بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۲۵
نام سوره: انفال
شماره آیه:《۲۵》
#آیه: وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
#ترجمه: و از فتنه و مجازاتى بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمى رسد. (بلکه همه
را فرا مى گیرد. چرا که دیگران سکوت اختیار کردند.) و بدانید خداوند سخت کیفر است!
#تفسیر_آیه:
در این آیه به عواقب شوم عدم پذیرش دعوت حیات بخش خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله)، اشاره مى کند و مى فرماید: از فتنه اى بپرهیزید که تنها دامن ستمکاران شما را نمى گیرد بلکه همه را فرا خواهد گرفت (وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لاتُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً).
فِتْنَه در قرآن مجید در موارد متعددى به کار رفته.
گاهى به معناى آزمایش و امتحان.
و گاهى به معناى بلا و مصیبت و عذاب آمده است.
این کلمه در اصل به معناى داخل کردن طلا در کوره است تا خوبى و بدى آن آشکار شود، سپس به معنى آزمایش ها که نشان دهنده چگونگى صفات باطنى انسان هاست به کار برده شده است، و همچنین در مورد بلاها و مجازات ها که باعث تصفیه روح انسان و یا تخفیف گناه اوست به کار مى رود.
در آیه مورد بحث فِتْنَه به معناى بلاها و مصائب اجتماعى است که دامن همه را مى گیرد و به اصطلاح خشک و تَر در آن مى سوزند.
و در حقیقت خاصیت حوادث اجتماعى چنین است: هنگامى که جامعه در اداى رسالت خود کوتاهى کند و بر اثر آن قانون شکنى ها و هرج و مرج ها و ناامنى ها و مانند آن به بار آید، نیکان و بدان در آتش آن مى سوزند و این اخطارى است که خداوند در این آیه به همه جوامع اسلامى مى کند و مفهوم آن این است:
افراد جامعه نه تنها موظفند وظایف خود را انجام دهند بلکه موظفند دیگران را هم به انجام وظیفه وادارند زیرا اختلاف، پراکندگى و ناهماهنگى در مسائل اجتماعى موجب شکست برنامه ها خواهد شد و دود آن به چشم همه مى رود. کسى نمى تواند بگوید چون وظیفه خود را انجام داده ام از آثار شوم وظیفه نشناسى هاى دیگران بر کنار خواهم ماند چه این که آثار مسائل اجتماعى فردى و شخصى نیست.
این درست به آن مى ماند که براى جلوگیرى از هجوم دشمنى، صد هزار نفر سرباز نیرومند لازم باشد اگر عده اى مثلاً پنجاه هزار نفر وظیفه خود را انجام دهند مسلماً کافى نخواهد بود و نتایج شوم شکست هم وظیفه شناسان را مى گیرد و هم وظیفه نشناسان را، و همان طور که گفتیم خاصیت مسائل جمعى و گروهى همین است.
این حقیقت را با بیان دیگرى نیز مى توان روشن ساخت و آن این که؛ نیکان جامعه وظیفه دارند در برابر بدان سکوت نکنند اگر سکوت اختیار کنند در سرنوشت آنها نزد خداوند سهیم و شریک خواهند بود.
چنان که در حدیث معروفى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده که: إِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ لایُعَذِّبُ الْعامَّةَ بِعَمَلِ الْخاصَّةِ حَتّى یَرَوُا الْمُنْکَرَ بَیْنَ ظَهْرانِیِّهِمْ وَ هُمْ قادِرُونَ عَلى أَنْ یُنْکِرُوهُ فَإِذا فَعَلُوا ذلِکَ عَذَّبَ اللّهُ الْخاصَّةَ وَ الْعامَّةَ:
خداوند عزّوجل هرگز عموم را به خاطر عمل گروهى خاص مجازات نمى کند مگر آن زمان که منکرات در میان آنها آشکار گردد و توانائى بر انکار آن داشته باشند در عین حال سکوت کنند در این هنگام خداوند آن گروه خاص و همه توده اجتماع را مجازات خواهد کرد .
از آنچه گفتیم روشن مى شود: این حکم هم در زمینه مجازات هاى الهى در
دنیا و آخرت صادق است، و هم در زمینه نتائج و آثار اعمال گروهى و دسته جمعى.
در پایان آیه با زبان تهدیدآمیز مى گوید: بدانید خداوند مجازاتش شدید است (وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ شَدیدُ الْعِقابِ).
مبادا لطف و رحمت خدا آنها را غافل کند و شدت مجازات هاى الهى را به دست فراموشى بسپارید و آشوب ها و فتنه ها دامان شما را بگیرد همان گونه که دامان جامعه اسلامى را گرفت و بر اثر فراموش کردن این سنن الهى آنها را به قهقرا کشانید.
یک نگاه کوتاه به جوامع اسلامى در عصر ما و شکست هاى پى در پى که در برابر دشمنان دامن گیرشان مى شود و فتنه هاى استعمار ، صهیونیسم و الحاد و مادّى گرى و مفاسد اخلاقى و متلاشى شدن خانواده ها و سقوط جوانان در دامن فحشاء و انحطاط و عقب گرد علمى، حقیقت و محتواى آیه را مجسم مى سازد که چگونه این فتنه ها دامن کوچک و بزرگ، نیک و بد و عالم و جاهل را فرا گرفته است و اینها همچنان ادامه خواهد یافت تا آن زمان که مسلمانان روح اجتماعى پیدا کنند و نظارت همگانى را در جامعه عملاً بپذیرند و دو وظیفه امر به معروف و نهى از منکر به عنوان وظیفه قطعى و تخلف ناپذیر عملى گردد.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🔆🔆🔆🔆🔆
💢"کارگاه شیوه های جذاب سازی آموزش های قرانی"💢
🍃تعداد جلسات: ۱ جلسه
⏰زمان :روز شنبه ۲۰ مرداد ساعت ۹ تا ۱۲
🍃استاد : جناب آقای شعاعی
💰هزینه :مبلغ ۵۰۰۰۰ تومان
💳 شماره کارت :
6037991199512009
🌏نحوه برگزاری :حضوری و آنلاین
🔮(برنامه همزمان به دو شیوه حضوری و آنلاین برگزار میشود .)
✍مهلت ثبت نام :تا ۱۵ مرداد
🌐لینک ثبت نام :
http://forms.jz.ac.ir/f_400/
📎لینک کلاس بعد از واریز وجه برای طلاب متقاضی پیامک میشود.
#ثبت_نام_دوره
⬇️⬇️⬇️
@jz2305
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم #تفسیر_قرآن_جلسه_۲۶
نام سوره: انفال
شماره آیه:《۲۶》
#آیه: وَاذْكُرُوا إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَ أَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَ رَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
#ترجمه: و به خاطر بیاورید هنگامى را که شما در روى زمین، گروهى کوچک و زبون بودید. آنچنان که مى ترسیدید مردم شما را بربایند. ولى او شما را پناه داد. و با یارى خود
تقویت کرد. و از روزیهاى پاکیزه بهره مند ساخت. تا شکر (نعمت هایش را) به جا آورید.
#تفسیر_آیه
بار دیگر قرآن دست مسلمانان را گرفته به گذشته تاریخشان باز مى گرداند و به آنها حالى مى کند که در چه پایه اى بودید و اکنون در چه مرحله اى قرار دارید تا درسى را که در آیات قبل به آنها آموخت به خوبى درک کنند.
مى فرماید: به خاطر بیاورید آن زمان را که شما گروهى کوچک و ناتوان بودید و در چنگال دشمنان گرفتار، و آنها شما را به ضعف و ناتوانى کشانده بودند (وَ اذْکُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الأَرْضِ).
آن چنان که مى ترسیدید مشرکان و مخالفان شما را به سرعت بربایند (تَخافُونَ أَنْیَتَخَطَّفَکُمُ النّاسُ).
این تعبیر، تعبیر لطیفى است که نهایت ضعف و کمى نفرات مسلمانان را در آن زمان آشکار مى سازد، آن چنان که گوئى همانند یک جسم کوچک در هوا معلق بودند که دشمن به آسانى مى توانست آنها را برباید و از بین ببرد و این اشاره به وضع مسلمانان در مکّه قبل از هجرت در برابر مشرکان نیرومند و یا اشاره به مسلمانان بعد از هجرت، در مقابل قدرت هاى بزرگ آن روز همانند ایران و روم است.
آنگاه مى افزاید: ولى خداوند شما را پناه داد (فَآواکُمْ).
و با یارى خود شما را تقویت کرد (وَ أَیَّدَکُمْ بِنَصْرِهِ).
و از روزى هاى پاکیزه شما را بهره مند ساخت (وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ).
شاید شکر نعمت او را به جا آرید (لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ).
و اکنون به مرحله اى رسیده اید که قدرت در هم شکستن نیروهاى مشرکان مکّه را پیدا کرده اید و تهدیدى براى ستمگران و زورگویان قبایل حجاز شده اید.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🏴🏴🏴🏴
بار دیگر از #سقیفه دست کینه گشته پیدا
🏴 شهادت مظلومانه جمعی از شیعیان پاراچنار را به پیشگاه امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف و شیعیان پاکستان تسلیت عرض میکنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷حضرت زین العابدین امام سجّاد علیه السلام:
◾مَنْ قَنَعَ بِما قَسَّمَ اللّهُ لَهُ فَهُوَ مِنْ اَغْنَى النـاس؛
◽️هر كس به تقسيم الهى قانع باشد از بى نيـازترين مـردم اسـت.
📚کشف الغمه: ج 2، ص 102
🏴 سالروز شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام تسلیت باد.
#محرم
#شهادت_امام_سجاد
┄┅═══••✾••═══┅┄
🏴🏴🏴🏴
روابط عمومی کل سپاه خبر داد
شهادت اسماعیل هنیه و یکی از محافظان وی در تهران
🔸روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیهای اعلام کرد : آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند .
🔸متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس ، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج
#معاونتتبلیغوامورفرهنگی
#ادارهکلتبلیغ
┄┅═══••✾••═══┅┄
••✾•🍃🌺🍃•✾••┈
ا✨﷽✨ا
با سلام و تسلیت ایام شهادت شهدای کربلا
#اطلاعیه_شماره_یک
#هدیه_حفظ_مقام_معظم_رهبری
#ویژه_حافظان_قران
#حافظان_نهج_البلاغه
#حافظان_صحیفه_سجادیه
به اطلاع
✅طلاب حضوری جامعه الزهرا س که انتخاب واحد دارند
✅ اساتید در حال تدریس حافظ و مبلغان حافظ دارای پرونده فعال در سامانه امین
در عرصه های حفظ قرآن (از ۵ جز به بالا)
حفظ نهج البلاغه
و حفظ صحیفه سجادیه
می رساند:
⏪ دومین آزمون ارزیابی حفظ قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، جهت دریافت هدیه ی تبرکی مقام معظم رهبری برگزار می گردد.
نکات:
✅این ارزیابی در دو مرحله آزمون کتبی(مفاهیم)
و ارزیابی شفاهی(حسن حفظ و قرائت) خواهد بود.
✅منابع آزمون کتبی
قرآن کریم: ترجمه آیه الله مکارم شیرازی دام عزه
نهج البلاغه: ترجمه حجه الاسلام و المسلمین دشتی ره
صحیفه سجادیه: ترجمه حجه الاسلام و المسلمین انصاریان دام عزه
⏰ برگزاری آزمون کتبی:
۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۹ صبح بصورت آنلاین
❌❌ این ارزیابی قابل تعویق و جابجایی نیست.
⏪ آیین نامه برگزاری آزمون را پیش از ثبت نام از کانال اداره قران وحدیث دریافت کنید.
https://eitaa.com/qoraan_hadith/1769
🔗 ثبت نام تا پایان وقت اداری ۹ مردادماه از طریق لینک
http://forms.jz.ac.ir/f_390/
••✾•🍃🌺🍃•✾••┈
✳️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها
📲@qoraan_hadith
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۲۷
نام سوره: انفال
شماره آیه:《۲۷》
#آیه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ
#ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید.
و (نیز) در
امانتهاى خود خیانت روا مدارید، در حالى که مى دانید (این کار، گناه بزرگى است).
#تفسیر_آیه:
خیانت و سرچشمه آن
در نخستین آیه، خداوند روى سخن را به مؤمنان کرده مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید، به خدا و پیامبر خیانت نکنید (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لاتَخُونُوا اللّهَ وَ الرَّسُولَ).
خیانت به خدا و پیامبر آن است که اسرار نظامى مسلمانان را در اختیار دیگران بگذارند.
یا دشمنان را در مبارزه خود تقویت کنند.
و یا به طور کلّى واجبات و محرمات و برنامه هاى الهى را پشت سر بیفکنند، بدین جهت از ابن عباس نقل شده: هر کس چیزى از برنامه هاى اسلامى را ترک کند یک نوع خیانت نسبت به خدا و پیامبر مرتکب شده است.
آنگاه مى افزاید: در امانات خود نیز خیانت نکنید (وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ).
خِیانَت در اصل، به معناى خوددارى از پرداخت حقى است که انسان پرداختن آن را تعهد کرده و آن ضد امانت است.
امانت گر چه معمولاً به امانت هاى مالى گفته مى شود، ولى در منطق قرآن مفهوم وسیعى دارد که تمام شئون زندگى اجتماعى، سیاسى و اخلاقى را در بر مى گیرد.
لذا در حدیث وارد شده: أَلْمَجالِسُ بِالأَمانَةِ: گفتگوهائى که در جلسات خصوصى مى شود امانت است.
و در حدیث دیگرى مى خوانیم: إِذا حَدَّثَ الرَّجُلُ بِحَدِیْث ثُمَّ الْتَفَتَ فَهُوَ أَمانَةٌ: هنگامى که کسى براى دیگرى سخنى نقل کند سپس به اطراف خود بنگرد (که آیا کسى آن را شنید یا نه) این سخن امانت است.
روى این جهت آب و خاک اسلام در دست مسلمانان امانت الهى است، فرزندان آنها امانت هستند، و از همه بالاتر قرآن مجید و تعلیماتش امانت بزرگ پروردگار محسوب مى شود.
بعضى گفته اند: امانت خدا آئین اوست، امانت پیامبر سنت اوست و امانت مؤمنان اموال و اسرار آنها مى باشد، ولى امانت در آیه فوق همه را شامل مى شود.
به هر حال، خیانت در امانت از منفورترین اعمال و از زشت ترین گناهان است، کسى که در امانت خیانت مى کند در حقیقت منافق است، چنان که در حدیث از پیامبر نقل شده: آیَةُ الْمُنافِقِ ثَلاثٌ: إِذا حَدَّثَ کَذَبَ، وَ إِذا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَ إِذَا ائْتُمِنَ خانَ، وَ إنْ صامَ وَ صَلّى وَ زَعَمَ أَنَّهُ مُسْلِمٌ
نشانه منافق سه چیز است: هنگام سخن دروغ مى گوید، به هنگامى که وعده مى دهد تخلف مى کند و به هنگامى که امانتى نزد او بگذارند خیانت مى نماید، چنین کسى منافق است هر چند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.
اصولاً ترک خیانت، در امانت، از وظائف و حقوق انسانى است، یعنى حتى اگر صاحب امانت مسلمان هم نباشد، نمى توان در امانت او خیانت کرد.
و در پایان آیه مى گوید: ممکن است از روى اشتباه و بى اطلاعى چیزى را که خیانت است مرتکب شوید ولى هرگز آگاهانه اقدام به چنین کارى نکنید (وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ).
البته اعمالى همچون اعمال ابولبابه مصداق جهل و اشتباه نیست، چرا که عشق و علاقه به مال و فرزند و حفظ منافع شخصى، گاهى در یک لحظه حساس چشم و گوش انسان را مى بندد و مرتکب خیانت به خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى شود این در حقیقت خیانت آگاهانه است.
ولى مهم این است که: انسان زود همچون ابولبابه بیدار شود و گذشته را جبران کند.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
📜📜📜📜
واحد فرهنگی و قرآن و حدیث مدرسه علمیه مؤمنات با همکاری اداره قرآن و حدیث برگزار می کند:
💢کارگاه مقتل شناسی کاربردی💢
🔹دوره مقدماتی: ۲ جلسه
⏰ زمان: شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد ماه ساعت ۱۶ تا : ۱۷:۳۰
🔹استاد کارگاه: حجت الاسلام و المسلمین واضحی زیدعزه
🌐نحوه برگزاری: آنلاین
🔹هزینه ثبت نام: ۳۰۰۰۰هزار تومان
💳 شماره کارت جهت واریز :
6037991199512009
✅ ثبت نام: ارسال مشخصات و عکس فیش واریزی به آیدی
@Zebadi54
⁉️ما چگونه بدانیم که رضایت امام زمان(عجل الله فرجه) در چیست که آن را انجام دهیم !؟
✅پاسخ از آیت الله بهجت (ره) :
🔸ما باید حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را حاضر فرض کنیم.
هرجا می رَود ، برَویم ، هرچه می کُند بکنیم و هرچه را ترک می کند ترک کنیم!
و اگر ندانیم ، احتیاط را که می دانیم ومی توانیم ! (پس احتیاط کنیم).
ولی گویا ما نمی خواهیم در راه رضای آن حضرت باشیم، نه اینکه رضای آن حضرت را نمی دانیم و نمی توانیم آن را تحصیل کنیم . (بلکه نمی خواهیم !!!)
📚ورق های آسمانی ، ص ۸۶
🌸🍃🌸
┄┅═༅﷽༅═┅┄
◈ یک انسان برای اینکه آزاد باشد، کافی نیست که زیر سلطهی یک انسان دیگر یا یک حکومت جبار نباشد، بلکه برای آزادی یک انسان لازم است که زیر سلطهی قوهی غضبیه و شهویهی خودش هم نباشد. آن انسانی که بر اثر ضعفها، بر اثر ترس، طمع، حرص، شهوات نفسانی مجبور میشود تحمیلات و محدودیتهایی را قبول کند، آن انسان هم در حقیقت آزاد نیست.
#منظومه_ارزشی
#آزادی_و_استقلال
#سیر_مطالعاتی_منظومه_فکری_رهبری