در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم، زمامداران قجرى، اشراف زادگان را براى تحصیل علم به دیار غرب روانه ساختند و در این میان تعداد اندکى از آنها با اندیشه هاى غربى آشنا شدند، آنان شیفته تفکر سده هیجدهم اروپا گشته، بدون توجه به شرایط خاص اروپا، ماهیت کلیسا و دوران تاریک قرون وسطایى در مغرب زمین و مهمتر از همه تفاوت فاحش شرایط زیستى و فرهنگى مشرق زمین بااوضاع آن دیار، در صدد برآمدند، ایده ها، تفکرات و راه حل هاى سده هیجدهم اروپا را در جهان اسلام پیاده نمایند، اینان خود را «منور الفکر» نامیدند که ویژگى هاى عمده شان را مى توان در موارد ذیل خلاصه کرد:
1. تقلید کورکورانه و بى حد و مرز از غرب؛
2. ستایش پیشرفت هاى غرب در زمینه هاى مادى و معنوى؛
3. اعتقاد به تقلید یا اقتباس راه و روش غرب در همه زمینه ها؛
4. تلاش در جهت تطبیق نظام هاى فرهنگى و اجتماعى ملل اسلامى به نظام هاى اجتماعى و فرهنگى غرب؛
5. مخالفت شدید با مذهب و سنن ملى و ناخشنودى از چیرگى عقاید مذهبى
روشنفکرانى مثل میرزا ملکم خان ناظم الدوله که ادعاى شناخت درد و درمان ایران زمین را نموده و راه حلى را پیشنهاد دادند که چیزى جز پذیرش فرهنگ غرب و سکولاریسم نبود.
آن چه که بیش از هر چیز در این ارائه طریق مى توان دریافت، وابستگى تام آنها به غرب بوده است. و اگر روزگارى، روزنامه اى به نام «قانون» منتشر مى کند و سخن از درد و درمان کشور به میان مى آورد، هدفى جز نام و نان ندارد.
شهید حاج قاسم سلیمانی:
اگر بعضی از کارها با دیپلماسی قابل حل بود، هیچکس مصلحتر از امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) نبود
البته از نظر بعضیها درس عاشورا مذاکره...
🚨 آيت الله مكارم شيرازي مرجع عظام تقليد در ديدار رييس سازمان بازرسي كل كشور: اينكه ۸۰-۹۰ نفر از نمايندگان فعلي مجلس به دلايل مالي ردصلاحيت شدهاند وحشتناك است/ دستگاه قضايي بايد با اينها برخورد كند.