eitaa logo
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
603 عکس
37 ویدیو
7 فایل
💠کانال رسمی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی 🌍 وب سایت: https://www.mfos.ir 📞 شماره تماس:32401545-025 📌 نشانی: قم/بلوار شهید صدوقی/خیابان حضرت ابوالفضل(علیه السلام)/فاز 3 مجتمع شهید صدوقی/موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ارتباط بامدیرکانال ایتا موسسه:mfosi@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فرازی از دعای امام رضا برای حضرت مهدی علیهماالسلام 🔸خداوندا، ما را از خستگی و تنبلی و سستی (در مسیر یاری حضرت مهدی علیه السلام) پناه بده. 🔹اللّٰهُمَّ ... وَأَعِذْنا مِنَ السَّأْمَةِ وَالْكَسَلِ وَالْفَتْرَةِ (فی امره) 📚 مفاتیح الجنان 🆔@mfos_ir
🔰درس خارج، درس کشف روش‌هاست استاد علیدوست: 🔅یکی از اهداف درس خارج که هم محصل، هم استاد باید دنبال آن باشد، یاد گرفتن فوتهای کوزه گری، یاد گرفتن روشها، مدیریت بحث. این را خیلی دقت کنید. یعنی هم باید اهل این کار باشد حالا اگر استاد هم نبود خود محصل این کمبود را جبران کند. روشها را در درس خارج بگیرد. 🔹مثلاً وقتی یک مسئله ای در عبادات، سیاسات، معاملات مطرح شد، ببیند که فلان چگونه این بحث را اداره کرد. دیگری چه کار کرد. چون در درس خارج فرض بر این است که انسان، افكار مختلف را می بیند. باید ببیند میرزای نائینی مثلاً روش مدرسه ای دارد روش ریاضی دارد صغری کبری نتیجه دارد یا روش تجمیع ظنون دارد. آیا می آید قاعده محور رفتار می کند دربستی یا نه، می آید قرائن و شواهد را کنار هم می چیند؟ درس خارج، درس کشف روشهاست. اگر روش را درنیاورید و نیاوریم یكی از اهداف درس خارج می لنگد. 🔸دیدید بعضی ها می گویند فلانی سی سال درس فلان آقا رفت....ببینید سی سال که درس خارج نمی خواهد. اگر کسی سی سال درس خارج برود یا درس مشكل دارد یا شاگرد مشكل دارد یا هردو مشكل دارند. برای چه سی سال درس خارج می روی رها کن. این برای این است که درس نتوانسته متد، روش بدهد و الا اگر درس از یک روش متابعت کند این همه وقت نیاز ندارد. 🆔@mfos_ir
🔸در مشروطیت، نقش علما، نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. مقام معظم رهبری مدظله ۱۳۸۵/۰۲/۰۹ 🔰نشست تبیینی، سیاسی منشاء،‌ابعاد و نتیجه اختلاف علما در مشروطه (مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم سید کاظم یزدی مرحوم نائینی و مرحوم شیخ فضل‌الله نوری) 🎤حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی زیدعزه، مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی 🗓سه شنبه ۱۶ مرداد ماه ساعت ۱۱ 🏢 نمازخانه مؤسسه عالی‌ فقه و علوم‌اسلامی 🆔@mfos_ir
📷 گزارش تصویری از نشست تبیینی، سیاسی که صبح امروز با موضوع "منشاء،‌ ابعاد و نتیجه اختلاف علما در مشروطه" با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی زیدعزه "مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی " برگزار گردید. 🆔@mfos_ir
✅ نمایی از ماهنامه‌های داخلی موسسه عالی‌فقه و علوم‌اسلامی 💢مدرسه عالی فقه‌های تخصصی ⬅️بیت کوین صرفا یک رمز الکترونیکی و دیجیتال است که هیچ ارزش ذاتی ندارد ▫️نسبت به بیت کوین دو دیدگاه وجود دارد. از نظر بعضی بیت کوین یک کالا است و از نظر بعضی پول رمزی است. 🔸اگر موافق با اعتباری که مخترعین کرده‌اند یا اعتباری که عرف استعمال کنندگان از بیت کوین، برای آن قائل هستند، آن را پول بدانیم، این بحث مطرح می شود که اگر پول دارای ارزش ذاتی باشد، نظیر ضرب درهم و دینار، دلیلی بر عدم جواز استخراج آن نیست مگر اینکه در آن غش و حیله راه یابد نظیر ضرب سکه مغشوش؛ واگر فاقد ارزش ذاتی باشد، نظیر خلق پول اعتباری، جواز آن با شرایط خاص در اختیار حاکمیت است و دیگران مجاز نخواهند بود. 🔹یکی از ویژگی بیت کوین این است که هرچند راه بدست آوردن آن، منضبط و مستلزم صرف هزینه بالا است، لکن باید توجه داشت که آنچه به عنوان پاداش فعالیت پرداخت می شود و نقش پول را ایفا می کند (بیت کوین)، صرفا یک رمز الکترونیکی و دیجیتال است که هیچ ارزش ذاتی ندارد و در ازاء آن حقی به ذمه کسی نیامده و احدی متعهد نسبت به ارزش آن نیست بلکه ارزش آن از ناحیه اقبال و تقاضایی است که به مرور توسط استخراج کننده ها و خریداران، بوجود آمده. 🔅بنابراین اگر خلق اعتبار و پول توسط نهادهای خارج از حاکمیت را مجاز ندانیم، به طریق اولی، نباید خلق بیت کوین را جائز بدانیم. 📚 موضوع پژوهش: موضوع شناسی و بررسی ادله حرمت و بطلان استخراج بیت کوین 🖋ابوذر تهوری؛ دانش پژوه گروه فقه اقتصاد 🆔@mfos_ir
📷 گزارش تصویری از شب اول مراسم عزاداری هیئت طلاب موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی(نماینده خبرگان و مسئول انتشارات دفتر رهبری در قم و نویسنده کتاب فلسطین مجموعه فرمایشات رهبری) که بمناسبت ایام عزای اهل بیت علیهم‌السلام و با گرامیداشت شهدای مقاومت برگزار گردید. 🆔@mfos_ir
✅ از ویژگی‌های‌ محتوایی موجود در قوانین مجلس و غیر موجود در فقه استاد سیدمحمدعلی مدرسی: 1️⃣بخش مهمی از قوانین مجلس شورای اسلامی را احکام تشکیل می دهد (احکامی که مبتنی بر تشخیص مصلحت و مفسده توسط مجلس است)....احکام حکومتی (ولایی) گر چه ضوابط فقهی دارد لکن جزء گزاره‌های علم محسوب نمی‌شود...در فقه از اصل حکم حکومتی و ضوابط آن و حدود ولایت حاکم (به طور کلی) بحث می‌شود. خلاصه حکم حکومتی می‌تواند از نظر محتوا شرایط یک قاعده داشته باشد و در قالب قانون در آید ولی یکی از مسائل علم فقه محسوب نشود مگر استطرادا. 2️⃣ برخی قوانین مجلس (از حیث موضوع) مصداق گزاره فقهی است (به تعبیر دیگر مطابق حکم فقهی جزئی است). مثلاً یک حکم کلی در فقه وجود دارد به این صورت که مسلط کردن بر مقدرات و سرنوشت مسلمانان حرام است. مجلس تصویب می‌کند رابطه اقتصادی یا سیاسی با فلان کشور (که تسلط ساز است) ممنوع است. 3️⃣برخی قوانین مخلوطی از حکم فقهی و حکم حکومتی است. مثل قانون بانکداری بدون ربا که مشتمل بر گزاره‌های متعدد است. برخی از آنها منطبق بر حکم اولی است (مثل بطلان قرض ربوی، یا جواز و نفوذ عقد مضاربه،) برخی از آنها از جنس حکم حکومتی است (مثل تعیین سقفی خاص برای سود تسهیلاتی که بانک‌ها طبق عقود اسلامی در اختیار افراد قرار می‌دهند.) 🆔@mfos_ir
📷 گزارش تصویری از شب دوم مراسم عزاداری هیئت طلاب موسسه عالی‌فقه و علوم‌اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد مدنی که بمناسبت ایام عزای اهل بیت علیهم‌السلام و با گرامیداشت شهدای مقاومت برگزار گردید. 🆔@mfos_ir