eitaa logo
مصباح دوستان
2.8هزار دنبال‌کننده
444 عکس
428 ویدیو
5 فایل
مرجع جدیدترین اخبار، سخنان و کلیپ از علامه مصباح یزدی تبادل و ارتباط @omid123 گروه بصیرتی اساتید انقلابی http://eitaa.com/joinchat/577372176C9f907ab122 کانال رسمی انجمن فارغ التحصیلان http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367 .
مشاهده در ایتا
دانلود
980220.mp3
9.38M
🔻 صوت کامل جلسه سوم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان 👈مباحث مطرح شده در این جلسه : 🔻اخلاق عرفانی 🔻فلسفه زندگی اجتماعی 🔻عامل پیدایش زندگی اجتماعی 🔻عدالت؛ اصلی عاقلانه در زندگی اجتماعی 🔻تعریف عدالت 🔻منشأ پیدایش حقوق 🔻منشأ پیدایش اخلاق اجتماعی 🔻منشأ پیدایش سیاست 🔻اساس علوم اجتماعی از نگاه دین 🔻ولی امر مسلمین؛ متمم تحقق هدف الهی از خلقت انسان http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔴ترس از دشمن ، علت وادادگی برخی مسئولین 🔻 علامه مصباح: کوتاه آمدن در برابر دشمن، گاه به خاطر ترس از تهاجم و تحریم دشمن است که انگیزه افراد را برای مقاومت تحت تأثیر قرار می دهد؛ 🔺لذا گاهی این ترس در سخنان برخی نیز کاملا مشخص است و مثلا می گویند اگر این برجام و مذاکرات نبود، امروز جنگ شده بود و سخنانی از این قبیل. 19/1/95 دیدار با تعدادی از منتخبان طرح ولایت http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
98-02-21_0.mp3
11.46M
🔻 صوت کامل جلسه چهارم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان 👈مباحث مطرح شده در این جلسه : 🔻تعادل حق و تکلیف 🔻اخلاق و سیاست؛ ضامن اجرای حقوق 🔻اعتبار علوم اجتماعی 🔻اعتبار اخلاق اجتماعي اسلامي 🔻تشکیک در واضح‌ترین مسایل علوم اجتماعی! 🔻اخلاق اجتماعی اسلام؛ نظریه‌ای برهانی 🔻رابطه حق و مالکیت 🔻حق خدا؛ سرچشمه همه حقوق http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
980222.mp3
11.58M
🔻 صوت کامل جلسه پنجم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 👈مباحث مطرح شده در این جلسه : 🔻معنای حسن و قبح عقلی 🔻درک خداوند و صفات او؛ پیش‌نیاز درک نظام اخلاقی اسلام 🔻معنای عین ذات بودن صفات خدا 🔻محبت خدا به خودش 🔻الله نور السماوات والارض 🔻رحمت و معرفت، هدف خلقت انسان 🔻معرفت خدا؛ بالاترین رحمت 🔻رحمت خدا لازمه کمال اوست! 🔻رابطه خداشناسی با نظام اخلاقی اسلام http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
👈 بهترین پاسخ برای این سئوال: 🔻 هدف خداوند از خلقت انسان چیست؟ 🔰 علامه مصباح: 🔸 در قرآن درباره چرایی خلقت انسان با چند نوع تعبیر روبه‌رو می‌شویم. تعبیر بسیار معروف، آیه 56 از سوره ذاريات است که در آن می‌فرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ من جن و انس را خلق نکردم، مگر برای عبادت. مفهوم لفظی‌ این آیه بسیار روشن است اما باز این سؤال مطرح می‌شود که خدا به عبادت ما چه کار داشت که ما را خلق کرد؟ آیا نیازی به عبادت ما داشت؟! 🔹 آیات 118 و 119 از سوره هود این پرسش را پاسخ می‌دهند. می‌فرماید: وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ * إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ؛ انسان‌ها دائما اختلاف خواهند داشت، مگر کسانی که مورد رحمت خدا باشند و خدا برای همین رحمت انسان‌ها را خلق کرده است.[2] از این آیه استفاده می‌شود که خداوند انسان‌ها را خلق کرده است تا آن‌ها را مشمول رحمت خود کند. در روایتی هدف خلقت انسان این‌گونه بیان شده است: كنت كنزا مخفيّا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لاعرف؛[3] من صرف‌نظر از خلقت، گنج نهانی بودم که کسی مرا نمی‌شناخت. دوست داشتم که شناخته شوم، خلق را خلق کردم تا شناخته شوم. 👈 جلسه پنجم درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1440 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 بالاترین رحمت الهی بر انسان ها چیست؟‌ 🔻بالاترین لذتی که انسان می تواند درک کند، چیست؟ 🔰 علامه مصباح: 🔸 اگر ما مفاد آن دو آیه و این حدیث را بر هم تطبیق کنیم با مفاهیم مترتبی روبه‌رو می‌شویم؛ اگر «احببت ان اعرف» سرّ خلقت است، بر اساس مقدمه‌ای که گفتیم، «احببت» از صفات ذاتیه خداست. هر چیز خوبی دوست‌داشتنی است، و این دوست داشتن عین ذات خداست. سپس می‌فرماید: موجوداتی را خلق کردم که به من معرفت پیدا کنند و آن معرفتی که پیدا می‌کنند، محبوب من است. این معنا را با «ولذلک خلقهم» در سوره هود تطبیق کنید! از آن آیه استفاده کردیم که خداوند همه موجودات، ازجمله انسان، را خلق کرد تا به آن‌ها رحمت دهد. 🔹 آن رحمت چیست؟ بالاترین رحمت، معرفت خودش است. هیچ رحمتی برای هیچ مخلوقی بالاتر از این نیست که خدا را بشناسد. بنابراین محال است که برای هیچ موجودی لذتی بالاتر از لذت معرفت خدا پیدا شود. سر این‌که اولیای خدا از یاد خدا و گریه و عبادت برای او لذت می‌بردند، همین معرفت است. 🔸 اما این‌که می‌فرماید: من دوست داشتم که شناخته شوم، به این معناست که دوست داشتم که شما معرفت پیدا کنید. می‌خواستم موجودی پیدا شود که به من معرفت داشته باشد، و بالاترین لذت را از زندگی‌اش ببرد. این معرفت نیز رحمتی است که خود من به او می‌دهم. هیچ موجودی خودش از خودش چیزی ندارد. 👈 جلسه پنجم درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1440 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
980223.mp3
14.61M
🔻صوت کامل جلسه ششم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/23 👈مباحث مطرح شده در این جلسه : 🔻ویژگی‌های عالم ملکوت 🔻ویژگی‌های عالم مُلک 🔻انسان؛ کامل‌ترین موجود عالم ملک 🔻گستره رشد انسان 🔻زیبایی خلقت انسان 🔻موضوع ارزش‌های اخلاقی اسلام 🔻قرب الهی؛ زمینه‌ساز مقام خلیفه‌اللهی 🔻اقسام ارزش‌های اخلاقی اسلام 🔻ارزش‌های اخلاقی؛ اهدافی متوسط 🔻نقش حکمت الهی در محدودسازی آزادی http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
98-02-24.mp3
14.49M
🔻صوت کامل جلسه هفتم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/24 👈مباحث مطرح شده در این جلسه : 🔻پاداش و تنبیه در نظام‌های اخلاقی بشری 🔻رضایت و ستایش بزرگ‌ترها به عنوان ملاک ارزش اخلاقی 🔻جایگاه نتایج دنیوی در روش تربیت اخلاقی اسلام 🔻رضایت و مدح خدا؛ ملاک نهایی ارزش اخلاقی در اسلام 🔻تربیت دینی؛ راهی برای تحقق اخلاق اسلامی با روش اسلامی 🔻حق حیات؛ ضروری‌ترین حق 🔻سلب حیات؛ وسیله‌ای برای ارضای حسد 🔻تضاد و تزاحم؛ عامل قتل و افساد! 🔻حدود حق حیات http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
⭕️ ریشه تجرّی علیه حجاب 👈 چه علمی سبب شد تا عده ای نه تنها به قانون حجاب وقعی ننهند، بلکه در نقش مدعی، عناصر ارزشی را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟ http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan 👇👇👇👇👇
⭕️ریشه تجرّی علیه حجاب چه عاملی سبب شد تا عده ای نه تنها به قانون حجاب وقعی ننهند، بلکه در نقش مدعی، عناصر ارزشی را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟ علامه مصباح: 🔻 کساني در تلويزيون آمدند و در مصاحبه‌هاي تلفني و حضوري صحبت‌هايي کردند؛ گفتند: امر به معروف و نهي از منکر وظيفه مردم است.❗️❗️ 🔻 ... مي‌گويند: «وظيفه دولت اسلامي اين است که به قانون عمل کند و قانون مي‌گويد: مسايل امنيتي به نيروي انتظامي و مسايل فرهنگي هم به نيروهاي فرهنگي مربوط مي‌شود. شما مقاله بنويسد، بحث کنيد، راديو و تلويزيون درباره اين‌ها برنامه اجرا کنند، ما هيچ حرفي نداريم و هزينه‌ي آن را هم تأمين مي‌کنيم، اما اين‌که نيروي انتظامي به خاطر رعايت نکردن حجاب با اسلحه برود جلوي کسي را بگيرد دليل قانوني ندارد.» ❗️❗️ 👈 ... به نظر بنده اشکال اصلي از آن‌جاست که ما صريحاً روي اين مسئله تأکيد نکرديم که وظيفه دولت اسلامي حفظ ارزش‌هاي اسلامي است. حفظ ارزش‌هاي اسلامي در مقدمه قانون اساسي آمده است و درسوگندنامه رئيس جمهور هم هست که قسم مي‌خورد که ارزش‌ها‌ي انقلاب اسلامي را رعايت کند و آن‌ها را پاس بدارد. اصول ديگري هم هست که مي‌شود از آن‌ها استفاده کرد. ♦️ اما اين‌که ما مي‌گوييم وظيفه دولت تنها حفظ امنيت نيست و حفظ ارزش‌هاي اسلامي وظيفه دولت است، مسئله‌اي نيست که اختصاص به دولت ما داشته باشد؛ بلکه در تمام دنيا حتي در همه نظام‌هاي لائيک يکي از وظايف نيروي انتظامي‌‌شان حفظ عفت عمومي و ارزش‌ها‌ي جامعه است؛ البته مصاديق عفت عمومي فرق مي‌کند. آن‌ها يک چيز را ارزش مي‌دانند و ما يک چيز ديگر را، ولي اين يک اصل است. 👈 سخنرانی 4 تیرماه 89 ( در نوزدهمین نشست انجن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی (ره)) http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 پیشگویی حضرت علی (ع) در مورد بازگشت از آرمان های انقلاب و نتیجه ذلت بار آن بخشی از سخنرانی آیت الله مصباح یزدی مورخ 94/2/1 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 مهم ترین تفاوت نظام اخلاقی اسلام با دیگر نظام های اخلاقی 👈 علامه مصباح: 🔹 مهم‌ترین اختلافی که بین نظام اخلاقی اسلام با دیگر نظام‌های اخلاقی وجود دارد، اختلاف در اهداف است. 🔸آن‌چه مورد نظر مکاتب اخلاقی بشری است این‌ است که با رعایت اصول اخلاقی، انسان زندگی آرام، آسوده و مرفهی داشته باشد، اما هدف از اخلاق در اسلام بسیار فراتر از این‌هاست. در نظام اخلاقی اسلام، هدف اصلی حقیقتی است که با عنوان قرب الهی معرفی می‌شود. 🔹این نزدیک‌ترین مفهومی است که ما می‌توانیم برای درک ارزش‌های اخلاقی از نظر اسلام و همین طور هدف اخلاق از دیدگاه اسلامی مطرح کنیم و با تشبیهات و تمثیلات تا اندازه‌ای آن را برای خودمان قابل فهم کنیم. اجمالا می‌فهمیم که مقامی بسیار بزرگ است که تعبیری رساتر از قرب الهی نمی‌توان درباره‌اش به کار برد. 🔸البته دست‌کم برخی از اهدافی که در نظام‌های اخلاقی دیگر مطرح شده است را می‌توان به عنوان اهداف متوسط پذیرفت. برای مثال، فراهم شدن زمینه رشد و تکامل برای بیشتر افراد جامعه، می‌تواند یک هدف متوسط برای رعایت اخلاق اجتماعی در اسلام باشد. 👈مطرح شده در جلسه هفتم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان / 98/2/24 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 ملاک ارزش اخلاقی در اسلام 👈 علامه مصباح: 🔹 در اسلام تربیت از راه یادآوری نتایج دنیوی کارها، جنبه مقدمه‌سازی دارد و زمینه را فراهم می‌کند تا کودک وقتی به حد بلوغ رسید و توانست مسائل را درک کند، متوجه نتایج اصلی شود. اصل تربیت اخلاقی اسلامی مبتنی بر توجه‌دادن به نتایجی است که با زندگی ابدی انسان ارتباط دارد ♦️ رضوان الهی؛ ملاک نهایی ارزش اخلاقی در اسلام 🔸قرآن می‌فرماید: وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ؛ یا إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى... این رمز نهایی ارزش‌های اخلاقی است و تعبیری است که انسان‌های کنجکاو را به طرف فهم خودش می‌کشاند و همین باعث می‌شود که مقداری بر معرفت و کمالاتشان افزوده شود و بویی از مقوله رضوان الهی ببرند. 🔹 از نظر اسلام، هدف نهایی حتی در اخلاق اجتماعی قرب خداست. اخلاق اجتماعی نیز بسترسازی می‌کند تا زمینه تکامل افراد بهتر فراهم شود و در مراتب کمالات معنوی بیشتر پیشرفت کنند. 🔸... در نظام‌های اخلاقی دیگر برای تربیت اخلاقی روی مسائل بعد از مرگ و قرب به خدا تکیه نمی‌شود. بالاترین چیزی که این نظام‌ها برای ترویج اخلاق روی آن تکیه می‌کنند، احترام مردم است.البته در بین نویسندگان و دانشمندانی که در زمینه اخلاق اسلامی کار کرده‌اند نیز چنین زمینه‌ای وجود دارد و بسیاری از آن‌ها در مقام شناسایی کارها و رفتارهای خوب به «مدح عقلا» استناد می‌کنند. 🔹علت آن نیز این است که طبیعت انسانی به‌گونه‌ای است که چیزهایی که درک نکرده است، تأثیری در انگیزش او ندارد؛ بنابراین باید حقایق فوق معلومات بشری را آن قدر با تشبیهات و تمثیلات رقیق کرد تا برای انسان قابل فهم شود. 🔸این مسئله درباره تعبیر «رِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ» و «قرب» نیز تا حدی صادق است. خداوند از آن‌رو این تعابیر را به کار برده است که این تعابیر برای انسان نسبت به تعابیری مثل «رحمت» قابل فهم‌تر است. 🔹 انسان از کودکی وقتی پدر و مادرش از او اظهار رضایت می‌کنند، بهتر می‌فهمد که کار خوبی کرده است. در جامعه نیز وقتی می‌بیند از کسانی به خاطر فضیلت‌هایشان اظهار رضایت می‌کنند به آن فضیلت علاقه‌مند می‌شود. در مکاتب اخلاق بشری ملاک، مدح، ستایش و رضایت عقلاست، اما اسلام به جای این‌ها رضایت و مدح خدا را ملاک قرار داده است. 👈مطرح شده در جلسه هفتم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان / 98/2/24 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
98-02-25.mp3
10.82M
🔻صوت کامل جلسه هشتم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/25 👈 مطالب مطرح شده در این جلسه: 🔻قتل پیامبران الهی به دلیل عقاید تعصب‌آمیز باطل 🔻زنده به‌گور کردن دختران به دلیل غیرت افراطی 🔻قتل به دلیل تضاد منافع 🔻نهادهای ضروری برای تأمین حقوق اجتماعی 🔻حیات حقیقی از نگاه اسلام 🔻سعادت و شقاوت از نگاه اسلام 🔻بزرگ‌ترین لذت اهل بهشت 🔻سلب حیات از انسان بی‌گناه؛ بدترین ارزش منفی 🔻هر چه کنی، بکن! مکن ترک من ای نگار من! http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
98-02-26.mp3
15.68M
🔻صوت کامل جلسه نهم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/26 👈 مطالب گفته شده در این جلسه: 🔻نقش «ديگري» در افعال اجتماعی 🔻انگیزه قتل؛ درونی و مستقیم یا با واسطه و غیر مستقیم؟! 🔻احساس حقارت؛ منشأ قتل 🔻نیاز به محبوبیت؛ منشأ قتل 🔻توجه دادن به نتایج ابدی؛ داروی کارساز اسلام 🔻توجه دادن به نتایج نقد کارها؛ راهکاری عمومی 🔻توجه به ویژگی‌های نظام احسن و دوری از آفات رذایل 🔻نقش توجه به تدبیر احسن الهی در دوری از گناهان 🔻غلبه گناه بر حکمت؛ شرط نزول عذاب استیصال http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈حضرت علامه مصباح یزدی: 🔷بسیاری از سیاستمداران ما ته دلشان اعتقادی به ولایت فقیه ندارند ... http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
5c8b03fc61aeb6066eaad422_2161259177615709187.mp3
11.04M
🔻صوت کامل جلسه دهم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/27 👈مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔻جامعه؛ وجودی حقیقی یا اعتباری؟! 🔻عوامل وحدت‌بخش جامعه 🔻اهمیت روابط عقلانی در تحکیم زندگی اجتماعی 🔻ارزش مقدماتی منافع دنیوی 🔻درهم‌تنیدگی جنبه‌های مختلف زندگی در قرآن 🔻معضل رسیدگی به ضعیفان 🔻چرایی احسان http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
👈 تفاوت مشكلات اقتصادي و فرهنگي 🔰علامه مصباح: 🔻 در مسئله اقتصادي وقتي بحراني پيش‌ مي‌آيد و گراني و تورم همه را‌ مي‌آزارد، مردم فرياد اعتراضشان بلند‌ مي‌شود و دولت مجبور است براي حل بحران برنامه ريزي كند؛ اما مسائل فرهنگي اين‌چنين نيست، نه گلوي كسي را فشار‌ مي‌دهد و نه داد كسي را درمي آورد، بدون ايجاد حساسيت به آرامي جاي خود را در جامعه باز‌ مي‌كند و اثر خود را‌ مي‌بخشد و اگر كسي نيز هشدار بدهد جدي گرفته نمي‌شود. 🔻 چگونه است كه پس از اين همه تأكيد از سوي ولي فقيه حتي آنان كه معتقد به ولايت فقيه هستند و اطاعت ولي فقيه را مثل اطاعت امام معصوم بر خود واجب‌ مي‌دانند، «الراد عليه كالراد علينا و هو علي حد الشرك بالله»، حساسيت چنداني نسبت به اين مسأله از خود نشان نمي‌دهند، اين ويژگي مسأله فرهنگي است. 🔻 بحرانها و مسائل فرهنگي، داد مردم را درنمي آورد، مگر اينكه در مسائل مادي و زندگي محسوس مردم تأثير بگذارد، آنگاه فرياد اعتراض مردم بلند‌ مي‌شود. وقتي در خانواده ها ناسازگاري به وجود آمد و از هم گسيخته شد، دختران و پسران به انواع كجرويها عادت كردند، آنگاه ممكن است عده‌اي در صدد چاره جويي برآيند و با اين حال هم معلوم نيست كه به ريشه يابي مسائل بپردازند. علامه مصباح - كتاب تهاجم فرهنگي و راهكارهاي دفاعي – ص 170 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بسیجیان دیروز و مسئولین امروز ... 🔻مسئولین کاری نکنند، مردمی که انقلاب کردند، عطایش را به لقایش ببخشند http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سئوال مهم رحیم پور ازغدی از علامه : 👈 اگر امروز جوانتر بودید، کدام کارها را در اولویت قرار می دادید؟ 24 آذر 96 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
5c8b03fc61aeb6066eaad422_2161259177615709187.mp3
11.04M
🔻صوت کامل جلسه یازدهم درس علامه یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/28 👈 مطالب مطرح شده در این جلسه: 🔻سلب حیات، مطلوب یا نامطلوب؟ 🔻اعتزال؛ مطلوب یا نامطلوب؟! 🔻دیگرخواهی یا دیگرستیزی؟! 🔻معیار ارزش زندگی اجتماعی از نظر اسلام 🔻راهکار مقایسه! 🔻معیار سنجش ارزش از نظر اسلام http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
👈 شگرد شیاطین با استفاده از مفاهیم چندپهلو برای فریب افکار عمومی 🔰علامه مصباح: 🔻 سوء استفاده از مغالطات لفظى در رسانه ها و سخنرانى ها از حبه های دشمنان است؛ مثلاً ببينيد همين كلمه مشروطه در ابتدا به چه عنوان مطرح شد و در جريان اين حركتِ «اجتماعى ـ سياسى»؛ مفهوم واژه تغيير كرد. ابتدا مشروطه قيدى بود براى سلطنت؛ يعنى سلطنت، مطلق نباشد و اختيار تام در دست سلطان نباشد. بعد قيدى به مشروطه اضافه شد كه سلطان مطلق نباشد و مشروط باشد به آراء و خواست مردم و يك قيد ضمنى در آن اشراب شد و آن مطلق بودن از دين بود؛ يعنى مشروط به خواست مردم؛ امّا مطلق از دين. 🔻... يعنى مشروطيت مساوى شد با ليبراليسم؛... همين باعث نگرانى علماى نجف شد و قبل از همه، مرحوم شيخ فضل اللّه متوجه شد كه اين دارد اسلام را حذف مى كند مى خواستيم اسلام زنده شود تا جلو ظلم سلاطين و پايمال كردن احكام الهى گرفته شود، حالا برعكس شده است و زمينه اى فراهم شده كه از طرفى ديگر احكام اسلام پايمال مى شود. 🔻 شيخ فضل اللّه نوري را به اعدام محكوم كردند و همان طور كه در تاريخ آمده، بسياري از شخصيت ها، عموم مردم و حتي فرزندش براي به دار كشيدن او كف زدند. كسي كه براي مشروطيت و مبارزه با استبداد قيام كرده بود، در عمل ديد استبداد قاجاري بر اين «استبداد اجتماعيِ غربي»؛ شرف دارد. 🔻 به نام آزادي، به نام «چند صدايي»، به نام جامعه مدني، هر صدايي كه بر خلاف خواست آنها بلند شود، آن را به هزار جور تهمت و افترا و ترور شخصيت و، اگر دستشان برسد، ترور اشخاص محكوم و خفه مي كنند. http://mesbahyazdi.ir/node/362 آيت الله مصباح -سخنراني 26 خرداد
👈 شگرد شیاطین با استفاده از مفاهیم چندپهلو برای فریب افکار عمومی (2) 🔰علامه مصباح: 🔻 بازي با الفاظ از قديم ترين ايام تمدن بشر وجود داشته. امروز هم همين قصه درباره الفاظ تسامح، تساهل، خشونت، مدارا و اصلاحات به صورت بسيار شديدتري تكرار مي شود. 🔻لذا مقام معظم رهبري در يك سخنرانيِ مفصل بحث شان را روي همين دو كلمه متمركز كردند كه منظورتان كدام خشونت است؟ همان خشونتي كه در قانون وجود دارد و خلاف خواست تبهكاران است؟ اين خشونت قانوني است كه كسي نمي تواند با آن مخالفت كند. هر كس قانون را قبول دارد، خشونتش را هم قبول دارد. اگر خشونت غيرقانوني را مي گوييد كه هيچ كس آن را قبول ندارد. 🔻 ايشان {رهبری }در زمينه اصلاحات گفتند: اصلاً انقلاب براي اين اصلاحات به وجود آمده است. اصلاحات مفاسد اجتماعي كه طبق نظام ارزشي اسلامي و انساني، مفسده هستند. مبارزه با رشوه خواري، دزدي، زير پا گذاشتن قانون و مبارزه با برقراري روابط به جاي ضوابط، بايد اين ها را اصلاح كرد. اصلاً انقلاب براي همين اصلاحات بهوجود آمد. اگر منظور از اصلاحات، اصلاح اين امور است كه اين چيز تازه اي نيست. هدف اصل انقلاب بوده است؛ اما اصلاحاتي كه شما مي گوييد و امريكايي ها و رسانه هاي خارجي تأييد مي كنند، دين زدايي است و آن ها اصلاح را دين زدايي مي دانند. 🔻الان هم متأسفانه گروه ها و افرادي هستند كه در نوشته هايشان اصلاحات را مساوي با دين زدايي مي دانند. اگر اين اصلاحات را مي گوييد هيچ مسلماني نمي تواند بپذبرد. 🔻 بينيد الفاظ چقدر كش دار است و مي تواند معاني متضادي را حمل كند. از وظايف روحانيت در اين عصر اين است كه اين مفاهيم را تعريف كند. آزادي را تعريف كنيم و روشن كنيم كدام معنايش صحيح هست. 👈 آيت الله مصباح -سخنراني 26 خرداد 79 http://mesbahyazdi.ir/node/362 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan