eitaa logo
مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام
614 دنبال‌کننده
136 عکس
8 ویدیو
15 فایل
عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَلَيْنَا إِلْقَاءُ اَلْأُصُولِ وَ عَلَيْكُمُ اَلتَّفْرِيعُ 📍 مرکز فقهی عالم آل محمد (علیهم السلام) 🔉 دروس روش شناسی فقهی 🔉 دروس روش مطالعه رسائل، لمعه و مکاسب 🔉 جمع بندی دروس 📋 مقالات و تقارير @Haseb98
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅عدم اعتبار نسخه موجود از جعفریات ❇️در کتب عامه و خاصه وقتی از کتاب جعفریات گزارشگری می‌شود گفته می‌شود جعفریات الف حدیث أو ما یقرب من ذلک؛ سید بن طاووس که این کتاب را داشته همین را می‌گوید مرحوم علامه در اجازه اش به بنی زهره همین را میگوید و ذهبی هم در میزان الاعتدال می‌گوید هزار حدیث است. ‼️ در حالی که جعفریات موجود در دست ما 1781 حدیث است؛ این زیادی از کجا و چگونه بوده است؟ با چه نسخه و کتابی خلط شده است نمی‌دانیم. https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970411-ManhajShenasi-09-Thaqalain_IR.mp3
9.64M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه نهم 🔸حجت الاسلام طالبی 🔅نهمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
📑 تقریر هفتم با عنوان: «تزیین مرد به آنچه که مختص به زنان است و بالعکس» ✍مهدی زارع، دانش‌پژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام ‼️گاهی به تبع حرمت عمل، حرمت تکسب به واسطه آن کار هم ثابت میشود که از آن اعمال این است که مرد خودش را با وسائلی که مخصوص زن هست تزیین کند و چیزی را بپوشد که مخصوص زن است و البته بالعکس. 🔅این مسئله دلائلی دارد که هر کدام می‌تواند دلالت بر حرمت این عنوان و در دنباله ی آن، حرمت تکسب به آن را داشته باشد. 🔰تقریر حکم تزیین مرد به آنچه که مختص به زنان است را می توانید در پرتال ثقلین مطالعه کنید: https://B2n.ir/q31005 https://eitaa.com/mfalem
HosseiniNasab-14010329-Karvarzi-Manhaji-Darse-Kharej-Osool-Jalase-04-Thaqalain_IR.mp3
13.22M
🔉کارورزی منهجی درس خارج اصول 4⃣جلسه چهارم: بررسی معنای خطاب و انواع حکم در منظر امام خمینی ره و شهید صدر ره 🔸حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970412-ManhajShenasi-10-Thaqalain_IR.mp3
23.35M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه دهم 🔸حجت الاسلام طالبی 🔅دهمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
🔅عدم اعتبار نسخه موجود از جعفریات ‼️در جعفریات موجود، روایاتی است که مسلما بر خلاف ضرورت فقه شیعه است، اگر یکی دو روایت بود و طریقشان معتبر بود میشد با تقیه یا توجیهات دیگر توجیه نمود اما طریق معتبر نیست و تعداد اندک نیست. 🔸مثل وقوع طلاق ثلاث فی مجلس واحد. حلف به طلاق که بحث مبسوطی بین شیعه و اهل سنت است که قسم بخورد اگر فلان کار را انجام ندهم زنم مطلقه باشد شیعه میگوید این باطل است. مدت نفاس را چهل روز میداند. اجازه داده شده سماع و استماع غنا که خلاف فقه شیعه است و امثال این موارد. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14000408-MoasseseAlem-j-09-Thaqlain_IR.mp3
12.86M
🔉پیش نیازهای ورود به سطح عالی حوزه ـ جلسه نهم 🔸حجت الاسلام حسینی نسب 🔹نهمین جلسه با موضوع اختصاصی «چگونه خواندن رسائل و مکاسب» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
✅شيوه نگارش مكاسب: ١. تحرير مسئله و روشن كردن موضوع بحث؛ ٢. ذكر اقوال مربوط‍‌ به بحث و بررسى و نقد ادلّۀ آن‌ها؛ ٣. بررسى سير تطوّر فتوا و شناخت فضاى صدور آن؛ ٤. زمينه‌سازى براى اعمال اصل برائت، در فرض نپرداختن قدما به مسئله؛ ٥. مشخص كردن شهرت در ميان قدما و متأخّران در صورت وجود؛ ٦. بيان ادّعاهاى احتمالى در مسئله و خدشه در آن‌ها با هدف تبيين بهتر موضوع؛ ٧. نپرداختن به آراى فقيهان اهل سنّت و اشاره به آن‌ها در صورت نياز، با استفاده از تذكرة الفقهاء؛ ٨. توجّه به آيات‌الاحكام در فرايند استدلال؛ ٩. ذكر اجماعات منقول، از باب تأكيد؛ ١٠. بررسى درايى روايات؛ ١١. حلّ‌ تعارض روايات؛ ١٢. واژه‌شناسى و تبيين لغوى؛ ١٣. شيخ انصارى اگر مسئله‌اى را از المقنعۀ شيخ مفيد و النهايۀ شيخ طوسى نقل كند دانسته مى‌شود كه اين مسئله مستند روايى دارد؛ چون اين دو كتاب فقه متلقّات هستند؛ ولى اگر از المبسوط‍‌ نقل كند دانسته مى‌شود كه فقه اجتهادى است و روايت ندارد، بلكه بايد از قواعد كلى، حكم آن استخراج شود. همچنين، اگر مسئله‌اى را از فقه علّامۀ حلّى شروع كند، دانسته مى‌شود كه مسئلۀ موردِبحث، در ميان متقدّمان مطرح نبوده است. ١٤. بيان ديدگاه برگزيده و ادلّۀ آن؛ ١٥. ناتمام ماندن برخى مباحث شيخ و ذكر ديدگاهى اجمالى در پايان. 📕مکاتب فقهی،ص۱۸۹ ✏️آیت الله ربانی بیرجندی https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970412-ManhajShenasi-11-Thaqalain_IR.mp3
23.16M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه یازدهم 🔸حجت الاسلام طالبی 🔅یازدهمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
رجال کاربردی استاد حسینی نسب جلسه اول ۲۸ مهر_01.mp3
14.41M
🔉 بیان تاثیر و رابطه علم رجال در فرآیند استنباط 🔅 استاد حسینی‌نسب 🔸جلسه اول| ۲۸مهرماه ۱۴۰۱ 📍 مرکز فقهی عالم‌آل‌محمد‌ علیهم‌السلام https://eitaa.com/mfalem
🔅عدم اعتبار نسخه موجود از جعفریات ✅نتیجه اینکه اصل کتاب جعفریات هم مشهور بوده و هم طریق صحیح داشته است لذا گزارشگری‌هایی که قدماء اصحاب مانند سید بن طاووس، قطب راوندی در نوادر، شهید اول، جدّ شیخ بهایی مرحوم جُباعی از جعفریات دارند معتبر است. ‼️ لکن جعفریات موجود معتبر نیست لذا حق با جمع کثیری از فقها از جمله مرحوم خوئی، مرحوم شهید صدر و دیگران است که جعفریات موجود معتبر نیست. 🔅پس حدیث (حلق اللحیة من المثله و من مثّل فعلیه لعنة الله) از نظر سند معتبر نیست چون فقط در جعفریات موجود آمده و این نسخه هم معتبر نیست. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14000408-MoasseseAlem-j-10-Thaqlain_IR.mp3
18M
🔉پیش نیازهای ورود به سطح عالی حوزه ـ جلسه دهم 🔸حجت الاسلام حسینی نسب 🔹نهمین جلسه با موضوع اختصاصی (رابطه فلسفه و فقه و اصول) توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
📃 بررسی عدم حجیت عقل در فوائد المدنیه ✍حجت‌الاسلام سالاری نسب، دانش‌پژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام 🔅ملاامین استرآبادی، بنیان‌گذار مکتب اخباری در کتاب الفوائد المدنیّة، به دلایلی استناد می‌کند که موجب گمان او بر عدم حجیت یا بی‌نیازی از عقل شده است. 🔰این دلایل شامل برخی روایات است که از عمل به عقل نهی می‌کنند، و همچنین به مواردی چون تضاد حکم عقل با واقع و عقاید و احکام شرعی قطعی، قطعی بودن نصوص و ظنی بودن حکم عقل، و عدم ملازمه میان حکم عقل و شرع اشاره دارد. این موارد به‌طور توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ✅برای اشکالات این دلایل می‌توان به خلط میان عقل کاشف و حاکم، عدم مقام بیان در روایات مذکور، نادیده گرفتن معارضات و عدم نفی حجیت به‌دلیل خاستگاه منفی اشاره کرد. همچنین، وضع قوانین جدید به‌منظور جلوگیری از تضاد با واقع به‌جای نفی حجیت، و قطعی پنداشتن تمامی نصوص در مقابل ظنی بودن احکام عقل، و در نهایت، حکمت شارع و تبعیت احکام از مصالح و مفاسد، نیز در این زمینه مطرح شده است. بنابراین، ادله او برای نفی حجیت عقل در استنباط احکام، غیرقابل قبول بوده و تنها منجر به وضع قوانین می‌شود. https://eitaa.com/mfalem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
HosseiniNasab-14010330-Karvarzi-Manhaji-Darse-Kharej-Osool-Jalase-05-Thaqalain_IR.mp3
17.55M
🔉کارورزی منهجی درس خارج اصول 5⃣جلسه پنجم: تبیین معنای انحلال در منظر مرحوم نائینی و شهید صدر ره 🔸حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب 📍مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام https://eitaa.com/mfalem
🔆مکتب شناسی فقهی سهم عمده ای در گشودن و هموار کردن راه اجتهاد به سمت پاسخگوتر شدن به خود اختصاص داده است؛ محورهای مهمی همچون: ماهیت شناسی بحث از مکتب فقهی، فوائد مکتب شناسی فقهی، ماهیت و کارکرد مکتب فقهی، مباحث نظری ناظر به شکل گیری، تعددپذیری و زوال یابی مکاتب فقهی و ... مباحث اساسی مکتب شناسی را تشکیل می دهند. 📚درآمدی بر مکتب شناسی فقهی حاصل کوششی تحسین برانگیز در پرداختن به بخش مهمی از مباحث مرتبط به محورهای فوق است که در قالب گفتگوهایی عالمانه و مقدمه ای علمی سامان یافته است. 📝بخش های اصلی این کتاب عبارتند از: *بخش اول: گامی در شناخت مکتب های فقهی *بخش دوم: گفت و گوها - گفت وگو با حجت الاسلام شب زنده دار - گفت وگو باحجت الإسلام عابدی شاهرودی - گفت وگو باحجت الاسلام هادوی تهرانی https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970412-ManhajShenasi-12-Thaqalain_IR.mp3
16.96M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه دوازدهم 🔸حجت الاسلام طالبی 🔅دوازدهمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
جلسه دوم رجال کاربردی ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱_01.mp3
9.72M
🔉 توضیح مبانی که در علم رجال و سعه و ضیق استفاده از این دانش، تاثیر دارد 🔅 استاد حسینی‌نسب 🔸جلسه دوم| ۲۸مهرماه ۱۴۰۱ 📍 مرکز فقهی عالم‌آل‌محمد‌ علیهم‌السلام https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13971103-Feghh-Thaqalain_IR.mp3
15.92M
🔉تحول در ساختار علم فقه در نگاه مرحوم شهید ثانی 🔸حجت الاسلام طالبی 🔅روز چهارشنبه مورخ ۰۳ بهمن ماه ۱۳۹۷ «کلاس تحول در ساختار علم فقه در نگاه مرحوم شهید ثانی اعلی الله مقامه» در مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام در قالب اردوی علمی و زیارتی شهر مقدس قم توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
‼️حالا وقت خوش‌گذرانی ماست... ❇️سیدی که خادم حرم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در کربلا بود نقل کرد: در سن جوانی با پدرم نزد شیخ انصاری رحمه‌اللّه رفتیم، سفره حاضر کردند یا حاضر بود، آبگوشت ـ اما چه آبگوشت بی‌رمقی! ـ برای ما نیز گذاشتند. پدرم به من می‌گفت: بخور، هذا نائِبُ صاحِبِ الزَّمانِ عجل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف (این شخص نائب صاحب‌الزمان عجل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف است). و من از خوردن خودداری می‌کردم و با مسخره می‌گفتم: هذا شِنُو؟! (این چیه؟!). 🔅چه‌جور زندگی می‌کردند، سهم امام را به دیگران می‌دادند، و خودشان به چه چیز راحت بودند؟ با وجود اینکه امثال این آقا در آبگوشت بودن آن تأمل داشته، خود آنان می‌فرمودند: «حالا وقت خوش‌گذرانی ماست»؛ چنان‌که ائمه اطهار علیهم‌السلام هم گاهی می‌فرمودند: «چون امامت و زعامت را نداریم، در این وضع خود آزادیم». 📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۳۸. https://eitaa.com/mfalem
Korsi-Nazariye-Pardazi-13971110-Thaqalain_IR.mp3
28.29M
🔉کرسی نظریه پردازی «کارآمدی یا ناکارآمدی فقه در تربیت الهی» ✅روز چهارشنبه مورخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷، کرسی نظریه پردازی «کارآمدی یا ناکارآمدی فقه در تربیت الهی» در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران با حضور اساتید محترم «حجت الاسلام حامد حسینیان» و «حجت الاسلام حمید وحیدی» برگزار گردید که نظرات طرفین در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. https://eitaa.com/mfalem
🔅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: مرحوم شیخ انصاری با آن همه درس و بحث و تألیف، هر روز زیارت عاشورا، زیارت جامعه و یک جزء قرآن می‌خواند؛ گویا علت عقب‌ماندگی ما، ترک مستحبات است. 📚رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣۵٠ https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970413-ManhajShenasi-13-Thaqalain_IR.mp3
19.06M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه سیزدهم 🔸حجت الاسلام طالبی 🔅سیزدهمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅تاریخ فقه 1⃣...بعد به مقطع بعدى مى‌رسد که مقطع تلامذه‌ى «وحید بهبهانى» است که آن، شکوفایى فقاهت اصولى است. صاحبِ«ریاض» و صاحبِ «قوانین» و «شیخ جعفر» و «سید بحرالعلوم» و ... در این مقطع هستند. 2⃣ بعد به زمان «شیخ انصارى» و صاحبِ «جواهر» مى‌رسد که البته این مقطع و تحول در شیوه‌ى فقاهت، در کار «شیخ» نسبت به کار صاحب «جواهر»، بیشتر آشکار است. هر چند کار صاحب «جواهر» هم کار نو و جدیدى است. 3⃣ اما بعد از «شیخ انصارى» - به گمان قاصر این حقیر - اگر بخواهیم از مقطعى اسم بیاوریم و بگوییم که تحّولى در فقاهت انجام شده است، آن مقطع، مقطعِ مرحوم «آیةاللَّه بروجردى» است که یک مقطع و باب جدیدى است که آن بزرگوار در کار فقاهت باز کرد. ۱۳۷۴/۰۹/۱۳ https://eitaa.com/mfalem