eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
964 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا ضمن تقدیر از تلاش شایسته همه شرکت کنندگان و تحسین برگزیدگان عزیز باطلاع می رساند: 🎁 با توجه به استقبال ارزشمند مخاطبان عزیز، برگزیده هر روز مسابقه بقید قرعه از میان پاسخ های صحیح انتخاب میشود. 🌟 در پایان دهه برگزاری مسابقات به سه نفر از شرکت کنندگان همه مسابقات، بقید قرعه هدایایی تقدیم خواهد شد. 1️⃣ سرکار خانم نوبخت 2️⃣سرکار خانم تندرو 3️⃣جناب آقای محمدیاسین محمدی 4️⃣سرکار خانم لیلی جهانگیری 5⃣سرکار خانم شهربانو رجایی 6⃣سرکار خانم زیبا روشنایی 7⃣سرکار خانم محبوبه رحیمی 8⃣سرکار خانم دینا یوسفی باصری ⏪⏪⏪ ادامه دارد 🗂 برگزیدگان محترم، برای دریافت هدایا به اداره قران و حدیث تماس بگیرند. ۰۲۵۳۲۱۱۲۵۴۸ ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《 ۱۹ 》 : إِن تَسْتَفْتِحُوا فَقَدْ جَاءَكُمُ الْفَتْحُ ۖ وَ إِن تَنتَهُوا فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَ إِن تَعُودُوا نَعُدْ وَ لَن تُغْنِيَ عَنكُمْ فِئَتُكُمْ شَيْئًا وَ لَوْ كَثُرَتْ وَ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ : اگر شما فتح و پیروزى مى خواهید، پیروزى به سراغ شما آمد. و اگر (از مخالفت پیامبر) خوددارى کنید، براى شما بهتر است. و اگر (به مخالفت) باز گردید، ما هم باز خواهیم گشت. و جمعیّت شما هر چند زیاد باشد، شما را (از یارى خدا) بى نیاز نخواهد کرد. و خداوند با مؤمنان است. پیروزى نزدیک است در این که روى سخن در آیه فوق به سوى چه اشخاصى است میان مفسران گفتگو است: گروهى معتقدند: مخاطب در این آیه مشرکانند; زیرا آنها پیش از آن که از مکّه به سوى میدان بدر خارج شوند، کنار خانه کعبه آمدند و روى غرورى که داشتند و خود را بر حق مى پنداشتند، دست در پرده هاى خانه کعبه زدند و گفتند: أَللّهُمَّ انْصُرْ أَعْلَى الْجُنْدَیْنِ وَ أَهْدَى الْفِئَتَیْنِ وَ أَکْرَمَ الْحِزْبَیْنِ: خدایا! از میان این دو لشکر آن گروه که برتر و هدایت یافته تر و گرامى تر است پیروز گردان! و نیز نقل شده: ابوجهل در دعاى خود گفت: خداوندا! آئین ما یک آئین کهن و قدیمى است اما آئین محمّد تازه و خام است هر کدام از این دو آئین نزد تو محبوب تر است پیروانش را پیروز بگردان! لذا بعد از پایان جنگ بدر آیه فوق نازل شد و به آنها چنین گفت: گر شما خواهان فتح و پیروزى آئین حق هستید پیروزى و حقانیت به سراغ شما آمد(إِنْ تَسْتَفْتِحُوا فَقَدْ جائَکُمُ الْفَتْحُ). و اگر دست از آئین شرک و مخالفت فرمان خدا بردارید به سود شماست (وَ إِنْ تَنْتَهُوا فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ). و اگر به سوى جنگ با مسلمانان باز گردید ما هم بار دیگر به سوى شما باز مى گردیم (وَ إِنْتَعُودُوا نَعُدْ). یعنى: مسلمانان را پیروز و شما را مغلوب خواهیم ساخت. و هرگز به فزونى جمعیت خود مغرور نشوید; زیرا جمعیت شما هر چند زیاد باشد موجب بى نیازى شما نخواهد بود (وَ لَنْ تُغْنِیَ عَنْکُمْ فِئَتُکُمْ شَیْئاً وَ لَوْ کَثُرَتْ). و خداوند با مؤمنان است (وَ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُؤْمِنینَ). ولى چیزى که این تفسیر را از نظر دور مى سازد، این است که: در آیات قبل و بعد، همگى روى سخن با مؤمنان بوده و مفهوم آیات نشان مى دهد که در میان آنها یک نوع پیوند معنوى وجود دارد. بنابراین، اگر در این میان تنها در یک آیه روى سخن به کفار بوده باشد، بعید به نظر مى رسد. لذا گروهى از مفسران مخاطب را مؤمنان دانسته اند، و بهترین راه تفسیر آیه طبق این نظر چنین است: بعد از جنگ بدر، چنان که دیدیم ـ میان بعضى از مسلمانان تازه کار و ضعیف الایمان بر سر تقسیم غنائم جنگى گفتگو واقع شد، آیات نازل گردید، آنها را توبیخ کرد و غنائم را دربست در اختیار پیامبر گذارد، و او هم به طور مساوى در میان مسلمانان تقسیم کرد. سپس براى تعلیم و تربیت مؤمنان، حوادث جنگ بدر را به یاد آنها آورد که چگونه خداوند آنها را در برابر یک گروه نیرومند پیروز کرد. این آیه نیز همان مطلب را دنبال مى کند که اگر شما مسلمانان از خداوند تقاضاى فتح و پیروزى کردید خدا دعاى شما را مستجاب کرد و پیروز شدید. اگر از اعتراض و گفتگو در برابر پیامبر(صلى الله علیه وآله) خوددارى کنید به سود شماست. و اگر به همان روش اعتراض آمیز خود باز گردید ما هم باز مى گردیم و شما را در چنگال دشمن تنها رها مى‌سازیم. و جمعیت شما هر چند زیاد هم باشند بدون یارى خدا، کارى از پیش نخواهند برد. و خداوند با مؤمنان راستین و مطیع فرمان او و پیامبرش مى باشد. از آنجا که مخصوصاً آیات آینده نیز مسلمانان را در پاره اى از مخالفت ها مورد ملامت قرار مى دهد و در آیات گذشته نیز همین معنا را خواندیم. و نیز از آنجا که پیوند میان این آیات یک پیوند معنوى آشکار است، تفسیر دوم قوى تر به نظر مى رسد. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا انّا نحن نزَّلنا الذّکر وانّا لَه لَحافظون معاونت تبلیغ وامور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها اداره قرآن وحدیث برگزار می‌کند: 💫حفظ جزء 30 قرآن کریم از عاشورا تا اربعین 📚بادقت درمفاهیم جزء (با تکیه بر تفسیر نور استاد قرائتی) 🛍همراه با مسابقه و تقدیم هدایای نفیس ویژه طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها 💫 دو شیوه اجرا به انتخاب مخاطب : 1️⃣ بصورت حضوری در کلاس های جامعه الزهرا سلام الله علیها 2️⃣ بصورت نیمه حضوری ( ارائه برنامه در ایتا و پشتیبانی تلفنی اساتید) ◀️ ثبت نام: . بنابه استقبال مخاطبین، تا روز سه شنبه ۲ مرداد ماه تمدید شد. از طریق لینک http://forms.jz.ac.ir/f_382/ ◀️ زمان آزمون: بعد از اربعین 🔗آزمون مفاهیم جزء 30 تفسیر نور : آنلاین 📞ارزیابی محفوظات جزء 30: شفاهی ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت عاشورا جلسه دهم.mp3
5.59M
•✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا ⚫️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین 🔳 سلسله جلسات معرفتی با موضوع شرح و تفسیر زیارت عاشورا ⏪ با بیان شیوای استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین شاه حسینی زیدعزه ⏰ سوم تا سیزدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ✔️هر روز یک فایل صوتی کوتاه 🎁 هر روز یک مسابقه 🗓 آغاز برنامه: سوم محرم الحرام 🔳🔳 جلسه دهم...روز هفدهم برای شرکت در مسابقه لینک زیر را فعال کنید: http://forms.jz.ac.ir/f_386/ ⏪⏪ برای دریافت فایل صوتی سایر جلسات و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر عضو کانال اداره قران و حدیث جامعه الزهرا شوید 📎https://eitaa.com/qoraan_hadith ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《 ۲۰ 》 : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَاتَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنتُمْ تَسْمَعُونَ : اى کسانى که ایمان آورده اید! خدا و پیامبرش را اطاعت کنید. و از فرمان او سرپیچى ننمایید در حالى که (سخنان او را) مى شنوید. : شنوندگان ناشنوا! این آیه و چند آیه بعد در تعقیب بحث‌هاى گذشته در زمینه دعوت مسلمانان به اطاعت کامل از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در جنگ و صلح و در همه برنامه هاست. لحن این آیات نشان مى دهد بعضى از مؤمنان از وظیفه خود در این زمینه کوتاهى کرده بودند لذا در این آیه مى‌فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! خدا و پیامبرش را اطاعت کنید!(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ). و باز براى تأکید اضافه مى کند: هیچ گاه از اطاعت فرمان او روى گردان نشوید در حالى که سخنان او و اوامر و نواهیش را مى شنوید (وَ لاتَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنْتُمْ تَسْمَعُونَ). شک نیست اطاعت فرمان خدا بر همه لازم است چه مؤمنان و چه کافران، ولى از آنجا که مخاطبین پیامبر و شرکت کنندگان در برنامه هاى تربیتى او، مؤمنان بودند روى سخن در اینجا با آنهاست. ✍تهیه و تنظیم :استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️ثبت نام دورهای قرآنی ترم تابستان واحد قرآن وحدیث تحصیلات تکمیلی سال ۱۴۰۳ آغاز شد 🔰همراه با ارائه مدرک از جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها 🌐نحوه برگزاری (آنلاین) ✨ ویژه طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها 💢 دوره مطالعاتی مفاهیم و تفسیر قرآن کریم _جز یک_ بر اساس تفسیر مبین استاد بهرامپور https://eitaa.com/morsalat_jz/1162 💢 دوره تثبیت حفظ قرآن کریم _جر یک الی جز ده https://eitaa.com/morsalat_jz/1156 💢 دوره حفظ ۴ ساله _جز دو (۲) https://eitaa.com/morsalat_jz/1168 💢دوره حفظ ۴ ساله _جز یک (۱ ) https://eitaa.com/morsalat_jz/1156 💢دوره آموزش ترتیل قرآن کریم https://eitaa.com/morsalat_jz/1158 💢دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم https://eitaa.com/morsalat_jz/1160 💢دوره تربیت مربی تربیت کودک قرآنی https://eitaa.com/morsalat_jz/1161 💢دوره تربیت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم https://eitaa.com/morsalat_jz/1159 🟠جهت ثبت نام به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید. ☎️تماس با واحد قرآنی و حدیثی تحصیلات تکمیلی روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۱ الی ۱۳ با شماره ۰۲۵۳۲۱۱۲۶۶۸ 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
🔆🔆🔆🔆🔆 📣ثبت نام تکمیل ظرفیت📣 💢فراخوان ثبت نام دوره مطالعاتی تفسیر و مفاهیم قران کریم ( جزیک(۱)) براساس تفسیر مبین استاد بهرامپور 🌸 ویژگی طرح: ۱. مطالعه و تدبر کل قرآن کریم همراه با تفسیر ۲. مطالعه و تدبر به صورت ترمی و هر ترم حدود ۱ ماه ۳. استفاده از اساتید مجرب و توانمند در بیان مفاهیم و تفسیر (سرکارخانم محقق نجفی_سرکارخانم عاشوری) ⚜نحوه برگزاری : مجازی (آنلاین آفلاین) 🎤زمان آنلاین: دوشنبه ها ساعت ۹:۳۰ الی۱۰صبح 🎧زمان آفلاین: شنبه_ یکشنبه_ دوشنبه_ سه شنبه_چهارشنبه ⚜میزان دوره: ۱ ماه ⚜تقویم برگزاری:محدوده زمانی بین ۲۰ تیر تا پایان مرداد ماه ⚜هزینه دوره: ۵۰ هزار تومان 💳 شماره کارت : 6037991199512009 📎 لینک ثبت نام : http://forms.jz.ac.ir/f_347/ 💢 شروع دوره ۳۱ تیر ماه 📎لینک کلاس بعد از واریز وجه برای طلاب متقاضی پیامک میشود. 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
‌‌‌••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ا✨﷽✨ا با سلام و تسلیت ایام شهادت شهدای کربلا به اطلاع ✅طلاب حضوری جامعه الزهرا س که انتخاب واحد دارند ✅ اساتید در حال تدریس حافظ و مبلغان حافظ دارای پرونده فعال در سامانه امین در عرصه های حفظ قرآن (از ۵ جز به بالا) حفظ نهج البلاغه و حفظ صحیفه سجادیه می رساند: ⏪ دومین آزمون ارزیابی حفظ قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، جهت دریافت هدیه ی تبرکی مقام معظم رهبری برگزار می گردد. نکات: ✅این ارزیابی در دو مرحله آزمون کتبی(مفاهیم) و ارزیابی شفاهی(حسن حفظ و قرائت) خواهد بود. ✅منابع آزمون کتبی قرآن کریم: ترجمه آیه الله مکارم شیرازی دام عزه نهج البلاغه: ترجمه حجه الاسلام و المسلمین دشتی ره صحیفه سجادیه: ترجمه حجه الاسلام و المسلمین انصاریان دام عزه ⏰ برگزاری آزمون کتبی: ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۹ صبح بصورت آنلاین ❌❌ این ارزیابی قابل تعویق و جابجایی نیست‌. ⏪ آیین نامه برگزاری آزمون را پیش از ثبت نام از کانال اداره قران و‌حدیث دریافت کنید. https://eitaa.com/qoraan_hadith/1769 🔗 ثبت نام تا پایان وقت اداری ۹ مردادماه از طریق لینک http://forms.jz.ac.ir/f_390/ ••✾•🍃🌺🍃•✾••┈ ✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《 ۲۱ 》 : وَ لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قَالُوا سَمِعْنَا وَ هُمْ لَا يَسْمَعُونَ : و همانند کسانى نباشید که مى گفتند: «شنیدیم.» ولى در حقیقت نمى شنیدند. : در این آیه، بار دیگر روى مسأله تکیه کرده، مى فرماید: همانند کسانى نباشید که مى‌گفتند: شنیدیم، ولى در حقیقت نمى‌شنیدند (وَ لاتَکُونُوا کَالَّذینَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لایَسْمَعُونَ). این تعبیر جالبى است که قرآن درباره کسانى که مى‌دانند، ولى عمل نمى‌کنند، مى‌شنوند، ولى ترتیب اثر نمى‌دهند و ظاهراً در صف مؤمنانند، ولى مطیع فرمان نیستند ذکر کرده است. مى‌گوید: آنها گوش شنوا دارند الفاظ و سخنان را مى شنوند و معانى آن را مى فهمند، اما چون بر طبق آن عمل نمى‌کنند گوئى اصلاً کر هستند. زیرا شنیدن و فهمیدن مقدمه عمل است و هنگامى که عمل نباشد مقدمات بى فایده است. درباره این که این افراد که داراى چنین صفتى هستند و مسلمانان باید به هوش باشند و مثل آنها نشوند چه اشخاصى مى باشند؟ نظرات متعددى است: بعضى احتمال داده اند، منظور منافقانى هستند که خود را در صف مسلمانان جا زده بودند. بعضى گفته اند: اشاره به گروهى از یهود مى باشد. و بعضى اشاره به مشرکان عرب دانسته اند. ولى هیچ مانعى ندارد که همه گویندگانِ بدون عمل، از این گروه هاى سه گانه، در مفهوم آیه وارد باشند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 مراسم یادواره شهید کمال کورسل فرانسوی " تنها شهید اروپایی دفاع مقدس" و شهدای بین الملل برگزار می گردد... ⚘با حضور خانواده معظم شهید کمال کورسل ،خانواده های معزز شهدای بین الملل و همرزمان کمال 🎤 با سخنرانی، روایت گری، مداحی و برنامه های متنوع فرهنگی 🌷گرامی داشت عملیات غرورآفرین مرصاد ⏰زمان : جمعه ۵ مردادماه ۱۴۰۳، همزمان با اذان مغرب و عشاء 🕌 مکان: شهر مقدس قم، گلزار مطهر شهدای علی بن جعفر( علیه السلام) ، حسینیه حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) ⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘ فدا؛ ؛ حاج قاسم عزیز؛ ⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شماره آیه:《۲۲》 : ۞ إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ : به یقین بدترین جنبندگان نزد خدا، افراد کر و لال (و کور دلى) هستند که اندیشه نمى کنند. : از آنجا که گفتارِ بدونِ عمل و شنیدنِ بدونِ ترتیبِ اثر، یکى از بزرگ ترین بلاهاى جوامع انسانى و سرچشمه انواع بدبختى هاست بار دیگر در آیه بعد روى همین مسأله تکیه کرده و با بیان زیباى دیگرى بحث را ادامه مى دهد مى فرماید: بدترین جنبندگان نزد خدا افرادى هستند که نه گوش شنوا دارند، نه زبان گویا، و نه عقل و درک، کر و لال اند و اندیشه نمى کنند (إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذینَ لایَعْقِلُونَ). قرآن کتاب عمل است نه یک کتاب تشریفاتى، همه جا روى نتایج تکیه مى کند، و اصولاً هر موجود بى خاصیتى را معدوم، هر زنده بى حرکت و بى اثرى را مرده، و هر عضوى از اعضاى انسان را که در مسیر هدایت و سعادت او اثر بخش نباشد همانند فقدان آن مى شمرد. در این آیه نیز کسانى که ظاهراً گوش هاى سالم دارند ولى در مسیر شنیدن آیات خدا، سخنان حق و برنامه هاى سعادت بخش نیستند، آنها را فاقد گوش مى داند و کسانى که زبان سالمى دارند اما مهر سکوت بر لب زده نه دفاعى از حق مى کنند، نه مبارزه اى با ظلم و فساد، نه ارشاد جاهل، نه امر به معروف، نه نهى از منکر و نه دعوت به راه حق، بلکه این نعمت بزرگ خدا را در مسیر بیهوده گوئى یا تملق و چاپلوسى در برابر صاحبان زر و زور و یا تحریف حق و تقویت باطل به کار مى گیرند، همچون افراد لال و گنگ مى داند و آنان که از نعمت هوش و عقل بهره مندند اما درست نمى اندیشند را همچون دیوانگان مى شمرد! ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم نام سوره: انفال شمارهٔ آیه:‌ {٢٣} : "وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْرًا لَأَسْمَعَهُمْ ۖ وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ : "اگر خدا در آنها خیر و صلاحی می‌دید آنها را شنوا می‌کرد و اگر هم شنوا کند باز رو گردانند و اعراض کنند." دراین آیه مى فرماید: خداوند در دعوت آنها به سوى حق هیچ گونه مضایقه اى ندارد «اگر آنها آمادگى مى داشتند و خدا از این نظر خیر و نیکى در آنها مى دید حرف حق را به هر صورت بود به گوش آنها مى رسانید» (وَ لَوْ عَلِمَ اللّهُ فیهِمْ خَیْراً لاَ َسْمَعَهُمْ). در پاره اى از روایات آمده است: جمعى از بت پرستان لجوج نزد پیامبر آمده گفتند: اگر جدّ بزرگ ما «قُصَىّ بْن کِلاب» را از قبر زنده کنى و گواهى به نبوت تو دهد، ما همگى تسلیمت خواهیم شد! آیه فوق نازل شد و گفت: اگر اینها همین سخن را از روى حقیقت مى گفتند، خداوند به طرز معجزه آسائى این کار را براى آنها انجام مى داد. ولى آنها دروغ مى گویند، بهانه مى گیرند و هدفشان شانه خالى کردن از زیر بار حق است. سپس مى افزاید: «و اگر با این حال خداوند خواسته آنها را بپذیرد و سخنان حق را بیش از این به گوش آنها بخواند (و یا جدّشان قصىّ بن کلاب را زنده کند و گواهى او را بشنوند) باز روگردان مى شوند و اعراض مى کنند» (وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ). این جمله ها درباره کسانى است که بارها سخنان حق را شنیده اند، آیات روح پرور قرآن به گوش آنها رسیده و محتواى عالى آن را فهمیده اند ولى باز بر اثر تعصب و لجاجت در مقام انکار بر آمدند، چنین افرادى بر اثر اعمالشان شایستگى هدایت را از دست داده اند و دیگر خدا و پیامبرش را با آنها کارى نیست. این آیه جواب دندان شکنى است براى پیروان مکتب جبر، و نشان مى دهد که سرچشمه همه سعادت ها از خود انسان شروع مى شود و خداوند هم بر طبق آمادگى و شایستگى هائى که مردم از خود نشان مى دهند با آنها رفتار مى کند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری