eitaa logo
مشکات
2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
614 ویدیو
214 فایل
لینک کانال: https://eitaa.com/meshcat_313 ارتباط با مدیر کانال: @Khosravian313 مدیر: مهدی خسرویان استادسطح عالی حوزه کارشناس معارف واحکام ومشاوره خانواده سوالات شما:۰۹۱۳۲۹۴۲۴۵۷
مشاهده در ایتا
دانلود
"أمیرالمؤمنین ( نَحْنُ الِاسْمُ الْمَخْزُونُ الْمَکْنُونُ نَحْنُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَی الَّتِی إِذَا سُئِلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا أَجَابَ نَحْنُ الْأَسْمَاءُ الْمَکْتُوبَهًُْ عَلَی الْعَرْشِ وَ لِأَجْلِنَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ الْعَرْشَ وَ الْکُرْسِیَّ وَ الْجَنَّهًَْ وَ النَّارَ وَ مِنَّا تَعَلَّمَتِ الْمَلَائِکَهًُْ التَّسْبِیحَ وَ التَّقْدِیسَ وَ التَّوْحِید وَ التَّهْلِیلَ وَ التَّکْبِیرَ وَ نَحْنُ الْکَلِمَاتُ الَّتِی تَلَقَّاهَا آدَمُ مِنْ رَبِّهِ فَتابَ عَلَیْه. امام علی (علیه السلام)- ما امامان، نام پوشیده و نهانِ خدا هستیم. مائیم اسماء الحسنی که چون خداوند عزّوجلّ به آن نام‌ها خوانده شود اجابت کند؛ مائیم نام‌های نوشته شده بر عرش‌الهی و خداوند عزّوجلّ به خاطر ما آسمان، زمین، عرش، تختِ فرمانروایی، بهشت و جهنّم را آفریده است؛ و فرشتگان تسبیح، تقدیس، توحید، تهلیل و تکبیر را از ما فرا گرفته‌اند و مائیم آن کلماتی که آدم (علیه السلام) از پروردگارش دریافت کرد و خدا [به‌واسطه‌ی آن کلمات] توبه او را پذیرفت. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۸۶ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۳۸" https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
💠فضیلت این نماز: براى این نماز روایتى از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده و در فضیلت این نماز آمده است که، هرکس آن را بجا آورد توبه اش پذیرفته مى شود و گناهانش آمرزیده مى گردد و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند و با ایمان از دنیا مى رود و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، ذریّه او نیز بخشیده شوند و روزى او وسیع گردد. فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند و به آسانى جانش را بگیرد. 💠 کیفیت نماز: رسول خدا صلى الله علیه وآله کیفیّت نماز را این گونه بیان فرموده اند: _ در روز یکشنبه غسل کند _ و وضو بگیرد _ و چهار رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت، _ سوره «حمد» یک مرتبه، _ سوره «قل هو الله» سه مرتبه _ و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند. و بعد از نماز _ هفتاد مرتبه استغفار کند، _ سپس بگوید: «لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ» _ آنگاه بگوید: «یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْلى ذُنُوبى وَذُنُوبَ جَمیـعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُالذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.» ‍ https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba ╚══════════
"آیه ۱۰ - سوره کهف آیه إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقالُوا رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً [10] زمانى را [به خاطر بياور] كه آن جوانان به غار پناه بردند، و گفتند: «پروردگارا! از سوى خودت رحمتى به ما عطا كن، و از كار [فرو بسته] ما راه نجاتى بر ايمان فراهم ساز»"
"زمانی را [به خاطر بیاور] که آن جوانان به غار پناه بردند ۱ -۱(کهف/ ۱۰) الصّادق ( فَقَالَ الصَّادِقَ (إِنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کَانُوا فِی زَمَنِ مَلِکٍ جَبَّارٍ عَاتٍ وَ کَانَ یَدْعُو أَهْلَ مَمْلَکَتِهِ إِلَی عِبَادَهًِْ الْأَصْنَامِ فَمَنْ لَمْ یُجِبْهُ قَتَلَهُ وَ کَانَ هَؤُلَاءِ قَوْماً مُؤْمِنِینَ یَعْبُدُونَ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ وَکَّلَ الْمَلِکُ بِبَابِ الْمَدِینَهًِْ حَرَساً وَ لَمْ یَدَعْ أَحَداً یَخْرُجُ حَتَّی یَسْجُدَ الْأَصْنَامَ وَ خَرَجَ هَؤُلَاءِ بِعِلَّهًِْ الصَّیْدِ وَ ذَلِکَ أَنَّهُمْ مَرُّوا بِرَاعٍ فِی طَرِیقِهِمْ فَدَعَوْهُ إِلَی أَمْرِهِمْ فَلَمْ یُجِبْهُمْ وَ کَانَ مَعَ الرَّاعِی کَلْبٌ فَأَجَابَهُمُ الْکَلْبُ وَ خَرَجَ مَعَهُمْ فَقَالَ الصَّادِقَ (فَلَا یَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ مِنَ الْبَهَائِمِ إِلَّا ثَلَاثَهًٌْ حِمَارُ بَلْعَمَ‌بْنِ‌بَاعُورَاءَ وَ ذِئْبُ یُوسُفَ (وَ کَلْبُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ فَخَرَجَ أَصْحَابُ الْکَهْفِ مِنَ الْمَدِینَهًِْ بِعِلَّهًِْ الصَّیْدِ هَرَباً مِنْ دِینِ ذَلِکَ الْمَلِکِ فَلَمَّا أَمْسَوْا دَخَلُوا ذَلِکَ الْکَهْفَ وَ الْکَلْبُ مَعَهُم. امام صادق (علیه السلام)- إِنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ در زمان پادشاهی ستمگر و جبّار زندگی می‌کردند که مردم تحت قلمرو خویش را به عبادت بتها فرا می‌خواند؛ پس هرکس که از قبول دعوت او سرباز می‌زد، وی را به قتل می‌رساند، و این‌ها (اصحاب کهف) گروهی مؤمن بودند که خدای متعال را عبادت می‌کردند. پادشاه بر دروازه‌ی شهر نگهبانانی گمارده بود که نمی‌گذاشتند احدی از آن شهر خارج شود، مگر آنکه در برابر بتها سجده کند. این گروه به بهانه‌ی شکارکردن از شهر خارج شدند. در بین راهشان به شبانی برخوردند و او را به‌سوی دین خود دعوت کردند، ولی او نپذیرفت. همراه آن شبان، سگی بود که دعوت آن‌ها را قبول کرد و به این ترتیب سگ با آنان از شهر خارج شد امام صادق (علیه السلام) فرمود: «فقط سه حیوان داخل بهشت می‌شوند: الاغ بلعم‌بن‌باعوراء، گرگ یوسف (علیه السلام) و سگ اصحاب کهف». اصحاب کهف به بهانه شکار و فرار از دین آن پادشاه، از شهر بیرون شدند. وقتی شب شد، وارد آن غار شدند درحالی‌که سگ نیز همراه آنان بود». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۴۳۰ بحارالأنوار، ج۱۴، ص۴۲۲/ القمی، ج۲، ص۳۱؛ «بحیلهًْ الصید» بدل «بعلهًْ"
"الصّادق ( عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْهُذَلِیِّ قَالَ: قَالَ لِی جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (یَا سُلَیْمَانُ مَنِ الْفَتَی قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ الْفَتَی عِنْدَنَا الشَّابُ قَالَ لِی أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ کَانُوا کُلُّهُمْ کُهُولًا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ فِتْیَهًًْ بِإِیمَانِهِمْ یَا سُلَیْمَانُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ اتَّقَی فَهُوَ الْفَتَی. امام صادق (علیه السلام)- سلیمان‌بن‌جعفر هذلی گوید: امام صادق (علیه السلام) به من فرمود: «ای سلیمان! فتی چه کسی است»؟ به ایشان گفتم: «جانم به فدایت، نزد ما فتی کسی است که جوان باشد». ایشان به من فرمود: «آیا ندانستی که اصحاب کهف میانسال بودند، ولی خداوند به‌واسطه‌ی ایمانشان آن‌ها را فتی نامید. ای سلیمان! فتی کسی است که به خدا ایمان آورد و تقوای الهی پیشه کند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۴۳۲ بحارالأنوار، ج۱۴، ص۴۲۸/ نورالثقلین/ البرهان؛ «بتفاوت»"
📿 اعمال شب و روز «دَحوُالاَرض». 🌙🕋 شب «دَحوُالاَرض» 🤲 احیا و شب زنده داری که برابر با یک سال عبادت است. ☀️🕋 روز «دَحوُالاَرض». ⚘۱. روزه داشتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد و یکی از چهار روز ممتاز سال است. ⚘۲. زیارت آقا علی بن موسی الرضا ﴿عليهما الافُ التَّحيةِ والثَّناء﴾ ⚘۳. اذکار و ادعیه مخصوص این روز (رجوع به مفاتیح الجنان) ⚘۴. انجام غسل به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوص آن.
🔴 نکات قابل توجه از شجره نامه امام خمینی"ره" 🔹امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، سید موسوی هستند که نسب ایشان هم از ناحیه پدر و هم از مادر، به امام موسی بن جعفر سلام الله علیهما می رسد. 🔹مادر امام خمینی، از نوادگان آقاحسین و آقاجمال خوانساری - صاحب کتاب "زبده التصانیف" مدفون در تکیه خوانساری تخت پولاد - می باشد. این دو عالم بزرگوار، جد خاندان "روضاتی" اصفهان محسوب می شوند. 🔹نسب حضرت امام"ره" از ناحیه پدر نیز با سی و چند واسطه، به امامزاده قاسم از نوادگان امام کاظم علیه السلام می رسد که مزار این امامزاده جلیل القدر در اشترجان فلاورجان اصفهان واقع شده است‌. 🔹جد امام یعنی پدر حاج آقا مصطفی، سیداحمد موسوی (کشمیری) از سادات و علمای کشمیر بوده که به ایران مهاجرت کرده و در خمین ساکن شده اند. پنج یا شش نسل قبل این خاندان نیز ساکن کشمیر بوده اند. 🔹روحیه جهاد و مبارزه، در خاندان امام خمینی موروثی بوده و علاوه بر حاج آقا مصطفی پدر امام که در خمین شهید شد، تعداد دیگری از این سلسله در طول تاریخ در مبارزه با طواغیت زمان به شهادت رسیده اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 📖فضیلت و خواص دعای چهار حمد: بسم الله الرحمن الرحیم ✨1-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی عَرَّفَنی نَفسَهُ وَ لَم یَترُکنی عُمیانَ القَلب ✨2-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَنی مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِه ✨3-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَ رِزقی فی یَدِهِ وَ لَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس ✨4-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی سَتَرَ عُیُوبی و عَورَتی وَ لَم یَفضَحنی بَینَ النّاسِ. معنی چهار حمد : ✨1- ستایش خدا را که خود را به من شناساند ومرا کوردل نگذاشت. ✨2- ستایش خدا را که مرا از امت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله قرار داد. ✨3-ستایش خدا را که روزیم را در دست خودش قرار داد و آن را در دست مردم ننهاد. ✨4-ستایش خدا را که گناهانم وعیوبم را پوشاند ومرا در میان مردم رسوا نکرد. خواص دعای چهارحمد: از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مرویست که هر کس از پیروان ما هر روز این چهار حمد را بخواند   خداوند او را سه چیز کرامت فرماید: ⚡️اول عمر طبیعی ⚡️دوم مال و جمعیت بسیار ⚡️سوم باایمان ازدنیارفتن وبی حساب داخل بهشت شدن رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند بیم آن می رود که نعمت خدا از او زائل گردد» 📔(الدعوات، ص۸۱٫/مستدرک الوسائل، ج۵، ص۳۹۲٫/مصباح کفعمی، ص۱۷۰٫) مولا امیرالمومنین (علیه السلام) مي فرمايند: من خلاصه ي همه ادعیه را به تو میگویم،هر صبح که بخوانی گویی تمامي دعاها را خوانده ای: 🔸1-الحمدلله عَلی کُلِّ نِعمَه 🔹2- و اَسئَلُ لله مِن کُلِّ خَیر 🔸3-و اَستَغفِرُ الله مِن کُلِّ ذَنب 🔹4- وَاَعوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شَر 📗بحارالانوار:ج91 ص242 https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه ۱۰ - سوره کهف آیه إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقالُوا رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً [10] زمانى را [به خاطر بياور] كه آن جوانان به غار پناه بردند، و گفتند: «پروردگارا! از سوى خودت رحمتى به ما عطا كن، و از كار [فرو بسته] ما راه نجاتى بر ايمان فراهم ساز»"
⚫️ سالروز رحلت رهبرکبیر انقلاب، امام خمینی قدس سره تسلیت باد. آنکه سیاست و عرفان را به هم آمیخت و با نور عرفان عالم سیاست را رنگ توحید و زیبائی بخشید. روحش شاد و راهش پر رهرو باد. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری @naseri_ir
🔴 نکات قابل توجه از شجره نامه امام خمینی"ره" 🔹امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، سید موسوی هستند که نسب ایشان هم از ناحیه پدر و هم از مادر، به امام موسی بن جعفر سلام الله علیهما می رسد. 🔹مادر امام خمینی، از نوادگان آقاحسین و آقاجمال خوانساری - صاحب کتاب "زبده التصانیف" مدفون در تکیه خوانساری تخت پولاد - می باشد. این دو عالم بزرگوار، جد خاندان "روضاتی" اصفهان محسوب می شوند. 🔹نسب حضرت امام"ره" از ناحیه پدر نیز با سی و چند واسطه، به امامزاده قاسم از نوادگان امام کاظم علیه السلام می رسد که مزار این امامزاده جلیل القدر در اشترجان فلاورجان اصفهان واقع شده است‌. 🔹جد امام یعنی پدر حاج آقا مصطفی، سیداحمد موسوی (کشمیری) از سادات و علمای کشمیر بوده که به ایران مهاجرت کرده و در خمین ساکن شده اند. پنج یا شش نسل قبل این خاندان نیز ساکن کشمیر بوده اند. 🔹روحیه جهاد و مبارزه، در خاندان امام خمینی موروثی بوده و علاوه بر حاج آقا مصطفی پدر امام که در خمین شهید شد، تعداد دیگری از این سلسله در طول تاریخ در مبارزه با طواغیت زمان به شهادت رسیده اند.
recording-20240602-201447.mp3
4.39M
🌷جوان مردکیست؟
"زمانی را [به خاطر بیاور] که آن جوانان به غار پناه بردند ۱ -۱(کهف/ ۱۰) الصّادق ( فَقَالَ الصَّادِقَ (إِنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کَانُوا فِی زَمَنِ مَلِکٍ جَبَّارٍ عَاتٍ وَ کَانَ یَدْعُو أَهْلَ مَمْلَکَتِهِ إِلَی عِبَادَهًِْ الْأَصْنَامِ فَمَنْ لَمْ یُجِبْهُ قَتَلَهُ وَ کَانَ هَؤُلَاءِ قَوْماً مُؤْمِنِینَ یَعْبُدُونَ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ وَکَّلَ الْمَلِکُ بِبَابِ الْمَدِینَهًِْ حَرَساً وَ لَمْ یَدَعْ أَحَداً یَخْرُجُ حَتَّی یَسْجُدَ الْأَصْنَامَ وَ خَرَجَ هَؤُلَاءِ بِعِلَّهًِْ الصَّیْدِ وَ ذَلِکَ أَنَّهُمْ مَرُّوا بِرَاعٍ فِی طَرِیقِهِمْ فَدَعَوْهُ إِلَی أَمْرِهِمْ فَلَمْ یُجِبْهُمْ وَ کَانَ مَعَ الرَّاعِی کَلْبٌ فَأَجَابَهُمُ الْکَلْبُ وَ خَرَجَ مَعَهُمْ فَقَالَ الصَّادِقَ (فَلَا یَدْخُلُ الْجَنَّهًَْ مِنَ الْبَهَائِمِ إِلَّا ثَلَاثَهًٌْ حِمَارُ بَلْعَمَ‌بْنِ‌بَاعُورَاءَ وَ ذِئْبُ یُوسُفَ (وَ کَلْبُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ فَخَرَجَ أَصْحَابُ الْکَهْفِ مِنَ الْمَدِینَهًِْ بِعِلَّهًِْ الصَّیْدِ هَرَباً مِنْ دِینِ ذَلِکَ الْمَلِکِ فَلَمَّا أَمْسَوْا دَخَلُوا ذَلِکَ الْکَهْفَ وَ الْکَلْبُ مَعَهُم. امام صادق (علیه السلام)- إِنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ در زمان پادشاهی ستمگر و جبّار زندگی می‌کردند که مردم تحت قلمرو خویش را به عبادت بتها فرا می‌خواند؛ پس هرکس که از قبول دعوت او سرباز می‌زد، وی را به قتل می‌رساند، و این‌ها (اصحاب کهف) گروهی مؤمن بودند که خدای متعال را عبادت می‌کردند. پادشاه بر دروازه‌ی شهر نگهبانانی گمارده بود که نمی‌گذاشتند احدی از آن شهر خارج شود، مگر آنکه در برابر بتها سجده کند. این گروه به بهانه‌ی شکارکردن از شهر خارج شدند. در بین راهشان به شبانی برخوردند و او را به‌سوی دین خود دعوت کردند، ولی او نپذیرفت. همراه آن شبان، سگی بود که دعوت آن‌ها را قبول کرد و به این ترتیب سگ با آنان از شهر خارج شد امام صادق (علیه السلام) فرمود: «فقط سه حیوان داخل بهشت می‌شوند: الاغ بلعم‌بن‌باعوراء، گرگ یوسف (علیه السلام) و سگ اصحاب کهف». اصحاب کهف به بهانه شکار و فرار از دین آن پادشاه، از شهر بیرون شدند. وقتی شب شد، وارد آن غار شدند درحالی‌که سگ نیز همراه آنان بود». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۴۳۰ بحارالأنوار، ج۱۴، ص۴۲۲/ القمی، ج۲، ص۳۱؛ «بحیلهًْ الصید» بدل «بعلهًْ"
"الصّادق ( عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْهُذَلِیِّ قَالَ: قَالَ لِی جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (یَا سُلَیْمَانُ مَنِ الْفَتَی قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ الْفَتَی عِنْدَنَا الشَّابُ قَالَ لِی أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ کَانُوا کُلُّهُمْ کُهُولًا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ فِتْیَهًًْ بِإِیمَانِهِمْ یَا سُلَیْمَانُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ اتَّقَی فَهُوَ الْفَتَی. امام صادق (علیه السلام)- سلیمان‌بن‌جعفر هذلی گوید: امام صادق (علیه السلام) به من فرمود: «ای سلیمان! فتی چه کسی است»؟ به ایشان گفتم: «جانم به فدایت، نزد ما فتی کسی است که جوان باشد». ایشان به من فرمود: «آیا ندانستی که اصحاب کهف میانسال بودند، ولی خداوند به‌واسطه‌ی ایمانشان آن‌ها را فتی نامید. ای سلیمان! فتی کسی است که به خدا ایمان آورد و تقوای الهی پیشه کند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۴۳۲ بحارالأنوار، ج۱۴، ص۴۲۸/ نورالثقلین/ البرهان؛ «بتفاوت»"
🌹"قال النبيّ صلّى اللّه عليه و آله: يا عليّ، تريد ستّمائة ألف شاة أو ستمائة ألف دينار أو ستّمائة ألف كلمة، قال: يا رسول اللّه ستّمائة ألف كلمة، فقال صلّى اللّه عليه و آله: اجمع ستمائة ألف كلمة في ستّ كلمات: يا عليّ، إذا رأيت الناس يشتغلون بالفضائل فاشتغل أنت بإتمام الفرائض. و إذا رأيت الناس يشتغلون بعمل الدّنيا فاشتغل أنت بعمل الآخرة. و إذا رأيت الناس يشتغلون بعيوب الناس فاشتغل أنت بعيوب نفسك. و إذا رأيت الناس يشتغلون بتزيين الدّنيا فاشتغل أنت بتزيين الآخرة. و إذا رأيت الناس يشتغلون بكثرة العمل فاشتغل أنت بصفوة العمل. و إذا رأيت الناس يتوسّلون بالخلق فتوسّل أنت بالخالق  پيامبر (صلی الله علیه واله) فرمود: اى على! آيا ششصد هزار گوسفند مى‏خواهى يا ششصد هزار دينار يا ششصد هزار كلمه؟ حضرت على (علیه السلام) عرض كرد: اى رسول خدا! ششصد هزار كلمه. پيامبر (صلی الله علیه واله) فرمود: ششصد هزار كلمه را در شش كلمه جمع كن. اى على! هر گاه ديدى مردم به مستحبّات اشتغال دارند تو به كامل ساختن واجبات بپرداز، و هر گاه ديدى مردم به كار دنيا مشغولند تو به كار آخرت مشغول شو، و هر گاه ديدى مردم به عيبهاى ديگران پرداخته‏اند تو به عيبهاى خود بپرداز، و هر گاه ديدى مردم به آراستن دنيا اشتغال دارند تو به آراستن آخرت مشغول شو، و هر گاه ديدى مردم به عمل فراوان مشغولند تو به عمل خالص بپرداز، و هر گاه ديدى مردم به خلق (خدا) توسّل مى‏جويند تو به خالق توسّل بجوى.   تحرير المواعظ العددية، ص: 431" https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
recording-20240603-201130.mp3
5.85M
🌷ارزش هدایت دیگران
"مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ ﴿۳۲﴾به این سبب بر بنی اسرائیل لازم و مقرّر کردیم که هر کس انسانی را جز برای حق، [قصاص] یا بدون آنکه فسادی در زمین کرده باشد، بکشد، چنان است که همه انسان ها را کشته، و هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان ها را زنده داشته است. و یقیناً پیامبران دلایل روشنی برای بنی اسرائیل آوردند، سپس بسیاری از آنان بعد از آن در روی زمین به [تجاوز از حدود حقّ و فساد و] زیاده روی برخاستند. (۳۲)"