eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
976 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۴۶》 : وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ : و از خدا و پیامبرش اطاعت نمایید. و با یکدیگر نزاع نکنید، که سست مى شوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان مى رود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با صابران است. 3⃣ سومین دستور که از مهم ترین برنامه هاى مبارزه است توجه به مسأله رهبرى و اطاعت از دستور پیشوا و رهبر است، همان دستورى که اگر انجام نمى گرفت جنگ بدر به شکست کامل مسلمانان منتهى مى شد، لذا در آیه بعد مى گوید: خدا و پیامبرش را اطاعت کنید (وَ أَطیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ). 4⃣ و چهارمین دستور این که؛ و از پراکندگى و نزاع بپرهیزید (وَ لاتَنازَعُوا). زیرا کشمکش، نزاع و اختلاف مجاهدان در برابر دشمن نخستین اثرش؛ سستى، ناتوانى و ضعف در مبارزه است (فَتَفْشَلُوا). و نتیجه این سستى و فتور از میان رفتن قدرت و قوت و هیبت و عظمت شماست (وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ). ریح به معنى باد است و این که مى گوید: اگر به نزاع با یکدیگر برخیزید سست مى شوید و به دنبال آن بادِ شما را از میان خواهد برد، اشاره لطیفى به این معنى است که قوت و عظمت و جریان امور بر وفق مراد و مقصودتان از میان خواهد رفت. زیرا همیشه وزش بادهاى موافق سبب حرکت کشتى ها به سوى منزل مقصود بوده است، و در آن زمان که تنها نیروى محرک کشتى وزش باد بود، این مطلب، فوق العاده اهمیت داشت. به علاوه، وزش باد به پرچم ها نشانه بر پا بودن پرچم که رمز قدرت و حکومت است مى باشد. تعبیر فوق، کنایه اى از این معنى است. 5⃣ و در پنجمین فرمان، دستور به استقامت در برابر دشمنان و در مقابل حوادث سخت مى دهد و مى گوید: استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است (وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللّهَ مَعَ الصّابِرینَ). تفاوت میان ثبات قدم (دستور اول) و استقامت و صبر (دستور پنجم) از این نظر است که ثبات قدم بیشتر جنبه جسمانى و ظاهرى دارد، در حالى که استقامت و صبر بیشتر جنبه هاى روانى و باطنى را شامل مى شود. ✍تهیه و تنظیم :استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅═༅﷽༅═┅┄ ◈ نجات بشر از دیدگاه پیغمبر... اینجور نبود که برود یکی یکی با مردم حرف بزند، دلشان را متوجه حقیقت بکند و یک دانه یک دانه آدم درست کند؛ نه، خط مشی پیغمبر از اول عبارت بود از اینکه یک جامعه‌ای به وجود بیاورد که آن جامعه مردم را موحد بپروراند و با ارزش‌های اسلامی آنها را رشد بدهد و به تعالی مورد نظر اسلام برساند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟩 امام صادق علیه السلام: 🔹أدَّبَني أبي عليه السلام بثلاثٍ ··· قالَ لي : يا بُنيَّ مَن يَصْحَبْ صاحبَ السَّوْءِ لا يَسْلمْ ، و مَن لا يُقيِّدْ ألفاظَهُ يَنْدَمْ ، و مَن يدخُلْ مَداخِلَ السُّوءِ يُتَّهمْ . 🔸پدرم به من فرمود: پسرم! 🔮هر كس با دوست بد همنشينى كند سالم نمی‌ماند و 🔮هر كس سخن خود را مهار نكند پشيمان می‌گردد 🔮و هر كس به جاهاى بد رفت و آمد کند آماج تهمت و بدگمانى می‌شود. 📚 مستدرک الوسائل (باب الحج) جلد ۸ صفحه ۳۳۹ ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ͡° ╭━━━⊰•🍃‌⃟🕊•⊱━━━╮ ╰━━━⊰•🍃‌⃟🕊•⊱━━━╯
27.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رابطه کرامت و‌ امنیت در سفر اربعین ⚡️ جامعه‌ای که بر محور امام شکل می‌گیرد، جامعۀ کریمان است و آنها که به امام نزدیک‌ترند، کریم‌ترند. ⚡️ در روابط اجتماعیِ مبتنی بر کرامت، برقرار می‌شود. مثل احساس امنیتی که در سفر اربعین اتفاق می‌افتد. در این سفر، از ناحیۀ این مردم کریم، هیچ‌گونه احساس خطری ندارید. ⚡️ در سفر اربعین، میهمان هستید و احساس مخاطره‌ای ندارید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: حسين‌ بن‌ علی علیهما السلام ؛ يعنی معيار حق و يزيد؛ يعنی معيار باطل، امروز باطل مشخص است كه استكبار و صهيونيسم است. اين شعار «الی يوم القيامة» زنده است، ما می‌گوییم خدا ما را توفيق جهاد عطا كند كه خون‌بها بگيريم: «وَ جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِه» معلوم می‌شود، الآن عده‌ای هستند كه خون‌بها بدهكار هستند.پس كربلا درس جهاد و شهادت می‌دهد «الی يوم القيامة» از اين شعار معلوم است،اگر ما فقط اجر مصيبت‌ديده مسئلت می‌کردیم ، همان جمله اول كافی بود مي‌گفتيم: «أَعْظَمُ‏ اللَّهُ‏ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ»؛ اما بگوييم: «وَ جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِه»؛ «ثار»؛ يعنی خون‌بها، ما آماده‌ايم كه خون‌بهای حسين‌بن‌علی علیهما السلام را بگيريم، خون‌بهای حسين‌ بن‌ علی علیهما السلام را امروز «حزب الله» دارد از اسرائيل می‌گیرد. درس اخلاق ۹۴/٧/٢٣ آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۴۷》 : وَ لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَ رِئَاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ : و مانند کسانى نباشید که از روى سرمستى و غرور و خودنمایى در برابر مردم، از سرزمین خود (به سوى میدان بدر) بیرون آمدند. و (مردم را) از راه خدا باز مى داشتند. (و سرانجام شکست خوردند) و خداوند به آنچه عمل مى کنند، احاطه (و آگاهى) دارد. در ششمین و آخرین دستور، مسلمانان را از پیروى کارهاى ابلهانه و اعمال غرور آمیز و بى محتوا و سر و صداهاى تو خالى و بى معنى باز مى دارد، و با اشاره به جریان کار ابوجهل و طرز افکار او و یارانش مى فرماید: مانند کسانى که از سرزمین خود از روى غرور و هواپرستى و خودنمائى خارج شدند، نباشید (وَ لاتَکُونُوا کَالَّذینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النّاسِ). همان ها که هدفشان جلوگیرى مردم از راه خدا بود (وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللّهِ). هم هدفشان نامقدس بود و هم وسائل رسیدنشان به این هدف، و دیدید که سر انجام با آن همه نیرو و ساز و برگ جنگى، در هم کوبیده شدند و به جاى عیش و طرب، گروهى در خاک و خون غلطیدند و گروهى در عزاى آنها اشک ریختند. و سرانجام مى فرماید: و خداوند به کارهائى که این گونه افراد انجام مى دهند محیط است و از اعمالشان با خبر. (وَ اللّهُ بِما یَعْمَلُونَ مُحیطٌ). ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام بر آنان که مشتاقانه ندا سر می‌دادند سوی دیار عاشقان، سوی خدا می‌رویم به « کربلا » می‌ رویم ... 🏴 اربعین نایب الشهدا باشیم ╰━━🌷🕊🌼🕊🌷━━╯ «»