هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
🔺 الهیات پسا کرونا / قسمت اول
✅ گفتاری از حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
📢موضوعی که برای بحث در این جلسه در نظر گرفته شده الهیات پساکرونا است. در چند ماه اخیر با پدیدهای به نام کرونا مواجه شدیم، پدیدهای که در ابتدا به نظر نمی رسید چندان بحران ساز باشد ولی با شیوع، گسترده شدن و اپیدمیک شدن آن که سراسر جهان را در بیش از ۱۳۰ کشور درنوردید، بحرانی جدی را در فضای فکری، نظری و عملی در جهان بوجود آورد.
این بحران در جنبه های مختلف در جهان موج ایجاد کرد. کرونا، نظم مادی و عادی و معادلات زیست انسانی را در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی در نوردید تا جایی که اندیشمندان و متفکران را به این نتیجه رساند که گوئی ما باید جهان معاصر را به دو بخش جهان پیش از کرونا و پساکرونا تقسیم کنیم؛ یعنی باید قرن بیست و یکم را به دو دوره زمانی قبل و بعد از کرونا تقسیم بندی کنیم! در واقع کرونا نظم مستمری که در زندگی همه مردم حاکم بود، هم به لحاظ مادی، هم به لحاظ فکری و اندیشهای و حتی نفسانی و روحی و در یک جمله فراگیرتر به لحاظ سبک زندگی دچار مخاطره و نوسان نمود.
پیامدها و بازتابهایی که کرونا داشت، انگیزش های فکری ایجاد کرد که آن را میتوان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد: هم از دید تهدید به آن نگاه کرد و هم از دید فرصت؛ این مقوله یک سکه دو رو است. عدهای بُعد تهدیدی آن را برجسته کردند و آثار خسارت بار و گران باری که چه بسا جبران آن ها به این زودی هم ممکن نباشد و برخی آن را فرصتی دانستند و خاطر نشان کردند که کرونا فرصت های زیادی را در اختیار ما قرار داد که بتوانیم خلأ هایی را که داریم، برطرف کنیم.
با توجه به اینکه بحث ما ناظر به الهیات پسا کرونا است از همین جا با ذکر این مقدمه وارد اصل بحث میشوم. در مورد الهیات(Theolog) و مباحث دینی همین دو رویکرد صورت گرفت، عدهای نگاه فرصت گونه و عدهای نگاه تهدید گونه را ترجیح دادند. خصوصاً از بُعد تهدید اگر اشاره کنیم عدهای از اندیشمندان چه اندیشمندان دینی و حتی اندیشمندان ضد دین و خصوصاً افرادی که ناخدا باور هستند و در برابر اندیشه دینی قرار دارند، تاکید کردند به اینکه الهیات دینی دیگر پاسخگوی سوالات بشر نیست و نمیتواند به دغدغه های فکری بشر در عرصه دینی پاسخ بدهد و جالب اینجا است که پارهای از روشنفکران دینی کشور ما هم در این داستان هم فکر و همداستان همین اندیشه بودند که الهیات دینی دیگر پاسخگوی بشر نیست، این خیلی جالب و البته عجیب است که روشنفکران دینی ما که خود را در مقام دفاع از دین می دانند، در بیانات و گفتار و نوشتار خود به این نکته تصریح کردند که الهیات دینی و به قول خودشان الهیات کلاسیک - با تقسیم بندی خاصی که دارند – و دین داری که امروزه در فضای جامعه حاکم است و روحانیت از آن دفاع میکند، این الهیات و تفکر دینی دیگر پاسخگو نیست و ما باید به سمت تجربه ای برویم که الهی دان های غربی داشتند.
در این قضیه، الهیات لیبرال غربی ترجیح داده شد بر الهیات دینی، با این توجیه که الهیات لیبرال غربی توانسته است در مقام تبیین و توضیح آموزههای دینی موفقتر عمل کند و پاسخهای درخور و بهتری برای مسئله و دغدغه های این چنینی بشر بیاورد!
پس ما در واقع با دو تا مساله مواجهیم. اول این که واقعاً الهیات مسیحی و الهیات معاصر غربی خصوصاً با آن رویکرد لیبرالی که در دو قرن اخیر در مواجهه با آموزه های دینی داشته است، در مواجهه با مسئله کرونا چقدر کارامد هست؟ خصوصا با توجه به بحران معرفتی و روانی برآمده از این حادثه. و در ادامه مسئلة دیگر در اینجا این است که آیا باید در الهیات دینی خود تغییر ایجاد کنیم و این الهیات را از نو بازسازی کنیم یا اینکه نظام الهیات موجود (توحیدی و دینی)، نظامی جامع و وافی است؟
در پاسخ به سوال دوم میتوان گفت ما دو رویکرد داریم: رویکردی که خصوصاً بعضی از روشنفکران دینی ما روی آن تاکید میکنند که باید در الهیات دینی و توحیدی تجدید نظر کرد و الهیات نویی را تاسیس کرد! رویکرد دوم که مورد نظر خود ما هم هست، این است که لازم نیست الهیات جدیدی را بنا کنیم؛ ظرفیتهای الهیاتی ما در الهیات دینی و توحیدی بسیار غنی هست و البته باید این ظرفیتها را متناسب با نیازهای روز، بازخوانی، بازآموزی و بازارائه کنیم. در ادامه، به این بحث بر می گردم. 👇👇👇👇
👆👆👆 اما در مورد مساله اول، یعنی فضای الهیاتی غرب که در طی دو سه قرن اخیر دست خوش تغییرات شده آیا واقعا آن الهیات خصوصاً الهیات لیبرال، می تواند پاسخگوی مشکلات و مسائلی از قبیل کرونا باشد؟ بهتر است مروری دقیق بر تاریخ اندیشه داشته باشیم. ما اگر به سه چهار قرن اخیر نگاه کنیم، در ابتدای دوره رنسانس و ورود به دوره مدرن، تلقی از خدا ابتدا به شکل اصلاح شده ای در می آید با عنوان «خدای ساعت ساز»؛ خدایی که فقط در مقام خلقت این عالم نقش دارد و در مقام بقا و مقام تدبیر عالم، دخالتی نداشته و کاری به این عالم ندارد. آرام آرام جلوتر که می رویم و هر چقدر علم پیشرفت می کند، می رسیم به خدای رخنه پوش ( God of gaps) که علم هر چقدر رشد کرده می بینیم خدای ادیان، عقبنشینی میکند و انسانها با تکیه بر تفکر خودشان، حوادث و اتفاقاتی که قبلاً به اراده و علم خدا ارجاع می دادند، بر اساس درک علمی خود حل می کنند و هر جا احیاناً ابهامی در تبیین پدیده های طبیعی وجود داشته باشد، خدا را مطرح میکنند که از آن به خدای رخنه پوش تعبیر میشود.
از ابتدای قرن 19 به بعد آرام آرام می بینیم که الهیات لیبرال شکل میگیرد که تلقی از خدا ، دین و ایمان در این الهیات، اساساً هیچ سنخیتی با مباحث الهیاتی کلاسیک ندارد، میبینیم که دین به تجربة دینی فروکاسته می شود و باورها و گزاره های دینی عملا به محاق می رود. در قرن 20 و در الهیات پویشی خدایی تصویر میشود که این خدا جان جهان است و البته ناقص است؛ خدایی که همتراز انسان و همتراز عالم رشد و تکامل میکند؛ قدرت و علم محدود دارد و از کمالات مطلق برخوردار نیست و حتی مانند انسان ها متالم می شود و دچار احساسات می شود. وقتی جلوتر می رویم در دهه ۸۰ و ۹۰ همین قرن با Open Theology ( الهیات گشوده) مواجه می شویم که جالب است در الهیات گشوده برای تبیین اراده انسان و دفاع از جایگاه خدا، علم الهی و اراده و قدرت خدا را کاملا به شکل مطلق زیر سوال برده و خدا را محدود میدانند! ...
ادامه دارد 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اختلاف افق یا اتحاد افق؛ بررسی دیدگاه فقها👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولین روز ورود زوار به حرم امام رضا علیه السلام بعد از کرونا 🌐 @meshkatnoor
🔺 الهیات پسا کرونا / قسمت دوم
✅ گفتاری از حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
📢شکل گیری این رویکردهای الهیاتی غرب با توجه به بستر نسبی گرایی حاکم و چالشهای اعتقادی و فکری که در زمانه و زمینة غرب رخ داده، تا حدودی طبیعی است و در این فضا نمی توانند روی تلقی سنتی دینی و الهیات کلاسیک تاکید کنند؛ به نحوی که در این فضا، حتی برخی از فلاسفه دین موحد غربی هم مانند سویین برن، علم پیشین الهی را زیر سوال میبرند. برخی از این فلاسفه دین قدرت مطلق خدا را زیر سوال میبرند و می گویند این گونه نیست که خداوند قادر باشد هر شرّی را از بین ببرد! پس علم مطلق الهی، خیر خواهی خدا و قدرت مطلق خدا در این فضای اندیشه الهیاتی غرب کاملا زیر سوال رفته است! توجیهی که نهایتاً نسبت به شر و بلاهایی که در عالم انسانی رخ میدهد این است که خدا سر جایش نشسته ولی قدرت و اراده لازم و تدبیر و ربوبیت کامل را نمیتواند نسبت به عالم داشته باشد و لو اگر بخواهد هم توانایی این کار را ندارد! این برای ما خیلی شگفتانگیز است که این الهیات و این نوع تفکر ترجیح داده میشود بر الهیات توحیدی و الهیات دینی! اما نگاه فلسفه اسلامی و نگاه قرآنی، مبتنی بر تبیینی عقلی، تصویری از خدا رقم می زند که واجب الوجود است و دارای همه کمالات است و ربوبیت و قدرت او مطلق است و اتفاقا شرور در عالم دقیقا و تنها با این نگاه توحیدی، قابل پاسخ است. اولاً همه این شرور ذیل اراده الهی تعریف میشود و به خدای دومی نسبت داده نمی شود آن گونه که در برخی از ادیان ثنوی دیده میشود و ثانیاً تمام این شرور در ذیل ربوبیت حضرت حق و مبتنی بر صفات خداوند که صفت عدالت، حکمت، علم، قدرت و خیرخواهی اوست، تبیین درخور پیدا میکند.
در این فرصت اندک، فقط به یک برش کوتاه از این ماجرا اشاره می دهم. در تفکر فلسفی و مبانی قرآنی که داریم، حوادث عالم بر اساس سنتهای مختلف الهی اتفاق می افتد و ما مبتنی بر جنبه های مختلفی که در ربوبیت خدا مطرح است، برای آنها حیثیت های مختلف قائل میشویم. همین بلایی که به عنوان بلای کرونا از آن یاد می کنیم و بسیار هم آسیب زا و بحران زا بوده است، یک حادثه بیشتر نیست ولی برای بعضی از انسان ها می تواند کفاره گناهان باشد، بازخواست و جریمه گناهان باشد؛ همین حادثه برای عدهای ابتلاء و امتحان باشد؛ همین حادثه برای عدهای از باب اضطرار باشد که به تعبیر قرآنی«لعلهم یرجعون» یا « لعلهم یتضرعون»؛ بدین معنا که گرفتاری ها و زندگی روزمره ما در جهان امروز و غفلت هایی که زندگی مدرن بر ما حاکم کرده است، ما را گرفتار روزمرّگی و روز مرگی نموده و خدا با حادثه کرونا یک تلنگری می زند و زندگی عادی ما را دچار موج می کند؛ و البته برای برخی مانند اولیاء الهی، همین حادثه می تواند از باب ارتقاء درجه باشد. وقتی از این زاویه قرآنی و فلسفی به مسئله نگاه کنیم میبینیم که چقدر این حادثه می تواند زیبا باشد و در آن جهان بینی توحیدی مورد نظر ما که مبانی عقلی هم دارد، از این حادثه میشود کاملاً یک تفسیر روشن و یک تبیین پازلی و منظومهای ارائه کرد.
آن چیزی که به عنوان آخرین بخش عرایضم باید اشاره کنم این است که الهیات توحیدی ما نیاز به بازسازی ندارد! بلکه الهیات توحیدی ما همه ظرفیت های لازم را دارد و این ظرفیتهای وافر را میتوانیم بازخوانی و باز ارائه کنیم خصوصاً در الهیات رنج. بر ماست که در این دوره معاصر و خصوصاً در پس این حادثه کرونا، بیشتر در مقوله الهیات رنج کار کنیم و از ظرفیتهای الهیاتی خود بیشتر پرده نمایی کنیم.
الهیات ما در بعد نظری و معرفتی نقصی ندارد اما در مورد الهیات رنج و شر باید اذعان نمود که الهیات ما باید چابکتر و کاربردی تر شود. ما نیازمند الهیات زندگی هسیتم یعنی باید امتداد مباحث متافیزیکی را تا زندگی روزمره انسان دراین دنیا بکشانیم. این مقوله وقتی به تحقق میرسد که الهیات صرفا به جنبههای نظری و معرفتی بشر نپردازد بلکه ارتباط این عرصهها را با دیگر ساحات وجودی انسان مانند احساسات و عواطف و نیازهای روحی و روانی او نیز در نظر گیرد. به عبارت روشن الهیات ما نمی تواند نسبت به رابطه عقل و روان بی توجه باشد و خود را در محدوده مباحث انتزاعی و نظری محض، محبوس نماید بلکه باید دلالتهای مباحث نظری را تا حوزة مباحث روان شناختی، اجتماعی و رفتاری امتداد دهد. ما از این مقوله به الهیات و کلام مضاف تعبیر می کنیم.👇👇👇👇
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: به عنوان نمونه الهیات دینی، باید در مورد نگاه انسان به رنج و شر به لحاظ روانی (نگاه مثبت یا منفی)، و نیز بحران معنا با تکیه بر جهان بینی توحیدی و انگیزشهای الهیاتی که تاب آوری ما را در این صحنه ها بیشتر نموده و زمینه ساز نشاط روحی و معنوی و رفع اضطراب و افسردگی و مقولاتی از این سنخ است، بیشتر ورود نماید. 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب:
امروز اگر نظام و جامعه ى ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفه های وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند.
🍃 قم- ۲۹ مهر ۸۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#نشست
#تعاملات_علمی
🔻 از سلسله نشست های انتقال دانش
🔶 گروه #فلسفه و #عرفان با همکاری اداره تعاملات علمی بین المللی پژوهشگاه برگزار می کنند:
🔰 نشست"مسئولیت اجتماعی #ادیان در عصر #کرونا و پساکرونا"
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/pasacorona-2
⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا
🆔 @iictchannel
🔴شبهه ای درباره قتل فرزند توسط پدر: ( به بهانه فاجعه اخير در تالش)
1️⃣قرآن کریم درباره قتل(فرزند یا غیر فرزند)می فرماید:(و من یقتل مومنا متعمدا فجزاوه جهنم خالدا فیها وغضب الله علیه و لعنه و اعد له عذابا عظیما)،هر کس فرد با ایمانی را عمدا بکشد،مجازات او جهنم است،همیشه در آن می ماند و خداوند بر او غضب می کند و او را از رحمتش دور می کند وعذاب بزرگی برای او آماده ساخته است.پس مجازات اخروی قتل فرزند هم بسیار بسیار سنگین است.
2️⃣در آیه دیگری می فرماید هرکس انسانی(فرزند و غیر فرزند) را بی گناه به قتل رساند مثل این است که تمام انسانها را کشته(مائده،۳۲)
3️⃣در آیات دیگری هم از قتل فرزندان نکوهش شده است،(انعام،آیه۱۴۰)( تکویر،آیه۸و۹)(نحل،آیه۵۸ و۵۹)...
4️⃣قتل فرزند یا غیر فرزند از گناهانکبیره است که توبه از آن هم بسیار مشکل است.
5️⃣مجازات دنیوی قتل فرزند توسط پدر طبق روایات شریف،پرداخت دیه است،که الان طبق قانون بین۳تا۱۰سال حبس هم دارد.
6️⃣توجه داشته باشید در کشورهای غربی در مقابل قتل اصلا قصاص ندارند و فقط قاتل باید زندانی شود،این در حالی است که همیشه به ما می گویند قصاص خشن وغیر انسانی است اما برای قتل دختری توسط پدرش و عدم قصاص او این همه آشوب درست کرده اند.
7️⃣قتل فرزند توسط پدر کم اتفاق می افتد مگر پدر دچار بیماری روانی باشد یا دختر گناه بزرگی مرتکب شده باشد و...
8️⃣ما حکمت و علت احکام دین را در اکثر موارد نمی دانیم،عقل ما نمی تواند درک کند یک عمل خوب یا بد،چه مصالح یا مفاسد دنیوی و اخروی،روحی و روانی،فردی و اجتماعی و...دارد.
8️⃣یکی از انگیزه های قصاص جلوگیری از ترویج گناه(قتل)در جامعه است در حالی که اگر پدر قصاص نشود خیلی تاثیری در رواج قتل فرزند ندارد،چرا که کمتر پدری چنین جنایتی مرتکب می شود.
9️⃣قصاص پدر و کشتن او،هیچ کمکی به خانواده مقتول نمی کند و بر مصیبت آنها می افزاید،با اعدام پدر توان اقتصادی خانواده او هم ضربه شدیدی می خورد.
🔻قتل دختری که با مردی فرار کرده بود،و عدم قصاص پدرش فقط بهانه برای حمله به قوانین روح بخش اسلام است. 📝 حجت الاسلام و المسلمین داود اسفند یاری ، دانش آموخته کلام اسلامی
🌐 @meshkatnoor
🚨«توحید محوری، حلقه مفقوده مباحث جمعیتی»
✅دفاع كارآمد از توحید و مبانی توحیدی بایستی در نهایت تأثیراتش را در بسط توحیدمحوری و جهت دهی به رفتارهای اختیاری و شئون متعدد حیات بشری نشان دهد. در این صورت بیشترین فایده دنیوی و أخروی را نصیب بشر خواهد ساخت.
✅در منابع اسلامی، به فرزندآوری به منظور سنگین شدن زمین از گوینده «لاإله إلا الله»، توصیه شده است. اساسا نگاه دین به جمعیت، نگاهی راهبردی، بنیادین و تمدنی به منظور تحقق اهداف توحیدی است. راهبردی که با آیات و روایات فراوان دیگری تأیید شده و سنت های تکوینی و تشریعی الهی نیز با آن همراهی و سازگاری دارد.
❌امروزه هرچند کشف توحیدگریزی در عرصه فکری برخی از افراد نیازمند دقت و ژرفکاوی است، اما در عرصه های عملی همچون سبک فرزندآوری و فرزندپروری آنها مشهود است. اگر افراد جامعه بخاطر بی اعتنایی و عدم اهتمام به آموزه های اسلامی، نسبت به سرنوشت جمعیت خود حساس نباشند، انقراض نسل و ضعف جوامع توحیدی، دور از انتظار نیست. حقیقت تلخی که دلسوزان جامعه بارها نسبت به وقوع آن هشدار داده اند.
❌امروزه سایه فرهنگ مدرن بر سبک فرزندآوری و فرزندپروری به شدت سنگینی می کند، به گونه ای که حتی استدلال آوری برای اقناع جامعه دینی نسبت به افزایش جمعیت، تنها در این چارچوب قابل فهم و پذیرش شده است. هرچند که در حال حاضر حتی تأکید بر منافع دنیوی فرزندآوری نیز کارآیی زیادی نداشته و مخالفان افزایش جمعیت نیز منافعی برای عدم فرزندآوری ذکر می کنند.
⁉️با توجه به نقش و اهمیت جمعیت فراوان توحیدباور در بسط و توسعه توحیدباوری در سطح جهان، نقش یک متکلم در این زمینه چه خواهد بود؟ آیا متکلم نمی تواند در اثبات نظریه جمعیتی اسلام و تبیین مسائل آن و دفاع از شبهات مطرح نقش آفرینی کند؟
مگر نه این است که یکی از وظایف متکلم، تقویت باورهای مؤمنان و حفظ آنها از انحرافات اعتقادی است؟
⁉️آیا یک متکلم نباید جایگاه حقیقی و اسلامی بسیاری از مسائل مرتبط با فرزندآوری زیاد را از نگاه توحیدی تبیین کند؟ چرا بسیاری از مذهبی ها در مسائل مرتبط با جمعیت از جمله مسأله رزق و روزی، کیفیت و کمیت تحصیلات، تعیین سطح کمی و کیفی زندگی، وظایف زن و مرد، جایگاه و ارزش فرزند، ارزش و جایگاه ازدواج و ...دچار التقاط شده اند؟
✅به نظر می رسد یک متکلم به هر یک از این ابعاد که بپردازد و با انجام پژوهش های کلامی، جایگاه واقعی و اسلامی هر یک از این موضوعات را تبیین و معرفی کند، گام مهمی برای افزایش جمعیت توحیدی برداشته و سنگلاخ های التقاط و انحراف را از مسیر واقعی سبک فرزندپروری اسلامی برداشته است.
✅با سرلوحه قرار دادن توحیدمحوری در طرح مباحث جمعیتی و اثبات کارکردهای مثبت آموزه های جمعیتی اسلام در حل مسائل و چالشهای جمعیتی، علاوه بر اینکه می توان به شیوه ای کاربردی از آموزه های توحیدی در مقابل هجوم اندیشه های الحادی و سکولاریسم دفاع کرد، می توان فوائد دنیوی و مادی فرزندآوری را نیز در چارچوب خداباوری و معادباوری تعریف کرد و افق های ارزشمندتر، والاتر و پایدارتری را فراروی بینش و تصمیم گیری افراد نسبت به افزایش جمعیت گشود. 📝 حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی موسوی ؛دانش آموخته کلام اسلامی
🌐 @meshkatnoor
حضرت آیت الله مصباح بزدی رئیس مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی امام خمینی: وظیفه شرعی و الهی همه طلاب علوم دینی توسعه و ترویج هرچه بیشتر معارف اسلامی و تلاش برای دفع شبهات آن است؛ به خصوص آن شبهاتی که شیوع یا نفوذ آنها برای ایمان مردم خطرهای جدیای را به دنبال دارد. این یک وظیفه شرعی است و هرکس هرچه میتواند باید در این راه تلاش کند. شوخیبردار هم نیست! باید جواب خدا را بدهیم!
وی با اشاره به امکاناتی که برای نشر و توسعه معارف دینی در دسترس است، ادامه داد: ما هماکنون میبینیم که عالم چه وضعی دارد و خدا چه امکانات و نعمتهایی به ما داده است. اگر از اینها برای توسعه معارف اسلامی و همچنین مبارزه با شبهات آن، استفاده نکنیم، جوابی پیش خدا نداریم. 👇👇 http://mesbahyazdi.ir/node/7655 🌐@meshkatnoor
هدایت شده از @javadgoli
⬆️خبر بالا در خبرگزاری یورونیوز فارسی(وابسته به اتحادیه اروپا) نشر داده شده است.
🔺این خبر درباره اعتراضات مردمی به جهت قتل ناجوانمردانه یک سیاهپوست توسط پلیس جنایتکار آمریکا است.
❇️ چندین سایت سکولار ایرانی را بررسی کردم، اما حتی یک خبر از این اعتراضات وسیع در آمریکا نشر نداده بودند. در صورت نشر این اخبار هم سعی می کنند آن را به صورت یک خبر حاشیه ای کوچک نمایی کنند. چنین سیاست رسانه ای در رسانه های سکولار ایرانی، به مراتب بیشتر از رسانه های غربی دنبال می شود.
⛔️ سانسور اخبار و حذف و کوچک نمایی اخباری که به ضرر جریان لیبرال سرمایه داری است، شیوه رسانه های غربگرای ایرانی است.
📢 در مقابل، نشر گسترده و بزرگنمایی اخباری که بهانه ای برای تخریب اسلام و نظام اسلامی است، سیاست رسانه ای جریان سکولار ایرانی است. نمونه ای از این اخبار، قتل رومینا اشرفی بود که در حجم وسیعی نشر داده شد و بهانه ای برای عقده گشایی ضد اسلام و جمهوری اسلامی شد.
❇️ شعارهایی مانند آزادی بیان و رسانه آزاد و شعار مقابله با سانسور که از سوی منادیان سکولاریسم مطرح می شود، شعارهایی دروغین است که فقط در راستای منافعشان مطرح می کنند.
✅ بر این اساس، اگر خبری با اهداف سکولارها در تضاد باشد و هیبت پوشالی جهان غرب را به چالش بکشد (مانند اخبار افتضاحات دولتمردان آمریکا در کنترل بیماری کرونا یا اخبار اعتراضات مردم آمریکا به نژادپرستی) ، رسانه های سکولار ایران با انواع شگردهای رسانه ای مانع توجه افکار عمومی به آن می شوند تا وجاهت قبله آمال غربگرایان خدشه دار نشود.
📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی
هدایت شده از طرح ولایت
🔴 #ثبت_نام دوره های مبانی اندیشه اسلامی " طرح ولایت"
📌 ویژه خواهران در سه دوره فعالین فرهنگی، معلمین، دانش آموزان
🔹 محل برگزاری دوره: تهران
در سایت sabtenamtarh.ir ثبت نام کنید.
#ظرفیت_محدود
#طرح_ولایت
#ثبت_نام
#دوره_خواهران
🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی:
🆔 @maab_iki
ارتباط با ادمین:
🆔 @admin_maab
هدایت شده از تفقه
📚 #دریافت_کتاب منتخب الآثار من بحار الانوار
✔️ تلخیص، تنقیح، نقد و توضیح کتابِ گرانسنگ #بحار_الانوار مرحوم علامه محمدباقر مجلسی قُدّس سرّه
🖊 پژوهشی گروهی تحت اشراف آیةالله ناصر مکارم شیرازی حفظه الله
🏷 جهتِ #آشنایی تفصیلی با کتاب مقدمهی مجلد اول به قلم آیةالله مکارم شیرازی دامت برکاته را #مطالعه فرمایید.
🔹 ج ۱
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar.pdf
🔸 ج ۲
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar2.PDF
🔹 ج ۳
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar3.pdf
🔸 ج ۴
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar4.pdf
🔹 ج ۵
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar05.PDF
🔸 ج ۶
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar06.pdf
🔹 ج ۷
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar07.PDF
🔸 ج ۸
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar08.PDF
🔹 ج ۹
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar09.PDF
🔸 ج ۱۰
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar10.PDF
🔹 ج ۱۱
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar11.PDF
🔸 ج ۱۲
https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar12.PDF
@tafaqqoh
🔴 معرفت و شکر ✅ در آیه ۶ سوره عادیات بعد از چندین قسم ( که نشان بر عمق و حقیقت موضوع است)میفرماید ان الانسان لربه لکنود.این است و جز این نیست که انسان برای پروردگارش ناسپاس است.چرا؟؟
✅میفرماید خدایا برای من شکری قرار بده که مخلوط به جهل نباشد.یعنی معرفت هم راستای شکر میباشد.حقیقتا شکر با معرفت معنی پیدا میکند.و شکر یعنی معرفت.
✅در جای دیگر پروردگار، عجز بنده اش از شکرش را( که معرفتیست بالا) شکر مینامد.و حقیقتا شکر نمیشود مگر او به وسیله او و به کمک او و قائم به او .همان طوری که حضرت امام در تفسیر الحمدلله سوره حمد اینگونه میفرمایند.
خوب چرا معرفت به الله نداریم که نتیجه اش ناسپاسی با این همه تاکید و حصر باشد!!
✅چون معرفت به خود نداریم.میفرماید کسانی که خدا را فراموش کردند خداوند آنها را دچار خود فراموشی میکند.این یک اصل است.من عرف نفسه عرف ربه.بک عرفتک.
اگر خود را میشناختیم همه چیز حل بود.به توحید (که تمام وجودمان را در بر گرفته و تمام آمالمان به آن برمیگردد )میرسیدیم.به بیانی دیگر تمام مشکلات تمام مشکلات و باز هم تمام مشکلات ما ناشی از غفلت ما نسبت به خودمان است.من عرف نفسه ....
✅آیا انسان در این آیه به ائمه اطهار سلام الله علیهم نیز شامل است؟؟
انسانی که به مقام فنا میرسد و این فنا برای او مقام است و باقیست در آن، دیگر انسان نیست.مثل پروانه ای که در آتش وصل معشوقش فانی میشود و آتش شمع تمام وجودش را در برمیگیرد.مثل قطره ای که دیگر پس از وصال به دریا دیگر قطره نتوان گفت براو .
✅تا انسان در مقام مادی اش زندانی باشد، دور است از خویشتن حقیقی اش و شامل آیه.اما اگر از خود مادی و محدودش بگذرد و متوجه به خود حقیقی اش و مقام نورانیتش شود دیگر آنی نیست که انتزاع میکرد که هست. و شامل آیه نیست چرا که دیگر قطره همانی نیست که بود.
در مورد آیات دیگر مثل ان الانسان لفی خسر هم قصه، همین است. 📝 مهدی غلامی روشنی ؛دانش آموخته حوزه
🌐 @meshkatnoor
مقایسه نمایید انسانیت و حقوق انسان را در این دو تصویر ! 👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از کانال رسمی طرح ولایت دانشجویی
⚠️اطلاعیه⚠️
📌ثبت نام در طرح ولایت تمدید شد.
🔹 با توجه به درخواستهای متقاضیان عزیز، زمان ثبت نام بیست و پنجمین دوره طرح ولایت سال ۱۳۹۹ به مدت ۱۵ روز تمدید شد.
🔹 متقاضیان میتوانند تا ساعت ۲۴ روز ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۹ با مراجعه به سایت طرح ولایت ثبت نام کنند.
🔹 دانشجویانی هم که پیش از این ثبت نام ناقص داشته اند، می توانند در این فرصت پروفایل خود را تکمیل کرده و در آزمون های مجازی شرکت کنند.
🌐 http://www.tvelayat.ir
#اطلاعیه
#ثبت_نام
#طرح_ولایت
#بیست_و_پنجمین_دوره_طرح_ولایت
🆔 @tvelayat_ir
هدایت شده از تاملات
🔰 قاتل #رومینا فقط پدرش نبود!
✍ علیرضا زادبر
🔸آن شب #داس در دست پدر بی شرم و بی شرف رومینا بود اما قاتل این دختر فقط آن پدر نیست. پدر رومینا فقط داس را بلند کرد تا جنون خودش را آرام سازد. افراد، شرایط و #عوامل متعددی این داس را در دست او قرار دادند امروز همانها خودشان را کنار کشیده اند
🔹#رومینا اولین نفر نبود
آخرین هم نخواهد بود
مشکل ما #موج_سواری بر احساسات است. مشکل ما عوام گرایی بجای حل اساسی مشکلات است. حالا که جامعه تحت تاثیر این جنایت قرار دارد همه اظهارنظر میکنند چند روز دیگر اوضاع عادی و به روال قبل برمیگردد. این اظهارنظرها کاملا #پوپولیستی و #پوچ است .
🔸مخالفان دیروز #اعدام امروز به فکر اعدام افتاده اند. وزیر توییت تحلیلی میگذارد. عضو شورای عالی فرهنگی آسیب شناسی میکند جماعت مُروج #خیانت و فرار در سریالهای و فیلم های مزخرف سینمایی داخلی و خارجی ابراز تاسف میکنند. خانم #ابتکار همین امروز بفکر لایحه حقوق زنان افتاده است! جامعه شناسان کجای کارند؟ حوزه علیمه در زمینه حقوق زنان در جامعه اسلامی چه دارد؟
🔹وقتی نجفیِ شهردار، #میترا را کُشت هشتگ نه به اعدام راه انداختند که قصاص خلاف انسانیت است، امروز همانها حرف از #اعدام میزنند.
🔸این ها که گفتم و نوشتم بخشی از موج سواری بر احساسات و #پوپولیسم در مواجه با #معضلات ریشه ای جامعه است
🔹یکی بیاد و بپرسد دختر ۱۳ یا ۱۴ ساله از کجا و با چه وسیله ای با یک مرد شیاد آشنا شده است؟ چقدر جنایت جانی و مالی دیگر باید رخ دهد تا به این نتیجه برسیم فرزندانمان را در فضای مجازی رها نکنیم؟ #سواد_رسانه_ای کجاست؟!
💢اگر قتل رومینا ما را بیدار سازد شاید بجای موج سواری بر احساسات جامعه به سمت حل بنیادین مشکلات سبک زندگی و بحرانهای فرهنگی حرکت کنیم.
⚜ @taammolat74
کرونا چالش دین یا روشنفکران دینی؟ (2).docx
25K
کرونا ، چالش دین یا روشنفکران دینی 🔰 نقدی بر مواضع روشنفکران دینی در بحران کرونا
✍️ حجت الاسلام میر خلف؛ دانشچوی دکترای فلسفه دین # مباحث معرفتی کرونا
# نقد روشنفکران دینی 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از تنویر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقدی بر خبرگزاری شفقنا
👈 در آخرین روز ماه مبارک رمضان، خبرگزاری «شفقنا» از زبان مراجع، روز دوشنبه را عید فطر اعلام کرد.
👈 برای درک اهمیت موضوع، بهتر است نگاهی به سابقه این خبرگزاری بیاندازیم:
1⃣ تضعیف جریان انقلابی در حوزه
2⃣ پوشش رسانه ای عناصر فتنه گر
3⃣ ضریب دهی به صداهای مخالف نظام
4⃣ سکوت در مقابل اشتباهات هم حزبی ها
آیا کسی از مسئولین حوزه این خبرگزاری را مورد سوال قرار می دهد؟
#موشن_گرافیک
#شفقنا
Tanwir.ir
دانلود این کلیپ با کیفیت HD👇
Aparat.com/Tanwir
@Tanwir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#فراخوان
#فلسفه_دین
📌 توسط قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد:
🔰 فراخوان مقاله همایش فلسفه دین اسلامی
🖌 زمان ارسال چکیده: پایان تیرماه 99
🖌 زمان ارسال اصل مقاله: پایان مهرماه 99
🖌 ارسال مقاله و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 iict.ac.ir/falsafedineslami
💢 تماس با دبیرخانه همایش:
02188501064 داخلی 231
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
🆔 @iictchannel
🌐 شماره 626 هفته نامه افق حوزه منتشر شد
☸️ مهمترین مطالب منتشر شده👇
💎 آسیب شناسی تمدنی حاکمیت اسلامی از نگاه امام خمینی (ره)
💎 تشریح اقدامات روحانیت در زمینه مقابله با کرونا
💎 از بحر تا نهر ملک مردم فلسطین است
💎 قطب فرهنگی و خرد ورزی اسلام عقل است
💎 سروش با جدا کردن خدا از متن زندگی به دنبال چیست؟
💎 بایسته های پژوهشی در حوزه امامت
💎 بازشناسی خرافه زدایی از دین(در پاسخ به شبهات سروش) 🌐 @ meshkatnoor👇👇👇👇