eitaa logo
مصباح دوستان
2.8هزار دنبال‌کننده
444 عکس
428 ویدیو
5 فایل
مرجع جدیدترین اخبار، سخنان و کلیپ از علامه مصباح یزدی تبادل و ارتباط @omid123 گروه بصیرتی اساتید انقلابی http://eitaa.com/joinchat/577372176C9f907ab122 کانال رسمی انجمن فارغ التحصیلان http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367 .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ترویج سکولاریسم 🔻 علامه مصباح: آنچه دشمنان می خواهند، ما خودمان داریم برایشان انجام می دهیم!!! #گام_دوم_انقلاب http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
♦️ قرار بود برجام، نماد اشتباه امام (ره) باشد، اما گواه درستي راه امام (ره) شد 🔰علامه مصباح: برجام الگويي براي تضعيف تز امام در مقابل آمريکا بود! // حماقت آمريكايي ها باعث شد تا مدافعان رابطه با آمريكا نيز زبان به اعتراض باز كنند 🔻 امام (ره) در شرايطي که آمريکا خود را همه کاره ي عالم مي‌دانست، آن‌ها را تحقير کرد و شعار مرگ بر آمريکا سرداد و گفت آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند. 🔻بهترين راهي که مي‌توانست دشمنان را به هدف خود برساند، اين بود که الگويي را معرفي کنند تا به مردم نشان دهند که مي‌توان با آمريکا کنار آمد، تا سوژه اي براي مطلوبيت رابطه با آمريکا و حذف شعار مرگ بر آمريکا باشد. 🔻 البته اين از حماقت آمريکايي هاست که خودشان همين الگوي خودشان را نيز سست کرده و کاري کردند که حتي مدافعان رابطه با آمريکا نيز مجبور شدند زبان به اعتراض باز کنند. http://mesbahyazdi.ir/node/6223 #fatf http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
♦️ سلاخی گناهان! 🔆امام سجاد (ع) می فرماید: 🔻 “ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امحَاقِ هِلالِهِ، وَ اسْلَخْ عَنَّا تَبِعَاتِنَا مَعَ انْسِلاخِ أَيَّامِهِ حَتَّي يَنْقَضِيَ عَنَّا وَ قَدْ صَفَّيْتَنَا فِيهِ مِنَ الْخَطِيئَاتِ، وَ أَخْلَصْتَنَا فِيهِ مِنَ السَّيِّئَاتِ” 🔹 خدايا بر محمد و آلش درود فرست و با بي‌رمق شدن نور ماه و رفتن او در محاق، گناهان ما را نيز پنهان فرما. با پايان يافتن اين ماه پيامدهاي گناهان و سنگيني رفتار خطاي ما را، از ما بركنار نما؛ تا جايي كه چون اين ماه پايان مي‌يابد، ما نيز از خطا و گناه پاك شده و از بديها و زشتيها رها گشته باشيم... 🔸 «سلخ» به معني پوست كندن است... حضرت امام سجاد (ع) رفتارهاي زشت ما را به ماه تشبيه ميكنند و از خدا مي‌خواهند تا آنچنان كه در پايان ماه، نور مهتاب كم ميشود، گناهان ما نيز بي‌رمق و بي‌فروغ گردند تا جايي كه در پايان ماه ديگر گناهي در دفتر اعمال ما نمانده و با پايان اين ماه ما نيز از همه گناهان پاك شده باشيم. آیت الله مصباح یزدی - سخنرانی رمضان 1429 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔰 شروع جلسات درس اخلاق آیت‌الله مصباح یزدی ویژه ماه مبارک رمضان از فرداشب 🔸مکان: دفتر مقام معظم رهبری واقع در خیابان شهدا(صفاییه) 🔹 زمان: از فرداشب ( چهار‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه ) تا آخر ماه مبارک رمضان ؛ ساعت 22 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 درس اخلاق شب‌های ماه مبارک با موضوع «اخلاق اجتماعی» از دوم ماه مبارک رمضان مورخ چهارشنبه ۹۸/۲/۱۸ ساعت ۲۲ آغاز می‌شود.
🔻 قطره متعفنی که محبوب خدا می شود... 👈 علامه مصباح: 🔹 هدف اساسي دين، تقويت ارتباط انسان با خداست. انسان نبايد اصل خود را فراموش كند. يك عدد اسپرم چه ارزشي دارد؟ 🔸 هزاران اسپرم در يك قطره مني وجود دارد. هر انسان يك عدد اسپرم بوده كه پس از تغيير و تحولات تبديل به انسان شده است. قطره مني كه در هر روز ميليون‌ها ميليون از آن را از روي لباس و بدن مي‌شويند تا آلودگي آن باقي نماند، به نطفه‌اي تبديل شده و سپس از آن انسان به وجود آمده است. 🔹جالب‌تر آنكه اين موجود پست و بي‌ارزش و متعفن، به جايي مي‌رسد كه محبوب خدا شده و آن‌چنان ترقي نموده و مورد عنايت واقع مي‌شود كه خداوند با آن هستي بينهايت، جمال بينهايت، كمال بينهايت و قدرت بينهايت به او ميگويد: «تو محبوب من هستي! در نزد من آي و دل به كسي مبند». 🔸اين نطفه پست آلوده از كجا تا كجا ترقي نموده و به چه درجه‌اي ميرسد؟! 🔹هدف اصلي انسان در زندگي، از صفر به سوي بينهايت رفتن است. گناه همان چيزي است كه مانع ترقي و بالا رفتن انسان مي‌شود. اگر كسي باور كند، كه گناه مانع كمال و ترقي انسان است، وقتي چندين سال عمر خود را مي‌نگرد، خواهد ديد كه چقدر آلودگي براي خود ايجاد كرده است. http://mesbahyazdi.ir/node/296 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
980218.mp3
14.48M
👈 صوت کامل جلسه اول درس اخلاق ماه مبارک رمضان علامه #مصباح مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔻 اخلاق عرفی، دینی، و عقلی 🔻رنسانس و تحول در مباحث اخلاقی غرب 🔻تقسیمات اخلاق 🔻مبنای ارزش اخلاقی از دیدگاه مکاتب مختلف 🔻ویژگی‌های اخلاق دینی 🔻دین و ساختن موضوع اخلاقی! http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔰 رضوان من الله اکبر! برای درک بهتر این معنا، به رفتار علی (ع) توجه کنید ... 🔻 برای این که معنای رضوان الهی به ذهن نزدیک شود، به این مثال توجه کنید. یکی از چیزهایی که انسان در زندگی به آن احساس نیاز می‌کند، از آن لذت می‌برد و گاهی حاضر است چیزهای دیگر را نیز فدای آن کند، دوستی صمیمی است که از رفتار، اخلاق و گفت‌وگو با او استفاده کند. 🔹 اگر این محبت شدت پیدا کند، انسان طوری می‌شود که حتی خواب و خوراک را هم فراموش می‌کند؛ همیشه به دنبال انجام کاری است که محبوب خوشش بیاید، و لذتی که از خوش آمدن او می‌برد، از هر لذتی برایش بیشتر است. عاشق حاضر است هر کاری بکند که معشوق خوشحال شود. برای این‌که او نگاهی ‌کند یا لبخندی بزند، حتی حاضر است جانش را بدهد! 🔹 اگر کسی متناسب با شأن خداوندی خدا، محبتی نسبت به او پیدا کند، بعد از آن‌که روز در میدان در جنگ، جنگ کرده است، یا در میدان قضاوت بین متخاصمان حکم کرده، به فقرا و ایتام رسیدگی کرده، کودکان یتیم را در دامنش نشانده و غذا به دهانشان گذاشته است، نیمه شب هنگام استراحتش، در نخلستان سر به روی خاک می‌گذارد و اشک از چشم‌هایش جاری می‌شود،‌و می‌گوید: همه این کارها برای این است که تو دوست می‌داری! این را با چه چیزی می‌شود مقایسه کرد؟ از این مثال‌ها انسان می‌تواند تصور کند که «رضوان من الله اکبر» یعنی چه. درک رضایت محبوب با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست. 👈جلسه اول درس اخلاق ماه مبارک رمضان علامه - 18 اردیبهشت ماه 98 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منافق 🎥 #علامه_مصباح: بررسي كنيم ببينيم ما هم منافقيم يا نه؟ 🔹تا كجا پاي انقلاب ايستاده ايم؟ http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
98-02-19.mp3
9.57M
🔻 جلسه دوم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان 👈مباحث مطرح شده در این جلسه 🔻ارزش‌های اخلاقی از نگاه دین 🔻مراتب ارزش 🔻رفتار یا ملکات؟! 🔻مکاتب اخلاق بشری در مقایسه با نظام ارزشی اسلام 🔻دین و دعوت به نتایج زیر حد نصاب! 🔻حد نصاب ارزش از نگاه دین 🔻توجه به منافع مادی؛ اقتضای روش تربیتی 🔻بندگی؛ راه رسیدن به مطلوب‌های فطری انسان http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 راه حل مشکلات اقتصادی کشور چیست؟ 👈 علامه مصباح: 🔹 آن‌چه جای تعجب دارد این است که ما به عنوان يك کشور اسلامی و انقلابی که امام(ره) آن را پایه گذاری کرده، در صدد هستیم که برای حل مشکلاتمان نسخه‌ای از دشمنان بگیریم!! 🔸 یعنی با این همه منابع غنی، به سمت کسانی که فساد و مشکلاتشان عیان شده، دست دراز کنیم. 🔆 قرآن می فرماید: « وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» 🔹 آیا ما باور داریم حل مشکلات اقتصادی، با ایمان به خدا و تقوای جمعی، برطرف می شود؟؟ 🔻رفتار ما نشان می‌دهد که قائل به گرفتن راه حل از اسلام نیستیم و معتقدیم كه «ره چنان باید رفت که رهروان رفتند»؛ باید به کسانی مراجعه کنیم که حتی به هم‌پیمانانشان هم پشت می‌کنند! بیانات در دیدار با اعضای مرکزی جبهه پایداری 28 تیرماه 97 http://mesbahyazdi.ir/node/6858 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
980220.mp3
9.38M
🔻 صوت کامل جلسه سوم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان 👈مباحث مطرح شده در این جلسه : 🔻اخلاق عرفانی 🔻فلسفه زندگی اجتماعی 🔻عامل پیدایش زندگی اجتماعی 🔻عدالت؛ اصلی عاقلانه در زندگی اجتماعی 🔻تعریف عدالت 🔻منشأ پیدایش حقوق 🔻منشأ پیدایش اخلاق اجتماعی 🔻منشأ پیدایش سیاست 🔻اساس علوم اجتماعی از نگاه دین 🔻ولی امر مسلمین؛ متمم تحقق هدف الهی از خلقت انسان http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔴ترس از دشمن ، علت وادادگی برخی مسئولین 🔻 علامه مصباح: کوتاه آمدن در برابر دشمن، گاه به خاطر ترس از تهاجم و تحریم دشمن است که انگیزه افراد را برای مقاومت تحت تأثیر قرار می دهد؛ 🔺لذا گاهی این ترس در سخنان برخی نیز کاملا مشخص است و مثلا می گویند اگر این برجام و مذاکرات نبود، امروز جنگ شده بود و سخنانی از این قبیل. 19/1/95 دیدار با تعدادی از منتخبان طرح ولایت http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
98-02-21_0.mp3
11.46M
🔻 صوت کامل جلسه چهارم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان 👈مباحث مطرح شده در این جلسه : 🔻تعادل حق و تکلیف 🔻اخلاق و سیاست؛ ضامن اجرای حقوق 🔻اعتبار علوم اجتماعی 🔻اعتبار اخلاق اجتماعي اسلامي 🔻تشکیک در واضح‌ترین مسایل علوم اجتماعی! 🔻اخلاق اجتماعی اسلام؛ نظریه‌ای برهانی 🔻رابطه حق و مالکیت 🔻حق خدا؛ سرچشمه همه حقوق http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
980222.mp3
11.58M
🔻 صوت کامل جلسه پنجم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 👈مباحث مطرح شده در این جلسه : 🔻معنای حسن و قبح عقلی 🔻درک خداوند و صفات او؛ پیش‌نیاز درک نظام اخلاقی اسلام 🔻معنای عین ذات بودن صفات خدا 🔻محبت خدا به خودش 🔻الله نور السماوات والارض 🔻رحمت و معرفت، هدف خلقت انسان 🔻معرفت خدا؛ بالاترین رحمت 🔻رحمت خدا لازمه کمال اوست! 🔻رابطه خداشناسی با نظام اخلاقی اسلام http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
👈 بهترین پاسخ برای این سئوال: 🔻 هدف خداوند از خلقت انسان چیست؟ 🔰 علامه مصباح: 🔸 در قرآن درباره چرایی خلقت انسان با چند نوع تعبیر روبه‌رو می‌شویم. تعبیر بسیار معروف، آیه 56 از سوره ذاريات است که در آن می‌فرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ من جن و انس را خلق نکردم، مگر برای عبادت. مفهوم لفظی‌ این آیه بسیار روشن است اما باز این سؤال مطرح می‌شود که خدا به عبادت ما چه کار داشت که ما را خلق کرد؟ آیا نیازی به عبادت ما داشت؟! 🔹 آیات 118 و 119 از سوره هود این پرسش را پاسخ می‌دهند. می‌فرماید: وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ * إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ؛ انسان‌ها دائما اختلاف خواهند داشت، مگر کسانی که مورد رحمت خدا باشند و خدا برای همین رحمت انسان‌ها را خلق کرده است.[2] از این آیه استفاده می‌شود که خداوند انسان‌ها را خلق کرده است تا آن‌ها را مشمول رحمت خود کند. در روایتی هدف خلقت انسان این‌گونه بیان شده است: كنت كنزا مخفيّا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لاعرف؛[3] من صرف‌نظر از خلقت، گنج نهانی بودم که کسی مرا نمی‌شناخت. دوست داشتم که شناخته شوم، خلق را خلق کردم تا شناخته شوم. 👈 جلسه پنجم درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1440 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 بالاترین رحمت الهی بر انسان ها چیست؟‌ 🔻بالاترین لذتی که انسان می تواند درک کند، چیست؟ 🔰 علامه مصباح: 🔸 اگر ما مفاد آن دو آیه و این حدیث را بر هم تطبیق کنیم با مفاهیم مترتبی روبه‌رو می‌شویم؛ اگر «احببت ان اعرف» سرّ خلقت است، بر اساس مقدمه‌ای که گفتیم، «احببت» از صفات ذاتیه خداست. هر چیز خوبی دوست‌داشتنی است، و این دوست داشتن عین ذات خداست. سپس می‌فرماید: موجوداتی را خلق کردم که به من معرفت پیدا کنند و آن معرفتی که پیدا می‌کنند، محبوب من است. این معنا را با «ولذلک خلقهم» در سوره هود تطبیق کنید! از آن آیه استفاده کردیم که خداوند همه موجودات، ازجمله انسان، را خلق کرد تا به آن‌ها رحمت دهد. 🔹 آن رحمت چیست؟ بالاترین رحمت، معرفت خودش است. هیچ رحمتی برای هیچ مخلوقی بالاتر از این نیست که خدا را بشناسد. بنابراین محال است که برای هیچ موجودی لذتی بالاتر از لذت معرفت خدا پیدا شود. سر این‌که اولیای خدا از یاد خدا و گریه و عبادت برای او لذت می‌بردند، همین معرفت است. 🔸 اما این‌که می‌فرماید: من دوست داشتم که شناخته شوم، به این معناست که دوست داشتم که شما معرفت پیدا کنید. می‌خواستم موجودی پیدا شود که به من معرفت داشته باشد، و بالاترین لذت را از زندگی‌اش ببرد. این معرفت نیز رحمتی است که خود من به او می‌دهم. هیچ موجودی خودش از خودش چیزی ندارد. 👈 جلسه پنجم درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1440 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
980223.mp3
14.61M
🔻صوت کامل جلسه ششم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/23 👈مباحث مطرح شده در این جلسه : 🔻ویژگی‌های عالم ملکوت 🔻ویژگی‌های عالم مُلک 🔻انسان؛ کامل‌ترین موجود عالم ملک 🔻گستره رشد انسان 🔻زیبایی خلقت انسان 🔻موضوع ارزش‌های اخلاقی اسلام 🔻قرب الهی؛ زمینه‌ساز مقام خلیفه‌اللهی 🔻اقسام ارزش‌های اخلاقی اسلام 🔻ارزش‌های اخلاقی؛ اهدافی متوسط 🔻نقش حکمت الهی در محدودسازی آزادی http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
98-02-24.mp3
14.49M
🔻صوت کامل جلسه هفتم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/24 👈مباحث مطرح شده در این جلسه : 🔻پاداش و تنبیه در نظام‌های اخلاقی بشری 🔻رضایت و ستایش بزرگ‌ترها به عنوان ملاک ارزش اخلاقی 🔻جایگاه نتایج دنیوی در روش تربیت اخلاقی اسلام 🔻رضایت و مدح خدا؛ ملاک نهایی ارزش اخلاقی در اسلام 🔻تربیت دینی؛ راهی برای تحقق اخلاق اسلامی با روش اسلامی 🔻حق حیات؛ ضروری‌ترین حق 🔻سلب حیات؛ وسیله‌ای برای ارضای حسد 🔻تضاد و تزاحم؛ عامل قتل و افساد! 🔻حدود حق حیات http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
⭕️ ریشه تجرّی علیه حجاب 👈 چه علمی سبب شد تا عده ای نه تنها به قانون حجاب وقعی ننهند، بلکه در نقش مدعی، عناصر ارزشی را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟ http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan 👇👇👇👇👇
⭕️ریشه تجرّی علیه حجاب چه عاملی سبب شد تا عده ای نه تنها به قانون حجاب وقعی ننهند، بلکه در نقش مدعی، عناصر ارزشی را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟ علامه مصباح: 🔻 کساني در تلويزيون آمدند و در مصاحبه‌هاي تلفني و حضوري صحبت‌هايي کردند؛ گفتند: امر به معروف و نهي از منکر وظيفه مردم است.❗️❗️ 🔻 ... مي‌گويند: «وظيفه دولت اسلامي اين است که به قانون عمل کند و قانون مي‌گويد: مسايل امنيتي به نيروي انتظامي و مسايل فرهنگي هم به نيروهاي فرهنگي مربوط مي‌شود. شما مقاله بنويسد، بحث کنيد، راديو و تلويزيون درباره اين‌ها برنامه اجرا کنند، ما هيچ حرفي نداريم و هزينه‌ي آن را هم تأمين مي‌کنيم، اما اين‌که نيروي انتظامي به خاطر رعايت نکردن حجاب با اسلحه برود جلوي کسي را بگيرد دليل قانوني ندارد.» ❗️❗️ 👈 ... به نظر بنده اشکال اصلي از آن‌جاست که ما صريحاً روي اين مسئله تأکيد نکرديم که وظيفه دولت اسلامي حفظ ارزش‌هاي اسلامي است. حفظ ارزش‌هاي اسلامي در مقدمه قانون اساسي آمده است و درسوگندنامه رئيس جمهور هم هست که قسم مي‌خورد که ارزش‌ها‌ي انقلاب اسلامي را رعايت کند و آن‌ها را پاس بدارد. اصول ديگري هم هست که مي‌شود از آن‌ها استفاده کرد. ♦️ اما اين‌که ما مي‌گوييم وظيفه دولت تنها حفظ امنيت نيست و حفظ ارزش‌هاي اسلامي وظيفه دولت است، مسئله‌اي نيست که اختصاص به دولت ما داشته باشد؛ بلکه در تمام دنيا حتي در همه نظام‌هاي لائيک يکي از وظايف نيروي انتظامي‌‌شان حفظ عفت عمومي و ارزش‌ها‌ي جامعه است؛ البته مصاديق عفت عمومي فرق مي‌کند. آن‌ها يک چيز را ارزش مي‌دانند و ما يک چيز ديگر را، ولي اين يک اصل است. 👈 سخنرانی 4 تیرماه 89 ( در نوزدهمین نشست انجن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی (ره)) http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 پیشگویی حضرت علی (ع) در مورد بازگشت از آرمان های انقلاب و نتیجه ذلت بار آن بخشی از سخنرانی آیت الله مصباح یزدی مورخ 94/2/1 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 مهم ترین تفاوت نظام اخلاقی اسلام با دیگر نظام های اخلاقی 👈 علامه مصباح: 🔹 مهم‌ترین اختلافی که بین نظام اخلاقی اسلام با دیگر نظام‌های اخلاقی وجود دارد، اختلاف در اهداف است. 🔸آن‌چه مورد نظر مکاتب اخلاقی بشری است این‌ است که با رعایت اصول اخلاقی، انسان زندگی آرام، آسوده و مرفهی داشته باشد، اما هدف از اخلاق در اسلام بسیار فراتر از این‌هاست. در نظام اخلاقی اسلام، هدف اصلی حقیقتی است که با عنوان قرب الهی معرفی می‌شود. 🔹این نزدیک‌ترین مفهومی است که ما می‌توانیم برای درک ارزش‌های اخلاقی از نظر اسلام و همین طور هدف اخلاق از دیدگاه اسلامی مطرح کنیم و با تشبیهات و تمثیلات تا اندازه‌ای آن را برای خودمان قابل فهم کنیم. اجمالا می‌فهمیم که مقامی بسیار بزرگ است که تعبیری رساتر از قرب الهی نمی‌توان درباره‌اش به کار برد. 🔸البته دست‌کم برخی از اهدافی که در نظام‌های اخلاقی دیگر مطرح شده است را می‌توان به عنوان اهداف متوسط پذیرفت. برای مثال، فراهم شدن زمینه رشد و تکامل برای بیشتر افراد جامعه، می‌تواند یک هدف متوسط برای رعایت اخلاق اجتماعی در اسلام باشد. 👈مطرح شده در جلسه هفتم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان / 98/2/24 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 ملاک ارزش اخلاقی در اسلام 👈 علامه مصباح: 🔹 در اسلام تربیت از راه یادآوری نتایج دنیوی کارها، جنبه مقدمه‌سازی دارد و زمینه را فراهم می‌کند تا کودک وقتی به حد بلوغ رسید و توانست مسائل را درک کند، متوجه نتایج اصلی شود. اصل تربیت اخلاقی اسلامی مبتنی بر توجه‌دادن به نتایجی است که با زندگی ابدی انسان ارتباط دارد ♦️ رضوان الهی؛ ملاک نهایی ارزش اخلاقی در اسلام 🔸قرآن می‌فرماید: وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ؛ یا إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى... این رمز نهایی ارزش‌های اخلاقی است و تعبیری است که انسان‌های کنجکاو را به طرف فهم خودش می‌کشاند و همین باعث می‌شود که مقداری بر معرفت و کمالاتشان افزوده شود و بویی از مقوله رضوان الهی ببرند. 🔹 از نظر اسلام، هدف نهایی حتی در اخلاق اجتماعی قرب خداست. اخلاق اجتماعی نیز بسترسازی می‌کند تا زمینه تکامل افراد بهتر فراهم شود و در مراتب کمالات معنوی بیشتر پیشرفت کنند. 🔸... در نظام‌های اخلاقی دیگر برای تربیت اخلاقی روی مسائل بعد از مرگ و قرب به خدا تکیه نمی‌شود. بالاترین چیزی که این نظام‌ها برای ترویج اخلاق روی آن تکیه می‌کنند، احترام مردم است.البته در بین نویسندگان و دانشمندانی که در زمینه اخلاق اسلامی کار کرده‌اند نیز چنین زمینه‌ای وجود دارد و بسیاری از آن‌ها در مقام شناسایی کارها و رفتارهای خوب به «مدح عقلا» استناد می‌کنند. 🔹علت آن نیز این است که طبیعت انسانی به‌گونه‌ای است که چیزهایی که درک نکرده است، تأثیری در انگیزش او ندارد؛ بنابراین باید حقایق فوق معلومات بشری را آن قدر با تشبیهات و تمثیلات رقیق کرد تا برای انسان قابل فهم شود. 🔸این مسئله درباره تعبیر «رِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ» و «قرب» نیز تا حدی صادق است. خداوند از آن‌رو این تعابیر را به کار برده است که این تعابیر برای انسان نسبت به تعابیری مثل «رحمت» قابل فهم‌تر است. 🔹 انسان از کودکی وقتی پدر و مادرش از او اظهار رضایت می‌کنند، بهتر می‌فهمد که کار خوبی کرده است. در جامعه نیز وقتی می‌بیند از کسانی به خاطر فضیلت‌هایشان اظهار رضایت می‌کنند به آن فضیلت علاقه‌مند می‌شود. در مکاتب اخلاق بشری ملاک، مدح، ستایش و رضایت عقلاست، اما اسلام به جای این‌ها رضایت و مدح خدا را ملاک قرار داده است. 👈مطرح شده در جلسه هفتم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان / 98/2/24 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan