بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۵۸
نام سوره: انفال
شماره آیه:《۵۸》
#آیه: وَ إِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ
#ترجمه: و هرگاه (با ظهور نشانه هایى،) از خیانت گروهى بیم داشته باشى بطور
عادلانه پیمان با آنها را لغو کن. زیرا خداوند، خائنان را دوست نمى دارد.
#تفسیر_آیه:
در این آیه مى افزاید:
و اگر آنها در برابر تو در میدان حاضر نشدند ولى قرائن و نشانه هائى از آنها ظاهر شده است که در صدد پیمان شکنى هستند و بیم آن مى رود که دست به خیانت بزنند و پیمان خود را بدون اعلام قبلى یک جانبه نقض کنند، تو پیشدستى کن، و به آنها اعلام نما که پیمانشان لغو شده است (وَ إِمّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْم خِیانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلى سَواء).
مبادا بدون اعلام الغاء پیمانشان به آنها حمله کنى. زیرا خداوند خائنان و کسانى که در پیمان خویش، راه خیانت در پیش مى گیرند دوست نمى دارد (إِنَّ اللّهَ لایُحِبُّ الْخائِنینَ).
گر چه در این آیه به پیامبر اجازه داده شده که در زمینه ترس از خیانت و پیمان شکنى دشمن، پیمان آنها را لغو کند ولى روشن است این ترس بدون دلیل نخواهد بود، حتماً در زمینه اى است که آنها مرتکب اعمالى مى شوند که نشان مى دهد در فکر پیمان شکنى و زد و بند با دشمن و حمله غافلگیرانه هستند، این مقدار از قرائن و علائم اجازه مى دهد که پیامبر(صلى الله علیه وآله) پیمان آنها را لغو شده اعلام کند.
جمله فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ از ماده نَبْذ به معنى افکندن و یا به معنى اعلام کردن است. یعنى: پیمان آنها را بسوى آنها بیفکن و الغا کن و لغو آن را اعلام نما!
تعبیر به عَلى سَواء یا به این معنى است: همان گونه که آنها پیمان خویش را عملاً لغو کرده اند تو هم از طرف خودت آن را لغو کن، این یک حکم عادلانه و متساوى است. و یا این که به معنى اعلام کردن به یک روش واضح، بى پیرایه و خالى از هر گونه خدعه و نیرنگ است.
به هر حال آیه فوق در عین این که به مسلمانان هشدار مى دهد: سعى کنند مورد حمله پیمان شکنان قرار نگیرند رعایت اصول انسانى را در حفظ تعهدات و یا الغاى پیمان ها به آنها گوشزد مىنماید.
✍تهیه و تنظیم : استادعاشوری
15.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی
«بعضی از سوالها سوالهای تستی است كه در همين مصاحبه اول از آدم سؤال میکنند، اينها بايد در زبان آدم باشد، بعضی از چيزهاست كه وقتی انسان وارد قبر شد، در مراحل بعدی سؤال میکنند اما بعضی از چيزها كه جزء سوالهای تستی و نقد است. میگویند:امام اولت كيست؟ امام دومت كيست؟ امام سومت كيست؟ امام چهارمت كيست؟ اينها نقد بايد باشد مرتب بايد بگوييم تا فراموشمان نشود. ابن طاووس را همه ما شنيديم جزء بزرگان شيعه است اين دستور داد اسامی اين چهارده معصوم(عليهم السلام) در نگين انگشتری نوشته بشود، وصيت كرده كه اين انگشتر را در دهانم بگذاريد كه جوابم نقد باشد...اين جزء تعقيبات مشترك است در پشت سر تمام نمازها "رَضِيتُ بِاللهِ رَبَّاً وَ بِالإسلامِ دِينُاً وَ بِالقُرآنِ كِتَابَاً..." كه اينها برای آدم ملكه بشود.»
درس اخلاق ٩٣/۶/۲۰
👈🏻 آیت الله العظمی جوادی آملی
◾️در مجلس که مینشست ميگفت به شکل حلقه بنشينيم که مجلس ما بالا و پايين نداشته باشد. اگر من در صدر مجلس بنشينم و شما در اطراف، شما میشويد جزء جلال و دبدبه من، و من چنين چيزی را نمیخواهم. #پيغمبر (ص) تا زنده بود از اين اصل تجاوز نکرد.
#سیری_در_سیره_نبوی
#شهید_مطهری
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۵۹
نام سوره: انفال
شماره آیه:《۵۹》
#آیه: وَ لَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَبَقُوا ۚ إِنَّهُمْ لَا يُعْجِزُونَ
#ترجمه: کسانى که کافر شدند گمان نکنند (با این اعمال،) پیش برده اند، آنها هرگز نمى توانند از قلمرو و کیفر ما بیرون روند!
#تفسیر_آیه
در این آیه که آخرین آیه در موضوع مورد بحث میباشد، به این گروه پیمان شکن هشدار مى دهد و مى گوید:
مبادا آنها که راه کفر پیش گرفته اند تصور کنند با اعمال خیانت آمیز خود پیروز شده اند و از قلمرو قدرت و کیفر ما بیرون رفته اند (وَ لایَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا سَبَقُوا).
آنها هرگز ما را عاجز نخواهند کرد و از محیط قدرت ما بیرون نخواهند رفت. (إِنَّهُمْ لایُعْجِزُونَ).
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صلوات خاصه امام رضا علیه السلام 🌹
🔹 اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضاالمرتَضی الامامِ التّقی النّقی و حُجّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍمِنْ اوْلیائِکَ.
#امام_رضا علیه السلام
🌹