eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ࿐*🍃⸙⩶🌼🍃🌺🍃🌼⩶⸙🍃*࿐ا 🍑 چطور مناسب برای چاپ را پیدا کنم؟ 🍊 یکی از بهترین راه‌ها استفاده از سامانه است. این سامانه کاربردی و ، وابسته به مرکز ISC (موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام) است. 🍒 در این سامانه پس از وارد کردن عنوان، چکیده و کلمات کلیدی مقاله، مرتبط‌ترین مجلات علمی نمایش داده می‌شود. نشانی سایت: https://journalfinder.isc.ac 🆔@meshkatnoor
31.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ۲۳مرداد سالگرد رحلت استاد تاریخ اسلام؛ استاد آیت الله مهدی پیشوایی تسلیت باد 📹 به همین مناسبت گزارشی کوتاه از زندگانی مرحوم استاد پیشوایی و کتاب گرانسنگ‌شان «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» چاپ موسسه امام خمینی را در این کلیپ ببینید. 🆔@meshkatnoor
❓پرسشی پیرامون مسأله جبر و اختیار 🔰منظور از روایت معروف «السعید سعیدٌ في بطن اُمّه و الشقيّ شقيّ في بطن اُمّه» چیست؟ 🌐برای مطالعه پاسخ تفصیلی اینجا را مشاهده کنید https://eitaa.com/seyfimazandrani_com 🆔@meshkatnoor
بررسی رابطه دین و اخلاق ازمنظر سم هریس .pdf
822.2K
| «بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس» 🔹 این مقاله به قلم آقایان مرتضی فقیهی فاضل و یوسف دانشور نیلو نگارش یافته و در پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) به چاپ رسیده است. 🔸 نویسندگان محترم در این مقاله به ادعاهای خداناباورانه و دین ستیزانه سم هریس یکی از سردمداران خداناباوری جدید پرداخته‌اند. هریس معتقد به تعارض رابطه دین و اخلاق بوده و دین را ویرانگر آن اخلاق می‌داند. وی از طریق بررسی‌های میدانی و استقراء ناقص و اکتفا به برخی شاخصها همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و همچنین شر و خشن معرفی کردن ادیان ابراهیمی و جامعه دینداران تلاش کرده وانمود کند که وضعیت جوامع خداناباور در حوزه‌ رفتار اخلاقی و بهزیستی از جوامع خداباور به مراتب بهتر است. وی می‌کوشد این مطلب را به مخاطبان بقبولاند که این خداناباوری است که جامعه را اخلاقی‌تر کرده است. 🔹 مقاله حاضر، ادعاهای هریس را درباره رابطه دین و اخلاق بررسی نموده و به این نتیجه رسیده‌ است که این ادعاها دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزش‌ها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخص‌های مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخص‌های اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بی‌توجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزه‌های دینی است. این مقاله از منابع متنوعی در این باره بهره برده است. 🆔@meshkatnoor
در مورد نقدهای سیاسی وارد بر مناسک عاشورایی و اربعینی لازم است تا به چند نکته اشاره شود: 1.مهمترین مساله خدشه در دوگانه‌سازی منتقدین مناسک عزاداری است. القای وجود تفاوت بین قرائت مردمی و حکومتی از این مناسک، مغالطه‌ای است که راه هرگونه دفاع یا پاسخ را نسبت به این انتقاد مسدود می‌کند. دوگانه شور و شعور یا دولت و مردم در حوزه مناسک عزاداری مثل اربعین به هیچ عنوان توجیه عقلانی نداشته و موجب غفلت از رابطه دیالکتیکی و تنگاتنگ آنها می‌شود. 2.این دست نقدهای وارده بر مناسک عزاداری، به هدف حل مساله نبوده و خودشان آغشته به مقاصد سیاسی همچون بازکردن راه برای گفتمان مذاکره و تساهل با دشمنان اسلام هستند. 3. شعائر اسلامی و شیعی، در سرشت و ذات خویش سیاسی هستند و دلالت‌های آشکار سیاسی دارند چراکه اسلام چنین خصوصیتی دارد و احکام و ارزش‌های آن هرگز بیگانه با جامعه و قدرت و نظام سیاسی نیست. پس غایات سیاسی جزو طبیعت آن‌هاست، نه تحمیلی از بیرون که بتوان به آن خُرده گرفت. از این ‌رو مناسک سکولار، انکار بخش‌های عمده‌ای از دین است و بر تلقی سکولار از دین استوار می‌گردد. پس صورت طبیعی، مناسک سیاسی است و صورت مَرضی، مناسک سکولار. 4.آن‌‌چه سیاسی‌کاری و جناح‌اندیشی خطاب می‌شود، هرگز با واقعیت تطابق ندارد زیرا دمیدن روح انقلابی در شعائر اسلامی و شیعی و پیوند‍‌زدن درون‌مایه‌های آن با نیازهای انقلاب و کشاندن مردم به عرصه هواداری از انقلاب، امری سیاسی است اما سیاسی‌کاری نیست که بتوان به مذمت و ملامت آن پرداخت. چگونه می‌توان ادعای علاقه به معصومین(ع) را داشت اما به دفاع از حکومتی که ریشه در تعالیم و معارف ایشان دارد و می‌خواهد جامعه‌ای مبتنی بر آموزه‌های آنها بنا کند، برنخاست و بی‌طرف و بی‌موضع بود؟! باید شبیه‌سازی تاریخی کرد و مردم را به تکالیف تاریخی امروزی‌شان آگاه ساخت و نشان داد که در عمل، باید چگونه رفتار کرد که خط آن حضرات ادامه یابد و ما به‌عنوان شیعیان جزو پیروان عملی ایشان‌ باشیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔@meshkatnoor
، نوشته قاسم ابراهیمی‌پور. 🔸در این کتاب تلاش شده با دوره‌بندی تاریخ کلام در پنج دوره و بررسی عوامل و هر دوره، امکان فهم اکنون و آینده آن را فراهم آورد. 🔸کلام شیعه تنها در 43.7 درصد از تاریخ خود را در رونق به سر برده است. عدم رونق علم کلام در نیمی از عمر آن، دلایل متعددی دارد اما مهم‌ترین دلیل آن ورود قدرت‌مندی مثل ، ، و به عرصه مباحث کلامی بوده است. 🔸رکود یا فقدان علم کلام پیامدهای متنوعی داشته است مثلا در دوره معاصر مشکلات بنیادین علومی چون فقه به فقدان کلام بازمی‌گردد چراکه در بدون تحول در مبانی کلامی آن میسر نخواهد بود. 🟡 لینک خرید اینترنتی: https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/smart_search¶m=%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%20%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85 https://eitaa.com/ghebrahimipour/207
📣دوره تشکیک وجود در حکمت متعالیه 🎙استاد عبد الرسول عبودیت سرفصل‎های دوره 💢فرصتی بی‎نظیر برای فراگیرانِ علوم عقلی از سراسر ایران و جهان به صورت و ✅علاوه بر استفاده از استاد برجسته فلسفه، از مزایای صدور مدرک معتبر و امکان پرسش و پاسخ بهره‌مند خواهید بود. ⏳ظرفیت محدود بوده و اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام کنند. 👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام به آیدی: @Imam_110 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا