eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
533 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱ شعبان سالروز ارتحال صاحب جواهر (۱۲۶۶ هـ.ق) قطع علاقه از دنیا و تکمیل جواهر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: (مرحوم آیت‌الله) حاج آقا حسن (فرید اراکی) می‌فرمود: صاحب جواهر نذر کرده بود، خداوند به او سلامتی بدهد تا جواهر را بنویسد و بعد از آن اگر خدا خواست از دنیا برود. صاحب جواهر می‌فرمود: «درخواست من مستجاب شد، ولی من نمی‌خواهم بمیرم». لذا ایشان یک ورق از جواهر را گرو نگه داشت. بعد از چند سال صاحب جواهر گفت: مثل این‌که من رفتنی هستم چون دیگر هیچ تعلّقی به دنیا ندارم. سپس آن یک ورق را نوشت و بعد از مدّتی کوتاه از دنیا رفت. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۵۳۴ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
حجةالاسلام و المسلمین رضا مختاری خبر داد: 🔹استقبال فضلای نجف از کتاب «جرعه‌ای از دریا» 🔸انتشار جلد پنجم این اثر در آینده‌ای نه چندان دور 👈متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/n40435 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ چگونگی برخورد حاکم اسلامی با شورشیان قبل از شورش 🔹 نحوه برخورد با شورشیان مخالف حاکم اسلامی(اعم از امام یا نائب ایشان) از مباحثی است که زیرشاخه‌های متعددی برای آن متصور است و در کـتابهای فقهی شـیعه و سنّی با عنوان احکام بغات بدان پرداخته شده است، از فقهای شیعه، صاحب جواهر و از فقهای اهل سنت، ابن‌ قدامه‌ حنبلی در مغنی به‎طور مبسوط این احکام را بیان کرده‌اند که در این نوشتار، سعی برای بیان این احکام و مستندات آن می‌باشد.‌ 🔸با توجه به خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه که حضرت در فرازی از آن فرموده است: «اگر آشوبگری آشوب برانگیخت به حق از وی درخواست شود و چنانچه خودداری ورزید با او جنگیده شود»، حاکم اسلامی باید پیش از هرگونه اقدام تند و خشونت‌آمیز با بغات، با نرمی و آرامش آنان را به حق و حقیقت هدایت کند و ابهامات و شبهات آنان را برطرف کند و چنان‌چه حقی از آنان پایمال شده باشد، حق آنان احیا شود. ✳️ برای اثبات لزوم ارشاد و دعوت شورشیان به حق، به ادله‌ای استدلال شده است که در ذیل به برخی آنها اشاره می‌شود. 1️⃣ آیه و روایات ناهی از قتال با مسلمان 2️⃣ حصول دفع شرّ بغات با ارشاد آنان 3️⃣ استدلال به آیه قتال با اهل بغی 4️⃣ سیره امیرالمؤمنین 💠 تفصیل هر کدام از ادله چهارگانه را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/w94461 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
خطر پیشداوری در استنباط آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: يكى از موانعِ فهم صحيح، پيشداورى است. گاهى انسان قبل از مراجعه به ادله فتوى مى‌دهد و پس از آن به ادله مراجعه مى‌كند. اين بسيار خطرناك است كه محقق قبلًا رأى خود را صادر كند و بعد دليل براى آن جستجو كند. اين كار فكر را منحرف می‌كند و بايد سعى كنيم تمايلات پيشين را كنار گذاشته، به استنباط بپردازيم. —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅چگونگی برخورد حاکم اسلامی با شورشیان بعد از شورش 🔹 در فقه برای مقابله با کسانی که قصد شورش بر حاکم اسلامی(اعم از امام یا نائب ایشان) را دارند، احکامی مقرر شده است که قبل از شورش و بعد از شورش این احکام متفاوت است. در این نوشته به نحوه مقابله با شورشیان بعد از عناد و لجاجت آنان و ادله آن پرداخته می شود. 🔸مطابق آنچه که از روایات و سیره بدست می‌آید، شورشیان به دو قسم تقسیم می‌شوند؛ قسم اول آنهایی هستند که داراي تشکیلات سازمان یافته و پشتوانه و مرکزیّت و عقبـه می‌باشند. و قسم دوم آنهایی هستند که عقبه و پشتوانه نداشته و داراي تشکیلات سازمان یافته‌ای نیستند. 🔹از جمله مستنداتی که می‌توان برای قتال با شورشیان بعد از شورش بدان استدلال کرد، عبارت است از: 1️⃣ آیه قتال با باغیان 2️⃣ سیره امیرالمؤمنین ❇️ مستفاد از ادله این است که قبل از شورش آشوبگران، با آنان قتال نشود و حتی بعد از شورش آنان، اگر هدایت‌گری و ارشاد صورت نگرفته است و آنان گرفتار شبهه هستند، برخورد نظامی به تأخیر بیفتد تا هدایت‌گری انجام شود. 💠 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/p08612 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰نقد و نظر ✅ عرق جنب از حرام؛ طهارت یا نجاست؟ 🔹نجاست عرق جنب از حرام، از احکام مشهور بین قدما است و صدوقین، شیخ مفید در مقنعه و شیخ طوسی در خلاف، قاضی ابن برّاج در مهذّب و ابن زهره در غنیه، همگی حکم به نجاست کرده‌اند. صاحب حدائق و شیخ انصاری به شهرت این حکم بین قدما تصریح نموده‌اند. شیخ در خلاف، ادعای اجماع بر این حکم می‌کند. 🔸در روایتی که شهید اول در ذکری از ادريس ابن یزداد کفرثوثی نقل می‌کند، تصریح شده است که «در صورتی که در لباسی جنب شدی، اگر از حلال بود در آن نماز بخوان، و اگر از حرام بود، در آن نماز نخوان». همین روایت در فقه رضوی نیز آمده است. از سوی دیگر، در تعلیل برای نهی غساله حمام نیز در روایت آمده است که «چرا که در آن از زنا، و ولد زنا و ناصب غسل می کند». لازمه استدلال به این روایت، اثبات نجاست عرق جنب به صورت مطلق است. ✳️ نقد دلایل اگر چه این فتوا بین متقدمین شهرت داشته، اما بین متأخرین، طهارت عرق جنب از حرام از مشهورات است و شهرت بر طهارت عرق جنب از حرام، در مختلف، ذکری و کفایه نقل شده است و از این جهت می‌توان گفت که ادعای شهرت و اجماع بر نجاست این عرق، با ادعای شهرت و اجماع بر خلاف آن (یعنی طهارت عرق جنب از حرام) معارض است؛ در نتیجه نمی‌توان ضعف روایات را به این وسیله جبران نمود. خصوصا که بعضی از متقدمین نیز از فتوای خود عدول نموده‌اند. ابن ادریس حلّی در سرائر تصریح می‌کند: «آن کس که قائل به نجاست عرق جنب از حرام است، در کتاب دیگری که دارد، از این حکم بازگشته است. بنابراین مختار ما که همان طهارت این عرق است، اجماعی خواهد بود». اشاره ایشان به کلام شیخ مفید است که مبنای فتوای شیخ طوسی بوده است. ابن ادریس توضیح می‌دهد که شیخ مفید در رساله‌ای که به فرزندش نگاشته، از این حکم رجوع کرده است. 👈 ادامه نقد دلایل و نتیجه بحث را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/z95148 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
❇️ نشست علمی «تحلیل فهرستی: بازسازی آثار متقدم حدیث شیعه» با ارائه استاد معظّم حضرت آیت الله سید احمد مددی از حوزه علمیه قم و با حضور پروفسور اندرو نیومن از دانشگاه ادینبرو و پروفسور رابرت گلیو از دانشگاه اگزتر برگزار می‌گردد. 🗓 تاریخ: شنبه ۲۱ فروردین ⏰ ساعت ۲۰:۳۰ - ۲۳:۰۰ 🌐 https://zoom.us/j/3131107214 Passcode: 2021 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۴ شعبان، سالروز ارتحال مرجع بزرگ شیعه، میرزا محمد حسن شیرازی(۱۳۱۲هـ.ق) نظرخواهی از شاگردان آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: شنیدم وقتی میرزا درس می‌گفته ابتدا مطلبی طرح و سپس از یک‌یک شاگردان نظرخواهی می‌کرد و هر یک نظر خود را مطرح می‌کردند. گاهی به میرزا خُرده می‌گرفتند که فلانی از نظر علمی در مرتبه‌ای نیست که از او نظرخواهی می‌کنید. میرزا می‌گفت: گاهی در همین صحبت‌های علمی جرقّه‌هایی به ذهن اشخاص می‌زند، من از آن جرقّه‌ها استفاده می‌کنم. وقتی میرزا همه انظار شاگردان را می‌شنید، خودش داوری و محاکمه می‌کرد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۳۱۵ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 👉 @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ مراتب مسلّمات فقه 🔸بسیاری از احکام و فروعات در فقه جزو مسلمات محسوب می شوند، ولی با این وجود خود مسلمات هم‌رتبه نیستند. مسلمات فقهی دارای مراتبی هستند که هر یک از این احکام در رتبه‌ای از آن قرار دارد و آثار آن رتبه بر آن مترتب می شود. برای مثال وجوب نماز اولین رتبه را به خود اختصاص داده است که منکر آن مرتدّ محسوب می شود، و حلّیت متعه در رتبه پایین‌تری قرار گرفته و نشر حرمت به وسیله رضاع هم پایین‌تر از آن دو قرار گرفته است که إفتاء برخلاف آن جایز نیست. 🔹برای مسلّمات فقهی چهار مرتبه وجود دارد که به ترتیب عبارتند از: 1) اجماعیّات و اتفاقیّات فقها، مانند اتفاق بر عدم وقوع ایلاء در متعه. 2) ضروریات فقه که أخصّ از اجماعیّات است. 3) ضروریّات مذهب که أخصّ و محکم‌تر از ضروریّات فقه هستند. مانند حلّیّت متعه در مذهب امامی که دانستن آن، اختصاص به فقها ندارد و عوامّ از شیعه هم از آن اطلاع دارند، یا مانند عصمت چهارده معصوم-علیهم‌السلام- که عوامّ و خواصّ از آن آگاه هستند و منکر آن، منکر ضروری مذهب محسوب می‌شود. 4) ضروریّات اسلام که از سه قسم قبل أخصّ است و اختصاص به مذهب خاصّی ندارد؛ بلکه شیعه و غیر شیعه، فقیه و غیر فقیه بدون اعمال نظر، حکم مسأله را می‏‌داند؛ مانند وجوب نماز و وجوب حج. 💠 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/t87084 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
حفظ عزّت یکی از تجّار درجه اول که با آقایان علما مثل آقای آسید ابوالحسن و حاج آقا حسین قمی حساب و کتاب داشت، پول قابل توجهی برای آقای بروجردی فرستاد، منتهی پول را در پاکت نگذاشته بود. آقای بروجردی آن پول را رد کرد. وجوه آن شخص در وضع حوزه خیلی دخیل بود. برخی به آقای بروجردی اصرار کردند که در این جهت مسامحه کند و آن مبلغ را قبول کند اما ایشان نپذیرفت. مرحوم آقای خمینی به آن تاجر نامه‌ای می‌نویسد و به او تذکر می‌دهد که روش آقای بروجردی مثل آقایان دیگر نیست و باید جهات آداب را مراعات کنید. آن تاجر هم بعداً خدمت آقای بروجردی می‌آید و التماس و خواهش می‌کند که این وجوه را بپذیرد! آقای بروجردی به عزّت روحانیت خیلی اهمیت می‌داد و حاضر نبود زیر بار منّت اشخاص برود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۴۹۶ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 👉 @mfeqhi
22.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹🌙ماه میهمانی خدا (ویژه استقبال از ماه مبارک رمضان) 🔺 [کاری از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی و مرکز فقهی امام محمّد باقر علیه السلام] @zanjani_net
🔰یادداشت محقق ✅ اختلاف در معنای «نکاح» در مُحرِّم بودن رضاع 🔸شیر دادن به بچه موجب محرمیت شیرخوار با برخی از افراد و حرمت ازدواج او با آنهاست. رضاع برای نشر حرمت، شرایط خاصّی دارد که اولین شرط آن به تعبیر محقّق، «أن يكون اللبن عن نكاح‌» است که در تفسیر «نکاح» اختلاف شده که آیا به معنای عقد است تا یا وطی. 🔹جواب این سؤال، متوقّف بر تفسیر «نکاح» در شرط اوّلی است که فقها برای مُحرِّمیّت رضاع ذکر کرده‌اند که «أن يكون اللبن عن نكاحٍ»؛ بدین بیان که اگر «نکاح» به «عقد» تفسیر شود، بی‌شکّ رضاع، نشر حرمت می‌کند، ولی اگر به «وطی» تفسیر شود، نشر حرمت آن، محلّ نقد و نظر است و باید دلیلی معتبر بر الحاق آن به موطوئه یافت. 🔸صاحب جواهر کلمه «نکاح» در کلام محقق را به معنای «وطی» تفسیر کرده است. ❇️ آنچه منشأ شده این عدّه از فقها، «نکاح» را به معنای خلاف ظاهر تفسیر کنند، نشر حرمت توسّط شیری است که عقد در آن دخالتی ندارد، بلکه وطی حلال موجب آن است؛ مانند شیری که از أمۀ موطوئه مالک یا أمۀ تحلیل شده به دیگری یا وطی به شبهه- بنابر مشهور- حاصل می‌شود. شهيد ثانی هم به همین جهت، با اينكه در باب نکاح تصريح کرده كه معنای حقيقی نكاح، عقد است نه وطي، در باب رضاع، آن را به وطی تفسير کرده است. 🔸ولی حقّ این است که در اینجا تحفّظ بر همان معنای حقیقی«نکاح» و التزام به موارد نقض، به چهار وجه، اولی از تفسیر «نکاح» به «وطی» است. 💠 این وجوه چهارگانه و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/n27615 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi