eitaa logo
اَحْلی مِنَ الْعَسَل
84 دنبال‌کننده
408 عکس
352 ویدیو
17 فایل
به کانال اَحْلَی مِنَ الْعَسَل(شیرین تر از عسل) خوش آمدید راه ارتباطی: @alajab لینک دعوت: https://eitaa.com/joinchat/87294002C93ca44b5db
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️حکمت شماره 1 امام علی علیه السلام فرمودند: هر ظرفی با ریختن مظروف در آن بالاخره پر می شود و سرریز می شود، مگر ظرف علم که هرچه یاد بگیری، وسعت آن ظرف بیشتر می شود و قدرت یادگیری بیشتری پیدا می کنی (چرا که اگر ده مسئله بدانی ظرفیت برای یادگیری پنجاه مسئله پیدا می کنی و با یادگیری پنجاه مسئله ظرفیت پانصد مسئله را خواهی داشت والی آخر...) «حکمت 205 نهج البلاغه». کانال👈احلی من العسل @mgaroose
☀️حکمت شماره 2 👌اهمیت توجه داشتن به ریشه و علت اصلی امور امام علی علیه السلام در وصیتی به فرزندش محمد حنفیه فرمودند: در جنگ همواره اتاق فکر جنگ را در نظر داشته باش و نه فقط سپاهیان مقابل خود را. آری، ریشه واقعه عاشورا و تمام عاشوراها را نیز باید در سقیفه جستجو کرد که به فرموده مرحوم کمپانی: فما رماه اذ رماه حرمله# و انما رماه من مهّد له سهم اتی من جانب السقیفة# و قوسه علی ید الخلیفة یعنی تیری که در کربلا گلوی علی اصغر ع را درید، از کمانی که در سقیفه به دست خلیفه کشیده شده بود، رها شد و نه از دست حرمله های در ظاهر صحنه... و لذاست که امام حسین علیه السلام روز عاشورا پیامبر (ص) را اینگونه مورد خطاب قرار دادند: یا رسول الله... قتلنی فلان و فلان... کانال👈احلی من العسل @mgaroose
☀️ حکمت شماره 3 ❓فرق عدالت، عفو و صفح : عفو بالاتر از عدالت است، که عدل بر همه واجب است، و عفو و احسان در رتبه بالاتر قرار دارند، و بالاتر از عفو، صفح است که یعنی انسان علاوه بر بخشیدن، بدیهایی که به او شده را از یاد خود نیز ببرد و از صفحه دل پاک کند، تا اینجا برای ما ممکن است، لکن بالاتر از این فقط کار خداست، که کاری می کند که حتی از یاد ظالم می رود که ظلم کرده، چرا که در این دنیا، ما هرچه آن کسی را که به ما ظلم کرده، ببخشیم و عفو کنیم، او شرمنده تر می شود، لکن خداوند کاری می کند که از یاد طرف می رود که بدی کرده که این فقط از خدا برمی آید، فی المثل، حضرت حر ریاحی، در بهشت اصلا یادش نیست که جلوی امام حسین علیه السلام را گرفته، که اگر یادش بیاید، اذیت و عذاب می شود درحالی که در بهشت آزاری نیست، آری، این خداست... (علامّه جوادی آملی) کانال👈احلی من العسل @mgaroose
☀️حکمت شماره 4 ❓چرا پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام، همیشه بر طبق علم غیب خود عمل نمی کنند؟ علم غیب اهل البیت ع سند فقهی نیست و علم فقه که افعال و تکلیف مکلفین را بیان می کند، مستند به ظواهر آیات و روایات و عقل می باشد نه به علم غیب و لذا اگر امامی به موضوعی علم غیب داشت، این علم غیب او را مکلف نمی کند که به متعلق علم غیبش عمل کند و چه بسا که نباید هم بکند چرا که او مامور به ظاهر است و باید با مردم مثل آنها و به طور عادی رفتار نماید وگرنه آبرویی برای کسی نمی ماند، چرا که آنها اعمال و نیات ما را می دانند و اگر قرار باشد بگویند که دیگر اختیاری برای بشر نمی ماند، لذاست که امامان ما با وجود علم به شهادت، به مصاف آن رفته اند، برای اینکه آنها مامور به ظاهر هستند، یعنی مامورند و وظیفه دارند و بر آنها واجب است که طبق واجب عمل کنند و طبق علم غیب عمل ننمایند مگر الهام و اذن و دستور الهی در میان باشد، مثل پیامبر ص که فرمودند من در محکمه با اینکه می دانم حق با چه کسی است و باطل کیست، لکن فقط و فقط طبق شاهد و قسم های شما قضاوت می کنم (انما اقضی بینکم بالبینات و الایمان) و لذا اگر طبق بینه و قسم به نفع کسی حکم کردم، یعنی بر طبق مستندات ارائه شده از شما، حق به ناحق رسید، او در ظاهر گرچه برنده شده است ولی نمی تواند حق دیگری را ببرد و بگوید که من از دست خود پیامبر ص گرفته ام، چرا که این آتشی است که او دارد می برد. یا مثل آنجایی که یکی از صحابه و افسران ایشان شهید شدند که مردم سوال کردند که یا رسول الله آیا ما به شما تسلیت بگوییم یا تبریک؟ تبریک برای شهادت و تسلیت برای از دست دادان چنین یاورانی؟ که پیامبر ص فرمودند: به من تسلیت بگویید چرا که او بدهی داشت و ذمه اش مشغول بود، و من می دانستم لکن من که نمی توانم بگویم و آبروی دیگران را ببرم. و یا مثل نامه حضرت علی ع به ابن منذر، که حضرت نوشتند من خیال می کردم که شما مثل پدرتان که آدم خوبی بود، خوب هستید و لذا شما را به کارگزاری منصوب کردم لکن شما چنان نبوده اید که این را حضرت از قبل هم می داند ولی او باید بر طبق ظاهر و ادلۀ ظاهری که مردم هم می توانند آن را اقامه کنند و یا بپذیرند، رفتار نموده و حکم کنند. یا مثل علم امام حسین ع و سایر ائمه به شهادت خودشان، و موادری مثل موارد مذکور، که وقتی حل شد که علم غیب سند فقهی نیست، همه این سوالات حل می شوند. (علامه جوادی آملی) @mgaroose
☀️حکمت شماره 5 🌹داستان شمع و شاهد پروین اعتصامی شعری دارد که در آن گفتگوی یک شمع با یک زیباروی(شاهد) را به تصویر می کشد که شمع در این داستان مثال شهیدی است که می سوزد تا برای پیشرفت دیگران نورافشانی کند لکن دیگران کارها و پیشرفت ها را نتیجه هنرنمایی و عملکرد خودشان می دانند... شاهدی گفت بشمعی کامشب در و دیوار، مزین کردم دیشب از شوق، نخفتم یکدم دوختم جامه و بر تن کردم دو سه گوهر ز گلوبندم ریخت بستم و باز بگردن کردم کس ندانست چه سحرآمیزی به پرند، از نخ و سوزن کردم صفحهٔ کارگه، از سوسن و گل بخوشی چون صف گلشن کردم تو بگرد هنر من نرسی زانکه من بذل سر و تن کردم شمع خندید که بس تیره شدم تا ز تاریکیت ایمن کردم پی پیوند گهرهای تو، بس گهر اشک بدامن کردم گریه‌ها کردم و چون ابر بهار خدمت آن گل و سوسن کردم خوشم از سوختن خویش از آنک سوختم، بزم تو روشن کردم گر چه یک روزن امید نماند جلوه‌ها بر درو روزن کردم تا تو آسوده‌روی در ره خویش خوی با گیتی رهزن کردم تا فروزنده شود زیب و زرت جان ز روی و دل از آهن کردم خرمن عمر من ار سوخته شد حاصل شوق تو، خرمن کردم کارهائیکه شمردی بر من تو نکردی، همه را من کردم این شاهد که در حال طعنه زدن به شمع بود و به او می گفت که ای شمع تو به چه دردی می خوری، بیا و هنرنمایی مرا ببین که چه دوختم و بر تن کردم و... که شمع که مثال شهدا هست،چنین جواب داد: شمع خندید که بس سوخته شدم تا زتاریکیت ایمن کردم... و در نهایت تمام سخن را چنین گفت که: کارهایی که شمردی بر من تو نکردی همه را من کردم... آری، امروز مسئول جمهوری اسلامی وقتی با تمام افتخار روبان افتتاح و تأسیس را پاره می کند باید از عمق جان بگوید: بسم رب الشهداء و الصدیقین... @mgaroose
☀️ حکمت شماره6 🔥 عذاب استیصال سالها و سالها خصوصا آمریکا و انگلیس دیگران را عقب افتاده می دانستند و همواره قدرت پوشالی خود را در بوق و کرنا می‌کردند، لکن امروز عاجزتر از تمام ملت هایی که یک عمر سرکوفت و برچسب عقب افتادگی را از همین مستکبرین خورده بودند، شده اند... یکی شده رتبه اول عجز در عالم و دیگری رتبه دوم... و باش تا صبح دولتش بدمد... آری، چه زیبا فرمود خداوند حکیم در قرآن کریم: 🌸تَبَتْ يَدا أبي لهبٍ و تَبّ🌸 ْما أَغْنَىٰ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ🌸 یعنی، بریده باد دست ابو لهب که سنگ بر پیامبر خدا ص می زد، ( ابو لهب های زمان نیز سنگ بر امت ایشان می‌زدند...) ثروتش و آنچه از امكانات به دست آورد چیزی [از عذاب خدا را كه در دنیا عذاب استیصال است‌] از او دفع نكرد.( سوره مسد.1-2) @mgaroose
☀️حکمت شماره 7 🤲دعا و مناجات 💧دستی که به طرف خداوند بالا برود خالی بر نمی گردد... دعا هم طلب است و هم مطلوب، دعا عین اجابت است (چه مستجاب شود و چه نشود، مطلوب است)، هم وسیله است و هم غایت، هم مقدمه است و هم نتیجه و هدف، (مطهری ره، بیست گفتار) و به قول آلکسیس کارل، دعا پرواز روح به سوی خداست (نیایش) امام سجاد(علیه السلام) فرمودند: «دعای مؤمن از سه حال خارج نیست؛ یا برایش ذخیره می گردد یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را که می خواهد به او برسد دفع می کند.»(میزان الحکمه)، این یعنی دستی که به طرف خداوند بالا میرود خالی برنمی گردد، چرا که خداوند کریم تر از آن است که خواستۀ بنده ضعیف خود را رد کند. پیامبر(ص) فرمودند: ...وَ أَمَّا أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعَاء، یعنی عاجزترين مردم كسى است كه از دعا كردن عاجز باشد (مجموعة ورام) دعا یعنی انسان حالی را مجسم کند که گویا لاعلاج ترین درد عالم را گرفته و با حال اضطرار تمام خدا را می خواند، این می شود دعای حقیقی و مخ عبادت که پیامبر (ص) فرمود: الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ، در پاورقي محجة البيضاء، جلد2 در توضيح اين عبارت مي فرمايد: مخ، خالص هر شي را گويند و علت اينكه دعا چنين است، چون حقيقت عبادت همان خضوع و تذلل است و اين در دعا بيش از ساير عبادات حاصل است. @mgaroose
✅پرسش تمام نام ها و القاب حضرت زهرا سلام الله علیها کدامند؟ 🌺پاسخ: اسامي و القاب و کنيه حضرت فاطمه زهرا (س) عبارتند از: 1ـ سيّدة : بانو 2 ـ انسيّةحوراء : انسان بهشتي 3 ـ نوريّة : موجودي از حقيقت نوري 4 ـ حانيّة : دلسوز فرزندان 5 ـ عُذراء : دوشيزه 6 ـ کريمة : بزرگوار 7 ـ رحيمة : با محبت ومهربان 8 ـ شهيدة : شهيد شده 9 ـ عفيفة : پاکدامن 10 ـ قانعة : کم توقع 11 ـ رشيدة : کامل 12 ـ شريفة : شرافتمند 13ـ حبيبة : دوست وبا محبت 14 ـ محرّمة : گرامي و مورد احترام 15 ـ صابرة : پايدار 16 ـ سليمة : سالم، اهل سازش، بي عيب ونقص 17 ـ مکرمة : بزگوار وگرامي 18 ـ صفيّة : برگزيده 19ـ عالمة : دانشمند 20 ـ عليمة : دانا 21 ـ معصومة : نگهداشته شده،بي گناه 22 ـ مغضوبة : ربوده شده،کسي که حقش غصب شده 23 ـ مظلومة : ستمديده 24ـ ميمونة : خوش يمن وبابرکت 25 ـ منصورة : ياري شده ، خداوند او را ياري کرده است 26 ـ محتشمة : با حشمت و احترام 27 ـ جميلة : زيبا 28 ـ جليلة : بزرگ 29 ـ معظّمة : احترام گذاشته شده ، گرامي 30 ـ حاملة البلوي بغير شکوي : بلا کش نستوه بي شکوه و شکايت 31 ـ حليفة العبادة و التقوي : قسم خورده ي پرستش و پرهيزکاري 32 ـ حبيبة الله : محبوب خدا 33 ـ بنت الصّفوة : دخترِ برگزيده 34 ـ رکن الهدي : پايه ي هدايت 35 ـ آية النّبوّة : نشان نبوّت 36 ـ شفيعة العصاة : شفاعت کننده ي گناهکاران 37 ـ اُمّ الخيرة : مادر نيکوکاران 38 ـ تفّاحة الجنّة : سيب بهشتي 39 ـ مطهرة : پاکيزه شدن 40 ـ سيدةالنساء : بزرگ بانوي زنان 41 ـ بنت المصطفي : دختر حضرت مصطفي(ص) 42 ـ صفوة الرّبّها : برگزيده ي پروردگار 43 ـ موطن الهدي : جايگاه هدايت 44 ـ قرّة العين المصطفي : نور چشم پيامبر اکرم(ص) 45 ـ بضعة المصطفي : پاره ي تن پيامبر(ص) 46 ـ مهجة المصطفي : خون زندگي قلب مصطفي(ص) ، آخرين قطرات خون در قلب که موجب ادامه ي حيات است 47ـ بقيّة المصطفي : بازمانده ي حضرت رسول(ص) 48 ـ حکيمة : با حکمت و داراي فهم و ادراک حکيمانه 49 ـ فهيمة : با فهم 50ـ عقيلة : خردمند 51 ـ محزونة : غمگين 52ـ مکروبة : دل شکسته 53 ـ عليلة : بيمار و مريض 54 ـ عابدة : پرستنده 55 ـ زاهدة : پارسا 56 ـ قوّامة : شب زنده دار 57 ـ باکية : گريه کننده 58 ـ بقيّة النّبوّة : باز مانده ي پيامبري 59 ـ صوّامة : بسيار روزه گير 60 ـ عطوفة : با عاطفه و محبّت 61 ـ رئوفة : دلسوز و مهربان 62 ـ حنّانة : غمخوار و با محبّت 63 ـ بِرّة : نيکوکار 64 ـ شفيقة : دلسوز و مهربان 65 ـ إنانة : دردمند 66ـ والدة الصّبتين : مادر دو نواده ي پيامبر 67 ـ دوحة النّبي : شاخسار پيامبر 68 ـ نور سماوي : نور آسماني 69 ـ زوجة الوصيّ : همسر جانشين پيامبر 70ـ بدر تمام‌ : ماه شب چهارده 71 ـ غرّة غراء : سپيد رويِ نوراني 72ـ درّة بيضاء : گوهر تابناک 73 ـ روح أبيها : روان پدر بزرگوارش حضرت رسول(ص) 74 ـ واسطة قلّادة الوجود : حلقه ي اتصال زنجير هستي 75 ـ درّة البحر الشّرف و الجود : در درياي شرافت و سخاوت 76 ـ وليّة الله : دوست خدا و کسي که خدا او را ولي قرار داده 77 ـ سرّ الله : راز نهاني خدا 78 ـ امينة الوحي : امين وحي الهي 79 ـ عين الله : ديده ي خدايي 80ـ مکينة في عالم السّماء : دارنده ي جايگاه در عالم آسمان 81 ـ جمال الآباء : موجب زيبايي پدران 82 ـ شرف الأبناء : افتخار براي فرزندان 83 ـ درّة البحر العلم و الکمال : درّ درياي دانش و کمال 84 ـ جوهرة العزّ و الجلال : گوهر تابناک عزّت و بزرگوار 85 ـ مجموعة الماصر العلّيّة : گرد آورنده ي يادگارهاي برين 86 ـ مشکوة نور الله : چراغدان نور الهي 87 ـ زجاجة : شيشه وچرغدان نور الهي 88 ـ کعبة الآمال لأهل الحاجة : کعبه آرزوهاي نيازمندان 89 ـ ليلة القدر : شب قدر:مقصود از ليلةالقدر” در قرآن فاطمه(س)است 90 ـ ليلة مبارکة : شب با برکت 91 ـ ابنة من صلّت به الملائکة : دختر آن کس که فرشتگان به او اقتدا کرده و نماز خواندند 92 ـ قرار قلب امّها المعظّمة : آسايش بخش دل مادر بزگوارش 93 ـ عالية المحلّ : بلند جايگاه 94 ـ سرّ العظمة : راز بزگي وبزگواري 95ـ مسکورة الظلع : پهلو شکسته 96 ـ رضيض الصّدر : سينه شکسته 97 ـ مغضوبة الحق : کسي که حقش غصب شده است 98 ـ خفي القبر : کسي که قبرش پنهان است 99ـ مجهولة القدر : قدر ناشناخته 100ـ ممتحنة : آزمايش شده 101 ـ المظلوم زوجها : کسي که هسرش ستم ديده است 102 ـ المقتول ولدها : فرزند کشته شده 103 ـ کوثر : صاحب خير فراوان ، صاحب فرزندان بسيار @mgaroose
🔶 🌷 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 🔵 نضَّرَ اللّه ُ عَبدا سَمِعَ مَقالَتي فَوَعاها و حَفِظَها ، و بَلَّغَها مَن لَم يَسمَعْها . 🔴 خداوند ، شاد گردانَد آن كس را كه سخنم را بشنود، بفهمد و حفظ كند و به كسى كه آن را نشنيده ، برساند. 📚 ( الكافي : 1/ 403) @mgaroose
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸کلی نکات 👫 در 9 دقیقه 👦پدرها و 🧕مادرها گوش کنند ❓چگونه فرزندانمان را با محبت اهل بیت علیهم السلام تربیت کنیم؟ @mgaroose https://www.aparat.com/v/zL64m
♦️آنچه در غرب مطرح است بخشی از فلسفه است نه خود فلسفه 🔶 هم دیر به دست می‌آید و هم دیرپاست. فلسفه آن است که از یک سو با ازلیت، از سوی دیگر با ابدیت و از سوی سوم با سرمدیت که جامع ازل و ابد است بحث می‌کند. 🔶 آمدند که عقل فلاسفه و متفکران را شکوفا کنند، به انسان بگویند شما یک موجود ابدی هستی، و اگر از اموری می‌ترسید برای اینکه می‌ترسید بمیرید، ولی بدانید که شما را می‌میرانید نه بمیرید. 🔸یک موجود ابدی فکر ابدی لازم دارد، آن فکر ابدی به نام است، این زود پدید نمی‌آید، بلکه قرن‌ها می‌گذرد تا یک فکر پدید بیاید. 🔶ما درباره آن سؤال سوم شما در مورد «پانتئیسم» یا همه‌خدایی است؛ این یک وجود کاذبی است که از برخی‌ها خام‌ها پیدا شده؛ حالا چه در شرق چه در غرب. 🔸خدا آن حقیقت بسیط نامتناهی است؛ یعنی حقیقت است، یک؛ 🔸از سنخ مفهوم نیست و ماهیت ندارد، دو؛ 🔸چون از سنخ مفهوم و انتزاعی نیست، به ذهن نمی‌آید، سه؛ 🔸و چون نامتناهی است مشهود هیچ عارفی قرار نمی‌گیرد، چهار؛ 🔸اگر بسیط است نمی‌شود جزء او را شناخت، چون جزء ندارد و اگر نامتناهی است که نامتناهی است، هیچ کس نمی‌تواند او را مشاهده کند. 🔶خدا را نه از سنخ حصولی انتزاعی مفهومی می‌شود شناخت، چون او مفهوم نیست و نه از سنخ می‌شود یافت، چون او نامتناهی است. ما تنها با برخی از اسمای حسنای او را می‌شناسیم. ♦️همه‌خدایی برای همیشه باطل است، همه آیت خدا و آیینه‌دار خدایند. همه خدا را نشان می‌دهند، نه همه خدا باشند. 🔶فلسفه مربوط به کل است و سرنوشت و شناسنامه را فلسفه تعیین می‌کند. 🔶فلسفه آن قدر آزاد است که آزادانه وارد معرفت جهان می‌شود، هیچ قیدی در آن نیست، هیچ بندی در آن نیست، به هیچ دینی هم تعهد نسپرده است، به هیچ قانونی هم تعهده نسپرده است، چون همه قوانین بعداً پیدا می‌شود. چون آزادانه وارد می‌شود در ابتدا نه دینی است نه دین. 🔶اگر به این نتیجه رسید که در جهان خدای نیست، وحی‌ایی نیست، پیغمبری نیست، این دو تا کار می‌کند: اول خودزنی می‌کند خودش می‌شود . بعد همه علومی که در قلمرو آن قرار دادند همه اینها را الحادی می‌کند. 🔶اما اگر موفق شد خدا را شناخت خدا را ثابت کرد و را ثابت کرد، رسالت را ثابت کرد، اولین کاری که می‌کند آن جامه توحید را بر خودش می‌پوشاند و می‌شود . بعد که زیر مجموعه آن هستند می‌شوند فلسفه الهی. چرا؟ چون دیگر آن دریاشناس دارد درباره فعل خدا سخن می‌گوید. آن ستاره‌شناس درباره فعل خدا سخن می‌گوید. بحث از خدا، بحث از اسم خدا، بحث از فعل خدا، بحث از قول خدا، بحث از اثر خدا، بحث دینی است. 🔶فلسفه که ریاست همه علوم را به عهده دارد، ثابت کرد که کل جهان فعل خداست و خدا هم همه جا حضور دارد و همه جا هم می‌شود او را مشاهده کرد اما هیچ کدام از اینها هم خدا نیستند. ♦️برای جامعه ایران اسلامی هر فکر علمی محترم است حضرت آیت الله العظمی @mgaroose