🔆رمضان فرصتى گرانبها
🔹 زندگى به سرعت در گذر است و انسان توجه ندارد كه چه سرمايه اى را از دست مى دهد. گاهى كه موفق مى شود گذشته هاى خود را مرور كند مى بيند كه روزگارى از او گذشته، نيروهايى صرف كرده و تلاشهايى انجام داده است، ولى چيزى به دست نياورده است.
🔹 در طول سال، پيوسته به دنبال به دست آوردن فرصتى هستيم تا درباره زندگى خود و آغاز و انجام آن بينديشيم مسيرى را انتخاب كنيم كه زندگى ابدى را براى ما رقم زند؛ اما كمتر چنين فرصتى به دست مى آوريم. شايد بهترين اوقاتى كه مى توان براى اين منظور از آن استفاده كرد #ماه_مبارك_رمضان باشد.
🔹 همواره، به خود وعده مى دهيم تا #ماه_رمضان فرا رسد و بهتر از ساير اوقات به عبادت بپردازيم، از دنيا و دنيا پرستى تا حدى چشم بپوشيم و به سوى خدا برويم و بينديشيم كه كيستيم، از كجا آمده ايم، به كجا مى رويم و در اين سرا چه بايد بكنيم.
🔆 سرانجام، انتظار پايان مى پذيرد و ماه رمضان از راه مى رسد، اما #شيطان مى كوشد تا چون گذشته، انسان نتواند از اين اوقات شريف و لحظات گران بها استفاده كند و به توفيقات الهى دست يابد. همه جا دست پيدا و پنهان او در كار است تا انگيزه انسان به اغراض نفسانى و دنيوى آلوده شود و دعا، مناجات و عبادت او با سنگينى و كسالت توأم گردد و حال راز و نياز از او سلب شود. در اين كشمكش و تضاد بين عوامل الهى و عوامل نفسانى و شيطانى، انسان بايد از خدا توفيق بخواهد و فرصتهاى پيش آمده را مغتنم بشمرد و عبادت و دعا را به اوقات ديگر موكول نكند. بايد تلاش نمايد هر قدر كه ممكن است گامى مثبت در مسير تكامل خود بردارد و به خدا نزديك شود.
📗شرح فرازهايى از دعاى افتتاح،آیت الله مصباح یزدی، ص 97 و 98
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔰🔸جلسه اول درس اخلاق رمضان 1439
↙️ایمان چیست؟
🔷دو شرط ایجابی و سه شرط سلبی برای ایمان
🔆 علامه مصباح:
🔹 معرفت و محبت اسباب ایجابی تحقق ایمان هستند، اما التزام به لوازم آن، یک شرط سلبی هم دارد. ما در کارها و زندگیمان همیشه با عوامل سلبی سروکار داریم.
🔸 فرض بفرمایید که میخواهیم آتشی را روشن کنیم. روشن است که باید هیزمی فراهم کنیم و کبریتی به آن بزنیم تا روشن شود و آتش بگیرد. این را همه میدانیم که شرط وجود آتش است، اما اگر اتفاقا باران آمده بود و هیزمها خیس بود، هرچه کبریت بزنیم، هیزمها آتش نمیگیرد؛ زیرا رطوبت داشتن هیزم مانع آتش گرفتن آن است.
↙️ اولین شرط سلبی برای ایمان: مخالفت با هوای نفس
🔹برای اینکه پدیدهای تحقق پیدا کند، افزون بر وجود شرطهای ایجابی، باید موانع و شرطهای سلبی آن نیز نباشند. ما باید افزون بر داشتن معرفت و محبت، از هوای نفس مخالف با آن محبت، خالی باشیم و اگر هوای نفسی داشته باشیم که چیز دیگری را برای ما زیباتر و لذتبخشتر جلوه دهد، دنبال آن میرویم.
↙️ دومین شرط سلبی برای ایمان: فریب نخوردن از دنیا
🔸 عامل دوم «دنیا»ست. خداوند در قرآن میفرماید: فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ. دنیا نیز از مسائلی است که در فرهنگ عمومی مسلمانها شایع است. همه این حدیث را میدانند که حب الدنيا رأس کل خطيئة. اساس هر گناهی حب دنیاست.
↙️ شرط سلبی سوم: شیطان
🔹 عامل سوم نیز شیطان است. قرآن میگوید: شیطان شما را گمراه و جهنمی میکند؛ از او پیروی نکنید؛ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ. این خطاب خداوند خطاب به همه انسانهاست و کلمه بنیآدم شامل پیغمبران و معصومان نیز میشود.
🔸 وجود این سه عامل مانع میشود که انسان آنچه را میداند جدی بگیرد و به آن عمل کند. اگر میخواهیم موفق شویم و به سعادت برسیم، باید با این سه عامل مبارزه کنیم.
مشروح بیانات حضرت آیت الله مصباح:
http://mesbahyazdi.ir/node/6793
🔻 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔰🔸جلسه دوم درس اخلاق رمضان 1439
↙️ جنگ عقل و نفس
نفس معنای مختلفی دارد؛ خود، شخص و روح سه معنا برای نفس هستند که البته بار ارزشی منفی یا مثبت ندارند. اما آن نفس در معنای دیگری به کار می رود که یکی از معانی آن غالبا در مقابل عقل قرار می گیرد و بار ارزشی منفی دارد.
🔸 عقل است که میاندیشد که این کار در همین جا، در خانوادهام، در محیط، در شهر، در زندگی تا دم مرگ، حتی بعد از آن تا روز قیامت چه لوازمی دارد و و بالاخره آیا باعث میشود که من به بهشت بروم یا به جهنم. عقل باید همه اینها را حساب کند تا بگوید این کار را بکن یا نکن.
🔹 اما حکم نفس ( در معنا با بار ارزشی منفی ) فقط برخاسته از غرایز است؛ همان غرایزی که در حیوانات نیز وجود دارد. این است که این دو غالبا با هم سازگار نیستند. غالبا آن چیزی که انسان بر اساس غریزه میخواهد، همان چیزی نیست که عقل میگوید؛
🔸 انسان روزه میگیرد، غریزه میگوید: غذا بخور، اما عقل میگوید: نخور! وقتی انسان به سن بلوغ میرسد، غرایز حیوانیاش تقویت میشود و آن غریزه میگوید: هر جایی که شد به هر وسیلهای اعمال غریزه کن؛ شرطی ندارد! اما عقل میگوید: حساب کن که اگر این طور عمل کردی چه نتایجی بر آن بار میشود و فکر آن را هم باید کرد.
🔹 این دو غالبا با هم نمیسازند؛ البته گاهی اتفاق میافتد که با هم در یک سو باشند.
🔸 برای مثال، ازدواج چیزی است که هم غریزه انسان به آن تمایل دارد، هم عقل به آن حکم میکند و هم دستور شرع است. البته فرض ما این است که عقل و شرع با هم همراه هستند.
🔹 جنگ بین نفس و عقل به این معناست که غرایز انسان اقتضائاتی دارد که همیشه با حکم عقل موافق نیست. پیروی از هوای نفس یعنی پیروی از غرایزی که در ما وجود دارد، بدون اینکه به حکم عقل و حکم شرع نظر داشته باشیم.
🔸 البته نفس معانی دیگری هم دارد که دارای بار ارزشی مثبت است مانند لفس لوامه و نفس مطمئنه.
مشروح در :
http://mesbahyazdi.ir/node/6794
🔻 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻رمضان فرصت قیام علیه تکبر و استکبار/ کتاب «زنهار از تکبر» شرح خطبه قاصعه نهجالبلاغه توسط علامه مصباح یزدی
@mesbahbasir_com
📚رمضان فرصت قیام علیه تکبر و استکبار/ کتاب «زنهار از تکبر» شرح خطبه قاصعه نهجالبلاغه توسط علامه مصباح یزدی
🔹«کبر» مختص به ذات اقدس الهی است و لاغیر. قلعهای است که تحت تسلط و تملک حضرت باری تعالی است و لباسی است که تنها برازنده ذات ربوبی حضرت حق است. ورود به این سرزمین ریشهها را میخشکاند و عاقبتها را میسوزاند. تنپوشی که قواره هیچ مخلوقی نیست که بدان خود را زینت دهد و اعتزاز و استکبار بورزد. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْکِبْرِیَاءَ، وَ اخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ خَلْقِهِ، وَ جَعَلَهُمَا حِمیً وَ حَرَماً عَلَی غَیْرِهِ...
🔸لعنت خدا بر آن اولین مستکبر عالم! همان که مقابل ذات کبریایی حضرت حق لباس استکبار به تن پوشید و پیشوای مستکبرین و متعصبین عالم شد. همان که شأن و منزلت خود نشناخت و در لحظهای آتش افکند به چند هزار سال عبودیت خود! در مقابل حضرت الله عز و جل به نزاع برخاست، اما به ذلت نشست و چیزی برایش نماند جز لعنت خدا و ملائکهاش و همه مخلوقین من الازل الیالابد!
🔹آری اینجا میدان «ابتلاء» و «امتحان» الهی است. عرصهای که محل تمیز فرزندان حمیت و برادران عصبیت از بندگان خالص خداوند است.
🔸و این میدان را حضرت «ابوتراب» که «خَاصَّةُ اللهِ وَ خَالِصَتُهُ» است برای ما تشریح کرده است. او که «وَلِیَّ اللهِ وَ مَوْضِعَ سِرِّهِ وَ عَیْبَةَ عِلْمِهِ وَ خَازِنَ وَحْیِهِ» است از خوف و خطر این عرصه برای ما گفته است و انذار داده است که «فَاللَّهَ اللَّهَ فِی کِبْرِ الْحَمِیَّةِ، وَ فَخْرِ الْجَاهِلِیَّةِ فإِنَّهُ مَلاقِحُ الشَّنَآنِ، وَ مَنافِخُ الشِّیْطانِ»
🔹خطبه «قاصعه» نهج البلاغه را باید بارها خواند! بارها و بارها! بعدد ما احاط به وجود تو کبر!
🔸کتاب «زینهار از تکبر» شرح خطبه «قاصعه» نهجالبلاغه امیرمؤمنان است به کلام «حضرت آیتالله مصباح یزدی». شرح ماده «آزمون»، بیان سنت آزمایش الهی و معنای آن، بازگوی اصل تناسب آزمون با افراد و آزمایش مستکبران و مستضعفان با یکدیگر، بیان علت سختی آزمایشها و پاسخ امیر مؤمنان در این باره، اشاره به حج به عنوان آزمایش بزرگ و درهم شکنده روح تکبر از نکاتی است که حضرت استاد در شرح کلام امیرمومنان در این کتاب بیان میکنند.
🔹مطالعه این کتاب بلاشک در فهم دقیق تر کلام مولا شما را یاری خواهد کرد ان شاء الله.
🔻کتاب «زینهار از تکبر» در 352 صفحه و با قیمت 16 هزار تومان وارد بازار فروش شده است.
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻موقعیت اجتماعی اشخاص باعث میشود که عنوان ثانوی برای آنها پیدا شود، و به لحاظ آن عنوان، شخص تکلیف سختتری داشته باشد. مثال ابتدایی آن همسران پیغمبر بودند که خداوند خطاب به آنها فرمود: شما با سایرین فرق دارید؛ مثال نهایی آن هم امیرالمؤمنین است که خودش میفرماید: من میخواهم زندگیام در شمار فقیرترین شما باشد. بین این دو نیز مراتبی است، و کسانی که نوعی وساطتی در این مراحل دارند، متوجه باشند که گاهی شرایط زندگی، پست و موقعیت اجتماعیشان اقتضا میکند طوری رفتار کنند که در زندگی مادی بر دیگران برتری نداشته باشند.
درسهای اخلاق ماه مبارک رمضان 1439، جلسه ششم
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆 سخنان مهم علامه مصباح یزدی در جلسه چهارم درس اخلاق ماه مبارک رمضان
↙️ پیروی از هوای نفس سبب می شود تا انسان بخواهد به وسیله مذاکره با آمریکا، به مردمش کمک کند
🔹شاید شدیدترین لحن قرآن در این زمینه ( پیروی از هوای نفس ) مربوط به این آیه باشد که میفرماید: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ؛کسیکه دلخواه خودش را میپرستد و او را به جای خدا اخذ کرده است.
🔸به جای اینکه در هر کاری ببیند خدا اجازه میدهد یا نمیدهد، میبیند دلش میخواهد یا نمیخواهد. این همان فرهنگی است که امروز در جهان الحادی حکمفرماست. نتیجه این رویکرد نیز این است؛ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ ما به زحمت میتوانیم این جمله را معنا کنیم! میفرماید: با اینکه علم داشت، خداوند او را گمراه کرد. گمراه یعنی انسان راه را نداند و آن را گم کند، ولی خداوند میفرماید با اینکه میدانند، خدا گمراهشان کرده است. مصیبت بسیار بزرگی است!
🔹 انسان وقتی جاهل است، اگر راه خطایی هم برود، ممکن است از کسی بپرسد یا کسی راهنماییاش کند و برگردد، اما وقتی آگاهانه راه خطا را انتخاب کند، چگونه هدایت میشود؟ ممکن است نسبت به این انتخاب خیلی هم خوشحال باشد؛ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا.
🔸ممکن است انسان شب که میخوابد، در ذهنش این باشد که من فردا میخواهم فلان کار را به نفع کشورم انجام بدهم و مردم را از فقر نجات بدهم. برای این منظور باید کاری کنم که آمریکا تحریمها را بردارد. در این صورت اقتصاد کشور رواج پیدا میکند، مردم سود میبرند، زندگی و درآمدشان خوب میشود و از فقر نجات پیدا میکنند، اما توجه ندارد که سیاستهای خودش باعث ایجاد فقر شده است، و او کسانی را سر کار آورده که با رشوه و رانتخواری و... منافع مردم را به خطر انداختهاند.
🔹فراموش میکند که برای چه فلان وزیر را انتخاب کرده است. فراموش میکند که او را چون میلیاردر بود و ریزهکاریهای تجارت خارجی را میدانست، سر کار آورده بود، تا با او همکاری بکند و هر استفادهای که میخواهد ببرد، حتی اگر به ضرر چند میلیون خلق کشور باشد. با این وصف، میگوید: برای اینکه مردم را از فقر نجات بدهم، باید با آمریکا بسازیم؛ یعنی تسلیم شویم و عذرخواهی کنیم تا تحریمها را بردارند، تا کمی اقتصاد رواج پیدا کند.
🔸ممکن است در سطحی از آگاهی، باورش این باشد که میخواهد فقر مردم را برطرف کند، غافل از اینکه هم خودش، هم مردمش، هم دینش و هم خونهای شهدا را پایمال کرده است، ریشه انقلاب را کنده است و تا روز قیامت هر چه فساد بر این کار مترتب شود، به گردن اوست. أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ انسان کودنی نیست. اینگونه نیست که مسائل سرش نشود، علم دارد، تجربه دارد، سیاست و اقتصاد سرش میشود، به مردم هم میخواهد خدمت کند، اما باورش نمیشود که میشود با آمریکا درافتاد. میگوید: مگر میشود؟ امریکا کدخدای عالم است.
.
🔹 یک امامی باید باشد که بگوید آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. با خدا باش! وقتی انسان خدا را فراموش کرد اینگونه میشود. اگر خدا را کنار بگذاریم، همه حسابها درست است؛ واقعا در مقابل ثروت، تکنولوژی، سیاستمداران، تجربههای سیاسی وجنگی آنها کم میآوریم، اما ما چیزی داریم که آنها ندارند؛ وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ؛ ما خدا را داریم. وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ؛ کسیکه خدا را فراموش کند، دیگر قوای اداراکیاش درست کار نمیکند و نمیتواند حقیقت را بشناسد. خداوند بر دلش (همان قوهای که باید حق و باطل را تشخیص بدهد) مهری میزند که باز نمیشود. فَمَن يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ؛ کسی را که خدا گمراه کند، چه کسی میتواند هدایت کند؟ آیا قدرتی بالاتر از خدا برای هدایت او هست؟! این نتیجه پیروی از هوای نفس است.
31 اردیبهشت 97
مشروح :
http://mesbahyazdi.ir/node/6798
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆علامه مصباح : برخی با آمریکا مذاکره می کنند تا مردم را از فقر نجات دهند؛ اما هم خون شهدا را پایمال کرده و هم خودشان عامل فقر مردم می شوند
علامه مصباح در چهارمین جلسه از درس اخلاق ماه رمضان به اثرات پیروی از هوای نفس اشاره کرد و گفت: گاهی انسان بر اساس هوای نفس مشغول به کاری می شود و گمان می کند، کار خوبی انجام می دهد، در حالی که چنین نیست.
🔻بخشی از سخنان علامه #مصباح در جلسه چهارم درس اخلاق در ذیل می آید:
🔹شاید شدیدترین لحن قرآن در این زمینه ( پیروی از هوای نفس ) مربوط به این آیه باشد که میفرماید: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ؛کسیکه دلخواه خودش را میپرستد و او را به جای خدا اخذ کرده است.
🔸به جای اینکه در هر کاری ببیند خدا اجازه میدهد یا نمیدهد، میبیند دلش میخواهد یا نمیخواهد. این همان فرهنگی است که امروز در جهان الحادی حکمفرماست. نتیجه این رویکرد نیز این است؛ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ ما به زحمت میتوانیم این جمله را معنا کنیم! میفرماید: با اینکه علم داشت، خداوند او را گمراه کرد. گمراه یعنی انسان راه را نداند و آن را گم کند، ولی خداوند میفرماید با اینکه میدانند، خدا گمراهشان کرده است. مصیبت بسیار بزرگی است!
🔹انسان وقتی جاهل است، اگر راه خطایی هم برود، ممکن است از کسی بپرسد یا کسی راهنماییاش کند و برگردد، اما وقتی آگاهانه راه خطا را انتخاب کند، چگونه هدایت میشود؟ ممکن است نسبت به این انتخاب خیلی هم خوشحال باشد؛ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا.
🔸ممکن است انسان شب که میخوابد، در ذهنش این باشد که من فردا میخواهم فلان کار را به نفع کشورم انجام بدهم و مردم را از فقر نجات بدهم. برای این منظور باید کاری کنم که آمریکا تحریمها را بردارد. در این صورت اقتصاد کشور رواج پیدا میکند، مردم سود میبرند، زندگی و درآمدشان خوب میشود و از فقر نجات پیدا میکنند، اما توجه ندارد که سیاستهای خودش باعث ایجاد فقر شده است، و او کسانی را سر کار آورده که با رشوه و رانتخواری و... منافع مردم را به خطر انداختهاند.
🔹فراموش میکند که برای چه فلان وزیر را انتخاب کرده است. فراموش میکند که او را چون میلیاردر بود و ریزهکاریهای تجارت خارجی را میدانست، سر کار آورده بود، تا با او همکاری بکند و هر استفادهای که میخواهد ببرد، حتی اگر به ضرر چند میلیون خلق کشور باشد. با این وصف، میگوید: برای اینکه مردم را از فقر نجات بدهم، باید با آمریکا بسازیم؛ یعنی تسلیم شویم و عذرخواهی کنیم تا تحریمها را بردارند، تا کمی اقتصاد رواج پیدا کند.
🔸ممکن است در سطحی از آگاهی، باورش این باشد که میخواهد فقر مردم را برطرف کند، غافل از اینکه هم خودش، هم مردمش، هم دینش و هم خونهای شهدا را پایمال کرده است، ریشه انقلاب را کنده است و تا روز قیامت هر چه فساد بر این کار مترتب شود، به گردن اوست. أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ انسان کودنی نیست. اینگونه نیست که مسائل سرش نشود، علم دارد، تجربه دارد، سیاست و اقتصاد سرش میشود، به مردم هم میخواهد خدمت کند، اما باورش نمیشود که میشود با آمریکا درافتاد. میگوید: مگر میشود؟ امریکا کدخدای عالم است.
🔹یک امامی باید باشد که بگوید آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. با خدا باش! وقتی انسان خدا را فراموش کرد اینگونه میشود. اگر خدا را کنار بگذاریم، همه حسابها درست است؛ واقعا در مقابل ثروت، تکنولوژی، سیاستمداران، تجربههای سیاسی وجنگی آنها کم میآوریم، اما ما چیزی داریم که آنها ندارند؛ وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ؛ ما خدا را داریم. وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ؛ کسیکه خدا را فراموش کند، دیگر قوای اداراکیاش درست کار نمیکند و نمیتواند حقیقت را بشناسد. خداوند بر دلش (همان قوهای که باید حق و باطل را تشخیص بدهد) مهری میزند که باز نمیشود. فَمَن يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ؛ کسی را که خدا گمراه کند، چه کسی میتواند هدایت کند؟ آیا قدرتی بالاتر از خدا برای هدایت او هست؟! این نتیجه پیروی از هوای نفس است.
مشروح در :
http://mesbahyazdi.ir/node/6798
📲 http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆 ⭕️ علامه مصباح یزدی : مسئولین تسلیم قدرت ظاهری دشمن نشوند
⬅️ به یاد داشته باشیم وقتی که ما از لحاظ اسباب ظاهری در نهایت ضعف بودیم، امام میفرمود: آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. این سخن از باب اعتمادی بود که او به خدا داشت. اين را به یاد داشته باشیم و در مقاطع مختلف زندگیمان به کار بگیریم. این طور نشود که اگر احساس ضعف کردیم، تسلیم شویم؛ این شأن مؤمن نیست. خدا نیز دوست ندارد که مؤمن در مقابل کافر و دشمن خدا سر تسلیم فرود بیاورد و با آنها پنهانی قرارداد ببندد. ان شاء الله مسئولین ما توجه داشته باشند و به این آفات مبتلا نشوند.
💐درسهایاخلاق سالتحصيلی95-96؛ جلسه هفدهم: فینظر کیف تعملون💐
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻 آنچه کسانی را به فسادهای غیرقابل جبرانی کشانده است، رگههای اخلاق فاسدی بوده است که در عمق دلشان وجود داشته و گاهی خودشان نیز به آنها توجه نداشتهاند. داستانهای قرآن را ملاحظه بفرمایید! از ابتدا با داستان تکبر ابلیس، حسد قابیل، داستانهای بنیاسرائیل و بلعم باعورا شروع میشود و به داستان کسانی میرسد که به خاطر حسد با پیغمبر اسلام مخالفت میکردند. ریشه اولین جنایتی که بین انسانها واقع شد حسد بود. آخرین جنایتی که قرآن ذکر میکند نیز درباره قومی است که با پیغمبر اکرم به خاطر حسد مخالفت میکنند.
شاید اگر ابتدای کار، از هابیل و قابیل میپرسیدند که نسبت به هم چه احساسی دارید؟ میگفتند: دو برادریم که همدیگر را دوست داریم. شاید قابیل هیچگاه احساس نمیکرد که چیزی در عمق دلش وجود دارد و ممکن است موجب قتل برادرش شود. با هم غذا میخوردند، با هم رفت و آمد داشتند و زندگی میکردند تا اینکه داستان قربانی پیش آمد و معلوم شد که یکی در گوشه دلش، نسبت به دیگری حسد دارد. اکثر ما در گوشه دلمان از این چیزهای کثیف پنهان شده است. گاهی خودمان نیز میدانیم، اما به آن اهمیت نمیدهیم، ولی گاهی خودمان نیز اصلا به آنها توجهی نداریم، اما وقتی پای امتحان به میان میآید، خودش را نشان میدهد. مهمترین رذایل، کبر، حسد و عُجب است.
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی،جلسه بیست و پنجم، رمضان 1439،موضوع:« صراط مستقیم؛ آماج دسیسههای شیطان»
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آیت الله محسن خرازی و آیت الله استادی از بهترین دوستانم بودند || خدمات ماندگار یاران امام
🔹خاطره گویی علامه مصباح از روندی که به تأسیس مؤسسه امام خمینی (ره) انجامید
▶️ @mesbahbasir_com
🔻 دیدار رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با حضرت آیت الله مصباح یزدی
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆وظیفه کمیته امداد،همان وظیفه دولت است
🔻علامه مصباح یزدی در دیدار با رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) :
🔹از روزی که کمیته امداد به فرمان امام راحل(ره) تشکیل شد و کار خود را در مقیاس کوچک آغاز کرد، بنده به نظرم آمد که این، یکی از بهترین کارهایی است که میتواند انجام شود.
🔸هر حكومتی سعی میکند مردم خود را راضی نگه دارد و دولتها در سراسر جهان ميكوشند با ارائه خدمات به شهروندان، رضایت آنها را کسب کنند. از همينرو همه دولتها، از جمله دولت اسلامی کارهای زیادی را انجام میدهند و دستگاههای مختلفي را ایجاد کردهاند تا فقر از جامعه برطرف شود؛ لذا نهادی مانند کمیته امداد که مستقیماً در پي فقرزدائی است، کار دولت را انجام میدهد.
🔹در واقع کاری که دولت با چندین واسطه در پی اجرای آن است، کمیته امداد آن را مستقیماً انجام میدهد. این در حالی است که بسیاری از فعالیتهای دولت به جاي فقرزدائي، به فربهتر شدن ثروتمندان و فقیرتر شدن فقرا میانجامد و به سود برخی رانتخواران تمام میشود.
🔸آیتالله مصباح یزدی در پايان با اشاره به مشکلات و سختیهایی که برخی اقشار محروم با آنها دست و پنجه نرم میکنند، خاطر نشان كرد: این افراد علیرغم فشارهای زندگی، بر اساس ایماني كه به خداوند دارند، ناشکری نمیکنند؛ این نشان از عظمت روحی آنها دارد؛ طبیعتاً خدمت به چنین کسانی بدون طمع رسیدن به پست و مقام، اجری فراوان دارد.
گفتني است رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این دیدار صمیمی كه در تاريخ شانزدهم خردادماه برگزار شد، گزارشي از عملكرد اين نهاد ارايه كردند.
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆رنج های معرفتی و عملی صدا و سیما
🔻علامه #مصباح در دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما:
🔹 در رسانه ملی به دو گروه علمی و فنی اسلامی نیاز داریم؛ گروه اول باید افرادی باشند که محتواهای صحیح و مفید و ارزنده را استخراج کرده و مطابق با قشرهای مختلف جامعه، محتوای متین و مؤثر آماده کنند و گروه دوم باید عهده دار کار فنی شوند و قالب های جذاب، زیبا و متناسب با علائق و سلائق مختلف مردم در گروه های سنی مختلف آماده کنند.
🔸 این مسأله، یک حرف نو و جدید نیست،بلکه هر عاقلی این مطلب را می داند؛ اما سخن در این است که صدا و سیما در این دو بُعد در حد مطلوب و ایده آل کار کرده است یا خیر؟ بنده فکر می کنم در حد ایده آل نیست؛ هم در محتوا نقص وجود دارد و هم در شیوه ارائه.
🔹گاهی کسانی عهده دار ساخت برخی برنامه ها می شوند که صلاحیت ساخت آن را ندارند و مطالبی در آن بیان می شود که مغایر با هدف هاست.
🔸اگر فکر می کنید این دو مؤلفه در حد کامل در برنامه های صدا و سیما اجرا می شود، که باید خدا را شکر کرد
🔹 اما اگر باور دارید، ضعف هایی وجود دارد، نمی توان از کنار آن بی خیال گذشت؛ چرا که ما مسئولیم؛ روزی باید در مقابل خدا، پیامبر(ص)، ائمه(ع)، شهدا و خانواده های آن ها پاسخگو باشیم که در مقابل این همه نعمت و این همه فداکاری آن ها برای اسلام، چه کرده ایم؟
🔸 آیا می توانیم بگوییم ما برای این که مردم جذب شبکه ماهواره ای نشوند، مجبور شدیم چنین برنامه هایی بسازیم؟ آیا شما برای برنامه هایی با محتوای مفید، تا حدامکان برای جذابیت آن تلاش کردید و نتیجه نگرفتید یا خیر؟ اگر در حدامکان تلاش نکرده اید، نمی توانید بگویید برای این که مردم جذب شبکه های خارجی نشوند مجبور به ساخت فلان برنامه شدیم!
🔹 اگر در «حدامکان» برای جذاب سازی برنامه با محتوای غنی تلاش کردید، دیگر ناراحت نباشید که عده ای از برنامه های شما خوششان نمی آید؛ چرا که قرآن با آن همه زیبایی اش وقتی به گوش عده ای می رسید، نه تنها به پیامبر(ص) ایمان نمی آوردند بلکه پیامبر را ساحر و شاعری مجنون می نامیدند!
🔸عامه مردم که توقع بجایی دارند، دوست دارند مطالب سودمند البته به صورت جذاب ارائه شود تا برای آنها مفید باشد. لذا توصیه بنده این است که اگر ضعفی در این دو رکن وجود دارد، جبران شود.
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻دیدار رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از مدیران سیما با آیت الله مصباح یزدی
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻دیدار رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از مدیران سیما با آیت الله مصباح یزدی
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆مسئولان کشور ، پست و مقامشان را وسیله امتحان می دانند و یا ابزار سوءاستفاده؟ / مشکلات جامعه، ناشی از رفتار خودمان است
🔻 علامه مصباح در جمع گروهی از کارمندان نیروهای نظامی:
🔸 بسیاری از مشکلاتی که می بینیم، بازتاب رفتار خودمان است؛ اگر انسان طبق خواسته خداوند متعال، قدم بردارد، حتی زندگی دنیایی او هم بهتر میشود؛ البته به شرطی که ایمان در دل، و تقوا در عمل وجود داشته باشد. اما چنین نگرشی با آنچه در این عصر در رفتارهای اطراف خود میبینیم، سنخیت ندارد.
🔹 سختیها عاملی است که توجه انسانها را به خدا جلب میکند و زمینه را برای دریافت رحمتهای الهی فراهم ميسازد. اما زماني كه سختیها برطرف شد، آدمي باز خدا را فراموش كرده، و سختی و مشکلات را لازمه زندگی طبیعی بشر میداند! با پيدايش چنین تفکری در جامعه بشري خداوند نیز آنها را به عذاب گرفتار میکند.
🔸 دنیا محل آزمون و آزمایش اهلی برای همگان است؛ هم در عرصه فردی و هم در عرصه اجتماعی؛ اما آیا مسئولان کشور، پست و مقامشان را عرصهاي براي امتحانی الهی میدانند، یا جايگاهي میدانند که در نتيجه زحمات فراوان به آن دست یافتهاند و باید از آن استفاده کنند؟ آیا صندلی مسئولیت را ابزار امتحان و وسیلهای برای خدمت به مردم در جهت رضای الهی میدانند، یا آن را هدف نهايي تلاشهاي خود میپندارند؟
🔹مشکل اصلی ما این است که دلداده دنیا هستیم و دنیا را هدف میپنداریم، نه وسیله!
🔸اگر پست و مقام را برای حفظ امنیت کشور، هدایت مردم و دستگیری از مظلوم خواستیم، ارزش دارد.
مشروح در : 👇👇
http://mesbahyazdi.ir/node/6851
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔰علامه مصباح در جمع بسیج اساتید دانشگاه آزاد:
🔷 تنها راهکار برون رفت از وضع موجود در فرمایش رهبری خلاصه می شود
🔷 ابتدا باید فکر را اصلاح نمود
🔹 آیا در ابتداي پيروزي انقلاب احتمال میدادید که كساني رسماً پیشنهاد مذاكره بی قید و شرط با رئیس جمهور آمریکا را مطرح كنند؟! در حالي كه همه مردم شعار مرگ بر آمريكا را مثل تکبیر بعد از نماز، لازم میدانند، عده ای که بعضي از آنها سابقه فعالیتهای انقلابی داشتند به خود جرأت ميدهند كه بگویند در مقابل آمريكا كه دشمنترین دشمنانِ اين نظام است، دستها را بالا ببریم!
🔸 اگر بخواهیم شرايط تغيير كند و جامعه فعلي شبیه انقلابیون نسل اول براي ادامه راه آنها و پيروي از رهبر خود عهد و پیمان ببندد، باید چه کنیم؟ آیا راهپیمایی و شعار دادن كافي است؟
🔹 وضع امروز جامعه ما حاصل روندی چهل ساله است که آرام آرام شكل گرفته است، و برای اصلاح نواقص فرهنگي موجود نیز چند دهه وقت لازم است؛ ولی به شرط این که برنامه صحیحی براي اين كار داشته باشیم.
🔸 قدم اول در اين مسير آن است که از نظر فکری باور کنیم که تفکر امام(ره) صحیح بود. متأسفانه بخشي از مشکلات فعلي جامعه ما ناشي از این است كه كساني معتقدند كه امام(ره) هم اشتباه کرد و اگر از ابتدا با آمریکا، و حتی قبل از آن، با شاه مذاکره میکرد، ما امروز این مشکلات را نداشتیم! همين افراد هستند كه میگویند مردم خستهاند و طرفداران امام(ره) کم شدهاند.
🔹 راهکار تغيير وضع موجود در اين فرمايش مقام معظم رهبری خلاصه میشود که بايد انقلابی باشیم و انقلابی بمانیم، اظهار داشت: زماني كه رهبری میفرمایند مسئولان باید انقلابی باشند، یا دانشگاه باید انقلابی باشد، یا حوزه باید انقلابی بماند، در واقع يك هشدار است.
🔸 تأکید ایشان بر انقلابی ماندن، نشان میدهد که برخي افراد تغییر ماهیت داده، و انقلابی نيستند، یا در حال دور شدن از انقلاب هستند. قدم اول برای جبران اين ضعف، تغییر فکر است؛ به ويژه با توجه به اينكه پايه و اساس انقلاب ما ایدئولوژی و نگرش خاص نسبت به عالم هستي، زندگی و انسان بود.
🔹 اگر بخواهیم انقلابی باشیم، ابتدا باید فکر اسلامی را در خود تقویت کنیم؛ بايد بدانیم فقط ایجاد تغییرات ظاهري در سطح جامعه مشکل را حل نمیکند؛ زيرا هر منافقی میتواند ظواهر را رعایت کند. ما باید فکر خود را اصلاح کنیم؛ بايد بدانیم چرا آفریده شدیم، به کجا باید برویم، و چه وظیفهای داریم؟
مشروح در :
http://mesbahyazdi.ir/node/6852
http://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆نگاهي گذرا به مفاهيم و معيارهاي کارآمدي نظام
🔻ملاک کارآمدي نظام تحقق ارزشهاي اسلامي است
سخنرانی حضرت آیتالله مصباح یزدی در همایش دفتر ارتباطات فرهنگی، ساختمان یاوران مهدی جمکران، تاریخ 27/11/1396
#مشروح_بیانات:
http://mesbahyazdi.ir/node/6854
📲 https://eitaa.com/mesbahbasir_com/75
#تصویر_ویژه
عرض ارادت آیت الله مصباح یزدی به محضر مبارک امام رضا علیهالسلام
در حاشیه جلسه دیدار فراگیران طرح ولایت طلاب
۹۷/۴/۲۰
https://eitaa.com/mesbahbasir_com/75
🔆دام شیطان برای حزب الله؛ دامی که حتی بزرگترین اصحاب ائمه (ع) را نیز گرفتار کرد/ آماده باشيم هر سختي را براي خدا تحمل کنيم
آیت الله مصباح یزدی در جمع خانواده شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم:
♦️ گاهي مصالح نظام اسلامي ايجاب مي کند که انسان خون جگر بخورد و اظهار نکند و صبر پيشه سازد؛ اگر نتوانيم اين موارد را بشناسيم، شيطان از همين مسأله به عنوان دامي براي انحرافمان استفاده خواهد کرد.
♦️رهبر انقلاب اسلامي از بزرگترين نعمت هايي است که خدا به ما داده است ؛ شخصيت هاي تراز اول سياسي دنيا، گاهي تصريح کرده اند که تا ايران چنين رهبري دارد، دشمنانش نمي توانند کاري از پيش ببرند.
♦️ گاهي پافشاري بر برخي مسائل سبب فوت شدن مصلحت بزرگتري مي شود؛ بايد مصاديق آن را بشناسيم؛ گاهي نشناختن اين موقعيت ها، سبب از دست دادن ايمانمان به رهبري مي شود؛ شايد ما به خاطر علاقه و دلسوزي خودمان فکر کنيم که رهبر بايد رفتار و موضع تندي نسبت به فلان قضايا بگيرد و وقتي رهبري چنين موضعي نگرفتند، گمان کنيم کار ايشان اشتباه بوده است!
♦️شيطان چنين دامي را حتي براي بزرگترين اصحاب ائمه (ع) نيز گسترده بود؛ در تاريخ مي خوانيم که بزرگترين اصحاب امام حسن (ع)، سجاده از زير پاي امام حسن (ع) کشيدند و ايشان را « مذل المؤمنين » خطاب کردند!
♦️ فکر نکنيم هر چه ما فهميديم، رهبري هم بايد همان را فهميده باشد و لذا بايد موضعي که انتظار داريم اتخاذ کند؛ اين امر سبب مي شود تا به خودمان حق بدهيم تا به سخنان او عمل نکنيم؛ آيا معناي ولايت فقيه اين است که او بايد مثل ما فکر کند و به فرمان ما گوش کند يا ما به فرمان وي
♦️در طول اين چهل سال ثابت شده است که خداوند مصلحت جامعه را توسط ولي فقيه رقم زده است،
♦️بنده به غير از امام (ره)، هيچ يک از علماي گذشته را به روشن بيني، فراست، تدبير، تحمل سختي ها و سعه صدر و جامعيت ايشان نديده ام.
♦️اين که کمبودهاي جامعه را به خاطر عدم اتخاذ مواضع تند از سوي رهبري بدانيم، امري خطاست؛ اگر چنين باشد بايد بگوييم بسياري از مشکلات صدر اسلام نيز – العياذ بالله – تقصير پيامبر(ص) و معصومين بوده است!!
♦️سختي ها را تحمل کرده و صبر کنيم و به خاطر هر اشتباهي که ديگران انجام داده اند، سر و صدا راه نيندازيم؛ در عین دیدن واقعیات افراط و تفریط نداشته باشیم واولويت ها را بشناسيم. البته نسبت به آنچه قرار است سرنوشت نظام را تغيير دهد، حساس باشيم و در اين موارد فرمايشات رهبري را نصب العين خود قراردهیم.
https://eitaa.com/mesbahbasir_com/75
📸حضرات آیات وحید خراسانی و مکارم شیرازی و همچنین علامه محمدتقی مصباح یزدی در مراسم غبارروبی امروز مضجع رضوی(ع) حضور داشتند.
https://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔻 پاسخ رهبرانقلاب درباره برخی از نگرانیها نسبت به آینده انقلاب:
هیچ غلطی نمیتوانند بکنند این را به همه بگویید
🔹 در روزهای اخیر جمعی از فعالان فرهنگی خارج از کشور با رهبر انقلاب دیدار کردند که در خلال آن یکی از حضار، دغدغه و نگرانی علاقمندان به انقلاب در آن سوی مرزها را از آینده بیان کرد.
🔹 رهبر انقلاب در پاسخ به نگرانی این شخص گفتند: نسبت به اوضاع ما اصلا نگران نباشند، هیچکس هیچ غلطی نمیتواند بکند، مطمئن باشند، هیچ تردیدی در این جهت وجود ندارد؛ این را به همه بگویید.
✅ https://eitaa.com/mesbahbasir_com
🔆علامه مصباح: «طرح ولایت» پاسخ به مهمترین سؤالات بنيادين انسان است
بايد یک بار براي هميشه کلاه خود را قاضی کنیم، و ببینیم آيا آنچه انبیا گفتند، راست است یا دروغ. آیا راهی براي فهميدن صدق و کذب گفتههاي ايشان وجود دارد؟ معروف است که سه نسل براي كشف الفبای خط میخی تلاش کردند! حال، آیا تلاش براي فهميدن صحت و سقم ادعاي وجود خدا و قیامت، كه اعتقاد و التزام به آن در سعادت و شقاوت ابدي انسان تأثيرگذار است، به اندازه کشف خط میخی اهمیت ندارد؟!
http://mesbahyazdi.ir/node/7025
📲 https://eitaa.com/mesbahbasir_com/89
🔆 علامه مصباح: پاسخ همه دلنگرانیها براي آینده انقلاب، یک عبارت است؛ «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»
🔹 خداوند همانگونه که به پیامبرصلياللهعليهوآله وعده شرح صدر داده، به کسانی هم که بخواهند مسئولیتی هر چند كوچك در راستای مسئولیت آن حضرت بر عهده بگیرند، وعده شرح صدر میدهد.زيرا با وارد شدن در راه، گذشته از مخالفتهاي دشمنان كه امري طبيعي است، گاهي انسان مورد بیمهری دوستان نيز قرار میگیرد، و بدون شرح صدر از عهده انجام چنين مسئوليتي بر نخواهد آمد.
🔸خداوند با اعطاي شرح صدر به انسان موجب میشود وی در برابر مخالفتهاي دشمنان و بيمهريهاي دوستان احساس سرخوردگی نکند، و بتواند تمام توان خود را صرف انجام وظیفه کند
🔹بر اساس آيات سوره انشراح خدواند نام پیغمبر اكرم صلواتاللهعليه را پرآوازه کرد. امروز نيز شاهديم كه حضرت امام(ره) كه قبل از آغاز نهضت، جایگاه و شهرت خاصی در دنیا، و حتي در کشور ايران و بین علما نداشت، بعد از تحمل رنجها و سختیها و پيروزي انقلاب به جایی رسید که معروفترین شخصیت تاریخ معاصر شد، و عظمت وی حتي کفار و دشمنانش را نیز تحت تأثیر قرار داد.
🔸آیات سوره انشراح برای کسانی که سختیها و دشواریهای راه را میبینند و نگران آینده نظام هستند، بسیار امیدبخش است. در دوران دفاع مقدس مردم نگران بودند كه عاقبت جنگ چه خواهد شد؛ امروز نيز دلسوزانِ بسياري میگویند عاقبت انقلاب چه خواهد شد؛ اين نگرانيها برای آینده کشور با فدا شدن صدها هزار شهید و تحمل مشكلات و سختيها طبیعی است؛ اما پاسخ همه اين دلنگرانیها یک كلام است؛ «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً».
🔹گاهی ممکن است انسان تحمل بار سنگینی را عهدهدار شده، و آن را به منزل برساند، اما در پايان دچار شک و ترديد شود که آیا کارش درست بوده یا نه؛ آیا تحمل همه سختیها بیفایده نبود؛ آیا نمیشد راهی را انتخابی کرد که هم خداپسند باشد، هم تبعات کمتری داشته باشد؟
🔸 به عنوان مثال امام راحل(ره) 55 سال پیش حرکتی را شروع کرد که تبعات سنگینی را به همراه داشت؛ و چه بسا خود ايشان هم در ابتداي راه باور نمیکرد صدها هزار جوان برومند در این راه فدا شوند! حال، آیا راه ديگري نبود که ايشان وظيفهاش را انجام ميداد، اما این همه تبعات و مشکلات پيش نميآمد، و این همه کشته و ویرانی حاصل نمیشد؟ چنین شک و ترديدي ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، و سبب تحول و انحراف از مسير انجام وظيفه شود.
🔹چه بسيار كساني که پس از سالها انجام تکلیف، تحمل شکنجه، زندان و جهاد در راه خدا، از راه منحرف شده، و به پايينترين مراتب انساني سقوط كردند! به یاد داشته باشیم که هیچ كس از انحراف مصون نيست، و همه ما تا آخرین لحظات زندگی مورد امتحان الهی قرار میگیريم؛ لذا دائماً باید در پي خودسازی و مراقبت از نفس باشيم.
🔸مهم این است که ما در مقابل خدا روحیه بندگی داشته باشيم، و هر چه او فرمان داد، بگوییم چشم! اگر این روحیه در ما پیدا شد، کارهای کوچک، عظمت مییابند. بدانیم معامله با خدا آسان است، و او دریا، دریا رحمت میدهد؛ اما چنين معاملهاي یک شرط دارد؛ و آن، اين است که کار نه به خاطر دل خودم، به خاطر رضايت مردم، يا تشویق دیگران، بلکه فقط براي رضاي خدا باشد؛ در این صورت یک قطره اشک، کوه گناه را از بین میبرد، و هر لحظه از عمر آدمي ارزش هزاران سال عبادت را پیدا میکند.
مشروح:
http://www.mesbahyazdi.ir/node/7095
🌺علامه مصباح در جمع اساتید و خادمین «طرح ولایت» طلاب🌺
https://eitaa.com/mesbahbasir_com/89