eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
963 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ امیرالمومنین عليه السلام فرمودند : 🌾 نیک بخت ‏ترین مردم کسى است که فضل ما را شناخت و با ما به خدا تقرّب جست و محبّت ما را خالص گرداند و بدان چیزى پرداخت که ما بر آن مى ‏خوانیم و از آن چه ما باز مى‏ داریم دست شست. چنین کسى از ماست و در فردوس برین با ما خواهد بود. 📗 (غررالحکم، ح ۳۲۹۷)
🌹حاج‌احمد‌متوسلیان‌میگہ: براۍآنچہ‌اعتقاد‌دارین‌ ایستادگےڪنید' حتےاگر‌بھاۍِآن‌‌تنھا‌ایستادن‌‌است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨ 🌹 آیه 122 سوره نساء 💥 وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحاَتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَناَّتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً وَعْدَ اللَّهِ حَقّاً وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِیلا : و كسانى كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته انجام داده اند، به زودى آنان را در باغ هایى كه از زیر (درختان) آن‏ ها نهرها جاری است وارد مى ‏كنیم. همیشه در آن جاودانند. وعده ‏ى خداوند حقّ است و چه كسى در سخن از خداوند، راستگوتر است؟ 🌷 : ایمان آوردند 🌷 : کارهای شایسته 🌷 : باغ ها 🌷 : جاری می شود 🌷 : زیر 🌷 : نهرها 🌷 : جاويدان 🌷 : راستگوتر 🌷 : سخن گفتن این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدینه نازل شده است. کسانی که به ایمان دارند می دانند که خداوند پاداش را ضایع نمی کند و می دانند که خداوند چندین برابر کار نیک پاداش می دهد. در آیات گذشته سرنوشت پیروان شیطان را بیان کرده و در این آیه سرنوشت افراد با ایمان را بیان می کند و مى ‌فرمايد: وَ الَّذِينَ ءامَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ؛ و کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام داده اند، به زودی آنان را در باغ هایی که از (درختان) آنها نهرها جاری است وارد می کنیم. ایمان و عمل صالح با هم است و از هم جدا نیست. اين همانند نعمت هاى اين دنيا زود گذر و ناپايدار نيست و مؤمنان براى هميشه در آن خواهند ماند که می فرماید: خالِدِينَ فِيها أَبَداً؛ همیشه در آن جاودانند. اين وعده همانند وعده‌هاى دروغين شيطان نيست، بلكه وعده‌ اى حقيقى و از طرف است که می فرماید: وَعْدَ اللّهِ حَقًّا وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قِيلاً؛ وعده ی خداوند حق است و چه کسی در سخن از خداوند، راستگوتر است؟ 🔹🔹 ✅ از عمل صالح جدا نیست. ✅ اگر همه ‏ى ، صالح بود، كارساز خواهد گشت. ✅ وعده ‏ى الهى از ذات مقدّس توانا و بى‏ نیاز اوست. ولى وعده‏ هاى دیگران یا از روى جهل ونیاز است، یا برخاسته از عجز و ناتوانى. ✅ لذّت‏هاى ، نگرانى از دست دادن دارد، امّا نعمت ‏هاى بهشت، جاودانه است. ✅ با مقایسه‏ ى وعده ‏هاى دروغ شیطان و وعده‏ هاى راست خدا، به وعده‏‌ى الهى دل ببندیم. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام: ✍️ مَن تَتَبَّعَ خَفِيّاتِ العُيوبِ حَرَمَهُ اللّهُ مَوَدّاتِ القُلوبِ 🔴 هر كس در پىِ عيب‌هاى پوشيده مردم باشد، خداوند، او را از دوستىِ دل‌ها محروم مى‌كند. 📚( غررالحكم، حدیث ۵۱۹۷)
🔺♦️🔺♦️🔺♦️🔺♦️🔻 بچه های اینها اصلاً نماز خوان نمی شوند! ◻️ نمازخوان هایی که خودشان یعنی کوچک می شمارند (نماز صبحشان دم آفتاب است، نماز ظهر و عصرشان، دم غـروب است، نماز مغرب و عشایشان چهار ساعت از شب گذشته است و نماز را با عـجله و شتاب می خوانند) تـجربه نشان داده که بـچه های اینها اصلاً نماز نمی خوانند. 🔸 شما اگـر بخواهید واقـعاً نمازخوان باشید و بچه هایتان نمـازخوان باشند، نماز را محترم بشمارید. نمی گویم نماز بخوانید؛ بالاتر از نماز خواندن، محترم بشمارید. ◻️ اولاً برای خـودتان در خـانه یک مصـلّایی انتخاب کنید(مستحب هم هست) یعنی در خـانه نقـطه ای را انتخاب کنید که جای نمازتان باشد، مثل یک محراب برای خودتان درست کنید. اگر می توانید(همان طوری که پیغمبر اکرم یک مصـلّی داشت، جای نماز داشت) یک اتاق را به عنوان مصلّی انتخاب کنید. اگر اتاق زیادی ندارید، در اتاق خودتان یک نقـطه را برای نـماز خواندن مشخص کنید. یک جانـماز پاک هم داشته باشید. ◻️ در مـحل نماز که می ایستید، جانماز پاکیزه ای بگذارید، مسواک داشته باشید، تسبیحی برای ذکـر گفتن داشته باشید. وقتی که وضـو می گیرید، اینقَدَر با عجله و شتاب نباشد. 📝 آیت الله شهید مرتضی مطهری(رحمت الله علیه) 📚 آزادی معنوی، ص ۸۹.  ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🖊 بعون الله و توفیقه ╭━━━⊰◇⊱━━━╮ 💐💐💐💐💐 ╰━━━⊰◇⊱━━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨ 🌹 آیات 123 و 124 سوره نساء 💥 لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيرا (123) 💥 وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰٓئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا (124) : به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل كتاب نیست! هر كه بدى كند به آن كیفر داده مى‌شود و جز خداوند، براى خود سرپرست و یاورى نمی یابد. (123) و كسانی از مردان یا زنان كه بخشی از كارهای شایسته را انجام می دهند، در حالی كه مؤمن باشند، آنان وارد بهشت می ‌شوند، و به اندازه فرورفتگی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. (124) 🌷 : آرزوها 🌷 : انجام دهد 🌷 : بدى 🌷 : نمى يابد 🌷 : سرپرست 🌷 : ياور 🌷 : فرورفتگی پشت هسته خرما 🔴 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. نقل شده كه: مسلمانان و اهل كتاب هر كدام بر ديگرى افتخار مى ‌كردند، اهل كتاب مى‌ گفتند: پيامبر ما قبل از پيامبر شما بوده است، كتاب ما از كتاب شما سابقه ‌دارتر است، و مسلمانان مى‌گفتند: پيامبر ما خاتم پيامبران است، و كتابش آخرين و كامل ترين كتاب آسمانى است، بنابراين ما بر شما امتياز داريم، اين آيات نازل شد و بر اين ادّعاها قلم بطلان كشيد، و ارزش هر كسی را به اعمالش معرفى كرد. در اين آيات يكى از اساسى‌ ترين پايه‌ هاى اسلام بيان شده است، كه ارزش وجودى اشخاص و پاداش و كيفر آنها هيچ گونه ربطى به ادّعاها و آرزوهاى آنها ندارد، بلكه تنها بستگى به ایمان و عمل صالح دارد، اين اصلى است ثابت و سنّتى تغيير ناپذير، و قانونى است كه تمام ملّت ها در برابر آن يكسان هستند لذا نخست مى‌ فرمايد: لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ: به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست! سپس می فرماید: مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً: هر که بدی کند به آن کیفر داده می شود و جز خداوند، برای خود سرپرست و یاوری نمی یابد. وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً؛ و کسانی از مردان یا زنان که بخشی از کارهای شایسته را انجام می دهند، در حالی که مؤمن باشند ، آنان وارد بهشت می شوند و به اندازه فرورفتگی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. به اين ترتيب قرآن وابستگی هاى ادّعايى و خيالى و اجتماعى و نژادى و مانند آن را نسبت به يک مذهب به تنهايى بى ‌فايده مى ‌شمرد، و اساس را ايمان به مبانى آن مكتب و عمل به برنامه‌ هاى آن معرّفى مى ‌كند. 🔹 ✅ از خیال ها و آرزوهاى بى اساس پرهیز شود، كه كارآیى ندارد. ✅ در گفتار و داورى عمل شود. ✅ در انتقاد یا رفع عیب، از خودتان شروع كنید. ✅ قاطعیّت بی جا و ایستادگى در مقابل امتیازطلبى هاى پوچ، از بهترین شیوه هاى تربیت است. ✅ بر واقعیّات استوار است، نه بر خیالات یا تمایلات افراد. ✅ عادل است و پاداش و كیفرش بر اساس عمل است. ✅ در مكتب ، همه در برابر قانون برابرند. ✅ ، عمل است نه شعار ✅ در اجراى حدود نسبت به مجرم، وساطت و شفاعت ممنوع است. ✅ ذره ای به کسی ستم نمی کند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🍃امام حسین علیه السلام فرمودند: 🔸باگذشت ترین مردم کسی است که 🍃باوجود قدرت گذشت کند 📚(منبع بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۲۱)
🔖حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: نَحنُ وَسيلَتُهُ في خَلقِهِ و نَحنُ خاصَّتُهُ و مَحَلُّ قُدسِهِ. ما [اهل بيت] دست آويز الهى مردمان، برگزيده خدا و منزلگاه قدس اوييم. 📘شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۱۶، ص ۲۱۱ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐💐💐💐 🌴 علّت عدم استرداد فدک به نقل از «ابن ابی الحدید» معتزلی ابن ابی الحدید می گوید: 💥از علی بن فارقی، مدرّس و استاد مدرسه غربیّه در شهر بغداد پرسیدم: 💥 آیا فاطمه علیهاالسّلام در ادّعای خویش در ماجرای فدک صادق بود؟ 🌴علی بن فارقی پاسخ داد: آری. 💥گفتم: پس چگونه است که ابوبکر فدک را پس نداد در حالی که میدانست او راستگو میباشد؟ 👨‍🏫استاد لبخندی زد ☺️ و سخن لطیفی گفت: 🦋🌟🦋 اگر آن روز ابوبکر به محض ادّعای حضرت [فاطمه]علیهاالسّلام [ فدک را مسترد میساخت ] و به راستگویی وی اعتراف میکرد [، فاطمه] علیهاالسّلام [فردا میآمد و خلافت همسرش را مطرح میکرد و ابوبکر را از مقامش دور میکرد و ابوبکر نیز در عدم قبول گفتار او عذر و بهانه ای نداشت، زیرا خودش از قبل، به صداقت آن بانو اعتراف کرده و بدون گواه و بیّنه، ادّعای وی را پذیرفته بود. 📝 «ابن ابی الحدید» در انتهای این داستان مینویسد: ✨و این سخن، مطلبی درست و صحیح است.✨✨✨ 📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 284 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨ 🌹 آیه 125 سوره نساء 💥وَمَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيْمَ حَنِيفاً وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلا ً : و دین چه كسى بهتر از آن كسی است كه خود را تسلیم خدا كرده، در حالى كه نیكوكار است و از آیین ابراهیمِ حقگرا پیروى كرده است؟ و خداوند، ابراهیم را به دوستى خود برگزید. 🌷 : بهتر 🌷 : نیکوکار 🌷 : پیروی کرده است 🌷 : آیین 🌷 : حق گرا 🌷 : انتخاب کرد، برگزید 🌷 : دوست این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در آيه قبل، سخن از تأثير ايمان و عمل بود و اين كه انتساب به هيچ مذهب و آيينى، به تنهايى اثرى ندارد، در عين حال در اين آيه براى اين كه سوء تفاهمى از بحث گذشته پيدا نشود، برترى آيين را بر تمام آيين ها به اين تعبير بيان كرده است: وَ مَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً ؛ و دین چه کسی بهتر از آن کسی است که خود را تسلیم خدا کرده ، در حالی که نیکوکار است و از آیین حقگرا پیروی کرده است؟ 🔴 در اين آيه سه چيز معیار بهترين آيين شمرده شده است: 1⃣ : أسلم وجهه للّه؛ خود را تسليم خدا کرده 2⃣ : و هو محسن؛ و در حالی که او نیکوکار است. منظور از نيكوكارى در اينجا هر گونه نيكى با قلب و زبان و عمل است. 3⃣ است: وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً ؛ و از آیین ابراهیم حقگرا پیروی کرده است. 💥در پايان آيه دليل تكيه كردن روى آيين ابراهيم را چنين بيان مى‌ كند وَ اتَّخَذَ اللّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلاً؛ و خداوند ، ابراهیم را به دوستی خود برگزید. 🔹🔹 ✅ برترین آیین، پیروى از دین ابراهیم است. ✅ تسلیم در برابر و احسان به مردم از اصول ادیان الهى است ✅ ، بر پایه ى ایمان و عمل، هر دو استوار است و هر كدام بدون دیگرى ناقص است. ✅ بهترین الگوهاى كسانى هستند كه خداوند آنان را براى خود برگزیده است. ✅ هر كسی از باطل روى گرداند خود را آماده مقام خلیل اللّهى مى كند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸سرفصل كتاب آفرينش زهراست 🎉روح ادب وكمال بينش زهراست 🌸روزي كه گشايند درباغ بهشت 🎊مسئول گزينش وپذيرش زهراست 🌸ولادت حضرت زهرا(س) 🎉💐🎊
🔅 امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام: ✍️ مَن تَتَبَّعَ خَفِيّاتِ العُيوبِ حَرَمَهُ اللّهُ مَوَدّاتِ القُلوبِ 🔴 هر كس در پىِ عيب‌هاى پوشيده مردم باشد، خداوند، او را از دوستىِ دل‌ها محروم مى‌كند. 📚( غررالحكم، حدیث ۵۱۹۷)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨ 🌹 آیه 126 سوره نساء 💥 وَلِلَّهِ مَا فِي ‏السَّماوَاتِ و مَا فِي ‏الْأَرْضِ وَكَانَ‏ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطا ً : و آنچه در آسمان ‏ها و آنچه در زمین است براى خداوند است. و خداوند همواره بر هر چیز احاطه دارد. 🌷 : براى خدا 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمين 🌷 : احاطه دارد این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدینه نازل شده است. در اين آيه اشاره به مالكيت مطلقه پروردگار و احاطه او به همه اشياء مى ‌كند و مى‌ فرمايد: وَ لِلّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ كانَ اللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطاً؛ و آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است برای خداوند است. و همواره بر هر چیز احاطه دارد. وجود و بقاى هرچیز تنها به دست خداست و خداوند بر همه مخلوقاتش احاطه کامل دارد. حكومت حقیقى و دائمى تنها در انحصار خداوند است. کسی را نمی رسد که در ملک خدا تصرف کند و کسی نمی تواند در کار خداوند دخالت کند و هر کاری را که بخواهد انجام می شود و هر کاری را نخواهد انجام نمی شود. در قرآن هرجا سخن از است، آسمان ها قبل از زمین مطرح شده و این نشانگر وسعت و عظمت آسمان ها است. 🔹🔹 ✅ چون همه چیز از آن خداست، پس باید تنها در مقابل اراده ‏ى حكیمانه‏ ى او تسلیم بود. ✅ مالكیّت مطلقه، همراه با علم و احاطه ‏ى كامل بر مملوک، مخصوص خداست. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا