eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.8هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
146 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
11.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید |نقش ولی‌امر مسلمین مطرح شده در جلسه سوم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۷/۰۲/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980221.mp3
11.46M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه چهارم ۹۸/۰۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه چهارم ۹۸/۰۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
طبیعت انسان، زندگی اجتماعی است. 🔹[این اصل] قابل پذیرش است که آدم نیاز دارد به زندگی اجتماعی و این مطلب آنقدر وضوح دارد و همه پذیرفته اند که به عنوان یک تعبیر مورد قبولِ عمومی و حتی در مباحث علمی، می‌گویند که انسان «مَدَنِیٌ بِالْطَّبع» است. 🔸یعنی انسان طبعا دنبال است، زندگی مدنی و شهری، نه زندگی فردی، بیابانی، کوهستانی و غارنشینی. اینها طبیعت انسان نیست. 📝 جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🤔علوم ظنی 🔸اینجور نیست که وقتی می‌گوییم [فلان علم] یک [است]، معنایش این است که حتما همه [گزاره‌هایش] برهانی، دائمی و کلی هستند و قابل تشکیک نیستند. 🔹علومی که در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، غالبا از همین قبیل‌اند، مخصوصا . شما در هیچ کشوری نمی‌توانید پیدا کنید که همه حقوقدان‌های آن کشور، در همه مسائل حقوقی با همدیگر توافق داشته باشند. 📝 جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🤔علوم ظنی 🔸اینجور نیست که وقتی می‌گوییم [فلان علم] یک #علم [است]، معنایش این است که حتما همه [گزاره
🌳پایبند به برهان! 🔸[]، یک علمی است در کنار علوم دیگر، البته از دیگر علوم کم ندارد، ممکن است برخی ارزش‌هایش بیشتر هم باشد. 🔹اما از لحاظ کاشفیت آن از واقع و ضروری و دائمی بودن نتیجه‌اش، مثل سایر علوم [اسلامی] است که با همین متدها تولید می‌شود؛ بر اساس ظواهر کتاب و سنت. 🔸اما بسیاری از مسائلی که ما در داریم -از عقاید در درجه اول، در درجه دوم و بسیاری از مسائل فقهی- [می‌توانیم] پای آنها را به بند کنیم؛ یعنی بگوییم ریشه‌های برهانی دارد. 📝 جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
💐ویژگی اخلاق اسلامی 🔹ما می‌توانیم ادعا کنیم که یکی از ویژگی های این است که ریشه‌های این احکام و این قضاوت‌ها بر می‌گردد به برهان عقلی. 🔸اگر بتوانیم آن برهان را درست تدوین کنیم، نتیجه قطعی، یقینی، دائمی و ضروری خواهد بود. 📝 جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 ریشه اخلاق اسلامی در برهان عقلی است. 📝 جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
👁 چرا روزه می‌گیریم؟! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید |اصلی‌ترین حق مطرح شده در جلسه چهارم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۷/۰۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980222.mp3
11.58M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه پنجم ۹۸/۰۲/۲۲ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه پنجم ۹۸/۰۲/۲۲ 🌙 @mesbahyazdi_ir
💡چراغ عقل! 🔹عقل همانند چراغ و نور است. همانطور که چراغ اطراف، که تاریک هستند را روشن می‌کند، کار هم درک است، عقل یک حاکمی نیست که دستور بدهد که فلان کار را بکن، فلان کار را نکن. 🔸انسان عاقل همانند فردی است که سوار بر خوردو ای شده و شب قصد حرکت دارد، [این فرد] چراغی لازم دارد که راه او را روشن کند. 🔹غیر از روشن کردن مسیر، اتومبیل نیاز به گاز و ترمز و فرمان هم دارد. راننده‌ای که پشت فرمان می‌نشیند باید داشته باشد. زندگی انسان این است. 🔸یک نوری باید باشد تا راه صحیح را تشخیص بدهد و آن عقل است (البته کمبود عقل را وحی جبران می‌کند). اما راننده باید قدرت داشته باشد گاز بدهد، یا ترمز بگیرد. این هم قدرت اختیاری است که خدا به انسان داده. اگر این اختیار نباشد، انسان به انسانی نخواهد رسید. 📝 جلسه پنجم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۲ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
💡چراغ عقل! 🔹عقل همانند چراغ و نور است. همانطور که چراغ اطراف، که تاریک هستند را روشن می‌کند، کار #ع
🚘نیروی محرک 🔹این ماشین را انرژی به حرکت در می‌آورد. آن انرژی از درون خود انسان متولد می‌شود؛ یعنی انگیزه‌ای باید در درون ما باشد تا بخواهیم کار خوبی را انجام بدهیم. 🔸کار این است که این انگیزه را می‌سازد، تقویت می‌کند و رشد می‌دهد تا آنهایی که متخلق شدند به اخلاق صحیح، انرژی کافی داشته باشند برای اینکه مسیر صحیح را پیش بروند. 🔹اما اگر این اخلاق ضعیف باشد، «یُقَدِمُ رِجلاً و یؤَخّرُ أخری» گاهی می‌رود، گاهی می ایستد، گاهی عقب‌گرد می‌کند. عامل قوی برای پیشبرد آن وجود ندارد. 📝 جلسه پنجم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۲ 🌙 @mesbahyazdi_ir