای زیاد النخاله؛ دبیرکل محترم جهاد اسلامی فلسطین، "ب" بسم الله کار کسی که درجوار دشمنی در تراز اسرائیل تشکیلات مقاومت راه انداخته و کار نهضتی می کند آن است که بداند باید با دنیای الکترونیک خداحافظی کند. این ضرورتی حیاتی است که تاریخ گسترده و سراسر جنایت تروریسم هوشمند دولتی اسرائیل و همچنین در مقابلش، تاریخ پیشرو و پربار مقاومت ضداسرائیلی و سرداران این نبرد تاریخی هوشمندانه، شهدایی در قامت رشیدی چون حاج عماد مغنیه و یحیی عیاش به ما آموخته اند.
🔹 استفاده از : گوشی ساده/گوشی هوشمند/پیجر/تلویزیون هوشمند/گوشی تلفن ثابت/بیسیم/آیفون تصویری/وای فای/دسترسی به اینترنت/دستگاه جی پی اس/سیستم برق خانگی هوشمند و...برای شما وفرماندهان میدانی تان اکیدا ممنوع است.
🔹 شما باید حتی به لوازم خانگی داخل منزل تان هم مشکوک باشید؛
سگک کمربندتان هم احیانا نباید فلزی باشد. شما باید دوشب متوالی در یک محل نباشید.
🔹 امروز جهاد اسلامی فقط تشکیلاتی متعلق با اعضای آن نیست، بلکه سرمایه ایست متعلق به همه محور مقاومت که با خون دل بدست آمده، آن وقت می فرمایید در وسط معرکه جنگ با اسرائیل، فرماندهان ارشد جهاد در کوران چنین نبرد هوشمندانه ای، گوشی موبایل داشتند و از آن استفاده هم می کردند؟؟ یاللعجب...
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نماهنگ خواهر برادری
#زندگی_مکتبی
هدایت شده از mesaghمیثاق
انرژی گران قیمت در زمستان گذشته بیشتر از کووید-19 اروپایی ها را کشته است!
اکونومیست تخمین می زند که قیمت های بالای انرژی جان 68000 نفر را گرفته است.
اکونومیست در این گزارش میگوید که اگر دولتها در بازارهای انرژی مداخله نمیکردند، مرگ و میر در اروپا ممکن بود بیشتر میشد.
این گزارش نشان میدهد در 23 کشور این یارانه ها جان 26600 نفر را نجات داده است. با کاهش قیمت عمده فروشی انرژی و افزایش دما، تهدید فوری ممکن است پایان یابد.
منبع
✍سیدامیرحسین حسینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
هاشمی در انتخابات خرداد ۷۶
چگونه بیطرفی را زیر پا گذاشت؟ -۱
🔹محسن هاشمی میگوید: انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶، انتخاباتی درخور بود و آیتالله هاشمی، از این انتقال مسالمتآمیز قدرت احساس خوشحالی میکرد. او در روزنامه شرق نوشت:
🔻«در سال ۱۳۷۶، دوران سازندگی پایان یافت و دولت اصلاحات، سکان امور را در دست گرفت. آیتالله هاشمی رفسنجانی انتقال مسالمتآمیز قدرت را رقم زد و همواره از این اتفاق فرخنده، احساس خوشحالی میکرد.
🔻تلقی سردار سازندگی آن بود که مردم بهعنوان صاحبان اصلی انقلاب اسلامی، با انتقال قدرت اجرایی، نقش خود را ایفا کنند.
🔻در انتخابات سالم، رقابتی و پرشور دوم خرداد ۱۳۷۶، سیاست آیتالله هاشمی، هماهنگ با رهبری، حفظ بیطرفی و پیشگیری از برگزاری انتخابات فرمایشی بود.
🔻تلاش وی آن بود که انتخابات آزاد و پرشور برگزار شود و افراد به هیچوجه، نگران تبعیض و تضییع حقوق خود نباشند. کسانى که امکانات عمومى در اختیار دارند، از اعمال سلیقههاى شخصى پرهیز کنند.
🔻برای ایشان همه نیروهای موجود، اعم از چپ و راست و میانه، ارزشمند بودند و تلاش میکرد حتیالمقدور کسی را از قطار انقلاب پیاده نکند.
🔻رابطه ایشان با آقای خاتمی، از همین سنخ بود. اگرچه به آقای ناطق نوری رأی داد؛ اما مصلحت بزرگتر را در آن میدید که رأی و نظر واقعی مردم بر کرسی بنشیند.
🔻ایراد خطبه و برحذر داشتن همه نیروها از خدشهدار کردن انتخابات، باعث پیروزی شگفتانگیز جبهه اصلاحات شد؛ در حالی که ارتباط ایشان با نیروهای جناح راست نیز به همان نسبت قوی و سازنده بود».
🔹درباره این تحلیل محسن هاشمی، چند نکته را باید یادآور شد.
🔻۱- برخی دولتمردان عضو کابینه مرحوم هاشمی، با جدیت دنبال تغییر قانون اساسی برای تمدید سهباره ریاستجمهوری وی بودند، اما نتوانستند از قانون اساسی عبور کنند.
🔻۲- به گفته آقای مرعشی، مرحوم هاشمی از شش ماه قبل از انتخابات دوم خرداد و درباره تکلیف حزب کارگزاران (حزب تشکیل شده در دولت هاشمی) گفته بود که بروید سراغ حمایت از آقای خاتمی. آقای هاشمی در انتخابات بیطرف نبود.
👈ادامه دارد
هدایت شده از mesaghمیثاق
هاشمی در انتخابات خرداد ۷۶
چگونه بیطرفی را زیر پا گذاشت؟ -۲
🔻۳- هاشمی و حزب دولت ساخته وی، در حالی از خاتمی حمایت کردند که در تقسیمبندی سنتی، آقای ناطق بهعنوان رئیس مجلس وقت و عضو برجسته جناح راست، ادامه دولت هاشمی، و آقای خاتمی بهعنوان نامزد جناح چپ و برحسب ظاهر منتقد دولت، جانمایی میشدند.
بدینترتیب، با توجه به نارضایتی مردم از عملکرد دولت، ناطق حامی آن دولت، و خاتمی، منتقد آن وانمود شد!
🔻۴- اظهارات آقای هاشمی در نماز جمعه ظاهرا برای نفی شائبه تقلب بود، اما در واقع، خود به شائبه دامن زد و سود این شائبهانگیزی غلط را خاتمی و ائتلاف پشتسر وی (کارگزاران- چپهای مجمع روحانیون و حزب مشارکت بعدی) بردند.
قابل تامل اینکه آن زمان، دولت هاشمی برگزارکننده انتخابات بود و اگر هم شائبهای باید پیش میآمد، نسبت به وزارت کشور و دولت وی بود، اما آقای هاشمی، دست پیش را گرفت و فرافکنی کرد!
🔻۵- نوع تمهید انجامگرفته از سوی مرحوم هاشمی و حزب وی، عملا برای تثبیت و تداوم دولت متبوع وی بود و نه برای انتقال قدرت، چنانکه محسن هاشمی میگوید.
نکته عبرتآموز در این میان، اینکه افراطیون مدعی اصلاحطلبی، به فاصله دو سال، خدمت جانبدارانه هاشمی را با ترور شخصیت وی در آستانه انتخابات مجلس ششم و تلاش برای ممانعت از ریاست وی- به هر شیوه ناجوانمردانه ممکن- به کار بستند و با فضای سنگینی که ایجاد کردند، مرحوم هاشمی را مجبور به انصراف از نمایندگی نمودند!
🔻۶- ائتلاف اصلاحطلبان، متاسفانه امتحان خوبی در قبال التزام به جمهوریت و رای مردم پس ندادهاند. هرگاه- مثل خرداد ۱۳۷۶- برنده شدهاند، به تحسین و تمجید جمهوریت و انتخابات پرداختهاند و انتخاب مردم را "باکیفیت، سالم و از سر عقل و شعور و تشخیص مردم" معرفی کردهاند؛
اما هرجا مردم، انتخابی خارج از نامزدهای مدعیان اعتدال و اصلاحات کردهاند، این ائتلاف به توهین علیه شعور و انتخاب مردم پرداخته و فراتر از آن به آشوبافکنی علیه انتخابات یا دولت برآمده از آن پرداختهاند؛ چنانکه در سالهای ۴۴ و ۸۸ و در دو سال اخیر مرتکب شدند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
دیپلماسی عزتمندانه
در پناه اقتدار نظامی و منطقه ای
🔹دیپلمات ایرانی، آقای اسدالله اسدی، در دولت برجام بازداشت شد و پس از پنج سال تحمل اسارت در اروپا، امروز آزاد شد و به وطن بازگشت. او دبیر سوم سفارت کشورمان در اتریش)، دهم تیر ماه ۱۳۹۷ در آلمان بازداشت، و سپس به بلژیک منتقل شد.
♦️آزادی این دیپلمات عزیز، با رونمایی ایران از موشک رادار گریز و نقطه زن "خرمشهر "۴ (خیبر)، با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سر جنگی ۱۴۰۰ کیلو گرمی همزمان بود.
🔹این اتقاق، نمادی از روند جدید، و هماهنگی و هم افزایی "میدان-دیپلماسی" است. در حالی که وزیر خارجه می گوید مداکرات برجامی همچنان در جریان است، جمهوری اسلامی ایران، نه از رونمایی بخشی از اقتدار دفاعی و موشکی خود صرف نظر می کند؛
♦️و نه سیاست خارجی و آمد و شد هیئت های دیپلماتیک با جهان فرا غرب را معطل نظر آمریکا و اروپا نگاه می دارد.
🔹انفعال دیپلماتیک، به رویه غالب در دولت روحانی تبدیل شده بود؛ تا آنجا که با رونمایی از شهر موشکی کشورمان (در مقابل تهدید های نظامی آمریکا و اسرائیل) مخالفت می کردند؛
♦️یا حتی دو سال پس از اعلام ابطال برجام توسط آمریکا، با تصویب قانون راهبردی اقدام متقابل در مجلس مخالفت می ورزیدند! بنابراین دو برابر شدن تحریم ها در دوره پسا برجام، طبیعی ترین اتفاق بود. تلخ تر این که برخی دولتمردان دنبال واگذاری اقتدار موشکی و منطقه ای در برجام ۲ و ۳ هم بودند!
🔹در مقابل، افزایش اقتدار بازدارنده نظامی و امنیتی، در کنار گسترش مناسبات اقتصادی، سیاسی، نظامی، امنیتی و راهبردی با جهان فرا غرب، در دولت جدید جهش بی سابقه ای پیدا کرده است؛
♦️سفر های مهم آقای رئیسی به روسیه، چین، اندونزی، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، عمان و قطر، و میزبانی سران کشورهای گوناگون و امضای بالغ بر یکصد قرارداد و سند همکاری، نمونه ای از این جهش راهبردی در حوزه دیپلماسی مفتدرانه است.
🔹اکنون هیچ خردمندی در کشور نمی پذیرد که گسترش همکاری ها با کشور ها و اتحادیه های فرا غرب، به برجام و FATF و اخم و لبخند بی فایده چند دولت زورگو و بد عهد غربی موکول شود؛ همچنان که نمی پذیرد به خیال دیپلماسی، تقویت بازدارندگی دفاعی و تهاجمی متوقف شود.
♦️اقتدار دفاعی و نظامی بود که سایه جنگ را از سر کشور دور کرد و تهدید های جاری و اجرایی آمریکا و رژیم صهیونیستی را عقب راند و حال آن که همان ها به موازات امتیاز گیری در برجام، در تدارک تشدید تهدید نظامی و حمله مستقیم و نیابتی به ایران بودند.
🔹توسعه تجارت خارجی، افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی، تنوع بخشی به شرکای خارجی، احیای بخشی از درآمد های بلوکه شده ایران، دلار زدایی از تبادلات و کم اثر کردن تحریم ها، زمینه سازی برای احیای کریدور های ترانزینی شمال- جنوب و شرق به غرب و ...، نوید به بار نشستن دیپلماسی عزتمندانه در سایه اقتدار نظامی و منطقه ای را می دهد و می تواند سد تحریم ها را فرو بریزد؛ سدی که در اثر دیپلماسی انفعالی و التماسی فراز آمد.