📚 #گعده_کتاب
#مسابقه_معرفی_کتاب
کتابشناسی کتب حدیثیِ اهل سنّت
◀️ ۶. کتب مستخرج
🔺نویسنده کتاب شخص دیگری را جلوی خود میگذارد و طرق دیگرش را استخراج و جرح و تعدیل میکند.
به عبارتی در #مستدرک آنچه نویسنده نیاورده را میآورد ولی در #مستخرج همانی که نویسنده آورده را بررسی میکند و طرق دیگر را میآورد. همچنین عبارتهای دیگرِ این حدیث را میآورد. مهمترین این دسته هم #مستخرج_برقانی و #مستخرج_ابونعیم است.
ادامه دارد...
#کتب_مستخرج
#کتابشناسیکتبحدیثیاهلسنت
#استاداربابی
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
#مسابقه_معرفی_کتاب
غالیان در نگاه اهل بیت (علیهم السلام)
◀️با نظر به روایات معصومین علیهم السلام میتوان به این مطلب دست یافت که غالیان بدترین دشمنان اهل بیت به شمار می روند و اهل بیت بیشتر از هر جریان، فرقه یا تفکر دیگری با این جریان مبارزه داشتند.
⏪دلیل این مبارزه این بود که جریان احیاء دین بواسطه اهل بیت به ویژه در عصر صادقین علیهما السلام آغاز شده بود و بعد از جریان منع حدیث اهل بیت به دنبال یک #جریان_فقه_مدار بودند، غالیان با اباحه گری در شریعت و این که احکام دین صرفاً ظواهر هستند و لازم نیست به آنها توجه شود، زحمات ائمه را نابود می کردند.
⏮️امام صادق علیه السلام این گروه را حتی بدتر از یهود و مشرکین می دانستند.
الْغُلَاةُ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ یُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ وَ یَدَّعُونَ الرُّبُوبِیَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ لَشَرٌّ مِنَ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَی وَ الْمَجُوسِ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا [۱]
١.المناقب ج١ .ص ٢۶٣
#استاد_مفتخر
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
#مدیریت_سحر
#اذان_در_منزل
استاد حاج آقا شیخ جعفر ناصری (حفظه الله)
پدر ما برنامه ای برای سحرشان داشتند، بعد از کارهایشان وقتی اذان صبح میشد اذان را با صدای بلند در حیاط منزل میگفتند و این اذان گفتن در منزل خیلی اثرات و برکات دارد.
باید برای سحر برنامه داشت. وقتی انسان میتواند سحر اش را مدیریت کند که شبش را مدیریت کند.
۶ شهریور ١۴٠٢- اختتامیه دوره تابستانه مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
#مسابقه_معرفی_کتاب
⛔️ مدّعی مشاهده امام زمان در عصر غیبت کذّاب است!
«و سيأتي شيعتي من يدّعي المشاهدة الا فمن ادّعي المشاهدة قبل خروج السّفياني و الصّيحة فهو #كذّاب مفتر»
🔻طبق این توقيع امام زمان عليه السلام به علی بن محمد سمری آخرين نايب خود در غيبت صغری فرمودند: کسی که ادعای مشاهده امام را داشته باشد، كذّاب است.
🔸 سؤال: وضعیت بزرگانی از شیعه که ادعای ملاقات با حضرت را دارند چه می شود؟
✅ پاسخ: دو نوع #دیدار داریم که یکی مقبول و دیگری کذب است، آنکه منفی است #مشاهده است و آنکه می تواند مقبول باشد #رؤيت است.
🔹مشاهده از باب مفاعله سه شرط دارد:
١. معنای بین الاثنینی دارد.
٢. با اراده و قصد انجام می شود.
٣. شخص اختیاراً ماده فعل (شهود) را انجام میدهد.
🔹 اما در رؤیت خود حضرت اراده میفرمایند که چه زمانی، در چه مکانی، چه شخصی را به حضور بطلبند.
اللهُمَّ أَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشِیدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِیدَةَ وَ اکْحُلْ نَاظِرِی بِنَظْرَةٍ مِنِّی إِلَیْهِ...
#مهدویت
#استاد_هوشیار
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
رؤیای مرحوم محمد تقی مجلسی برای نگارش "روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه"
مرحوم محمد تقی مجلسی در مدح استادشان مرحوم شیخ بهایی اوصافی را بیان نموده، سپس می فرمایند :
بل هذا الشرح أيضا من فوائده (الشیخ البهائی) فإني رأيته في النوم و قال لي:
لِمَ لا تشتغل بشرح أحاديث أهل البيت صلوات الله عليهم؟
فقلت له: هذا شأنكم و أنتم أهله.
فقال: مضى زماننا و اشتغل و أترك المباحثات سنة حتى يتم.
و كان بعد ذلك الرؤيا في بالي إن اشتغل بذلك و لما كان هذا أمرا عظيما ما كنت أجترئ عليه حتى حصل لي مرض عظيم و وصّيت فيه و اشتغلت بالدعاء و التضرع إلى الله تعالى أن يغفر لي و يذهب بروحي فأصابني حينئذ سِنة.
فرأيت سيدي شباب أهل الجنة أجمعين قدامي جالسين عندي و سيد الساجدين فوق رأسي جالسا و أظهر إنا جئنا لشفائك و قال سيد الساجدين عليه السلام لا تطلب الموت #فإن_وجودك_أنفع.
فانتبهت من السِّنة و ذهب الوجع بالكلية و حصل العرق.
ثمَّ حصل لي سِنة أخرى فرأيت سيد الأنبياء و المرسلين و أشرف الخلائق أجمعين قائما في بيتي
فأردت أن أقبِّلَ رِجله فلم يدعني فشرعت في مدائحه بأنك الذي خلق الله تعالى الكونين لأجلك و جعلك متخلقا بأخلاقه الكمالية و جعلك أفضل من برأه الله، و أنت العالم بعلوم الله و القادر بقدرة الله و المتخلق بأخلاق الله
و هو صلى الله عليه و آله يتبسم و يقول: كذلك أنا، و كانت المدائح كثيرة اختصرتها.
ثمَّ قلت: يا رسول الله اهدني لأقرب الطرق إلى الله تعالى
فقال صلى الله عليه و آله هو ما تعلم! ...
◀️◀️◀️◀️◀️ (ادامه در پیام بعد)
🆔 @mfihketab
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️ (ادامه پیام قبل)
فقلت: يا رسول الله بأي شيء أعمل و كان مرادي إن اشتغل بالرياضات للوصول إلى الله أم بغيره مما يأمره صلى الله عليه و آله.
فقال صلى الله عليه و آله: #اعمل_بما_كنتَ_تعمل.
[ثم] قال صلى الله عليه و آله: جاء علي و فاطمة صلوات الله عليهما إلى عيادتك.
فأخذني البكاء و النحيب و قلت: أنا كلبهم أي مقدار لي حتى تجيء و يجيئان إلى عيادتي؟
فانشق جدار البيت و ظهرا عليهما السلام و للدهشة انتبهت فبكيت كثيرا ...
فانتبهت من ذلك الرؤيا و أولتها بالعلم و ألهمت بأن اشتغل بشرح الأحاديث فاشتغلت بذلك.
و لما كانت الطلبة مشغولين بالدرس كنت أُدغدغ في ترك الدروس بالكلية لكن #حصل_فیالتعطيلات_التوفيق من المنعم الوهاب
و حسبتها كانت سَنة على ما قال له شيخنا البهائي رضي الله تعالى عنه.
روضۀ المتقین ج ١۴ ص ۴٣۵
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
آرزوی #شیخ_حر_عاملی در علم و عمل
یقول محمّد الحر مؤلف هذا الکتاب قد رأیت من المهدی علیه السّلام معجزات فی النوم مرارا.
مِنْهَا أَنِّی کُنْتُ فِی عَصْرِ الصِّبَا وَ سِنِّی عَشْرُ سِنِینَ أَوْ نَحْوُهَا أَصَابَنِی مَرَضٌ شَدِیدٌ جِدّاً حَتَّی اجْتَمَعَ أَهْلِی وَ أَقَارِبِی وَ بَکَوْا وَ تَهَیَّئُوا لِلتَّعْزِیَةِ وَ أَیْقَنُوا أَنِّی أَمُوتُ تِلْکَ اللَّیْلَةَ.
فَرَأَیْتُ النَّبِیَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ الْأَئِمَّةَ الاِثْنَیْ عَشَرَ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ وَ أَنَا فِیمَا بَیْنَ النَّائِمِ وَ الْیَقْظَانِ.
فَسَلَّمْتُ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ، وَ صَافَحْتُهُمْ وَاحِداً وَاحِداً وَ جَرَی بَیْنِی وَ بَیْنَ الصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ کَلاَمٌ لَمْ یَبْقَ فِی خَاطِرِی، إِلاَّ أَنَّهُ دَعَا لِی.
فَلَمَّا سَلَّمْتُ عَلَی صَاحِبِ الزَّمَانِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ صَافَحْتُهُ بَکَیْتُ وَ قُلْتُ:
یَا مَوْلاَیَ أَخَافُ أَنْ أَمُوتَ فِی هَذَا الْمَرَضِ وَ لَمْ أَقْضِ وَطَرِی مِنَ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلِ
فَقَالَ لِی: لاَ تَخَفْ فَإِنَّکَ لاَ تَمُوتُ فِی هَذَا الْمَرَضِ بَلْ یَشْفِیکَ اللَّهُ وَ تَعْمُرُ عُمُراً طَوِیلاً
ثُمَّ نَاوَلَنِی قَدَحاً کَانَ فِی یَدِهِ فَشَرِبْتُ مِنْهُ وَ أَفَقْتُ فِی الْحَالِ وَ زَالَ عَنِّی الْمَرَضُ بِالْکُلِّیَّةِ، وَ جَلَسْتُ فَتَعَجَّبَ أَهْلِی وَ أَقَارِبِی وَ لَمْ أُحَدِّثْهُمْ بِمَا رَأَیْتُ إِلاَّ بَعْدَ أَیَّامٍ.
اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، الفصل السابع عشر، مجلد ۵ صفحه ۳۳۹
🆔 @mfihketab
حکایات خواندنی دیگری از مرحوم شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعه در صفحات ۳۳۸ - ٣۴١ از جلد ۵ این کتاب (اثبات الهداة بالمعجزات و الکرامات) وجود دارد.
👈کتابخوان قائمیه
https://www.ghbook.ir/Book/6566
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
برطرف شدن ضعف چشم با خاک کف پای زوار امام حسین علیه السلام
مرحوم حجّة الاسلام والمسلمین حاج میرزا مهدی بروجردی[۱] نقل میکردند:
من همراه مرحوم آیت اللَّه العظمی آقای حاج سید محمّدرضا گلپایگانی به مکّه مشرّف شدیم، بعد از مراجعت تصمیم گرفتیم که کربلا مشرّف شویم، ولی قطار پیدا نمی شد، تا آن که بالاخره قطاری آمد ولی جمعیت آن قدر زیاد بود که ناگزیر شدیم در واگنهایی که مخصوص حمل حیوانات بود سوار شویم!
به همراه ما نیز عربهایی بودند که قصد زیارت امام حسین علیه السلام را داشتند.
وقتی متوجّه قصد آنان شدم، رقّت و حالتی خاصّ به من دست داد، چشم من نیز خیلی ضعیف بود به طوری که قرآنهای بزرگ را باید خم میشده تا قرائت کنم.
در آن حال به قصد استشفا مقداری از خاک کف پای شخص عربی را برداشته و به چشم خود مالیدم، به لطف خدا ضعف بینایی من برطرف شد به طوری که هم اکنون موقع خواندن کتاب دعا و غیر آن اصلاً احتیاجی به عینک ندارم و قرآنهای ریز خط را به راحتی میتوانم بخوانم.
🖋روزنه هایی از عالم غیب (آیت الله سید محسن خرازی) ، صفحه ۱۱۸
[۱]. ابوالزوجه آیت اللَّه العظمی حاج سید محمّدرضا گلپایگانی.
https://www.ghbook.ir/Book/915
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
#مسابقه_معرفی_کتاب
🖋پیشنهاد سیر مطالعاتی تاریخ اسلام
سیر مطالعات تاریخ اسلام که از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه ارائه گردیده، علی رغم مزایایی که دارد، به دلایلی از جمله طولانی بودن، موجب عدم انس طلاب با مطالعات تاریخی بوده است.
از این رو حجة الاسلام و المسلمین سلیمانی امیری (زید عزه) [١] سیر مطالعاتی دیگری را در ٣ مرحلهی #مقدماتی، #متوسطه و #پیشرفته، ارائه دادهاند که به دلیل اختصار (نسبی) و تحلیلی بودن، زمینهی انس و استفاده بیشتر طلاب از مباحث تاریخی را فراهم می آورد.
سیر پیشنهادی استاد سلیمانی را در @mfihketab مشاهده بفرمائید.
[١]. محقق و پژوهشگر، استاد حوزه و دانشگاه، دکترای تاریخ و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سره)
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
#مسابقه_معرفی_کتاب
🖋معرفی سیر مطالعاتی تاریخ اسلام
الف) #مرحله_مقدماتی
١. جلد ١ تا ۴ پیشوایان هدایت
📝حجة الاسلام استاد سید منذر حکیم با همکاری عدی غریباوی با ترجمه حجةالاسلام عباس جلالی٢. سیره پیشوایان 📝 حجة الاسلام استاد
مهدی پیشوایی(ره) ٣. شعاعی از نیر اعظم رهیافتی به منظومهی فکری رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای (دام ظله) دربارهی حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) 📝
دفتر فرهنگی فخر الأئمة (ع)۴. تاریخ تحلیلی اسلام
📝حجةالاسلام استاد جواد سلیمانیامیری ۵. پس از غروب تحلیل رخدادهای پس از رحلت پیامبر (ص) تا پایان عصر سومین زمامدار
📝حجة الاسلام استاد یوسف غلامی🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
#مسابقه_معرفی_کتاب
🖋معرفی سیر مطالعاتی تاریخ اسلام
ب) #مرحله_متوسطه
١. جلد ۵ تا ٨ پیشوایان هدایت
📝حجة الاسلام استاد سید منذر حکیم با همکاری عدی غریباوی با ترجمه حجةالاسلام عباس جلالی
٢. تاریخ اسلام از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام (ص)
📝 حجة الاسلام استاد مهدی پیشوایی (ره)
٣. جریان شناسی فکری سیاسی صدر اسلام
📝حجةالاسلام استاد جواد سلیمانی امیری
۴. تاریخ عصر غیبت
نگاهی تحلیلی به عصر غیبت امام دوازدهم (عج)
📝گروه مؤلفان
۵. مقتل جامع سیدالشهداء (علیه السلام)
📝گروهی از تاریخ پژوهان
۶. انسان ٢۵٠ ساله (حلقه دوم)
نگاهی یکپارچه به سیره سیاسی و روش مبارزاتی ائمه (علیهم السلام)
📝رهبر معظم انقلاب آیة الله خامنه ای (دام ظله)
٧. همرزمان حسین علیه السلام
📝ده گفتار از حضرت آیت الله خامنهای (دام ظله) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (علیهمالسّلام)
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
#مسابقه_معرفی_کتاب
🖋معرفی سیر مطالعاتی تاریخ اسلام
ج) #مرحله_پیشرفته
١. جلد ٩ تا ١۴ پیشوایان هدایت
📝حجة الاسلام استاد سید منذر حکیم با همکاری عدی غریباوی با ترجمه حجةالاسلام عباس جلالی
٢. حیات فکری و سیاسی امامان شیعه
📝 حجة الاسلام استاد رسول جعفریان
٣. تاریخ اسلام از سقیفه تا کربلا
📝 حجةالاسلام استاد مهدی پیشوایی (ره)
۴. ریزش خواص در حکومت امیر مؤمنان (علیه السلام)
بررسی عوامل لغزش ۶۶ تن از خواص در حکومت علوی
📝حجةالاسلام استاد جواد سلیمانی امیری
۵.در انتظار ققنوس
کاوشی در قلمرو موعود شناسی و مهدی باوری
📝سید ثامر هاشم العمیدی با ترجمه حجة الاسلام مهدی عليزاده
۶. تاریخ تشیع از آغاز تا پایان غیبت صغری
📝حجة الاسلام استاد غلامحسن محرمی
🆔 @mfihketab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #گعده_کتاب
#اربعین
🌀اربعین سال آینده میخواهیم زائر حضرت سیدالشهداء علیه السلام باشیم؟
از حالا باید آماده شویم...
مرحوم آیت الله مصباح یزدی (قدس سره)
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
#مسابقه_معرفی_کتاب
اعتبارسنجی روایات با روش «تاریخ گذاری در حدیث»
♦️یکی از روش های محققان غربی در بررسی اعتبار حدیث، نگاه به تاریخ حدیث است.
♦️در روش تاریخ گذاری حدیث در اعتبارسنجی یک روایت، علاوه بر بررسی وثاقت رُوات سند، متن حدیث با تاریخ و سیره مقایسه می گردد.
♦️نمونهی استفاده از این روش را می توان در مقاله «تاریخ گذاری حدیث لن یفلح قوم ولّوا امرهم امرأة بر اساس روش تحلیل متن و اسناد» مشاهده نمود. [١]
در این مقاله اعتبار روایت «لَقَدْ نَفَعَنِيَ اللَّهُ بِكَلِمَةٍ أَيَّامَ الْجَمَلِ لَمَّا بَلَغَ النَّبِيَّ ص أَنَّ فارساً [فَارِسَ] مَلَّكُوا ابْنَةَ كِسْرَى فَقَالَ لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَّوْا أَمْرَهُمُ امْرَأَةً.» [٢] که در منابع اهل سنت نقل و در بعضی متون فقهی شیعه نیز بدان استناد شده است، بررسی می شود.
♦️نویسنده مقاله با بررسی تاریخ ایران در زمان دختر کسری که ایران در اوج اقتدار بوده و هم چنین با بررسی سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد بانوان، #مجعول بودن روایت مذکور را نتیجه گرفته است.
[١]. http://hadith.riqh.ac.ir/article_10671.html
[٢]. صحیح بخاری، ج 158/5، ح 4424، کتاب المغازی، باب کتاب النبی الی کسری و قیصر ج124/8، ح 7099
#استاد_روستایی
#روش_تاریخ_گذاری_حدیث
#حدیث_نواقص_العقول
🆔 @mfihketab
May 11
طلاب عزیز
مهلت ارسال #عکس_نوشته های مربوط به مباحث دوره تابستانه، تا تاریخ ٣١ شهریور ماه به شناسه @sai110 می باشد.
🌷
📚 #گعده_کتاب
#مسابقه_معرفی_کتاب
⁉️آیا امیرالمؤمنین علی علیه السلام زنان را #نواقص_العقول دانسته اند؟
در عبارتی منسوب به امیرالمؤمنین علی علیه السلام چنین آمده :
مَعَاشِرَ النَّاسِ اِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْاِیمَانِ، نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ، نَوَاقِصُ الْعُقُولِ... [١]
♦️با مراجعه به مصادر نهج البلاغه، معلوم می شود اولین باری که این خطبه در منابع شیعه آمده است در کتاب المسترشد ابن جرید طبری [٢] است که سندش مرسل است، مضافاً اینکه در سند خطبه یک راوی عامی به نام #عامر_بن_شعبی وجود دارد که محل بحث است و امام حسین علیه السلام از او برای حرکت با خود دعوت فرمودند ولی عامر نپذیرفت.
♦️همین خطبه بدون فقره نواقص العقول در کتاب #الغارات آمده است.
⚠️ از این رو یک احتمال در مقام این است که بعید نیست فقره نواقص العقول، اضافاتی از روایان عامی باشد که به خطبه حضرت افزوده شده است.
[١]. نهج البلاغه خطبه ٨٠
[٢]. المسترشد فی الامامة، محمد بن جریر بن رستم طبری، از علمای شیعه در اواخر قرن٣ و نیمه اول قرن۴.
#استاد_روستایی
#حدیث_نواقص_العقول
#نهج_البلاغه
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
🔖#فائده
🖋محمّد بن جریر طبری نام سه تن از مشاهیر است :
١. محمد بن جریر بن یزید طبری (متوفای ۳۱۰ق) از دانشمندان اهل سنت و صاحب تفسیر و تاریخ طبری.
٢. محمد بن جریر بن رستم طبری آملی ملقّب به طبری کبیر، از علمای شیعه در اواخر قرن ٣ و نیمه اول قرن ۴ و صاحب المسترشد فی الامامة.
٣. محمد بن جریر طبری صغیر از علمای شیعه در قرن ۵ صاحب دلائل الامامة و معاصر مرحوم شیخ طوسی و نجاشی.
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
سیّد محمّدتقی بن سیّد عبدالرزاق موسوی اصفهانی (۱۳۰۱-۱۳۴۸ ه.ق) معروف به «فقیه احمدآبادی» عالم، خطیب و از مجتهدان اصفهان در قرن چهاردهم هجری قمری بود.
وی از علمای اصفهان کسب فیض کرده و به درجه اجتهاد رسید و از شیفتگان و دلباختگان حضرت ولیعصر (عجلاللّهتعالیفرجهالشریف) بود و بنا بر آنچه در کتابش آورده تشرفاتی به محضر آن حضرت داشته است.
با وجود کمی سن، حدود هفده جلد کتاب و رساله نگاشت که از میان آنها چهار جلد پیرامون حضرت مهدی (علیهالسّلام) و غیبت و انتظار و وظایف منتظران است و کتاب مکیال المکارم معروفترین اثر اوست.
بنا بر برخی نقلها این عالم به دست فرقه بهائیت مسموم و به شهادت رسید و در تخت فولاد اصفهان دفن شده است.
در دوران عمر کوتاه اما پربرکتش حدود هفده جلد کتاب و رساله نگاشت که از میان آنها چهار جلد پیرامون حضرت مهدی (علیهالسّلام) و غیبت و انتظار و وظایف منتظران میباشد.
فقیه احمدآبادی در ده سالگی بر نصاب الصبیان شرح نوشت و در پانزده سالگی کتاب ایضاح الشبهات را نگاشت و در بیست و پنج سالگی کتاب ابواب الجنات فی آداب الجمعات را تالیف کرد و سرانجام در سن سی سالگی به فرمان امام عصر (علیهالسّلام) اثر ارزشمند خود را درباره آن حضرت (علیهالسّلام) و وظایف منتظران و دعا برای آن وجود شریف آغاز کرد و تا پایان عمر به تحقیق و تالیف و تکمیل آن اهتمام و اشتغال داشت.
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم (علیهالسّلام)
بنا بر آنچه که سید محمدعلی روضاتی در مقدمه کتاب درباره آن نگاشتهاند:
«کتابی است ارزنده، ابتکاری و مهم؛ مؤلف بسیاری از مطالب مربوط به عقیده مهدویت و موضوع حضرت حجت (علیهالسّلام) را تحت عنوان «دعا برای آن حضرت و تضرع به درگاه الهی برای حفظ وجود شریف امام عصر (علیهالسّلام) از ناملایمات و آفات» مورد بررسی قرار داده است».
این کتاب مشتمل بر بحثهای مختلف و بسیار با اهمیت در زمینههای فقه، حدیث، کلام، رجال، تفسیر و حتی فلسفه و ادبیات است که با اسلوبی بدیع و سبکی جالب و نتیجه گیریهایی فنی همراه میباشد.
در این کتاب با دلایل عقلی و نقلی ثابت شده که دعا برای امام عصر (علیهالسّلام) از مهمترین وسائل برای رسیدن به مراحل عالی کمال و نیل به درجات برجسته معنوی است و آثار دنیوی بسیاری را نیز در پی دارد.
این اثر به شهادت صاحب نظران، از نظر جامعیت و ژرفاندیشی و بهرهگیری از علوم عقلی و نقلی و استنباطات دقیق و اجتهادات عمیق از آیات و روایات بینظیر بوده و به خوبی میتوان دست عنایت مولا که مؤلف را هدایت و دلالت میکند دید.
آیتالله صافی گلپایگانی (رحمۀ الله علیه) درباره این کتاب مینویسد:
این کتاب گویای حوصله فراوان مؤلف و گستردگی تحقیق و تفکر و تلاش اوست و در موضوع خود بینظیر است و جز این کتاب در موضوع مهدویت و آداب دعا بر حضرت مهدی (علیهالسّلام) و فواید آن، کتابی سراغ ندارم.
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
⁉️آیا واقعا امام زمان هنگام ظهور ندای «ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشانا» سر می دهند؟
♦️با اینکه خیلی معروف شده است که حضرت هنگام ظهور چنین ندایی را سر می دهند ولی تنها منبع این مطلب کتاب «الزام الناصب» است که در سال۱۳۲۶ق یعنی ۱۲۰ سال پیش نوشته شده است و به غیر از این کتاب هیچ منبعی این مطلب را نقل نکرده است.[۱]
♦️در کتاب «الغیبه نعمانی» خطبه ی حضرت هنگام ظهور نقل شده است که در هیچ کدام از عبارات آن سخنی از امام حسین علیه السلام نیست.[۲]
[۱]إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف / ج2 / 233 / الغصن التاسع في ما يقع في زمانه و رجعته و رجعة سائر الأئمة بعد ظهوره ..... ص : 231
[۲]الغيبة للنعماني / النص / 281 / باب 14 ما جاء في العلامات التي تكون قبل قيام القائم ع و يدل على أن ظهوره يكون بعدها كما قالت الأئمة ع
#مهدویت
#علائم_ظهور
#استاد_هوشیار
🆔 @mfihketab
📚 #گعده_کتاب
🏴شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد
...حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْعَسْكَرِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ:
أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ اَلْيَتِيمِ اَلَّذِي اِنْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ، يُتْمُ يَتِيمٍ اِنْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لاَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لاَ يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ.
أَلاَ فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا #عَالِماً_بِعُلُومِنَا وَ هَذَا اَلْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا اَلْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ
أَلاَ فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا #كَانَ_مَعَنَا فِي اَلرَّفِيقِ اَلْأَعْلَى .
الاحتجاج ج ۱، ص ۱۵
https://noorlib.ir/book/view/1408?volumeNumber=1§ionNumber=1&pageNumber=15&viewType=html
🆔 @mfihketab