هدایت شده از مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
🖌 شصت و هشتمین اثر مکتوب مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي با عنوان
«تفسير عرفاني از ديدگاه سيد حيدر آملي»
منتشر شد.
🔷♦️🔶
سرفصلهاي اين کتاب به شرح زير است:
بخش اول: معناشناسی واژه تأویل
بخش دوم: تأویل قرآن از دیدگاه سید حیدر آملی
بخش سوم: مبانی تأویل طولی از نگاه سید حیدر آملی
بخش چهارم: بررسی تطبیقی نمونههایی از تأویلهای سید حیدر آملی
مشروح گزارش: 👇🏽👇🏽👇🏽
http://dmaaref.iki.ac.ir/node/379
📕📒
#رسول_مزرئي
#تفسير_عرفاني_از_ديدگاه_سيد_حيدر_آملي
#آثار_مرکز_پژوهشي_دائرةالمعارف
#دائرةالمعارف
#علوم_عقلي
🖋
🗒🗒
📚📚📚
🔰 @daeratolmaaref
📗فراتر از قیام
🔹مجموعه بیانات حضرت آیت الله خامنهای مدظلهالعالی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره امام حسن مجتبی علیهالسلام
🔵کتاب «فراتر از قیام» مجموعه بیانات مقام معظّم رهبری درباره حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام میباشد که طی سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۷ توسط معظمله ایراد شده است.
🔵از جمله ویژگیهایی که این کتاب را از سایر آثار مشابه متمایز میکند این است که:
1️⃣ به دلیل شمول حداکثری بیانات میتواند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد.
2️⃣ محتوای آن بر اساس سیر تاریخی ایراد سخنرانیها تنظیم شده است تا سیر تتبعی و یا تغییر احتمالی دیدگاه معظمله برای مخاطب مشخص گردد. همچنین از حذف مواردی که ممکن است تکراری به نظر بیایند، جلوگیری شود.
3️⃣ فهرست موضوعی آن چهارچوب و نظام فکری معظمله درباره ابعاد مختلف زندگی امام حسن را برای مخاطب روشن میکند؛ زیرا به شیوه نمایه معکوس بر مبنای چکیدههای استخراج شده از متن، تنظیم شده است.
🔵این اثر مشتمل بر هفت بخش کلی با عناوین کلیات، شخصیت، سیر حکومت، پس از حکومت، صلح، پس از صلح و درسهایی از حکومت میباشد. 🌐 @meshkatnoor
سنت ما و سنت پیامبر به مناسبت ماه ربیع ، ماه پیامبر 🌐 @meshkatnoor
سخنان علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی وجهه علمی ندارد/ او حاضر نیست با فضلای حوزه درباره دلایل رد اقتصاد اسلامی گفتوگو کند
رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا :
🔹 سخنان جناب آقای علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی وجاهت علمی ندارد. وقتی به رزومه ایشان مراجعه میکنیم، متوجه میشویم که آقای علوی تخصصی در این بحثها ندارد. نه کتابی و مقالهای و تدریسی در این ساحت دارد و نه تاکنون از جهت علمی علاقهای به این بحثها در رزومه ایشان قابل مشاهده است. معلوم نیست چه عاملی موجب شده تا حاضر شوند با ورود عوامانه به این بحث با آبروی خودشان بازی کنند.
🔹بحث اقتصاد اسلامی در جهان اسلام بیش از ۶۰ سال سابقه مطالعاتی دارد و تاکنون چند صد کتاب و مقاله در این زمینه به زبانهای گوناگون منتشر شده است و طبیعی است کسی میتواند درباره اقتصاد اسلامی نظر بدهد که به ادبیات علمی این عرصه اشراف داشته باشد. ایشان در اظهاراتشان مطالبی میگویند که یک طلبه یا دانشجویی که دو- سه سال در زمینه اقتصاد اسلامی تحصیل کرده، نادرستی آن را متوجه میشود.
🔹من در گذشته به افرادی مانند ایشان که چنین سخنان خامی در باب علوم انسانی اسلامی بیان کردهاند، مانند آقای روحانی رئیس جمهور به صراحت توصیه کردم که بیشتر مطالعه کنند و الآن به جناب آقای علوی بروجردی هم با نهایت احترام عرض میکنم شما صاحب علم لدنّی که نیستید؛ پس کمی مطالعه کنید. کمی با صاحب نظران این عرصه نشست و برخاست کنید و گوش بدهید. گوش دادن برای علما زینت است و خودتان را از این زینت محروم نکنید.
🔹جدای از اینکه جناب آقای علوی بروجردی سخنان نادرستی درباره اقتصاد اسلامی گفتند، رفتار نامطلوبی هم داشتند که از شأن و منزلت ایشان به دور بود. ایشان صریحاً گفتند بیایید من را درباره اقتصاد اسلامی قانع کنید، اما درخواست گفتوگوی همه فضلای حوزه در این زمینه را بیپاسخ گذاشتند!
🔹کسی که قصد بیاحترامی به ایشان نداشته و ندارد؛ میخواهند با ایشان صمیمانه و با روشهای علمی گفتوگو کنند، اما ایشان از رفتار افتخارآمیز علمای حوزه مقدسه علمیه که همواره از بحث و گفتوگو و مناظره استقبال میکردند و از خودشان در برابر منتقدان سعه صدر نشان میدادند، عدول کرد و باب گفتوگو و نقد را بست. 🌐 @meshkatnoor
📚 #معرفی_کتاب دیدگاه های روان شناختی حضرت #آیت_الله_مصباح_یزدی
💎محمد صادق شجاعی
🔖توضیحات :
اين كتاب تلاشي است در جهت تنظيم و ارائة ديدگاههاي حضرت استاد دربارة موضوعات روانشناختي كه در كتابها، نوشته ها، درس ها و گفتارهای ايشان پراكنده بوده است.
اين كتاب مشتمل بر هفت فصل است و اهم مطالب آن عبارتاند از: كلياتي دربارة تاريخچه و زمينه هاي پيدايش نظريات روانشناختي، انگيزه و انگيزش، ديدگاه هاي موجود در زمينة طبقه بندي عوامل دروني رفتار، نظريه هاي شناخت و ادراك، شخصيت و عوامل شكلگيري آن، مباني روانشناختي رفتار، تبيين روانشناختي برخي آموزههاي ديني نظير معادباوري و سلامت روان.
✍️پ.ن: بخش اول این کتاب به نقد و بررسی عقاید و پیش فرضهای فکری و معرفتی روانشناسان مشهور مثل فروید پرداخته شده که بسیار قابل استفاده می باشد.
#علوم_انسانی_اسلامی
#روانشناسی_اسلامی 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شاید باورتون نشه ولی توی قرن ۲۱ افرادی هستند که مجسمه گاو رو لمس میکنن تا شانس و اقبال داشته باشن و کسب و کارشون رونق پیدا کنه
🔹اینجا هند نیست، اینجا نیویورک آمریکاست، خیابون وال، معروف به وال استریت
🔺جالب اینجاست رهبران همین جامعه برای ما نسخههای روشنفکری میپیچن و دیندارها رو متحجر میدونن، شما برید دنبال همون گاو بازیاتون
#جاهلیت_مدرن 🌐 @meshkatnoor
تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا(س).pdf
310.8K
❓تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا(س) و شهادت حضرت محسن(ع) چه زمانی بود!؟
📒نوشتاری از #استاد_یوسفی_غروی (استاد مبرز تاریخ اهلبیت)
🔺نتیجه این #مقاله:
از بررسي مجموع حوادث و از كنار هم نهادن آنها، به ويژه حضور بريده در سپاه اسامه و خودداري وي از بيعت با ابيبكر، پس از بازگشت از مؤته، ميتوان نتيجه گرفت كه حمله و هجوم به خانه علي(ع) و فاطمه(س) كه در پي آن، بيعت اجباري از علي(ع) صورت گرفت، حدود، 50 روز يا 75 روزپس از رحلت حضرت رسولاكرم(ص) بوده است، و اين نشان ميدهد كه اميرمؤمنان(ع) در اين مدت، مقاومت كرده و در نهايت، بيعت او با تأخير و اكراه صورت گرفته است.
#ایام_محسنیه
🌐 @meshkatnoor
🔹تفکر لیبرال و اعتدالی آرام آرام به سمت حذف کامل ارزشهای دینی و انقلابی گام بر می دارد. 🔹حذف مفهوم شهادت در زونامه دولتی همشهری 🌐 @meshkatnoor
📝 هوش مصنوعی؛ ابزاری نوین در فرآیند اجتهاد و تولید علوم اسلامی
🔰 آیتالله محمود رجبی در گفتوگویی عنوان کرد؛
🔹 دغدغه بهرهگیری از آی تی به عنوان یک نیاز و ضرورت در بخشی از بدنه حوزه نشان میدهد که زمینه برای وقوع جهش در این عرصه وجود دارد.
🔹 استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار نوین برای فرآیند اجتهاد، تولید علوم اسلامی و نظریهپردازی مفید میدانم.
🔹 هوش مصنوعی کمک عظیمی به سایر کارویژههای روحانیت میکند؛ از جمله در تبلیغ و برای فعالیتهای فرهنگی بسیار پیش برنده، سرعت بخش و سامان دهنده است.
🔹 اگر حوزه علمیه نتواند پاسخگوی نیازهای نوظهور نظام و جوامع اسلامی باشد، از قافله تحولات عقب میماند و به حاشیه رانده میشود.
🔹 کارهای نو حتما نیاز به ستاد عملیاتی دارد بدون آن نمیتوان به نتیجه مطلوب رسید؛ علاوه بر ستاد عملیاتی، کار باید به صورت جهادی پیش برود.
🔹 هر چقدر از ظرفیتهای فناوریهای نوین استفاده کنیم، به نیازهای بیشتری میتوان پاسخ داد؛ در غیر این صورت در طول زمان نیازهای جدیدی به وجود خواهد آمد که قادر به پاسخ نخواهیم بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21050
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴ابعاد توصيفي و توصيهاي علوم انساني
🖊احمدحسين شريفي
🔸کسي که نگاهي واقعبينانه و پسيني به #علوم_انساني داشته باشد، هرگز آنها را منحصر در ابعاد توصيفي نميکند. بلکه ابعاد توصيهاي و تجويزي را نيز جزء حقيقت اين علوم ميداند.
🔸به عنوان مثال، روانشناسي، فقط به توصيف پديدههاي رواني و تجزيه و تحليل آنها، کشف روابط ميان رفتارها و حالات رواني #انسان و بيان علل و عوامل شکلگيري يا تغيير يک رفتار يا پديده نميپردازد. بلکه توصيه و ارائة هنجارهاي لازم براي تغيير رفتار يا بهبود يک وضعيت رواني را نيز وظيفة خود ميداند. و اين بُعد نيز دقيقاً جزء دانش روانشناسي و وظيفة عالم روانشناس است. وجه آشکار بسياري از گرايشهاي روانشناسي، وجه دستوري و تجويزي است.
🔸و يا کار یک عالم اقتصادی فقط توصیف روابط منطقي ميان پديدههای اقتصادی نیست. بلکه يک عالم #اقتصاد زماني عالم اقتصاد است که بتواند راه درمان بيماريها و دستورالعمل نجات از گرفتاريهاي اقتصادي را نيز تجويز کند. شناخت روابط حاکم بر پديدههاي اقتصادي به يک معنا مقدمة درمانگري و بهبود وضعيت اقتصادي است.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
990615pasakorona.mp3
14.18M
🎤بحثی درباره "الهیات رنج" در پسا کرونا
🔘قسمت اول
✅ گفتگوی حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار موسسه امام در برنامه پسا کرونا در شبکه ولایت
#الهیات_رنج 🌐 @meshkatnoor https://aparat.com/v/OrFBw
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺🔺جناب آیت الله سید کمال حیدری در کلیپ تصویری فوق، تصریح میکند: ما نباید از مقام ثبوت (واقعیت عینی) سخن بگوییم. بلکه مباحثات و گفتگوهای ما صرفا میباید ناظر به مقام اثبات (مقام فهم و استدلال) باشد.
✳️این سخن به نظر مخدوش است؛ زیرا به نظر میرسد اثبات فرع بر ثبوت است. و اساسا بنا نیست قضایا و گزارههایی که در اختیار ماست صرفا به لحاظ ارتباطش با مُدرِک در نظر گرفته شود. بلکه تمام هم و غم ما دست کم در معرفت شناسی اسلامی، این است که تا حد ممکن مطابقت گزارهها و علوم خویش را با واقع (مقام ثبوت) نشان دهیم.
❇️لذا اصل برای اندیشمندان ما در حوزه معرفت شناسی با واقعیت عینی یا همان مقام ثبوت است و اندیشمندان ما درصددند تطابق معرفتهای بشری را البته تا جایی که امکان دارد با آن (واقعیت عینی) نشان دهند. لذا برخلاف پارهای از انظار که مساله توجیه را بیارتباط با واقعیت عینی لحاظ میکنند، معرفتشناسان ما از طریق مبناگروی درصدد پیوند ادراکات ذهنی با واقعیات بیرونی و عینیاند.
🔆در هرحال، اگر ما کاری به مقام ثبوت نداشته، و تنها بخواهیم به استدلال و اثبات بپردازیم، از کجا استدلال و دلیلی که اقامه کردهایم، مطابق با واقع و مقام ثبوت باشد!!!!!
🔶از همینجا میتوان به نکتهای دیگر متفطن شد که معرفتشناسان ما همواره تلاش داشتهاند تا ذهن یا همان ادراکات ذهنی را با عین و متن واقع هماهنگ نمایند. البته از دیدگاه ایشان این مهم در پرتو مبناگروی میسر میشود. ✍️ حجت الاسلام علی قربانی، پژوهشگر و دانشجوی دکترای فلسفه دین موسسه امام خمینی
🔘 سانسور صدای حوزویان در رسانههای رسمی
♦️ بیانیه حوزویان در اعتراض به سوءمدیریت دولت روحانی / در تاریخ 27 مهرماه 99 .
🖊 امضاء بیش از 300 نفر از اساتید، مدیران و فضلای حوزهای علمیه سراسر کشور
🌐 http://peirov.ir/8661 متن کامل بیاینه به همراه اسامی
✍️ اگر خار در پای یک جاسوس میرفت و سلبریتیها سر و صدا میکردند رسانهها بیشتر به آن میپرداختند!!! 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
11-2.mp3
30.15M
☘️☘️#درس_زبان_قرآن، ج 7️⃣☘️☘️
✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن
⁉️ادعاي پوزيتيويستهاي منطقي: پوچ انگاري آموزه هاي ديني و قرآني⁉️ 2️⃣
براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب "#زبان_دين_و_قرآن، دو فصل (معيار معناداري) و (ديدگاهها در معناداري يا بيمعنايي گزارههاي ديني) و به كتاب "#زبان_قرآن_با_نگاهي_به_چالشهاي_كلامي_تفسير " فصل (معناداري زبان قرآن).
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سخنان تفرقه انگیز آقای سید کمال حیدری ♦️طرح این مسائل و مباحث در آستانه هفته وحدت کاملا مشکوک به نظر می رسد. 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استقبال و شادی شيخ عرعور (مفتي سرشناس وهابی عربستاني كه به فتاواي ضد شيعي شهرت دارد) از سخنان جدید و عجيب آقاي سيد کمال حیدری...‼️ 🌐 @meshkatnoor
♦️امنیتی شدن یک پروژه فکری
✍️طه حیدری نژاد
1. طی سالهای گذشته اظهارنظرها و سخنان آقای سید کمال حیدری از کنشگران فکری حوزه علمیه قم همواره محل تامل اساتید و طیفی از حوزویان بوده است. اظهاراتی که هر چه جلوتر حرکت می کند به سمت و سوی جریان روشنفکری دینی نزدیک تر می شود و با ایشان همگراتر و به همان میزان از جریانات فکری رسمی موجود در حوزه فاصله می گیرد. همین مساله کافی است تا از شخصیت های نهادهای انقلابی همچون جامعه مدرسین گرفته تا جریانات سنتی حوزه همچون نشست دوره ای اساتید نسبت به سخنان وی واکنش نشان دهند و علیه وی بیانیه دهند.
2. یکی از سنت های همیشگی در حوزه های علمیه سنت مباحثه، گفتگو و نقد و ابرام بوده و همانطور که از کتابهای کلاسیک حوزه نیز برمی آید قلت و ان قلت روندی جاری و ساری در حوزه هاست. بر اساس این مبنا حوزویان حق دا رند در چارچوب های موجود به اظهارنظر پراخته و دیدگاه های خود را در مسائل گوناگون مطرح کنند و هم اکنون نیز در حوزه های علمیه جریانات مختلف فکری علی رغم همه اختلاف ها تلاش می کنند این سنت را حفظ کنند.
3. علی رغم همه تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله آزاداندیشی در حوزه مع الاسف هیچ گاه آزاداندیشی در فضای حوزه به معنای واقعی آن محقق نشد. غالب کرسی ها در فضای اختلافات سلیقه و نه اختلافات مبنایی تشکیل می شود و همین مساله پرونده های اصلی را به سرانجامی نامعلوم می کشاند.ماجرای تحول خواهی یکی از همان دست پرونده هاست که همچنان حوزه در خصوص آن نتوانسته به یک نظریه واحد برسد. افکار و اظهارات سید کمال حی دری نیز از آن دسته از جریاناتی است که حوزه می توانست و امکان آن بود که در غالب یک سلسله تمهیدات درون حوزوی از جمله کرسی آزاداندیشی و مفاهمه حل و فصل گردد .
4. به نظر می رسد که سید کمال حیدری - که از جمله نظریات وی می توان به جواز تعبد به ادیان، جواز تعدد قرائت ها از دین، تمایز بین مرجعیت فقهی و دینی اشاره داشت - با اظهار نظر اخیر خود مبنی بر تکفیر اهل سنت توسط علمای شیعه، پروژه فکری خود را وارد فاز جدیدی نمود. انتشار این اظها ر نظر در روزهایی که نزدیک به هفته وحدت می شویم موجی از تعارضات و تنش ها را در درون برخی از جریانات شیعه به راه انداخته است.در مقطعی که باید فعالانه به دنبال دفع نقشه های استکبار جهانی در ایجاد تنش بین مسمانان بود، طیفی از بزرگان حوزه قم درگیر دفع و پاسخگویی به شبهات ایشان شده تا از تنش زا شدن فضا و از امنیتی شدن یک تفکر جلوگیری کنند.
5. مهمترین سوال بسیاری از دغدغه مندان در چنین شرایطی این است که چه باید کرد و فضای تنش زای موجود را چگونه می توان کنترل کرد؟ به نظر می رسد هر تفکری در سه سطح نمود پیدا می کند.
سطح اول ) سطح فکری و نظر ی؛ در این سطح تفکر و اندیشه در قالب کتاب، نظریه، کرسی آزاداندیشی و ... عرضه گردیده و تنش زایی آن منجر به ابعاد اجتماعی و سیاسی و امنیتی نمی گردد.
سطح دوم) سطح سیاسی و اجتماعی؛ برخی از تفکرات و اندیشه ها در سطوح مختلف امتداد پیدا می کنند و با جذب افراد به سطوح سیاسی و اجتماعی امتداد پیدا می کنند.
سطح س وم) سطح امنیتی؛ این سطح بالاترین سطح تخاصم یک اندیشه با چارچوب های موجود می باشد. به عنوان مثال داعش و تفکر تکفیری به عنوان یک اندیشه در میان سلفیت در سالهای متوالی فکری بود و عرصه میدانی نداشته اما در سطح سوم، در سالهای گذشته سطح امنیتی پیدا کرده و باعث جنگ ها و ریختن خون های زیادی در بین مسلمانان شد.
در نهایت به نظر می رسد با اظها ر نظر اخیر آقای سیدکمال حیدری در شبکه عراقی الاخباریه این جریان فکری خیلی زود وارد سطح سوم گردید، سطحی که احتمالا در صورت اهمال دلسوزان می تواند در سالهای آینده هزینه های زیادی برای کشور و فعالان تشیع در سایر کشورها داشته باشد. 🌐 @meshkatnoor
990803.mp3
15.72M
🎤سخنرانی آیت الله رشاد در ابتدای درس خارج در مورد مطالب اخیر جناب آقای سید کمال حیدری 📅 شنبه ۳ آبان ماه ۹۹ 🌐 @meshkatnoor
♦️تبری یا تفرقه ؟! ✍️محمد جعفری يکي از مسائلي که امروزه زمينه ساز تفرقه و تشتت در ميان مذاهب اسلامي شده است، مقوله لعن و ناسزا به بزرگان مذاهب و افراد مورد احترام آنهاست. بديهي است که اين کار از طرف هر يک از مذاهب اسلامي اعم از شيعه و اهل سنت که صورت بگيرد، گامي در جهت تفرقه ميان امت اسلامي و خدمت به اهداف دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب خواهد بود.
متأسفانه شاهد آن هستيم که برخي شبکههاي ماهوارهاي و نيز کانالها و گروههاي اجتماعي که از آبشخورهاي يک جريان واحد تغذيه و پشيباني ميشوند، بيوقفه به اين ماجرا دامن ميزنند و زمينه سوء استفاده دشمنان را فراهم مينمايند. رهبر معظم انقلاب نام اين جريان را در طرف شيعي، تشيع انگليسي عنوان نهادهاند و انصافاً که عنوان بهجا و دقيقي است زيرا که حمايتهاي پشت پرده آنها از ديرباز از جريانهاي تفرقه انگيز در شيعه، بر همگان عيان است.
آن چه عدهاي را در علني ساختن لعن و ناسزا نسبت به دشمنان اهل بيت(ع) متقاعد ميسازد، مقوله تبرّي است که در آن نسبت به برائت جستن از دشمنان خدا، دين و اهل بيت(ع) تأکيد رفته است.
همين بدفهمي و سوء برداشت است که متأسفانه مانع از درک جامع و صحيح نسبت به تبري شده است. رهبر معظم انقلاب با عنايت به همين بدفهمي، در روز عيد غدير سال 1395، نسبت به لوازم ولايت پذيري و تولي و تبري توجه دادند و فرمودند: «هر گونه ناسزاگويي به بزرگان اهل سنت در واقع مانع از شنيده شدن مباني منطقي و مستدل اعتقاد به امامت ميشود.»[1] در واقع تاکيد ايشان بر اين نکته است که ما اگر در صدد ترويج مکتب اهل بيت و معارف بلند شيعي هستيم، نبايد کاري انجام دهيم که از ابتدا مانع از يک گفتگوي منطقي و صحيح شود. ايشان در ادامه سخن، حتي يکي از علل شکلگيري گروههاي تکفيري مانند داعش را همين بدعملي در زمينه تبّري ميدانند؛ «تحريک احساسات ديگر فرق اسلامي به نام شيعه در واقع تشيع انگليسي است و نتيجه آن ظهور گروههاي خبيث و وابسته، مانند داعش و النصره است.»[2]
آن چه که در سيره و بيان خود اهل بيت(ع) عصمت ديده ميشود، تأکيد بر همين رويکرد صحيح و معتدل و پرهيز از علني ساختن سب و لعن صریح است. باري در اين نوشته کوتاه در صدديم اشارهاي به مباني و ادله نقليِ رويکرد صحيح در قبال تبري بکنیم.
🔸ادله نقلی رویکرد صحیح در قبال تبری
به امام صادق عليه السلام خبر داده شد که فردي را در مسجد ديديم که علناً به دشمنان شما ناسزا ميگفت. حضرت فرمودند خدا او را لعنت کند که با اين کار متعرض ما شده است. مگر خداوند در قرآن نفرموده است که «وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ.»[3]
در روايت ديگري که مرحوم صدوق در عيون اخبار الرضا از امام رضا عليه السلام نقل نموده است، حضرت به يکي از اصحاب خود ميفرمايند که مخالفان ما اخباري را به نام ما جعل و وضع کردند که حضرت آنها را در سه دسته تقسيم ميکند. دسته اول اخبار مربوط به غلو در مورد اهل بيت(ع) است و دسته دوم اخبار مربوط به تقصير در مقام و جايگاه اهل بيت(ع) است و دسته سوم اخباري است که در آن به مطاعن دشمنان ما اهل بيت تصريح شده است. حضرت رضا عليه السلام در ادامه ميفرمايند مردم وقتي مطاعن دشمنان ما را به اسم ميشنوند، نسبت به ما اهل بيت متعرض شده و ما را مورد طعن قرار ميدهند.[4]
اگر ما اين گونه روايات را هم نميداشتيم، عقلانيّت تنيده در تار و پود تفکر شيعي خود ما را به اين امر رهنمون ميساخت. حال که اين گونه روايات صريح هم، ما را نسبت به درک صحيح از تبري هدايت نموده و در مقام عمل، توجه به جوانب امر را اشارت داده است. بايد ديد مدّعيان تولي و سينه چاکان ولايت خالص اهل بيت(ع) چه تبعيتي از خود نشان ميدهند؟!
يکي از نتايج تندرويهاي جريان شيعه انگليسي و البته متديناني که از سر غفلت، همان راه را در مجالس دینی خود در پيش گرفتهاند، تعرض به جان و ناموس شيعياني است که توسط تکفيريها و ارهابيون به قتل ميرسند. جالب آن جاست که در روايات اهل بيت(ع) هم به اين نکته توجه داده شده است. 👇👇👇👇
مرحوم صدوق در من لا يحضره الفقيه از امام صادق(ع) نقل نموده است که: «يَجِيءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ إِلَى رَجُلٍ حَتَّى يُلَطِّخَهُ بِالدَّمِ وَ النَّاسُ فِي الْحِسَابِ فَيَقُولُ يَا عَبْدَ اللَّهِ مَا لِي وَ لَكَ فَيَقُولُ أَعَنْتَ عَلَيَ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا بِكَلِمَةٍ فَقُتِلْت.» يعني روز قيامت شخصي خون آلود به سراغ شخص ديگري ميرود و او را به خون خود آغشته ميسازد. در اين حال شخص دوم از او ميپرسد تو کيستي و با من چه کار داري؟(کنايه از آن که هيچ ارتباط يا آشنايي بين آن دو از قبل نبوده است) شخص به خون آلوده ميگويد که تو در فلان روز سخني گفتي که آن سخن باعث قتل من شد.[5]
بيترديد کساني که در امنيّت کامل زبان به سب و لعن مقدسات ديگران ميگشايند، در خون شيعيان مظلومي که در عراق، سوريه، پاکستان، افغانستان، يمن و ساير مناطق به شهادت ميرسند، شريکند و بايد در محضر عدل الهي پاسخ گو باشند.
🔸در طول تاریخ حرکتهای افراطی به مسلمانان ضربه وارد کرده است
اگر از زمانه خود نيز به عقب برگرديم و نگاهي گذرا به تاريخ داشته باشيم، هم با شواهد متعددي از اين دست روبرو ميشويم. در شروع شکلگيري صفويه خصوصاً دوران شاه اسماعيل اول، حرکتهاي افراطي در زمينه علني ساختن لعن و سب صورت گرفت که بازتاب آن در حکومت عثماني، حملات متعدد آن حکومت خبيث به سرحدات ايران، آسیای صغیر و قتل عده زيادي از شيعيان از کودک و پير و جوان و زن و مرد بود که در برخي از حملهها آمار کشتگان تا چهل هزار نفر هم گزارش شده است.[6]
تا آن جا اين حرکتهاي افراطي از دو جانب صورت گرفت که عدهاي از علماي شيعي حجاز به علماي ايران نامه نوشتند و گفتند: «انکم تسبون ائمتهم في اصفهان و نحن في الحرمين معذبون بذلک اللعن و السب.» يعني شما در اصفهان(در کمال آرامش و امنيت) به بزرگان آنها لعن و سب ميکنيد و ما در مکه و مدينه به واسطه کار شما مورد اذيت و آزار قرار ميگيريم.[7]
آن چه مايه تعجب است تفاوتي است که برخي ميان لعن و سب ميگذارند و لعن را جايز و سب را نادرست ميشمارند. با اين که بديهي است که مناط و ملاک امر در مورد علني شدن هر دو يکي است و تفاوتي از اين حيث ميان آنها وجود ندارد.
آن چه بيشتر مايه شگفتي در افراط اين جريانهاي مدعي تشيع است که حتي از بزرگان خود هم در اين امر تبعيت نداشته و صرفا بر طبل تعصب و تفرقه ميکوبند. مرحوم آقاي سيد محمد شيرازي که جريان شيرازيها خود را بدو منتسب ميدانند، در کتاب الشيعه و التشيع تأکيد ميکند که شيعه نسبت به وحدت اهميت ميدهد و کسي را تکفير نميکند. وي حتي به کتاب المراجعات مرحوم سيد شرف الدين استناد ميکند که رعايت احترام اهل سنت لازم است. [8]
اين یادداشت را با يک نکته مهم اعتقادي در نحوه نگاه و برخورد با خود اهل سنت به پايان ميبرم که متأسفانه در ميان عوام ما رواج دارد که حتي تبّري را شامل جميع اهل سنت ميدانند. سخن در مورد مقوله هدايت و نجات ساير انسانها نياز به تفصيل و بيان مباني عقلي و نقلي دارد و ما در اين جا فقط به يک روايت از امام باقر عليه السلام اشاره ميکنيم.
زراره که از اصحاب خاص امام است به امام عرض ميکند که ما نسبت به هر کسي که با شما موافق باشد، تولي و محبت داريم و از هر کسي که با مخالفت داشته باشد، تبري ميجوييم. امام باقر عليهالسلام پاسخ بسيار قابل تاملي به او مي دهند: «فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَوْلُ اللَّهِ أَصْدَقُ مِنْ قَوْلِكَ فَأَيْنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا أَيْنَ الْمُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ أَيْنَ الَّذِينَ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً أَيْنَ أَصْحابُ الْأَعْرافِ أَيْنَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ.»[9]
حضرت خطاب به زراره ميفرمايند: سخن خدا در قرآن از حرف تو صادقتر است(يعني نظر تو در مورد برائت از اهل سنت، با قرآن انطباق ندارد) پس مراد از مستضعفين که خداوند آنها را معذور ميخواند، چه کساني هستند؟! مراد از کسانی که تکلیفشان به خدا واگذار شده کیانند؟! مراد از افرادي که عمل خوب و عمل بد آنها آميخته شده، چه افرادي هستند؟ مراد از کساني که بايد دلهاي آنها را به دست آورد، کيستند؟
سخن امام باقر(ع) حجتي است تمام و دال بر اين مطلب که غير شيعيان هم ميتوانند از لطف و رحمت الهي بهرهمند شده و در زمره نجات يافتگان قرار گيرند و تبري از آنها به هيچ وجه با منطق قرآن انطباق ندارد.
[1] . سایت معظم له، سخنرانی روز عید غدیر سال 95.
[2] . همان.
[3] . بحار الانوار، ج 71، ص 217.
[4] . عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 304.
[5] . من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 93. 👇👇👇👇
[6] . رسول جعفریان، صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، ج 1، صص 36-41،قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1379.
[7] . خوانساری اصفهانی،روضات الجنات، ج 4، ص 362.
[8] . سید محمد شیرازی، الشیعه و التشیع، صص 173- 185، بیروت، دار صادق للطباعه و النشر.
[9] . کافی، ج 2، ص 383. 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از سیدابراهیم
🍃🌸آغاز امامت امام مهدی(ارواحنا له الفدا) مبارک باد
🔹نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت و ولایت قطب عالم امکان، فخر زمان، حجت بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف بر ساحت آن امام همام و تمامی شیعیان و منتظران ظهورش تبریک و تهنیت باد.
◀️یکصد و شانزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "بررسی و نقد تقابل نظریه فرگشت با برهان نظم از دیدگاه داوکینز"با ارائه حجت الاسلام دکتر حامد ساجدی– سه شنبه 29 مهر 99 :
🔹برهان نظم یکی از براهین مهم در الهیات محسوب می شود. درست است که در کتب فلسفه و کلام اسلامی، براهین دیگری مانند برهان امکان و وجوب و برهان صدیقین جایگاه مهمتری دارند و متقن تر محسوب می شوند، اما در مقام برقراری ارتباط با اندیشمندان غربی معاصر، برهان نظم کارایی بیشتری دارد، زیرا سعی می کند از همان مبانی مورد پذیرش دانشمندان تجربی استفاده کند. برهان امکان و وجوب از اصل علیت استفاده می کند یعنی بر این گزاره مبتنی است که «هر ممکن الوجودی نیازمند علت است». این گزاره هرچند نزد ما بدیهی شمرده می شود، در فضای فلسفه غرب و علم مدرن، مورد تردید است زیرا دانشمندان در پدیده های مختلفی مانند کنشهای ذرات کوانتومی، اصل عدم موجبیت و عدم قطعیت را پذیرفته اند و به عبارتی دیگر تصادف هستی شناختی را به رسمیت شناخته اند.
بنابراین ما اگر برهانی داشته باشیم که بتواند بدون استفاده از اصل علیت حداکثری رهیافتی به الهیات داشته باشد باید برای ما مهم باشد. برهان نظم اینگونه است، زیرا صرفاً علیت را به همان میزانی که در علوم تجربی پذیرفته شده است می پذیرد. در علوم تجربی هر گاه ببیند بین دو پدیده همواره توالی وجود دارد اولی را علت دومی محسوب می کنند. همین علیت حداقلی برای برهان نظم هم کافی است. بنابراین برهان نظم به دلیل مقبولیت عمومی ای که دارد و اینکه از مبانی استفاده می کند که مورد پذیرش دانشمندان است و همچنین از متن پدیده های تجربی استدلال را آغاز می کند برای ما دارای اهمیت است.
🔸از سوی دیگر در متون دینی ما به پدیده های طبیعی به عنوان آیات و نشانه های خداوند اشاره شده است که ما با احیای برهان نظم می توانیم وجه اعتبار این دیدگاه دینی را نیز تبیین کنیم. لذا دفع شبهات پیرامون برهان نظم از نظر الهیاتی برای ما دارای اهمیت است.
در میان شبهاتی که به برهان نظم وارد شده است، به نظر می رسد از نظر تاریخی مهمترین شبهه، همین شبهه ای است که نظریه تکامل یا فرگشت ایجاد کرده است، زیرا تا قبل از پدید آمدن این نظریه، با وجود اینکه اشکالات هیوم و کانت مطرح شده بود، کتاب الهیات طبیعی ویلیام پیلی دارای مقبولیت عمومی بود به نحوی که حتی خود داروین هم آن را حفظ بود.
از این رو بحث کردن پیرامون تقابل نظریه فرگشت و برهان نظم حائز اهمیت است. در این باره به طور خاص به دیدگاه ریچارد داوکینز به عنوان نماینده طبیعت گرایی و الحاد مدرن توجه می شود.
🔹به طور کلی سه رویکرد در نحوه مواجهه بین نظریه فرگشت و برهان نظم وجود دارد:...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=11097 🌐 @meshkatnoor