eitaa logo
کانال رسمی مدرسه فقهی امام هادی علیه السلام
144 دنبال‌کننده
496 عکس
279 ویدیو
82 فایل
کانال رسمی مدرسه فقهی امام هادی علیه السلام لینک کانال: @mfehadi ارتباط با ادمین @
مشاهده در ایتا
دانلود
شــرط ورود در جمـع شهــدا اخـــلاص استــــ ... و اگر ایـن شـرط را دارے ، چہ تفاوتـے مےڪـند ڪہ نامتــ چیستــ و شغلتـــ .
با سلام خدمت اساتید و طلاب گرامی🌹 ✅ضمن عرض خدا قوت ✅ به اطلاع می رساند درسهای مدرسه تا دو شنبه ظهر دائر است.
✔️ آیت الله محمدمهدی شب زنده دار: 🔸 از بستگان ما که انسان محققی بود و اخیراً به رحمت خدا رفته، یک جزوه‌ای به من داد و گفت: «این جزوه مربوط به‌ نظام آموزش‌ و پرورش ژاپن است که برای سال 2050 تدوین کرده‌اند، و دقیقاً مانند حوزه حاج شیخ عبدالکریم است! وقتی مطالعه کردم دیدم درست می‌گوید، آن‌ها در تحقیقات و تجربیات مختلفشان به همان متد و روشی رسیده‌اند که محقق تربیت می‌کند. متأسفانه امروز به روش‌هایی روی آورده‌ایم که تقریباً در مدارس دنیا همان روش‌ها متعارف و متداول است و به نظر من بخش عمده افت شدید علمی که در حوزه‌های علمیه مشاهده می‌شود، مربوط به همین مسئله است. 🔹 نظام تدریس و تدرس است در حوزه علمیه خیلی اهمیت دارد از اوایل امر این‌گونه متعارف بوده که کسی که کتابی را می‌خواند، وقتی به کتاب بالاتر می‌رسید، کتاب پایین‌تر را فراموش نمی‌کرد و معمولاً تدریس می‌کرد و اگر تدریس هم نمی‌شد، کتاب را دوره می‌کردند، لذا آن کتب محل رجوع بود. اما شیوه‌ای که الآن در حوزه‌ها رواج پیدا کرده، این‌که شخص کتابی را که می‌خواند دیگر به آن بازگشتی ندارد. با این روش، طالب علم نه‌تنها در آن علم تعمق و تبحر پیدا نمی‌کند، بلکه اندوخته گذشته خود را نیز فراموش نداشته‌اند. 🔹کسی که می‌خواهد در فقه مهارت پیدا کند باید بارها متون فقهی را تدریس کند؛ چه متونی که اختصار بر فتاوا دارد و چه متونی که مشتمل بر استدلال است. اگر در وضعیت موجود کسی نتوانست تدریس کند، باید باهم‌ دوره‌های خودش یا با کسانی که الآن در حال خواندن آن علم هستند مباحثه کند و این در سابق مرسوم بود. 🔹 کسی که می‌خواهد به فقاهت برسد و فقیه شود دو شیوه برای او وجود دارد: یک روش روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار می‌دهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده می‌گردند؛ اما در گذشته عکس این روش عمل می‌کردند، آن‌ها به روایات مسلط می‌شدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش می‌کرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب وسایل الشیعه مکرر رجوع کند به‌مرور به ابواب و مسایل فقهی مسلط می‌شود. همان‌طور که می‌دانید شیخ حر فهرستی با نام من لا یحضره الامام برای کتاب وسایل خودش نگاشته است که شامل عنوان‌های تمام ابواب کتاب وسایل است و با توجه به این‌که کتاب وسایل، تمام مسایل فقه را در ابواب جداگانه آورده، این فهرست دایرة‌المعارفی غنی و جامع از مباحث فقهی و خلاصه‌ای از کتاب وسایل محسوب می‌شود. وقتی شما این فهرست را مطالعه ‌کنید رئوس مباحث مهم هر باب فقهی را به‌خوبی می‌شناسید و بر اثر این تسلط می‌یابید که در هر باب چند حدیث وجود دارد و مضامین این احادیث چیست و اگر از شما مسئله‌ای پرسیده شود ذهن شما به آن باب و آن حدیث منتقل می‌شود. 🔸 تقریرنویسی یک امتیازی بود که در حوزه‌های علمیه رایج بوده است، البته تقریرنویسی آن چیزی نیست که امروزه در حوزه‌ها متعارف شده زیرا این در حقیقت امالی است، استاد املا می‌کند و دیگری می‌نویسد. این تقریر مصطلح کنونی موجب رشد و تکامل علمی‌ نویسنده نمی‌شود؛ بلکه ممکن است برای برخی افراد مضر باشد؛ چراکه نوعاً نویسنده تقریرات، به معنا و روح مطالب علمی توجه ندارد و همّ‌ و غم او این است که تمام مطلب را بنویسد. در حالی‌که تقریرات به‌گونه‌ای باید باشد که فرد مطلب را از استاد بشنود و بعد خودش تقریر ‌کند که ممکن است خودش بهتر از استاد آن مطلب علمی را تقریر کند؛ به‌گونه‌ای که «ما اخره قد یقدمه و ما یقدمه یؤخره». وقتی خودش خودش می‌خواهد بنویسد می‌گوید مدعا چه بود؟ آیا این دلیل وافی به اثبات مدعا هست؟ این چند مقدمه که استاد ضمیمه کرد تا آن نتیجه را گرفت واقعاً کاستی و حلقه مفقوده‌ای ندارد؟ آیا برخی از این مقدمات مستدرک و اضافی نیست؟‌ و اینگونه باید تقریرنویسی انجام شود. 🔹در حوزه‌های علمیه از روز اول این مطلب به طلبه تزریق می‌شد که باید فکر کند و باید با تأمل و فکر جلو برود. نقل است شخصی تقریر بحث آیةالله‌العظمی بروجردی را نوشته بود و خدمت ایشان ارائه داد، ایشان گفتند: خیلی خوب بود، ولی من هیچ مناقشه یا «ان ‌قلتی» نمی‌بینم، این، همان توجه دادن به اندیشه و نظر است!
انشالله دوستان به جایگاه تفکر و تقریر نویسی در کارگاه ها توجه بیشتری داشته باشند
صحیفه امام خمینی. نامه به مرحوم سید احمد درباره اختلاف دوستان: در هر صورت خوب است بين آقايان صلح و صفا باشد. شما جديت كنيد اين دو نفر را اصلاح دهيد كه موجب نگرانى من بيش از اين نشوند. آقاى صانعى به مجرد توهّم اينكه آقاى تهرانى چيزى به من نوشته‏اند مطالبى نوشته‏اند كه موجب تأسف است؛ منتظرم خبر اصلاح آنها را بشنوم. من نمى‏دانم براى چه آقايان اختلاف دارند؛ اين چند روز عمر مگر چه ارزشى دارد كه انساندوستان، را برنجاند؟! مگر جهات شرعيه در كار باشد و فقط براى خدا باشد، كه مشكل است تحقق آن. به همه بچه‏ها سلام رسانيد. حال من بحمد اللَّه تعالى الآن خوب است. اگر شنيده‏ايد كسالتى داشتم مهم نبوده و الآن كسالت ندارم؛ فقط ضعف پيرى است كه تا نرسى به آن نمى‏دانى چى است! و السلام. پدرت‏
🛑 انتخاب محل آزمون جهت انتخاب محل آزمون امتحانات نوبت اول (بهمن ماه
۱۴۰۱
) با مراجعه به "سامانه پیشخوان » نجاح (آموزش) » انتخاب محل آزمون" تا تاریخ ۲۸ دی ماه اقدام نمایید. ⚠️ در صورت انتخاب محل آزمون و عدم حضور در جلسه یک نوبت امتحان به حساب خواهد آمد. ‼️ همراه داشتن و ارائه کارت ورود به جلسه بمنظور شرکت در امتحانات الزامی است. دریافت "کارت ورود به جلسه" از ۲۹ دی ماه امکان پذیر می باشد. @sotohaali
یا آوری 🌹سلام خدمت طلاب گرامی به اطلاع می‌رساند تمامی طلاب برای امتحانات ترم اول طبق برنامه اعلامی ازطرف مرکز موظف هستند دروس فقه و اصول در هفته اول بهمن و بقیه دروس را در هفته پایانی اسفند انتخاب نمایند با تشکر....
هدایت شده از تاریخ پهلوی
🔺شهید نواب صفوی:اگر با کاشتن گندم بر پشت بام خانه ها، می توانی رفع احتیاج از بیگانه کنی، بهتر است بر این کار اقدام کنی، تا اینکه دست گدایی بسوی دشمنان اسلام دراز کنی... 🌷۲۷ دی ماه سالگرد شهادت اسوه ی مقاومت ✅کانال تاریخ پهلوی👇 https://eitaa.com/joinchat/4153737506C363110af5c
قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مَنِ اِسْتَأْكَلَ بِعِلْمِهِ اِفْتَقَرَ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ فِي شِيعَتِكَ وَ مَوَالِيكَ قَوْماً يَتَحَمَّلُونَ عُلُومَكُمْ وَ يَبُثُّونَهَا فِي شِيعَتِكُمْ فَلاَ يَعْدَمُونَ عَلَى ذَلِكَ مِنْهُمُ اَلْبِرَّ وَ اَلصِّلَةَ وَ اَلْإِكْرَامَ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَيْسَ أُولَئِكَ بِمُسْتَأْكِلِينَ إِنَّمَا اَلْمُسْتَأْكِلُ بِعِلْمِهِ اَلَّذِي يُفْتِي بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لاَ هُدًى مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِيُبْطِلَ بِهِ اَلْحُقُوقَ طَمَعاً فِي حُطَامِ اَلدُّنْيَا راوی نقل می‌کند که امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند: آن کسی که از علمش نان در بیاورد فقیر و محتاج می‌شود. راوی می‌گوید که پرسیدم از امام: قومی از شیعیان شما هستند که علوم شما را می‌آموزند و بین مردمان منتشر می‌کنند. اما از گرفتن پاداش (صله) برای آن کار و نیکی و احترام آنها دریغ و خودداری نمی‌کنند. سپس امام فرمودند: اینها نان‌خوران از علمشان نیستند. نان‌خور علم خود کسی است که بدون علم و بدون هدایت از طرف خدا، فتوا دهد تا حقوقی را پایمال کند به امید اندک مال دنیا. معاني الأخبار ج ۱، ص ۱۸۱
صحيفه امام ؛ ج‏2 ؛ ص486 زمان: 24 اسفند 1351/ 9 صفر 1393 چشم اميدم به جوانان روحانى و دانشگاهى مسلمان بوده و انتظار دارم كه با تهذيب نفس و اخلاص، مطالعات و تحقيقات وسيع و دامنه‏دارى را در زمينه شناخت احكام اسلام و مبانى نورانى قرآن آغاز نمايند؛ اسلام واقعى را بشناسند و بشناسانند. ملت اسلام را بيدار و آگاه ساخته، تباين اسلامِ پيغمبر خدا و اولياى او را از اسلام ساختگىِ امثال معاويه و حكومتهاى غاصب و جائر دولتهاى دست‏نشانده استعمار- كه از تلويزيونها، راديوها و ... به خورد مردم مى‏دهند- به آنان برسانند؛
روایت از امام حسن عسکری ع 🍃وصول به خداوند عز و جل سفری است که جز با مَرکَب شب به دست نمی‌آید. 📚بحار الأنوار، ج‏75، ص380 ✍️🏻یعنی اگر ما بخواهیم به قرب الهی که هدف خلقت انسان است، برسیم؛ باید از شب زنده داری و نمازشب کمک بگیریم. لذا اینجاست که باید زیاد از نمازشب و شب زنده داری سخن بگوییم؛ چون طبق گفته امام حسن عسکری علیه السلام، وصول خداوند، جز با مرکب شب، بدست نمی آید.
رهبرانقلاب‌اسلامی: عالیترین مفاهیم مربوط به زندگی انسان را میتواند به ما معرفی کند که البته این با تعلّم و تفقه بدست می‌آید. 🌷 ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
🔸پاک باش، تا بی‌قرار شوی🔸 به هیچکس نگاه معنادار نکنید؛ چه مرد، چه زن. خودتان را کنترل کنید. این چشم اگر پاک شد؛ زبان پاک شد؛ گوش پاک شد؛ دست پاک شد، انسان می شود نسبت به خدا. نمی خواهد یک کاری بکنی که خدا را دوست بداری. نمی توانی دوستش نداری. چون او پاک‌رُبا است. قدوس است. اگر پاک شدی، مجذوب او می شوی. جاذبه او می گیردت. تو نگران نباش که او دوستت بدارد. ، . تو مواظب تقوایت باش. . کار خودش است. محبت خودش می آید.
امام خمینی(ره) و 23 قاعده عقلی در اثبات حکومت اسلامی و ولایت فقیه از کتاب کشف اسرار.pdf
357.7K
ولایت‌فقیه از دریچه «کشف اسرار» سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/11 🔹کتاب کشف اسرار، پاسخ امام خمینی به جزوه‌ای است به نام اسرار هزارساله، که فردی به نام علی‌اکبر حکمی‌زاده یکی از روحانیون منحرف و هوادار کسروی در قم برای ایجاد تردید بین مردم نسبت به بعضی از اعمال و اعتقادات شیعه نوشته شد و در سال ۱۳۲۲ در نشریه پرچم متعلق به فرقه کسروی منتشر گردید. اگرچه کتاب کشف اسرار به‌ظاهر پاسخی عقلی و شرعی به شبهات حکمی‌زاده نسبت به پاره‌ای از اعتقادات شیعه است اما مطالبی در آن وجود دارد که ۳۵ سال بعد ارکان اعتقادی و عملی و پایه‌های اساسی یکی از بزرگترین جنبش‌های سیاسی و اجتماعی و فکری جهان یعنی انقلاب اسلامی شد و از دل آن الگوی جدیدی از نظام‌های مردم‌سالار دینی، به نام جمهوری اسلامی متولد شد. 🔸بی‌تردید رد پای اولیه نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه که رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی است را باید در کتاب کشف اسرار جست‌وجو کرد... 🖇ضمیمه: «امام خمینی و 23 قاعده عقلی در اثبات حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه از کتاب کشف اسرار»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62، زمستان1398 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/86173288
🌸حلول ماه رجب مبارک🌸 🔹« باید همه به یکدیگر تبریک عرض کنیم این‌ توفیق الهی را که توانستیم بار دیگر وارد ماه رجب بشویم. 🔹ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزشهای الهی و تقرّب به ذات مقدّس پروردگار و فرصت خودسازی است. این ایّامی که در روایات ما به‌عنوان ایّام برجسته معرّفی شده‌اند، اینها همه فرصتند؛ هر فرصتی هم نعمت است و هر نعمتی هم نیازمند شکر و سپاس است. 🔹شکر و سپاس نعمت هم این است که انسان نعمت را بشناسد، بر طبق اقتضای این نعمت رفتار کند، از آن بهره ببرد، نعمت را از خدا بداند و آن را در راه خدا به کار ببرد؛ ماه رجب از این نعمتها است.» حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: توصیه میکنم خودم را و شما را که از برکات ماه رجب استفاده کنیم با تقویت پیوند و ارتباط قلبی با خدای متعال
اجتهاد و شیوه رسیدن به آن 🔶 عالم دین می خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده‌ از منابع؛ این اجتهاد است. 🔶 این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این شیوه استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔶 اگر این طریقه‌ استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش های اخلاق ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می کنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 🔶 طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می گفتیم، کفایه می گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می گفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمی توانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمی توانید به مردم چیزی یاد بدهید. درس فقه را جدی بگیرید. بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه- 1398/2/18
سلام خدمت اساتید و طلاب گرامی🌹 با آرزوی توفیق و موفقیت در تمامی عرصه ها🌹 ✅به اطلاع می‌رساند تمامی کلاسهای مدرسه از روز شنبه ۸\۱۱\۱۴۰۱ بر گزار خواهد شد. ✅لطفا تمامی اعزه به موقع در درسها حضور بعمل آورید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آیت الله العظمی سبحانی ✍️توصیه های آیت الله سبحانی به طلاب در آخرین جلسه سال۱۴۰۰ و به مناسبت ارتحال آیت الله علوی گرگانی: 🔺 بزرگان رفتنی اند و این هشدار است که شما خوب درس بخوانید و جای اینها را پر کنید. 🔺 تن به تنبلی نزنید و مسأله را خیلی کوچک نشمرید. 🔺 مرتب درس بخوانید.
🌹سلام خدمت طلاب گرامی ✅به اطلاع می رساند از تاریخ ۱۷\۱۰\۱۴۰۱ تا تاریخ ۱۰\۱۱\۱۴۰۱ حضور تمامی دروس وارد شده است. لطفا با مراجعه به پنل شخصی غیبتهای در هر درس را چک بفرمائید در صورت مغایرت به آموزش مدرسه اطلاع دهید ✅لازم ذکر است از تاریخ مذکور به بعد غیبتها به صورت روزانه وارد میشود.در صورت عدم اطلاع به موقع غیبت ثبت و غیر قابل تغییر است
🌹سلام خدمت طلاب گرامی ✅به اطلاع می رساند کارگاه فقه و اخلاق برگزار میشود ✅زمان: چهار شنبه۱۹\۱۱\۱۴۰۱ تا شنبه ۲۲\۱۱\۱۴۰۱ ✅مکان: شهرستان ورامین ✅اسامی شرکت کنندگان متعاقبا اعلام می گردد ✅ لازم به ذکر است عرض شود: شرکت تمامی افراد در لیست الزامی است
🌹سلام علیکم ✅ لیست افراد شرکت کننده در کارگاه فقه و اخلاق

[ ۱ ] عارف رئوفی نیا
[ ۲ ] سمیر خزائل
[ ۳ ] محمدعلی تقی نژاد
[ ۴ ] مرتضی باروتی
[ ۵ ] امید سلیمانی
[ ۶ ] کاوه مرادی
[ ۷ ] محمد سجاد شبانی
[ ۸ ] محمد صمدی
[ ۹ ] وحید اروجی
[ ۱۰ ] محمد رضا اروجی
[ ۱۱ ] عرفان حقیقت گو
[ ۱۲ ] وحید حقیقت گو
[ ۱۳ ] محمد صادق محمدی
[ ۱۴ ]علی کشاورز
[ ۱۵ ] رضا محمدی
[  ]امین شیری
[ ۱۶ ] سید عباس موسوی
[ ۱۷ ] محمد حسن مزیدی
[ ۱۸ ] محمد مهدی مومنی
[ ۱۹ ] محمدحسن غفرانی
آمدم دنیا بـرای دیدن روی علی ورنه من با مردم دنیا چه کاری داشتم
❇️ وجوب دعا برای امام (ره) 👈حضرت آیت الله سید عبدالهادی شاهرودی فرزند مرجع تقلید شیعه حضرت آیت الله العظمی سید محمد شاهرودی می گوید: 🔺 در مجلسی که جمع کوچکی از فضلای معتمد نزد آیت‌الله خویی حضور داشته‌اند، یک نفر از حاضرین نقل می‌کند که چندی است در ایران مسأله جدیدی رسم شده است. ایشان می‌پرسند: چه رسم شده است؟ 🔺 آن طلبه می‌گوید: رسم انداخته‌اند که بعد از نمازها بگویند: خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگه دار، از عمر ما بکاه و به عمر او بیفزا! 👈آیت‌الله خویی می‌گوید: خوب چه اشکالی دارد؟ یکی از حاضرین می‌گوید (احتمالاً) نوعی بدعت بعد از نماز در تعقیبات نماز ایجاد شده… 🔺 ایشان در جواب می‌گوید: دعاست و بدعت نیست….یک نفر از حاضرین می‌گوید: بنابراین شما این امر را صحیح می‌دانید؟ 🔺 آیت‌الله خویی می‌فرمایند: بلکه واجب می‌دانم. 🔸 تداوم اندیشه؛ خاطرات و مبارزات آیت‌الله سیدعبدالهادی حسینی شاهرودی،ص171. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
به عده ای که با دیدن یک مشکل و درد کشور ، سریع به اصل نظام و انقلاب و اسلام و ولایت و نهادهای انقلابی و اسلامی اعتراض می کنند. 🔹 این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانی‌ای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در اداره‌ای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟ 🔹 این ناشی از نفهمیدن آنچه که واقع شده است نیست!؟ .... 🔹 این، ناشی از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ .... 🔹 یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ «یعرفون نعمت‌الله ثم ینکرونها.» ..... 🔹 این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟ .... 🔹 مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همه‌ی کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام که مثال عدل و تقواست -دیگر شما از امیرالمؤمنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید- مگر حُکّامی که بر ولایات مسلّط بودند و خودِ امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدمهای بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید! 🔹 این، تاریخ است. یکی از استانداران امیرالمؤمنین «زیادابن ابیه» بر منطقه‌ی وسیعی حاکم بود. بسیاری از این قبیل، در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند. 🔹 امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که می‌دانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده می‌شود، چگونه درباره‌اش قضاوت می‌کنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرمانده‌ی کلّ نیروهای امام حسن علیه‌الصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمی‌آید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام. 🔹 این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه می‌شود، فوراً شروع می‌کند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن! 🔹 البته به فضل الهی، مثل همیشه، از اوّل انقلاب تا به حال، اکثر مردم خوبند. اغلب علما و روحانیون، خوبند. اکثر با انصافند. اکثر متوجّه حقایقند. اما در گوشه و کنار، کسانی هم پیدا می‌شوند که این گونه‌اند. این ناشی از چیست؟ ناشی از نشناختن قدر جمهوری اسلامی است. 🔹 امروز هر کس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمت الله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است و کفر نعمت در مقابل ذات مقدّس باری‌تعالی، یکی از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم. 🔹 این، یک طرف قضیه است. آن طرف قضیه، حالا ما هستیم که جمهوری اسلامی را قبول داریم و به آن علاقه‌مندیم. اما سؤال این است که «آیا می‌دانیم امروز چه وظایفی بر عهده‌ی ما معمّمین است یا نه؟» این مسأله‌ی بسیار مهمّی است. با این شعاع وسیع، با این اهمیتی که امروز این کسوت و این زیّ در دنیا پیدا کرده است، وظیفه‌ی ما چیست؟ 🔹 همان سه وظیفه‌ی معروفی که برای اهل علم ذکر شده است: 🔸اوّل، وظیفه‌ی علمی. عالم شدن، عن علمٍ حرف زدن؛ چون این لباس، لباس علم است. 🔸دوم، وظیفه‌ی تقوایی. یعنی حقیقتاً در جاده‌ی تقوا قدم نهادن و بنایِ قطعی و واقعی بر صحّتِ عمل داشتن. 🔸سوم، هوشیاری سیاسی. زیرا اشتباه من و شما، اشتباه یک نفر نیست؛ اشتباه جمعی است که به ما نگاه می‌کنند. آحادِ مردم، چشمشان به روحانی است. 🔹 دشمن، البته تبلیغات می‌کند. دشمن سعی می‌کند همه‌ی کمبودها و کسریها را به گردن روحانیون بشکند و بگوید «اینها موجب هستند.» بالاخره وقتی کسی کاری به این عظمت را می‌خواهد انجام دهد، این چیزها هم در آن هست. ما که نباید تعجّب کنیم! 🔹 یادمان بیاید که شخصیتی مثل امیرالمؤمنین، در زمان خودش متّهم شد به این‌که نماز نمی‌خواند! ما چه توقّعی داریم!؟ البته زمان ما، از زمان امیرالمؤمنین خیلی بهتر است. ایمان مردمِ ما، از ایمانِ سربازان امیرالمؤمنین به مراتب بالاتر است. مردم ما، امیرالمؤمنین را ندیدند و صدای او را نشنیدند؛ اما به ندای او پاسخ دادند. آنها علی را از نزدیک می‌دیدند، درعین‌حال آن‌طور او را آزار می‌کردند. 📃بیانات امام خامنه‌ای در جمع علما و روحانیون «تبریز» ۱۳۷۲/۰۵/۰۵