⚠️ رؤسایی که خوار میشوند!
⭕️ امیرالمؤمنین عليهالسلام فرمودند:
تكبر تو در دوران رياست، موجب خوارى در دوران بركنارى است.
📗 غررالحکم، ج۱، ص۲۴۸
☑️ شرحی کوتاه از جواد محدثی درباره روایت:
🔹رياست و پست هم #ظرفيت مىخواهد. بعضى به محض آنكه به رياست و ميزى مىرسند، خود را گم مىكنند، رفتارشان با دوستان و آشنايان و اقوام و مردم عوض مى شود، رفتار متكبرانه و از روى بىاعتنايى به مردم، آنان را از چشمها و دلها مىاندازد و #پايگاه_قلوب سقوط مىكند.
🔹تا وقتى در رياستاند، سقوط آن پايگاه و از دست دادن آن جايگاه، محسوس نيست. وقتى بركنار مىشوند «خوار» مىگردند. اين تنهايى و خوارى در دوران بركنارى، محصول آن كبر و غرور در دوران رياست و مسؤوليت است.
🔹آنان كه تواضع، حسن خلق، احترام به ديگران و انسانيت و شرف را در آن دوره داشته باشند، وقتى بركنار يا بازنشست هم بشوند، باز همان #عزيز قبلى هستند و پايگاه مردمى و جايگاه شخصىشان (نه موقعيت شغلى و مقامى) ملحوظ است. و راستى چه تلخ است خوارى پس از عزت!
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
🔸شهید بهشتی: تشکل یا تحزب، یعنی فعالیت و حرکت هماهنگ نیروهای هم سو و هم جهت و هم هدف در چهارچوب یک تشکیلات و سازماندهی مشخص؛ ضرورت چنین چیزی برای مردمی که میخواهند آرمانهایشان را در جامعهای که در آن زندگی میکنند تحقق بخشند از بدیهیات اولیه است و نیازی به استدلال ندارد.
📗 جزوه ضرورت تشکیلات ۱
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
🔸شهید بهشتی: تشکل یا تحزب، یعنی فعالیت و حرکت هماهنگ نیروهای هم سو و هم جهت و هم هدف در چهارچوب یک ت
🔸شهید بهشتی: به همین جهت لازم است به چند نکته در این رابطه اشاره شود:
۱- انسان موجودی است که در ابتدائیترین واحدهایش برای انجام ابتدائیترین کارها به نظم و سازماندهی رویآور میشود. یک خانواده که کوچکترین واحد بشری است برای بهتر اداره شدن به تقسیم کار بین افراد و وظیفه شناسی هریک از آنان نیازمند است و افراد خانواده هم بطور طبیعی از چنین نظمی، استقبال میکنند و آن را منطبق با فطرت خود و در جهت منفعت خود مییابند.
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
📸گزارش | دومین دوره تربیت مدرس تشکیلات اسلامی (سطح ۱) برگزار شد. شرکت توسعه مدیریت دانش نهاد (تمدن)
در روز اول دوره و پس از پذیرش، از مخاطبین آزمونهای استعدادسنجی عمومی گرفته شد که کارنامه آن به همراه توضیحات در پایان دوره تقدیم مخاطبین گردید.
در ادامه روز اول "دکتر علیخانزاده" ارکان چهارگانه تشکیلات (هدف، رهبر، آدم و نظم) را معرفی نموده و در ساعت پایانی به بررسی و آموزش مهارتهای تدریس پرداختند.
روز دوم و سوم دوره با مباحث تخصصی "دکتر عرب اسدی" در حوزه رکن نظم ادامه یافت و نهایتاً دوره با برگزاری آزمون سطح سنجی جهت مشخص کردن حائزین شرایط تدریس و ارائه گواهیهای پایان دوره به مخاطبین پایان پذیرفت.
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
🔸شهید بهشتی: به همین جهت لازم است به چند نکته در این رابطه اشاره شود: ۱- انسان موجودی است که در ابتد
🔸شهید بهشتی: شاید طبیعی بودن این مسئله برای انسانها به این جهت باشد که فطرت بشر چیزی جدا از جهان آفرینش نیست و از آنجا که در طبیعت و جهان خلقت چیزی جز نظم مشاهده نمیشود.
۱: "ماتری فی خلق الرحمن من تفاوت"
بنگر که در آفرینش جهان توسط خدای مهربان هیچ ناهماهنگی و بینظمی و سستی نمیبینی. (آیه ۳سوره ملک)
۲: "انا کل شی خلقناه بقدر"
ما همه چیز را از روی حساب و میزانی دقیق آفریدیم.
۳: (آیه۲۳سوره انبیاء)
۴: (آیه۱۲سوره فصلت)
۵: (آیه ۲۹سوره نباء)
۶: (آیه۳سوره طلاق)
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
🔸شهید بهشتی: شاید طبیعی بودن این مسئله برای انسانها به این جهت باشد که فطرت بشر چیزی جدا از جهان آف
🔸شهید بهشتی: نیاز انسان به نظم و سازماندهی آنقدر عمیق است که حتی در کارهای شخصی هم این نیاز به چشم میخورد تا آنجا که بخش عمدهای از سخنان ائمه اطهار (علیهم السلام) به همین مسئله اختصاص یافته و در احادیث رسیده از آن بزرگان به این نکته توجه خاصی شده است.
به یک نمونه از سخنان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) درنهج البلاغه اکتفا میکنیم: "للمومن ثلاث ساعات فساعه یناجی فیها..."
هر مسلمان با ایمانی باید وقت خود را به سه بخش تقسیم کند و براساس آن بطور منظم عمل نماید: یک بخش مخصوص عبادت، بخش دیگر مخصوص اداره زندگی و بخش دیگر مخصوص استراحت... (کلمه قصار۳۸۲ نهج البلاغه)
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
🔸حجت الاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصری: گاهي مومنین يك ارتباطی پيدا ميكنند كه براي ايمانشان مفيد است. يك برنامههايي و يك نظمي را شروع ميكنند و يك خط معنوي را دنبال میکنند که براي زندگي دنيايی و آخرتی آنها مفید است.
از آن طرف شياطين گروهي دارند که فقط آدم دزد هستند. ولي نه آدم به اين معني بلکه آدم به معني اينكه در وجود انسان حيات مثل يك آدم است. قلب مثل يك آدم است که چشم و گوش دارد. تشبيهات روائي زیادی هم در این زمینه داریم [رک: الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج۲؛ ص۲۶۷ و التوحيد (للصدوق) ؛ ص۳۶۶] كه حيات دل يا باطن انسان مثل يك آدم است که چشم و گوش دارد. شياطين آن آدم را ميدزدند؛ يعني حيات را ميدزدند.
بيخ گوش شما ميآيد و ميگويد كه: نه! مثل اينكه فایده ندارد. برو شما! اين كار را رها كن یا میگوید: اِي بابا! شما از اين مسائل چه خيري ديدي؟! بيا برو.
كجا برو؟! شيطان راهي هم نميتواند ارائه كند ولي دوست دارد كه مؤمنين #انسجام_فكري نداشته باشند و هر چه آنها را به حيات ابدي و خدا نزديك ميكند را از بين ببرد. اين گروه در شياطين آدم دزد هستند. میخواهند انسجام هاي فكري را از ايشان بگيرند و #راههاي_رشد را برايشان ميبندند.
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
🔸شهید بهشتی: نیاز انسان به نظم و سازماندهی آنقدر عمیق است که حتی در کارهای شخصی هم این نیاز به چشم م
🔸شهید بهشتی:
۲- از محدوده کارهای شخصی و واحدهای کوچکی از قبیل خانواده که بگذریم و به محیطها و واحدهای بزرگتر و بازتر بیاییم با ضرورت گروهی کردن کارها و برخورداری از نظم و سازماندهی و اجتناب از کارهای فردی بنحو چشمگیرتری برخورد میکنیم، تا آنجا که اصولاً در کارهای بزرگ بدون تقسیم کار و اداره امور براساس برنامه تنظیم شده و مشخصی به هیچ وجه امکانپذیر نیست. چگونگی اداره کارگاهها، کارخانهها، ادارات، بانکها و هرکار دیگر اجتماعی به روشنی نشان میدهند که انجام این امور به هیچ وجه منهای سازماندهی امکان پذیر نیست. برای اداره یک گارگاه اگر ده برابر افراد مورد نیاز آن کارگاه در آنجا جمع شوند امکان ندارد بتوانند بدون سازماندهی و اینکه مشخص شود هرکسی چه کاری را باید انجام دهد حتی از عهده یک صدم کاری که آن افراد کم کارگاه با سازماندهی و نظم حاکم برآنجا انجام میدهند برآیند.
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
استاد پناهیان: در دوران دفاع مقدس بهترین افراد خود را به میدان فرستادیم، اما پس از جنگ بهترین افراد خود را پشت میز مدیریت نفرستادیم. ملتی که والاترین شهدا را داشته، باید عالیترین مدیران را نیز داشته باشد. مدیران کشور باید مانند شهدای مدافع حرم #پاکباخته باشند. #مدیر_نمونه کسی است که از فرصتها برای #خدمت استفاده میکند، نه جمعآوری غنیمت. ۹۵/۳/۳
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
🖼 امیرالمؤمنین(ع): موفقيت در كارها به خالص كردن نيتهاست.
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
امام خامنهای: فرق اسلام با غیر اسلام این است که در غیر اسلام - در بساط طاغوت - آن کسی که امیر شد، اگر وقت غذا رسید، میگوید چربترش را جلوی من بگذارید! وقت غذا پختن هم که میشود، میگوید من امیرم، پس شما چه کارهاید؟! بروید ظرفها را بشویید، غذا را هم خودتان درست کنید؛ در اسلام این طور نیست. امیر و غیر امیر غذا را با هم میخورند؛ گرسنگی هم باشد، با هم میکشند؛ کار هم باشد، با هم تقسیم میکنند؛ اما هرچه او (فرمانده) گفت، باید آنها عمل کنند. اطاعت از دستور فرمانده، واجب است. ۶۹/۶/۲۹
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
استاد پناهیان: اهلبیت(ع) هیچوقت ما را «عشقی» به کربلا دعوت نکردهاند، بلکه فرمودهاند فقرا سالی یکبار به کربلا بروند و ثروتمندان سالی دوبار(تهذیب/۶/ ۴۳) وقتی اهلبیت(ع) برای ما برنامۀ سفر کربلا تعیین کردهاند، این یعنی یک کارِ تشکیلاتی، و این دیگر به عشق و حال ما وابسته نیست! جالب اینجاست که برخی از هیئتیها -خیلی نادر- میگویند: «باید هروقت حسّ و حالش را داشتی به کربلا بروی!» ۹۵/۸/۳۰
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
استاد پناهیان: در کشور ما، مشکلِ ریشهای، عدم توانایی مؤمنین برای زندگی جمعی حداکثری است. ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
استاد پناهیان: گناه اصلی که ظهور را به تأخیر میاندازد، ناتوانی مدعیان ولایت مداری در زندگی دسته جمعی است. ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
📍تحلیلِ تشکیلاتیِ امام خامنهای از راهپیمایی اربعین!
زیارت الاربعین؛ میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است. اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همینی است که من گمان کردم.
شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزاءِ متشتّت در جریان بود مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته #اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبریِ عالی تشیع یعنی #امام. همه این رشتهها به آن جا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضاء فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک #تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب [بود]، فریاد زدنشان از روی دستور [بود]، سکوتشان بر طبق نقشه [بود]. همه چیزشان با حساب [بود]. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک #کنگره_جهانی لازم بود برای شیعیانِ روزگار ائمه (علیهم السلام).
این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعِد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعِدْ روزِ #اربعین است و جای شرکت، سرزمین #کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپشِ روز #عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای #حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره انگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشته شدگانِ راه خدا، این جا جمع بشوند تشیع، پیروانِ تشیع و #دست_برادری و #پیمان_وفاداریِ هر چه بیشتر بدهند.
اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی علیهالسلام به ما ارائه دادند.
🎙سخنرانی امام خامنهای در مسجد امام حسن مجتبی علیهالسلام مشهد در تاریخ ۲٤ اسفند ۱۳٥۲ مصادف با جمعه بیستم صفر ۱۳۹٤ هجری قمری
🚨 پایگاه جامع نشر محتوای تشکیلاتی
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5