eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
373 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
966 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
زیارت عاشورا جلسه دهم.mp3
5.59M
•✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا ⚫️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین 🔳 سلسله جلسات معرفتی با موضوع شرح و تفسیر زیارت عاشورا ⏪ با بیان شیوای استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین شاه حسینی زیدعزه ⏰ سوم تا سیزدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ✔️هر روز یک فایل صوتی کوتاه 🎁 هر روز یک مسابقه 🗓 آغاز برنامه: سوم محرم الحرام 🔳🔳 جلسه دهم...روز هفدهم برای شرکت در مسابقه لینک زیر را فعال کنید: http://forms.jz.ac.ir/f_386/ ⏪⏪ برای دریافت فایل صوتی سایر جلسات و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر عضو کانال اداره قران و حدیث جامعه الزهرا شوید 📎https://eitaa.com/qoraan_hadith ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《 ۲۰ 》 : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَاتَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنتُمْ تَسْمَعُونَ : اى کسانى که ایمان آورده اید! خدا و پیامبرش را اطاعت کنید. و از فرمان او سرپیچى ننمایید در حالى که (سخنان او را) مى شنوید. : شنوندگان ناشنوا! این آیه و چند آیه بعد در تعقیب بحث‌هاى گذشته در زمینه دعوت مسلمانان به اطاعت کامل از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در جنگ و صلح و در همه برنامه هاست. لحن این آیات نشان مى دهد بعضى از مؤمنان از وظیفه خود در این زمینه کوتاهى کرده بودند لذا در این آیه مى‌فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! خدا و پیامبرش را اطاعت کنید!(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ). و باز براى تأکید اضافه مى کند: هیچ گاه از اطاعت فرمان او روى گردان نشوید در حالى که سخنان او و اوامر و نواهیش را مى شنوید (وَ لاتَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنْتُمْ تَسْمَعُونَ). شک نیست اطاعت فرمان خدا بر همه لازم است چه مؤمنان و چه کافران، ولى از آنجا که مخاطبین پیامبر و شرکت کنندگان در برنامه هاى تربیتى او، مؤمنان بودند روى سخن در اینجا با آنهاست. ✍تهیه و تنظیم :استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️ثبت نام دورهای قرآنی ترم تابستان واحد قرآن وحدیث تحصیلات تکمیلی سال ۱۴۰۳ آغاز شد 🔰همراه با ارائه مدرک از جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها 🌐نحوه برگزاری (آنلاین) ✨ ویژه طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها 💢 دوره مطالعاتی مفاهیم و تفسیر قرآن کریم _جز یک_ بر اساس تفسیر مبین استاد بهرامپور https://eitaa.com/morsalat_jz/1162 💢 دوره تثبیت حفظ قرآن کریم _جر یک الی جز ده https://eitaa.com/morsalat_jz/1156 💢 دوره حفظ ۴ ساله _جز دو (۲) https://eitaa.com/morsalat_jz/1168 💢دوره حفظ ۴ ساله _جز یک (۱ ) https://eitaa.com/morsalat_jz/1156 💢دوره آموزش ترتیل قرآن کریم https://eitaa.com/morsalat_jz/1158 💢دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم https://eitaa.com/morsalat_jz/1160 💢دوره تربیت مربی تربیت کودک قرآنی https://eitaa.com/morsalat_jz/1161 💢دوره تربیت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم https://eitaa.com/morsalat_jz/1159 🟠جهت ثبت نام به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید. ☎️تماس با واحد قرآنی و حدیثی تحصیلات تکمیلی روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۱ الی ۱۳ با شماره ۰۲۵۳۲۱۱۲۶۶۸ 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
🔆🔆🔆🔆🔆 📣ثبت نام تکمیل ظرفیت📣 💢فراخوان ثبت نام دوره مطالعاتی تفسیر و مفاهیم قران کریم ( جزیک(۱)) براساس تفسیر مبین استاد بهرامپور 🌸 ویژگی طرح: ۱. مطالعه و تدبر کل قرآن کریم همراه با تفسیر ۲. مطالعه و تدبر به صورت ترمی و هر ترم حدود ۱ ماه ۳. استفاده از اساتید مجرب و توانمند در بیان مفاهیم و تفسیر (سرکارخانم محقق نجفی_سرکارخانم عاشوری) ⚜نحوه برگزاری : مجازی (آنلاین آفلاین) 🎤زمان آنلاین: دوشنبه ها ساعت ۹:۳۰ الی۱۰صبح 🎧زمان آفلاین: شنبه_ یکشنبه_ دوشنبه_ سه شنبه_چهارشنبه ⚜میزان دوره: ۱ ماه ⚜تقویم برگزاری:محدوده زمانی بین ۲۰ تیر تا پایان مرداد ماه ⚜هزینه دوره: ۵۰ هزار تومان 💳 شماره کارت : 6037991199512009 📎 لینک ثبت نام : http://forms.jz.ac.ir/f_347/ 💢 شروع دوره ۳۱ تیر ماه 📎لینک کلاس بعد از واریز وجه برای طلاب متقاضی پیامک میشود. 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا با سلام و تسلیت ایام شهادت شهدای کربلا به اطلاع ✅طلاب حضوری جامعه الزهرا س که انتخاب واحد دارند ✅ اساتید در حال تدریس حافظ و مبلغان حافظ دارای پرونده فعال در سامانه امین در عرصه های حفظ قرآن (از ۵ جز به بالا) حفظ نهج البلاغه و حفظ صحیفه سجادیه می رساند: ⏪ دومین آزمون ارزیابی حفظ قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، جهت دریافت هدیه ی تبرکی مقام معظم رهبری برگزار می گردد. نکات: ✅این ارزیابی در دو مرحله آزمون کتبی(مفاهیم) و ارزیابی شفاهی(حسن حفظ و قرائت) خواهد بود. ✅منابع آزمون کتبی قرآن کریم: ترجمه آیه الله مکارم شیرازی دام عزه نهج البلاغه: ترجمه حجه الاسلام و المسلمین دشتی ره صحیفه سجادیه: ترجمه حجه الاسلام و المسلمین انصاریان دام عزه ⏰ برگزاری آزمون کتبی: ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۹ صبح بصورت آنلاین ❌❌ این ارزیابی قابل تعویق و جابجایی نیست‌. ⏪ آیین نامه برگزاری آزمون را پیش از ثبت نام از کانال اداره قران و‌حدیث دریافت کنید. https://eitaa.com/qoraan_hadith/1769 🔗 ثبت نام تا پایان وقت اداری ۹ مردادماه از طریق لینک http://forms.jz.ac.ir/f_390/ ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《 ۲۱ 》 : وَ لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قَالُوا سَمِعْنَا وَ هُمْ لَا يَسْمَعُونَ : و همانند کسانى نباشید که مى گفتند: «شنیدیم.» ولى در حقیقت نمى شنیدند. : در این آیه، بار دیگر روى مسأله تکیه کرده، مى فرماید: همانند کسانى نباشید که مى‌گفتند: شنیدیم، ولى در حقیقت نمى‌شنیدند (وَ لاتَکُونُوا کَالَّذینَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لایَسْمَعُونَ). این تعبیر جالبى است که قرآن درباره کسانى که مى‌دانند، ولى عمل نمى‌کنند، مى‌شنوند، ولى ترتیب اثر نمى‌دهند و ظاهراً در صف مؤمنانند، ولى مطیع فرمان نیستند ذکر کرده است. مى‌گوید: آنها گوش شنوا دارند الفاظ و سخنان را مى شنوند و معانى آن را مى فهمند، اما چون بر طبق آن عمل نمى‌کنند گوئى اصلاً کر هستند. زیرا شنیدن و فهمیدن مقدمه عمل است و هنگامى که عمل نباشد مقدمات بى فایده است. درباره این که این افراد که داراى چنین صفتى هستند و مسلمانان باید به هوش باشند و مثل آنها نشوند چه اشخاصى مى باشند؟ نظرات متعددى است: بعضى احتمال داده اند، منظور منافقانى هستند که خود را در صف مسلمانان جا زده بودند. بعضى گفته اند: اشاره به گروهى از یهود مى باشد. و بعضى اشاره به مشرکان عرب دانسته اند. ولى هیچ مانعى ندارد که همه گویندگانِ بدون عمل، از این گروه هاى سه گانه، در مفهوم آیه وارد باشند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 مراسم یادواره شهید کمال کورسل فرانسوی " تنها شهید اروپایی دفاع مقدس" و شهدای بین الملل برگزار می گردد... ⚘با حضور خانواده معظم شهید کمال کورسل ،خانواده های معزز شهدای بین الملل و همرزمان کمال 🎤 با سخنرانی، روایت گری، مداحی و برنامه های متنوع فرهنگی 🌷گرامی داشت عملیات غرورآفرین مرصاد ⏰زمان : جمعه ۵ مردادماه ۱۴۰۳، همزمان با اذان مغرب و عشاء 🕌 مکان: شهر مقدس قم، گلزار مطهر شهدای علی بن جعفر( علیه السلام) ، حسینیه حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) ⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘ فدا؛ ؛ حاج قاسم عزیز؛ ⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۲۲》 : ۞ إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ : به یقین بدترین جنبندگان نزد خدا، افراد کر و لال (و کور دلى) هستند که اندیشه نمى کنند. : از آنجا که گفتارِ بدونِ عمل و شنیدنِ بدونِ ترتیبِ اثر، یکى از بزرگ ترین بلاهاى جوامع انسانى و سرچشمه انواع بدبختى هاست بار دیگر در آیه بعد روى همین مسأله تکیه کرده و با بیان زیباى دیگرى بحث را ادامه مى دهد مى فرماید: بدترین جنبندگان نزد خدا افرادى هستند که نه گوش شنوا دارند، نه زبان گویا، و نه عقل و درک، کر و لال اند و اندیشه نمى کنند (إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذینَ لایَعْقِلُونَ). قرآن کتاب عمل است نه یک کتاب تشریفاتى، همه جا روى نتایج تکیه مى کند، و اصولاً هر موجود بى خاصیتى را معدوم، هر زنده بى حرکت و بى اثرى را مرده، و هر عضوى از اعضاى انسان را که در مسیر هدایت و سعادت او اثر بخش نباشد همانند فقدان آن مى شمرد. در این آیه نیز کسانى که ظاهراً گوش هاى سالم دارند ولى در مسیر شنیدن آیات خدا، سخنان حق و برنامه هاى سعادت بخش نیستند، آنها را فاقد گوش مى داند و کسانى که زبان سالمى دارند اما مهر سکوت بر لب زده نه دفاعى از حق مى کنند، نه مبارزه اى با ظلم و فساد، نه ارشاد جاهل، نه امر به معروف، نه نهى از منکر و نه دعوت به راه حق، بلکه این نعمت بزرگ خدا را در مسیر بیهوده گوئى یا تملق و چاپلوسى در برابر صاحبان زر و زور و یا تحریف حق و تقویت باطل به کار مى گیرند، همچون افراد لال و گنگ مى داند و آنان که از نعمت هوش و عقل بهره مندند اما درست نمى اندیشند را همچون دیوانگان مى شمرد! ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شمارهٔ آیه:‌ {٢٣} : "وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْرًا لَأَسْمَعَهُمْ ۖ وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ : "اگر خدا در آنها خیر و صلاحی می‌دید آنها را شنوا می‌کرد و اگر هم شنوا کند باز رو گردانند و اعراض کنند." دراین آیه مى فرماید: خداوند در دعوت آنها به سوى حق هیچ گونه مضایقه اى ندارد «اگر آنها آمادگى مى داشتند و خدا از این نظر خیر و نیکى در آنها مى دید حرف حق را به هر صورت بود به گوش آنها مى رسانید» (وَ لَوْ عَلِمَ اللّهُ فیهِمْ خَیْراً لاَ َسْمَعَهُمْ). در پاره اى از روایات آمده است: جمعى از بت پرستان لجوج نزد پیامبر آمده گفتند: اگر جدّ بزرگ ما «قُصَىّ بْن کِلاب» را از قبر زنده کنى و گواهى به نبوت تو دهد، ما همگى تسلیمت خواهیم شد! آیه فوق نازل شد و گفت: اگر اینها همین سخن را از روى حقیقت مى گفتند، خداوند به طرز معجزه آسائى این کار را براى آنها انجام مى داد. ولى آنها دروغ مى گویند، بهانه مى گیرند و هدفشان شانه خالى کردن از زیر بار حق است. سپس مى افزاید: «و اگر با این حال خداوند خواسته آنها را بپذیرد و سخنان حق را بیش از این به گوش آنها بخواند (و یا جدّشان قصىّ بن کلاب را زنده کند و گواهى او را بشنوند) باز روگردان مى شوند و اعراض مى کنند» (وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ). این جمله ها درباره کسانى است که بارها سخنان حق را شنیده اند، آیات روح پرور قرآن به گوش آنها رسیده و محتواى عالى آن را فهمیده اند ولى باز بر اثر تعصب و لجاجت در مقام انکار بر آمدند، چنین افرادى بر اثر اعمالشان شایستگى هدایت را از دست داده اند و دیگر خدا و پیامبرش را با آنها کارى نیست. این آیه جواب دندان شکنى است براى پیروان مکتب جبر، و نشان مى دهد که سرچشمه همه سعادت ها از خود انسان شروع مى شود و خداوند هم بر طبق آمادگى و شایستگى هائى که مردم از خود نشان مى دهند با آنها رفتار مى کند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 جوانان ما باید قلّه‌های دانش را فتح کنند و آیندۀ علم را در اختیار بگیرند. ما واقعاً باید معتقد باشیم که «العِلمُ سُلطانٌ». این عرصه را به هیچ وجه نمی‌توان با شعارزدگی تدارک کرد. رهبر معظم انقلاب به‌درستی قائل‌اند که ما باید قلّه‌های علم را فتح کنیم و مرزهای دانش را پشت سر بگذاریم و به سمتی برویم که مثلاً در نیم قرنِ آینده زبان فارسی، به زبان علمیِ حاکم بر جهان تبدیل شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ امام حسین (علیه‌السلام): ▪️ «هر کس تو را دوست بدارد [از بدی‌ها] تو را نهی می‌کند و هر که دشمنت باشد [به بدی‌ها] تشویق می‌کند» 🏴 📆 امروز پنج‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ 👈 مصادف با ۰٥ محرّم‌الحرام ١٤٤٦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسين (سلام الله علیه) فرمودند:«أنا قتيل العبرة، لايذكرنى مؤمن إلاّ استعبر»[۱] يعنی بايد در مصيبت آن حضرت (سلام الله علیه) آنقدر گريست كه اشك از چشم جاری شود و همه‌ پهنای صورت را فراگيرد. چنين گريه ای بذر محبّت سالار شهيدان(سلام الله علیه) را در دل های شيعيان آبياری می كند. [۱]امالی، شیخ صدوق، ص۱۱۸ شکوفايی عقل در پرتو نهضت حسينی ص٢۵١
امام حسین (سلام الله علیه) پیش از حرکت به سوی کربلا، چند شب پیاپی به زيارت مزار پيامبر گرامی (صلی الله عليه و آله و سلم) رفت و با آن حضرت چنين نجوا كردند: درود بر تو ای پيامبر خدا! من حسين، فرزند تو و فرزند زاده‌ توأم. اين مردم جايگاه مرا نشناختند و حق مرا ضايع نمودند و حرمت مرا نگاه نداشتند. اين است شكوه‌ من به پيشگاه تو تا به ديدارت بشتابم؛ «أنا الحسين بن فاطمة، أنا فرخك و ابن فرختك... إنّهم قد خذلونى و ضيّعونى و إنّهم لم يحفظونى و هذا شكواى إليك حتّی ألقاك»[۱].  شب بعد، از خداوند خواستند تا وظيفه‌ ايشان را به آن حضرت (عليه السلام) بنماياند: خدايا! من معروف را دوست دارم و از منكر بيزارم. به احترام اين مزار و كسی كه در آن است، از تو مي خواهم راهی پيش رويم نهی كه خشنودي تو در آن است؛ «و أنا اَسألك يا ذا الجلال و الإكرام بحقّ هذا القبر و من فيه ما اخترت من أمرى هذا ما هو لك رضي». آنگاه در حالت مناميه پيامبر گرامی (صلي الله عليه و آله و سلم) را ديدند كه به او فرمودند: اكنون، پدر و مادر و برادرت در كنار من هستند. همه‌ ما مشتاق ديدار تو هستيم و تو را در بهشت درجاتی است كه جز با شهادت به آن نمي رسي.[۲] [۱]بحار الانوار ج۴۴ ص۳۳۷ [۲]بحار الانوار ج۴۴ ص۳۲۸ شکوفايی عقل در پرتو نهضت حسينی ص۲۰۳،۲۰۴ علیه السلام قبل از واقعه عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ مقدمه‏ ى عمل به قرآن فهم آن و مقدمه‏ ى فهم قرآن، فهم معانى و تدبر در آن است. مقام معظم رهبری حفظه الله 🔻▫️🔻▫️🔻 آموزش حضوری قرآن کریم 👇👇 ▫️شرکت در دوره:👇 🔺از ۹ مرداد تا ۲۴ مرداد 🔺روزهای یکشنبه و سه‌شنبه:👇 ⏰ ساعت ۹ تا ۱۲ 💠 ۹ تا ۱۰:۳۰ کارگاه تجوید 💠 ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ تفسیر - جزء ۳۰ _ سوره مبارکه فجر ◽️ تفسیر با لسان شیوای سرکارخانم سبحانی زیدعزها 🕌 مکان:کلاس طبقه سوم ساختمان شهید مطهری ره 📝 ثبت‌نام با شماره تلفن ۲۱۱۲۳۴۷ یا به ای دی زیر مشخصات خود را ارسال بفرمایید. 👇 @Zebadi54 ⏰ ساعت تماس ۷ تا ۱۳ لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه علمیه مبارکه مشکات https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۲۵》 : وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ : و از فتنه و مجازاتى بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمى رسد. (بلکه همه را فرا مى گیرد. چرا که دیگران سکوت اختیار کردند.) و بدانید خداوند سخت کیفر است! : در این آیه به عواقب شوم عدم پذیرش دعوت حیات بخش خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله)، اشاره مى کند و مى فرماید: از فتنه اى بپرهیزید که تنها دامن ستمکاران شما را نمى گیرد بلکه همه را فرا خواهد گرفت (وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لاتُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً). فِتْنَه در قرآن مجید در موارد متعددى به کار رفته. گاهى به معناى آزمایش و امتحان. و گاهى به معناى بلا و مصیبت و عذاب آمده است. این کلمه در اصل به معناى داخل کردن طلا در کوره است تا خوبى و بدى آن آشکار شود، سپس به معنى آزمایش ها که نشان دهنده چگونگى صفات باطنى انسان هاست به کار برده شده است، و همچنین در مورد بلاها و مجازات ها که باعث تصفیه روح انسان و یا تخفیف گناه اوست به کار مى رود. در آیه مورد بحث فِتْنَه به معناى بلاها و مصائب اجتماعى است که دامن همه را مى گیرد و به اصطلاح خشک و تَر در آن مى سوزند. و در حقیقت خاصیت حوادث اجتماعى چنین است: هنگامى که جامعه در اداى رسالت خود کوتاهى کند و بر اثر آن قانون شکنى ها و هرج و مرج ها و ناامنى ها و مانند آن به بار آید، نیکان و بدان در آتش آن مى سوزند و این اخطارى است که خداوند در این آیه به همه جوامع اسلامى مى کند و مفهوم آن این است: افراد جامعه نه تنها موظفند وظایف خود را انجام دهند بلکه موظفند دیگران را هم به انجام وظیفه وادارند زیرا اختلاف، پراکندگى و ناهماهنگى در مسائل اجتماعى موجب شکست برنامه ها خواهد شد و دود آن به چشم همه مى رود. کسى نمى تواند بگوید چون وظیفه خود را انجام داده ام از آثار شوم وظیفه نشناسى هاى دیگران بر کنار خواهم ماند چه این که آثار مسائل اجتماعى فردى و شخصى نیست. این درست به آن مى ماند که براى جلوگیرى از هجوم دشمنى، صد هزار نفر سرباز نیرومند لازم باشد اگر عده اى مثلاً پنجاه هزار نفر وظیفه خود را انجام دهند مسلماً کافى نخواهد بود و نتایج شوم شکست هم وظیفه شناسان را مى گیرد و هم وظیفه نشناسان را، و همان طور که گفتیم خاصیت مسائل جمعى و گروهى همین است. این حقیقت را با بیان دیگرى نیز مى توان روشن ساخت و آن این که؛ نیکان جامعه وظیفه دارند در برابر بدان سکوت نکنند اگر سکوت اختیار کنند در سرنوشت آنها نزد خداوند سهیم و شریک خواهند بود. چنان که در حدیث معروفى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده که: إِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ لایُعَذِّبُ الْعامَّةَ بِعَمَلِ الْخاصَّةِ حَتّى یَرَوُا الْمُنْکَرَ بَیْنَ ظَهْرانِیِّهِمْ وَ هُمْ قادِرُونَ عَلى أَنْ یُنْکِرُوهُ فَإِذا فَعَلُوا ذلِکَ عَذَّبَ اللّهُ الْخاصَّةَ وَ الْعامَّةَ: خداوند عزّوجل هرگز عموم را به خاطر عمل گروهى خاص مجازات نمى کند مگر آن زمان که منکرات در میان آنها آشکار گردد و توانائى بر انکار آن داشته باشند در عین حال سکوت کنند در این هنگام خداوند آن گروه خاص و همه توده اجتماع را مجازات خواهد کرد . از آنچه گفتیم روشن مى شود: این حکم هم در زمینه مجازات هاى الهى در دنیا و آخرت صادق است، و هم در زمینه نتائج و آثار اعمال گروهى و دسته جمعى. در پایان آیه با زبان تهدیدآمیز مى گوید: بدانید خداوند مجازاتش شدید است (وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ شَدیدُ الْعِقابِ). مبادا لطف و رحمت خدا آنها را غافل کند و شدت مجازات هاى الهى را به دست فراموشى بسپارید و آشوب ها و فتنه ها دامان شما را بگیرد همان گونه که دامان جامعه اسلامى را گرفت و بر اثر فراموش کردن این سنن الهى آنها را به قهقرا کشانید. یک نگاه کوتاه به جوامع اسلامى در عصر ما و شکست هاى پى در پى که در برابر دشمنان دامن گیرشان مى شود و فتنه هاى استعمار ، صهیونیسم و الحاد و مادّى گرى و مفاسد اخلاقى و متلاشى شدن خانواده ها و سقوط جوانان در دامن فحشاء و انحطاط و عقب گرد علمى، حقیقت و محتواى آیه را مجسم مى سازد که چگونه این فتنه ها دامن کوچک و بزرگ، نیک و بد و عالم و جاهل را فرا گرفته است و اینها همچنان ادامه خواهد یافت تا آن زمان که مسلمانان روح اجتماعى پیدا کنند و نظارت همگانى را در جامعه عملاً بپذیرند و دو وظیفه امر به معروف و نهى از منکر به عنوان وظیفه قطعى و تخلف ناپذیر عملى گردد. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری