✳️#تحریریه
🔵 بودجه های بزرگ! سینماهای خالی!
🔹چند سالی است که این رسم بر فضای سینمایی ما حاکم شده است ! روزهایی که سینمای جمهوری اسلامی بیشتر از هر روز نیاز به حضور فیلم های انقلابی روی پرده دارد ؛ در بدترین نحوه مدیریت این گونه فیلم ها به حراج گذاشته شده و بدون اکران در سینما توسط صدا و سیما خریداری شده و پخش می شوند !
🔸این فرایند مدیریتی منجر به دو آفت بزرگ می شود !
🔹اولا ؛ فیلمسازان حوزه دفاع مقدس و مفاهیم انقلابی که اکثرا با بودجه های دولتی فیلم می سازند دیگر نگران کیفیت ساخت فیلم های خود نیستند چراکه با حاشیه امنی که برای خود در نظر دارند بی کیفیت ترین فیلم ممکن (#های_پاور) را از جیب دولت می سازند و اصلا برایشان مهم نیست که این فیلم روی پرده سینما موفقیتی ندارند و نمی فروشد !
🔸دوم ؛ با پخش این فیلم ها از رسانه ملی خود به خود از چرخه اکران های سینمایی خارج می شوند و متاسفانه فضای فیلم های روی پرده کاملا به دست محصولات مثلا هنری می افتد که فاقد هرگونه ارزش دینی و اعتقادی و حتی ملی هستند !
بلکه تازه مروج شاخصه های ضد ارزشی هستند ! و فضای سینما را به صورت تک قطبی و کاملا در اختیار می گیرند!
🔹قطعا اکران این فیلم ها از رسانه ملی حرکتی ارزشمند است اما باید بعد از اکران های موفق در سینماها باشد !
🔸 صدا و سیما باید برای جذب مخاطب به ساخت برنامه های خوب و با کیفیت بپردازد و بگذارد فیلم های انقلابی هم با کیفیت ساخته شوند و هم بتوانند اکران های موفق و پرفروشی داشته باشند.
✍️محمد صادق صابری
#مصباح_نیوز 👇
@mesbah8_news
✳️#تحریریه
🔵 خون دلی که فسیل شد !
🔹پنجاه میلیارد تومان ! بله درست شنیده اید این رقم فروش فیلم کمدی فسیل در بیست روز اول سال ۱۴۰۲ است.
🔸فیلمی که با استقبال بسیار زیاد مردم رو به رو شده اما مثل همیشه فیلم های پرفروش و گیشه ای با محتواهایی ضد ارزشی پا به عرصه سینما گذاشته اند.
🔹فسیل داستان زندگی سه دوست را روایت می کند که قبل از انقلاب در کاباره ها به خوانندگی می پردازند . یکی از دوستانشان عضو حزب کمونیست است و با خواندن شعری بر علیه شاه به دست ساواک افتاده و پس از آن مجبور به خواندن در مدح اعلیحضرت عزیز!! می شوند و پس از انقلاب به خاطر محدودیت ها دیگر اجازه خوانندگی ندارد!
🔸بازی های خوب بازیگران ، فیلمنامه ضعیف را پوشش داده اما نویسنده تلاش کرده به جا نوشتن شوخی های خوب و با معنا با استفاده از شوخی های جنسی +۱۸ مخاطبین را بخنداند.
🔹اصلی ترین مشکل فیلم های کمدی گیشه ای غیر از ایرادات محتوایی که از منظر دین وارد است مثل همین فیلم که سراسر پر از ترانه های مبتذل و بی محتوا هست ، این است که این فیلم ها هیچ محتوای ارزشمند ندارند!
🔸مخاطب بیش از یک ساعت فرصت میگذارد اما هیچ نکته به او افزوده نمی شود. انگار نه انگار که فیلم رسانه ای است برای انتقال مفاهیم ارزشمند جامعه دینی اما حالا ...
🔹دقت بفرمائید ما با خنده و شادی مخالف نیستیم ! با کمدی های مبتذل و بی محتوا مخالفیم ! می شود #پایتخت ساخت یا #سید_خندان ساخت و خنداند و محتوا هم رساند!
#فسیل
✍️محمد صادق صابری
#مصباح_نیوز 👇
@mesbah8_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️#کنکاش
⚫️جامعه هنری ؛ از دست رفته یا همچنان سالم؟!
🔸در روزهای شلوغ اتفاقات گفتم همه #سلبریتی ها را در یک بخش دسته بندی نکنید!
🔹هر کسی که حتی پستی طعنه آمیز هم گذاشت لزوما ضد انقلاب نیست و تحت فشار است!
🔸رهبری هم در سخنانی تائید کردند که جامعه هنری ما در اصل پاک و همراه هستند!
این برنامه و صحبت ها کاملا و دقیقا این #فکت را تائید می کند!
🔹بازیگرانی که در اوج فشار چه از داخل و چه خارج و چه از طرف همکاران تحت فشار هستند و مجبور می شوند استوری بگذارند اما در نهایت کارشان را مثل اقشار مختلف مردم که منتقد و یا معترض هستند ادامه می دهند.
🔸و چون اصل و اساس زندگی یک سلبریتی بنابر توجه انسان ها شکل می گیرد خودش را با آن همراه می کند.
🔹شاید با خواندن این متن و نگاه کردن این برنامه بهتر دلیل پاک کردن پرونده هنرمندان را در اغتشاشات اخیر متوجه شوید!
🔸این نکته رو هم بگم البته قطعا پرونده بازیگران معاند که کاملا قابل تشخیص در بین بقیه هنرمندان هستند پاک نشده و وزیر ارشاد هم در جلسه دو شب پیششون با فعالان مجازی این نکته را تائید کردند.
✅و در آخر باید بگم نون خ چهار و فرم خوبش مدیون مدیریت دقیق دکتر فرجی است که در اوج اغتشاشات فضای گروه تولید را در کیکی از ملتهب ترین استان های کشور (کردستان) این گروه را در کنار هم و با کمترین حاشیه سرزنده نگه داشت و سریال را به بهترین کیفیت در زمان مناسب به پخش رساند.
🖥 فیلم کامل را اینجا https://tn.ai/2881986 ببینید.
✍️محمد صادق صابری
#مصباح_نیوز 👇
@mesbah8_news
🔴گنگ فمینیستها، برای نجات خرمشهر!!
قسمت اول
#دسته_دختران
🔹خلاصه داستان: پنج زن و دختر در دوران اشغال خرمشهر، سعی دارند که در کنار مردان بجنگند و چون با مخالفت آنها مواجه میشوند، سعی در مهماترسانی دارند.
🔸خانم منیر قیدی بعد از بیست سال منشیگری و دستیاری برای کارگردانهای مختلف از جمله مجید مجیدی و ابراهیم حاتمیکیا، سال ۱۳۹۵ تخستین فیلمش ویلاییها را ساخت که به اکران سینما نرسید و مستقیماً از تلویزیون پخش شد؛ یک فیلم خوشساخت و باهویت در خصوص نقش زنان در پشتیبانی جنگ که فیلمنامهاش را در معیت ارسلان امیری نوشته بود.
🔹دستۀ دختران، دومین فیلم به کارگردانی منیر قیدی محسوب میشود. همسر ایشان محمدرضا منصوری که کار خود را از سال ۱۳۷۸ با دستیاری تولید شروع کرده، در سال گذشته نخستین تجربۀ تهیه کنندگی خود را با شیشلیک/ حسین مهدویان به ثمر رساند و دستۀ دختران، دومین تهیه کنندگی او به حساب میآید.
🔸در تیتراژ، نام سه نفر به عنوان نویسندگان فیلمنامه به چشم میخورد: منیر قیدی، ابراهیم امینی و میلاد اکبرنژاد. بازنویس نهایی فیلمنامه نیز به ساناز بیان (نمایشنامه نویس/ همسر حمیدرضا آذرنگ) سپرده شده. ستار اورکی یک موسیقی ارکستریک زیبا و حماسی برای فیلم ساخته است که جدا از فیلم نیز میتوان آن را شنید و لذت برد. جلوههای ویژه حمید روزبهانی و طراحی صحنه دکتر محمدرضا شجاعی نیز به غنای بصری فیلم افزودهاند. بازی برخی از بازیگران مانند پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی و صدف عسگری، چشمگیر است. اما همۀ اینها باعث نشده که دستۀ دختران، فیلم خوبی از کار درآید.
🔹دستۀ دختران، یک فیلم فمینیستی و جعلی از تاریخ معاصر است که سعی دارد نقش زنان در جنگ تحمیلی را با خفیف و ذلیل کردن مردان تقویت کند. و دقیقاً همین نکته است که وجهۀ فمینیستی به آن داده است. قصه فیلم، واقعیت ندارد و به طرز عجیبی آگراندیسمان شده است.
🔸فمینیستها در یک قرن قبل، فقط شعار تساوی با مردها میدادند اما از دهۀ ۱۹۶۰ میلادی به بعد، آنها داعیۀ برتریطلبی و حتی ضدیت با مردان دارند. این مسئله در آثار فمینیستی اینطور بروز یافته که مردها را خوار و خفیف و حتی لجنمال کنند تا بتوانند زنان را بالا ببرند. مثلاً فیلم واکنش پنجم/ تهمینه میلانی (۱۳۹۱) را به یاد آورید که چطور به فرق سر جمشید هاشمپور که نماد مردانگی در سینمای ایران بود، بیل کوبیده میشود. و همچنین فیلم روزهای نارنجی (آرش لاهوتی/ ۱۳۹۷) که علی مصفا و مهران احمدی را به ترتیب ابله و شیاد جلوه میدهد تا بتواند هدیه تهرانی و صدف عسگری را بالا ببرد.
✍️امیر اهوارکی
ادامه دارد...
#مصباح_نیوز 👇
@mesbah8_news
🔴گنگ فمینیستها، برای نجات خرمشهر!!
قسمت دوم
#دسته_دختران
🔹دستۀ دختران برای مهم جلوه دادن نقش این شخصیتهای خیالی در جنگ، به توهین و تخفیف مردان پرداخته است. به چند مورد توجه کنید:
🔸فرار بازیگر نقش حسین سلیمانی از جنگ و سوار شدنش بر اتومبیل این دختران. او اگر تا پایان فیلم در کنار این زنان میماند صرفاً به دلیل علاقهاش به سیمین (فرشته حسینی) است و نه دفاع از میهن
🔹فرار شوهرِ یگانه (محمد صدیقیمهر) و نیامدنش به جنگ در حالیکه همسرش یگانه کمایی (نیکی کریمی)، فرمانده دستۀ دختران است!
🔸برهنه نشان دادن بازیگر نقش سید صالح موسوی در چند سکانس و در حضور این دختران! در حالیکه برهنگی سید صالح فقط برای مدت کوتاهی در گرمای مهر ۱۳۵۹ بوده و نه تا آخرین روز سقوط شهر. جالب توجه است که برخی اسیران عراقی نیز در فیلم، برهنه نشان داده میشوند.
🔹شلیک کردن وجیهه (پانتهآ پناهیها) به شوهرش (مهدی حسینینیا) رانندۀ کامیون که قصد داشت که او را به عقب برگرداند.
🔸این روش(تخریب گروه مقابل به جهت ارزش دادن عقاید خود)، از سوی علمای یهود در جهان وارد شده است. کاتبان یهود در تورات دست بردند و برای انبیاء الهی، گناه جعل کردهاند تا شأن آنها را کم کنند. اگر در آثار حدیثی اهل سنت به پیامبر اکرم و امیر المؤمنین گناهانی منتسب شده دقیقاً به همین دلیل است که مثلاً بتوانند قامت رفیع آنها را کوتاه کنند تا به خیال خودشان، همقد با خلفای غاصب شوند. در فیلم دستۀ دختران هیچ مرد عاقلی دیده نمیشود. حتی نام شهدایی مانند محمد جهانآرا و بهروز مرادی نیز فقط یک بار مطرح میشود.
🔹چرا نیکی کریمی ۵۰ ساله برای یک نقش ۲۵ ساله انتخاب شده است!؟ چهره و صدای او اصلاً برای این نقش مناسب نیست. به هر حال، نیکی کریمی یک پای فمینیسم در سینمای ایران محسوب میشود (در کنار تهمینه میلانی، باران کوثری و فاطمه معتمدآریا). او علاوه بر پنج فیلم فمینیستی که کارگردانی کرده که آتابای (۱۳۹۸) مهمترین آنها است، حداقل در پانزده فیلم با این موضوع بازی داشته که یکی از آنها، آذر (محمد حمزهای/ ۱۳۹۵) است:
🔸همچنین بازیگران دیگر برای دختران دسته، دقیقاً از افرادی انتخاب شدهاند که فیلمهای فمینیستی در کارنامه دارند:
ــ صدف عسگری: یلدا (مسعود بخشی/ ۱۳۹۷)، روزهای نارنجی (آرش لاهوتی/ ۱۳۹۷)، مردن در آب مطهر (نوید محمودی/ ۱۳۹۸)
ــ فرشته حسینی: یلدا (مسعود بخشی/ ۱۳۹۷)، هفت و نیم (نوید محمودی/ ۱۳۹۷)
ــ هدی زینالعابدین: عرق سرد (سهیل بیرقی/ ۱۳۹۶)
🔹محمد صدیقیمهر در دستۀ دختران، بازیگر نقش همسر نیکی کریمی است. او در اپیزود چهارم از فیلم دروغگو، ضد ایرانی محمد رسولاف بازی کرده است. آیا همۀ این انتخابها اتفاقی است!؟
✍️امیر اهوارکی
ادامه دارد...
#مصباح_نیوز 👇
@mesbah8_news
🔴گنگ فمینیستها، برای نجات خرمشهر!!
قسمت سوم
#دسته_دختران
🔹بازنویسی فیلمنامه دستۀ دختران توسط ساناز بیان انجام شده، مترجم نمایشنامه «خانۀ عروسک» نوشتۀ ایبسن که یکی از اولین آثار در ادبیات فمینیسم در جهان محسوب میشود. نیکی کریمی در نسخۀ ایرانی این نمایشنامه یعنی سارا (داریوش مهرجویی/ ۱۳۷۱) بازی کرده است.
🔸حضور فرشته حسینی با آن چهرۀ افغانستانی در این فیلم با چه برهانی صورت گرفته است؟ جز اینکه بگوییم سازندگان سعی کردهاند که استانداردهای اسکار را رعایت کنند و به اقلیتها بها بدهند. بازیگران فیلم بجز پانتهآ پناهیها اصلاً خوزستانی نیستند و لهجه ندارند. شاید هم کسر شأن خود میدانند که با لهجه حرف بزنند.
🔹کفریات فمینیسم در میان عربها و خوزستانیها اصلاً جایی ندارد. اما گوئیا نیکی کریمی مأموریت دارد که بعد از آذربایجان، حالا خوزستانیها را هم به سمت کفریات فمینیسم بکشاند. لباس کوتاه و گریم فرشته حسینی در فیلم، مد امروز است و ربطی به تاریخ جنگ ندارد.
🔸خانم قیدی در کنفرانس خبری اذعان کرد که تمام شخصیتهای فیلم، ساختگی هستند. بله این کاملاً از فیلم او پیدا است. اما سؤال این است که چرا بودجۀ بیست میلیاردی بنیاد فارابی (۶۰%) و حوزۀ هنری (۴۰%) برای ساخت این اثر جعلی صرف شده است؟ چرا خانم قیدی که سالها برای آقای حاتمیکیا دستیاری کرده، از ایشان در این فیلم مشورت نگرفته است؟
🔹سخن آخر اینکه خانم کارگردان در مصاحبه تصویری با ماهنامه فیلم امروز با یک لحن حق به جانب گفت که دیگر نمیخواسته که فیلم جنگی بسازد اما موضوع به او تحمیل شده است. واقعاً ساخت این فیلم را چه کسی به خانم قیدی تحمیل کرده است!؟ آیا او مأموریت ناتمام تهمینه میلانی را ادامه میدهد که میخواست برداشتی از کتاب دا را بسازد؟ (فیلمنامه او به نام تنهایی پرهیاهو در سال ۱۳۸۷ به سفارش حوزه هنری نوشته شد و فارابی میخواست آن را در سال ۱۳۹۳ بسازد، که میسر نشد.)
🔸در کنفرانس خبری فیلم، رفتار فرارگونه و توهینآمیز خانم منیر قیدی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران نشان میداد که چیزهایی هست که ایشان از طرح و بیان آنها واهمه دارد. او بیرون از سالن کنفرانس هم حاضر نشد به سؤال خبرنگاران پاسخ دهد. اما چیزی پنهان نخواهد ماند.
✍️امیر اهوارکی
ادامه دارد...
#مصباح_نیوز 👇
@mesbah8_news