eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
963 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۱۶ سوره اعراف.mp3
63.6K
🌷 آیه ۱۶ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار
آیه ۱۷ سوره اعراف.mp3
135.3K
🌷 آیه ۱۷ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۱۶ و ۱۷ سوره اعراف 💥قَالَ فَبِمَآ أَغْوَيْتَنِى لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ (۱۶) 💥ثُمَّ لَأَتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاَكِرِينَ (۱۷) : (شیطان) گفت: پس به خاطر آنكه مرا گمراه كردى، من هم بر سر راه مستقیم تو در کمین بندگانت خواهم نشست (۱۶) سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان مى‏ تازم و بیشتر آنان را سپاسگزار نخواهى یافت (۱۷) 🌷 : مرا گمراه کردی 🌷 : خواهم نشست 🌷 : راه 🌷 : حتما می آیم بر آنها 🌷 : منظور روبروشان 🌷 : از پشت سر آنان 🌷 : راستشان 🌷 : سمت چپ آنها 🌷 : نخواهی یافت 🌷 : بیشتر آنان 🌷 : سپاسگزاران این آیه در نازل شده است. شیطان نمى‌خواست براى جبران گذشته زنده بماند و عمر طولانى كند، بلكه هدف خود را از اين عمر طولانى چنين بيان كرد: «قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ: (شیطان) گفت: پس به خاطر آنکه مرا گمراه کردی، من هم برای (فریب دادن) آنان حتما بر سر راه مستقیم تو در کمین بندگانت خواهم نشست » تا همانطور كه من گمراه شدم، آنها نيز به گمراهى بيفتند! سپس ، براى تأييد و تكميل گفتار خود، اضافه كرد كه نه تنها بر سر راه آنها كمين مى ‌كنم بلكه «ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ: سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان می تازم و بیشتر آنان را سپاسگزار نخواهی یافت» در روايتى كه از «عليه السّلام» نقل شده، تفسير عميقى براى اين چهار جهت ديده مى‌ شود، آنجا كه مى‌ فرمايد: «منظور از آمدن شيطان به سراغ از «پيش رو» اين است كه آخرت و جهانى را كه در پيش دارد در نظر او سبک و ساده جلوه مى‌ دهد. و منظور از «پشت سر» اين است كه آنها را به گردآورى اموال و تجمع ثروت و بخلِ از پرداخت حقوق واجب به خاطر فرزندان و وارثان دعوت مى ‌كند، و منظور از «طرف راست» اين است كه امور معنوى را به وسيله شبهات و ايجاد شکّ و ترديد، ضايع مى ‌سازد، و منظور از «طرف چپ» اين است كه لذّات مادّى و شهوات را در نظر آنها جلوه مى‌ دهد. 🔹پيامهای آیات ۱۶و۱۷ سوره اعراف ✅ نافرمانى و گناه خود را به تقدیر و قضا و قدر الهى نسبت دادن، كارى شیطانى است. ✅ ابلیس مهلت خواست تا انتقام بگیرد، نه آنكه كند. ✅ ابلیس به جاى تشكّر از ، گستاخى كرد. ✅ شیطان، را موجودى منفعل و اغواپذیر مى‏ داند. ✅ شیطان، دشمن قسم خورده انسان است. ✅ به طور فطرى سالک راه حقّ و مستقیم است. ✅ شیطان، هم صراط مستقیم را مى‏ شناسد، هم راه‏ هاى وسوسه و هجوم و غلبه را، هم شاكرین و ناسپاسان را. ✅ هدف و آرزوى شیطان، ناسپاسى است. بنابراین پیروى از شیطان، ناسپاسى خداست وانسان سپاسگزار، در راه‏ مستقیم است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
⚜ نشست و دورهمی صمیمانه طلاب مدرسه علمیه مشکات👏 ⚜با حضور مدیر محترم مدرسه علمیه مشکات 🔻سرکار خانم شاکر زیدعزها ✳️یکشنبه ۱۲ آذر ⏰ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۴ 🏕 فضای سبز محوطه مسکونی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها ✅ عزيزان مهمان شما سروران با غذای محلیتان 🥙 هستیم.😉 🏀 توپ و طناب هم بياوريد 💥مهلت ثبت نام تا جمعه ۱۰ آذر داخل لینک 👇👇ثبت‌نام بفرمایید. ♦️نام خانوادگی ♦️کدتحصیلی https://eitaa.com/joinchat/1579287153C7be872a2d6 لینک ثبت نام دورهمی صمیمانه مشکات👆👆
اردوی ویژه طلاب ایرانی 💠 دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی 🔷 اردو ویژه طلاب ایرانی می باشد تا آخر امشب می توانید به آیدی زیر کنسل بفرمایید🔹 🔺مکان: تهران، مرکز همایش های بین المللی جمهوری شماره تماس به شناسه @farhangi_2426 🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋◻️🕋◻️🕋🏴 🕋◻️🕋◻️ 🕋🏴 ⏺آیات هشتم تا بیست و هشتم مبارکه سوره مدّثر ،‌ از آیاتی است که در بطن خود به مصیبة الزهراء (علیها السلام) اشاره می نماید. از آنجا که بررسی هر کدام از این آیات نیاز به مداقه و تحلیل و تفسیر دارد، در این قسمت تنها به شرح آیات هشتم تا چهاردهم می پردازیم. ⬅️قسمت اول ✨فإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ * فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسيرٌ* عَلَى الْكافِرينَ غَيْرُ يَسيرٍ * ذَرْني‏ وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحيداً * وَ جَعَلْتُ لَهُ مالاً مَمْدُوداً * وَ بَنينَ شُهُوداً * وَ مَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِيداً ➖آن زمان که در صور دمیده شود؛ آن روز روزی سخت بر خواهد بود؛ بر کافران غیر آسان است؛ مرا با آنکه تنهایش آفریدم واگذار؛ او را مالی بسیار دادم؛ و پسرانی همه در نزد او حاضر؛ و کارهایش را برایش مهیا نموده و برساختم (سوره مدثر، آيات ۸ تا ۱۴) ▫️▫️▫️ ☑️آیات مذکور از سوره مبارکه مدثر، در بطن خود به جریان «غضب فدک» اشاره می نماید. 🔘کافر وحید (اشاره به ملعون ثانی) که به جهت مانع شدن از به خلافت رسیدن امیرالمومنین علی (علیه السلام) و مهیّا نمودن جولان سیطره باطل خویش، مُلک فدک را غصب نمود و برای تملیک آن، فرزندان (اعوان و انصار) خود را جمع کرد تا به دروغ شهادت دهند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) إرثي از خود بر جای نگذاشته است. 🔷معنای « خَلَقتُ وَحیدا» در کلام امامین الصادقین (علیهما السلام) بدین گونه تبیین شده است: ▪️ذَرْنِي وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِيداً قَالَ الْوَحِيدُ وَلَدُ الزِّنَا وَ هُوَ زُفَرُ ➖مقصود از «وحید» که خداوند عزوجل می فرماید : « او را به من واگذار (تا آن هنگام که زمان انتقام فرارسد) » ، زُفَر است (یکی از الفاظی که ائمه (علیهم السلام) برای اشاره به ملعونِ ثاني از آن استفاده می نمودند، واژه «زُفَر» است) 📓تفسير القمي ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۹۵ 📓البرهان في تفسير القرآن ،ج۵ ،ص۵۲۶ ▪️يَعْنِي بِهَذِهِ الْآيَةِ إِبْلِيسَ اللَّعِينَ خَلَقَهُ وَحِيداً مِنْ غَيْرِ أَبٍ وَ لَا أُمٍّ ➖یعنی این ابلیس لعین را که من بدون پدر و مادر خلقش کرده ام ، به حال خود واگذار (تا زمان انتقام فرارسد) 📓تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۰۹ 🖋زمان انتقام اشاره شده در شریفه مذکور همان نُقِر فی النّاقور (دمیده شدن در صور) است که به قیام حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) تعبیر شده است. چنانکه امامین الباقرین الصادقین (علیهما السلام) فرمودند: ➖«فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ» قَالَ إِنَّ مِنَّا إِمَاماً مُظَفَّراً مُسْتَتِراً ▫️همانا برای ما ، امامی است پیروز (غلبه کننده بر اعداء) و مستتر (غائب از دیدگان) ➖النَّاقُورُ هُوَ النِّدَاءُ مِنَ السَّمَاءِ أَلَا إِنَّ وَلِيَّكُمْ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ.. فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ عَلَى الْكافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ يَعْنِي بِالْكَافِرِينَ الْمُرْجِئَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِنِعْمَةِ اللَّهِ وَ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع. ▫️دمیده شدن در صور ، ندایی است که از آسمان برمی خیزد که : همانا ولّی شما ، حضرت قائم بالحقّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است ؛ ( به عبارت دیگر دمیده شده در صور اشاره به قیام آن حضرت دارد) آن روز برای کافرانِ به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام)، بسیار سخت و دشوار خواهد بود 📓الكافي ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۴۳ 📓تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۰۵ ◀️لذا حضرت قرآن در این آیات، جولانِ ملعون ثاني، شیطان انس را تا مدتی معین معرفی می‌نماید؛ همان مدتی که از آن به «الي يوم الوقت المعلوم» تعبیر شده است. بنابراین در آیه بعد میفرماید: وَ جَعَلْتُ لَهُ مالًا مَمْدُوداً (آیه ۱۲). 🕋🏴 🕋◻️🕋◻️ 🕋◻️🕋◻️🕋🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ۱۸ سوره اعراف.mp3
98.4K
🌷 آیه ۱۸ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۱۸ سوره اعراف 💥 قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُوماً مَّدْحُوراً لَّمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنكُمْ أَجْمَعِينَ‏ :(خداوند) فرمود: از این جایگاه که مستحق ذلّت و رانده شدنی بیرون شو! قطعا هر كسی از آنها پیرو تو شود، به یقین دوزخ را از همه‏ ى شما پر خواهم كرد. 🌷 : عیب شدید، ذلت 🌷 : رانده شده 🌷 : پر می کنم 🌷 : همگی 🌸 این آیه در نازل شده است. در اين آيه بار ديگر فرمان بيرون رفتن ابليس از حريم قُرب و مقام و منزلت رفيع صادر مى‌ شود، با اين تفاوت كه در اينجا حكم طرد او به صورت تحقيرآميز و شديدتر صادر شده است و شايد به خاطر لجاجتى بود كه در مورد اصرار در وسوسه افراد انسان به خرج داد و گناه بزرگ ديگرى بر خود افزود؛ «قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً: (خداوند به او) فرمود: از این جایگاه ، که مستحق ذلت و رانده شدنی بیرون شو» « لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ: قطعا هر کسی از آنها پیرو تو شود، به یقین دوزخ را از همه ی شما پر خواهم کرد» ✅ سؤال: بعد از آنكه شيطان مرتكب چنان گناه بزرگى شد، چرا تقاضاى او را مبنى بر ادامه حيات او پذيرفت؟ پاسخ اينكه: ادامه حيات او به عنوان وجود يک نقطه منفى براى تقويت نقاط مثبت نه تنها ضرر نداشت، بلكه مؤثّر نيز بود، حتّى قطع نظر از وجود ، در درون خود ما، غرايز مختلفى وجود دارد، كه چون در برابر نيروهاى عقلانى و روحانى قرار گيرند، يک ميدان تضادّ را تشكيل مى‌ دهند كه در اين ميدان پيشرفت و تكامل و پرورش وجود انسان صورت مى‌ گيرد. بايد توجّه داشت كه اگرچه شيطان را در انجام وسوسه‌ هايش آزاد گذاشته ولى را در برابر او بى‌ دفاع قرار نداده است، زيرا نيروى عقل و خِرَد به او بخشيده كه مى‌تواند سدّ نيرومندى در مقابل وسوسه‌ هاى شيطان به وجود آورد. و از سوى ديگر فطرت پاک و عشق به تكامل را در درون وجود به عنوان يک عامل سعادت قرار داده و از سوى سوّم فرشتگانى كه الهام بخش نيكی ها هستند، به كمک انسان هايى كه مى‌ خواهند از وسوسه‌ هاى شيطان بركنار بمانند مى‌ فرستد. 🔹پيامهای آیه ۱۸ سوره اعراف🔹 ✅ اگر چه ابلیس در مسیر راه مستقیم كمین كرده و دائماً وسوسه مى‏ كند، ولى گناهكار خود به دنبال شیطان مى‏ رود و جهنّمى مى‏ شود. ✅ منحرفین به قدرى زیادند كه را پر مى‏كنند، ولى افراد سالم و پاک و سپاسگزار كم هستند. ✅ پیروى از ، موجب همنشینى با او در جهنم است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: حضرت زهرا سلام الله علیها در اوج بی مهری های انسانهای جاهل به دخترانشان بیش ترین محبت را از پدر بزرگوارش احساس کرد و همه آن را در زندگی به دیگران بخشید.آن حضرت را حانیه نامیدند؛ یعنی بانویی که با شوهر و فرزندانش بسیار مهربان و دلسوز بود و حبیبه گفتند؛ یعنی دوست دار و محبوب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود و ام ابیها لقب گرفت؛ چراکه برای پدر گرامی اش نه فقط يك دختر بلکه چون مادر بود. حضرت زهرا سلام الله علیها با دیگران نیز مهربان و با محبت بود؛ زیرا باور داشت که: بشر فی وجه المؤمن يوجب لصَاحِبِهِ الْجَنَّةَ ؛ [۱]خوش رویی مؤمن نتیجه اش بهشت است. [۱]بحارالانوار ج۷۲ ص۴۰۱ فاطمه سلام الله علیها اسوه بشر ص۱۴۶ 🏴🦋🏴🦋🏴🦋🏴
🔴 پند ابلیس امام صادق (علیه السلام) براى حفص‌ بن غیاث حکایت فرمودند که روزى ابلیس بر حضرت یحیى (علیه السلام) ظاهر شد، در حالى‌ که ریسمان‌ هاى فراوانى به گردنش آویخته بود. حضرت یحیى (علیه السلام) پرسید این ریسمان‌ ها چیست؟ ابلیس گفت اینها شهوات و خواسته‌ هاى نفسانى بنى‌ آدم است که با آنها گرفتارشان مى‌ کنم. حضرت یحیى (علیه السلام) پرسید آیا چیزى از ریسمان‌ ها هم براى من هست؟ ابلیس گفت بعضى اوقات پرخورى کرده‌ اى و تو را از نماز و یاد خدا غافل کرده‌ ام. حضرت یحیى (علیه السلام) فرمود به خدا قسم، از این به بعد هیچ‌ گاه شکمم را از غذا سیر نخواهم کرد. ابلیس گفت به ‌خدا قسم، من هم از این به بعد هیچ مسلمان موحدى را نصیحت نمى‌ کنم. امام صادق (علیه السلام) در پایان این ماجرا فرمود حفص، به خدا قسم، بر جعفر و آل جعفر لازم است هیچ‌ گاه شکم شان را از غذا پر نکنند. 📚 منبع: صراط سلوک، حسن حسن زاده آملی، صفحه ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ ┗━━━🍁━━
💠 توصیه های امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام : ـ للحَسَنَينِ عليهما السلام ـ: قُولا بِالحَقِّ، و اعمَلا لِلأجرِ، و كُونا للظَّالِمِ خَصما و لِلمَظلومِ عَونا . ـ به امام حسن و امام حسين عليهما السلام ـ فرمود : حق بگوييد و براى ثواب كار كنيد و دشمن ستمگر و يار ستمديده باشيد . 📚نهج البلاغه، ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ ┗━━━🍁━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️نکته ناب✳️ 🔺موضوع👇👇🔺 🔰نام فاطمه علیهاالسلام برای شفاء هرگاه امام باقرعلیه السلام دچار تب می‌شدند، از پارچه‌ای كه با آب سرد، مرطوب شده بود، استفاده می‌كردند و برای شفای خویش به مادرشان حضرت فاطمه زهراعلیها السلام توسل می‌جستند و با صدای بلند می‌گفتند: «یا فاطمة بنت محمّد.» 1. الكافی، ج 8، ص 109. ┄═✿๑●•●•●๑✿═
⚜ نشست و دورهمی صمیمانه طلاب مدرسه علمیه مشکات👏 ⚜با حضور مدیر محترم مدرسه علمیه مشکات 🔻سرکار خانم شاکر زیدعزها ✳️یکشنبه ۱۲ آذر ⏰ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۴ 🏕 فضای سبز محوطه مسکونی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها ✅ عزيزان مهمان شما سروران با غذای محلیتان 🥙 هستیم.😉 🏀 توپ و طناب هم بياوريد 💥مهلت ثبت نام تا جمعه ۱۰ آذر داخل لینک 👇👇ثبت‌نام بفرمایید. ♦️نام خانوادگی ♦️کدتحصیلی https://eitaa.com/joinchat/1579287153C7be872a2d6 لینک ثبت نام دورهمی صمیمانه مشکات👆👆
✍پیامبر اکرم صلّی‎الله‎علیه‎وآله: همانا فاطمه پاره تن من است و او روشنایی چشمانم و میوه قلب من است، آنچه او را بیازارد مرا آزار می‌دهد و آنچه او را خوشحال کند مرا خوشحال می‌کند. 📚 بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۲۴ دیگر آن خندۀ زیبا به لب مولا نیست همه هستند ولی هیچ كسی زهرا نیست قطرۀ اشك علی تا به ته چاه رسید چاه فهمید كه كسی همچو علی تنها نیست ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🏴🦋🏴🦋🏴🦋🏴
🕋◻️🕋◻️🕋🏴 🕋◻️🕋◻️ 🕋🏴 ⏺آیات هشتم تا بیست و هشتم مبارکه سوره مدّثر ،‌ از آیاتی است که در بطن خود به مصیبة الزهراء (علیها السلام) اشاره می نماید. از آنجا که بررسی هر کدام از این آیات نیاز به مداقه و تحلیل و تفسیر دارد، در این قسمت تنها به شرح آیات هشتم تا چهاردهم می پردازیم. ⬅️قسمت اول ✨فإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ * فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسيرٌ* عَلَى الْكافِرينَ غَيْرُ يَسيرٍ * ذَرْني‏ وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحيداً * وَ جَعَلْتُ لَهُ مالاً مَمْدُوداً * وَ بَنينَ شُهُوداً * وَ مَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِيداً ➖آن زمان که در صور دمیده شود؛ آن روز روزی سخت بر خواهد بود؛ بر کافران غیر آسان است؛ مرا با آنکه تنهایش آفریدم واگذار؛ او را مالی بسیار دادم؛ و پسرانی همه در نزد او حاضر؛ و کارهایش را برایش مهیا نموده و برساختم (سوره مدثر، آيات ۸ تا ۱۴) ▫️▫️▫️ ☑️آیات مذکور از سوره مبارکه مدثر، در بطن خود به جریان «غضب فدک» اشاره می نماید. 🔘کافر وحید (اشاره به ملعون ثانی) که به جهت مانع شدن از به خلافت رسیدن امیرالمومنین علی (علیه السلام) و مهیّا نمودن جولان سیطره باطل خویش، مُلک فدک را غصب نمود و برای تملیک آن، فرزندان (اعوان و انصار) خود را جمع کرد تا به دروغ شهادت دهند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) إرثي از خود بر جای نگذاشته است. 🔷معنای « خَلَقتُ وَحیدا» در کلام امامین الصادقین (علیهما السلام) بدین گونه تبیین شده است: ▪️ذَرْنِي وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِيداً قَالَ الْوَحِيدُ وَلَدُ الزِّنَا وَ هُوَ زُفَرُ ➖مقصود از «وحید» که خداوند عزوجل می فرماید : « او را به من واگذار (تا آن هنگام که زمان انتقام فرارسد) » ، زُفَر است (یکی از الفاظی که ائمه (علیهم السلام) برای اشاره به ملعونِ ثاني از آن استفاده می نمودند، واژه «زُفَر» است) 📓تفسير القمي ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۹۵ 📓البرهان في تفسير القرآن ،ج۵ ،ص۵۲۶ ▪️يَعْنِي بِهَذِهِ الْآيَةِ إِبْلِيسَ اللَّعِينَ خَلَقَهُ وَحِيداً مِنْ غَيْرِ أَبٍ وَ لَا أُمٍّ ➖یعنی این ابلیس لعین را که من بدون پدر و مادر خلقش کرده ام ، به حال خود واگذار (تا زمان انتقام فرارسد) 📓تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۰۹ 🖋زمان انتقام اشاره شده در شریفه مذکور همان نُقِر فی النّاقور (دمیده شدن در صور) است که به قیام حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) تعبیر شده است. چنانکه امامین الباقرین الصادقین (علیهما السلام) فرمودند: ➖«فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ» قَالَ إِنَّ مِنَّا إِمَاماً مُظَفَّراً مُسْتَتِراً ▫️همانا برای ما ، امامی است پیروز (غلبه کننده بر اعداء) و مستتر (غائب از دیدگان) ➖النَّاقُورُ هُوَ النِّدَاءُ مِنَ السَّمَاءِ أَلَا إِنَّ وَلِيَّكُمْ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ.. فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ عَلَى الْكافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ يَعْنِي بِالْكَافِرِينَ الْمُرْجِئَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِنِعْمَةِ اللَّهِ وَ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع. ▫️دمیده شدن در صور ، ندایی است که از آسمان برمی خیزد که : همانا ولّی شما ، حضرت قائم بالحقّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است ؛ ( به عبارت دیگر دمیده شده در صور اشاره به قیام آن حضرت دارد) آن روز برای کافرانِ به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام)، بسیار سخت و دشوار خواهد بود 📓الكافي ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۴۳ 📓تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۰۵ ◀️لذا حضرت قرآن در این آیات، جولانِ ملعون ثاني، شیطان انس را تا مدتی معین معرفی می‌نماید؛ همان مدتی که از آن به «الي يوم الوقت المعلوم» تعبیر شده است. بنابراین در آیه بعد میفرماید: وَ جَعَلْتُ لَهُ مالًا مَمْدُوداً (آیه ۱۲). 🕋🏴 🕋◻️🕋◻️ 🕋◻️🕋◻️🕋🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ نشست و دورهمی صمیمانه طلاب مدرسه علمیه مشکات👏 ⚜با حضور مدیر محترم مدرسه علمیه مشکات 🔻سرکار خانم شاکر زیدعزها ✳️یکشنبه ۱۲ آذر ⏰ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۴ 🏕 فضای سبز محوطه مسکونی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها ✅ عزيزان مهمان شما سروران با غذای محلیتان 🥙 هستیم.😉 🏀 توپ و طناب هم بياوريد 💥مهلت ثبت نام تا شنبه ۱۱ آذر داخل لینک 👇👇ثبت‌نام بفرمایید. ♦️نام خانوادگی ♦️کدتحصیلی https://eitaa.com/joinchat/1579287153C7be872a2d6 لینک ثبت نام دورهمی صمیمانه مشکات👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ۱۹ سوره اعراف.mp3
112.8K
🌷 آیه ۱۹ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۱۹ سوره اعراف 💥وَ يا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لَاتَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالمِينَ‏ : و اى آدم! تو و همسرت در آن باغ ساكن شو و از هرجا خواستید بخورید، و نزدیک این درخت نشوید كه از ستمكاران خواهید شد. 🌷‌ : همسرت 🌷 : بخورید 🌷 : از هر جا 🌷 : خواستید 🌷 : نزدیک نشوید 🌷 : درخت این آیه در نازل شده است. از اين به بعد فصل ديگرى از سرگذشت آدم را بيان مى ‌كند، نخست به آدم و همسرش دستور مى ‌دهد كه: «وَ يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ: و ای آدم! تو و همسرت در آن باغ ساکن شو» از اين جمله چنين استفاده مى ‌شود كه و حوّا در بدو خلقت در بهشت نبودند؛ سپس به سوى بهشت راهنمايى شدند. در اين هنگام، نخستين تكليف و امر و نهى پروردگار به اين صورت، صادر شد: «فَكُلا مِنْ حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظّالِمِينَ: و از هر جا خواستید بخورید و نزدیک این درخت نشوید که از ستمکاران خواهید شد» علیه السلام فرمود: بهشت آدم، یكى از باغهاى دنیا بوده است. زیرا در بهشت موعود، امر و نهى و تكلیف وجود ندارد. 🔹پيام های آیه ۱۹ سوره اعراف ✅ ابتدا موارد مجاز و راه های صحیح را باز كنید، سپس موارد ممنوع را گوشزد كنید. ✅ نزدیک شدن به و مناطق ممنوعه ‏ى احكام الهى، آلودگى به گناه را به دنبال دارد. ✅ با بودن راه مجاز «فَكُلا»، راه ممنوعه رفتن ظلم است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری