eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
964 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺امام صادق (علیه السلام):شگفتا از آنچه على(علیه السلام) با آن مواجه شد! او با ۱۰هزار شاهد و گواه نتوانست حق خود را بگیرد، در حالیکه شخص با ۲ شاهد حق خود را میگیرد. 📚بحارالانوار،۱۴۰،۳۷ 💐⚜💐⚜💐⚜
آیت الله العظمی جوادی آملی: اين خيلی روايت پرباری است و از غرر روايات ماست ـ كه مردی در حضور امام صادق "سلام الله عليه" به حضرت عرض كرد: «اسأل الله الجنه»؛ من از خدا بهشت طلب می‌کنم. فرمود سؤال را عوض بكن نگو خدايا به من بهشت بده بگو خدايا مرا از بهشت بيرون نكن، تو الان در بهشتی؛ از خدا بخواه که «ان لا يخرجكم منها»؛ شما الان در بهشتيد، از خدا بخواهيد كه شما را از بهشت بيرون نكند؛ اين شخص عرض كرد: آيا ما الان در بهشتيم، فرمود آری؛ مگر به ولايت ما اقرار نداريد، هر كس به ولايت ما و امامت ما مُقرّ باشد در بهشت است. [۱] آيا اين حديث به اندازه آسمانها و زمين نمی‌ارزد؟! اگر كسی به ولايت علی و اولاد علی(صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين) معتقد باشد و با جان و عمل بپذيرد، هم‌اكنون در بهشت است. آن بهشت موعود در جای خود محقّق و اين بهشت جزئی است كه به آن بهشت كلی وصل می‌شود. فرمود اكنون شما در بهشتيد. [۱]بحار الانوار ج۶۵ ص۱۰۲ ۷۳/١/٢۵ 💐✨💐✨💐✨
وَاللهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ کُلَّ رَجُل مِنْکُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِيعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْتُ، وَ لکِنْ أَخَافُ أَنْ تَکْفُرُوا فِيَّ بِرَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ «به خدا سوگند! اگر بخواهم مى توانم هر يک از شما را از آغاز و پايان کارش و از تمام شئون زندگانى اش آگاه سازم ; ولى از آن مى ترسم که اين کار، سبب کافر شدن شما به رسول خدا صلى الله عليه وآله شو.د. ✍روزى پيامبراکرم صلى الله عليه وآله نشسته بود، على عليه السلام وارد شد، پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: تو به عيسى بن مريم عليه السلام شباهتى دارى (از نظر زهد و عبادت) و اگر از اين بيم نداشتم که گروه هايى از امتم درباره تو (غلوّ کنند و) همان بگويند که درباره عيسى بن مريم گفتند، سخنى درباره تو مى گفتم که از کنار هيچ جمعيّتى از مردم عبور نمى کردى، مگر آن که خاک زير قدم هاى تو را براى تبرّک بر مى گرفتند!» إِنَّ فِيکَ شَبَهاً مِنْ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ وَ لَوْ لاَ أَنْ تَقُولَ فِيکَ طَوَائِفٌ مِنْ أُمَّتِي ما قَالَتِ النَّصارى فِي عَيسَى بْنَ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيکَ قَوْلا لاَ تَمُرُّ بِمَلاَ مِنَ النَّاسِ إِلاَّ اَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْکَ يَلْتَمِسُونَ بِذلِکَ الْبَرَکَةَ ;(أمالي الطوسي، 345) ـــــــــــــ🤍💛💚ــــــــــــــ 🌤 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ وَالعَافِیَةَ وَالنَّصر ┄═❁💠 🌷 🌿🌺 🌺🌿🌸🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم از ابن عباس چنین نقل شده: پیامبر(صلى الله علیه وآله) در روز جنگ بدر براى تشویق جنگجویان اسلام، جوائزى تعیین کرد; مثلاً فرمود: کسى که فلان فرد دشمن را اسیر کند و نزد من آورد چنین پاداشى را به او خواهم داد، این تشویق (علاوه بر روح ایمان و جهاد که در وجود آنها شعله ور بود) سبب شد سربازان جوان پیامبر(صلى الله علیه وآله) در یک مسابقه افتخارآمیز با سرعت به سوى هدف بشتابند. ولى پیرمردان و افراد سالخورده در زیر پرچم ها توقف کردند، هنگامى که جنگ بدر پایان پذیرفت، جوانان براى گرفتن پاداش هاى افتخارآمیز خود، به خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله)شتافتند، اما پیرمردان به آنها گفتند: ما نیز سهمى داریم; زیرا ما تکیه گاه و مایه دلگرمى شما بودیم و اگر کار بر شما سخت مى شد و عقب نشینى مى کردید، حتماً به سوى ما مى آمدید. در این موقع میان دو نفر از انصار مشاجره لفظى پیدا شد و راجع به غنائم جنگ با یکدیگر گفتگو کردند، آیه انفال نازل شد و صریحاً غنائم را متعلق به پیغمبر(صلى الله علیه وآله) معرفى کرد که هر گونه بخواهد با آن رفتار کند. پیامبر(صلى الله علیه وآله) هم آن را به طور مساوى در میان همه جنگجویان تقسیم کرد، و دستور داد: میان برادران دینى صلح و اصلاح شود. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 💎 با معلم خود چگونه برخورد کنیم؟ 🔻امام صادق عليه‏‌السلام: تَواضَعُوا لِمَن طَلَبتُم مِنهُ العِلمَ ❇️ در پيشگاه كسى كه از او دانش می‌آموزيد، فروتن باشيد. 📚 كافى: ج ۱، ص ۳۶ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 سه‌شنبه ۵ تیر ماه ١۴٠٣ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔰مودت و محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام حتی برای کافر نافع است. در بالای ایوان طلای حضرت امیر علیه‌السلام نوشته شده است: ❇️«قالَ رَسُولُ اللهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله: لَوِ اجْتَمَعَ الناسُ عَلی حُبّ عَلِی بن أَبِی طالِبٍ علیه‌السلام، لَما خَلَقَ اللهُ النارَ؛ رسول خدا‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: اگر همه مردم بر محبت علی علیه‌السلام گِرد می‌آمدند، هرگز خداوند آتش جهنم را نمی‌آفرید». 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص۵٢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ به لطف الهی آموزش قرآن کریم ▫️شروع دوره:👇 🔺۱۷ تیرماه تا ۲۴ مرداد 🔺روزهای یکشنبه دوشنبه سه‌شنبه:👇 ⏰ ساعت ۹ تا ۱۲ 💠 ۹ تا ۱۰ کارگاه تجوید 💠 ۹تا ۱۰ تربیت‌مربی‌_منبر و‌‌‌‌ تدريس آزمایشی 💠 ۱۰ تا ۱۱ تفسیر 💠 ۱۱ تا ۱۲ ترتیل مقدماتی ۲ 📝ثبت‌نام در دفتر فرهنگی _ قرآنی مدرسه مبارکه علمیه مشکات _ عبادی صورت می‌پذیرد. ☎️ شماره تماس ۳۲۱۱۲۳۴۷ ⏰ ساعت تماس ۷ تا ۱۳ لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه علمیه مبارکه مشکات https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم سوره انفال، آیه ۱ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ : يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنفَالِ ۖ قُلِ الْأَنفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ ۖ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ *بنام خداوند بخشنده مهربان* : از تو درباره انفال [= غنایم و اموال بدون مالک ] سؤال مى کنند. بگو: «انفال مخصوص خدا و پیامبر است. پس، از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید. و خصومتهایى را که در میان شماست، اصلاح کنید. و اگر ایمان دارید، از خدا و پیامبرش اطاعت کنید.» اصلاح ذات البین همان گونه که در شأن نزول خواندیم آیه فوق پس از جنگ بدر نازل شده و پیرامون غنائم جنگى صحبت مى کند و به صورت قانون کلى، یک حکم وسیع اسلامى را بیان مى دارد، خطاب به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده مى فرماید: از تو درباره انفال سؤال مى کنند (یَسْئَلُونَکَ عَنِ الأَنْفالِ). بگو: انفال مخصوص خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) است (قُلِ الأَنْفالُ لِلّهِ وَ الرَّسُولِ). بنابراین تقوا را پیشه کنید و در میان خود اصلاح کنید و برادرانى را که با هم ستیزه کرده اند آشتى دهید! (فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ). و مى افزاید: و اطاعت خدا و پیامبرش کنید، اگر ایمان دارید (وَ أَطیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ). یعنى: ایمان، تنها با سخن نیست، بلکه جلوه گاه ایمان، اطاعت بى قید و شرط در همه مسائل زندگى از فرمان خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) است، نه تنها در غنائم جنگى در همه چیز باید گوش به فرمان و تسلیم اوامر آنها باشید. ✍تهیه و تنظیم : عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: ▫️«على بن ابي‌طالب عَلَيْهِ السَّلامُ مِنَى بمنزله دمى مِن بَدَني من تَوَلاهُ رَشَدَ وَ مَنْ أَحَبَّهُ نَهَجَ وَ مَنْ تَبِعَهُ نجا» 🔹«على بن ابی‌طالب عليه‌السلام نسبت به من به منزله خون من در بدن من است. هرکس ولایت او را داشته باشد، رشد می‌کند و هرکس او را دوست داشته باشد، راهش روشن است و هر کس از او تبعیت کند، نجات یابد.» 📘مائة منقبة، ص۹۲. ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۲》 : إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَ عَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ : مؤمنان، تنها کسانى هستند که هرگاه نام خدا برده شود دلهاشان ترسان مى گردد. و هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مى شود، ایمانشان فزونتر مى گردد. و تنها بر پروردگارشان توکّل دارند. پنج صفت ویژه مؤمنان در آیه گذشته به تناسب گفتگوئى که در امر غنائم میان بعضى از مسلمانان روى داده بود سخن از تقوا، پرهیزکارى و ایمان به میان آمد، براى تکمیل این موضوع در آیات مورد بحث صفاتِ مؤمنانِ راستین و حقیقى در عباراتى کوتاه و پر معنى بیان شده است. در این آیات خداوند به پنج قسمت از صفات برجسته مؤمنان اشاره کرده که سه قسمت آن، جنبه روحانى، معنوى و باطنى دارد و دو قسمت آن جنبه عملى و خارجى. سه قسمت اول عبارتند از: احساس مسئولیت، تکامل ایمان و توکّل. و دو قسمت دیگر عبارتند از: ارتباط با خدا و ارتباط و پیوند با خلق خدا. نخست، مى فرماید: مؤمنان تنها کسانى هستند که هر وقت نام خدا برده شود، دل هاى آنها به خاطر احساس مسئولیت در پیشگاهش ترسان مى گردد (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ). وَجَل همان حالت خوف و ترسى است که به انسان دست مى دهد و سرچشمه آن یکى از این دو چیز است: گاهى به خاطر درک مسئولیت ها و احتمال عدم قیام به وظائف لازم در برابر خدا مى باشد. و گاهى به خاطر درک عظمت مقام و توجه به وجود بى انتها و پر مهابت او است. توضیح این که: گاه مى شود انسان به دیدن شخص بزرگى که راستى از هر نظر شایسته عنوان عظمت است مى رود. شخص دیدارکننده گاهى آن چنان تحت تأثیر مقام پر عظمت او قرار مى گیرد، که احساس یک نوع وحشت در درون قلب خویش مى نماید، تا آنجا که به هنگام سخن گفتن لکنت زبان پیدا مى کند و حتى گاهى حرف خود را فراموش مى نماید، هر چند آن شخص بزرگ نهایت محبت و علاقه را به او و همه دارد، و کار خلافى نیز از این شخص سرنزده است، این نوع ترس، بازتاب و عکس العمل درک عظمت است. قرآن مجید مى گوید: لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى جَبَل لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ: اگر این قرآن را بر کوه نازل مى کردیم، خاشع و ترسان و از خوف خدا شکافته مى شد. و نیز مى خوانیم: إِنَّما یَخْشَى اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ: تنها بندگان عالم و آگاه از عظمت خدا، از او مى ترسند. و به این ترتیب، پیوندى میان آگاهى و خوف، همواره برقرار است، بنابراین اشتباه است، که ما سرچشمه خوف و خشیت را تنها عدم انجام وظایف و مسئولیت ها بدانیم. آنگاه، دومین صفت آنها را چنین بیان مى کند: آنها همواره در مسیر تکامل پیش مى روند و لحظه اى آرام ندارند، و هنگامى که آیات خدا بر آنها خوانده شود بر ایمانشان افزوده مى شود (وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْآیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً). نمو و تکامل، خاصیت همه موجودات زنده است، موجود فاقد نمو و تکامل یا مرده است و یا در سراشیبى مرگ قرار گرفته، مؤمنان راستین، ایمانى زنده دارند، که نهالش با آبیارى از آیات خدا روز به روز نمو بیشتر و گل ها و شکوفه ها و میوه هاى تازه ترى پیدا مى کند، آنها همچنان مردگان زنده نما در جا نمى زنند، و در یک حال رکود و یکنواختى مرگبار نیستند، هر روز که نو مى شود فکر و ایمان و صفات آنها هم نو مى شود. سومین صفت بارز آنها این است که: تنها بر پروردگار خویش تکیه و توکّل مى کنند (وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ). افق فکرشان آن چنان بلند است که از تکیه کردن بر مخلوقات ضعیف و ناتوان هر قدر هم به ظاهر عظمت داشته باشند، ابا دارند، آنها آب را از سرچشمه مى گیرند و هر چه مى خواهند و مى طلبند، از اقیانوس بى کران عالم هستى، از ذات پاک پروردگار مى خواهند، روحشان بزرگ و سطح فکرشان بلند، و تکیه گاهشان تنها خدا است. اشتباه نشود! مفهوم توکّل آن چنان که بعضى از تحریف کنندگان پنداشته اند، چشم پوشى از عالم اسباب و دست و روى دست گذاشتن و به گوشه اى نشستن نیست، بلکه مفهومش خودسازى و بلندنظرى و عدم وابستگى به این و آن و ژرف نگرى است، استفاده از عالم اسباب جهان طبیعت و حیات، عین توکّل بر خدا است، زیرا هر تأثیرى در این اسباب است به خواست خدا و طبق اراده او است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ به لطف الهی آموزش قرآن کریم ▫️شروع دوره:👇 🔺۱۷ تیرماه تا ۲۴ مرداد 🔺روزهای یکشنبه دوشنبه سه‌شنبه:👇 ⏰ ساعت ۹ تا ۱۲ 💠 ۹ تا ۱۰ کارگاه تجوید 💠 ۹تا ۱۰ تربیت‌مربی‌_منبر و‌‌‌‌ تدريس آزمایشی 💠 ۱۰ تا ۱۱ تفسیر 💠 ۱۱ تا ۱۲ ترتیل مقدماتی ۲ 📝ثبت‌نام در دفتر فرهنگی _ قرآنی مدرسه مبارکه علمیه مشکات _ عبادی صورت می‌پذیرد. ☎️ شماره تماس ۳۲۱۱۲۳۴۷ ⏰ ساعت تماس ۷ تا ۱۳ لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه علمیه مبارکه مشکات https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا