eitaa logo
محمد رضا مصباح 🇮🇷
1.1هزار دنبال‌کننده
92 عکس
42 ویدیو
6 فایل
✓منبرک,کشکول,کلیپ,پادکست,سخنرانی ها, و اطلاع رسانی جلسات .. ✓متن کامل سخنرانی,تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه, داخل کانال بارگزاری می شه. ⚠️انتشارِ #متنیِ مطالبِ کانال #شرعا بدون نام و #لینک کانال جایز نمی باشد. مشهد مقدس @m_r_mesbah
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰سخنرانی با موضوع اقتصاد مردم پایه شب ولادت حضرت اباالفضل ع ۱۴بهمن ماه ۱۴٠۳ در مسجد حضرت اباالفضل ع ایراد گردید. 🔅ماها زیاد توی ابعاد دینداریمون شنیدیم ستون دین نماز است الصلاه عمودالدین. ✓ اما این مال زاویه . ▫️یعنی وقتی از زاویه فردی به دین نگاه می‌کنیم خب حدیث معصومِ سلمنا علی عیننا. 🔅 یه روایتی هم امیرالمومنین خطاب به مالک اشتر دارند در نهج البلاغه است. "انما عمود الدین عامة الناس" ستون دین مردم اند. ✓لذا وقتی میری مصر حواست به رضایت مردم در حکمرانیت باشه! بحث هم نیست ها بحث . یعنی اگه مردم حمایت نکنن حکومت پا نمی‌گیره دیگه تعارف نداریم با هم که یه دو دوتا چهارتاست. 🔅لذا اهل بیت ما وجود مقدس رسول الله هر جای حکومتِ پیغمبر رو شما قدم برمی‌دارید می بینید که پیغمبر با همکاری مردم (اصلا بنیه، ستون، و پایه ی کار مردم‌ان) کار داره راه می ندازه. 🔰نمونه ها: پیغمبر هجرت کردن اومدن مدینه می‌خوان مسجد النبی بسازند (حالا یه خیِّری پیدا شه مثلا از آسمون خدا کیسه کنه پول بفرسته پایین و فومها و عدسها و بصلها همونجوری که غذای بنی اسرائیل رو خدا میداد حالا خدا یه حرکتی بزنه یه مسجدی برای پیغمبر بنا کنه دیگه این حرفا نیست اونا مال بنی اسرائیل بود که نازشون زیاد بوده شما مسلمانا چون دینتون آخرین دینه قله رو شما باید فتح کنید، لذا سختی کارم گردن شماهاست) 🔅پیغمبر فرمود: روزا مرد ها سنگ و آجر میارن شبا زن ها حتی تو بنایی هم ما از ظرفیت زن ها می‌خوایم استفاده کنیم. 🔅پیغمبر اکرم خیلی فراتر از این حرفایی که امروز فمینیسما می‌زنن فمنیست حرفش از زن چیه میگه من میخوام زن می ره سوپر یه محل اختیار جیبش دست خودش باشه بدون اجازه شوهرش بتونه خرید کنه دیگه مثلا استقلال حقوقی زن. ‼️کجایی ۱۴۰۰ سال پیش پیغمبر ما زن را در کنار مرد مجاهد در تاثیرگذاری اجتماعی قرار داده ▫️ اینکه شما الان میری تو اروپا می‌بینی یه وزیر زن دارن قربونت برم یکی دوتا سه تاش که نماده هر وقت دیدی تعداد وزرا و کابینه‌ها در غرب بین زنان و مردها مساوی بود بدون فمینیسم بازی نیست واقعا اومده زن مساوی مرد قرار بده. * پیغمبر ورود که کرد به قول رهبر انقلاب جهاد تعرضی رو فقط از دوش زن برداشت خط مقدم شمشیر زدنه اونم تازه تو جهاد ابتدایی جهاد اگه باشه تو جنگ احد مردا که در می رفتند این زن مجاهد، شیردل اومد شمشیر برداشت از پیغمبر تو جنگ احد دفاع کرد. * فقط تو جهاد ابتدایی تعرضی این تعبیر حضرت آقا در کتاب شریف حقیقت عظیمی فقط این تکلیف از دوش زنان برداشته شده غیر این همش رو دوش زن ها هست! * قابل توجه خانم‌ها اینکه حضرت اقا فرمود: ظرف شستن تکلیف خانم ها نیست تو خونه آقا بار رو دوشتونو نمی‌خواست کم کنه آقا می‌خواست اون سنگینو بهتون تذکر بده! ما بعد از دوران رسول الله که تازه ادعای ما اینه که پیغمبرم جهاد ابتدایی نداشت همه جهادهاش دفاعی بود اگرچه اجازه جهاد ابتدایی داشت ما دیگه نداشتیم جهاد ابتدایی تا به امروز یعنی اصلا موضوعیت نداشت این یه دونه جهادی که از دوش زن برداشته شده تا حالا باهاش برخورد نداشتیم. همه جهادها جهاد تبیین، جهاد فرزندآوری جهاد اقتصادی، هر چقدر رو دوش مردهاست رو دوش زن ها هم هست اصلا فرقی نداره. ▫️حکمرانی مردم پایه یعنی اینو پیغمبر اومده احیا کنه. خب مردها روزها سنگ و آجر بیارن مسجد النبی رو بسازیم شبا زن‌ها بیان کمک، که این تاریکی هوا سبب شه خدشه در عفت و حیای زن ایجاد نشه، عفت به جاش هست حیا هست اما زنان تو اجتماع نقش دارند! ♻️سوال: 🔅پر راوی‌ترین حدیث در همه اسلام نه فقط شیعه حتی در اهل سنت کدوم حدیث؟ ♻️جواب: حدیث غدیرخم! چرا انقدر ماندگار شده غدیر چون پیغمبر انداخت رو دوش مردم! فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ باباها به بچه هاشون، حاضرین به غائبین واجب تا قیامت غدیر ابلاغ کنند، مردمی شد ماندگار شد. ✓ ببینید رو دوش مردم میفته ماندگار می شه در تاریخ. ♻️ مثال: وقتی می خواستن خندق بکنند برای جنگ برآوردها بر این بود گفتن یا رسول الله احتمالاً یک یا دو روز قبل از رسیدن مشرکین کندن خندق تموم شه پیغمبر فرمود: کار مردمیش کنید سه شیفت مردم بیان کار کنن ده روز قبل از رسیدن مشرکین کندن خندق تموم شد! حکمرانی مردم پایه یعنی این. ▫️ امروز پاشنه آشیل ، چشمِ اسفندیارِ انقلاب ما چیه؟ حوزه اقتصادِ
♻️️سوال: ما تو این ۴۶ سال از انقلاب مون ازنظر نظامی، از نظر سیاسی، از نظر اجتماعی، موفقیت های کثیر کسب کردیم از نظر اقتصادی موفقیت داشتیم اما قَدِ موفقیت‌های علمی، سیاسی و نظامی و اینها نبوده چرا؟ ♻️جواب: به خاطر اینکه اقتصاد ما مردم پایه نیست. ♻️مثال: پیغمبر اومد مدینه شما می دانید هجرت اساس کشی نبود! هجرت به قول رهبر انقلاب کندن از بود. ✓ مثال معکوسش (به واژه معکوس دقت کنید فردا به ما گیر ندید که چرا ساواکی‌ها رو با پیغمبر مقایسه می‌کنیم) مثال معکوسِ هجرت می شه در رفتن ساواکی‌ها، هرچی دلار گذاشتی جیبت گذاشتی هرچی موند مصادره می شه! ✓ یکی از اقوام درجه یک امیرالمومنین بعد از هجرت امیرالمومنین و پیغمبر از مکه به مدینه همه اموال پیغمبر و امیرالمومنین رو تو مکه مصادره کرد به قریش فروخت پولش رو هم نوش جون کرد. این بلا سر همه مسلمانان آمد اومدن مدینه آه تو بساط ندارن، اصحاب صُفِّه گوشه مسجد پیغمبر سر رو سنگ می‌ذاشتن می‌خوابیدند این خاک‌ها و سنگ ها رو جمع می‌کردن یه گوشه‌ای سکُّو درست میکردن این می شد بالش اینا! جا خواب نداشتن مسلمونا اوضاع وخیم بود. ✓ تو این برهه پیغمبر چه جوری میخواد مشکل اقتصادی مدینه را حل کنه؟ 🔅 بیش از نیمی از مردم مدینه زیر خط فقرند تازه با شاخص‌های فقر در آن زمان! پیغمبر مردم پایه فقر و ریشه کن کرد. ✅ مدل ۴۵ مهاجر را پیغمبر به عقد اخوت ۴۵ انصار درآورد. این ۴۵ مهاجر و انصار اینجوری نبود ۹۰ تا همه با همدیگه برادر صیغه ای شده باشند نه. دو تا دو تا کنار هم یه مهاجر یه انصار داداش صیغه ای بیاین کنار تا آخر، ۹۰ تا رو دوتا دو به عقد اخوت هم در آورد پیغمبر. خب همین حل شد؟ نه! حکم فقهی اومد مهاجر و انصاری که به عقد اخوت هم در اومدن از هم می برند ببین از هم ارث میبرند مهاجرین که یه ۱۰۰ دلاری هم ته جیبشون نبود وقت هجرت کردن جیبا خالیه هیچی ندارن عملا بگو انصار دارن باخت مادی می دن تو این قصه ، عملا بگو مهاجرین از انصار ارث میبرند. بله تمدن سازی دینی سخته ولی ما ادعامون اینه که بالاخره یه گروهی باید بلند شه این کارو انجام بده تا به ظهور برسیم! اگه نمی‌شد پیغمبر موفق نمی‌شد ۲ سال این مدلو تو مدینه پیاده کنه یه دفعه یکی تازه اومده مدینه پیغمبر اینو داداش صیغه‌ای من کرده می‌فرماید وسط خونت تیغه بکش نصف خونت رو باید بدی این برادر مهاجرت توش زندگی کنه! ✓ داشتیم تو تاریخ ها!! بله طلا کمیابِ به راحتی گیر کسی نمیاد ولی گیرمون میاد یه وقتایی. ✅ ما یه عالمی توی لبنان داشتیم به اسم سید شرف الدین جبل عاملی صاحب کتاب معروف، شبیه شب‌های پیشاور رهبر انقلاب: در کتاب شرح هفت خطبه نهج البلاغه قصه این عالم رو تعریف می‌کنه آقا می‌فرماد: سیر تحول لبنان با این آدم شروع شد هنوز انقلاب اسلامی نیومد تو ایران بخواد هوای لبنان رو داشته باشه هنوز حزب اللهی نبود هنوز حزب عملی نبود، هیچ کدوم از اینا نبودن، سید شرف الدین اومد تو لبنان( بچه لبنان بود مدتی نبود برگشت جبل عامل) دید خدایا شیعیان لبنان دو تا شغل بیشتر ندارند یا حمومن( عین این جملات رهبرانقلاب داره‌ تو کتابشون) یا گاراژن یعنی اینقدر سرمایه اولیه نداره یه قایق چوبی درست کنه لبنان کشور ساحلی بره تو دریا مثلاً ماهی بگیره بیاره تو بازار ماهی فروشا بفروشه دلاکی حموم و باربری گاراژ که هیچ سرمایه اولیه‌ای نمی‌خواد قوت بازویی که خدا بهت داده! ریشه ی قصه رو اومد در آورد دید از سر بی‌سوادی شیعیان لبنانِ. خدا حفظ کنه استاد آیت الله شیخ نجم الدین طبسی ایشون رفیق صمیمی سید حسن نصرالله میگفت: من خودم از لسان سید حسن شنیدم که می گفت: باباهای ما این ضاحیه جنوب بیروت که محله شیعه نشینِ بیروتِ، اینجا باغ های مسیحیا بود باباهای ما تو این باغ ها کار میکردن میوه چینی میکردن کارگر باغ بودن مسیحی‌ها می‌گفتن ما راضی نیستیم تو باغ‌های ما کار می‌کنید نماز بخونید! یه روز برای اینکه از گشنگی نمیرن شکم زن و بچه باید سیر کنن تو این باغا کار می‌کردن فرداش سر کار نمی‌اومد که بتونه نمازهای ادا و قضاشو فردا بخونه تو خونه! اینجوری بوده اوضاع شیعه تو لبنان! 🔅چی شد که متحول شد؟ رهبر انقلاب می فرماید: سید شرف الدین که اومد لبنان عین مدلی که پیغمبر تو عقد
اخوت جاری کرد اومد به زن و بچش گفت: من می خوام نصف خونه رو مکتب خونه کنم، وسطشو تیغ کشید نصفش زن و بچه نصف دیگه مکتب خونه! نسل بعد لبنان شیعه داره نسل بعد لبنان شیعه داره نسل بعد لبنان شیعه داره اینجوری شیعه رو اومد و سری تو سرا پیدا کرد تو لبنان! سخته بله! منم می دونم قرار نیست همه بشیم مجاهد فی سبیل الله که! جیگر لازم داره ۳٠سال جون کندی خونه خریدی حالا رسول الله بفرماید وسطشو تیغه بکش نصفش مال تو نصفش برای برادر مهاجرت! سخته دیگه. دو سال پیغمبر این مدل را پیاده کرد تا جنگ غنیمت گیر اومد غنیمت خوبی هم گیرمون اومد. ✓ بعد از جنگ بدر پیغمبر اومد انصار در یک گذاشت انصار مخیرین یا همه این غنیمت‌ها برای مهاجرین باشه یه خونه‌ای برای خودشون بسازن احیای مواتی بکنند زمین های بیابونو نخلستون کنن زمین کشاورزی آباد کنند برای خودشون دیگه مهاجرین از شما ارث نبرند! یا اینکه همچنان مهاجرین از شما ارث ببرند غنیمت هم بین هر دو گروه مساوی تقسیم شه انصار انتخاب کردن گفتن آقا همه غنیمت بدر برای مهاجرین خونه بسازن برای خودشون با این پول و پله ها ولی دیگه از ما ارث نبرند. ✓ مشکل مدینه را رسول الله حل کرد. ❌ما حتماً مطالبه‌گری از دولت‌های انقلاب داریم شکی در این نیست یا نباید مسئول میشدیم یا مسئول شدید شب نخوابی باید بکشید به درد مردم برسید. ولی اگر به این فکری که مسئول باید من و تو رو به و به برسونه باید بگم زهی خیال باطل! 🔅وقتی اومدند پیش امام باقر گفتند: إِنَّ أَصْحَابَنَا بِالْكُوفَةِ جَمَاعَةٌ كَثِيرَةٌ فَلَوْ أَمَرْتَهُمْ لَأَطَاعُوكَ وَاتَّبَعُوكَ. فَقَالَ: يَجِيءُ أَحَدُهُمْ إِلَى كِيسِ أَخِيهِ فَيَأْخُذُ مِنْهُ حَاجَتَهُ؟! فَقَالَ: لَا. قَالَ: فَهُمْ بِدِمَائِهِمْ أَبْخَلُ. اصحاب ما تو کوفه منتظر شما قیام کنید و پشت بند شما ما قیام کنیم (همتون این حدیث رو بلدید) فرمود: ببینم شیعیان کوفه اینجوری هستند که دست در کیسه برادر مومن کنند به اندازه نیاز پول بردارند برادر مومن منعشون نکنه؟ 🔅 باب جلد ۶۵ بحار باب حق المومن علی المومن علامه مجلسی از امام صادق امام باقر سلام الله علیهما آورده مومن به گردن مومن چه حقی داره؟ مفضل میگه وقتی اومدم به امام صادق گفتم آقا برای من یه ذره از حقوق مومن به گردن مومن بگو امام صادق فرمود:مفضل از پسش بر میای؟ ولش کن نمیخواد بگم حالا مفضلی که خاص الخاص او در روز ظهور امام زمان رجعت میکنه، ویژه‌ترین فرماندهان لشکر امام زمانِ، سمت راست امام زمان وامیسته تامرُو تنهی امر و نهی میکنه یعنی مقام داره. ✓ امام صادق به این مفضل می فرماید: از پسش برمیایی بهت بگم حق مؤمن به گردن مومنُ اگه بر نمیاید ولش کن برید همون نماز روزه هاتونو به جا بیارین شمارو چه به تمدن سازی دینی! ✓ مفضل اصرار کرد: آقا (تهشو میگم) فرمود: مومن به گردن مومن حقش تا جایی است که حتی فی قرن واحد دو تا انگشتشو کنار هم گذاشت فرمود: باید یکی زندگی کنند! ✓ تو اگه برای زن و بچت برنج طارم درجه یک میبری حق نداری برای انفاق کردنت برنج پاکستانی نصف قیمت بدی ها! ✓ خونه خودت ۲۰۰ متره خونه برادر مومنت اگه ۸۰ متر باشه باید دردت بیاد. حالا فاصله ما را با تمدن سازی دینی رو اندکی ببینید اندکی زیاد نه! ♻️مثال: رفتیم سرزمین خیبر رو فتح کردیم خیبرو از این زاویه همه زیاد شنیدیم و شعرای عزیز گفتند و غزل و سرود و شنیدیم کیف کردیم مولا در قلعه خیبر رو کند کانت ضرباته مبتکره اصلا ضربات امیرالمومنین احتیاج به ضربت دوم نداشت مرحب را با یک ضربه حضرت دو نیم کرد کیفاشم کردیم تو این سالها.. ‼️ حالا بیا من خیبر از یه زاویه دیگه برات تعریف کنم جنگ تموم شد میخوایم غنیمت های جنگ خیبر رو تقسیم کنیم ما دو مدل غنیمت تو جنگ خیبر گیرمون اومد غنیمت غنیمت منقول: یعنی هر چیزی که میتونی بِکَنی ببری مدینه خیبر ۳۰۰ ۴۰۰ کیلومتر شمال مدینه است پول، طلا، نقره، مرکب، اسب شتر، هر چیزی که بتونم حمل کنم ببرم مدینه اینا رو پیغمبر بین مسلمونا تقسیم کرد خب! ✓ یه غنیمت غیرمنقول هم گیرمون اومد زمینای کشاورزی به قول عزیزمون ، نخلستون، خونه های یهودیا نخل رو که دیگه نمی‌تونن بکنم ببرم مدینه که آقا چیکار کنیم!غنیمت‌های غیرمنقول رو؟ (الانم سمت بحث فدک من نمیرم چون فدک به غیر جنگ نصیب رسول الله میشه) خیبرو که با نبرد نظامی فتح کردیم باید گیر مسلمونا بیاد غنیمتاش. ✓ پیغمبر فرمود: غنیمت منقول‌ها رو تقسیم کنید بین مردم اون که می زونه حق مردمه حق مسلموناست. ✓ اما غنیمت‌های غیرمنقول زمین‌های کشاورزی بدم دست شما مسلمان ها اتوبان که نداشتید خیبر تا مدینه رو دو ساعت برید دو روز بعد تو راه باشید دستتون بیفته یا باید بدید ویلاسازی کنید.
یا باید ول کنید زمینا بایر شه دیگه موات بشه همش. اقتصاد هر منطقه باید دست بومی‌های همان منطقه باشد زمین را پس یهودیا بدید بگیرید ازشون. آقا این همه امیرالمومنین تلاش کرده در قلعه خیبر کنده، خیبر فتح کردیم خیلی خوب یهود برداشتی بالا سر اینا رو هم مسلمون میزاریم غصه نخور! ولی اقتصاد یعنی این زور بازو یعنی این تصمیم گرفتن برای خرمائه برای زمین کشاورزی برای گندمِ این باید دست بومی های منطقه باشه. اقتصاد و دست مردم همون منطقه ندید خراب میشه کار. یواش یواش داریم جا میفته انگار برامون اون دعوای دهه شصتی که بین رهبر انقلاب و نخست وزیر وقت بود ریشه در صدر اسلام داشته ها که اول آقای نخست وزیر استعفا داد امام فرمود: وسط جنگیم وحدتو تو دولت اهم مهمات برگرد دور بعد آقا فرمود: من رئیس جمهور نمی شم کاندیدا نمی شم امام فرمود: باید کاندیداشی سر قصه رو هم آورد امام دعوای سر چی بود؟ حضرت آقا می‌فرمود: اقتصاد باید دست مردم باشه خصوصی دولت باید نظارت کنه آقای نخست وزیر می‌ گفت: اقتصاد باید دست باشه دولت باید دست مردم بده. و هنوز که هنوز که هنوز ۳۰/ ۴۰ سال گذشته، تولید کننده‌ها پیش آقا بودن دوباره آقای وزیر برمی‌گرده به آقا میگه خب دادیم حفاریو دست فلان شرکت دیگه آقا فرمود خب اون شرکت که دوباره ذیل حاکمیتِ پس کی قرار بدی بخش خصوصی!؟ ۸ هجری خیبر فتح شد، پشت بندش فدک پیغمبرم فدک و تحویل حضرت زهرا سلام الله علیها داد، سه سال فدک دست امیرالمومنین و صدیقه طاهره سلام الله علیها بود عائدی فدک می‌رسید فقط مولا سر سفره خونه خودش نمی‌آورد همه رو تحویل فقرای مدینه میداد. مولا پولداره ساده زیست بود! 🔅 ما دو مدل ساده زیستی داریم میگه خوب من صبح تا شب جون بکنم ۳۰۰ هزار تومن شکم منو حاج خانم که ۶۰. ۷۰ سالمونه سیر میشه بسه. یه مدلم اینه که میگه شیعه امیرالمومنین باید پولدارترین آدم شهر باشه ۳۰۰ هزار تومان و سر سفره میارم ۵۰ میلیون تومان دیگه‌ای که امروز درآوردم و وقف فقرای شهر می‌کنم این مدل ساده زیستی امیرالمومنینِ. برا خودش امیرالمومنین قناعت به کم داره برای مردم به کم راضی نیست. تمام سه سالی که فدک دست حضرت زهرا بود تا بعد از رسول الله غصب شه ۴۰۰ کارگر باغ فدک همشون یهودیای ساکن همون جا بودن! فقط ناظر بالا سرشون که دفتر دستک دستشه حساب کتاب میکنه مسلمانِ امینِ صدیقه طاهر است. ببین کارخونه‌ای که دولتی، پتروشیمی مثلا دولتی ته خوزستان مدیر عاملشم تهرون پروازی ماهی یه بار میره میاد بره نیاد اصلا زیانم بده میگه من که حقوقمو سر برج میگیرم. ولی شما بیا سهام این کارخانه رو بده به کارگر کارخونه ۲بعد از ظهر چیه، اضافه کار چیه، خودم مفتی تا ده شب وامیستم کارخونه به سوددهی برسه چون سودش میاد جیب خودم. آی اونایی که یه عمری پا منبرا شنیدید ۷۰ موضع علامه امینی در الغدیر آورده خلیفه دوم گفت اگر علی نبود من دومی هلاک می شدم که مولا نه به انگیزه آن فرد به انگیزه مشورت میداد کمک میکرد. 🔅 گفتی کیف کردی، حالا بشین فکر کن اون ۷۰ موزه کجا بود کجا کمک میکرد فضیلت می گی سیره هم بگو دیگه! 🔅 یکی از اون ۷۰ موضع اینجاست فتح ایران جغرافیای عظیمی گیر مسلمونا اومد شما فکر کن عربستان بزرگترین کشور بدون رودخانه دنیاست. یهو مسلمونا اومدن عراقی رو گرفتن که دجله و فرات تا قبل از سقوط صدام بزرگترین کشور صادر کننده خرمای عراق بود. بهش می‌گفتن ارض سَواد، زمین سیاهی ایرانو تا نهاوند خودمون اومدن، شامات ۵ کشور الان دنیا بود ترکیه سوریه اردن لبنان فلسطین، مصر رو گرفتند شمال آفریقا، حاشیه نیل یکی از حاصل خیزترین زمین‌های کل دنیا گیرت میاد مورخین نوشتن ۱۰ برابر عراق مصر بود این حجم از خراج یه چیزی بود که عمروعاص سر مصر با معاویه معامله کرد! یهو بین مسلمانا یه علامت سوالی پیش اومد این همه جغرافیایی که فتح کردیم گیر کی قراره بیاد؟! 🔅 پیشنهاد رجال سیاسی به خلیفه دوم این بود مدل و رو پیاده کن. هر فرمانده اسلام یه ایالت به صورت ملکیت میاد دستش، هر سه کشاورز ایرانی را به بردگی یک رزمنده مسلمان بدهید. ۱۰۰ تا کیسه گندم برداشت کردی ۵ میلیون حقوقتو بهت میدم ده کیسه گندم برداشت کردی ۵ میلیون حقوقتو بهت میدم امیرالمومنین بلند شد (یکی از اون ۷۰ جایی که لولا علی لهلک عمر خود دومی اقرار کرد اینجاست) حضرت فرمود: که نکن این کار!
مظهر قدرت مسلمانانُ خرابش نکن. کارگر اگه جنسش دست خودش نباشه با اختیارخودش نفروشه رمق کار کردن نداره ها. دیدی همون دعوا هست؟! و هنوز که هنوز که هنوز ما سرش قصه داریم! ✓ امام حسین کربلا اومدن دقت به بصره که رسید (میدونید شما مسلم بن عقیل دو ماه تو کوفه عزیز بود بعد مسلم شهید کردند. سفیر امام حسین تو بصره سلیمان شب اول صبح نشده کشتنش. کوفه به قول حضرت آقا بهترین شهر اون عصر بود درسته کوفه امام حسینو کشت ولی بیشترین شهید کربلا بچه‌های کوفه چهل و خورده ای شهید کربلا از ۷۲ تا بچه‌های کوفه بودند. کوفه امام کشت اما بیشترین شهید مدافع حرم هم تو اون عصر کوفه تربیت کرد. 🔅 امام حسین به هر شهری نامه داد به رئیس قبیل نامه داد ولی به بهترین شهر عصرش که نامه داد خطاب به مردم کوفه نامه داد! خدا رحمت کنه امام رو فرمود: وقتی دیدم تو شعار مردم شبیه شعار مردم تو بزرگ خیالم راحت شد که این انقلاب به نتیجه خواهد رسید!چون امت یه دست شدن مردم یه دست شدن. 🔰خب ما از نظر امنیتی از نظر سیاسی از نظر اجتماعی توی نقطه‌ای حالا ممکنه یکی بگه آقا ۱۸ یکی بگه ۱۴ ولی نمره قبولی داریم، ولی تو خودتون هم می دونید هنوز به ایدوئال نرسیدیم! سوال من اینه برای نوجوان و جوان تر بیشتر دارم میگم یخچال خونت خرابه لباسشویی رو هم خراب می‌کنی؟ یا می‌ری یخچالو درست کنی؟ که مردم پایه است انتخابات‌ها مستقیم انتخابات‌ها غیر مستقیم مردم دارن انتخاب می‌کنند من اگه اقتصادم مردم پایه نیست باید بزنم زیر کاسه سیاست مردم پایه یا باید بگم اون درسته اینو باید درستش کنیم. حدیثشو بگم معقول حرف زدم ها که بعد حدیثم گفتم ببینید اهل بیت ما رو روال و ریل عقل حرکت میکنن برای ما! ✓ امیر مومنان فرمود: مَا لَا یُدْرَکُ کُلُّهُ لَا یُتْرَکُ کُلُّه‏ اگر همه یه چیز رو نمیتونید درک کنید همشم رها نکنید. ✓ کدوم عاقلی میگه چون نمی تونم رتبه یک کنکور بیارم پس کنکور نمیدم؟! خب ۱ نمی‌تونی بیاری ۱۰۰ بیار صد نمیتونه بیاری هزار بیار از هیچی که بهتره! ✓ چون نمی تونم ماهی ۵۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کنم پس اصلا کار نمی کنم ۵۰۰ میلیون نمی تونی در بیاری تلاش کن ۲٠ میلیون دربیار از هیچی که بهتره؟! ✓ میدونی چون پول پرواز ندارم اصلا کربلا نمی رم خب خودتو داری محروم می کنی از زیارت! عزیز من یخچالی که درستَ رو دیگه خرابش نکن، لباسشویی که خرابَ رو برو درستش کن. * خدایا به آبروی اباعبدالله ما را اهل شناخت و معرفت مکتب اهل بیت و بعد عمل به اون و انشالله مجاهد فی سبیل الله قرار بده. * انشاءالله دعاهایی که آخر مجلس می‌کنند در حق هممون به هدف استجابت برسان. 3⃣2⃣ 🌱 📍شهرک غرب. نبش شاهد۵۷ | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰خلاصه سخنرانی با موضوع اقتصاد مردم‌ پایه در این سخنرانی، محمد رضا مصباح به موضوع اقتصاد مردم‌پایه و نقش مردم در حکمرانی و اقتصاد پرداخت. وی با اشاره به روایات و احادیث اسلامی، تأکید کرد که ستون دین تنها نماز نیست، بلکه مردم نیز ستون دین هستند. او با استناد به روایتی از امام علی (ع) در نهج‌البلاغه، بیان کرد که حکومت بدون حمایت مردم نمی‌تواند پا بگیرد و این یک اصل تکوینی است، نه تشریعی. ایشان به نمونه‌هایی از تاریخ اسلام اشاره کرد، مانند ساخت مسجد النبی در مدینه که با مشارکت مردان و زنان انجام شد و نشان‌دهنده نقش فعال مردم در پیشبرد امور است. وی همچنین به نقش زنان در جامعه اسلامی اشاره کرد و تأکید کرد که پیامبر اسلام (ص) از زنان در امور اجتماعی و اقتصادی استفاده می‌کرد و این موضوع بسیار فراتر از مفاهیم امروزی فمینیسم است. در ادامه، ایشان به مشکلات اقتصادی جامعه امروز اشاره کرد و بیان کرد که اقتصاد ایران در ۴۶ سال گذشته به اندازه‌ای که در حوزه‌های نظامی، سیاسی و اجتماعی موفق بوده، در حوزه اقتصادی موفق نبوده است. او دلیل این امر را عدم مردم‌پایه بودن اقتصاد دانست و با اشاره به مدل اقتصادی پیامبر اسلام (ص) در مدینه، تأکید کرد که اقتصاد باید به دست مردم باشد و دولت تنها نقش نظارتی داشته باشد. ایشان به نمونه‌هایی از تاریخ اسلام مانند فتح خیبر و تقسیم غنیمت‌های جنگی اشاره کرد و بیان کرد که پیامبر اسلام (ص) غنیمت‌های منقول را بین مردم تقسیم کرد، اما غنیمت‌های غیرمنقول مانند زمین‌های کشاورزی را به دست بومی‌های منطقه سپرد تا اقتصاد محلی تقویت شود. در پایان، ایشان به ضرورت مشارکت مردم در اقتصاد و حکمرانی اشاره کرد و تأکید کرد که برای رسیدن به تمدن اسلامی، باید اقتصاد مردم‌پایه را تقویت کرد و دولت‌ها باید به جای کنترل اقتصاد، به نظارت و حمایت از مردم بپردازند. محمدرضا مصباح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰امام سجاد ع و اقتصاد مردم پایه @mesbah_online امام سجاد (علیه السلام)، چهارمین امام شیعیان، در دورانی زندگی می‌کرد که جامعه اسلامی با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی مواجه بود. ایشان با توجه به شرایط زمان خود، اقداماتی را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی مردم و حمایت از محرومان انجام دادند که می‌توان آن را به نوعی اقتصاد مردم‌پایه دانست. در اینجا به چند نمونه تاریخی از اقدامات امام سجاد (ع) اشاره می‌شود: ➖۱. حمایت از فقرا و نیازمندان امام سجاد (ع) به طور مخفیانه و بدون اینکه خود را معرفی کند، به فقرا و نیازمندان کمک می‌کرد. ایشان شب‌ها با حمل کیسه‌های غذا و پول به خانه‌های فقرا می‌رفتند و نیازهای آنان را برطرف می‌کردند. این اقدامات نه تنها به بهبود وضعیت اقتصادی افراد کمک می‌کرد، بلکه عزت نفس آنان را نیز حفظ می‌نمود. این روش نشان‌دهنده توجه امام به اقتصاد مردم‌پایه و حمایت مستقیم از اقشار ضعیف جامعه است. ➖۲. آزاد کردن بردگان امام سجاد (ع) تعداد زیادی برده را خریداری و آزاد می‌کردند. این کار نه تنها یک اقدام انسانی بود، بلکه به بهبود وضعیت اقتصادی جامعه نیز کمک می‌کرد. با آزاد کردن بردگان، آنان می‌توانستند به عنوان شهروندان آزاد در جامعه فعالیت کنند و در تولید و اقتصاد مشارکت داشته باشند. این اقدام باعث تقویت نیروی کار و افزایش تولید در جامعه می‌شد. ➖۳. تأمین معیشت خانواده‌های نیازمند امام سجاد (ع) به خانواده‌هایی که سرپرست خود را از دست داده بودند، کمک می‌کردند و هزینه‌های زندگی آنان را تأمین می‌نمودند. این کار باعث می‌شد که این خانواده‌ها بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند و از فقر و تنگدستی رهایی یابند. این اقدامات به نوعی اقتصاد مشارکتی و مردم‌پایه را تقویت می‌کرد. ➖۴. تشویق به کار و تولید امام سجاد (ع) مردم را به کار و تلاش تشویق می‌کردند و بر اهمیت تولید و خودکفایی تأکید داشتند. ایشان معتقد بودند که کار و تلاش نه تنها باعث بهبود وضعیت اقتصادی فرد می‌شود، بلکه به رشد و پیشرفت جامعه نیز کمک می‌کند. این نگرش به اقتصاد مردم‌پایه نزدیک است، چرا که بر مشارکت فعال مردم در تولید و اقتصاد تأکید دارد. ➖۵. توزیع عادلانه ثروت امام سجاد (ع) با کمک‌های مالی خود به فقرا و نیازمندان، در واقع به توزیع عادلانه‌تر ثروت در جامعه کمک می‌کردند. این اقدامات باعث کاهش فاصله طبقاتی و بهبود وضعیت اقتصادی اقشار ضعیف جامعه می‌شد. این رویکرد را می‌توان به نوعی اقتصاد مردم‌پایه دانست که در آن تلاش می‌شود تا ثروت به صورت عادلانه‌تری در جامعه توزیع شود. 🔰 نتیجه‌گیری اقدامات امام سجاد (ع) در زمینه اقتصاد و حمایت از مردم، نمونه‌هایی از اقتصاد مردم‌پایه در تاریخ اسلام است. ایشان با حمایت مستقیم از فقرا، آزاد کردن بردگان، تأمین معیشت خانواده‌های نیازمند و تشویق به کار و تولید، به بهبود وضعیت اقتصادی جامعه کمک می‌کردند. این اقدامات نه تنها باعث کاهش فقر و تنگدستی می‌شد، بلکه به تقویت اقتصاد جامعه و افزایش مشارکت مردم در تولید و توسعه نیز کمک می‌کرد. 5⃣3⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹ولادت آقا امام سجاد (ع) مبارک🌹 التماس دعا 🙏