این حسین کیست؟
#معرفی_کتاب حسین از زبان حسین
بهترین راه برای شناخت اهل بیت علیهم السلام این است که آنها را از آنچه خودشان درباره فضائل شان گفته اند بشناسیم. بسیاری از روایاتی که از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده درباره فضائل و مناقب شان است و یا درباره حوادثی است که برایشان رخ داده است، پس می توان آنچه بر اهل بیت علیهم السلام گذشته است را از زبان خودشان خواند و دانست و فهمید و تحلیل کرد.
زندگانی اباعبدالله الحسین علیه السلام و وقایعی که منتهی به قیام عاشورایی امام حسین علیه السلام شد در لابه لای کتب تاریخی آمده است. بسیاری از آنها از زبان شخص امام حسین علیه السلام است و یا در نامه ها و خطبه های ایشان منعکس شده است. کتاب ارزشمند «حسین از زبان حسین» نوشته محمد محمدیان، بازتاب دهنده زندگی و زمانه امام حسین علیه السلام از زبان ایشان است. نویسنده با ترکیب کلمات و خطبه ها و نامه های امام حسین علیه السلام با سایر روایت هایی که در توصیف زندگی و زمانه ایشان وجود دارد، خط سیر زمانی تولد امام حسین علیه السلام تا شهادت ایشان و اصحابش را و پس از آن تا بازگشت کاروان اهل بیت علیهم السلام به مدینه را ترسیم کرده است.
نویسنده با پژوهش گسترده ای که انجام داده، حتی حضور و تاثیرگذاریهای امام حسین در دوران امیرالمومنین و امام حسین مجتبی را به نگارش درآورده و این یکی از نقاط تمایز این کتاب با سایر کتابها درباره زندگی امام حسین علیه السلام است. علاوه بر این تلاش نویسنده برای روایت حوادث از زبان امام حسین علیه السلام آن را برای مخاطب عمومی جذاب و خواندنی کرده است.
اتقان مطالب و ذکر اسناد و مدارک معتبر و دست اول تاریخی نیز کمک کرده کتاب «حسین از زبان حسین» برای پژوهشگران و خطیبان و مبلغان قابل استفاده باشد. نویسنده از بیش از صد منبع تاریخی معتبر استفاده کرده است تا آنچه درباره زندگی و زمانه امام حسین علیه السلام روایت می کند متقن و مستند باشد.
کتاب «حسین از زبان حسین» در هشت فصل و 292 صفحه نگاشته شده و توسط نشر معارف به چاپ رسیده است.
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
#معرفی_کتاب آزمون عزاداران
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
کرونا؛ آوردگاه عقلانیت دینی
#معرفی_کتاب آزمون عزادارن
کرونا همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما را تحت تأثیر خود قرار داد. بسیار از دورهمی ها و رفت و آمدها به خاطر شیوع بیماری کرونا محدود شد و خیلی از مراسمها و آئینها به خاطر این بیماری فراگیر دستخوش تغییر و تحول شد. این اتفاق نه فقط در ایران و در خصوص آئینهای اسلامی و ایرانی، بلکه در سراسر دنیا و نسبت به بسیاری از مراسمها و گردهمآییها بازنگریهای جدی به وجود آورد.
عزاداری اهل بیت علیهم السلام خصوصاً سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین علیه السلام نیز با شیوع بیماری کرونا دستخوش تحولاتی شد و برخوردهای متفاوتی در خصوص آن شکل گرفت. از واکنشهای افراطی که هیچ گونه رعایت دستورالعملهای بهداشتی را برنمی تابد، تا موضع گیریهای تفریطی که به محدودیتهای شدید برای مراسمهای مذهبی قائل است.
گروه پژوهشی مواسات، وابسته به شعبه دانشگاهیان مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد، در کتاب «آزمون عزادارن» به بررسی جنبههای مختلف اقامه شعائر حسینی در دوران کرونا پرداخته است. این کتاب که تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین محمد الهی خراسانی نوشته شده در پنج گفتار به تبیین دیدگاهها، مواضع، دستورالعملها و شبهات مطرح در باره عزاداری و اقامه شعائر حسینی در دوران شیوع کرونا پرداخته است. این کتاب با نگاهی متمایز به عزاداری اهل بیت علیهم السلام و مسئله شیوع کرونا پرداخته و این موقعیت را به عنوان آزمونی برای عزاداران و عرصهای برای بروز عقلانیت دینی معرفی کرده است.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «همراهی گام به گام علما و مبلغان دینی با مدیریت بحران کرونا در ایران نیز از نقاط درخشان تمدن نوین اسلامی است که آشکارا به عالم نشان داد این مکتب نه تنها دچار جمود و تحجر نیست؛ بلکه بسیار پویا و فعال است و با زمانشناسی کم نظیر، نه تنها تعارضی با دستورالعملهای علمی بهداشتی به وجود نمیآورد و به دوگانه کاذب علم و دین دامن نمیزند، بلکه در کوتاهترین زمان ممکن با تمام توان به کمک متخصصان علوم پزشکی میآید و در همراهی جامعه دینداران با موازین بهداشتی، چه در فتاوا و چه در منابر و ظرفیتهای اجتماعی گوناگونی که در اختیار دارد، هر آنچه میتواند را سخاوتمندانه به میدان میآورد.»
کتاب «آزمون عزاداران» که یکی از اولین آثار منتشر شده در خصوص مناسک مذهبی در شرایط کرونایی است، توسط گروه پژوهشی مواسات و به سفارش بسیج جامعه علوم پزشکی خراسان رضوی نگاشته شده و انتشارات امام مهربان آن را در 82 صفحه به چاپ رسانده است.
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
#معرفی_کتاب آئینه تمام نما
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
جدال دو اسلام
#معرفی_کتاب «آئینه تمام نما»
قیام امام حسین علیه السلام برای اصلاح امت جدش بود. برخی این اصلاح را به امور ظاهری همچون شکل و ظاهر حکومت تقلیل میدهند اما کُنه آن چیز دیگری است. امام حسین علیه السلام به قیام علیه قرائتی واژگونه از اسلام برخاست، قرائتی که در آن افرادی هستند که محرمات الهی را به صورت آشکارا حلال میشمارند و در عین حال ادعای اسلام و مسلمانی میکنند، قرائتی از اسلام که در آن اشرافیت و منفعت طلبی، ممدوح است و اغنیاء بر گرده مستضعفان سوار هستند و در یک کلمه اسلام اموی. قیام اباعبدالله الحسین برای مفتضح کردن این قرائت وارونه از اسلام بود و به گواه تاریخ امام حسین علیه السلام پیروز صحنه جدال دو اسلام محمدی و اموی بود.
موضوع «کتاب آئینه تمام نما» درباره همین جدال و پیکار معرفتی است. محتوای کتاب گزیده سخنرانیهای مرحوم آیت الله محی الدین حائری شیرازی درباره قیام امام حسین علیه السلام است. آیت الله حائری شیرازی که معروف است به استاد تمثیل، عاشورا را به آئینه ای تمام نما برای نمایش دو نوع اسلام تشبیه میکند که در تاریخ ماندگار شده است.
ایشان معتقد است صحنه کربلا همچنان در تاریخ جاری است و جدال دو اسلام هنوز برقرار است و اصحاب عاشورایی امام حسین علیه السلام کسانی هستند که این درگیری و جدال را درک کنند و برای پیروزی اسلام ناب محمدی تلاش کنند. در بخشی از کتاب آمده است: «آن حضرت میخواهد عاشورا آئینه تمام نمای دو نوع اسلام باشد. ایشان میخواهد تمام قد دو اسلام را معرفی کند تا مسئلهای را که در اسلام پیش آمده بود حل کند. حسین بن علی در عاشورا نماز میخواند، ابن سعد هم نماز میخواند. حسین علیه السلام حج میرفت، بنی امیه هم میرفتند. عاشورا یعنی بصیرت در شناختن نماز حسینی از نماز یزیدی، مسجد حسینی از مسجد یزیدی، حج حسینی از حج یزیدی».
کتاب «آئینه تمام نما» در هفت فصل و 228 صفحه تنظیم شده و نشر معارف آن را به چاپ رسانده است.
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
#معرفی_کتاب دو امام مجاهد
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
مأموریتِ احیای اسلام ناب محمدی
#معرفی_کتاب «دو امام مجاهد»
همانگونه که همه اهل بیت علیهم السلام از نظر تکوینی نور واحد هستند، در الگوی کنش سیاسی اجتماعی نیز هدف واحدی داشته اند که عبارت است از مبارزه حادّ سیاسی برای برپایی حکومت اسلامی. در این مسیر تفاوتی میان امام حسین علیه السلام با سایر اهل بیت علیهم السلام نیست و هر یک از ائمه اطهار علیهم السلام اگر در دوران اباعبدالله الحسین علیه السلام حضور داشتند، همین کاری را انجام می دادند که امام حسین علیه السلام انجام داده است.
از نگاه بسیاری کاری که امام حسین علیه السلام انجام داد، طرحی دفعی و مقطعی بوده است اما برخی از متفکرین با برداشتی دقیق تر از حرکت اصلاحی اهل بیت علیهم السلام بر این باورند که امام حسین علیه السلام نقشه و طرحی که امام حسن علیه السلام برنامه ریزی کرده بود را تکمیل کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در کتاب «دو امام مجاهد» در همین باره می گوید: «امام حسن علیه السلام دید که در جنگ نظامی شکست او قطعی است، ترجیح داد که فعلا جنگ را به یک صورتی قطع کند، فعلا دشمن را تا همین جایی که آمده است متوقف بکند، خود را و زبدگان جبهه حق و ایمان را حفظ بکند و تدارک یک حمله وسیعی را ببیند که آن حمله، قدر مسلم، مرامی و فکری است و احتمالا نظامی هم باشد. امام مجتبی علیه السلام کاری را انتخاب کرد که درازمدت است و فایده آن آجل است ـ یعنی دور است ـ که اغلب حتی دوستان نزدیک امام حسین علیه السلام هم نفهمیدند امام چه کرد.» تحلیل مولف از ارتباط میان صلح حسنی و قیام حسینی این است که این دو تکمیل کننده یکدیگر است.
کتاب «دو امام مجاهد» که حاصل چند سخنرانی از رهبر معظم انقلاب مربوط به سالهای 1351 و 1352 است، از شش گفتار برخوردار است و در آن ارتباط صلح امام حسن علیه السلام و قیام امام حسین علیه السلام و نسبت آنها با شرایط صدر اسلام تحلیل شده است. آیت الله خامنه ای در این کتاب با استناد به سخنان امام حسین علیه السلام هدف قیام ایشان را احیای اسلام نبوی و علوی معرفی می کند و به پرداختن به دوگانه حکومت یا شهادت به عنوان هدف قیام حسینی را لغو می داند و معتقد است حکومت یا شهادت نتیجه این قیام بوده نه هدف آن: «کسانی که گفتهاند هدف، «حکومت» بود، یا هدف، «شهادت» بود، میان هدف و نتیجه خلط کردهاند. هدف اینها نبود. امام حسین (ع) هدف دیگری داشت؛ منتها رسیدن به آن هدف دیگر، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از دو نتیجه را داشت، حکومت یا شهادت. البته حضرت برای هر دو هم آمادگی داشت. هم مقدمات حکومت را آماده کرد و میکرد؛ هم مقدمات شهادت را آماده کرد و میکرد. اما هیچکدام هدف نبود، بلکه دو نتیجه بود، هدف، چیز دیگری است.»
کتاب «دو امام مجاهد» با موضوع تحلیل مبارزات سیاسی حسنین علیهما السلام توسط انتشارات انقلاب اسلامی، وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای در 320 صفحه منتشر شده است.
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
#معرفی_کتاب سلوک عاشورایی
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
مکتب انسان ساز حسینی
معرفی مجموعه کتاب سلوک عاشورایی
عظمت وجودی اهل بیت علیهم السلام موجب می شود انسان بتواند از لحظه لحظه زندگی ایشان درس بگیرد. از آنجا که قیام امام حسین علیه السلام صحنه برخورد و درگیری میان جبهه حق و باطل است از درخشندگی متمایزی برای انسان سازی برخوردار است. از این رو برای کسانی که بخواهند مسیر عبودیت و بندگی خدا را طی کنند، مالآمال نکته های ناب و درس های حرکت آفرین است. معارف حسینی بهترین مکتب برای سلوک به سوی خدا در بعد فردی و اجتماعی است، همانگونه که رسول خدا (ص) در وصف امام حسین علیه السلام می فرماید: «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة».
مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی که از شاگردان برجسته مکتب فقهی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی (ره) بوده، با نگاهی جامع به معارف حسینی، آن را به عنوان مکتبی سلوکی و برای تربیت نفوس در بعد فردی و اجتماعی معرفی کرده است که در مجموعه «سلوک عاشورایی» در 10 جلد منتشر شده است. هر یک از مجلدات این مجموعه به یکی از ابعاد مکتب انسان ساز امام حسین علیه السلام به عنوان یک منزل سلوکی اختصاص دارد که عبارتند از: تعاون و همیاری، امر به معروف و نهی از منکر، هجرت و مجاهدت، استقامت و پایداری، دین و دین داری، حق و باطل، عزت و ذلت، غیرت دینی، بینش و نگرش، شرح خطبه منا.
آیت الله شیخ مجتبی تهرانی در این مجموعه سخنرانی ها با تحلیل قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام، به ابعاد انسان ساز این مکتب پرداخته و با تطبیق معارف حسینی با شرایط حال حاضر، مسیر معرفتی جامعی برای انسان معاصر ترسیم کرده است. این مسیر نه فقط در بعد فردی که در ابعاد اجتماعی انسان ساز است و تعمق در آن می تواند گره های معرفتی انسان معاصر را باز کند تا بتواند به تکلیف عاشورایی خود در این دوران عمل کند.
شیوه ی علمی مؤلف نوعی «تفسیر روایت به آیات و روایات» است که در آن، جملات کلیدی امام حسین(علیه السلام) به کمک آیاتی از قرآن کریم و سایر روایات اهل بیت علیهم السلام تبیین شده و تا مخاطب به این فهم برسد که هر یک از اهداف قیام عاشوراء را می توان از ابعاد گوناگونِ فقهی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و عرفانی بررسی کرد و در یک منظومه جامع ارائه کرد.
مجموعه سلوک عاشورایی توسط موسسه فرهنگی، پژوهشی مصابیح الهدی در 10 جلد به چاپ رسیده است.
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
#معرفی_کتاب کشتی نجات
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
برای تربیت عاشورایی
#معرفی_کتاب کشتی نجات
دغدغه خیلی از پدر و مادرها این است که چگونه فرزندانشان را با مفاهیم عاشورایی مکتب امام حسین علیه السلام آشنا کنند. اغلب مربیان تربیتی هم این دغدغه را دارند. علیرغم آشنایی خودشان با معارف حسینی، انتقال این مفاهیم و معارف به فرزندان کاری دشوار به نظر می آید و عمده مشکل در پیدا کردن زاویه و مسیر صحیح معرفی و آشناسازی فرزندان است.
معرفی قیام اباعبدالله الحسین به کودکان و نوجوانان ممکن است دچار آسیب دیگری هم بشود؛ کوچک کردن عظمت واقعه و بازنمایی ناقص قیام و حرکت تاریخی امام حسین علیه السلام. اگر آشنایی کودک و نوجوان با قیام امام حسین علیه السلام دچار این آسیب شود، ممکن از زمینه انحرافات دیگری را رقم بزند.
کتاب کشتینجات، نوشته ناهید کریمی و نرگس کاهانی، سعی دارد با استفاده از ماجراهای داستانی، کودکان را در موقعیتهای تاریخی و معاصرِ الهام گرفته از قیام امام حسین علیه السلام، قرار دهد. با این کار کودک با همذات پنداری و بازی، ابعاد شخصیت و قیام امام حسین علیه السلام را میآموزد و با الگوگیری از آنان خود را برای پیاده سازی اهداف ایشان در جامعه و کل عالم آماده میکند.
این کتاب شامل 12 بخش و هر بخش دارای قسمت های مجزایی است که به والدین و مربیان کمک میکند تا بتوانند درک درستی از موقعیت های مذکور به دست آورده و با توجه به مفاهیم کلیدی موجود در آنها، ماجراها و بازیها را به بهترین شکل، همراه کودکان اجرا کنند.
سیر داستانی کتاب از ماجرای ممنوعیت روضه ها در دوره رضاخانی و مبارزه، مقاومت و اتحاد مردم در مقابل آن، که الگو گرفته از قیام سیدالشهدا علیه السلام است شروع میشود. در طول کتاب، کودکان گاهی با مردم آمرلی، فوعه، کفریا، نیجریه و... متحد و هم پیمان میشوند و در کنار آنان به مبارزه با ظلم میپردازند و گاهی با کاروان بینالمللی اربعین همراه شده تا پیامی را به جهانیان برسانند. گاهی در زمان ممنوعیت پیادهروی اربعین در دوران حکومت صدام، طرح و نقشه رسیدن به کربلا را میکشند و گاهی در جبههها با توسل و اقتدا به امام حسین علیه السلام با زورگوی بزرگ زمانه میجنگند. در نتیجه، کودکان با کمک والدین و مربیان گام به گام با برخی از ابعاد حرکت امام حسین علیه السلام و شخصیت ایشان آشنا میشوند و در نهایت سوار بر کشتی نجات، پرچمداران کوچک این مسیر میشوند تا در آینده با اتحاد و مقاومت ذیل پرچم امام حسین علیه السلام ماجرایی را خلق کنند که هیچ ظالم و زورگویی در جهان باقی نماند و با رهبری امام زمان عج در جهان آبادی و آرامش را برای جهانیان به ارمغان آورند.
کتاب کشتی نجات نه تنها برای مربیان تربیتی که برای پدران و مادرانی که می خواهند فرزندانشان را عاشورایی تربیت کنند، استفاده خواهد بود. این کتاب در 160 با تصویرگری های جذاب برای کودکان و نوجوانان توسط انتشارات راه یار به تازگی وارد بازار کتاب شده است.
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
✳️ مردی در مِنا
شرح خطبه امام حسین (ع) در سرزمین مِنا (1)
🗞 منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ 31 مرداد 1400
تصور عمومی درباره قیام امام حسین علیهالسلام این است که ایشان، در بازهای کمتر از شش ماه قصد کرد قیام کند، اما شواهد و مدارک تاریخی چیز دیگری میگوید. امام حسین علیهالسلام در طول دوران امامتشان، چیزی قریب به 11 سال، نهتنها تمامی حرکات و برنامههای دستگاه خلافت اموی را زیر نظر داشت که برای خنثی کردن اهداف آن برنامهریزی و اقدام داشت. یکی از مهمترین اقدامات امام حسین علیهالسلام انسجامبخشی تشکیلاتی به یاران باقیمانده از برادرش امام حسن علیهالسلام و پدرش امام علی علیهالسلام است. از دیگر اقدامات برجسته امام حسین علیهالسلام روشنگری همگانی علیه اقدامات خفقانآور دستگاه خلافت اموی است که اوج آن در خطبهای است که در سفر به حج در سرزمین مِنا بیان کردند.
سخنرانی و خطبه امام حسین (ع) در سرزمین مِنا در سال 58 هجری قمری و دو سال قبل از مرگ خلیفه اموی انجام شده است. در اولین بخش از شرح این خطبه خوب است به فضایی که این خطبه در آن ایراد شده پرداخته شود. تصور کنید جمعیت زیادی از مسلمانان به حج مشرف شدهاند و برای انجام اعمال حج خود را آماده کردهاند. همگی بعدازاینکه عمره را در مکه انجام دادهاند آماده رفتن به سمت سرزمین مِنا در نزدیکی مکه هستند که امام حسین علیهالسلام به نزدیکانش دستور میدهد علما، اصحاب رسولالله (ص)، تابعان (کسانی که پیامبر را ندیدهاند ولی اصحاب را دیدهاند) و بزرگان امت اسلامی را برای سخنرانی من در مِنا مطلع کنید.
کسانی که به این اجتماع دعوت شدهاند هرکدام برای خودشان دارای جایگاه اجتماعی ویژهای در شهر و منطقه خود هستند و جزو افرادی هستند که تأثیرگذاری اجتماعی زیادی دارند. امام حسین علیهالسلام با دعوت از این گروه که عدد آنها به بیش از هزار نفر میرسد، مسیر روشنگری خود را از طریق نخبگان و خواص جامعه انتخاب میکند. چراکه میداند اگر حقیقت برای این گروه آشکار شود، مردم نیز از آن مطلع خواهند شد و به میزانی که این گروه به یاری حق بشتابند، مردم نیز اشتیاق نشان خواهند دارد. ازاینرو نقش خواص در روشنگری علیه مظالم دستگاه خلافت و خفقانی که از آن حاصل شده بود برای امام حسین علیهالسلام بسیار اهمیت دارد.
انتخاب سرزمین مِنا برای سخنرانی نیز معنادار است. چرا؟ اول ازاینجهت که همه حجاج در این سرزمین یکجا جمع هستند. دوم اینکه معنویت و آزادگی حاصل از انجام اعمال حج در نفس حجاج در این سرزمین به اوج میرسد و آماده پذیرش حق هستند. دیگر اینکه بعد از این نقطه، حجاج به وطن خود برمیگردند پس بهترین نقطه و لحظه برای ماندگار کردن پیام حقانیت امام حسین علیهالسلام در اذهان همینجاست.
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
✉️ نامه امام خمینی به مرحوم استاد حکیمی
🔹 جناب مستطاب ثقة الاسلام آقای حکیمی - دامت افاضاته-
... امید است طبقه جوان که به سردیها و سستیهای ایام پیری نرسیده اند با هر وسیله ای که بتوانند ملتها را بیدار کنند؛ با شعر، نثر، خطابه، کتاب و آنچه موجب آگاهی جامعه است؛ حتی در اجتماعات خصوصی از این وظیفه غفلت نکنند، باشد که مردی یا مردانی بلند همت و غیرتمند پیدا شوند و به این اوضاع نکبت بار خاتمه دهند.
🔹 باید جوانهای تحصیلکرده از این هیاهوی اجانب خود را نبازند، و سرگرم بساط عیش و نوشی که به دستور استعمار برای آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند. باید اشخاص بیدار، تولید مثل کنند و هر چه بیشتر #همفکر و #هم_قدم پیدا کنند و صفوف خود را فشرده کنند، و در ناملایماتْ پایدار و جدی و قوی الاراده باشند، و از تواصی به حق و #تواصی_به_صبر، که دستوری است الهی، غفلت نکنند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم.
📆 ۲۸آبان۱۳۴۸ نجف اشرف
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
✳️ خاصیت خواص
شرح خطبه امام حسین (ع) در سرزمین مِنا (2)
🗞 منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ 31 مرداد 1400
💯 انتخاب سرزمین مِنا توسط امام حسین علیهالسلام برای ایراد سخنرانی یک پیام معنادار دارد که برخاسته از روایتی از رسول خداست: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی؛ جایگاه امام همچون کعبه است که به سویش میآیند و به سوی کسی نمیرود». راز انتخاب سرزمین مِنا توسط امام حسین علیهالسلام این است که همه حجاج به سویش میآیند و در این نقطه موقعیت تثبیت جایگاه امامت فراهم است. خصوصاً که محتوای خطبه امام حسین علیهالسلام به همین مهم اشاره دارد.
🔅 از طرف دیگر اهمیت نقش خواص و نخبگان در روشنگری و بیان حق برای امام حسین علیهالسلام برخاسته از مبانی دینی است که توسط جد بزرگوارش، رسول خدا و پدرش امام علی علیهالسلام تعلیم داده شده است. رسول خدا درباره نقش و جایگاه خواص و نخبگان جامعه میفرماید عوام امت من اصلاح نمیشوند جز از طریق خواص جامعه. حضرت در پاسخ به این سؤال که خواص چه کسانی هستند چند گروه را معرفی میکند که در صدر آن علما و حاکمان جامعه هستند.
‼️ امام علی علیهالسلام نیز نقش عالمان و دانایان و نخبگان جامعه را چنین متذکر میشود: «اَخَذَ اللّهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلی کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ خداوند از دانشمندان پیمان گرفته که در برابر شکمبارگی هیچ ستمگر و گرسنگی هیچ مظلومی سکوت ننمایند».
♨️ امام حسین علیهالسلام در حرکتی کاملاً هوشمندانه به فکر طراحی یک برنامه بلندمدت برای اصلاح امت رسول خداست. این طرح برگرفته از تعالیم نبوی و علوی است و مسیری را میپیماید که به اصلاح امت منجر میشود و موجب جلوگیری از ارتجاع امت اسلامی میشود. این طرح بهگونهای برنامهریزی شده که اهداف دستگاه خلافت را برای «به عقب راندن امت اسلام به سمت جاهلیت» و «ترویج قرائت وارونه از اسلام حقیقی» خنثی میکند.
🔰 شروع روشنگری از خواص جامعه نشاندهنده این است که جنس جهاد امام حسین علیهالسلام، فکری و معرفتی است. نهضت امام حسین علیهالسلام تا پایان و حتی بعد از شهادتش توسط حضرت زینب سلاماللهعلیها به همین سبک و سیاق و با ماهیتی فکری و معرفتی امتداد پیدا کرده و این خود نشانگر اهمیت جهاد فکری و معرفتی در جامعه اسلامی است. چراکه درواقعه کربلا آنچه بهظاهر پیروز شد شمشیر برّان یزیدی بود اما در حقیقت، پیروز واقعی نبرد کربلا منطق و فکر حسینی بود که در جمله طلایی «هیهات منا الذلة؛ ذلت از ما دور باد!» تبلور یافته و همچنان در حال یارگیری از میان آزادگان دنیاست.
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
📛 فراموشی فضیلتها
شرح خطبه امام حسین (ع) در سرزمین مِنا (3)
🗞 منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ 3 شهریور 1400
‼️ وقتی در جامعهای ارزشها کمرنگ و بیاعتبار شوند و فضیلتها منقلب و وارونه شوند، افراد فاقد ارزش و فاقد فضیلت بهجای فضلا و افراد شایسته قرار میگیرند. این مهمترین راهبرد دستگاه خلافت اموی بود تا بتواند اهداف شوم خود را دنبال کند. خلیفه اموی در بخشنامهای به همه فرمانداران در بلاد اسلامی نوشت: «من نسبت به کسانی که درباره فضیلت ابو تراب و اهلبیتش فضیلتی نقل کنند هیچ احساس مسئولیتی ندارم و هر مشکلی که گرفتار شوند از آنان حمایت نخواهم کرد». بعد از این بخشنامه، دستور دیگری صادر شد که نقشه دستگاه خلاف را عیان کرد. دستور این بود: «شهادت شیعیان علی بن ابیطالب و کسانی که برای او و خاندانش فضیلتی نقل میکنند، موردقبول نیست!»
⚠️ این اقدامات بهمرور موجب شد بسیاری از فضائل اهلبیت علیهمالسلام در اذهان فراموش شود و قدر و جایگاه ائمه اطهار ناشناخته بماند. همین مسئله اولین نقطه اقدام متقابل امام حسین علیهالسلام است. ایشان در سخنرانیشان در سرزمین منا اقدام به بازخوانی فضائل اهلبیت علیهمالسلام میکند تا بار دیگر جامعه با مراجعه به ضمیر خود بتواند افراد شایسته و صالح را از افراد بیلیاقت و ناصالح تشخیص بدهد.
💢 فضائل اهلبیت علیهمالسلام نشانه برتری آنها بر سایرین برای به دست گرفتن حکومت در جامعه اسلامی است، اما گروه تمامیتخواه بنیامیه از صدر اسلام برای محو و وارونه جلوه دادن فضائل اهلبیت علیهمالسلام اقدام کرد. این کار از دو طریق صورت گرفت؛ اول از راه جعل روایت و انتساب آن به پیامبر (ص) در مورد کسانی که هیچگونه شایستگی نداشتند. دوم از راه ترویج سب و لعن امیرالمؤمنین علیهالسلام و ممنوعیت ذکر فضائل اهلبیت علیهمالسلام.
♨️ در این موقعیت فقط به ذکر یکی از موارد جعل حدیث و ترویج بعض و کینه امیرالمؤمنین بسنده میشود. روزی خلیفه اموی به سمرة بن جندب، یکی از اصحاب پیامبر (ص)، برای جعل روایتی در مدح ابن ملجم و انتساب آیهای دیگر در مذمت امیرالمؤمنین علیهالسلام در ازای دریافت دویست هزار درهم پیغام فرستاد. سمرة بن جندب نپذیرفت و این مبلغ را برای این کار کم دانست. خلیفه مبلغ را به سیصد هزار درهم افزایش داد. باز هم سمرة آن را نپذیرفت.
⁉️ بعدازاینکه خلیفه مبلغ را به چهارصد هزار درهم افزایش داد، سمرة پذیرفت که آیه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» (بقره/207) که در حق امیرالمؤمنین نازل شده بود را بهعنوان فضیلت ابن ملجم مرادی جعل کند و آیه «وَمِنَ النَّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللّهَ عَلَی مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ اَلَدُّ الْخِصَامِ» (بقره/204) که درباره منافقین نازل شده بود را به امیرالمؤمنین نسبت بدهد. (بحارالانوار، ج 33، ص 215)
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
احیای اسلام اصیل
شرح خطبه امام حسین (ع) در سرزمین مِنا (4)
🗞 منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ 4 شهریور 1400
🔆 با بررسی سیره سیاسی اجتماعی اهل بیت علیهم السلام میتوان دریافت که آنها در الگوی کنش سیاسی اجتماعی هدف واحدی داشتهاند که عبارت است از مبارزه حادّ سیاسی برای زنده نگه داشتن اسلام اصیل و برپایی حکومت اسلامی مبتنی بر آن. در این مسیر تفاوتی میان امام حسین علیه السلام با سایر اهل بیت علیهم السلام نیست و هر یک از ائمه اطهار علیهم السلام اگر در دوران اباعبدالله الحسین علیه السلام حضور داشتند، همین کاری را انجام میدادند که امام حسین علیه السلام انجام داده است. قیامی که امام حسین علیه السلام طراحی کرد و سلسله اقداماتی که در راستای آن انجام داد، طرحی دفعی و مقطعی نبوده بلکه ایشان طرحی که برادرش امام حسن علیه السلام برنامه ریزی کرده بود را تکمیل کرد.
💯 طرح امام حسن علیه السلام بعد از انجام متارکه جنگ با خلیفه اموی این بود که یاران راستین اهل بیت علیهم السلام را حفظ و تقویت کند و در موقعیت مناسبی اقدام به قیام کنند. هر چند این موقعیت در دوران امام حسن فراهم نشد، اما امام حسین علیه السلام بعد از شهادت برادرش، همین راهبرد اساسی که همواره در دستور کار اهل بیت علیهم السلام بوده را اتخاذ کرد و با حفظ یاران راستین و تقویت و انسجام بخشی تشکیلاتی به آنها در مسیری که برادر قدم گذاشته بود، به راه افتاد تا بتواند اسلام اصیل و ناب محمدی را احیا کند.
✳️ اگر امام حسین علیه السلام در روز عاشورا حدود 145 یاور داشت و به کمک آنها صحنه حماسی کربلا را رقم زد، امام حسن علیه السلام به همین میزان یاور راستین نداشت، لذا میتوان نتیجه گرفت قیام امام حسین علیه السلام نتیجه زحمات امام حسن علیه السلام در حفظ و تقویت حلقه اولیه شیعیان و یاران راستین اهل بیت علیهم السلام است.
⚜ امام حسین علیه السلام در سخنرانیاش در سرزمین مِنا به ماموریتش در راستای احیای اسلام اصیل چنین اشاره میکند: «خدایا! تو می دانی آنچه از سوی ما اظهار و انجام میشود، نه برای رقابت در کسب قدرت و به دست آوردن پست و مقام است و نه به انگیزه دست یابی به ثروت و دارایی این دنیا. بلکه هدف ما این است که اصول و ارزشهای دین تو را ارائه دهیم و در شهرهای تو اصلاح پدید آوریم، تا بندگان ستمدیدهات به امنیت برسند و حقوقشان تأمین شود و به قوانین و احکامی که مقرر داشتهای جامه عمل پوشانده شود».
💠 این کلام گهربار به خوبی روشن میکند که وضعیت جامعه اسلامی در آن دوران چگونه بوده است؛ یاوران راستین دین خدا کم و در حاشیه جامعه و دشمنان دین خدا بسیار و در متن حکومت، ضعیفان و مستمندان در سختی و بلا و رنج و مرفهان و ثروتمندان در خوشی و سرمستی، افراد شایسته و صالح مهجور و مظلوم و افراد ناشایست و فاجر محبوب و مسرور. همه آنچه در توصیف وضعیت جامعه اسلامی گفته شد بر خلاف اصول اسلام راستین و اصیل محمدی است که بر اساس آن حق ضعیفان را پیش از توانمندان باید ادا کرد و صالحان به جای فاجران باید بر مسند حکومت باشند.
فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
✅ eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 بازیابی حافظه تاریخی امت
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (5)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۰
⁉️ امام حسین علیهالسلام سخنرانی خود در سرزمین مِنا را با سؤالات مهمی شروع میکند. ایشان از حاضران میخواهد اگر ادعایش درست بود، او را تأیید کنند و اگر خلاف واقع بود، تکذیبش کنند. سؤالات امام حسین علیهالسلام درباره فضائل پدرش امیرالمؤمنین و مادرش حضرت زهرا سلاماللهعلیها است.
🔅 بهعنوان نمونه این چند سؤال را بخوانید: «شما را به خدا سوگند! آیا میدانید هنگامیکه رسول خدا در میان اصحاب و یارانش پیمان برادری بست، برای برادری خودش، علیبنابیطالب را انتخاب کرد؟! شما را به خدا سوگند! آیا میدانید رسول خدا پدرم را در غدیر خم به مقام ولایت منصوب کرد؟! آیا میدانید که رسول خدا در جنگ تبوک به پدرم فرمود: نسبت تو به من همانند نسبت هارون به موسی است و نیز فرمود: تو پس از من ولیّ و سرپرست همه مؤمنان هستی؟ آیا از رسول خدا نشنیدید که فرمود: من آقا و سرور همه فرزندان آدمم. برادرم علی، آقا و سرور عرب. فاطمه بانو و سرور زنان بهشت و دو فرزندم حسن و حسین، آقا و سرور جوانان بهشتاند؟!» بعد از هر سؤال که توسط امام حسین علیهالسلام مطرح میشد، اصحاب و تابعین همگی محتوای سؤال را تأیید میکردند و اقرار میکردند که این مطلب را یا مستقیما از رسول خدا شنیدهاند و یا از کسانی شنیدهاند که آنها از رسول خدا شنیدهاند.
⁉️ اما سؤال اصلی این است که امام حسین علیهالسلام با طرح این سؤالات و بازخوانی فضائل اهلبیت علیهمالسلام به دنبال چیست؟ چه اتفاقی در جامعه اسلامی افتاده است که امام حسین علیهالسلام اینچنین با صراحت، فضائل خود و پدرش را بازگو میکند و نسبتش با رسول خدا را برای مردم تبیین میکند؟
✅ پاسخ این است که آنچه جامعه اسلامی در آن دوران از آن رنج میبرد، ضعف حافظه تاریخی امت و بهتبع، فراموشی فضیلتها و به حاشیه رفتن افراد بافضیلت بود. امام حسین علیهالسلام به دنبال بازیابی حافظه تاریخی امت اسلامی نسبت به مسیر اصلی اسلام است. جنس سؤالات نشان میدهد تا چه میزان ارزشها و فضیلتها در جامعه کمرنگ شده است که شخصی همچون امام حسین علیهالسلام که همه او را بهعنوان نوه رسول خدا و فرزند علی و فاطمه میشناختند باید یکبار دیگر فضایل خود و خانوادهاش را بازگو کند.
🌀 یکی از مهمترین عواملی که موجب این مسئله در جامعه اسلامی شد، دستور منع کتابت احادیث و روایات رسول خدا در سالهای اولیه بعد از رحلت پیامبر است. این دستور که با انگیزه جلوگیری از نشر فضائل اهلبیت علیهمالسلام صادر شده بود تا سال صد هجری ادامه داشت و به همین خاطر اهلبیت علیهمالسلام در موقعیتهای مختلف به بازخوانی فضایل خود برای مردم اقدام میکردند.
✳️ نکتهای که ضعف حافظه تاریخی مردم و فراموش شدن فضائل اهلبیت علیهمالسلام را تأیید میکند، این است که امام حسین علیهالسلام از حاضران چنین میخواهد: «هنگامیکه به شهرهای خود مراجعت کردید آنچه را از حق ما فراگرفتهاید به اقوام و نزدیکان مورد وثوق خود و نیز افراد مورد اعتماد از دوستان خود برسانید و آنان را به حمایت از حق ما دعوت کنید زیرا بیم آن دارم که آیین حق مندرس شود و راه حق از بین برود.»
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 بنیانهای خیر و اصلاح
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۶)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۷ شهریور ۱۴۰۰
♻️ وقتی از بنیانهای اصلی دین اسلام سخن به میان میآید دو اصل امربهمعروف و نهیازمنکر در کنار سایر بنیانهای دین همچون نماز، روزه، حج و جهاد رخ مینمایانند. قرآن کریم خیر بودن امت اسلام را به خاطر این معرفی میکند که عدهای از مسلمانان به امربهمعروف و نهیازمنکر میپردازند: «کنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکرِ: شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شدهاند؛ چراکه امربهمعروف و نهیازمنکر میکنید» (آلعمران/110).
⚜ امام حسین علیهالسلام در طلیعه سخنش در سرزمین مِنا، بزرگان اصحاب و تابعین را به موعظهای که قرآن کریم درباره علمای یهودی بیان کرده، انذار میدهد. قرآن از رفتار زشت علمای یهودی که در برابر مظالم و مفاسد روزگار خود ساکت بودند بهشدت انتقاد میکند: «کانُوا لَا یتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْکرٍ فَعَلُوهُ: آنان یکدیگر را از کارهای زشتی که مرتکب میشدند بازنمیداشتند» (مائده/79) و با لحنی عتابآمیز میگوید: «لَوْلَا ینْهَاهُمُ الرَّبَّانِیونَ وَالْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَکلِهِمُ السُّحْتَ: چرا دانشمندان الهی مسلک نصاری و علمای یهود، آنها را از سخنان گناه آمیز و خوردن مال حرام، نهی نمیکنند؟!».
⛔️ امام حسین علیهالسلام دلیل سکوت علما و بزرگان مسیحی و یهودی در برابر مفاسد و مظالم زمانهشان را دو چیز میداند: اول «ثروت و منافعی که از ظالمان دریافت میکردند» و دیگر «ترس و نگرانی از آزار و تعقیب آنها». امام حسین علیهالسلام با بازخوانی این آیات به بزرگان و علمای اسلام هشدار میدهد که نکند شما نیز همچون علمای نصاری و یهودی شده باشید که از امید به مال دنیا یا از ترس آزار دنیاپرستان، سکوت کردهاید؟! نکند علمای اسلام هم به همان گناهی گرفتار شوند که علمای مسیحی و یهودی گرفتار شدند و مورد لعن خداوند در قرآن قرار گرفتند؟!
🔊 این انذار و هشدار با بیان حکمت امربهمعروف و نهیازمنکر از سوی امام حسین علیهالسلام تکمیل میشود: «اگر امربهمعروف و نهیازمنکر بهدرستی انجام بگیرد، تمامی واجبات الهی ـ از آسان و مشکل ـ همگی برقرار خواهد شد». امام حسین علیهالسلام ماهیت احیاکننده امربهمعروف و نهیازمنکر را اینچنین توصیف میکند: «امربهمعروف و نهیازمنکر عبارت است از: دعوت به اسلام و نیز بازگردان حقوق ستمدیدگان به آنان و مبارزه با ستمگران و کوشش برای اینکه ثروتهای عمومی و غنائم جنگی عادلانه توزیع شود و صدقات از موارد صحیح جمعآوری و در موارد صحیح به مصرف برسد»
🔸 پرواضح است که این هشدار با چنین لحنی از سوی امام حسین علیهالسلام به معنای کمرنگ شدن این بنیانهای خیر و اصلاح در جامعه اسلامی است. وقتی امربهمعروف و نهیازمنکر در جامعهای کمفروغ شود، مؤمنان به سختی میافتند و فاسقان و مفسدان خود را جلودار جامعه قرار میدهند و رفتهرفته فرهنگ جامعه را به سمت ضد ارزشها سوق میدهند. به همین خاطر امام حسین علیهالسلام در نامهای که به برادرش محمد حنفیه مینویسد، ابزاری را که با آن به اصلاح امت جدش خواهد پرداخت، دو بنیان مهم امربهمعروف و نهیازمنکر بیان میکند.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
❌ وظیفه بر زمینمانده علما
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۷)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۰
💭 پیشازاین درباره مخاطبان امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا سخن گفتیم. افرادی که در سخنرانی امام حسین علیهالسلام حاضر بودند همه از علما و بزرگان جامعه اسلامی بودند. امام حسین علیهالسلام با توجه به هدف خاصی که از این سخنرانی دنبال میکرد، دستور داده بود تا این افراد خبردار شده و در این محفل دعوت شوند. برای همین ایشانشان و جایگاه علمای دین را بار دیگر به این افراد متذکر میشود.
♨️ امام حسین علیهالسلام بدون هیچ تعارف و مجامله ای به این افراد میگوید: عزت و احترامی که امروز از آن برخوردار هستید به خاطر این است که خود را به دین میچسبانید! عظمت دین خدا شما را به این جایگاه رسانده است که نهتنها نزد مردم و عوام محترم باشید بلکه در پیشگاه حاکمان و مسئولین نیز دارای مقام خاصی باشید؛ اما بههیچوجه از این اعتبار و احترامی که در جامعه دارید برای اجرای احکام الهی و ایستادگی در برابر ظلم دستگاه حاکمِ تلاش نمیکنید و فقط آنجا که به نفع خودتان باشد و برای احقاق حقوق خودتان باشد اقدام میکنید.
🔆 تذکرها و تلنگرهای امام حسین علیهالسلام به علما و بزرگانی که در جلسه حاضر هستند آنقدر سنگین و تند است که نمونه آن را در تاریخ نمییابیم. تعبیر امام حسین را بخوانید: «شما در بیشتر موارد از حق خدا کوتاه آمدهاید و درنتیجه حق امامان را نیز سبک گرفتهاید. شما در حالی حقوق افراد ناتوان و ضعیف را ضایع کردهاید که درباره آنچه حق خویش میپندارید، قیام کرده و کوتاه نیامدهاید. در دفاع از حقوق ضایعشده بیچارگان نه مالی صرف کردهاید و نه جان خود را به خطر انداختهاید و نه با گروهی برای خدا درگیر شدهاید. بااینحال، شما آرزو دارید که خداوند بهشتش و همنشینی با پیامبرانش و ایمنی از عذابش را به شما ارزانی دارد!»
🌀 امام حسین علیهالسلام با این سخنان به دنبال این است که وظیفه علمای دین را بار دیگر به آنها یادآوری کند. وظیفهای بر زمینمانده که موجب شده ستمگران و دیننشناسان بر مردم حاکم شوند و روزبهروز نشانههای دین خدا کمرنگ شود. وضعیت جامعه اسلامی آن روز معلول سکوت علمای دین و بزرگان جامعه در برابر زیادهخواهیهای عدهای کوچک بوده که توانسته بودند از این سکوت استفاده کنند و خود را بر گرده مسلمین سوار کرده و به ضعیفان و ناتوانان ظلم کنند. اگر وظیفه روشنگری، مطالبهگری، امربهمعروف و نهیازمنکر از سوی علمای دین انجام میگرفت، افراد ناشایست نمیتوانستند خود را بر مردم تحمیل کنند و حق امامان در جامعه سبک شمرده نمیشد.
💤 امام حسین علیهالسلام از خطری بزرگ در جامعه اسلامی سخن میگوید که ممکن است سرنوشت جامعه اسلامی را همچون امت یهود قرار بدهد؛ خطر انحراف علما و توجیهگری آنها بر مفاسد و مظالم زمانه و سکوت در برابر ستمگران و غارتگران دین و دنیای مردم. این آسیب آنقدر خطرناک است که امام حسین علیهالسلام با تندترین لحن و سنگینترین کلمات، حاضران را هشدار میدهد تا وجدانهای خفته آنها از خواب بیدار شده و برای وظیفهای که در برابر دین خدا دارند، اقدام کنند.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
38.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ نان چه کسانی در ترویج بدعت ولایت اداری چربتر میشود؟!
🔅 حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان ضمن بازخوانی استفتائی از امام و رهبری به توضیح بدعت ولایت اداری میپردازد.
📝 پ.ن: انتقاد از امام جمعه، تضعیف امام جامعه نیست. انتقاد از نماینده ولی فقیه، تضعیف ولی فقیه نیست. انتقاد از مسئولین کشور، تضعیف نظام نیست.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
‼️ عذابی در انتظار ساکتان
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۸)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۹ شهریور ۱۴۰۰
⚠️ خداوند با هیچ کس عهد نبسته که مشمول عذابش نشود. اگر کسی در برابر فرامین الهی خطایی انجام بدهد، عذاب الهی شاملش میشود. در این میان مجازات کسانی که از علم بیشتری برخوردار بودهاند و مرتکب خطا و گناه شدهاند، بیشتر و سنگینتر است. کسی که داعیه این را دارد که به علم دین آشناست ولی عملش هیچ رنگ و بویی از دین ندارد، سختترین عذابها را برای خود مهیا کرده است. تا جایی که رسول خدا فرموده است: «اهل جهنم از بوی تعفن عالمی که به علم خود عمل نکرده، در عذاباند».
⛔️ امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا به علمایی که به سخنانش گوش فرامیدهند هشدارهایی درباره گناهان بزرگی که مرتکب شدهاند میدهد و از ترسش نسبت به عذابی که در انتظار آنهاست برایشان میگوید. امام علیهالسلام خطاب به عالمان میگوید: «برای شما که انتظار بهشت و همنشینی با پیامبر از خدا دارید بیمناکم که خشم و عذابش را ابر شما فرود آورد؛ زیرا شما در سایه کرامت الهی به این منزلت بلند دست یافتهاید ولی بندگان خوب خدا و اهل معرفت را احترام نمیکنید؛ با این که شما به خاطر خدا میان بندگانش مورد احترام هستید».
💯 گناه دیگری که علمای آن دوران مرتکب بودند و عذاب سنگینی برایشان به ارمغان داشت این بود که در برابر زیر پا گذاشته شدن احکام الهی بیتفاوت بودند؛ ولی اگر عهد و پیمان خودشان یا پدرانشان نقض میشد با شدت آن را پیگیری میکردند. امام حسین علیهالسلام وضعیت آنها را این چنین گزارش میکند: «هم چنین بر شما بیمناکم که با چشم خود میبینید قوانین و پیمانهای الهی زیر پا گذاشته میشود، اما شما اصلاً نگران نیستید. در حالی که برای نقض برخی از تعهدات پدرانتان پریشان خاطر میشوید».
✳️ وظیفه عالِم، پاسداری از حدود دین خدا و احکام الهی است نه اینکه به نام دین برای خود به دنبال جایگاهسازی و اعتبارتراشی باشد و در برابر نقض احکام الهی در جامعه ساکت باشد. قرآن کریم یکی از مهمترین وظایف علما و دانشمندان را مبارزه با فساد و نقض احکام الهی در جامعه اعلام میکند: «فَلَوْلَا کانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِکمْ أُولُو بَقِیةٍ ینْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِی الْأَرْضِ إِلَّا قَلِیلًا مِمَّنْ أَنْجَینَا مِنْهُمْ؛ پس چرا از نسلهای پیش از شما عالمانی نبودند که [مردم را] از فساد در زمین باز دارند جز اندکی از کسانی که از میان آنان نجاتشان دادیم». (هود/116)
💬 امام حسین علیهالسلام نیز با نقل روایتی از جد بزرگوارش گناه بیتفاوتی و سکوت در برابر مفاسد حاکمان و ظالمان را برابر با گناه همان حاکم مفسد و ظالم معرفی میکند و میگوید خداوند چنین فردی را همچون همان ظالم و مفسد مجازات میکند: «اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ رَسولَ الله (ص) قالَ مَن رَأَی سُلطاناً جائِراً مُستَحِلّاً لِحُرُمِاتِ الله ناکِثاً لِعَهدِ الله، مخالفا لسنّة رسول اللَّه، یعمَلُ فی عِبادِ الله بِالجَورِ وَ العُدوانِ و لَم یُغیِّرُ عَلَیهِ بِقَولٍ وَ لا فِعلٍ کانَ حَقّاً عَلَی الله أن یُدخِلَهُ مَدخَلَه؛ ای مردم! رسول خدا فرمود هر کس حاکم ستمگری را ببیند که حرامهای الهی را حلال میشمارد، عهد الهی را نقض میکند، با سنت رسول الله مخالف است و در میان مردم به ظلم و تعدی عمل میکند ولی با قول و فعل خود با آن حاکم برخورد نکند، شایسته است که خداوند چنین فردی را به جایگاه آن حاکم ستمگر در آتش وارد کند».
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💎 دینداری و دیندانی تزئینی
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۹)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
🔅 علم دین خنثی نیست و علمای دین نمیتوانند در برابر رسالتها و وظایفی که دین به عهده آنها گذاشته بی تفاوت باشند. رسالتی که دین به عهده ددعلما و اندیشمندان گذاشته بیشتر از هر چیز ماهیت اجتماعی دارد و کسی که بخواهد این را انکار کند نشان دهنده این است که چیزی از دین را نفهمیده است. ازاینرو پیوند دین و اجتماع، پیوندی ناگستتنی است و پیوند عالم دین و اجتماع، اتصالی شدید و غیرقابل انفکاک است. ماهیت اجتماعی دین نهتنها در احکام که در اخلاق و اعتقادات نیز بروز و ظهور دارد. تا جایی که امیرالمؤمنین میفرماید: «ستونهای استوار دین عموم مردم هستند».
📛 امام حسین علیهالسلام در ادامه انتقادها و نکوهشهایی که به علما و بزرگان جامعه اسلامی دارد، به وظیفهای اجتماعی که از سوی آنها مورد غفلت واقعشده اشاره میکند، و آن رسیدگی به امور محرومین و مستضعفین و ناتوانان است. این قشر که در هر جامعهای ممکن است بهطور کموزیاد وجود داشته باشند بدون حمایت و هدایت حکومت نمیتوانند زندگی مطلوبی داشته باشند. در جامعهای که حاکمان اشرافی زمام امور را به دست گرفتهاند، بدون شک این قشر و این افراد زندگی سختتری خواهند داشت. چراکه از هیچ ارزشی برای حاکمان مرفه و بیدرد برخوردار نیستند. ازاینرو وظیفه علمای دین است که بهحکم وظیفه انسانی و اسلامی، به سرپرستی و حمایت و هدایت این افراد روی بیاورند.
‼️ امام حسین علیهالسلام این وظیفه اجتماعی مهم را اینچنین به علمای حاضر در سرزمین منِا گوشزد میکند: «در برابر دیدگان شما، افراد نابینا، لال، زمینگیر و ناتوان؛ در همه شهرها بیسرپرست ماندهاند و کسی بر آنها ترحم نمیکند» وضعیت جامعه اسلامی آن دوران آنقدر وخیم بوده است که نهتنها علمای زمانه به یاری ناتوانان و مددجویان نمیرفتند، بلکه اگر کسی هم قصد یاری آنها را داشت، برای پشتیبانی او اقدامی نمیکردند. امام حسین علیه اسلام به جماعت علما و اصحاب تشر میزند: «شما بهاندازه توانایی و موقعیتی که دارید به یاری آنها نمیشتابید و اگر کسی بخواهد از آنها حمایت کند شما به پشتیبانی او برنمیخیزید».
✳️ بهخوبی معلوم است که دین در آن جامعه به امری فردی تبدیلشده بود و دینداری و دیندانی امری تزئینی بود که متدینان و عالمان دین صرفاً به ظواهر و امور فردی توجه میکردند و به وظایف و رسالتهای اصلی اعتنایی نمیکردند و برای حفظ خود از شرّ حاکمان اشراف و مرفه جامعه به چاپلوسی آنها اقدام میکردند. امام حسین علیهالسلام این واقعیت تلخ را به روی جمعیت میآورد و میگوید: «وای به حال شما که برای ایمنی از قدرت ستمگران، به چربزبانی و چاپلوسی در مقابل آنان روی آوردهاید!»
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
شایستگان حکومت
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۱۰)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
🔅 حکومتداری در اسلام دو شرط اساسی دارد: علم و تقوا. به همین خاطر است که حکومت در زبان روایات امانتی الهی معرفی شده است که به خلیفةالله، یعنی معصومین علیهمالسلام که در بالاترین درجه علم و تقوا هستند، اختصاص دارد و در دوران غیبت عالمترین و باتقواترین فقیه، شایسته آن است. بعد از رحلت رسول خدا (ص) و انحرافی که در جامعه اسلامی رخ داد، بهجز دوره کوتاهی که امیرالمؤمنین و امام حسن علیهماالسلام، زمام حکومت را به عهده داشتند، کمتر علم و تقوا در حاکمان جامعه اسلامی جمع شد.
✳️ امام حسین علیهالسلام در سخنرانیاش در سرزمین مِنا به این نکته تأکید میکند که زمام امور باید به دست عالمان باتقوا باشد نه جاهلان بیتقوا: «مَجَارِی الْأُمُورِ وَ الْأَحْکامِ عَلَی أَیدِی الْعُلَمَآءِ بِاللَهِ الْأُمَنَآءِ عَلَی حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ؛ اداره امور [سرزمین اسلامی] و صدور احکام و اجرای آن باید در دست علمای الهی باشد که آگاه و امین به حلال و حرام هستند». امام، عالمان را به خاطر اینکه در برابر این انحراف بزرگ در جامعه اسلامی بیتفاوت هستند، سرزنش میکند و میگوید: «وضعیت شما از همه افراد جامعه مصیبتبارتر است، چون اگر توجه داشته باشید جایگاه علمایی را از شما گرفتهاند».
💠 جایگاه علم و علما این نیست که فقط مورداحترام عوام و خواص باشند و در صدر مجالس آنها را جای بدهند و از بیتالمال برای آنها مقرری تعیین کنند تا صرفاً به منبر و محراب اکتفا کنند و کاری به حکومت و امور مملکت اسلامی و مردم و مؤمنین نداشته باشند، جایگاه واقعی علما این است که امور سرزمین اسلامی را در دست داشته باشند و بر رفتار عاملان حکومت نظارت کنند و نسبت به جهتگیری حکومت حساس باشند، چون آنها تنها کسانی هستند که به حلال و حرام الهی و حدود احکام اسلامی آشنایند و آنها هستند که اگر علمشان با تقوا و ورع همراه باشد، میتوانند حق ضعیفان را از توانگران گرفته و به آنها باز پس دهند.
✳️ شایستگان حکومت در نگاه امام حسین علیهالسلام علمایی ربانی هستند که خود را آماده هرگونه سختی و رنج در اجرای فرمانهای الهی کردهاند و در این راه از سختیها و تنهاییها نمیهراسند. امام حسین علیهالسلام در پاسخ به نامه اهل کوفه فرد شایسته حکومت و امام و رهبر جامعه را اینچنین معرفی میکند: «مَا الاِمامُ إِلاَّ الْعامِلُ بِالْکِتابِ، وَ الاْخِذُ بِالْقِسْطِ، وَ الدَّائِنُ بِالْحَقِّ، وَ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلی ذاتِ اللهِ؛ تنها کسی امام و پیشوای واقعی است که به کتاب خدا عمل کند و عدل و داد را بر پا دارد، دین حق را پذیرفته و خود را وقف راه خدا کند».
✅ معرفی ویژگیهای حاکم شایسته جامعه اسلامی یکی از رسالتهای ویژه امام حسین علیهالسلام است که تا آخرین روزهای عمر شریفش و حتی در روز عاشورا به آن اقدام کرد تا مردم بدانند کسانی که اکنون بر مسند حکومت جامعه مسلمین نشستهاند، نهتنها شایسته این جایگاه نیستند، بلکه عرصه را برای شایستگان حکومت تنگ کردهاند و به دنبال این هستند که بهاجبار از آنها برای خود بیعت بگیرند.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
✔️ فرهنگ سه خطی
مخصوص کسانی که حوصله ندارند
جامعهای که در آن راههای طولانی، راههای کم رفت و آمد و خلوتی شده، جامعهای که در آن هیچکس حوصلهی صبر و شکیبایی برای به دست آوردنِ هدفی را ندارد،
جامعهای استتوسی (Status) است.
جامعهای که برای رسیدنِ به هدفش فقط به اندازهی خواندنِ همان سه خطِ بالای استتوسها زمان میگذارد!
جامعهی مبتلا به فرهنگِ سهخطی است ...!
ما مردمی شدهایم لنگهی پینوکیو، که دوست داریم طلاهایمان را بکاریم تا درختِ طلا برداشت کنیم!
مردمی که دنبالِ گلد کوئیست و شرکت های هرمی مشابه میافتند، یک جای کارِشان لنگ میزند. آن جای کار هم اسم اش فرهنگِ شکیبایی است.
"فرهنگ سهخطی" به ما میگوید که اگر نوشتهای بیشتر از سه سطر شد، نخوان ...!
فرهنگِ سهخطی به ما میگوید راهِ رسیدن به هدف چون درست است، طولانی است پس یا بیخیالاش بشو یا سراغِ میانبُر بگرد!
فرهنگِ سهخطی است که نزولخوری دارد، گرانفروشی دارد، کلاه برداری دارد، اختلاس دارد، دزدی دارد، بیسوادی دارد، رشوهخواری دارد، پولشویی دارد، پارتی بازی دارد، رانت خواری دارد، حقخوری و هزار جور دردِ بیدرمانِ دیگر دارد.
فرهنگِ سهخطی است که اینهمه آدمِ بیکار دارد. آدمهای بیکاری که توقع دارند دو ساعت در روز کار کنند و ماهی چند ده میلیون درآمد داشته باشند!
یک پُلی در جایی از مسیرِ فرهنگِ ما شکسته است که هیچ رفتنی به هدف نمیرسد. آن پُل، همان فرهنگِ شکیبایی است.
جامعهای که همه چیز را ساندویچی میخواهد، در مطالعه ؛ سه خط استاتوس برایش بس است.
در ازدواج ؛ بین عشق و نفرتاش ده ثانیه زمان میبرد.
در سیاست؛ بینِ زندهباد و مُردهبادش، نصفِ روز کافی ست.
در کار؛ از فقر تا ثروتش یک اختلاس فاصله دارد.
در تحصیل؛ از سیکل تا دکترایش یک مدرک ساختگی فاصله دارد،
در هنر؛ از گمنامی تا شهرتاش، به اندازهی یک فیلم دو دقیقهای در یوتیوب است ...!
فرهنگِ سهخطی به من اجازه میدهد چیزی را نخوانده، بپسندم.
موضوعی را نفهمیده، تحلیل کنم.
راهی را نرفته، پیشنهاد بدهم.
دارویی را نخورده، تجویز نمایم.
نظری را ندانسته، نقد کنم و ...
فرهنگِ سهخطی به من اجازه میدهد به هر وسیلهای برای رسیدن به هدفام متوسل شوم. چون حوصلهی راههای درست را "که طولانیتر هم هست" ندارم !
همین فرهنگ سه خطی هست که باعث شده کار را درست انجام ندهیم ولی کلاس و ژست انجام کارمان بی نظیر باشد، چون ساده ترین بخش کار همین هست ...
فرهنگ سه خطی ...
و آنکه امان از فرهنگ سه خطی ...
البته کسانیکه این متن را تا به انتها خواندند میتوانند امیدوار باشند که از فرهنگ سه خطی فاصله دارند...
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
ذلت دوری از محور حق
شرح خطبه امام حسین علیهالسلام در سرزمین مِنا (۱۱)
منتشر شده در ویژه نامه #رواق #روزنامه_قدس در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
💠 امام حسین علیهالسلام عالمان باتقوا را شایسته حکومتداری معرفی کرد و خطاب به علمای حاضر در سرزمین مِنا گفت امروز وضعیت شما از همه مردم مصیبتبارتر است، چراکه جایگاه علمایی را از شما گرفتهاند. از نگاه امام حسین علیهالسلام علت اینکه دشمنان دین خدا توانستند جایگاه علما را از آنها بگیرند این است که عالمان ابتدا خود از محور حق دور شدند.
✅ آنچه بهعنوان محور حق در دین معرفی شده، امر ولایت اهلبیت علیهمالسلام است. امام باقر علیهالسلام میفرماید: اسلام بر پنج پایه استوار و بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت؛ آنگونه که به ولایت فراخوانده شده، به چیزی ندا داده نشده؛ مردم چهار رکن را پذیرفتهاند؛ ولی ولایت را رها کردهاند.
✳️ حق و حقیقت در عالم انسانی دارای محور و مظهری است که میزان قرب و نزدیکی انسان به خداوند، بهاندازه نزدیکی و همراهی با این محور و مظهر است. مظهر حق در عالم، امام است، کسی که با امام همراه باشد، سعادتمند است ولی اگر کسی از امامش روی برگرداند یا عقبتر از امامش باشد، یا از دین خارج میشود یا به هلاکت میرسد؛ آنگونه که در زیارت جامعه کبیره خطاب به ائمه اطهار میخوانیم: فالراغب عنکم مارق و اللازم لکم لاحق و المقصر فی حقکم زاهق.
〽️ دوری از ولایت به عنوان محور حق، موجب ذلت و خواری میشود. این خواری پیش از آنکه در آخرت گریبان انسان را بگیرد، در همین دنیا خود را نشان میدهد. نقل است هنگامیکه امام علی علیهالسلام به خلافت رسید، عمار یاسر برای بیعت گرفتن برای امام علی نزد یکی از بزرگان مسلمین رفت. این شخص بعدازاینکه تعریف و تمجید زیادی از امام علی انجام داد، از بیعت کردن با حضرت خودداری کرد و گفت نمیخواهم وارد امور دنیوی شوم و ترجیح میدهم به عبادت و راز و نیاز با خدا بپردازم. امام علی نیز کاری به او نداشت. سالها گذشت تا اینکه عبدالملک مروان به خلافت رسید. او، حجاج بن یوسف که انسان بسیار خونریز و سفاکی بود را بهعنوان والی مدینه تعیین کرد.
🌀 همان شبی که حجاج وارد مدینه شد، همان شخصی که با امام علی بیعت نکرده بود، درب خانه حجاج را زد. وقتی از او پرسیدند به خاطر چه این وقت شب مزاحم والی شده است، گفت: از رسول خدا نقل است که هر کس بمیرد و امام و پیشوایش را نشناسد و در بیعت او نباشد، به مرگ مردان جاهلی مرده است. آمدهام با حجاج بیعت کنم و میترسم تا فردا صبر کنم! شاید از دنیا رفتم و بدون بیعت با او به مرگ جاهلی بمیرم! حجاج درحالیکه روی تختش دراز کشیده بود، به این شخص که جزو بزرگان و افراد مشهور آن دوران بود، گفت: من حوصله بلند شدن از جای خود را ندارم تا دستم را برای بیعت به تو نزدیک کنم، همینطور با پای من بیعت کن، قبول است. به همین خاطر میگویند شخصی که حاضر نشود با دست امیرالمؤمنین بیعت کند، سزاوار خواری و ذلتِ بیعت با پای حجاج است!
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b