eitaa logo
پایگاه مرکز تخصصی مهر رضوان
99 دنبال‌کننده
664 عکس
44 ویدیو
3 فایل
تربیت (دانشکده) ترویج تمدن(فرهنگ محور) شبکه جهادی (جهادگران) یا اطلاعات بیشتر ایدی ایتا @sadeqzaeimi لینک کانال پایگاه مرکز تخصصی مهر رضوان https://eitaa.com/mezmaran
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁩کار تشکیلاتی در نهج البلاغه بی نظمی آفت کار فرهنگی و تربیتی سفارش امیرالمومنین(ع) به رعایت تقوا و رعایت نظم در کارها همراه با نگاهی است، یعنی می توانیم آن را در کارهای جمعی یا همان کار تشکیلاتی استفاده کنیم.... ایشان می فرمایند: در کارهایتان نظم داشته باشید؛ الف) کارهای شخصی و فردی؛ ب) کارهای جمعی و گروهی؛ این نظم در جمع هم میتواند معانی مختلفی داشته باشد وقتی از کسی سؤال می کنند نظم یعنی چه؟ می گوید: یعنی هر چیزی را در جای خودش قرار دهیم؛ آیا قرار دادن کتاب در کتابخانه و قراردادن البسه در کمد و یا قرار دادن وسایل آشپزخانه به ترتیب در کنار یکدیگیر رعایت نظم است؟ تا حدی می توان گفت: بله، این رعایت نظم است، اما کنار هم چیدن فقط رعایت نظم نیست بلکه به عدالت و انصاف چیدن خیلی مهم تر از چیدمان تنهاست؛ ما در زندگی شخصی باید نسبت به لوازم اطراف که مادی است و همچنین لوزام زندگی و حیات که معنوی است، عدالت را رعایت کنیم؛ مثلا عدالت در نظم یعنی وسایل مورد نیاز یک کودک را پایین تر قرار دهیم تا بتواند به آسانی از آن استفاده کند؛ وسایل خطرناک را در دسترس کودک قرار ندهیم تا در غفلت ما خودش را به خطر بیاندازد؛ این می شود انصاف؛ برای وسایل حساس مکانی را در نظر بگیریم که دچار آسیب نشوند، از وسایل زندگیمان به نحو احسنت مواظبت کنیم؛ انصاف و نظم در شهرسازی یعنی به فکر عبور و مرور معلولین نیز باشیم... در حیات معنوی هم باید رعایت عدالت و انصاف کنیم اینکه هر حرفی نزنیم، هر چیزی بشنویم به هر چیزی نگاه نکنیم یا نظم فکر و اعتقادی ما دچار خدشه نشود؛ سخن گفتن، خندیدن، شوخی، بحث و جدل، گوش دادن، محبت کردن، تنبیه، تشویق، تأیید یا رد کردن، همنشینی، صله رحم، عبادت و در کنار خانواده بودن قسمت کوچک از حیات معنوی ما است که باید در آن رعایت عدالت، انظباط، انصاف و اخلاق بشود... در کار که حیات معنوی و است، نظم، عدالت، انصاف و اخلاق حرف اول را میزند، متربی باید با یک نحوه آموزش و یه نحوه رفتار در مجموعه مواجه باشد و اگر حس کند بی نظمی و بی انصافی در مسائل جاریِ فعالیت فرهنگی، نحوه آموزش و همچنین طرزِ برخورد و رفتار است سعی میکند خود را از مجموعه دور کند و تلاش مسئولین و مربیان عزیز راه به جایی نمیبرد... البته یأس و ناامیدی متربی کمترین عکس العمل است، شدت عکس العمل به شدت بی نظمی بستگی دارد و شدت عکس العملها میتواند مشکلات مجموعه را بیشتر کند، اگر دانش پژوه ما ، فعال فرهنگی ما و متربی ما مجموعه را ترک کند میتواند دیگران را نیز با خود همراه کند، آن هم با استدلال قویی ای مثل بی نظمی و بی عدالتی و بی انصافی، مثلاً اینکه تعدادی از متربیان نورچشمی هستند و دیگران مورد توجه نیستند و مسائلی مانند این... هر عقل سلیمی این استدلال را میپذیرد البته اگر واقعاً این ضعفها وجود داشته باشد... بزرگترین گروهها و حلقه های فرهنگی است، آفتی که اکثر مراکز فرهنگی به آن دچار هستند، مراکز و گروههایی که دچار چالش میشوند، ریزش دارند، حرکتشان بسیار کند است و نمیدانند مشکلاتشان چیست و از چه ناحیه ای ضربه میخورند باید اول نگاه به نظمشان بیاندازند... لازم است مجدداً عرض شود نگاهتان به مقوله نظم خیلی وسیع باشد، کوچکترین برنامه ها و رفتارها باید نظم داشته باشند، باید از یک قائده ی منطقی و دینی بهره مند باشند، باید پشت اش به استدلالات قوی و اصول اخلاقی و دینی گرم باشد، مستدل و مستحکم در مقابل هر هجمه و سؤال محکم بایستد و میدان را به تعارضات و شبهات و اخلالها ندهد... مثلاً اگر یک متربی راجع به یک رفتار یا برنامه سؤال کرد باید بتوانید با استدلال منطقی و عقلی جوابش را بدهید تا جایی که برنامه و رفتار شما را برگرفته از تعالیم دینی بیابد؛ هرچند این مسئله نیز آفتی دارد و آن شعاری بودن اقتباسها و استدلالهاست، یعنی نباید شعار دهیم که ما به دستورات دینی و اخلاقی عمل میکنیم بلکه باید در عمل آن را عرضه کنیم... ✍حجة الاسلام خاتمی خوانساری ✅پایگاه فرهنگی جهادی رضوان https://eitaa.com/mezmaran
🔸در جهانی که خداوند آن را بر نظم تمام و دقیق آفریده است، هرگونه فعالیت سازماندهی نشده و نامنظم، عملی مغایر این هستی و است.(امام موسی صدر) : یک مثال از جهان هستی، انواع میوه‌ها و درختان میوه هس. به عنوان مثال به درخت و میوه آن توجه کنیم. خود میوه، یک میوه کاملا و . دانه‌ها کنار هم با پرده‌های سفیدی دسته‌بندی شده و پوست تلخ مزه‌ای که از آن‌ها حفاظت می‌کنه. ریشه درخت فقط آب میمکه، تنه کانال انتقال آب و مواد غذایی به سایر بخش‌هاس، برگ نور را می‌گیره و میوه همه را به انار تبدیل می‌کنه. حاصل ، میوه‌ای است پر خاصیت و بهشتی. مثل ، باشیم و بشیم. 📕منبع: کتاب نای و ن ✅پایگاه فرهنگی جهادی رضوان https://eitaa.com/mezmaran
تعریف تشکیلات: تشکیلات یکی از فرایض هر گروهِ مردمی است که یک هدفی را دنبال می‌کنند. تشکیلات یعنی ، یعنی ، یعنی و و زنجیره‌ای کار کردن؛ این معنای تشکیلات است. این چیزی است که نه‌فقط بد نیست؛ بلکه یک‌چیز خوب و بلکه یک چیز است. هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد. ✅پایگاه فرهنگی جهادی رضوان https://eitaa.com/mezmaran
🔹 🔹 🔸چنانچه برای امام جماعت حالتی پیش آید که نتواند به نماز ادامه دهد، یکی از کسانی که پشت سر او در نزدیکی او هستند در همان حال امامت را به عهده می‌گیرد و این نشانگر آن است که برنامه‌های اسلامی با رفتن یک فرد نباید بهم ریزد، بلکه باید و نظام چنان پایه‌گذاری و برنامه‌ریزی شود که هرگاه فردی رفت، نظام از هم نپاشد و همچنان پا برجا باشد. مهم، راه است، هرچند پیشوا عذری پیدا کند. 📕منبع: کتاب ۱۱۴ نکته درباره نماز، محسن قرائتی ✅پایگاه فرهنگی جهادی رضوان https://eitaa.com/mezmaran
نمونه بارز است. پیامبر اعظم(ص): کسی که ـ بدون هیچ عذری ـ نماز خود را همراه دیگر مسلمانان در مسجد نمی‌خواند، نمازش مقبول نیست و غیبت احدی جایز نیست؛ مگر کسی که نمازش را در خانه می‌خواند ـ و در حاضر نمی‌شود ـ و به حضور در مسلمین بی‌رغبت است و هر آن‌کس که چنین باشد، از عدالت ساقط و دوری از او واجب می‌باشد. - وسائل الشیعة/ج 5/ ص 394 منبع: ه----------------------------------- ✅پایگاه فرهنگی جهادی رضوان https://eitaa.com/mezmaran
پایگاه مرکز تخصصی مهر رضوان
💢 تصور غلط در مورد کار تشکیلاتی 🔸 در خصوص کار تشکیلاتی، فرهنگ اشتباهی در سطح جامعه ما جا افتاده است
👈 اگر طرف دانشجوست انتظار کمک در عرصه تحصیل و بورس شدن دارد و اگر بقال است و کسبه و اگر بازاری است و تاجر و اگر سرمایه‌گذار است و جهانگرد و اگر طلبه است و استاد دانشگاه و بالآخره صاحب هر رشته و تخصص و با هرمکنت بالایی هم باشد بازهم چشم انتظار آمدن امتیازی از سوی جریان دارد 💬 و در طول عمر مبارزاتی‌ام، آدم‌های بسیار محدودی را دیدم که با درک تکلیف اسلامی و انسانی و با فهم اینکه تشکیلات غیر از من و او و چند نفر دیگر که به وسیله برقراری ارتباطات سازمانی و براساس یک هدف مشترک تشکیل شده چیز دیگری نیست و فرد یا افراد در استخدام شخص و یا جمع خاص در نمی‌آید بلکه کار جریانی و جمعی به معنای تشریک مساعی افراد برای رسیدن به هدف مشترک است و اگر قرار باشد امتیازی هم کسب شود بایستی با تلاش و کوشش مجموع افراد قابل وصول باشد و سپس همین امتیاز نیز برای مصارف و هزینه‌های شخصی قابل استفاده نمی‌باشد بلکه بایستی مطابق مصالح کل تشکیلات به مصرف برسد. ✅ 🌐 ⚠️⭕️ با توجه به همین فرهنگ اشتباه است که متأسفانه مردم افغانستان صاحب تشکلات استاندارد قدرتمند نشده و معمولا سازمان‌ها و احزاب و جریان‌های گوناگون به عنوان دکان پردرآمد در نظر گرفته می‌شود ➖🔸 و البته در جامعه‌ای که مردمش تکلیف محور نباشد و در پی منفعت‌طلبی محدود و غیر دورن‌گرانه باشد، قطعا جریان‌ها و تشکلاتی هم که از دل این مردم و با دست اندرکاری اشخاصی از خود آنها شکل بگیرد بهتر ازین نخواهد شد که اصلا نگاهی به جیب مردم نداشته و با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی نه تنها مشکلات مالی خود و اعضای خویش را تامین کنند بلکه در راستای حل معضلات اقتصادی عموم مردم خویش طرح و برنامه داشته باشند. ✅پایگاه فرهنگی جهادی رضوان https://eitaa.com/mezmaran
♦️ این‌گونه افراد، حزب و سازمان را به جای یک دولت به اشتباه گرفته‌اند و حتی دولت هم نمی‌تواند به انتظارات غیر معقول افراد زیاده‌خواه و انحصارطلب پاسخ مثبت بدهد، چه رسد به یک سازمان و تشکیلات مردم نهاد.××× 💬 اینجاست که پیشنهاد من به ویژه برای جوانان این است 1⃣ که اولا حتما کار تشکیلاتی در پیش گرفته شود، چرا که امور دنیا به گونه‌ای از طرف خدای متعال طراحی شده است که با کار فردی و شخصی به مطلوب نهایی نخواهد رسید 2⃣ و ثانیا دشمنان، امروزه دقیقا ازین سنت الهی یعنی کار تشکیلاتی سوءاستفاده کرده، تلاش دارند بر جهان به ویژه کشورهای اسلامی و اخصا افغانستان سلطه پیدا کنند 3⃣ و ثالثا حرکت به سوی کار تشکیلاتی تکلیف محور باشد نه خود محور، خداخواهانه باشد نه خودخواهانه، ابزار باشد، نه هدف، برای رسیدن به خدا باشد نه دنیا، عضو، به تشکیلات بدهکار باشد نه طلبکار و همواره به جای این سئوال که تشکیلات برای من چه کار و خدمتی کرده، از خود بپرسد که من برای تشکیلات چه کاری کرده و چه منفعتی رسانده و یا در آینده خواهد رساند!. ✅پایگاه فرهنگی جهادی رضوان https://eitaa.com/mezmaran
♦️ مجتبی(ع) فرمود: هيچ در کارهای - اجتماعی، سياسی، اقتصادی، فرهنگی و... - با يکديگر نکرده‌اند مگر آن که به فکری و عملی و... رسيده‌اند. منبع: تحف العقول، ص۲۳۳. ♦️ : و‌ ٫تشکیلاتی یعنی انجام کار با هم و برای خدا. در این راه همه اعضا نهایت تلاش خود را می‌کنند تا ، به اجرا شود. یکی از مؤلفه‌های رخ‌داد چنین امری، است. اساسا کار و به‌کارگیری است و مسیر از گذرگاه مشورت عبور می‌کند. ✅پایگاه فرهنگی جهادی رضوان https://eitaa.com/mezmaran
♦️ استاد پناهیان بیان میکنن که: "خیلی‌ها وقتی زندگی می‌کنند، آدم‌های خوبی هستند ولی در آدم بدی می‌شوند. خیلی‌ها در زندگی اجتماعی هم آدم‌های خوبی هستند ولی در که در جمع کاری پیش می‌آید، آدم‌های بدی می‌شوند!" با این فرض باید بگیم که افراد وقتی توی قرار بگیرن و درواقع مورد قرار بگیرن میتونن به ایرادات خودشون پی ببرن وگرنه تا وقتی خودشون با خودشون مشغول هستن و کسی نیست که اذیتشون کنه و براشون ایجاد کنه یا اینکه نظراتشون رو رد کنه یا بهش ایراد وارد کنه که همه چی گل و بلبله و مشکلات فرد هم اصلاح نمیشه. پس اهمیت تشکیلات در اینجا مشخص میشه! ✅پایگاه فرهنگی جهادی رضوان https://eitaa.com/mezmaran
«ما در این جنگ‌های حملات دوران هشت‌ساله، حملات داشتیم، حملات داشتیم، فرض کنید در حمله رمضان یا کربلای چهار...؛ حملات موفقی هم داشتیم فرض کنید والفجر هشت... اما همان حملات موفق، حملاتی بود که با _مشکل همراه بود. انسان‌ها همه یک‌جور نیستند. دشواری‌های فراوان بود. بعضی‌ها از بین راه بر می‌گشتند. بعضی‌ها پشیمان می‌شدند. بعضی‌ها جلو نمی‌رفتند. بعضی‌ها بیش از آنچه که به فکر انجام‌وظیفه باشند به فکر این بودند که درباره ما چه می‌گویند. این‌جوری هم داشتیم. این‌ها را هم بگوییم، اشکالی ندارد. در بین همه این هست که آن تلألؤهای فوق‌العاده خودش را نشان می‌دهد. آن انسان‌های ناب، شهدای عزیز، عالی‌قدر.» باید قبول کنیم توأم با موفقیت‌ها و ناکامی‌ها هست. نه باید از موفقیت‌ها مغرور شد و نه از ناکامی‌ها ناامید. ما باید در تشکیلات و اگر در بین راه عضوی از تشکل همراهی نکرد و کم آورد، نباید در روحیه بقیه اعضا تأثیر بگذارد. راه را باید با بقیه افراد ادامه داد، دقیقاً مانند شهدا. پس از انتخاب و برای تشکیلات و کار دسته‌جمعی، باید همواره به وظیفه عمل کرد و از سرزنش‌ها و نکوهش‌ها نترسید. با وجود صدها مشکل باز هم باید کار تشکیلاتی را پیش برد. یک نیروی تشکیلاتی باید قدرت مواجهه با واقعیت‌ها را داشته باشد، هرچند تلخ باشد! ✅پایگاه فرهنگی جهادی رضوان https://eitaa.com/mezmaran