eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
964 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 داشته باشید. 🎙 آیت الله مجتهدی(رحمة‌الله‌علیه): ◻️ یادم هست که در قدیم به کسی که عصبانی بود می گفتند: خدا به تو بدهد. این طور نصیحتش می کردند. 🔸 این جمله معروف بود. و من یادم است پیرمردها وقتی به یک آدم عصبانی می رسیدند، او را نصیحت می کردند و می گفتند: را داشته باش. ◻️ حالا بعضی ها خوش اخلاق نیستند. دل زن آنها از دستشان خون است. اگر این مرد بمیرد، زن او با دمش پسته می شکند. من یکی را می شناختم که بعد از فوت او، زنش کِیف می کرد. شنگول بود. بچه هایش هم همه خوشحال بودند. می گفتند: بابای غُرغُرو مرد؛ راحت شدیم! 🔸 و حال آنکه حدیث دارد: کاری کنید که تا زنده اید مردم به شما علاقه داشته باشند و وقتی هم که مردید برای شما گریه کنند. ◻️ باید ما اینقدر خوب باشیم که بعد از مردن ما، زن و بچه یمان برای ما گریه کنند. حالا ما اینطور هستیم؟ پدر و مادر، رفقا و همسایه ها ما را دوست دارند؟ حدیث این است: «چنان با مردم آمیزش کنید که تا زنده اید به شما میل کنند و وقتی هم که مردید، برای شما گریه کنند.» 🔸 امام(رحمت الله علیه) را دیدید؟ تا زنده بود مردم میل داشتند که آقا را ببینند و وقتی هم که از دنیا رفتند، دیدید چه خبر شد. ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🖊 بعون الله و توفیقه ❇️ اداره کل امور تربیتی‌ ╭━━━⊰◇⊱━━━╮ eitaa.com/jz_tasnim ╰━━━⊰◇⊱━━━╯
خانم برقعی با بیان اینکه اولین شرط برای موفقیت در مسیر طلبگی، داشتن نقشه راه است، به تبیین این نقشه راه و رسیدن به طلبه تراز انقلاب و تمدن ساز پرداخت. به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مهارتی «به رسم آشنایی» که ویژه طلاب جدیدالورود جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از سوی مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی این مؤسسه علمی حوزوی در سالن جلسات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، به تبیین «هویت طلبگی» پرداخت و عنوان کرد: شما بانوان طلبه انتخاب شده هستید که در مسیر طلبگی قرار گرفتید و در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام به عنوان سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف مشغول به تحصیل هستید، بنابراین قدر تک تک لحظات خود در این مسیر را بدانید. اولین شرط برای موفقیت در مسیر طلبگی، داشتن نقشه راه است مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: خداوند در بین تمام مخلوقات خود که همه ظریف و دقیق و هدایت شده اند، انسان را موجودی مختار قرار داد و سرنوشت ما دست خودمان است. خداوند متعال، زمان را به عنوان سرمایه در اختیار ما قرار داده تا زندگی ابدی و جاودان خود را بسازیم. خانم برقعی با بیان اینکه هر که سرمایه زمان را از دست داد، خسران کرده است، تصریح کرد: اولین شرط برای موفقیت طلبه در مسیر طلبگی، داشتن نقشه راه است و اینکه هدف و مقصد خود را تعیین کند و در نهایت مسیر خود را برای رسیدن به هدف و مقصد مشخص کند. وی بیان داشت: اگر امروز نقشه راه نداشته باشیم، نمی توانیم به هدف و مقصد خود برسیم. کسی به مقصد می‌رسد که هدف او از ابتدا مشخص باشد و نقشه راه داشته باشد. توجه به بصیرت، علم اندوزی، مهارت افزایی و توانمندسازی در نقشه راه مسیر طلبگی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به نقشه راه مسیر طلبگی اشاره کرد و با بیان اینکه نقشه راه شما ممکن است چند سال طول بکشد، گفت: یک طلبه برای اینکه مسیر راه خود را تعیین کند ابتدا باید مبدأ خود را بشناسد، بداند کجاست و هویت طلبگی خود را بشناسد. برقعی با بیان اینکه طلبه بعد از شناخت هویت طلبگی باید بصیرت و معرفت کسب کند، به آیه شریفه «يُقَلِّبُ اللَّهُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَعِبْرَةً» در سوره نوح اشاره کرد و افزود: یک انسان بصیر از تغییر شب و روز درس و عبرت می‌گیرد، اولین قدم طلبه بصیر این است که اهل بصیرت است و با بصیرت به مسائل عادی روزمره نگاه می‌کند و همه چیز برای او درس دارد، به طوریکه همه چیز برای او کلاس خداشناسی، معاد و توحید است. وی اضافه کرد: طلبه در مسیر طلبگی باید به علم اندوزی بپردازد، برخی علم‌ها برای ما لازم است، طلبه باید احکام و مفاهیم اولیه قرآن را بداند. یک سری علوم است که باید در طول مسیر کسب شود تا به هدف خود برسیم، همچنین این علوم باید به روز باشد. مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها توصیه کرد: علم ما نباید یک بعدی باشد و روحیه علمی و پژوهشگری و تحقیق در طلاب خیلی مهم است. برقعی عنوان کرد: طلبه پس از علم اندوزی و بصیرت افزایی باید مهارت‌های تخصصی کسب کند و در زمینه‌های مختلف توانمند شود تا طلبه تراز انقلاب و تمدن ساز شود. هدف طلبه باید طلبه تراز انقلاب و تمدن ساز باشد وی با تصریح بر اینکه هدف طلبه باید طلبه تراز انقلاب و تمدن ساز باشد، یادآور شد: امروز مدال افتخار طلبگی برای شما زده شده است، بنابراین تمام تلاش خود را در این مسیر داشته باشید. مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ابراز کرد: همه ما هویت فردی و اجتماعی داریم و برا ساس هویت خود، یک سری وظایف و مسئولیت‌هایی داریم که باید در صدد عمل آن مسئولیت‌ها برآییم. وی همچنین بر لزوم توجه طلاب به هویت فردی، خانوادگی، اجتماعی و همچنین صنفی تأکید کرد و در ادامه، شئونات زندگی طلاب در ابعاد مختلف را مورد توجه قرار داد و گفت: یک طلبه از نظر دینی، اعتقادی و اخلاقی باید شئونات خاصی را رعایت کند، همچنین به شئونات تبلیغی، شئونات علمی مشتمل بر ابعاد، شئونات امور فردی، شئونات خانواده، شئونات اجتماعی و روابط بین فردی و شئونات درون فردی توجه ویژه داشته باشد. برقعی در ادامه خاطرنشان کرد: آیت‌الله امامی کاشانی رئیس مدرسه مطهری تهران در جلسه اذعان داشتند که نهج البلاغه را در طول پنج سال و در زمان‌های زائد حفظ کردند، شما طلبه‌ها نیز باید از وقت‌های زائد خود استفاده بهینه داشته باشید، روز حسرت همین است که ما از این زمان‌ها استفاده نکردیم. توصیه مدیر جامعه‌الزهرا(س) به مطالعه زندگینامه علما و شهدا مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها توصیه کرد: نقشه راه و هدف خود را مشخص کنید، برنامه ریزی داشته باشید، برنامه خود را سخت نگیرید، اما برنامه ریزی مناسب داشته باشید.
برقعی همچنین طلبه‌ها را به مطالعه زندگینامه مراجع و شهدا سفارش کرد و گفت: توجه به زندگینامه شهدا و علما به ما درس و الگو می‌دهد. وی در پایان به تجهد و نماز شب اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند مسئولان باید نماز شب بخوانند، چون خطر سقوط وجود دارد، نماز شب آثار و برکات زیادی دارد و به طلاب همواره سفارش می‌شود
💠 اداره کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌کند: 👥 هم اندیشی تربیتی ویژه اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها 🔖 محور هم اندیشی شماره۱۴:« راهکارهای ارتقایی ساحت تربیت عاطفی » 🗓 مهلت پاسخگویی: پنجشنبه، ۱اردیبهشت ۱۴۰۱ ✅ از بهترین نظرات تجلیل می‌شود . ✉️ ارسال پاسخ به آدرس: @Mf_tabesh ✅ پاسخ ها بصورت مکتوب ارسال شود. ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🖊 بعون الله و توفیقه ❇️ اداره کل امور تربیتی‌ ╭━━━⊰◇⊱━━━╮ eitaa.com/jz_tasnim ╰━━━⊰◇⊱━━━╯
💠 اداره کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌کند: 👥 هم اندیشی تربیتی ویژه اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها 🔖 محور هم اندیشی شماره۱۴:« راهکارهای ارتقایی ساحت تربیت عاطفی » 🗓 مهلت پاسخگویی: پنجشنبه، ۱اردیبهشت ۱۴۰۱ ✅ از بهترین نظرات تجلیل می‌شود . ✉️ ارسال پاسخ به آدرس: @Mf_tabesh ✅ پاسخ ها بصورت مکتوب ارسال شود. ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🖊 بعون الله و توفیقه ❇️ اداره کل امور تربیتی‌ ╭━━━⊰◇⊱━━━╮ eitaa.com/jz_tasnim ╰━━━⊰◇⊱━━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🍀💐🌼💐🍀🌺 🌱 🌱 امروز 📿ذکر روز: یا ذَالجَلالِ وَ الاِکرام💯 🗓28فروردین1401 🗓15رمضان 🗓17آبریل 🌹التماس دعا ┄┅═✧❁•🍃🌹🍃•❁✧═┅┄ https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc لینک کانال تربیتی - فرهنگی مدرسه مشکات
🌴🌴امام حسن علیه السلام: 💥إنَّ اللّه َجَعَلَ شَهرَ رَمضانَ مِضمارا لِخَلقِهِ فَیستَبِقونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إلی مَرضاتِهِ. 💥خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه ای برای آفریدگان خود قرار داده تا با طاعتش برای خشنودی او از یکدیگر پیشی گیرند. تحف العقول، ص ۲۳۶ ┄┅═✧❁•🍃🌹🍃•❁✧═┅┄ https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc لینک کانال تربیتی - فرهنگی مدرسه مشکات
🌺💥🌺 ❇️حسنُ الحَسَن (علیه السلام) في القرآن 💥يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان‏💥 (سوره مبارکه الرحمن، آيه ۲۲) 🌱این آيه شریفه در مقام بیان یکی دیگر از فضائل و شئونات ذاتی حضرت سید السادات حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در آیات حضرت قرآن است. حضرت صادق الائمه (علیه السلام) ذیل آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره مبارکه الرحمن فرمودند: 💥«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ» (سوره الرحمن،‌ آیات ۱۹و۲۰) قالَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ بَحْرَانِ عَمِيقَانِ لَا يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ‏ يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏ قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ عليهما السلام 🌱 منظور از دو بحر که با هم تلاقی می کنند ، حضرت امیرالمومنین و فاطمة الزهراء (علیهم السلام) اند؛ از تلاقی آن دو بحر، لؤلؤ و مرجان به ظهور می رسد، مقصود از «لؤلؤ» حضرت حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) و مقصود از «مرجان» حضرت حسین بن علی (علیه السلام) است. 🌱به ظهور رسیدن لؤلؤ و مرجان از تلاقی دو بحر علوی و فاطمی یعنی بحرِ علم و بحر نبوت است که «لؤلؤ» اشاره به اولین ظهور و «مرجان» اشاره به دومین ظهور دارد : 💥فأَنْزَلَ اللَّهُ‏ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ‏ يَقُولُ أَنَا اللَّهُ أَرْسَلْتُ الْبَحْرَيْنِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ بَحْرَ الْعِلْمِ وَ فَاطِمَةَ بَحْرَ النُّبُوَّةِ يَلْتَقِيَانِ يَتَّصِلَانِ أَنَا اللَّهُ أَوقَعْتُ الْوُصْلَةَ بَيْنَهُمَا فبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ‏ تُكَذِّبانِ‏ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ حُبِّ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ فاللُّؤْلُؤُ الْحَسَنُ وَ الْمَرْجَانُ الْحُسَيْنُ لأَنَّ اللُّؤْلُؤَ الْكِبَارَ وَ الْمَرْجَانَ الصِّغَارَ 💥خداوند عزوجل می فرماید : دو دریا نازل کرده ام؛ دریای علم امیرالمومنین علی (علیه السلام) و دریای نبوت خاتون حضرت فاطمة الزهراء (علیها السلام) ؛ و آن دو را با هم جمع نموده و تلاقی دادم؛ پس ای معشر جن و انس،‌ کدامین نعمت پروردگار را تکذیب می کنید؛ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) یا حبّ فاطمة الزهراء (علیها السلام) را !؟ لؤلؤ حضرت حسن المجتبی است و مرجان حضرت سیدالشهداء (علیهماالسلام)؛ چرا که لؤلؤ، آن دُرّ بزرگتر است مرجان، آن دُرّ کوچکتر. 🔸لذا «لؤلؤ» دلالت بر شأنی از شؤون حضرت السید السبط الاکبر (علیه السلام) دارد: اولین ظهور از تلاقی دو بحر علوی و فاطمی؛ تلاقی بحر علم و بحر نبوت. 🌱به عبارت دیگر جمیع خصال نبوت محمدی و ولایت علوی در حضرت سبط اکبر، جمع اند؛ آن حضرت به واسطه مادرشان، محمدی هستند و به واسطه پدرشان علوی. 🌱ولایت حسنی (علیه السلام) اولین ظهورِ ولایت علوی است که خصلت محمدی نیز دارد و لذا سیادت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) در سبط اکبرشان است که به ظهور میرسد و اولین سرسلسله سادات، وجود مقدس حضرت حسن المجتبی کریم آل طه می‌شود. چنانکه فرمودند : 💥فقَالَ أَمَّا الْحَسَنُ فَلَهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي : هیبت و سیادت منِ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای حسن (علیه السلام) است. ➖و نقل شده که بدین جهت است که امام حسن (علیه السلام) هم حلیم و هم با هیبت بودند: فَلِذَلِكَ كَانَ الْحَسَنُ حَلِيماً مَهِيبا 🌺🌺
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 🔹*ترجمه عربی* ❇️حسنُ الحَسَن (علیه السلام) في القرآن ✨يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان‏ (سورة الرحمن، آية ۲۲) 🔘تبين هذه الآية الشريفة واحدة أخرى من فضائل سيد السادات الحسن بن علي المجتبى عليه السلام وخصائصه الذاتية المذكورة في آيات القرآن. يقول صادق الأئمة عليه السلام في ذيل الآيات ١٩ إلى ٢١ من سورة الرحمن: ▫️«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ» (سورة الرحمن،‌ الآیات ۱۹و۲۰) قالَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ بَحْرَانِ عَمِيقَانِ لَا يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ‏ يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏ قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ عليهما السلام (۱) ▪️فالبحران اللذان يلتقيان هما أمير المؤمنين وفاطمة الزهراء عليهم السلام؛ وينتج عن تلاقيهما خروج اللؤلؤ والمرجان، و«اللؤلؤ» هو الحسن بن علي المجتبى عليه السلام و«المرجان» الحسين بن علي عليه السلام. ✔️يظهر اللؤلؤ والمرجان من تلاقي البحرين العلوي والفاطمي أي بحر العلم وبحر النبوة، وأشار الله عز وجل إلى الظهور الأول «باللؤلؤ»، و«بالمرجان» إلى الظهور الثاني: ▫️فأَنْزَلَ اللهُ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ‏ يَقُولُ أَنَا الله أَرْسَلْتُ الْبَحْرَيْنِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ بَحْرَ الْعِلْمِ وَ فَاطِمَةَ بَحْرَ النُّبُوَّةِ يَلْتَقِيَانِ يَتَّصِلَانِ أَنَا اللهُ أَوقَعْتُ الْوُصْلَةَ بَيْنَهُمَا فبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ‏ تُكَذِّبانِ‏ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ حُبِّ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ فاللُّؤْلُؤُ الْحَسَنُ وَ الْمَرْجَانُ الْحُسَيْنُ لأَنَّ اللُّؤْلُؤَ الْكِبَارَ وَ الْمَرْجَانَ الصِّغَارَ (۲) 🖋لذا «فاللؤلؤ» هو دلالة على شأن من شؤون السيد السبط الأكبر عليه السلام: اول ظهور ونتيجة لتلاقي البحرين العلوي والفاطمي؛ أي تلاقي بحر العلم وبحر النبوة. بعبارة أخرى فإن جميع خصال النبوة المحمدية والولاية العلوية تجتمع في السبط الأكبر؛ فهو محمدي عبر والدته وعلوي عبر أبيه. ◀️والولاية الحسنية هي أول ظهور للولاية العلوية ضمت إليها الخصال المحمدية كذلك، ولذا فإن سيادة وسؤدد الرسول الأكرم صلى الله عليه وآله وسلم يتجلى في سبطه الأكبر، وأول منشأ لذرية السادات هو الحسن المجتبى كريم آل طه عليه السلام. يقول الرسول صلى الله عليه وآله: ➖فقَالَ أَمَّا الْحَسَنُ فَلَهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي (۳) ➖وقد روي أن ذاك هو السبب وراء كون الإمام الحسن عليه السلام حليما وذا هيبة في آن: فَلِذَلِكَ كَانَ الْحَسَنُ حَلِيماً مَهِيباً (۴) ص۱
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ⏪اما یکی دیگر از وجوه تسمیه حضرت سبط اکبر حسن بن علی الزکی المجتبی (علیه السلام) به «*لؤلؤ*»، خصوصیات و شئون ذاتی آن حضرت است که در آیه آفاقی «لؤلؤ» به ظهور رسیده است: «لؤلؤ» حالاتٌ صافيه. 🖋در آفاق، «لؤلؤ»، مَثَل و بیانگر «صلح» حضرت کریم اهل بیت ، حسن بن علی (علیه السلام) است که این صلح سبب قیام حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) گردید و کربلاء از بطن این صلح به ظهور رسید. 🔘چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند این صلح از هر خیری برای این امّت بهتر بود: و اللَّهِ لَلَّذِي صَنَعَهُ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام كَانَ خَيْراً لِهَذِهِ الْأُمَّةِ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ (۵) ☑️این صلح، همان أمر به «کَفّ ید» است که در شریفه ۷۷ سوره مبارکه نساء اشاره شده ؛ و امر به قتال پس از امر به کف ید به ظهور رسید [البته در قسمت های بعد به تفصیل این آیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت]: ✨أ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ قيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ عَلَي (سوره نساء، آیه ۷۷) ➖نزَلَتْ فِي الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ أَمَرَهُ اللَّهُ بِالْكَفِّ «فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ‏ » نَزَلَتْ فِي الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ (۶) : امر به کف ید (صلح) در خصوص حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) نازل گردید و امر به قتال برای امام حسین (علیه السلام). 🔰لذا اولین ظهور از بحر علم علوی ؛ اولین ظهور از بحر نبوت فاطمی (که همان علم محمدی در معنای کثرت است) و اولین ظهور سیادت در عالَم که به دلیل تلاقی این دو بحر به ظهور می رسد، حضرت السید السبط الاکبر حسن بن علی (علیه السلام) است: أَنَّ اللُّؤْلُؤَ الْكِبَارَ . آن وجود مقدسی که شبیه ترین فرد به نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) بود؛ چنانکه در خصوصیت حضرت ختمی مرتبت بیان شده که رنگ صورت آن حضرت، همچون لؤلؤ بود: ➖إنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ أَزْهَرَ اَللَّوْنِ كَانَ لَوْنُهُ اَللُّؤْلُؤَ (۷) 🖋آن وجود مقدسی که صلحشان سبب قوام دین و حیات شیعیان گردید و در سایه آن صلح و آرامش ، مقدمات قیام کربلاء فراهم و از «سبزی» لؤلؤ، سرخی «مرجان» به ظهور رسید : فَاللُّؤْلُؤُ الْحَسَنُ وَ الْمَرْجَانُ الْحُسَيْنُ (۸) المرجان الخرز الأحمر (۹). لذا «الؤلؤ» اشاره به یکی از فضائل حضرت السید الزکی حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در آیات حضرت قرآن دارد. ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا (۱). تفسير فرات الكوفي ؛ ص۴۶۱؛ تفسير القمي ؛ ج‏۲؛ ص۳۴۴؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۶۱۴ (۲). مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۳ ؛ ص۳۱۹؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۵ ص۲۳۵ (۳). مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۳ ؛ ص۳۹۶ (۴).مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۳ ؛ ص۳۹۶ (۵). الكافي ؛ ج‏۸ ؛ ص۳۳۰ (۶). البرهان في تفسير القرآن، ج‏۲، ص۱۳۱ (۷). بحار الأنوار، ج‏۱۶، ص: ۲۳۸ (۸).البرهان فی تفسیر القرآن، ج۵ ص۲۳۵ (۹) تفسير الصافي ؛ ج‏۵ ؛ ص۱۰۹ *ص ۲*
#*انگلیسی* ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها * وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها» { I swear by the Sun and its brilliance during the day. And the moon when it follows the sun.} (Surah Shams Ayah 1&2) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا 2⃣Part Two 🔳In the previous part the virtues and attributes of Hazrat Sayyid Al Sibt Al Akbar Imam Hassan Al Mujtaba(a.s) were mentioned from the Holy Quran i.e <Qamar> <Qamar> which means being the guide (Haadi) in the darkness which actually points towards the Aimeh(a.s)(١): But in the Ayah, the word <Shams> depicts the holy personality of Hazrat Ameer al Momineen Ali (a.s). And the word <Qamar> which appears later means the guide for mankind - which reflects towards the personality of Imam Hassan and Imam Hussain (a.s). Thus in the tafseer of the above Ayah Imam Sadiq (a.s) exclaimes the following الشَّمْسُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام ... وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام ⏩The Holy Prophet (s.a.w.s); Imam Hassan Al Mujtaba (a.s) is the first moon from among the shining moons, the correct guidance of the creatures is only possible by their holy presence. Whereas the word <Layl> shows light upon the hidden path of wilayat of Hazrat Baqiyatullah Al Azam (a.s) for the mankind, which was only and only possible due to the orientation of the people towards the Seereh Hassani 🖋Only a handful of his true followers, were truly inspired and oriented towards the Seereh Hassani and Imam's Holy personality, the remaining others be it those who before the signing of the peace treaty or those after the signing of the treaty were not obidient to the Imam of their time and cannot be included in the circle of followers of the shining moons and are not counted among the adherent of Seereh Hassani ☑️ Hazrat Imam Hassan Al Mujtaba (a.s) in the matter of the peace treaty which was from the Sunnat of Rasool e Khuda (s.a.w.s); exclaims ▫️و قَدْ هَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ قَوْمِهِ وَ هُوَ يَدْعُوهُمْ إِلَى اللَّهِ حَتَّى فَرَّ إِلَى الْغَارِ وَ لَوْ وَجَدَ عَلَيْهِمْ أَعْوَاناً مَا هَرَبَ مِنْهُمْ وَ لَوْ وَجَدْتُ أَنَا أَعْوَاناً مَا بَايَعْتُكَ .. أَنَا وَ أَبِي فِي سَعَةٍ مِنَ اللَّهِ حِينَ تَرَكَتْنَا الْأُمَّةُ وَ بَايَعَتْ غَيْرَنَا وَ لَمْ نَجِدْ أَعْوَاناً وَ إِنَّمَا هِيَ السُّنَنُ وَ الْأَمْثَالُ يَتْبَعُ بَعْضُهَا بَعْضاً (۳) ▪️ If Rasool e Khuda (s.a.w.s) would have had true followers ، he wouldn't have had to go to The cave similarly if I would've had true followers i wouldn't have signed the peace treaty with Muawaiyah (l.a) .My father and myself were sent by Allah but the people left us and paid allegiance to others thus we did not have followers، they followed the tradition to believe in what others believe and follow those who others followed 🖋 The last line from the enlightening sayings of the Imam, the matter of the peace treaty 《The Tradition of not Fighting the Enemy》is from among the custom and tradition of his Honorable ancestor The Holy Prophet (s.a.w.s) and his father Ameer al Momineen Ali (a.s). This is an example of the moon following the sun which is pointed out in the following Ayah: «وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها» ✔️ Therefore, what provides them with the absolute guidance of their people and their journey in the matter of guardianship. Orientation towards Hazrat Sayyid Al Zaqi, Hassan ibn Ali(a.s) who is the first moon from among the shining moons after Hazrat Ameer al Momineen Ali (a.s) ا┅═✧❁Reference ❁✧═---ا (۱). Mustadrak Safineh Al Bihar V-8 pg 589; Basaair Al Darajaat Fi Fazaail Aale Muhammad (s.a) V1 pg 443 (۲).Al Burhan Fi Tafseer Al Quran V-5 pg 672 Ta'aweel Al Ayat Al Zaahireh Fi Fazaail al Itrat ul Tahireh pg 777 (۳).Al Ehtejaaj Ala Ahlel lajah (Tabrisi) V-2 pg 289
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅◈⭐️❄️⭐️◈┅┄ مولودی شاد و زیبا و هو الکریم جانم حسن 😍 ┄┅◈⭐️❄️⭐️◈┅┄ علیه السلام 🔗 ╔═❄️⭐️◈═════╗ @mangenechi ╚═════❄️⭐️◈═╝
📢 نهمین جلسه درس اخلاق طلاب حضوری و غیرحضوری جامعه‌الزهراء(سلام‌الله‌علیها) برگزار می شود: 🎙 سخنران: سرکار خانم فخرروحانی(زیدعزها) استاد درس اخلاق جامعه الزهراء(سلام الله علیها) 🖥 پخش زنده از درگاه: 📲 https://heyatonline.ir/heyat/3474 🔖 همراه با ترافیک رایگان اینترنت 🗓 یکشنبه، ۲۸ فروردین ⏰ ساعت ۱۱ تا ۱۲ 🌹 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
🔸از همان خردسالی کودک شروع کنید. 🔸کارها را متناسب با سن و توانایی اش به او بسپارید. 🔸دقیقا کاری را که از کودک انتظار دارید، همراه نحوه درست انجامش به او نشان دهید. 🔸بی درنگ پس از انجام درست کار، او را تشویق کرده و ضمن بازگو کردن همکاری کودک در جمع دیگران، او را تحسین کنید. 🔸زمان انجام کار را به کودک یاد آوری کنید. 🌱 برای مثال جدولی بکشید که مشخص می کند کودک چه زمانی باید چه کاری را انجام دهد. 🌱مثلا بگویید بعد از تمام شدن غذا؛ او باید چه کاری بکند. 🔸بعد از گذشت مدتی از همکاری کردن کودک، در پایان هر روز و نه در طول روز، در حضور او، عملکردش را بررسی کنید. 🌱کم کم فاصله زمانی این بررسی ها را بیشتر کنید . 🔸برای هر همکاری کودک یک امتیاز قرار دهید و برای هر چند امتیاز یک جایزه. 🔸عدم همکاری اورا با محروم کردنش از علایق و امکاناتش، تنبیه کنید. ┄┅═✧❁•🍃🌹🍃•❁✧═┅┄ https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc لینک کانال تربیتی - فرهنگی مدرسه مشکات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 دعای روز ماه مبارک رمضان 🔹اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین ✨خدایا در این روز مرا بر موافقت نیکان موفق بدار و از رفاقت اشرار دور گردان و مرا در بهشت دارالقرار به رحمتت منزل ده به حق الهیتت ای خدای عالمیان ┄┅═✧❁•🍃🌹🍃•❁✧═┅┄ https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc لینک کانال تربیتی - فرهنگی مدرسه مشکات