✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_47
🌹 آیات ۴۶ و ۴۷ سوره مائده
💥وَقَفَّيْنَا عَلَى ءَاثَارِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَءَاتَيْناَهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ (۴۶)
💥وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (۴۷)
#ترجمه: و به دنبال اثر آنان ( راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسى پسر مریم را قرار دادیم در حالى كه تصدیق کننده تورات پیش از خود بود و به او انجیل عطا کردیم كه در آن هدایت و نور است و تصدیق كننده ى تورات پیش از خود است و برای متقین هدایت و موعظه است (۴۶)
و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل كرده حکم كنند و کسانی كه به آنچه خدا نازل كرده حکم نكنند، پس آنان همان فاسقان هستند (۴۷)
🌷 #قَفَّيْنَا: از تقفیه یعنی چیزی را در دنبال چیزی آوردن می آید. قفینا یعنی به دنبال آنان فرستادیم.
🌷 #ءاثَارِهِمْ: آثار آنان- منظور از اثر علامتی است که به صاحب اثر دلالت دارد که در این آیه منظور شریعت ها و راه های پیموده شده پیامبران پیشین
🌷 #بَيْنَ_يَدَيْهِ؛ بین دستان او- کنایه از آنچه که پیش از او بوده است
🌷 #مُصَدِّقًا: تصدیق کننده
این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و به دنبال آيات گذشته که درباره #تورات بوده، می باشد در اين آيه اشاره به وضع #انجيل كرده، مى فرماید: «وَ قَفَّيْنا عَلى ءاثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ؛ و به دنبال آثار آنان (راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسی پسر مریم را قرار دادیم در حالی که تصدیق کننده تورات پیش از خود بود» حرف ب که به کلمه عیسی چسبیده و بعیسی شده برای تأکید است.
حضرت عیسی علیه السلام پا جای همان پیامبران پیشین گذاشت و همان هدف پیامبران پیشین را دنبال کرد.
سپس #قرآن می فرمايد: «وَ ءاتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ: و به او انجیل عطا کردیم که در آن هدایت و نور است» بار ديگر به عنوان تأكيد، روى اين مطلب تكيه مى كند كه « وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ: و تصدیق کننده تورات پیش از خود است » و سپس مى فرمايد: « وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ: و برای متقین هدایت و موعظه است » یعنی اهل تقوا هدایت های ویژه تری را دریافت خواهند کرد. #قرآن، انجیل و تورات هر سه کتاب آسمانی هستند و هر سه در آن هدایت و نور است. البته انجیل و توراتی که اکنون است تحریف شده است. و منظور از #انجیل همان کتاب آسمانی که بر عیسی نازل شده و منظور از #تورات همان کتاب آسمانی که بر موسی نازل شده است.
پس از اشاره به نزول #انجيل، در ادامه مى فرمايد: « وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فِيهِ: و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل کرده حکم کنند » منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر حضرت عيسى علیه السلام به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داورى نمايند. و بار ديگر تأكيد مى كند: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛ و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده حکم نکنند، پس آنان همان فاسقان هستند. »
🔹پيام های آیات۴۶و۴۷سوره مائده
✅ انبیا و كتاب هاى آنان، همه از یک سرچشمه و براى یک هدف هستند و یكدیگر را تصدیق مى كنند.
✅ اگر چه #انبیا و كتاب هاى آسمانى براى هدایت همه مردم هستند، ولى تنها اهل تقوا در پرتو این نور، هدایت مى شوند.
✅ معیار شناخت #حق و #باطل در ادیان الهی، آن چیزی است که از جانب خدا نازل شده است.
✅ در #انجیل قوانین حکومتی وجود دارد.
✅ هر کسی به هر انگیزه ای بر اساس قانون الهی حکم نکند و یا از قضاوت حق کناره گیری نماید، فاسق است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
#شهر_رمضان_الذي_أنزل_فيه_القرآن
#شهادت_امام_علی_علیه_السلام
▪️بأبي أنتَ وَاُمِّي يا اميرالمُؤمنين، بأبي أنتَ وَاُمّي يا حُجَّةَ الخِصام، بأبي أنتَ وَاُمّي يا بابَ المَقام، بأبي أنتَ وَاُمّي يا نورَ اللهِ التّامّ▪️
➖«إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها» (سورة الشمس آية ۱۲)
انّ عليا عليه السلام كان جالسا ذات يوم على المنبر فانتبه الى ابنه الحسن فسأله عن شهر رمضان كم يوم مضى منه.. ثم انتبه الى ابنه الحسين فسأله عن شهر رمضان كم يوم بقي منه.. فوضع يده على لحيته الشريفة و قد اشتعلت شيبا، ثم قال: «و اللّه ليخضبها بدمها اذا انبعث اشقاها» (۱). کان عَلیّ علیه السلام یقرأ «إذِ انبَعَثَ أشْقاها» قال فو الَّذِی نَفسِی بِیَدِه لَتُخْضَبَنَّ هذه من هذا و أشار بیده إلی لحیته و رأسه(۲)
▪️چون امیرالمومنین علی (علیه السلام) آیه «إذِ انبَعَثَ أشقَاها» را تلاوت مینمود، میفرمود: «به خدایی که جانم به دست اوست، این محاسن از خون این فرق خضاب خواهد شد (آنگاه که شقی ترین امّت به پا خیزد)»
🏴اللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ أميرالمؤمنين علیه السلام
۱.تعريب منتهى الآمال في تواريخ النبي و الآل ج۱ ص۳۳۰
۲.البرهان في تفسير القرآن ج۵ ص۶۷۳
بسم الله الرحمن الرحیم
✨ «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى»؛
✨ و هرکس از ذکر من روى گردان شود، زندگى [سخت و] تنگى خواهد داشت. و روز قیامت او را نابینا محشور مىکنیم.
📗سوره مبارکه طه، آیه ۱۲۴
┅═✧❁ تفسیر ❁✧═┅
✍🏻حضرت مولانا امام جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند:
«[وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً] یَعْنِی بِهِ وَلَایَة امیرالمؤمنین (علیه السلام).
قُلْتُ: "وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی" قَالَ: یَعْنِی أَعْمَی الْبَصَرِ فِی الْآخِرَةِ، أَعْمَی الْقَلْبِ فِی الدُّنْیَا عَنْ وَلَایَةِ امیرالمؤمنین (علیه السلام).
قَالَ: "وَ هُوَ مُتَحَیِّرٌ فِی الْقِیَامَةِ" یَقُولُ: لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمی وَ قَدْ کُنْتُ بَصِیراً».
منظور از [ذکر] ولایت حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است [که اعراض از آن موجب تنگی معیشت می شود].
و منظور از کور بودن در روز قیامت، یعنی اینکه در دنیا قلبش فاقد درک ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) بوده و در قیامت چشمانش از دیدن او نابینا خواهد بود و در قیامت متحیّر می گردد و می گوید: «قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَی وَقَدْ کُنتُ بَصِیراً».
📗 الکافی، ج۱، ص۴۳۵
❁﷽❁ا
ازویژه برنامه های اداره قرآن وحدیث جامعهالزهراسلام الله علیهادر #ماه_مبارک_رمضان
🔹#طراوت_بندگی:
#شرح_احادیث_اخلاقی_مقام_معظم_رهبری
#شماره_چهار
✅ موضوع:کدام عبادت ثمربخش است؟
📖قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
يا اباذر: فضل العلم خير من فضل العبادة و اعلم انكم لو صليتم حتى تكونوا كالحنايا و صمتم حتى تكونوا كالاوتار ما ينفعكم ذالك الا بورع (مکارم الاخلاق، ص 465)
ای اباذر... بدان اگر شما آنقدر نماز بخوانید که مانند کمان شوید و آن قدر روزه بگیرید که مانند تیر شوید، اینها به شما بهره یی نمی دهد، مگر به وسیله پارسایی.
اگر آن قدر نماز بخوانید که کمرتان خم شود و این قدر روزه بگیرید که مثل مو باریک و لاغر شوید( در مقام مبالغه) بدون ورع به درد نمی خورد.
یعنی کسی که از آن طرف دائم نماز بخواند و روزه بگیرد، از آن طرف هم مرتبا گناه کند، مثل این است که چند لوله ی قطور را باز کنی که در این استخر آب بریزد، از آن طرف هم شکاف ها و ترک های اطراف استخر را نگیری، این استخر هیچ گاه پر نخواهد شد.
عبادت از یک طرف، گناه هم از آن طرف. این سودی نخواهد بخشید. یعنی آن هدفی که از عبادت هست، آن تقرب الی الله و نورانی شدن، الهی و ربوبی شدن انسان پیش نمی آید.
شرح احادیث اخلاقی رهبری/شروع درس خارج.
••✾•🍃🌺🍃•✾••┈
✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها
#اطلاعیه
#بصیرت_افزایی
🔻برگزاری نشست بصیرت افزایی طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها
🔺همزمان در ایام روز جهانی قدس🇵🇸
👤 سخنران: سردار باقرزاده (از فرماندهان سپاه قدس)
✅ موضوع: تحلیل وقایع اخیر در اسرائیل
🕰 زمان: سه شنبه 22 فروردین ماه ساعت 11
🏢 مکان: تالار بیداری اسلامی
❇️ اداره کل امور فرهنگی
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
🆔 @jz_mft
🔻 برگزاری نشستهای مجازی در رویداد «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»
❇️4اردیبهشت تا ۶خرداد، روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه؛ ساعت 20 تا 21
1️⃣ افتتاحیه و توضیحات پیرامون رویداد
🗓دوشنبه 4اردیبهشت؛ خانم شریفی
2️⃣ توضیحات پیرامون جداول، سوژهیابی و شاخصهای الگو
🗓چهارشنبه 6اردیبهشت؛ خانم حکمت نیا
3️⃣ «فجازولوژی (آینده پژوهی فضای مجازی)»
🗓شنبه 9اردیبهشت؛ حجتالاسلاموالمسلمین برته
4️⃣ «پاسخ به شبهات درباره سبک زندگی غرب»
🗓دوشنبه 11اردیبهشت؛ حجتالاسلاموالمسلمین مجتهدزاده
5️⃣ «چالش سبک زندگی اسلامی و عصر رسانه»
🗓چهارشنبه 13اردیبهشت؛ آقای صدرایی عارف
6️⃣«چالش ترییت، خانواده t و نسل z»
🗓شنبه 16اردیبهشت؛ حجت الاسلام و المسلمین برته
7️⃣«نقش مدارا در سبک زندگی اسلامی»
🗓دوشنبه 18اردیبهشت؛ خانم فهیمی
8️⃣«زندگی نمادین در عصر رسانههای فرانوین»
9️⃣«سبک زندگی شرقی و نظریههای اجتماعی_رسانهای غربی»
🔟«دینداری و زندگی در سایه جنگ شناختی وچالشهای زیستروش دینی در عصر تکینگی هوش مصنوعی»
🗓چهارشنبه، شنبه و دوشنبه 20، 23 و 25اردیبهشت؛ حجتالاسلاموالمسلمین قهرمانی
11.«چگونگی سلوک اجتماعی زن»
🗓چهارشنبه 27اردیبهشت؛ خانم مازارچی
12، 13 و 14.«زن در گفتمان قرآنی»
🗓شنبه، دوشنبه و چهارشنبه؛ 30اردیبهشت و 1 و 3خرداد؛ خانم طیبی
15.«تاثیر اجرایی شدن قاعده حریم حمی در تحکیم خانواده»
🗓شنبه 6خرداد؛ خانم مازارچی
📲 حضور در نشستها: تماس با شماره تلفن 02532112094
https://jz.ac.ir/post/12550
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_new
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_48
🌹 آیه ۴۸ سوره مائده
💥وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ عَمَّا جَآءَكَ مِنَ الحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجاً وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِى مَآ ءَاتَاكُمْ فَاسْتبِقُواْ الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتِلفُونَ
#ترجمه: و ما كتاب (قرآن) را به حقّ بر تو نازل كردیم، در حالى كه تصدیق کننده كتاب های آسمانى پیش از خود و حاکم و مراقب آنها است. پس به آنچه خداوند نازل كرده، میان آنان حكم كن و از حقّى كه براى تو آمده، از هوا و هوس آنان پیروى نكن، ما براى هر یک از شما راه و روش روشنى قرار دادیم، و اگر خداوند مى خواست، همه ى شما را یک امّت قرار مى داد ولى (خداوند مى خواهد) تا شما را در آنچه به شما داده امتحان کند، پس در كارهاى نیک سبقت بگیرید، بازگشت همه ى شما به سوى خداست، پس او شما را به آنچه در آن اختلاف مى كردید آگاه می کند.
🌷 #مُصَدِّقا: تصدیق کننده
🌷 #بَيْنَ_يَدَيْهِ: میان دستانش - کنایه پیش از خود بوده است
🌷 #مُهَيْمِنِ: مراقب و نگهدارنده
🌷 #أَهْوَآءَهُمْ: هوا و هوس هایشان
🌷 #شِرْعَة: راه آشکار، راهی است که به نهر آب منتهی شود شرعه می گویند. به احکامی که در قرآن آمده شرعة می گویند.
🌷 #مِنْهَاج: روش آشکار، به سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم منهاج می گویند.
🌷 #لِيَبْلُوَكُمْ: تا شما را امتحان کند
🌷 #مَرْجِعُكُم: بازگشت شما
این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است.
در اين آيه اشاره به موقعيّت #قرآن بعد از ذكر كتاب های پيشين پیامبران شده است. ابتدا به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مى فرمايد: « وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ: و ما کتاب (قرآن) را به حق بر تو نازل کردیم، در حالی که تصدیق کننده کتاب های آسمانی پیش از خود و حاکم و مراقب آنهاست.» اساساً تمام كتاب هاى آسمانى، در اصول مسایل هماهنگى دارند و هدف واحد يعنى، تربيت و تكامل #انسان را تعقيب مى كنند.
سپس دستور مى دهد كه چون چنين است « فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ؛ پس به آنچه خداوند نازل کرده، میان آنان حکم کن » بعد اضافه مى كند: « وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمّا جاءَكَ مِنَ الْحَقِّ؛ و از حقی که برای تو آمده، از هوا و هوس آنان پیروی نکن » و براى تكميل اين بحث مى فرماید: « لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً: ما برای هر یک از شما راه و روش روشنی قرار دادیم. » میوه ها هر کدام در فصل خاصی رشد می کنند انسان ها هم در هر زمانی با کتاب خاصی #رشد می کنند انسان هایی که در زمان موسی بودند رشد آنها با کتاب #تورات امکان پذیر بود، انسان هایی که در زمان عیسی بودند رشد آنها با کتاب #انجیل امکان پذیر بود و انسان هایی که در زمان پیامبر اسلام بودند و انسان های امروزی رشد آنها با #قرآن امکان پذیر است.
سپس مى فرمايد: « وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما ءاتاكُمْ؛ و اگر خدا می خواست، همه ی شما را یک امت قرار می داد ولی خداوند می خواهد تا شما را در آنچه به شما داده امتحان کند» سرانجام، همه اقوام و ملل را مخاطب ساخته و آنها را #دعوت مى كند كه به جاى صرف نيروهاى خود در اختلاف و مشاجره، در نيكی ها بر يكديگر سبقت بگيرند که می فرماید: « فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ؛ پس در کارهای نیک سبقت بگیرید، بازگشت همه ی شما به سوی خداست، پس او شما را به آنچه در آن اختلاف می کردید آگاه می کند »
🔹پيام های آیه ۴۸ سوره مائده 🔹
✅ #قرآن در عصر پیامبر نیز به صورت مكتوب بوده است.
✅ #قرآن، حافظ اصول كتابهاى آسمانى دیگر است.
✅ مى توان میان اهل كتاب، طبق #قرآن حكم كرد.
✅ خطرى كه رهبران را تهدید مى كند، پیروى از تمایلات مردم و نادیده گرفتن #حقّ است.
✅ یكى از ابزار آزمایش #الهى، آمدن شریعت جدید است، تا روشن شود چه كسى ایمان مى آورد وچه كسى كفر و تعصّب مى ورزد.
✅ به جاى سرسختى هاى منفى، و پیش از آنكه فرصت را از دست بدهیم در كارهاى خیر سبقت بجوییم.
✅ محور و هدف #مسابقات، باید امور خیر و معنوى باشد.
✅ ایمان به #معاد، عامل رفع اختلافات و سبقت در نیكى هاست.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری