🔰یادداشت محقق
✅ تعیین قول مشهور در عددِ رضاع مُحرِّم - بخش اول
🔹انتشار حرمت به وسیله رضاع متوقف بر كمیت خاصی است که به یکی از این طرق حاصل میشود:
1. تحقق اثر که همان انبات لحم و اشتداد عظم است.
2. عدد که باید بررسی شود چند رضعه برای نشر حرمت معتبر است.
3. زمان که بنابر مشهور یک شبانهروز است.
🔸اقوال و احتمالات در عدد متعدد است، اما بحث عمده در اینجا درباره دو قول ده و پانزده رضعه است. در کلمات بزرگان نسبت به اینکه ده رضعه مشهور است یا پانزده رضعه، اختلاف است. آنچه مسلّم و غیر قابل انکار است تحقق شهرت از زمان علامه به بعد، با پانزده رضعه است، گر چه برخی مانند شهید ثانی با تعبیر «علیه المعظم»، به نحو مطلق شهرت را برای ده رضعه ثابت دانسته است و برخی دیگر از فقها که اولین آنان علامه است و بقیه از او تبعیت کردهاند، آن را به اکثر اصحاب نسبت دادهاند.
🔹نسبت به عصر علامه به بعد، بیش از سی نفر در چهل كتاب میباشند كه بعضی از آنان عبارتند از: علامه در شش كتاب ارشاد، تبصره، تلخیص، ظاهر قواعد ، تحریر و تذكره، فاضل مقداد در تنقیح، محقق ثانی -كه سرآمد فقهای درجه دوم است-، شهید ثانی در روضه-گرچه ده رضعه را به معظم اصحاب نسبت داده است، ولی خود پانزده رضعه را اختیار کرده است - و مسالك، ظاهر سیوری در كنزالعرفان، محقق اردبیلی در زبدة البیان، صاحب مدارك در نهایة المرام، سبزواری در كفایه، ظاهر فیض در مفاتیح، شیخ حر عاملی در وسایل، مجلسی اول در روضة المتقین، ظاهر مجلسی دوم در مرآة العقول، صاحب كشف اللثام، حدایق و ریاض.
👈 ادامه اقوال را اینجا بخوانید:
yun.ir/sg9d6
#یادداشت_محقق
#فقه
#رضاع
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔸مجلّد پنجم تا هفتم از کتاب «دلیل العروة الوثقی» از آثار محقق بزرگ، مرحوم آیتالله شیخ حسین حلّی به تازگی به چاپ رسیده است.
🔹مجلدات پنجم تا هفتم این اثر، برای اولین بار منتشر میشود که تکمیل مباحث قبلی است و به قلم خود مرحوم آیتالله شیخ حسین حلّی تنظیم شده است و تقریر مباحث ایشان نیست.
🔸علاقمندان برای تهیه این اثر میتوانند به انتشارات امام خوئی، پاساژ ناشران، طبقه همکف، پلاک ۷ مراجعه نمایند.
👉 yun.ir/2bitn5
#خبرنامه_پژوهشی
#اختصاصی
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ موضوع نشر حرمت رضاع در مقام اثبات و ثبوت- بخش دوم
🔸 در میان فقهای امامیه، شهرت قریب به اجماع است كه برای نشر حرمت بهوسیله عدد، عدد ده یا پانزده معتبر است و قولِ در مقابل این دو، بسیار شاذ بهشمار میرود، اما در بین دو قول ده و پانزده رضعه، تعیین اینکه كدام مشهور است یا علی الاطلاق هیچکدام شهرتی ندارند، متوقف بر بررسی كلمات فقها بود که با بررسی آنها روشن شد که قول ده رضعه أشهر بین قدماء و قول پانزده رضعه أشهر بین متأخرین است. در پایان بخش اول این یادداشت، مطلبی از جواهر درباره کلمات فقها طرح شد که عمده نقد و بررسی آن به این نوشته احاله داده شد.
🔸 بقیه موارد سهو، مجمل و اشتباه در کلام جواهر
مورد سوم: در فرازی از عبارت فوق آمده است: «و عزاه فی كنز الفوائد الی عامة المتاخرین» كه ذکر کنز الفوائد سهو قلم است و صحیح آن جامع المقاصد است. در برخی موارد دیگر هم این اشتباه رخ داده است که منشأ آن این است که هر دو کتاب شرح قواعد علامه هستند و از روی غفلت جابجا میشوند.
مورد چهارم: مراد ایشان از «طوسی» بعد از دیلمی و حلبی، ابن حمزه طوسی صاحب وسیله است، نه شیخ طوسی؛ چون در سطر بعد، شیخ را به عنوان قائلین به پانزده رضعه میآورد، لذا نمیتواند مراد از طوسی، شیخ باشد.
🔹بیان موارد مورد مناقشه در کلام جواهر
مورد اول: تبیین عدم تحقّق شهرت قدمایی
ایشان ضمن اینكه نام چند تن از قدما را به عنوان قائلین به اعتبار ده رضعه ذكر کرده، فرموده است: «نه تنها فتوای این عدّه برای تحقق شهرت علی وجه الاطلاق كافی نیست؛ بلکه شهرت قدمایی را نیز اثبات نمیکند؛ زیرا در مقابل آنان عدهای دیگر از قدماء قائل به اعتبار پانزده رضعه شدهاند، علاوه بر اینكه عدهای از راویان، احادیث پانزده رضعه را فقط نقل كردهاند که حاکی از اختیار این قول نزد آنان است.
🔸 مناقشه در تبیین مذکور
چهار اشکال بر این فراز از كلام ایشان وارد است که البته برخی مطالبی که ارائه میشود در مباحث دیگر دخیل است.
این موارد را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/h08106
#یادداشت_محقق
#فقه
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
✨حضرت امام رضا علیهالسلام فرمودند:
"مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ الله عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ"
هر که در زندگی مؤمنی، گشایش ایجاد کند (و مشکلی را از او برطرف نماید)، خداوند در روز قیامت در قلبش گشایش و راحتی قرار میدهد.
🔺کافی، ج2، ص200، ح4
🔅عید نورانی ولادت با سعادت امام رئوف حضرت اباالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام بر همه ارادتمندان و سرسپردگان آستان قدسی آن حضرت، مبارک باد
@zanjani_net
۱۷ ذی القعده؛ سالروز ارتحال آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی
سبک علمی حاج شیخ
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
مرحوم حاج شیخ حدود دو-سه سال از مرحوم آخوند خراسانی استفاده علمی کرده است و دوازده سال از مرحوم آسید محمد فشارکی، و در مسائل اختلافی میان آخوند و آسید محمد، بیشتر به نظریات علمی مرحوم فشارکی تمایل دارد.
▪️جرعهای از دریا، ج۴، ص ۴۹۶
#پوستر
#حاج_شیخ_عبدالکریم
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۱۷ ذیالقعده
سالروز ارتحال آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (م ۱۳۵۵ه.ق)
صلاة حاج شیخ
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
در باب صلاة، کتاب صلاة حاج شیخ (عبدالکریم حائری)، کتاب خوبی است و در آن لبّ مطالب ذکر شده و حشو و زوائد ندارد. کسی از مرحوم آقای بروجردی نقل کرد، کتابی به این محکمی و اختصار در موضوع صلاة نوشته نشده است.
جرعهای از دریا، ج۳، ص ۴۰۶
▪️جرعهای از دریا، ج۴، ص ۴۹۶
#پوستر
#حاج_شیخ_عبدالکریم
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۱۸ ذیالقعده
سالروز ارتحال حاج میرزا ابوالحسن انگجی(م ۱۳۵۷ه.ق)
حافظه فوقالعاده
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
حاج میرزا ابوالحسن انگجی حافظه عجیبی داشت و فقه را مستحضر بود و هر مسألهای از او میپرسیدند، مدارک در نظرش بود و فوراً پاسخ میداد. امّا از نظر علمی در سطح اعلا نبود. ایشان رسالهای در باب حج نوشته و نسخه آن نزد پسر بزرگش بود. آن را گرفتم و نگاه کردم، دیدم مطالب آن معمولی است و مشتمل بر نکات دقیقی نیست.
▪️جرعهای از دریا، ج۳، ص ۴۲۶
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰نقد و نظر
✅ دو استثناء از جواب سلام
🔸سلام کردن مستحب، ولی جواب سلام، واجب است و فقها در این مسأله اختلافی ندارند. خداوند در آیه 86 سوره نساء میفرماید: «وَ إِذٰا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهٰا أَوْ رُدُّوهٰا» ؛ هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید! خداوند حساب همه چیز را دارد. مصباح المنیر، اصل تحیّت را دعای برای زندگی معنا میکند و سلام کردن را از این باب، یکی از مصادیق دعا میداند. فقها از این آیه، وجوب جواب سلام را استنباط نمودهاند. ضمن آنکه در روایت نبوی شریف آمده است که سلام کردن مستحب، و پاسخ آن واجب است.
🔹وجوب این حکم استثنائی نداشته و حتی بر نمازگزاری که در حال اقامه نماز است نیز واجب است که جواب سلام را بدهد و این جواب، اختصاص به صیغه خاصی ندارد؛ بلکه فردی که به او سلام شده است، میتواند به هر صیغهای جواب بدهد. اما در عین حال، دو استثناء برای این حکم ذکر شده است که در ادامه بدان میپردازیم:
1️⃣اختصاص جواب سلام به صیغه خاص
2️⃣جواب سلام در نماز
💠 تفصیل بحث را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/m93828
#نقد_و_نظر
#فقه
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔅نگاهی به آخرین شماره «پژوهشهای فقهی»
عناوین مقالات:
«کاوشی نو در ماهیت دیه از منظر فقه اسلامی»
«قلمرو نظارت حاکم بر قاضی تحکیم (داور) در فقه و حقوق موضوعه»
«بررسی تطبیقی مشروعیت حیل ربا در مذاهب اسلامی»
«اندازههای شرعی، تطبیق دقیق یا تسهیل در تطبیق؟»
«بازخوانی نگاه سلفیان به اجتهاد و تقلید»
«رویکردی فقهی راجع به استرداد هدایای همسران»
«بررسی حقوق مصرفکنندگان در فقه امامیه با نگرشی اجمالی به نقش سازمان تعزیرات حکومتی»
متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/n63063
#خبرنامه_پژوهشی
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲۱ ذیالقعده
سالروز ارتحال آیتالله سید یونس اردبیلی(۱۳۷۷ ه.ق)
استخاره برای اقامت نماز جماعت
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
آسید یونس اردبیلی ساکن مشهد بود. وی شاگرد مرحوم آخوند و از مراجع بود. ایشان خیلی باصفا بود. مرحوم حاج آقای والد میفرمود: یک بار در نماز ایشان شرکت کردم. آسید یونس به من گفت: شما یک استخاره برای من بگیرید. استخاره کردم و گفتم: استخاره بد است. آسید یونس گفت: آقا، میخواستم شما امامت کنید ولی استخاره بد آمد!
▪️جرعهای از دریا، ج۳، ص ۵۷۸
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰 نقد و نظر
✅حکم زوجیّت بعد از اسلام زوجه- بخش اول
🔸درباره بقا و انفساخ زوجیت زن کافرهای که اسلام آورده روایات متعارضی وارد شده است که از برخی استفاده میشود که نکاح این زن منفسخ میشود، و در مقابل، روایاتی است که از آنها استفاده میشود که اگر ذمّی عقدی کرد و زنش مسلمان شد، این عقد باقی است و لو تا آخر به کفر خودش باقی بماند. در این نوشتار بعد از ذکر روایات دالّ بر بقای زوجیت و روایات دال بر انفساخ، و بیان فقدان وجه جمع بین روایات، به بررسی مرجّحات پرداخته میشود و در نتیجه انفساخ را موافق شهرت قدمایی دانسته و روایات دیگر را موافق تقیه میدانیم.
1️⃣ روایات دالّ بر بقای نکاح با اسلام زوجه
مرسلۀ ابن أبی عمیر: «عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ [علیه السلام] قَالَ: «إِنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ وَ جَمِیعَ مَنْ لَهُ ذِمَّةٌ إِذَا أَسْلَمَ أَحَدُ الزَّوْجَيْنِ فَهُمَا عَلَی نِكَاحِهِمَا وَ لَيْسَ لَهُ أَنْ يُخْرِجَهَا مِنْ دَارِ الْإِسْلَامِ إِلَی غَيْرِهَا وَ لَا يَبِیتَ مَعَهَا وَ لَكِنَّهُ يَأْتِیهَا بِالنَّهَار... ».
2️⃣ روایات دالّ بر انفساخ عقد
صحیحه عبدالله بن سنان: «إِذَا أَسْلَمَت امْرَأَةٌ وَ زَوْجُهَا عَلَی غَيْرِ الْإِسْلَامِ فُرِّقَ بَيْنَهُمَا»
🔹 وجوه سه گانه جمع بین روایات و بررسی آنها را در لینک زیر دنبال نمایید:
👉 https://b2n.ir/z56734
#نقد_و_نظر
#فقه
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲۷ ذی القعده
سالروز ارتحال آقا ضیاء الدین عراقی (م ۱۳۶۱ه.ق)
بیان بی نظیر
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
مرحوم والد موقعی که برای زیارت به نجف رفت، ظاهراً در درس آقا ضیاء عراقی شرکت کرد. میفرمود: من دو نفر را دیدم که از نظر بیان نظیر نداشتند: یکی آقاضیاء عراقی و دیگری آسید محمدصادق خاتونآبادی (م ۱۳۴۸ه.ق).
▪️جرعهای از دریا، ج۳، ص ۴۲۸
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲ ذی الحجة
رحلت آیت الله العظمی حاج سید محمد محقق داماد (م ۱۳۸۸ هـ.ق)
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
در درس مرحوم آقای داماد طلبههای ممتاز شرکت میکردند. علّتش ویژگیهایی بود که در خود مرحوم آقای داماد و درسش بود: یکی اینکه رئیس نبود و لذا مطامع غیرعلمی در میان نبود تا شخص برای آنها در درس وی حاضر شود. افراد صرفاً برای استفاده علمی در درس وی حاضر میشدند. از طرفی آقای داماد بیان خیلی روشنی نداشت و خیلی احتیاج به مقدمات مطویّه داشت و لازم بود طلبه مقدّمات دیگری برای فهم مطالب در ذهن داشته باشد. از طرف دیگر مطالب ایشان نوعاً مشکل بود، چون دقیقالنظر بود. در میان شاگردان درس آقای داماد، آقای بهشتی از شاگردان درجه یک وی بود. آقای مطهری که قبل از او در درس آقای داماد شرکت میکرد، او هم درجه یک بود. آسید موسی صدر هم درجه یک بود.
▪️جرعهای از دریا، ج۳، ص ۵۲۲
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۳ ذی الحجة
میرزا محمد تقی شیرازی (میرزای دوم) / (م ۱۳۳۸ هـ.ق)
مجسمه فکر
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
آقای حاج آقا عزّالدین زنجانی میگفت: آسید کاظم عصّار که در دقت نظر ممتاز بود و کمتر کسی را به علمیت قبول داشت، راجع به آمیرزا محمد تقی شیرازی میفرمود: ایشان مجسّمه فکر بود.
جرعهای از دریا، ج۲، ص ۴۵۵
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۵ ذی الحجة
سالروز ارتحال آیت الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (م ۱۳۶۱هـ.ق)
عرفیِ محض
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
حاشيه مكاسب آشيخ محمد حسين عرفى نيست، ولى از آقاى آشیخ نصرالله خلخالى شنيدم: آقاى ميلانى جلسه استفتايى را بر عهده آشيخ محمد حسين گذاشته بود. در آن جلسه استفتا مرحوم آشيخ محمد حسين عرفىِ محض بود! آشيخ محمد حسينِ كتابها، غير از آشيخ محمد حسينِ جواب استفتا بود.
از آقاى طباطبايى شنيدم كه مىفرمود: مقام ثبوت آقاى آشيخ محمد حسين در اصول، اقواى از مقام اثبات ايشان بود و در فلسفه بر عكس بود.
▪️جرعهای از دریا، ج۲، ص ۵۲۲
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از دین، سلامت و سبک زندگی
#خبر_پژوهشی
#دین_و_سلامت
#مدرسه_تابستانه
🔸 نخستین مدرسه تابستانه بین المللی دین و سلامت
🔹 موضوع روش شناسی مطالعات دین و سلامت
♦️ با اعطاء گواهینامه معتبر
با حضور اساتید معظم و برجسته حوزه و دانشگاه
✅ استادان:
عندلیب همدانی
عبدالهادی مسعودی
سیدمحمدکاظم طباطبایی
مجتبی الهی خراسانی
پروفسور هارولد کوینینگ
دکتر وحدتی شبیری
دکتر محمد علی قاسمی
دکتر یحیی میرحسینی
دکتر حامد آرضایی
دکتر محمد باعزم
🗓 زمان: ۹ الی ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
مشهد مقدس
♦️ به صورت حضوری و آنلاین
✅ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
https://b2n.ir/p70340
┈┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈┈
❇️ هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
@salamngo
www.salamngo.ir
🔰 نقد و نظر
✅حکم زوجیّت بعد از اسلام زوجه- بخش دوم
🔸در نوشتار سابق بیان شد که درباره بقا و انفساخ زوجیت زن کافرهای که اسلام آورده روایاتی وارد شده است که با یکدیگر معارضاند و وجوه جمعهایی که برای آنها ذکر شده صحیح نیست؛ لذا باید به دنبال مرجحی برای ترجیح یک دسته از این روایات بر دسته دیگر باشیم. در ادامه به بررسی مرجحات پرداخته می شود تا نظر مختار در مسأله روشن شود.
1️⃣مرجحیت شهرت فتوایی
شاید شهرت فتوایی مرجح روایات دسته اول باشد؛ چون ملاک شهرت در ترجیح خبرین متعارضین، شهرت بین قدماء و اصحاب ائمه علیهم السلام است. ولی به نظر میرسد که نتوان با شهرت هیچ یک از دو دسته روایات را ترجیح داد؛ زیرا هر چند از کلام شیخ مفید در این دو کتاب فهمیده میشود که شهرت با قائلین به بقاء عقد است، ولی در مقابل، شیخ طوسی در خلاف ادعای اجماع بر انفساخ النکاح بعد از خروج زن از عدّه و عدم اسلام زوج نموده است.
لذا چون نمیدانیم که هر کدام، چه کسانی را معیار قرار دادهاند و قول آنها را بدین صورت که فتوا و نظریه امامیه چنین است نقل نمودهاند- گاهی در محیط یکی از اینها چیزی مشتهر است ودر محیط دیگری چیز دیگری مشتهر است - نمیتوانیم به شهرت بین اصحاب ائمه علیهم السلام در یکی از طرفین به عنوان مرجح دست پیدا نماییم.
2️⃣مرجحیت مخالفت با عامه
ممکن است روایات بقاء عقد که مستند شیخ طوسی و مختار شیخ مفید بود را با مخالفت با عامه ترجیح بدهیم؛ زیرا هیچ کس از عامه قائل به چنین قولی نیست، ولی به مضمون روایت منصور بن حازم مبنی بر رعایت عدّه، خیلی از عامه قائل هستند.
3️⃣ مرجحیت موافقت با کتاب
🔹تفصیل بحث مرجحات و مختار در مسأله را اینجا بخوانید:
👉 https://b2n.ir/q00257
#نقد_و_نظر
#فقه
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
تحقیق جدید «عیون اخبار الرضا» منتشر شد
🔆ویژگیهای این تحقیق:
🔹در این تحقیق از ۹ نسخه خطی استفاده شده است که تحریر سالهای ۵۷۵، ۶۷۶، ۹۵۷، ۹۹۰، ۸۸۱، و قرن ۱۱ بوده است.
🔸نسخه اصل این تحقیق، نسخه کتابخانه آستان قدس رضوی است که در سال ۹۵۷ نوشته شده و توسط پدر شیخ بهایی تصحیح شده است.
🔹در این کتاب ۹۶۷ روایت نقل شده در آخر کتاب فهرست مصادر تحقیق بیان شده که بیش از ۱۴۰ مصدر بیان گردیده است.
👉 https://b2n.ir/r63397
#تازه_های_نشر
#خبرنامه_پژوهشی
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۱۹ ذی الحجة
سالروز ارتحال آیت الله میرزا مهدی اصفهانی(رحمة الله علیه)
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
مسلّم و قطعى است که آمیرزا مهدى اصفهانى و آسید موسى زرآبادى انسانهاى مؤمن و در یک کلمه «عالم ربّانى» بودند. این دو بزرگوار، متّقى و به عقده خیلیها صاحب کرامت بودند که بعید هم نیست.
مرحوم آقاى آمیرزا مهدى اصفهانى، از نظر معنوى و جهات روحى فرد خیلى ممتازى بود. ایشان ضد فلسفه بود، در نهایت ضدّیت. شنیدم: آقاى آمیرزا مهدى با این اختلاف سبک و مَشرب، وقتى کتاب کشف الأسرار آقاى خمینى را که در دفاع از اهل بیت علیهمالسلام است، دیده بود، با اینکه ایشان هفده ـ هجده سال از آقاى خمینى بزرگ تر بود، وقتى در مشهد با آقاى خمینى برخورد کرد، دست ایشان را بوسید! رضوان الله علیهم.
▪️جرعهای از دریا، ج۲، ص ۴۷۹
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲۰ ذی الحجه
سالروز ارتحال آیت الله آخوند ملا محمد کاظم خراسانی (م ۱۳۲۹ هـ. ق)
پرداختن به امّهات مباحث
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
شنیدهام حاج میرزا محمد صادق اصفهانی و آقا ضیاء عراقی مدتی در درس میرزای رشتی حاضر میشوند. روز اول میرزا گفت: «قال العضدی» یا «قال الحاجبی» و تعریفی از وی درباره موضوع مورد بحث مطرح كرد. سپس حدود ده اشكال بر آن تعریف ذكر كرد. فردا میرزا دوباره عبارت عضدی یا حاجبی را نقل و باز چند اشكال دیگر بر آن ذكر میكند. روز سوم نیز درس میرزا به همین منوال سپری میشود. بعد از درس یكی از این دو آقا به دیگری رو كرد و گفت: من دیگر شركت نمیكنم و این درس به درد من نمیخورد. سپس هر دو در درس مرحوم آخوند حاضر میشوند؛ چون مرحوم آخوند درباره اصول و امّهات مباحث بحث میكرد و از پرداختن به مباحثی كه سبب اتلاف عمر بود، پرهیز داشت.
▪️جرعهای از دریا، ج۴، ص ۴۶۵
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تبریک #میلاد
✨سالروز ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت #موسی_بن_جعفر امام کاظم علیه السلام مبارک باد.
🔸حضرت امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
«مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ أَنْ یَصِلَنا فَلْیَصِلْ فُقَراءَ شِیعَتِنا وَ مَنْ لَمْ یَسْتِطِعْ أَنْ یَزورَ قُبُورَنا فلْیَزُرْ قُبُورَ صُلَحاءِ إِخْوانِنا»
"کسی که به ما دسترسی ندارد و نمیتواند به دیدار ما نائل آید به دیدار فقرای شیعه و به دستگیری آنان بپردازد و کسی که استطاعت زیارت قبر ما را ندارد به زیارت قبور صالحان از شیعیان ما برود."
📚 وسائل الشیعه، ج6، ص 332
@zanjani_net
#تازه_های_نشر
👈 «التکملة فی شرح التبصرة» از آثار آیت الله غروی تبریزی منتشر شد.
▪️ متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/r44204
#خبرنامه_پژوهشی
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ عدم اعتبار کتابیبودن زوج قبل از اسلام برای بقای زوجیتش با کافره
🔸 یکی از مسائل در بحث اسلام زوج و زوجه این است که آیا برای بقای زوجیّت، باید قبل از اسلام، معتقد به دین خاصّی باشند یا خیر؟ برای مثال اگر زوج اسلام بیاورد آیا از ناحیه زوج، بقای نکاح متوقف بر این است که قبل از اسلام حتما از یهود و نصاری باشد یا از این جهت فرقی ندارد؟
🔹 در این نوشتار فقط به اسلام زوج و بررسی اعتبار اعتقاد به دین خاصّ از ناحیه او پرداخته میشود.
🔸 اعتبار کتابی یا ذمّی بودن زوج در کلمات قدماء
با مراجعه به کتب قدماء، از ظواهر بسیاری از آنها استفاده میشود که بین اقسام زوج فرق قائل هستند.
🔹عدم اعتبار ذمّی بودن زوج به حسب ادله
لکن دلیلی بر اینکه حکم، اختصاص به یهودی و نصرانی و مجوسی داشته باشد نداریم، بلکه در بعضی از ادله ای که بوسیله آنها استدلال شده برای بقای نکاح، قید ذمی بودن یا عدم آن نیامده است. و حکم عام است. گر چه در بعضی از روایات مسئله، موضوع ذمّی است، اما موضوع بسیاری از روایات عام است و حتی در برخی از آنها خصوص مشرکین موضوع قرار داده شده است. از این رو به نظر میرسد به حسب ادله بین اقسام کافر فرقی نیست. هر چند نسبت به غیر ذمّی مسئله اجماعی باشد یا نباشد.
▪️متن کامل این بحث را اینجا بخوانید:
👉 https://b2n.ir/k00248
#یادداشت_محقق
#فقه
#نکاح
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۸ صفر، سالروز ارتحال آیت اللهالعظمی سید ابوالقاسم خویی(سال ۱۴۱۳ق) مدفون مسجد الخضراء نجف اشرف
💠آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
درس مرحوم آقای خویی خیلی جمع و جور و پخته و بی حشو و زوائد بود. آقای شيخ محمدرضا آل ياسين (فقیه عرب) به خود آقاى خويى گفته بود: افرادى كه به نجف مىآيند، به حساب درس شما مىآيند.
در زمان آقای خویی من به ایشان ارجاع میدادم؛ چون عدّهای از شاگردان وی نظیر آسید محمد باقر صدر، آقای خویی را مقدّم میدانستند.
▪️(جرعهای از دریا، ج۲ ص ۶۸۰)
#پوستر
#آیت_الله_خویی
---
🌐مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
👉 @mfeqhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در تجلیل از جایگاه مرحوم آیتاللهالعظمی خوئی(طاب ثراه)
🔺 انتشار به مناسبت هشتم صفر؛ سالروز ارتحال آیتاللهالعظمی خوئی (م ۱۴۱۳ق)
۱۰ صفر سالروز ارتحال آیتالله العظمی سید عبدالهادی شیرازی (م. ۱۳۸۲هـ.ق)
ملاک فقاهت
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
از آسید علی بهشتی (از علمای نجف اشرف) پرسیدم: در احتیاطات آقای بروجردی به چه کسی مراجعه کنم؟ گفت: آقای آسید عبدالهادی شیرازی؛ ولو آقای خویی در بعضی جهات بر ایشان ترجیح دارد.
گفتم: مراد شما از بعضی جهات چیست؟ گفت: از نظر فهم.
آقای خویی از نظر سرعت انتقال و فهم ترجیح دارد، ولی ملاک فقاهت را در آسید عبدالهادی بیشتر میبینم.
▪️جرعهای از دریا، ج ۲، ص ۵۸۵
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
#خبرنامه_پژوهشی
«نهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در فقه، حقوق و علوم انسانی»
متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/g55476
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۱۵ صفر
سالروز ارتحال ابن غضائری
از علمای رجالی شیعه (م. ۴۱۱ یا ۴۸۵
ه.ق)
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
ابن غضائری علاوه بر کتاب «الضعفاء»، کتاب «الثقات» نیز داشته، ولی چون به دست ما نرسیده و فقط جرحهای او به دست ما رسیده، به جرّاح بودن معروف شده است. نسبت او با سایر رجالیون در جرح و تعدیل، عامّین من وجه است؛ یعنی در برخی موارد که دیگران تعدیل کردهاند، جرح کرده و در مواردی هم بر خلاف دیگران، تعدیل کرده است.
(جرعهای از دریا، ج۴، ص ۳۵۵)
#پوستر
#ابن_غضائری
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ حکم نکاح با تغییر دین زوجه کافر- بخش اول
🔸انتقال زوجه از دینی به دین دیگر، خواه زوج مسلمان باشد یا کافر ذمّی صور مختلفی دارد:
۱. انتقال از اسلام به کفر،
۲. از کفر به اسلام،
۳. از کفر به کفر.
🔹صورت سوم در کتب سابقین کمتر مطرح گردیده، و پیش از شرایع، تنها در خلاف، مبسوط و اصباح کیدری به این مسأله پرداخته شده است و بقیۀ کتب، مسائل انتقال از کفر به کفر را مسکوت عنه گذاشتهاند.
🔸اصل کفر هم، آن گونه که در بحث جهاد مطرح شده دو قسم است: کفری که «لا يُقرُّ علیه اهله» و کفری که « يُقرُّ علیه اهله»؛ قسم اول (لا يُقرُّ علیه اهله) کفری است که از نظر حکومت اسلام، بقاء بر آن جایز نبوده و پیروان آن ناگزیرند از آن عدول کنند و در صورت خودداری، محکوم به قتل خواهند بود؛ مثل بت پرستی و وثنیت.
🔸قسم دوم (يُقرُّ علیه اهله) عبارت از کفری است که اگر کسی ذاتاً و ابتداءً به آن معتقد بود، متعرض او نمیشوند و حکومت اسلام به او اجازه میدهد که بر اعتقاد باطل خود باقی بماند؛ مثل یهودیت، نصرانیت و مجوسیت.
🔹 اکنون فرض مسأله اینگونه است که ازدواجى واقع شده بین دو نفر و آن ازدواج هم به حسب خود آن دين صحيح بوده و اسلام نيز با «لکل قوم نکاح» آن را صحيح دانسته، ولی زن تغيير دين داده، و از کفری به کفر دیگر منتقل شده است.
👈نظر به اینکه درباره هیچ یک از صور چهارگانه، روایتی به ما نرسیده است، برای یافتن حکم مسئله در هر یک از صور، باید بر اساس قواعد مشی کرد.
✳️متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/h43478
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲۷ صفر
سالروز ارتحال ابوالمعالی کلباسی اصفهانی ، فقیه اصولی(م ۱۳۱۵ه.ق):
میرزا ابوالمعالی کلباسی اصفهانی میگفته: در جوانی که من در نجف مشغول تحصیل بودم، کور شدم. ایشان به حرم حضرت امیر علیه السلام میرود و توسّل پیدا میکند. به حضرت میگوید که چشم، نعمتی از نعمتهای است و خداوند صلاح ندانسته و از من گرفته است؛ ولی چنین به نظر میآید که ما مطرود دستگاه الهی هستیم؛ چون خداوند نمیخواهد به دست من خدمتی به شرع بشود؛ زیرا روحانی بدون چشم نمیتواند برای مردم کاری بکند. معلوم میشود که ما چنین لیاقتی نداریم که به دست ما چنین خدمتی بشود و از این ناحیه خیلی ناراحتیم. ایشان گریه میکند و توسل پیدا میکند. همان جا به او القا میشود که معالجهات دست تو است. حس میکند که ریگی در دستش است. آن ریگ را به چشمش میکشد و چشمش باز میشود. میبیند: دُرّی است اهدایی حضرت. این درّ را نگین انگشت میکند و برای شفا و برای همه چیزها از آن استفاده میکند.
(جرعهای از دریا، ج۱، ص ۵۱۳)
#پوستر
---
@mfeqhi