🟢آیتالله شاهآبادی و توصیههای سلوکی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مهمترین توصیههای سلوکی آیتالله شاهآبادی، آن عارف بینظیر دورانساز و آن محبوب دل خمینی کبیر، عبارت بودند از:
1.اخلاص؛
2.مراقبت؛
3.مداومت بر ذکر استغفار، صلوات و لااله الا الله؛
4.توسل به اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها و اباعبدالله الحسین سلام الله علیه.
🔹آيتالله نورالله شاهآبادی، فرزند مرحوم آیتالله محمدعلی #شاهآبادی، درباره روش سلوکی آن «عارف انقلابساز» میگوید:
«هرگز توصيه به رياضت نمیکردند و مقام رياضت را در اين جمله «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ» و در مراقبت هر چه بيشتر خلاصه میکردند. و ذکر خاصی را جز «استغفار» و «صلوات» و ذکر «لااله الا الله» تأييد نمیکردند.»
#عرفان
#سلوک
🔸بهترین زمان برای استغفار
🔸راهحلی برای گشایش در زندگی
🔸پاسخ آیتالله بهجت
توصیه شده است که بهترین وقت استغفار، سحرگاهان به ویژه سحر شب جمعه است تا جایی که استغفار کنندگان در سحرگاهان مورد مدح خداوند عالمیان قرار میگیرند.
همچنین طبق روایات ذکر استغفار از جمله تعقیبات نماز صبح و نماز عصر است که مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان به آن اشاره کرده است.
آیتالله محمدتقی بهجت آن عارف بالله در پاسخ به سؤال فردی که در امور مختلف از جمله اشتغال و ازدواج دچار گرفتاری شده بود، این چنین بیان کردند:
🔸زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفر الله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه ندادهاید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفتهاید.
🌺🌱به مناسبت اول ماه ذیالحجة، سالروز ازدواج مبارک أمیرالمؤمنین علی علیهالسلام و حضرت زهراء سلامالله علیها؛🌸🌹
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔰هماهنگی و موافقت اخلاقی بین مرد و زن در محیط خانواده از هر لحاظ و بهصورت صددرصد برای غیر انبیا و اولیا علیهمالسلام غیرممکن است.
🌟اگر بخواهیم محیط خانه، گرم و باصفا و صمیمی باشد، فقط باید صبر، استقامت، گذشت، چشمپوشی و رأفت را پیشه خود کنیم تا محیط خانه گرم و نورانی باشد.
🔻اگر اینها نباشد اصطکاک و برخورد پیش خواهد آمد و همه اختلافات خانوادگی از همینجا ناشی میشود.
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۳۰۰
"آیه ۱۹ - سوره الرحمن
آیه مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ [19]
دو درياى مختلف [شور و شيرين، گرم و سرد] را در كنار هم قرار داد، درحالىكه با هم تماس دارند.
۱(الرحمن/ ۱۹)"
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
recording-20240608-201615.mp3
2.73M
🌷ازدواج امیرالمومنین علیه السلام وحضرت زهراسلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"الصّادق (علیه السلام)- مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ قَالَ عَلِیٍّ (علیه السلام) و فَاطِمَهًْ (سلام الله علیها)بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا یَبْغِیانِ قَالَ: لَا یَبْغِی عَلِیٌّ (علیه السلام) عَلَی فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) وَ لَا فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) تَبْغِی عَلَی عَلِیٍّ (علیه السلام).
امام صادق (علیه السلام)- مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ منظور از آن علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) است. بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ؛ یعنی علی (علیه السلام) بر فاطمه (سلام الله علیها) ستم روا نمیدارد و فاطمه (سلام الله علیها) نیز بر علی (علیه السلام) ستم روا نمیدارد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۰۲ نورالثقلین"
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه ۲۲ - سوره الرحمن
آیه يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ [22]
از آن دو، لؤلؤ و مرجان خارج مىشود."
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"الرّضا (علیه السلام)- عَنْ عَلِیِّبْنِفُضَیْلٍ عَنْ عَلِیِّبْنِمُوسَی الرِّضَا (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَییَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ ذُرِّیَّتُهُمَا.
امام رضا (علیه السلام)- علیبنفضیل گوید: از امام رضا (علیه السلام) دربارهی سخن خدای تبارکوتعالی: یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمرْجانُ پرسیدم، فرمود: «[منظور] حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) و فرزندان آن دو [هستند]».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۴۰۸ فرات الکوفی، ص۴۶۰"
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه ۶۰ - سوره کهف
آیه وَ إِذْ قالَ مُوسَى لِفَتاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُباً [60]
[به خاطر بياور] هنگامى را كه موسى به يار همسفرش گفت: «دست [از جستجو] برنمىدارم تا به محلّ تلاقى دو دريا برسم؛ هرچند مدّت طولانى به راه خود ادامه دهم».
فتی"
"اصل داستان
۱(کهف/ ۶۰)
الباقر ( فِی رِوَایَهًِْ أَبِیالْجَارُود عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (فِی قَوْلِهِ وَ إِذْ قالَ مُوسَی لِفَتاهُ وَ هُوَ یوشعبننون (وَ قَوْلُهُ لا أَبْرَحُ یَقُولُ لَا أَزَالُ حَتَّی أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَیْنِ أَوْ أَمْضِیَ حُقُباً وَ الْحُقُبُ ثَمَانُونَ سَنَهًًْ.
امام باقر (علیه السلام)- در روایت ابوالجارود آمده است: امام باقر (علیه السلام) در مورد آیه: وَ إِذْ قالَ موسی لِفَتاهُ فرمود: مراد از «فتی» یوشعبننون (علیه السلام) است و لا أَبْرَحُ یعنی پیوسته حرکت میکنم. حَتَّی أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَیْنِ أَوْ أَمْضِیَ حُقُباً تا به مجمع البحرین برسم. فرمود: «حقب هشتاد سال است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۵۲۲ بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۸۶/ القمی، ج۲، ص۴۰/ البرهان"
"اصل داستان
۱(کهف/ ۶۰)
الباقر ( فِی رِوَایَهًِْ أَبِیالْجَارُود عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (فِی قَوْلِهِ وَ إِذْ قالَ مُوسَی لِفَتاهُ وَ هُوَ یوشعبننون (وَ قَوْلُهُ لا أَبْرَحُ یَقُولُ لَا أَزَالُ حَتَّی أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَیْنِ أَوْ أَمْضِیَ حُقُباً وَ الْحُقُبُ ثَمَانُونَ سَنَهًًْ.
امام باقر (علیه السلام)- در روایت ابوالجارود آمده است: امام باقر (علیه السلام) در مورد آیه: وَ إِذْ قالَ موسی لِفَتاهُ فرمود: مراد از «فتی» یوشعبننون (علیه السلام) است و لا أَبْرَحُ یعنی پیوسته حرکت میکنم. حَتَّی أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَیْنِ أَوْ أَمْضِیَ حُقُباً تا به مجمع البحرین برسم. فرمود: «حقب هشتاد سال است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۵۲۲ بحارالأنوار، ج۱۳، ص۲۸۶/ القمی، ج۲، ص۴۰/ البرهان"
اللَّهُمَّ هَذِهِ الْأَيَّامُ الَّتِي فَضَّلْتَهَا عَلَى الْأَيَّامِ وَ شَرَّفْتَهَا قَدْ بَلَّغْتَنِيهَا بِمَنِّكَ وَ رَحْمَتِكَ
اى خدا اين ايامى است كه بر ساير ايام سال فضيلت و شرف بخشيدى و مرا به لطف و رحمتت به درك اين ايام نايل گردانيدى
فَأَنْزِلْ عَلَيْنَا مِنْ بَرَكَاتِكَ وَ أَوْسِعْ عَلَيْنَا فِيهَا مِنْ نَعْمَائِكَ
پس بركات خود را در اين ايام بر ما نازل فرما و نعمتهايت را بر ما وسيع گردان
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
اى خدا از تو درخواست مى كنم كه بر محمد و آل محمد درود فرستى
وَ أَنْ تَهْدِيَنَا فِيهَا لِسَبِيلِ الْهُدَى وَ الْعَفَافِ وَ الْغِنَى وَ الْعَمَلِ فِيهَا بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى
recording-20240610-123023.mp3
1.05M
🌷اهمیت دعا دردهه اول ذی الحجه
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه ۶۵ - سوره کهف
آیه فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً [65]
و [در آنجا] بندهاى از بندگان ما را يافتند كه رحمت [و موهبت عظيمى] از سوى خود به او داده، و علم فراوانى از نزد خود به او آموخته بوديم."
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"الصّادق ( عَنْ سَیْفٍ التَّمَّارِ قَالَ: کُنَّا مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (جَمَاعَهًًْ مِنَ الشِّیعَهًِْ فِی الْحِجْرِ فَقَالَ عَلَیْنَا عَیْنٌ فَالْتَفَتْنَا یَمْنَهًًْ وَ یَسْرَهًًْ فَلَمْ نَرَ أَحَداً فَقُلْنَا لَیْسَ عَلَیْنَا عَیْنٌ قَالَ وَ رَبِّ الْکَعْبَهًِْ وَ رَبِّ الْبَیْتِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَوْ کُنْتُ بَیْنَ مُوسَی وَ الخِضْر لَأَخْبَرْتُهُمَا أَنِّی أَعْلَمُ مِنْهُمَا وَ لَأَنْبَأْتُهُمَا بِمَا لَیْسَ فِی أَیْدِیهِمَا لِأَنَّ مُوسَی وَ الخِضْر أُعْطِیَا عِلْمَ مَا کَانَ وَ لَمْ یُعْطَیَا عِلْمَ مَا هُوَ کَائِنٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ أُعْطِیَ عِلْمَ مَا کَانَ وَ مَا هُوَ کَائِنٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ فَوَرِثْنَاهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (وِرَاثَهًْ.
امام صادق (علیه السلام)- سیف تمّار گوید: با گروهی از شیعیان با امام صادق (علیه السلام) در حجر نشسته بودیم که ایشان فرمود: «یک چشم جاسوس به ما نگاه می کند»، به راست و چپ خود نگاه کردیم ولی کسی را ندیدیم. گفتیم: «کسی به ما نگاه نمی کند». سه بار فرمود: «قسم به خدای کعبه، قسم به خدای آن خانه، اگر بین موسی و خضر (علیها السلام) بودم به آنها خبر میدادم که من از آنها عالمتر هستم و به آنچه در دستانشان نبود خبر میدادم. چون علم آنچه که اتفاق افتاده به آنها داده شده ولی به آنها علم حوادث آینده و آنچه تا روز قیامت اتفاق میافتد داده نشده و ما اهل بیت این علم را از پیامبر (صلی الله علیه و آله) به ارث بردهایم».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۵۴۴ الکافی، ج۱، ص۲۶۱/ البرهان"
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه ۶۶ - سوره کهف
آیه قالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً [66]
موسى به او گفت: «آيا [اجازه مىدهى] از تو پيروى كنم تا از آنچه به تو تعليم داده شده و مايهی رشد و صلاح است، به من بياموزى»؟"
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"الصّادقین ( عن احدهما (فی حدیث مُوسَی (و الخِضْر (قَالَ فَمَا جَاءَ بِکَ قَالَ أَتَیْتُکَ عَلَی أَنْ تُعَلِّمَنِی قَالَ إِنِّی وُکِّلْتُ بِأَمْرٍ لَا تُطِیقُهُ فَحَدَّثَهُ عَنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَنْ بَلَائِهِمْ وَ عَمَّا یُصِیبُهُمْ حَتَّی اشْتَدَّ بُکَاؤُهُمَا وَ ذَکَرَ لَهُ فَضْلَ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ مَا أُعْطُوا وَ مَا ابْتُلُوا بِهِ فَجَعَلَ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی مِنْ أُمَّهًِْ مُحَمَّد (.
امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام)- ابو بصیر از یکی از دو امام (علیها السلام) روایت میکند که فرمودند: چون آن ماجراها بر موسی گذشت ... خضر گفت: «برای چه اینجا آمدی»؟ گفت: «آمدم تا به من علم بیاموزی». خضر گفت: «من به چیزی مأمور شدم که تو طاقت آن را نداری» و خضر در مورد آل محمّد (و در مورد بلا و مصیبتهایی که بر سر آنها میآید با او سخن گفت تا اینکه هر دو با صدای بلند گریه کردند و فضل و برتری پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی و فاطمه و حسن و حسین (را بیان کرد و در مورد آنچه که به آنها داده شده است و آنچه که با آن گرفتار شدند، صحبت کرد. و موسی (علیه السلام) شروع به گفتن این جمله کرد که: «ای کاش از امّت محمد (صلی الله علیه و آله) بودم».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۵۵۶ بحارالأنوار، ج۱۳، ص۳۰۱"
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"أَنْ تَهْدِيَنَا فِيهَا لِسَبِيلِ الْهُدَى وَ الْعَفَافِ وَ الْغِنَى وَ الْعَمَلِ فِيهَا بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى
و ما را به راه هدايت و طريق عفت و بى نيازى از خلق راهنمايى كن و به عملى كه موجب رضا و خشنودى توست"
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
recording-20240611-123014.mp3
817.6K
🌷اگررضایت الهی مقدم باشد...
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba